Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Franca Overtoom zorgt met aanstelling voor primeur in Eredivisie

Laatste update:

Franca Overtoom is door de KNVB aangesteld als assistent-scheidsrechter voor de wedstrijd tussen Go Ahead Eagles en FC Groningen van zondagmiddag. Hiermee zorgt Overtoom voor een primeur, want de 29-jarige wordt de eerste vrouwelijke official tijdens een Eredivisie-duel ooit.

Overtoom debuteerde in 2018 in het betaalde voetbal, toen ze bij het Keuken Kampioen Divisie-duel tussen Telstar - Jong FC Utrecht als assistent-scheidsrechter fungeerde. De official heeft in de Eerste Divisie de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan. Na 55 wedstrijden in de Keuken Kampioen Divisie maakt Overtoom zondagmiddag haar debuut in Eredivisie. Tijdens het duel tussen Go Ahead Eagles en FC Groningen (12.15 uur) zal ze hoofdscheidsrechter Sander van der Eijk assisteren. Overtoom komt uit een sportieve familie, want ze is de zus van voormalig Heracles-voetballer Willie Overtoom.

De aanstelling voor het Eredivisie-duel van aankomend weekend is niet de eerste primeur voor Overtoom. Begin dit jaar werd ze door de FIFA aangesteld als assistent-VAR tijdens het WK vrouwen in 2023. Het is voor het eerst dat een Nederlandse vrouw actief zal zijn in het arbitrageteam op een WK. De grote droom van Overtoom is om als assistent-scheidsrechter het WK te halen. “Daarvoor sta ik nog op de shortlist.”, liet ze op de officiële website van de KNVB weten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Prima nieuws lijkt me. Kom meteen maar door met de eerste vrouwelijke scheidsrechter, zou ik zeggen, er staat vast wel ergens iemand te trappelen die echt niet onderdoet voor sommige mannelijke scheidsrechters.

16 november 2021 om 17:29

Haar zusje is bij het damesvoetbal scheids op hoog niveau, misschien zij wel. Familie trouwens van good old Willie Overtoom.

16 november 2021 om 20:12

Zolang ze het niveau hebben is dat inderdaad geen probleem.

Houdt gewoon de mannen en de vrouwen apart in sport. Waarom al deze samenvoeging enzo? Laat het gewoon apart en dan voorkom je problemen.

16 november 2021 om 16:19

Wat is nu het probleem dan?

16 november 2021 om 16:35

Hij wordt er onzeker door.

16 november 2021 om 16:45

Trieste reactie Lierse. Laat iemand gewoon in z'n waarde en ga er inhoudelijk op in. En als je een grap maakt ten koste van iemand, zorg dat tenminste dat ie leuk is.

16 november 2021 om 16:56

Het is geen grap, een andere reden kan ik persoonlijk niet bedenken om tegen dit soort dingen en homofilie te zijn.

16 november 2021 om 18:36

@ilmaestro21: Ik geloof Lierse best dat het serieus bedoeld was, maar als grap vind ik hem ook wel geslaagd. En wie ben jij trouwens om te bepalen wat wel of niet grappig is.

Dit soort achterhaalde denkbeelden kunnen niet belachelijk genoeg gemaakt worden. Er is toch geen enkel geldig steekhoudend argument waarom een vrouw geen mannen zou mogen en kunnen fluiten?

16 november 2021 om 20:30

Is er dan wel een argument waarom een man niet mee mag doen met vrouwenvoetbal?

17 november 2021 om 00:09

Die zijn fysiek superieur waardoor er een oneerlijk voordeel is. Of gaan we 23 jarigen ook laten meedoen bij de u16?

17 november 2021 om 00:40

Ah Lierse, daar ben je weer! Ik heb je gemist! Ik word zeker niet onzeker hiervan. Ik vind simpelweg dat vrouwen en mannen gescheiden moeten blijven in sport. Wat mij betreft gaan de mannen ook uit het vrouwenvoetbal en laten ze het vrouwenvoetbal ook echt aan de vrouwen over. Vind ik helemaal niet erg.

16 november 2021 om 16:22

Dit dus, snap deze inclusive hype in de wereld echt niet. Vrouwen bij de vrouwen, mannen bij de mannen. Simpel als dat. Betalen evenredig naar populariteit.

16 november 2021 om 16:25

In veel gevallen deel ik jullie mening, een aparte vrouwentak en een aparte mannentak voorkomt allerlei vormen van gezeik. Echter... een scheidsrechter is een eenling. En als zij hogere ambities heeft dan het damesvoetbal, dan is dit toch een mooie kans voor haar? De sporters zelf moeten wel van hetzelfde geslacht zijn, maar de leiding toch niet perse?

16 november 2021 om 16:31

Onzin. Waarom is in sport vrouw/man gescheiden? Omdat er een fysiek verschil is. Iets wat totaal niet relevant is bij de scheidsrechters.

Of werk jij ook bij een bedrijf waar mannen en vrouwen gescheiden werken?

16 november 2021 om 16:39

waarom niet gewoon kijken naar kwaliteit ipv geslacht?

16 november 2021 om 16:57

Ik snap je, maar dit is zwart wit bekeken, want het is helaas niet zo simpel meer
1. Hoe zit het met de omgebouwden
2. Hoe zit het met genderneutralen (of is dat hetzelfde als 1)
3. Hoe zit het met de vrouwen, die zich meer man voelen dan vrouw
4 Hoe zit het met vrouwen, die zo gespierd en gesterkt zijn dat je je afvraagt of ze vrouw of man zijn
5. Hoe zit het met vrouwen/mannen die samen wonen met een vrouw/man wat zijn deze precies.
Ik zag eens een kort fragment van een vrouw die haar schoonvader optilde alsof het niets was. Zij en haar partner speelden beide voor het Nederlandse elftal voor vrouwen

Ik ben de draad al lang kwijt hoor en ik maak geen grapje

16 november 2021 om 16:58

Dan spelen straks bij de vrouwen alleen mannen en heb je geen mannelijke scheidsrechters meer. Vrouwen kunnen dit denk ik beter, maar dat is subjectief

16 november 2021 om 16:59

Wat een onzin. Jaren al mannelijke scheidsrechters bij vrouwen. Idem voor trainers. Maar als een vrouw bij de mannen komt krijgen we dit soort gezanik. Heb je ook alleen maar mannelijke collegas op je werk?

16 november 2021 om 17:54

Tsjongejonge Cas, jij bent wel snel in de war he? Kers op de taart is wel dat je naar mensen die een geslachtsoperatie zijn ondergaan verwijst als 'de omgebouwden'.

16 november 2021 om 20:32

Ook bij scheidsrechters is er een fysiek verschil. De eisen voor scheidsrechters bij de mannen zijn niet voor niets strenger dan bij de vrouwen. Vooral omdat mannen sneller zijn en een scheidsrechter daarin wel mee moet kunnen.

16 november 2021 om 16:22

Problemen van een vrouwelijke grensrechter? Wat kraam jij voor onzin uit.

16 november 2021 om 16:24

Wat voor problemen zie je in dat een vrouw een vlag omhoog houdt ipv een man? Een geschikte grensrechter is toch gewoon een geschikte grensrechter? Zondag dan even speciaal omdat het de eerste keer voor een vrouw is

16 november 2021 om 16:24

Wat voor problemen? Als deze vrouw gewoon voldoet aan de eisen en in aanmerking komt voor het fluiten van wedstrijden in de Eredivisie, dan voor zie ik daar geen problemen in. Sowieso kan het arbitragekorps wel wat vers bloed gebruiken.

16 november 2021 om 16:24

Laten we ook het kabinet splitsen op mannen en vrouwen. Beter nog, laten we mannen in een mannen ziekenhuis behandelen en vrouwen in een vrouwen ziekenhuis. Zelfde voor supermarkten, horeca gelegenheden, scholen etc. Je weet wel, want vroeger was alles beter enzo...

16 november 2021 om 16:43

Zeg dan niks. Er zijn genoeg inhoudelijke reacties, dus dan hoef jij niet ineens zijn mening totaal uit verband te trekken.

16 november 2021 om 20:33

Laten we dan ook meteen het voetbal splitsen in mannenvoetbal en vrouwenvoetbal. Oh wacht....

16 november 2021 om 16:24

Welke problemen? Ben met je eens dat je geen vrouwen en mannen moet gaan mixen binnen een elftal, maar als arbitrage is dit gewoon prima hoor. Stéphanie Frappart doet het meer dan prima als vrouwelijke scheidsrechter en ik zou het ook helemaal niet erg vinden als zij niet de laatste is.

16 november 2021 om 16:35

Hoezo? Als zij minstens net zo goed is als een mannelijke scheidsrechter, waarom mag ze het dan niet op het hoogste niveau laten zien?

16 november 2021 om 16:44

Ik heb totaal geen problemen met een vrouwelijke scheidsrechter, zolang er maar naar kwaliteit wordt gekeken. Dat betekent m.i. OOK dat er in het vrouwenvoetbal wordt gefloten door mannelijke scheidsrechters, mits zij beter zijn dan de vrouwelijke alternatieven. Geslacht moet bij de keuze voor scheidsrechter geen rol spelen.

16 november 2021 om 16:50

Maakt toch niet uit. vrouwelijke scheidsrechters bij mannenvoetbal. En dan ook mannelijke scheidsrechters bij vrouwenvoetbal.

16 november 2021 om 16:51

O jee, iemand kan het niet hebben dat er vrouwen een functie vervullen bij het mannenvoetbal haha. In Duitsland heeft jarenlang een vrouwelijke scheidsrechter op de velden gestaan in de Bundesliga en die deed het erg goed.
Doe nou niet zo moeilijk, wat maakt het uit. Het is niet alsof er een papegaai de wedstrijd gaat fluiten.

16 november 2021 om 16:55

we hebben het of een scheidsrechter, niet over een atleet. Als zij het net zo goed of beter kan als haar mannelijke collega's dan zou ik zeggen waarom niet.
Ik zie liever Frappart een wedstrijd in de eredivisie fluiten dan het merendeel van de scheidsrechters die we nu hebben. Of deze dame dat niveau heeft weet ik niet, maar zo lang ze daar zit op basis van kwaliteit en niet omdat ze graag een vrouw willen hebben zie ik het probleem niet zo.

16 november 2021 om 17:04

Wow! Wat is dit voor opmerking dan? Wat voor problemen dan? Komt je uit middeleeuwen?

16 november 2021 om 17:05

Welke problemen krijg je nu dan? Ik snap serieus niet waarom vrouwen niet een mannen voetbalwedstrijd zouden kunnen leiden. Volgens moet het niveau de doorslag geven.

Want als je je eens ergens in zou verdiepen voordat je iets roept, worden er veel meer voetbalwedstrijden voor vrouwen geleid door een man dan door een vrouw. Dat komt omdat er veel minder vrouwelijke (assistent) scheidsrechters zijn.

16 november 2021 om 17:13

Vrouw onvriendelijke teksten vanuit het publiek als ze een fout maakt. Of gezeik net als Aguero kreeg toen hij een hand op een vrouwelijke official deed. Dan gaat iedereen zich er weer mee bemoeien en hebben we weer een dingetje.

16 november 2021 om 17:18

Ja, en roepen dat de moeder van een mannelijke grensrechter een hoer is, is wel normaal? Dat heeft niets met het geslacht van de grensrechter te maken, maar met het IQ van die personen die dat soort dingen roepen.

Ik weet op welk voorbeeld je van Aguero je doelt. Op zich is het niet zo schokkend, een hand op de schouder. De vraag is alleen of Aguero dit ook bij een mannelijke collega had gedaan. Maar van een scheids- of grensrechter moet je in principe gewoon vanaf blijven.

16 november 2021 om 17:30

Maar dat probleem van je moeder spreekkoren is er helaas al.. Dit zou er dan weer bijkomen, weer een extra iets wat dan aandacht nodig heeft etc. Ik ben het eens hoor dat het gewoon moet kunnen want kan mij het schelen wie of wat die vlag omhoog houd. Maar moeten we dit willen met zoveel mensen zoals je zelf terecht aangeeft, met een laag iq eromheen..

16 november 2021 om 17:36

Maar jij wilt vrouwen weren uit het mannenvoetbal om dat een stel eencellige zich niet kan gedragen? Lijkt me eerder dat we gewoon vrouwen toelaten in het mannenvoetbal als ze daar genoeg kwaliteiten voor hebben en gaan proberen om al die gasten die zich niet normaal kunnen gedragen uit het stadion gaan weren.

16 november 2021 om 20:43

Jeff-Sparrow, zullen we dan ook homofiele, joodse en zwarte spelers uitsluiten? Zij zijn ook vaak de dupe van bepaalde spreekkoren.

16 november 2021 om 20:42

100 keer liever een capabele vrouwelijke scheidsrechter dan Nijhuis.

In deze tijd worden vrouwen op allerlei posities naar voren geschoven omdat ze vrouw zijn, niet omdat ze de capaciteiten ervoor bezitten. In dit geval gaat die vlieger niet op. Deze dame heeft zich knap omhoog gewerkt en -volledig terecht natuurlijk- dezelfde kansen gekregen als mannelijke scheidsrechters. Gefeliciteerd, van harte gegund!

16 november 2021 om 17:14

Daarom ben ik ook tegen welke vorm van een vrouwen quotum dan maar ook. In het bedrijfsleven bestaat zo'n quotum wel. Als een vrouw daar dan komt op basis van haar kwaliteiten zal iedereen daar denken dat ze daar zit vanwege het feit dat ze een vrouw is.

Kwaliteit moet altijd doorslaggevend zijn, voor de rest maakt het geslacht. huidskleur, afkomst of leeftijd totaal niet uit.

16 november 2021 om 17:20

Waar ik dan altijd moeite mee heb is dat dit dan schijnbaar niet geld voor mannelijke manager in het bedrijfsleven.

16 november 2021 om 17:25

Daar ben ik het volledig mee eens. Maar ik denk alleen niet dat het helpt om te zeggen dat minimaal 50% van het management vrouw moet zijn. Uiteindelijk zou het natuurlijk mooi zijn als je dit behaald, maar gedwongen vrouwen daar neer zetten omdat je vrouwen in je MT nodig hebt, dat is niet de manier.

16 november 2021 om 17:49

@PaulR, ik snap je punt volledig, maar ik ben wel van mening dat er ergens een doorbraak moet worden gevonden.

16 november 2021 om 20:39

Waarom zou dat niet gelden, Sta plaats? Volgens mij worden die ook gekozen vanwege de kwaliteiten. Misschien kun je dan concluderen dat over het algemeen mannen misschien beter geschikt zijn voor dit soort banen. Persoonlijk vind ik dat we iedereen gelijk moeten behandelen, maar we moeten ook kunnen begrijpen dat er fysieke en geestelijke verschillen zijn. Anders hadden we toch nooit gescheiden sporten gehad, waren er geen beroepen die voornamelijk bestaan uit vrouwen en hadden mannen kinderen kunnen baren (om maar wat duidelijke verschillen tussen de twee biologische geslachten te noemen. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat zijn uitzonderingen, omdat ze zo weinig voorkomen.

16 november 2021 om 20:42

Ik denk dat Sta plaats doelt op het verhaal dat vriendjes elkaar aan baantjes in de top helpen. En al hoewel ik het zelf niet tegen ben gekomen geloof ik wel dat het soms zo werkt.

Zolang ze maar wedstrijden krijgt op basis van kwaliteit vind ik het geen probleem. Niet dat ze straks opeens Ajax-Feyenoord mag vlaggen omdat de Knvb wil laten zien hoe inclusief ze zijn en het veel aandacht krijgt bij een grote wedstrijd.

16 november 2021 om 16:37

Als ze goed genoeg is waarom zou ze Ajax - Feyenoord niet kunnen vlaggen?

16 november 2021 om 16:48

Dat is exact wat hij zegt.

16 november 2021 om 16:49

Dat zeg ik. Als ze maar wedstrijden krijgt op basis van kwaliteit. Als ze echt zo goed is vind ik het prima, niet alleen de wedstrijd geven omdat het als primeur kan worden gezien.

16 november 2021 om 16:51

Met je woorden 'als ze goed genoeg is' zeg je dus dat je het met hem eens bent.

16 november 2021 om 17:11

Ik snap wat je zegt, maar denk dat sommige het iets anders opvatten. Zoals jij het zegt lijkt het erop dat je verwacht dat ze nooit goed genoeg zal worden voor een wedstrijd tussen Ajax en Feyenoord. Wellicht komt de reactie van choplife daar uit voort.

Ik juich dit alleen maar toe. Zorgt voor veel meer scherpte in het scheidsrechters korps. Die Franse vrouwelijke scheidsrechter doet het ook al aardig. Fluit regelmatig League 1 en Europees.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren