Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik vind de sfeer in De Kuip de laatste jaren wel minder geworden’

Laatste update:

Feyenoord en Excelsior staan zondagmiddag tegenover elkaar in De Kuip en voor Danny Buijs is dat een speciale wedstrijd. De 32-jarige oud-prof begon zijn carrière in Kralingen en speelde daar drie jaar: daarna kwam hij uit voor FC Groningen en vervolgens keerde hij terug naar Rotterdam, waar hij tweeënhalf jaar voor Feyenoord speelde. Buijs rekent erop dat Feyenoord zijn ‘kleine broer’ zondag weet te verslaan.

/

Zelf verloor hij met Excelsior altijd de stadsderby, weet hij nog. “Vaak hadden we het gevoel dat we een goed resultaat konden boeken, maar toch wist Feyenoord iedere keer te winnen. Dat verwacht ik zondag ook. Excelsior doet het knap in de eredivisie. Dat verbaast me wel, maar ik ga er vanuit dat Feyenoord met 3-1 wint”, voorspelt de oud-middenvelder in gesprek met RTV Rijnmond.

Buijs komt nog geregeld in De Kuip om Feyenoord van dichtbij te zien, zegt hij tegen de regionale omroep. Hij is benieuwd of Feyenoord een paar dagen na de derby weet te stunten tegen AS Roma. Een paar dagen geleden werd het in Rome 1-1 en straks krijgt de volksclub de kans de klus echt te klaren. “Het blijft wel een verdomd moeilijke klus om Europees door te gaan. Als die Kuip gaat kolken gebeuren er speciale dingen, maar ik vind de sfeer bij competitiewedstrijden persoonlijk wel minder geworden ten opzichte van een aantal jaren geleden.”

Is de sfeer in De Kuip minder dan een paar jaar geleden?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Snap precies wat Jordy bedoeld, vroeger was de sfeer gezellig voor iedereen en was het vaak helemaal uitverkocht. Tegenwoordig zijn de bovenste ringen vaak leeg en is de sfeer agressief.

22 februari 2015 om 08:32

Gaat het hier niet over Danny?

22 februari 2015 om 09:22

Huh? Qua bezettingsgraad zitten we nu voller dan onder pak m beet Mario Been hoor. De sfeer is juist minder agressief, wel soms opgefokt maar dat is niet alleen bij Feyenoord het geval. Er zit een deken van cynisme over de Kuip. Spelers hebben een grote mond vooraf maar geven op het moment suprême niet thuis. Dat is voor mijn gevoel de reden dat veel supporters dat beetje extra fanatisme van een paar jaar geleden missen. Ze geloven toch niet dat de spelers het waar maken. Alleen in do or die wedstrijden zoals de Europa League enz. Komt die mentaliteit weer boven.

Ja vind ik ook. Ze laten vooral buiten De Kuip van zich horen.

22 februari 2015 om 10:18

Vertel wat heb je voor Rome gehoord over Feyenoord buiten de kuip?

22 februari 2015 om 10:50

Ehm supportershome Ajax afgebrand? En zijn de rellen in Rome niet genoeg voor jou?

22 februari 2015 om 11:04

En jij hebt t bewijs gezien dat dat feyenoorders zijn geweest?

22 februari 2015 om 11:33

Ze hebben het zelf opgeëist

22 februari 2015 om 07:58

Volgens mij heeft Danny het over Jordy. Beetje een raar niets toevoegend artikel dat er alleen maar staat om reacties uit te lokken. Ze hadden net zo goed de tekst weg kunnen laten en alleen de titel hoeven laten staan om een discussie op gang te laten komen die nergens over gaat

22 februari 2015 om 08:09

Precies dit. En als je iets kritisch zegt dan wordt het verwijderd wegens "provoceren". Ik zou zeggen: zoek het woord eens op.. Sowieso wordt er hier veel te veel met dat woord gestrooit.

Wel mee eens dat het steeds agressiever word , heeft niets met voetbal te maken wat er in Rome gebeurde ! En ik zal ongetwijfeld weer een lading kritiek krijgen maar vooraf was het het Ajax supportershome .... Tuurlijk niet alleen Feyenoord heeft zulke gasten erbij zitten dat heeft elke club!!! Maar dit heeft niets met voetbal te maken , steun je club en zorg dat de sfeer goed is zoals die altijd was bij Feyenoord . En dat ze een goede eindprestatie neerzetten voordat ze afglijden naar de 5de of 6de plaats want dat zie ik wel gebeuren vlak Vitesse en Heerenveen absoluut nog niet uit

22 februari 2015 om 08:46

Dat zijn geen supporters waar je het over hebt maar een stelletje agressieve lingen die het niet kunnen laten om iets van een ander kapot te maken of te gaan vechten. Ze houden geen eens van voetbal ze zijn alleen maar voor die dingen die ik heb genoemd. Je hebt wel gelijk dat je dat bij elke club hebt

Ben het met Buis eens,de
supporters lieten vroeger veel meer van zich horen in het stadion, dan er buiten

Spijker op zijn kop. Die sfeer wordt ook nogal overschat. Net als bij andere clubs hoor je de Kuip ook niet of nauwelijks bij een achterstand. En die bedenkelijke figuren achter het doel maken alles er niet vrolijker op.

22 februari 2015 om 09:38

Net als dat ze wegwerpaanstekers en vuurwerkgeluiden nodig hebben om 'sfeer' te maken. Het lijkt wel meer dan ooit.

22 februari 2015 om 09:47

Juist als we achter komen hoor je het Legioen.

22 februari 2015 om 10:02

Ja, voor 2 minuten en dan valt het wel mee. Het fanatisme tegen grotere clubs en in de Europa League is er wel. Maar een wedstrijd tegen Excelsior of Dordrecht, met alle respect uiteraard, laten veel mensen hun stembanden thuis.

22 februari 2015 om 10:47

Ja maar dit gebeurd overal, ook bij Ajax zie ik dit vaak gebeuren tegen mindere tegenstanders.. Wij nederlanders zijn ook wel pro in negatief zijn en de sfeer in de stadions is echt niet zo slecht als sommigen hier doen vermoeden..

22 februari 2015 om 11:07

Precies. Bij Ajax is de sfeer beter geworden de afgelopen jaren, maar ook tegen kleine clubjes hoor je alleen 410. De ow zo grote f-Side hoor je zelden mee doen. Alsof ze zich daar te goed voor voelen.

22 februari 2015 om 12:29

Op de F-Side zitten veel oudere Ajacieden die vroeger de longen uit het lijf schreeuwde. Die vinden het nu wel prima. Ze staan de hele wedstrijd,moedigen wel aan, maar niet meer zoals vroeger. Het is niet dat ze zich daar te goed voor voelen.

Overigens vind ik 410 de laatste tijd ook tegenvallen. Tegen Feyenoord was het ook minder.

Ik denk dat alle supportersgroepen de sfeer in het stadion groter maken dan het is. De kuip tegen Sevilla was geweldig! De meeste wedstrijden valt het dan weer tegen. Net als in de Arena. Het verschilt per wedstrijd..en kom..wat boeit het? Alsof je elke wedstrijd helemaal los moet gaan. Ik zit altijd rustig op mijn stoel, roep eens wat en ga soms iets voor de wedstrijd naar huis. Dat ligt nogal gevoelig bij velen, maar dat betekend niet dat ik minder Ajacied ben dan de jongens op 410. Mijn manier van supporten is gewoon anders. Dus het kan mij niet heel veel schelen als men niet elke wedstrijd staat te joelen.

Helaas maar waar wat betreft de kuip en z'n suporters hele delen van de wedstrijd zijn ze stil en achter dat doel staan echt achterlijken waarvan ik al zou ik voor Feyenoord spelen de ogen uit mijn kop zou schamen

Hou niet bij hoe de sfeer vroeger was; maar wat me wel opvalt is dat er niet van begin tot eind wordt gezongen door een bepaald gedeelte. Ben geen ajax fan, verre van, maar daar zie/ hoor je dat wel. Vind de sfeer in de kuip vooral erg intimiderend.

De meest fanatieke zingers zitten tegenwoordig wat meer verspreid door het stadion, dat zou invloed kunnen hebben.
Ik zelf kom sinds 1988 in De Kuip en vind het helemaal niet veel minder.
De bezoekersaantallen zijn goed, zeker als je het wegzet tegen de weinige successen.
En in De Kuip reageren de supporters wanneer dat nodig is. Persoonlijk vind ik dat leuker dan een Ultra cultuur waar de gehele wedstrijd wordt gezongen maar dan wel behoorlijk monotoon overkomt.
In De Kuip kan echt iets ontstaan wat in geen ander stadion in Nederland voorkomt.

22 februari 2015 om 10:14

Dat is 'het probleem' in wel meer stadions waarbij er meer verspreide groepjes zijn. Van mij hoeft er ook niet 90 minuten lang gezongen te worden want dat zie ik niet als maatstaf voor het zijn van goede supporters. Ik heb liever dat een heel stadion een paar keer per wedstrijd achter de ploeg gaat staan dan dat er 90 miunuten lang wat monotome liedjes worden ingezet vanuit een of twee vakken.

Feyenoord heeft tegenwoordig ontegenzeggelijk een fanatieke en grote aanhang maar dat is in het verleden ook wel anders geweest en ik kan me de tijden van een nagenoeg leeg stadion ook nog (vaag) voor de geest halen. En je kan het ook moeilijk successupporters noemen want ook in mindere tijden zat het stadion vol.

Waar ik wel moeite mee heb en waar ik Buys gelijk in moet geven is dat ik de sfeer in de Kuip vervelende trekjes vind hebben. Het is vaak niet zozeer gericht op het aanmoedige van de club maar het reageren tegen de tegenstander (ziekelijke vuurwerkgeluiden tegen Twente) en met name op de scheidsrechter. Regelmatig zie je wedstrijden langskomen waarbij het stadion bij elk moment/duel heel heftig reageert alsof Feyenoord onrecht wordt aangedaan. Dat zorgt wat mij betreft voor het een aggressief sfeertje rondom wedstrijden van Feyenoord en dat vind ik jammer en onnodig. Ik denk niet dat dat het soort sfeer is dat je als club in je stadion wil hebben. Nuance die ik hierbij moet maken is dat het ook in andere stadions voorkomt maar wel in mindere mate. Maar in dat kader begrijp ik de term 'kuipangst' ook wel.

Ik ben tig keer in de kuip geweest, de laatste jaren kun je op momenten een speld horen vallen....legioen onwaardig kom op kuipgangers!!! ;-) ;-)

Is wel zo ja, maar tegen de topclubs en vooral Europees is de sfeer echt top !

Ik vind de sfeer grimmig. Al die lieden in hun zwarte leren jasjes en opgeschoren kapsels.. wegwerpgebarend en scheldend als de tegenstander de bal heeft of als de scheidsrechter een negatieve beslissing heeft genomen.. boze blikken de hele wedstrijd door. Smijten met muntjes en andere voorwerpen als Ajax op bezoek komt. Geen ambiance waar ik mijn kinderen op een zondagmiddag mee naartoe zou nemen. Ik was afgelopen donderdag bij Ajax en zoals altijd was VAK410 de gehele wedstrijd hoorbaar, NUA had ook haar sfeeracties, F-side zat vol en ook op de tribune waar ik zat waren wij grotendeels van dw wedstrijd hoorbaar aanwezig. Ajax heeft nog veel stappen te maken om van de Arena een sfeervol stadio nte maken, maar positief is zeker wel dat VAK410 altijd te horen is.

22 februari 2015 om 12:24


Als je in de Kuip in een willekeurig vak op de tweede ring of in de hoeken gaat zitten, valt het alles mee en zou je kunnen zien dat die vakken er net zo uit zien als die in de Arena waar jij je kinderen wél mer naar toe neemt.

Maar leuker is natuurlijk om net te doen alsof de Kuip 50:000 doorgesnoven figuren in leren jasjes met opgeschoren kapsels bevat. Lekker makkelijk ook.

Dat er in de kuip niet 90 min lang gezongen wordt dat klopt. Maar de sfeer die er in de kuip kan zijn is nergens in Nederland.
Als je kijkt in de kuip is bijna heel de ring onder gevuld met fanatieke supporters dat geeft voor de uitploeg een intimiderend gevoel.
Als je bij ajax kijkt blijft het voor de buitenstaander een saai gebeuren iedereen zit (op vak 410 na).

23 februari 2015 om 14:14

Vroeger misschien, tegenwoordig niet meer. De sfeer in de Kuip is gewoon veel minder, en niet beter dan op andere plekken.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren