Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Gözübüyük tot de orde geroepen: 'Was niet handig'

Laatste update:

Serdar Gözübüyük moet het bandje met 'respect' voortaan in zijn zak laten zitten. De KNVB sprak de scheidsrechter maandag aan op zijn persoonlijke actie tijdens FC Groningen - VVV toen hij het bandje pontificaal aan Robert Maaskant liet zien. De oefenmeester reageerde zaterdag wat emotioneel op een beslissing van Gözübüyük, maar deed dit zonder gevloek of verwensingen richting de leidsman.

/

"We zijn ervan overtuigd dat het statement goed bedoeld was, maar het was niet handig", zegt hoofd scheidsrechterszaken Dick van Egmond dinsdag in het Algemeen Dagblad. "Het is niet de bedoeling dat scheidsrechters dit soort beslissingen in hun eentje nemen." Maaskant sprak van een toneelstukje en kreeg bijval van zijn collega's. Het voltallige trainerskorps viel over Gözübüyük heen.

"Zo zie je maar hoe ver arbiters en voetbaltrainers van elkaar afstaan", zegt Gertjan Verbeek dinsdag in De Telegraaf. "Alle trainers verafschuwen het, alle scheidsrechters staan achter Gözübüyük. Ik hou mijn spelers altijd voor, dat ze op hun taak moeten zijn. Als je dit van tevoren plant, ben je alleen maar bezig met afleiding en niet met de wedstrijd. Vandaar aan het begin ook die rode kaart (voor Leandro Bacuna, red.) die nu geseponeerd is." Saillant: Gözübüyük hanteert dinsdagavond de fluit bij de bekerwedstrijd tussen FC Dordrecht en AZ.

De actie van Gözübüyük leidde tot nogal wat ophef, zo kort na de dood van amateurgrensrechter Richard Nieuwenhuizen. Andere trainers waren het met Maaskant eens dat de arbiter er een toneelstukje van maakte, minister Schippers van Sport sprak juist haar waardering uit voor de actie. Van Egmond ziet het anders: ''We moeten als KNVB één lijn trekken. Scheidsrechters hebben drie mogelijkheden om trainers tot rust te brengen: een vermaning, een waarschuwing en ten slotte wegsturen.''

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Handig opgelost door de Knvb.
Ik dacht ook dat Maaskant zat te vloeken , maar als dit niet zo was , was de actie van Gözübüyük overbodig.

18 december 2012 om 08:15

De actie was sowieso overbodig. Ik snap het punt van Gözübüyük, maar dit was sowieso niet het moment. Hij 'schold' niet erg en het was de emotie van het moment. Het is precies wat Ooijer bij Eredivisie Live zei; emotie en strijd moeten wel in de sport kunnen blijve, zolang het maafr niet te ver gaat.

18 december 2012 om 08:20

Ja , en als hij dat deed mocht hij van mij die band laten zien , en ik dacht namelijk ook dat Maaskant zat te vloeken , maar zoals je al zegt: Hij schold niet erg. Ben het volkomen met je eens.

18 december 2012 om 09:18

Ben ik het helemaal niet mee eens, schande dat de knvb niet 1000 procent achter guzubuyk staat. Vooral na afgelopen tijd. En vooral na zijn uitleg helaas zijn er maar weinig mensen die hier echt mee bezig zijn. Ik snap zowieso niet dat trainers gaan lopen schreeuwen langs de zijlijn, wat heeft het voor zin? Pus het gaat helemaal niet om emotie of iets dergelijks of strijd, z staan daar te schreeuwen langs de lijn omdat ze denken dat dat hun hachje gaat redden, dat ze er iig niet ''slap'' bijzitten in de dug out allemaal de show proberen te stelen voor het bestuur en hun eigen portomonee, goed maar het begint met schreeuwen en kijk wat het gevolg kan zijn indirect? Mensen moeten stoppen met excuses zoeken emotie strijd ach zodra die spelers het veld oplopen is een trainer net zoveel waard als een grasprietje niets dus.

18 december 2012 om 10:17

Ik ben het eens met Gunnerbegr8,
Ik snap echt niet dat de Knvb niet achter die scheids gaat staan.

Ook al heeft hij niet gescholden o.i.d. je moet je gewoon neerleggen bij het oordeel van de scheids. Daar begint het bij! De beslissing is genomen, dus niet meer zeuren.

18 december 2012 om 10:58

Ook eens met Gunnerbegr8. Ophouden met dat gezeik. Dat is niet de emotie die we willen. Hoe een frank de boer tekeer kan gaan tegen zijn spelers is een prachtige emotie, maar hoe Maaskant tekeer gaat is altijd over de top. Met zijn "hij kan nog geen kut dekken" en "hij maakt er een toneelstukje van" zijn geen uitspraken en emoties die getuigen van respect.

Men snapt niet dat er een scheidslijn moet komen. Dat het gescheld in het amateurvoetbal, wat men normaal noemt, niet normaal is. als je het in profvoetbal niet afstraft, dringt het in het amateurvoetbal ook nooit door.

18 december 2012 om 11:07

@stokkie01 Wil jou wel eens horen als er een psv'er onterecht een rode kaart krijgt in de eerste 6 minuten en een scheids die echt dramatisch fluit en als het puntje bij paaltje komt een overduidelijke overtreding niet ziet op een gevaarlijke plek als je met tien man speelt. Je bent een moraalridder niks meer en niks minder, als je dan niet boos bent na al deze dwalingen van de scheids, zit je of aan de valium of heb jij geen emotie.

18 december 2012 om 11:13

@stokki01
"je moet je gewoon neerleggen bij het oordeel van de scheids"
Nee, bedankt! Afgelopen 3 wedstrijden 2 onterechte kaarten ontvangen die gelukkig door de Knvb geseponeerd zijn. Het is maar goed dat FC Groningen zich niet neerlegt bij het oordeel van de scheids

18 december 2012 om 13:12

Hij schold niet erg???
Juist omdat we gradaties zijn gaan aanbrengen in onze gedragingen glijden we steeds verder weg in Nederland. Heeft dat met tolerantie te maken?
Schelden is schelden en daar moet je tegen optreden.
Ook al spelen bij het spel de emoties een belangrijke rol.
Maaskant gebruikte het woord "verdomme". Een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat een trainer van een BVO dit woord langs de kant bezigde. Nu valt het onder "niet erg".
Over een paar jaar vinden we schelden als Wesley Sneijder destijds tegen Sparta (t***s hond), als "niet erg".

Edit: Ik gebruikte een ander woord dan "verdomme". VZ heeft dit woord veranderd waardoor het nu anders overkomt.
Het is wel begrijpelijk dat ze het hebben veranderd want tolereren van dat woord leidt tot verder afglijding zoals aangegeven in mijn betoog.

18 december 2012 om 14:31

Jij snapt er helemaal niks van zeg..

Hij schold helemaal niet. Maaskant zei dat het een 100% overtreding was .

Gözübüyük wou gewoon even in de media staan en dat iedereen denkt dat hij weet hoe het zit.

Waarom had hij het in zijn zak zitten ? Kan toch ook om je arm doen tijdens de wedstrijd ? Of had hij deze actie al in zijn hoofd zitten..

18 december 2012 om 09:15

Dus jij vindt dat Maaskant pas respectloos was geweest als er expliciet vuile taal uit zijn mond was gekomen? Als hij had gescholden of gevloekt? En dat hij staat te schreeuwen en tekeer gaat als een wildeman maakt niet uit? Dat is niet respectloos op zich? Natuurlijk wel. Wat denk je dat zo'n trainer op zo'n moment uitdraagt naar z'n spelers en de supporters? Is het dan afhankelijk van de inhoud van z'n woorden of het respectloos is? Nee, natuurlijk niet.

Maaskant was enorm opgefokt en ik vind het erg sterk van Gözübüyük dat hij hem herinnerde aan het voornemen dat we twee weken met z'n allen uitgesproken hebben. Ik vind het ook typisch iets van de Knvb om dit nu af te keuren. Normen en waarden stellen doen ze genoeg, maar het naleven ervan wordt zelden consequent gedaan om de verwende heren voetballers (en trainers) niet op de lange tenen te trappen.

18 december 2012 om 09:31

Hoezo opgefokt.... Maaskant zijn ploeg werd enorm gedupeerd door een blunder van de scheidsrechter in de 6e minuut. Behalve een paar woorden van verbazing is de scheidsrechter niets verweten. Nu ging het om een zuivere vrije bal, een overtreding Zeefuik op een gevaarlijke plek. Gözübüyük was er wederom niet bij met z'n hoofd en floot niet. Maaskant reageerde alleen maar door te roepen dat het een overtreding was. Wat is daar in Hemelsnaam verkeerd aan. Dat de scheidsrechter al cruciale fouten in het nadeel van Groningen nam is tot daar aan toe maar dat hij nog een one-man show wenste op te voeren met dat toneelstukje.... Nee, prima dat de Knvb heeft ingegrepen.

18 december 2012 om 09:33

Ik ben het grotendeels wel eens met jou. Maaskant geeft niet 1 reactie maar schreeuwt 3 keer tegen de 4 de official en daarna nog eens aan de zijlijn tegen de scheidsrechter met veel misbaar dat het een 100% overtreding was. Is ook respectloos. 1x iets zeggen uit emotie is genoeg daarna ga je gewoon weer zitten. Had het idee dat als Gözübüyük niet naar hem toe was gekomen dat hij nog wel een tijdje was doorgegaan met schreeuwen. Daarnaast vind ik de reactie van Gözübüyük erg theatraal en duidelijk vooropgezet. Hij wou graag in de picture staan. Moet hij niet doen, heeft hij ook helemaal niet nodig. Kan me voorstellen dat trainers dat ook erg irritant vinden.

18 december 2012 om 10:36

Maaskant is vrijwel altijd opgefokt langs de lijn.
Ik vergelijk hem altijd met een gefrustreerde ouder die zijn kind staat te coachen langs de lijn en zijn eigen mislukte carriere projecteert op zijn/haar nog prille leventje.

18 december 2012 om 12:17

Hij riep enkel: dat was een honderd procent overtreding! Jij doet als of hij een wedstrijd lang een tirade heeft gehouden.

Wat je ook niet moet vergeten is dat Groningen gelijk aan het begin van de wedstrijd een onterechte rode kaart kreeg. En dat dit twee wedstrijden eerder ook al is gebeurd, kortom je wordt consequent onterecht benadeeld. Als jouw onrecht wordt aangedaan blijf je natuurlijk enorm kalm en toon je geen enkele emotie.

Volgens jouw moet een trainer dus emotieloos en monddood op de bank zitten wat er ook gebeurd. En jij denkt dat de supporters die geen enkele vorm van controle kennen daar rustig van worden. Ben tevens benieuwd wat jouw definitie van normen en waarden zijn. Daarnaast denk ik ook dat je de hele wedstrijd niet hebt gezien en maar gewoon wat populair (mee) praat.

Het idee van de scheidsrechter was overigens niet verkeerd hoor. De uitvoering was alleen ronduit slecht. Hij was overduidelijk bezig met rand zaken wat impact heeft gehad op zijn focus voor de wedstrijd. Het had hem ook meer gesierd als het een spontane actie was geweest. Maar dit was dat absoluut niet, dit was voor ingestudeerd en ingezet op een verkeerd moment.

18 december 2012 om 09:34

Wat kroegeboeg doet is zwaar provocerend gedrag, menig spelers zouden voor dit vergrijp geschorst worden, deze scheids mort ook gewoon geschorst worden de media geile aandachtshoer die misbruik maakt van zijn macht.

Maar de Knvb kijkt de andere kant op

18 december 2012 om 10:06

Het gaat er niet om wat iemand zegt, maar hoe iemand iets zegt, we zijn zo snel geïrriteerd en reageren soms zo gefrustreerd als we t niet eens zijn met een beslissing van de leidinggevenden.

Lichaamstaal van spelers of trainers zeggen vaak meer dan woorden, daar hoef je de tv niet voor aan te zetten, laat lichaamstaal nou iets zijn wat ook kinderen kan beïnvloeden, negatieve uitstraling, kinderen nemen dat over en de week daarop laten ze precies dezelfde dingen zien die zij op tv ook doen, spelers zowel trainers op amateur niveau.

Gozobuyuk wilde het verhaal achter de band vertellen, maar de meesten kijken alleen naar het moment zelf. Als trainers het voorbeeld niet geven, wie dan wel?
Het woord emotie wordt te snel gebruikt oftewel misbruikt. Emotie kan je tonen, maar ook achterwege laten en accepteren dat een scheids op dat moment een beslissing neemt.

Kijk naar het rugby, waar t nog harder aan toe gaat, maar alle beslissingen worden geaccepteerd en gerespecteerd, alleen in t voetbal kan t niet, terwijl t allemaal mensen zijn van dezelfde planeet.

De boodschap van Gozobuyuk was dat we beslissingen van leidinggevenden in deze maatschappij accepteren en respecteren, of t jou nou goed of slecht uitkomt, in jou voordeel of jou nadeel is, respect moet uitgedragen worden door mensen die een voorbeeldfunctie hebben in deze maatschappij, door ouders, ouderen, sporters, trainers, topmensen etc....bewustwording speelt daarbij een hele grote rol...

18 december 2012 om 12:42

Vergeet niet dat Groningen in de beginfase van de wedstrijd een onterechte rode kaart kreeg (de tweede onterechte rode kaart in drie wedstrijden, beiden geseponeerd!). Nu werd een aanvaller op een belangrijke plek gehinderd en daar werd gewoon niet voor gefloten. Maaskant zijn reactie was: Dat was een honderd procent overtreding! Vervolgens komt de scheidsrechter hem op zijn plek zetten met dat bandje dat klopt dan toch niet? Het idee was goed, de uitvoering en timing uitermate slecht.

Jij hebt het over dat je naar de context moet kijken dan is Maaskant zijn reactie toch niet zo gek? En iets raars zegt hij toch niet?

Je hebt het over beïnvloeding van kinderen maar waaruit blijkt dat als ik vragen mag? Is deze beïnvloeding ook groter dan die van de televisie, internet of games? Waarom is deze zogenaamde beïnvloeding iets van de afgelopen jaren? Ging de jeugd na het WK van 1990 massaal elkaar bespugen omdat Rijkaard dit deed tegen Duitsland?

Je haalt rugby aan als voorbeeld maar qua regels vergelijk je een appel met een peer. Bij rugby krijg je een penalty tegen als je kritiek uit op de scheidsrechter alleen de captain mag een gesprek aangaan. Verder is het spel niet te vergelijken met voetbal.

Met jouw laatste alinea geef je ook aan dat je duidelijk niet begrijpt dat wat respect betekend. Je kan prima kritiek op uiten terwijl je wel respect hebt voor degene. Het gaat er dan dus om hoe je het doet.

Het is ook heel makkelijk om alle problemen na het overlijden van die grensrechter allemaal af te schuiven op het prof voetbal. Uit het interview met de baas van de amateur scheidsrechters regio Amsterdam maak ik een hele andere conclusie. Ook het feit dat die man en zijn organisatie al meermaals de toename van geweld hebben aangekaart bij de Knvb (hulp roep) en daar tot de dood van de grensrechter nooit iets concreets mee gedaan hebben.

Vallen de scheidsrechters nu over hem heen of staan ze achter hem?
Verder vond ik het een toneelstukje die beter gedaan had kunnen worden bij echte agressieve acties richting een scheidsrechter. Bossen tijdens Feyenoord-ado bijvoorbeeld.

18 december 2012 om 08:19

Bossen had tijdens Feyenoord-ado gewoon een schop onder z'n hol moeten hebben en voor eeuwig van de voetbalvelden verbannen moeten worden. Keer op keer komt hij in opspraak door beslissingen die alles over de scheidsrechter Bossen zeggen; Die vent heeft gewoon niets met voetbal! Hij begrijpt niet waar voetbal om gaat, begrijpt de spelers niet, begrijpt de belangen niet en is beholpen met een arrogantie waar menig politicus een puntje aan kan zuigen. Voor 20 jaar verbannen naar Elba.

18 december 2012 om 08:21

De scheidsrechters stonden wel achter Gozubuyuk. De trainers niet.

Tja vond het niet een hele sterke actie, maar dat die trainers moord en brand schreeuwen....
Ik vind dat trainers wel erg lange tenen hebben.

18 december 2012 om 09:28

wat een gezeik over dat 'geschreeuw'
het enige wat maaskant zei is dat het een 100% overtreding was..
nou als dat al niet meer mag..

18 december 2012 om 09:33

Precies. Wat Maaskant deed was normaal, niets verkeerd aan. De scheidsrechter had al dagen wat in z'n hoofd en vond het nodig om zich zo aan te stellen.

18 december 2012 om 09:43

@joopiebeiber. Onzin hij schreeuwde het zo vaak achter elkaar met veel misbaar. Hoe lang zou jij dan van plan zijn als scheids om daar niet op te reageren. Hoe vaak herhaalde Maaskant het wel niet. Sloeg helemaal nergens op. Uit emotie reageren kan en dat is ook vrij normaal maar dan roep jt het een keer tegen de 4de official en een keer tegen de scheidsrechter. Maar niet 4 keer tegen de vierde official en 3 keer tegen de scheidsrechter. Dat slaat nergens op en is ook geen goed voorbeeld. Hij zegt na afloop dat hij het accepteert dat scheidsrechters fouten maken maar dat doet hij dus niet. En als je dan ziet hoeveel fouten zijn eigen elftal maakt daar is de scheidsrechter niets bij dus kan hij zich daar veel beter op concentreren.

18 december 2012 om 09:49

hij schreeuwde helemaal niet zo vaak achter elkaar.. hoe kom je daarbij?
kijk het fragment maar eens terug.

en beetje jammer dat je met de vergelijking tussen een team en een scheidsrechter komt. wat een scheve vergelijking...

lijkt mij dat je simpelweg haat hebt jegens maaskant, jammer hoor

18 december 2012 om 10:27

Om nou verhaaltjes te verzinnen om je punt te maken, draagt niet echt bij deze discussie.
Maaskant riep het 1 keer (ook nog volkomen terecht)

Gozubuyuk floot gewoon drama. niet het moment om een bandje te laten zien.
20.000 mensen in het stadion irriteren zich aan deze man.(o.a. onterecht rood) Alleen Dhr Maaskant mag daar als enige geen uiting aan geven...rare wereld....
voetbal is emotie, respect verdien je...

18 december 2012 om 12:17

Het gaat mij ten eerst niet om de wedstrijd Groningen-vvv, maar om het algemeen. Als ik Advocaat weer hoorde foeteren over de zaak Marcelo, betrek ik dat er ook bij. Ik heb het over het algemeen.

En over respect. Respect verdien je niet, respect hoor je gewoon voor de ander te hebben. Jij hoeft bij mij geen respect te verdienen, dat heb je, totdat je het verspeelt.

18 december 2012 om 14:32

@breekers

Iedereen kan in een opwelling boos worden en geirriteerd reageren, bijv als je een potje fifa verliest.

Tijdens een echte voetbalwedstrijd staat er veel op het spel voor een trainer, en is het bijna idioot dat Gozubuyuk zo'n moment kiest om dat bandje te laten zien. Het is een showmannetje, en meer met zichzelf bezig dat met het spel.

18 december 2012 om 08:33

Beetje jammer dat je ADO Feyenoord erbij haalt want daar was alleen strijd tussen de spelers. Iedereen was gewoon netjes tegen scheids en grens en dat hebben ze zelf bevestigd. Volgende keer kan je met een beter voorbeeld komen.

18 december 2012 om 08:48

@frdirk
-
Tijdens Feyenoord-ado was er wel degelijk agressie jegens Bossen. Of hij slecht of goed fluit maakt dan niet uit, het gebeurde. Gisteren de foto bij het wedstrijdverslag zei genoeg. Verder was dat daardoor het beste voorbeeld van dit weekend maar misschien weet u een betere?
U hoort mij verder trouwens niet zeggen dat er spelers over de schreef gingen of iets in die trant maar het afrennen op scheidsrechters mag best iets minder.
Heb al vaker hier aangegeven dat zo'n scheids ook voor een k*t loontje elke zondag in weer en wind gaat staan fluiten en zich laat uitschelden door 30.000 man. Ik zou het niet doen

@gerd
-
Dat Bossen die wedstrijd slecht of goed (ik vond erg slecht) floot doet er in dit voorbeeld niet toe. Het gaat de laatste weken om het respect naar scheidsrechters toe ondanks de goede of foute beslissingen die ze nemen. Elke scheids maakt fouten en ook elke speler doet dat. Als ze zo boos op elkaar worden als ze een bal verkeerd inspelen snap ik het maar laat die man gewoon fluiten. De ene keer zal het mee zitten en de andere keer tegen. Hij gaat zijn beslissing echt niet meer terug draaien omdat je tegen hem staat te schreeuwen.

18 december 2012 om 11:32

Dat men op cruciale verhaal haalt bij de scheidsrechten vind ik persoonlijk geen probleem zolang het netjes en met respect gegaan is. En daar was hier sprake van bij Feyenoord Ado. Daarom vond ik je reactie persoonlijk niet helemaal van toepassing. Het zag er voor de buitenwacht inderdaad uit als agressief, maar nota bene de scheids zelf zei dat hij het zo totaal niet ervaren had en dat de spelers op een normale manier hem te woord stonden en andersom. En zo hoort het naar mijn mening. De spanning was hoog tijdens de wedstrijd en de scheids neemt discutabele beslissingen en daar mag je wat van zeggen zolang dat zonder schelden en op een volwassen manier gebeurd. En dat is gebeurd en dan is het wat mij betreft best. We zijn allemaal mensen en voetbal is emotie en dit is de gulden middenweg.

Fijn dat de Knvb nu niet achter zijn scheidsrechter staat. Of Maaskant wel of niet heeft gescholden doet er wat mij betreft niet toe, maar het toneelstukje van vorig weekend had de Knvb dan ook niet hoeven op te voeren. Alle wedstrijden in het amateurvoetbal gingen niet door en bij de profs werd 1 minuut stilte gehouden, dan had je dat ook niet hoeven te doen.
Trainers moeten eens te raden gaan bij zichzelf hoe ze soms kunnen reageren en dat dat heeft te maken met de emotie van de wedstrijd doet niet ter zake, je moet respectvol met elkaar om te gaan en dan hoef je niet te schreeuwen tegen elkaar dat kan je ook op een normale toon doen.

18 december 2012 om 12:57

Onzin. Het incident van vorige week heeft totaal niets met het incident Maaskant-gozbuyuk te maken. Als jij echt zo prat gaat op dat respect wat trainers volgens jou moeten tonen, vraag jezelf of het respectvol is om een publiciteitsstunt uit te halen over de rug van een uitermate tragisch ongeval met enkel als doel het publiekelijk te kakken zetten van een trainer. Wat Gozbuyuk zaterdag deed had verrekte weinig met 'respect' of maatschappelijk engagement te maken, maar meer met notoire ijdeltuiterij.

De scheidsrechter heeft op eigen houtje een statement proberen te maken en heeft de plank compleet misgeslagen. Het bekritiseren van een scheidsrechter hoort sinds jaar en dag al bij het voetbal en zolang daar geen verbale of non-verbale agressie bij komt kijken staat de trainer daarbij compleet in zijn recht.

Ben ik echt de enige die het een goed statement vond?

Iedereen riep vorige week al 'over een week is iedereen alles vergeten en staat iedereen weer te bleren naast de zijlijn en in het veld'.

Nou ja, dat is gebleken.

18 december 2012 om 08:40

Dit heeft niks met vorige week te maken? dit was een eng toneelstukje en die jonge wilde zelf aandacht over de rug van een moord.

Je mag best wat zeggen we zijn geen watjes. Er moet alleen een duidelijke lijn zijn! Moet je anders maar alles accepteren en laten gebeuren?

18 december 2012 om 08:44

Alles van vorige week draaide om respect.

Geen respect, geen voetbal.

Heeft dus wel met vorige week te maken?

18 december 2012 om 09:00

Het was misschien niet het beste moment om zo'n statement te maken en wat overdreven maar het lijkt er eerder op dat jij graag de aandacht wilt, bij deze. De bewering dat hij over de rug van een moord zelf aandacht wilt gaat veel te ver.

On: Je moet emotionele opmerkingen kunnen maken zolang ze maar binnen bepaalde grenzen liggen. Anders gewoon optreden. Gözübüyük heeft deze actie vooral goed bedoeld en is verder een prima scheids. Niks aan de hand dus.

18 december 2012 om 09:22

Je probeert nu makkelijk te scoren met je uitspraak 'aandacht over de rug van een moord'. Gözübüyük staat voor zichzelf op en voor het respect dat het voetbal zo hard nodig heeft. Het was een dappere actie van hem, omdat hij waarschijnlijk wel wist dat veel mensen erover zouden vallen of met populistische reacties zouden komen zoals die van jou.

De voetbalwereld heeft zich nog geen twee weken geleden voorgenomen om meer respect te tonen voor elkaar en het is jammer dat het nu al nodig is om elkaar daaraan te herinneren. Dan heb ik het over Maaskant, maar ik was zondag in De Kuip en daar droop het respect er nou ook niet bepaald vanaf...

18 december 2012 om 09:53

Sorry, vraag ik aandacht hiermee?
Ik geef mijn mening, hoe haal je het in je hoofd door te zeggen dat ik aandacht wil? Omdat ik mijn mening geef? Je bent niet goed bij je hoofd jij.

18 december 2012 om 10:16

Ik had het tegen eerlijk010. Niet tegen jou

18 december 2012 om 10:24

Ow, excuus haha.

18 december 2012 om 13:01

Waarom gaat die bewering te ver? Had Gozbuyuk het ook gedaan als het incident in Almere niet was gebeurd? Ik vraag het me af. Voeg daarbij dat Maaskant compleet in zijn recht stond en niet over de schreef ging en dat sterkt mijn vermoeden dat het meneer Gozbuyuk toch voornamelijk om de publiciteit ging en het publiekelijk tonen van hoe respectvol hij wel niet is. Iedereen mag zijn mening hebben over zo'n actie, maar stijlvol vind ik het allerminst.

18 december 2012 om 08:48

nee ben het volledig met je eens, trainers zijn een voorbeeld en moeten niet zo reageren op beslissingen van de scheids, frank de boer is een goed voorbeeld je zal het hem nooit zien doen, hij begrijpt het tenminste.

Wat ik vooral schokkend vond gisteren in VI. Is dat deze jongen (27 jaar) 8 ton aan hypotheken heeft! En in een dikke Audi rijd. Zou de belasting dienst niet eens even aankloppen bij meneertje respect???

Voor de mensen onde rons, dat is dan ongeveer een salaris tussen de 10.000 en 15.000 Euro per maand!!!

18 december 2012 om 08:47

Ik ken hem persoonlijk en die auto heeft hij geerfd van de vader van zijn ex-vrouw (nl een nederlandse wiens vader directeur was bij het vroegere abn-amro) ik doop dat dit voldoende is voor je. PS er zijn trouwens meer jongeren die in een dikke Audi rondrijden, je hoeft je bij deze ook geen vragen te stellen

18 december 2012 om 08:54

Dat verdient hij niet met alleen fluiten hè. Fluiten is eerder zijn hobby. Naast zijn carrière als scheidsrechter heeft hij ook nog een verdienstelijke baan.

Wat moet de belasting dienst bij iemand die netjes zijn geld verdient? Bovendien, daar gaat dit topic helemaal niet over.

18 december 2012 om 09:09

@ Messirvp

Serdar Gözübüyük is full-time in dienst bij de Knvb. Verder is hij actief op de C lijst van de Uefa/fifa.
Dit levert hem per jaar ongeveer een jaarsalaris op van 2 a 2,5 keer modaal.
Fluiten is dus absoluut niet meer zijn hobby maar zijn werk. Of iedergeval hoofdbestanddeel van zijn werk.
Want naast fluiten, doet hij ook promotie werk voor de Knvb en is hij docent op de Knvb academy.

Uhhhhh eerlijk010 ooit gedacht dat Serdar Gözübüyük ook gewoon een partner zou kunnen hebben met een goede baan. En gezien zijn inkomen en haar inkomen is die 8 ton dan weer niet zo'n vreemde hypotheek.

Als je dingen gaat beweren doe iedergeval je huiswerk wel goed.

18 december 2012 om 09:26

@messirvp:

Heb je enig idee wat je moet verdienen wil je dit kunnen? Hij heeft alleen snabbels er bij en geen vaste "kantoor baan"!

@gs, Bijd ie andere jonge moet je je ook vrgen stellen! een A3 is geen dikke maar als je met je 24/28ste in een A5/6 kan rijden is dit toch echt wel twijfelachtig! Ik zal een sgoed om je heen kijken, maar mensen die daar in rijden zijn gewoon top salarisen en managers!

18 december 2012 om 09:28

@the Ref:

Weet je hoe hypotheken werken? Als ze op Zijn naam staan en dat staan ze, dan moet het ook bij hem afgeschrevenw orden. Anders zou het een gedeelde hypotheek zijn!

Ik geloof dat weinig mensen hier beseffen hoeveel een hypotheek voor 8 ton is zelfs voor een dubbel inkomen!

18 december 2012 om 09:34

Als hij zo'n hoge hypotheek heeft gekregen, dan hebben de banken allang van alles gecontroleerd. Of denk je dat je zo'n hypotheek krijgt als je ongeregistreerd inkomen hebt?

Een Audi kan je gewoon leasen.

18 december 2012 om 10:49

8 ton is zeker veel. Die Audi least hij inderdaad waarschijnlijk. Hij is volledig full time werkzaam bij de Knvb. En heeft daar ook zeker een verdienstelijke baan als leermeester voor het vak scheidsrechter. Mijn gedachtengang was, dat hij net als bijvoorbeeld Craig Thomson een advocaat zou kunnen zijn, dus een boven modaal inkomen zou hebben. Niet dat een advocaat een hypo van 8 ton heeft. Maar je snapt mijn punt. Ik hoef en kan Gozubuyuk zijn niet (te) weten.trouwens, Misschien heeft hij wel de Lotto gewonnen
Zoals Persian Gooner al zegt, die audi least hij gewoon.

18 december 2012 om 09:17

@eerlijk010

komt hier misschien een klein beetje jaloezie bij jou vandaan. Hij is in ienst van de Knvb, en daar verdienen ze niet slecht en hoogstwaarschijnlijk heeft hij ook nog een partner die werkt, en geen kinderen dan kan je best een hypotheek van 8 ton hebben, hierin zie ik geen probleem. Maar wat jij hier suggereert wel dit toont ook weinig respect naar iemand toe, ten eerste heeft dit totaal niet met het topic te maken.

18 december 2012 om 09:51

Zijn persoonlijke en financiële zaken hebben mijn interesse niet. Als hij zichtbaar kan veroorloven dan vind ik het best. Het enige wat mij stoort is dat hij wel cruciale fouten maakt en Groningen zwaar dupeert, en zich daarna ook nog eens walgelijk wenst te profileren daar waar Maaskant helemaal gelijk had.

18 december 2012 om 10:09

eerlijk010, a ik denk net dat het aan ons is om te oordelen of en hoe hoog zijn hypotheek mag zijn en b denk ik dat dit helemaal niet de topic is en c v1 zou hier eigenlijk ook niks mee te maken mogen hebben, dat is deze scheids zijn eigen recht en zolang hij dit kan betalen is het toch goed.
Waar bemoeien we ons mee.

Wat een jaloezie toch typische Nederlandse gedrag...serdar moet eens overwegen of zijn carrière buiten land kan voorzetten in Turkije of zo??

18 december 2012 om 09:31

wat heeft dit nou weer met jaloezie te maken????

Ik ben het helemaal eens met de reactie van Mulder. De scheidsrechters moeten zich gewoon aan de regels houden, zo simpel is het. Dus wanneer een trainer zich misdraagt, een waarschuwing, geel of rood trekken. Handhavend optreden conform het reglement, geen eigen one-man show opvoeren.

18 december 2012 om 09:40

Vind ik juist niet. Juist dat robotiseren van de scheidsrechters is een belangrijke oorzaak van het groeiende onbegrip jegens de arbitrage. We hebben juist persoonlijkheden nodig, hoe onhandig dit misschien ook overkomt.

18 december 2012 om 09:44

En jij vind het dus goed om een trainer zo te kakken te zetten zonder een goeie reden?

18 december 2012 om 09:52

Dat zeg ik niet.

18 december 2012 om 09:56

Nee dat zie ik maar jij keurt deze actie toch goed van de scheidsrechter?

18 december 2012 om 10:00

Het hebben danwel zijn van een persoonlijkheid heeft geen relatie met het volgen van de spelregels. De scheidsrechter maakt nog steeds zijn eigen keuze uit de toepassing van de beschikbare sancties, echter de sanctie dienen conform het reglement te zijn en geen zelf bedachte one-man show, waarbij een trainer voor schut wordt gezet.

Wat is de volgende actie anders? Een speler die een overtreding maakt moet vijf minuten in de hoek gaan staan?

Ik snap de wereld af en toe niet. De hele tijd is het respect dit respect dat en doet een scheidsrechter eens een goede zet en is het weer niet goed. het is een punt dat maaskant niet helemaal over de rooie ging maar het is beter te vroeg dat je het bandje laat zien dan te laat zoals vorige week is gebeurd.

18 december 2012 om 09:51

de bedoeling was goed alleen maaskant deed niks verkeerd dus het was totaal onnodig om dat als reactie op maaskant te doen. Waarom draagt hij die band niet gewoon de hele wedstrijd?

Vond zijn actie ook echt nergens op slaan. Die jonge lijkt soms meer bezig met zijn status als fluit-talent dan met het spelletje. Was ook een tijd dat Makelie bekend stond als talent, daarna floot hij zo veel wedstrijden kapot, alsof die jongens dan in een soort vacuüm van hun eigen hype terecht komen.

Het respect voor de scheidsrechter is weer ver te zoeken bij de Knvb.
Of Maaskant wel of geen gelijk heeft maakt niet uit. Het gaat om het gezag van de scheidsrechter en het respect richting de scheidsrechter.

De Knvb had ten aller tijden achter de scheidsrechter moeten gaan staan en dit intern moeten bespreken als zij vinden dat er aanleiding voor is. Nu zet je hem voor heel het land voor joker.

En straks staat meneer van Praag weer met krokodillen tranen voor de camera, als er weer wat gebeurt is op de velden.

Zwak van de KNVB. Deze man probeert een statement te maken, met alleen maar goede bedoelingen. Een schande dat de KNVB dit zo op denkt te lossen!

Onzin, vond het juist een goede daad. Tuurlijk moet dat nu niet elke week gebeuren, maar een keer zo'n statement is prima. En je ziet ook direct dat Maaskant geen zwaargewicht is, anders ga je met dit verhaal wel andewrs om en kruip je niet direct in de verdediging.

18 december 2012 om 10:14

Maaskant deed helemaal niks verkeerd man, logisch dat hij zichzelf probeert te verdedigen.

de knvb spreekt hun zelf al tegen met hun ´geen respect geen voetbal´ door alles af te gelasten behalve de eredivisie .

respect en berusting was er pas geweest als heel europa het spelletje ff een week had stilgelegd maar dat gebeurd natruurlijk nooit , wat is trouwens 1 mensenleven tegenover al het gemiste inkomstenderving door alles stil te leggen.

naar mijn bescheiden mening slaat men wat door in het geven van het tonen van schijnheilig respect , want die is namelijk ver te zoeken.

Het was zeker niet zo handig van de scheids, maar ik vond het wel een goede actie, alleen misschien op het verkeerde moment, maaskant stond nu niet echt te schreeuwen en te schelden, maar ook hebben wij als publiek niet alles kunnen zien wat er gebeurd is, de vierde scheids heeft schijnbaar iets gezegt en op dat punt reageerd Serdar hierop.
Punt is dat het misschien wel eens een idee is dat de scheidsrechters die band gaan dragen, dan hoeven ze hem niet zo te laten zien.

Hij maakt een goed statement, misschien wat onhandig, maar de trainers moeten niet allemaal zo over elkaar heen buitelen om hem te kakken te zetten.
Ook de scheidsrechtersbond moet gewoon achter hem staan.

Hij moet gewoon de aankomende wedstrijden die band rond zijn arm dragen. Boodschap duidelijk overbrengen, geen gezeur. Elke speler, trainer die over de schreef gaat waarschuwing of kaart. Afkappen die handel.

Emotie is prima, emotie is geweldig. Maar er zijn grenzen, het is zo makkelijk om je te verschuilen achter, voetbal is emotie. Overal is emotie, maar als het kassameisje straks ineens met mij in een heftige discussie gaat omdat ik niet gepast kan betalen trek ik toch een wenkbrauw op.

18 december 2012 om 10:57

De scheidsrechter zette Maaskant te kakken, niet andersom.

Waarom niet gewoon de trainers in de tribune zetten ? ze mogen toch niks meer zeggen laat iedereen maar in de tribune zetten. Wat een stelletje huilebalken allemaal. Speel gewoon voetbal of speel het niet en als je niks kunt hebben zoek dan een andere baan.

Ik vind dat hij een goed statement maakt met het showen van de band, maar doordat de Knvb nu weer zegt dat het niet handig was is het weer duidelijk dat het respect gebeuren maar 1 week heeft geduurd.
Misschien was het moment niet helemaal goed, maar maaskant stond wel te schreeuwen naar de 4e man, dat doet elke trainer maar eigenlijk is dat gewoon al respectloos.

18 december 2012 om 11:16

"100% overtreding" is respectloos?

Laat me niet lachen man

Ik durf nu al te stellen dat dit het smerigste, zieligste en meest hopeloze moment van het jaar zal worden in de eredivisie.

Deze scheidsrechter faalde keihard en liet steek na steek vallen na een overtreding op Zeefuik riep Maaskant dat het een 100 overtreding was niks overdreven aan en moet kunnen lijkt mij en daar kwam dit nare mannetje aan rennen dolblij omdat hij dit van te voren al had bedacht waarschijnlijk.

Waarom ik mij hieraan erger, iedereen weet wat er gebeurd is met Richard nieuwenhuizen het is verschrikkelijk dat dit gebeurd is en ik denk dat als ik zeg dat ik me hieraan kapot heb zitten ergeren en werkelijk nog steeds niet snap hoe een stel snot apen het in hun kop halen om iemand dood te trappen om een spelletje dan denk ik dat dit nog licht uitgedrukt is.

Maar terug op dat vieze media geile mannetje je bent een scheidsrechter jou taak is om is het om de wedstrijd in goede banen te leiden als dit een keer minder lukt dan kan dat want het is ook gewoon maar een mens als er dan een keer een fout word gemaakt en je wordt daar op een redelijke manier op aan gesproken dan dien je dat ook te slikken evenals de supporters keer op keer verkeerde beslissingen van een scheidsrechter moeten accepteren.

Maar zo denk hij helaas niet hij had voor de wedstrijd het bandje al in zijn zak gedaan en had schijnbaar enorm uitgekeken naar dat momentje dat iemand over scheef ging. Dat momentje bleef uit want eigenlijk gedroeg iedereen zich gewoon netjes die dag. Erg vervelend want hij wilt nu zo graag een keer in de schijnwerper staan. En dan gebeurt het Maaskant roept iets wat op geen enkele manier als asociaal geïnterpreteerd kan worden en daar komt die Gozubuyuk aan en associeer indirect Maaskant met het gedrag van deze moordenaars. Schandalig vind ik dit een erg zielige manier om te scoren hoe verrot ben je van binnen als je over de rug van een vermoord persoon op zo'n gore manier de aandacht naar je toe probeert te trekken. Iemand had dat respect bandje in ze smoel moeten douwen de enige die op die dag buiten het boekje ging was Gozubuyuk zelf!!

Ik had gewoon een iets volwassener aanpak verwacht waarbij hij hem gewoon even normaal verteld waar het op stond of desnoods even apart genomen had. Maar nee het moest een respect bandje zijn want alleen dan zou zijn momentje compleet zijn de kijkers konden het immers nu lezen.

18 december 2012 om 11:19

"riep Maaskant dat het een 100 overtreding was niks overdreven aan"
"je wordt daar op een redelijke manier op aan gesproken"
"maaskant roept iets wat op geen enkele manier als asociaal geïnterpreteerd kan worden"

Sorry hoor, maar als iemand meerdere malen (meerdere malen ja) hard tegen jou staat te schreeuwen als jij een fout maakt, dan vind jij dat niet asociaal?

Echt? Serieus?

Had na afloop naar de reactie van de trainer van VVV gekeken. Dan zie je hoe het ook kan.

18 december 2012 om 11:25

Kom nou zeg, dat wat Maaskant zei is toch niet asociaal?!?!

En hij zei het helemaal niet meerdere malen. Je staat hier op een voetbalveld, tuurlijk word er geschreeuwd.. Stel je aan man.

18 december 2012 om 11:32

"tuurlijk wordt er geschreeuwd"

Man, juist dát is nou onderdeel van het probleem!

18 december 2012 om 11:36

Dat is helemaal niet onderdeel van het probleem. Het gaat al jaren er zo aan toe zonder incidenten. Dat wat in Almere gebeurt is is een maatschappelijk probleem en heeft daar totaal niks mee te maken.

18 december 2012 om 11:43

Haha mutsaers78 tuurlijk staat maaskant te schreeuwen ze staan 40 meter bij elkaar vandaan in een voetbal stadion als ze gingen fluisteren werd het wel heel moeilijk.

18 december 2012 om 12:21

Daar is de 4de official juist voor, man... zodat je niet meer hoeft te schreeuwen naar de scheidsrechter.

18 december 2012 om 12:57

Sorry maar een vierde official fungeert dus echt niet als praatpaal van.

Elke keer als er een overtreding word gemaakt, er iemand buitenspel staat, iemand tijdrek, als er een vrije trap wordt verplaats, als de muur te dichtbij staat of wanneer iemand een kaart probeert aan te smeren zullen beiden trainers zich erin mengen. Denk jij dan serieus dat elke boodschap die de 4de official meekrijg doorstuurt naar de scheidsrechter. Hoe moet hij naast dat al de wissels doorgeven en uitvoeren, de administratie afhandelen, de blessure tijd bijhouden, assistentie verlenen aan de scheidsrechter en toezicht te houden op het gedrag van de spelers?

Vaak zie je dat als een trainer met een 4de official praat hij hem niet eens aan kijk en naar het veld blijft staren en ook wissels worden met een briefje door gegeven juist om te vermijden waar jij voor denkt dat de vierde officials bedoeld zijn.

Ik ben het ermee eens dat het een beetje een rare reactie is van de scheidsrechter. Maar wat meneer verbeek hier zegt is helemaal krom natuur. “je moet nooit om respect vragen, dat moet je verdienen. “ (ja dit word vaak zo gezegd) maar dat zou dus beteken dat als de scheidrechter een foutje beslissing maakt je geen respect voor hem moet hebben. Voor elke speler, scheidsrechter voor elk mens zou respect moeten zijn (uitzonderingen daargelaten). Tuurlijk als je erom vraagt is het ook weer zo wat maar je hoeft het zeker niet te verdienen.
Tuurlijk is voetbal een emotionele sport en iets moois eraan is ook dat als de scheid een verkeerde beslissing maakt tegen je club dat je als supporter tegen de scheids begint te schreeuwen. Maar speler horen dit gewoon nooit te doen. de coach mag dan nog om opheldering vragen bij de scheids vind ik. Het probleem is dat het bij de amateurs al normaal is tegen de scheids in te gaan.
En ik ben helemaal niet voor de scheidsrechters ofzo. Ik vind dat ze veel te vaak met verkeerde beslissingen de wedstrijd beïnvloeden, helaas gebeurt dit op elk niveau. Maar respect zou je altijd moeten hebben. Bij vele andere sporten is de beslissing van de scheidsrechter gewoon heilig ongeacht of hij gelijk heeft of niet. Ik snap dat het moeilijk is het soms goed te zien als scheids. Ik zou het iig niet kunnen.
Het is goed dat de knvb er wat aan doet want ik moet er zeker niet aan denken dat dit elke wedstrijd gebeurt.
Respect!

@wokje, Amen.. de meesten moraalridders van hierboven hebben de wedstrijd niet eens gezien, en zien alleen de arbiter met het bandje zwaaien. En dan toch een mening hebben, dat is pas respectloos.

Dit zou bij hun club gebeurt moeten zijn, denk dat ze uit hun vel springen. En als je al zo slecht fluit, ga dan ook niet ffies met dat bandje zwaaien, want het respect ben je door je dramatische fluiten allang verloren. Klassenjustitie noem ik dat. Gewoon een gevalletje van macht tonen, kijk mij nou eens terwijl je zelf de slechtste man op het veld bent samen met Kirm, maar die werd gewisseld, misschien een idee, dat scheidsrechters ook maar gewisseld mogen worden.

18 december 2012 om 11:21

En dus ook voor jou: waarom kan hij zijn ongenoegen dan niet uiten Zonder te schreeuwen? Zo lastig is dat toch niet.

En nee, hij heeft wel degelijk langer staan schreeuwen dan alleen bij dat stukje met het bandje. Gozubuyuk loopt niet voor niks naar de trainer toe.

En ook voor jou: kijk naar de reactie van de trainer van VVV na afloop; zo kan het dus ook^^.

18 december 2012 om 11:26

@ Mutsears luister eens naar het radio optreden van Maaskant op radio Noord (uitzending gemist) tussen 11.00 en 12.00 uur.. dan denk je er wel anders over.. Daar komt Maaskant uitgebreid op een zeer open manier terug op dit voorval.

ja de trainer van VVV was al blij met een punt die heeft de hele wedstrijd behoudend gespeeld ook al was het 11 tegen 10 die was allang blij. Wij moesten winnen, dit was een belangrijke pot voor ons en die wordt dan al na 6 minuten door je neus geboord door een dwalende scheids..

18 december 2012 om 11:30

Ik zie het al voor me:

"mijnheer de scheidsrechter, in mijn optiek vond ik dat nummer 16 van voetbalclub VVV Venlo een overtreding maakte op de heer Zeefuik."

En jij zegt nu dus omdat Gozubuyuk naar de trainer toe loopt Maaskant wel degelijk langer heeft staan schreeuwen???

"gozubuyuk loopt niet voor niks naar de trainer toe" Nee klopt hij deed het om de show te stelen met z'n bandje (wat hij van te voren al had aan gekondigd)

18 december 2012 om 11:33

Totaal niet boeiend wat Maaskant ná de wedstrijd gezegd heeft. Het gaat er om hoe hij zich gedroeg Tijdens de wedstrijd. En dat was wat mij betreft respectloos.

En dan kan je wel weer gaan zeuren over foute beslissingen van een scheidsrechter; het is en blijft een mens. Dat geeft je nog geen enkele reden om te gaan schreeuwen als een vrouw met menstruatieproblemen.

18 december 2012 om 11:35

"mijnheer de scheidsrechter, in mijn optiek vond ik dat nummer 16 van voetbalclub VVV Venlo een overtreding maakte op de heer Zeefuik."

Inderdaad joopie, zo kan het dus ook. Nu de variant die Maaskant (mogelijk) tentoonspreidde:

"HE Scheids, DAT WAS EEN Overtreding OP Zeefuik. DAT ZIE JE Toch Zelfook Wel!!!! HOE KUN JE DAT NOU Missen Man! DIT IS AL JE Zoveelste Fout IN Deze Wedstrijd!!"

En herhaal dat een paar keer, lekker schreeuwend. Zoals je ziet, geen onvertogen woord maar toch zwaar irritant.

18 december 2012 om 11:39

Kom nou zeg dat zijn toch geen schokkende teksten?

En hij heeft dat niet een paar keer herhaalt.

Als jij dat irritant vind is voetbal misschien een te harde sport voor jou.

18 december 2012 om 11:49

En als je dat gedrag goedkeurt, ben jij waarschijnlijk van nature al een schreeuwerd, iemand die dicussies op die manier oplost.

Dan kan ik jouw reacties gelijk ook volledig begrijpen.

18 december 2012 om 12:01

Ik keur gescheld niet goed maar dit valt echt wel mee hoor. En nee ik ben totaal geen schreeuwerd maar kan wel begrijpen dat dit gebeurt in een vol voetbalstadion.

Ik claim altijd een objectieve Groningen supporter te zijn. Ik dacht dat dit een belachelijke actie was van Guzubuyuk, en dat vond ik niet omdat ik als Groningen supporter Maaskant zou moeten verdedigen of zo. Op voetbalzone waren er best wel veel positieve reacties, waarvan ik dacht dat het toch echt niet kon zijn dat dat alleen moraalridders waren. Ik begon haast een beetje aan mijn objectiviteit te twijfelen. Maar gelukkig heeft bijna iedereen de actie nog eens goed gezien, het in de context geplaatst en geconcludeerd dat dit ook een belachelijke actie was. Alleen een paar die-hard moraalridders blijven over, maar daar was ik in het echte leven toch geen vrienden mee geworden

Ik ben zwaar voor het invoeren van de regels die ze bij het rugby hanteren.
De scheids praat met de de aanvoerder en verder niemand. Als bijvoorbeeld bij PSV de verdediging overtreding na overtreding maakt roept de scheids de aanvoerder van Bommel bij zich. Tegen van Bommel zegt hij: Jullie team maakt overtreding na overtreding hou daarmee op, we willen gewoon voetbal zien. praat met je team en de volgende die een vervelende overtreding maakt krijgt geel. Gaat bv Marcelo zich met het gesprek bemoeien mag hij 10 minuten naar de kant. Voor trainers hetzelfde. Die geven instructies aan de spelers, niet aan de scheids. De man met de band mag met de scheids praten. De rest houd zijn mond en accepteert de beslissing no matter what.

Het was een toneelstuk dat geen prijs verdiend maar wat is die Maaskant toch een vervelende gozer. Hij mag dan misschien niet gescholden hebben, maar hij stond te schreeuwen en te tieren alsof hij net in de CL finale een onterechte pingel kreeg ofzo.

Echt zo'n schrale arrogante gozer die denkt dat hij het spel uit gevonden heeft..

Evengoed verkeerd opgelost. De scheids had gewoon zelf moeten zeggen dat die Maaskant z'n smoel moest houden of weg moest gaan..

18 december 2012 om 11:33

Maaskant kan dan wel een vervelende gozer zijn, hij deed hier niks verkeerd. Jij overdrijft ook weer met je schreeuwen en tieren.

18 december 2012 om 11:37

Wat zei hij dan precies volgens jou en hoe lang duurde het?

18 december 2012 om 11:42

Je hebt het fragment gezien toch?
Ik begin echt moe te worden van deze moraalridders......

18 december 2012 om 11:44

Misschien dat ik iet wat bevooroordeeld ben..

18 december 2012 om 11:47

Je bedoelt dat fragment wat begon met Gozubuyuk die naar Maaskant toeliep? Die absoluut ja, maar die is niet volledig.

Als je een fragment hebt van hoe Maaskant zich daarvoor gedroeg, graag. Dan kunnen we veel beter verder rpaten.

18 december 2012 om 11:57

Ja ook het volledige fragment valt het wel mee met het schreeuwen van Maaskant. Maar ik heb niks te zeggen verder want jij bent veel te koppig.

18 december 2012 om 12:19

Was mijn reactie zo onduidelijk of begreep je echt niet dat ik om een link van dat fragment vroeg?

18 december 2012 om 12:35

Je geeft dus toe dat je het volledige fragment niet eens hebt gezien. En nog ben je heilig overtuigd dat Maaskant bleef door schreeuwen... Lekker geloofwaardig ben jij

Het wordt pijnlijk duidelijk hoe serieus dat zogenaamde 'zonder respect geen voetbal' idee wordt genomen...

Natuurlijk was de actie van Gozubuyok een beetje overtrokken, maar in het licht van de gebeurtenissen van de afgelopen tijd lijkt het mij gepast om eens wat minder kritiek op scheidsrechters te hebben.

Wat mij betreft een nieuwe regel in het voetbal (ook op amateurniveau): alleen de aanvoerder mag met de scheids praten, de rest moet zijn of haar mond houden, op straffe van een gele kaart. Dan voegt de hele aanvoerdersband ook eens wat toe aan het voetbal en wordt dat eeuwige gezeik op de scheidsrechters ook eindelijk eens ingeperkt.

Die totale flauwekul elke keer over emotie die in het spel moet blijven. Wat is dat dan voor emotie? Dat je als een voplstrekte randdebiel tekeer kunt gaan tegen officials? Niemand hoort wat zo'n gast als Maaskant zegt, maar ziet het wel en interpreteert het zelf. Ze zien een coach, die een voorbeeldfunctie heeft, bij elk klein incident als een gek tekeer gaan tegen een autoriteit in het spel. Schelden of niet, dat maakt dan al lang niets meer uit. Als je er niet gewoon een statement van maakt, dan laat je het er dus bij zitten. En in dat geval spreek je dit soort gedrag goed.
Sorry, maar als er één sport is dat één brok emotie is dan is het Rugby wel, maar zie je daar ook maar iemand zo tekeer gaan tegen een scheids: coaches? Spelers? Nee, die kanaliseren hun emotie in het spel. Zo hoort het. Veel respect voor de scheids, omdat zij ook weten dat het anders niet te controleren is qua spel. Duidelijk regels ook over hoe om te gaan met de scheids en waar de autoriteit van de scheids ligt.
Maar het voetbal zal wel weer heel anders zijn, met al die emotie. Wat een totale flauwekul zeg! Ik vraag mij ook echt af of zo'n Maaskant bij het terugzien van beelden van zichzelf, zich niet ook maar ene klein beetje schaamt. Man, je bent een volwassen man. Er is een belsissing en die ga je zeker niet terug draaien. Van Egmond is sowieso een complete slappe hap. Zeg van Uilenberg wat je wil, maar die had wel karakter, Dat is iets wat van Egmond op het veld al niet had, en als baas al helemaal niet. Hij zou nu juist scheidsen, ten koste vna alles in bescherming moeten nemen. OK, Göz... maakt er een toneelstukje van. Prima, maar waarom wordt daar op geconcentreerd, ook door de Knvb, en niet op de compleet debiele Maaskant die week in week uit het gebrek van zijn eigen team en zijn eigen gebrekkige capiciteiten op het veld probeert te verbloemen met geschreeuw op de leiding.
De dood van de grensrechter wordt natuurlijk ook wel heel erg uitgemolken, maar je bent wel heel erg kortzichtig als je niet ergens een verband ziet tussen de onnozele respectloze reacties van spelers en trainers tegen scheidsen week in week uit in de Eredivisie (en andere geteliviseerde competities) en het wekelijkse geweld in het amateurvoetbal, tegen scheidsen en spelers.

Vind het niet gek dat scheidsrechters ermee bezig zijn. Het is toch even een collega van je die wordt doodgeschopt. En dan te bedenken dat scheidsrechters echt totaal geen respect meer krijgen voor hun functie in het spel is inderdaad belachelijk.

Sommige spreken van moraalridders maar wie zou het recht mogen hebben een man/vrouw in fucntie om een wedstrijd al dan niet proffesioneel zomaar te mogen beldedigen?

Emotie? Bestaat zeker niet in het rugby? Kijk daar eens naar het respect voor de scheids. het si dus wel mogelijk maar het is aangeleerd gedrag. Een voetbalscheids mag je uitschelden omdat je het niet eens met een beslissing?

Kijk als je dat gaat goedkeuren krijg je uiteindelijk dit soort taferelen. We hebben voor de sport scheids en lijnrechters nodig en ik verbaas me soms echt dat deze mensen nog bestaan gezien wat ze allemaal over zich heenkrijgen elke week. En zonder speel je niet.

Vond het eerst ook wat overdreven wat Gozubuyok deed maar zijn uitleg was wel heel erg helder en je kon zien dat er gevoel en verstand achter zat. De Knvb zou hem niet tot orde moeten ropen maar steunen en hem als voorbeeld zien.

18 december 2012 om 12:53

Ben het, in tegenstelling tot de meerderheid in Nederland, wel me je eens. Scheidsrechters hebben veel te verduren, te veel, en hoewel de actie van Gozubuyuk wat overdreven is vind ik het ongepast om hem tot de orde te roepen.

Tijd dat het gezeik op scheidsrechters eens stopt. Die mannen kunnen er ook niks aan doen dat de voetbalbazen tegen electronische hulpmiddelen zijn, en we kunnen niet van ze verwachten dat ze alles goed zien.

Tsja dit soort acties krijg je nu eenmaal, doe je helemaal niets aan. Vind het ontzettend goedkoop om over de rug van een ander de grote 'held' uit te hangen. Te veel over nagedacht en dus verre van spontaan. Benieuwd hoe lang die over dit toneelstukje nagedacht heeft. Je gaat haast twijfelen of hij die kaart niet met opzet gegeven heeft als voorzetje voor zijn act..

Deze scheids heeft de hele wedstrijd verkloot door warrige en onterechte beslissingen , de fc aanhang (ook niet altijd de braafste) heeft amper gereageerd behalve met fluiten , de trainer uit zich op een normale manier ..en toch nemen mensen het voor de scheids op , compliment voor de aanhang en de trainer dat ze zich goed hebben gedragen ondanks deze wanprestatie van de man in het zwart.

En hij is vrij dit weekend. Los van zijn actie (die ik overdreven vond) is het goed dat hij geen wedstrijd krijgt na zijn wanprestatie in de rest van de wedstrijd. Heb die man geen goede beslissing zien maken.

Bij VI hadden ze het over zijn verdachte bijbaantjes naast zijn beroep als scheidsrechter. Ik kreeg sterk de indruk dat het om duistere praktijken ging, ze leken te beweren dat Gozubuyuk opereerde in de onderwereld. Ik denk dat dit natte vingerwerk was van VI, kan je zo een zware beschuldiging maken op de televisie zonder hiervoor gestraft te worden? Gozubuyuk heeft duidelijk een reputatieschade opgelopen en zonder het 'respect-incident' zou deze clown nooit beschuldigd worden van duistere praktijken.

Oh oh wat lachwekkend zeg, dus maaskant zei "alleen maar" het is een 100% overtreding. haha omdat jack vn gelder je dat bij studio voetbal liet zien? pff denk r zelf over na dan ipv de media napraten. Waarom kwam de schieds niet direct naar maaskant toe dan? waarom ging hij wachten, waarom zette hij t spel niet stil dan? Wanneer de bal rolt he niet een uit bal ofzo, hij wou toch een statement maken? hoezo floot hij niet af op dat moment aangezien hij aandacht wou ofzo? hoe weet hij in godsnaam dat maaskant tege hem schreeuwt op dat moment? spelers schreeuwen veel meer en hard genoeg op t veld khb t niet eens over t publiek maar nee die 3 sec beeld die we hebbe dat is de enige echte waarheid. Het is toch duidelyk dat hij een seintje krygt vn de 4e man of niet dan? (En wat geeft de 4e man aan de scheids door denk je? iets van: maaskant schreeuwt, kan t niet meer aan want ik kryg hoofdpijn??) Als hij per se een statement wou maken, waarom zou hij t dan zo doen, (wanneer er niks aan de hand is) en zich eige voorschut zetten? alsof hij niet weet dat er camera's zijn enz.. We wonen in nl, gwn aantal keer naa de coffeeshop helpt tege die kortzichtige gedachten.

Het gaat niet om Maaskant, het gaat erom dat de scheidsrechter een gebaar maakt dat niet is afgesproken. En dat ze hem daarvoor op de vingers tikken lijkt me terecht.

Ter vergelijking, een speler die zijn shirt omhoog trekt zodat er een tekst te lezen is op zijn ondershirt krijgt daarvoor een gele kaart.

Terecht dat hij tot orde word geroepen het was een beetje een vreemde actie als je bedenkt dat hij dat respect bandje van te voren had meegenomen dan weet je dat hij een moment zocht om zich zelf even te laten zien.

ach hij loopt te veel naast zijn schoenen, om indruk te maken gaat hij dit soort fratsen uithalen, toen ik het zag dacht ik dat hij een kaart zou geven, wat krijgen we een bandje met respect... toen dacht ik waar ben jij nou weer mee bezig? , puur indruk maken maar dat is vies tegen gevallen, dit soort domme dingen zal hij dus niet meer doen, hoop ik voor hem

Een scheidsrechter die de hoofdrol gaat spelen is nooit goed. Een scheidsrechter die bewust de aandacht zoekt is nog erger. Een scheidsrechter dient onafhankelijk te zijn. Gozubyuk had het moeten laten of in overleg met alle scheidsrechters/collega's een statement moeten maken. Nu wilde hij alleen scoren en schoot mis. Goed dat de knvb hem een wedstrijd laat nadenken over zijn actie.

Heel NL valt over dhr Gözübüyük heen, omdat hij een toneelstuk zou hebben opgezet. Zelfde mensen die moord en brand schreeuwden over een pijnlijke incident weken terug in Almere, spreken nu schande over een vraag naar respect van een scheidsrechter.
Het gebrek aan respect voor gezag is één van de grootste problemen in ons land. Een gebrek aan respect voor ouderen, docenten, ouders, ambulancepersoneel, politie en ook voor scheidsrechters. En met zo een actie zet hij toch een trainer op zijn plek en vraagt hij aandacht voor een maatschappelijk probleem. Dat een voetbalwedstrijd niet de juiste podium is voor zo een actie ben ik met iedereen eens. Maar als je hoort en ziet wat er allemaal gezegd, geroepen en gedaan wordt in t hedendaagse voetbal is dit niet meer dan een normale reactie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren