Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Halsema eist drie verregaande maatregelen van Ajax: ‘Dat kan ik afdwingen’

Laatste update:

Femke Halsema eist dat Ajax vanaf nu iedere supporter die de Johan Cruijff ArenA betreedt grondig fouilleert. Ook verlangt de burgemeester van Amsterdam dat er netten om het veld worden geplaatst, in ieder geval aan de zijde van de fanatieke F-Side. "De maat is echt vol", aldus Halsema bij Nieuwsuur.

De burgemeester van Amsterdam zat zondag in het stadion bij de wedstrijd Ajax - Feyenoord (0-3 stand bij staking). Halsema vindt dat de maatregelen die Ajax tot nu toe neemt om de veiligheid in het stadion te waarborgen onvoldoende zijn en eist actie. "De club is zelf verantwoordelijk voor wat er in het stadion gebeurt en heeft daar zijn eigen beveiligingspersoneel voor."

De F-Side maakte doelbewust een eind aan de Klassieker door tweemaal vuurwerk op het veld te gooien. "De afspraak is dat er geen vuurwerk in het stadion mag zijn", zegt Halsema. "Dat betekent dat iedereen gefouilleerd moet worden. Je kan zien dat het onvoldoende is. Ajax moet er bij volgende wedstrijden voor zorgen dat er een-op-een wordt gefouilleerd." In praktijk zal dat vermoedelijk enorme wachtrijen voor de supporters van Ajax opleveren.

"Dat is wat mij betreft niet genoeg", vervolgt Halsema. "Ik vind dat er bij de F-Side netten opgehangen moeten worden. Dit kan gewoon echt niet meer. Het is zó beschamend wat er gisteren is gebeurd. Er zitten 52.000 mensen in het stadion. Het overgrote deel wil gewoon de wedstrijd zien. Dat zo'n groep het verpest moet gewoon klaar zijn. Er moeten ook stadionverboden worden afgegeven, desnoods levenslang. Die moeten ook worden afgedwongen."

Ajax kan niet onder de drie eisen van Halsema uit. "Ja, desnoods kan ik dat afdwingen. Ik kan beslissen om de maatregelen die ik net noemde op te nemen in de voorwaarden voor een vergunning. Dat betekent dat je anders niet mag spelen. In het aller-, alleruiterste geval kun je zeggen: er wordt niet gespeeld. Maar dat is natuurlijk een beslissing die je nooit wil nemen, omdat je daarmee de supporters raakt die gewoon van voetbal willen genieten. Ajax moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Ik vind dat de club moet overwegen om vakken leeg te houden. Als er zoveel wangedrag is bij één groep hooligans..."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eigenlijk zegt ze dus niks. Ze moet niet zeggen dat ze het kan afdwingen. Ze moet het afdwingen. Als er geen netten hangen, geen wedstrijd. Als er vuurwerk ongeoorloofd binnen is en wordt afgestoken, vak leeg halen en/of regulier de wedstrijd verliezen door te eisen dat de spelers het veld verlaten. Ze moet niet gaan dreigen nu met dingen die je kan afdwingen, je moet het afdwingen.

25 september 2023 om 23:08

Mwah, ze geeft duidelijke adviezen en zegt daarmee naar mijn mening weinig vreemds. Het is ook prettig dat ze weet te nuanceren dat het slechts een groep is en niet het gehele publiek.

25 september 2023 om 23:11

De nuance is goed ja. Maar dreigen om te dreigen heb je niets aan. Amsterdam is de grootste stad, Ajax (doorgaans) de grootste club - geef een voorbeeld als burgermoeder.

25 september 2023 om 23:17

Het is toch eigenlijk al te triest voor woorden dat zij dit moet voorkauwen. Ongekend wat een puinhoop het is. Zit de veiligheidscoördinator de hele dag Tetris of de nieuwe FIFA te spelen?

25 september 2023 om 23:17

Ze zegt dat als ajax het zelf niet doet, ze het alsnog afdwingt. Dat is letterlijk al afdwingen.

25 september 2023 om 23:18

“Dreigen?” Ik noem het waarschuwen. Het is toch logisch dat ze deze toon zet, of niet dan? Hoe moet ze het dan brengen dan?
Dat Ajax een grote club is staat hier toch los van?

25 september 2023 om 23:19

Inderdaad vreemd dat ze allerlei maatregelen adviseert, zegt dat de maat vol is, maar het niet afdwingt.

25 september 2023 om 23:10

Dat is niet waar. Ze geeft Ajax de kans die dingen in te voeren en anders doet ze het zelf.

26 september 2023 om 00:11

Grondiger fouilleren is een goed idee maar met netten aan de slag gaan totaal niet want het zicht op de veld wordt daarmee verminderd wat niet leuk is voor de mensen die wel normaal een wedstrijd van Ajax bezoeken naast het feit dat er ook altijd nog kleine voorwerpen doorheen kunnen zodra de netten openingen hebben die zulke dingen erdoorheen laten (en die ook pijn kunnen doen zodra er spelers geraakt worden en daarmee blessures op kunnen lopen als ze geraakt worden) dus ik snap niet waarom mensen alsnog blijven bouwen op deze belachelijke regel die nergens over gaat... Zet dan camerabeelden en drones in al moet desnoods de gehele Arena ermee volgegooid worden en verhoog dan de boetes naar richting de 2000 euro per persoon zodra er narigheid ontstaat en je zult zien dat dat meer effectiviteit biedt maar hou op met andere mensen voor de bus te gooien omdat een stel gekken de onrust veroorzaken en scheer ze niet allemaal over een kam heen!

26 september 2023 om 01:03

Eigen schuld dat het zicht verminderd wordt. Vuurwerk ligt een dag van te voren al op de tribunes, en anders wordt zo'n steward wel geïntimideerd door een paar van die zware jongens. Daarbij mogen stewards ipv politie maar een beetje oppervlakkig fouilleren.

26 september 2023 om 01:07



Laten ze ook eens beginnen met een verbod op gezichtsbedekkende kleding in stadions. Hoor ik niemand over. Vreemd.

26 september 2023 om 01:28

Dat is in ieder geval bij Ajax al zo. Als je gefouilleerd wordt en ze treffen een bivakmuts aan dan krijg je een stadionverbod.

26 september 2023 om 03:53

@vbf28, drones? Als daar iets mee gebeurd, geraakt door een bal odzo, en die komt in het publiek terecht heb je meer schade dan een aansteker.
Die netten zijn blijkbaar nodig. Heel vervelend voor de supporter die zich wel kan gedragen maar die moeten dan niet klagen over de regel maar over de mensen die de regel nodig maken. Ik snap dat ze niet op hen afstappen maar zij zijn de reden dat het dan minder fijn kijken is.

26 september 2023 om 08:51

Minder zicht door die netten is echt te verwaarlozen hoor. Zit zelf tegenwoordig iedere pot in de kuip door die netten heen te kijken, je bent er zo aan gewend en ziet er niets minder door.

25 september 2023 om 23:11

Je kan het zo zien, dat ze Ajax de kans geeft om zelf maatregelen te nemen. Worden die in haar ogen niet gedaan of te mild. Kan zij dit afdwingen.

Toch niet een hele gekke gedachte?

25 september 2023 om 23:17

Nee, dat is waar. Ik zou het daadkrachtiger willen zien, dat ze het nu al als voorwaarde stelt voor de eerstvolgende wedstrijd en dus dat ze de vergunning er direct van laat afhangen.

26 september 2023 om 08:18

Dat zal waarschijnlijk allemaal op papier moeten. Daarnaast is de kans groot dat de vergunning al uitgegeven is. Dan lijkt het op deze manier brengen een goede oplossing lijkt mij.

25 september 2023 om 23:12

Jawel: ze roept Ajax op om 100% fouilleren te organiseren en waar nodig netten te hangen en vakken te sluiten, en als Ajax daar onvoldoende aan voldoet, dan gaat ze het juridisch afdwingen. Best duidelijk.

25 september 2023 om 23:13

Tuurlijk zegt ze wel wat. Ze zegt nu toch dat als Ajax al deze dingen niet uit zichzelf doet zij ze kan afdwingen? Ze geeft Ajax nog de kans om het zelf te regelen. Ik vind het overigens echt belachelijk dat Ajax niet vandaag zelf met een statement naar buiten is gekomen waarbij aangegeven wordt dat ze de F-side leeglaten voor een wedstrijd of 3 en dat ze netten om het veld heen hangen. Dit is toch wel het minste wat je zou verwachten.

25 september 2023 om 23:24

Juist omdat Ajax geleid wordt door zwakke broeders en amper iets laat horen of aantoont daadkrachtig te zijn, wil ik dat Femke dat is. Helemaal eens over je laatste zinnen maar als je geen kopstuk hebt die autoriteit uitstraalt, dan heb je ook niets aan statements. Die fucking Jan van Halst moet het steeds maar doen.

25 september 2023 om 23:34

Daar heb je een goed punt, ik weet verder ook niet wie er bij Ajax deze beslissingen zou moeten maken. Mag hopen dat ze binnenkort toch iets naar buiten brengen hierover.

25 september 2023 om 23:35

Myvision ik vind het een beetje de omgekeerde wereld hoe je het nu brengt. Halsema heeft al de verantwoording voor het gedonder buiten het stadion en jij lijkt te suggereren dat ze dat ook maar binnen het stadion moet doen omdat Ajax zijn beleid dus blijkbaar niet op orde heeft. Ajax is verantwoordelijk en niemand anders en als de gemeente hier op in moet grijpen vind ik het zodanig belachelijk dat Ajax dan maar geheel zonder publiek moet spelen tot de veiligheid van de bezoekers gewaarborgt kan worden.

25 september 2023 om 23:13

Ook mooi om te zien dat Halsema wel hard kan ingrijpen. Deed ze dat overal maar zo adequaat maar dan heeft ze het veel drukker met Amsterdams erfgoed naar de klote helpen.

Voetbal boeit haar niet, lekker snacken op het erebalkon wel.

Nu kiest ze de publieke opinie. Makkelijk weer.

26 september 2023 om 07:51

Precies, toen ze plotseling niet meer wilde spreken op de Amsterdam Indië herdenking voor een bullshit reden (temeer omdat het vanaf het begin al duidelijk was), was ze nergens voor bereikbaar. Ook toen ze disproportioneel politie had ingezet naar onschuldige supporters was ze nergens te bekennen. Halsema is een zeer zwakke burgemeester die een krankzinnig slechte situatie (totaal de fout van “ons” Ajax) nu aangrijpt om zelf er beter uit te komen. Dat is echt heel triest.

26 september 2023 om 08:47

4Ever4Ajax

Verschrikkelijke burgemeester is het.

Nu kiest ze ook voor de meest eenvoudige oplossingen.

Ja 1 op 1 fouilleren. Hoe dan straks 50k mensen. En dan die doorgesnoven gasten van de F-side, straks klapt zo iemand zo een jonge beveiliger die dit als bijbaantje doet naast zijn of haar studie. Dan hoor je haar niet.

Waarom niet keihard optreden als ze als daadkrachtige bestuuder wil overkomen. Eis dan dat de volgende wedstrijd(en) geen publiek in dat vak mogen van de F-side.

Gewoon leeg en in de toekomst weer fout, dan klaar met die groep in dat vak.

26 september 2023 om 09:38

Ze moet dit ook vooral samen met Ajax doen. En dan ook nog eens daadkrachtig naar deze trieste figuren toe. Ook vind ik dat de KNVB hier ander beleid moet gaan voeren. Wat mij betreft sluit je een desbetreffend vak direct als er vuurwerk wordt gegooid en ga je verder zonder dat vak. Gebeurt dit vaker, dan langere tijd het vak leeg.

25 september 2023 om 23:21

Moet wel zeggen dat ik het zowaar een keer eens ben met Halsema. Wel vind ik het jammer dat zij hiermee moet komen, terwijl ik nog geen maatregel vanuit ajax zelf heb vernomen. Alleen een perbericht dat ze afstamd nemen van het geweld

25 september 2023 om 23:25

Er is geen autoriteit of kopstuk bij Ajax.

26 september 2023 om 05:47

Heb je gelijk in. Ik zei gisteren tegen een collega van mij dat het huidige ajax mij doet denken aan het feyenoord van jaren terug met bijvoorbeeld het duo wotte/gullit of Been. En dan de klassieker zelf ook aan heel veel andere klassiekers, maar dan gedraaid. Ik hoop voor jullie dat er een paar koppen gaan rollen en de juiste mensen op de juiste plekken komen, want jaren fantastisch werk wordt nu volledig door de plee gespoeld in 2 jaar tijd

25 september 2023 om 23:28

Dat heet politiek geouwehoer.
Maar goed, op zichzelf een prima statement. Met een duidelijke boodschap richting Ajax en ter bescherming van de welwillende supporters.

Alleen raar dat het altijd mis moet gaan voordat er naar een verantwoord niveau wordt opgeschaald.

Ik vraag me toch af hoe ze dat in Engeland doen. Daar is de angst groter dan de bluf of frustratie.

25 september 2023 om 23:28

Vind dat je gelijk hebt maar denk dat dit de eerste stap is tot. Doe je ook bij kleine kinderen.

26 september 2023 om 00:38

Ze geeft Ajax de mogelijkheid zelf deze zaken in te voeren. Anders zorgt ze ervoor dat Ajax dat gaat doen.

26 september 2023 om 06:03

Niet helemaal mee eens . Met het gedeelte over vak leeg of regulier de wedstrijd verliezdn. Dat moet of bij elke club zo gaan of niet en dan moet er ook overal een net in elk stadion want het gebeurt ook overal

26 september 2023 om 06:15

Ajax kan zelf toch ook gewoon handelen naar die stelling? We gaan zorgen dat er netten hangen, voordat we de volgende wedstrijd spelen.

26 september 2023 om 08:24

Volgens mij doet ze dat toch ook?

Ik weet niet hoe het bij andere clubs gaat, maar grondig fouilleren gaat er niet inzitten bij doorgesnoven gekken. Ze staan daar meestal vrijwillig en hebben geen zin om bedreigd te worden of daadwerkelijk klappen te krijgen

25 september 2023 om 23:09

Daarnaast is grondig fouilleren makkelijk gezegd dan gedaan. Als beveiliger heb je ook strenge regels waar je aan moet houden. Iedereen weet natuurlijk dat je dingen bij je kruis kan stoppen want dat is plek waar ze niet aan mogen zitten. Verder is de kwaliteit van beveiligers na corona stuk achteruit gegaan.

25 september 2023 om 23:58

Die strenge regels vallen wel mee. Als het in de huisregels staat is het voldoende. Met fouilleren kun je niet alles eruit vissen maar een fakkel of vuurwerk ga je niet in je kruis verstoppen. Maar vuurwerk als een cobra oid is natuurlijk een stuk makkelijker. Daarbuiten als je zoveel mensen moet fouilleren ben je uren bezig. Dat is vrijwel niet te doen. Leuk regeltje weer van de burgemeester

26 september 2023 om 01:49

Je kan ook scanners gebruiken net als op het vliegveld.waar je in moet staan voor paar seconden en die draait met allemaal sensoren om je heen.. een zakje cocaïne is niet zon probleem als dat het stadion inkomt maar bommen,vuurwerk en wapens worden er zeker mee uitgehaald.ajax moet ook gewoon professionals inhuren voor de fside en niet een stel lamme en blinde vrijwilligers.

26 september 2023 om 03:58

Explosieve honden inhuren. Iedereen ff laten besbuffelen. Gaat waarschijnlijk sneller

26 september 2023 om 08:46

Explosieve honden lijkt me wel gevaarlijk, je weet nooit wanneer zo'n ding afgaat...

Maar inderdaad, honden inzetten. En als iemand daar bezwaar tegen heeft en en grote bek opzet is het gewoon hap in het kruisje.

25 september 2023 om 23:09

En ze kennen elkaar vaak ook nog. Zie vaak zat via de zijkanten die gasten hele rijen passeren en dat wordt gewoon geaccepteerd door beveiliging.

25 september 2023 om 23:28

Myvision, mogelijk is het inhuren van externe beveiliging een oplossing. Deze zijn professionals en zijn mogelijk geen bekende. Die kunnen makkelijker en harder ingrijpen. Kost misschien een euro per kaartje meer, maar ach, bij feyenoord financieren ze daarmee al jaren de vuurwerkboetepot. Dat mag dus geen probleem zijn.

25 september 2023 om 23:29

Omdat ze geïntimideerd worden

25 september 2023 om 23:19

Daarom is het ook veel te makkelijk om de verantwoordelijkheid alleen bij Ajax te leggen. Die doorgesnoven mafkezen zijn een vraagstuk voor justitie en openbare orde. Niet alleen voor Ajax.

26 september 2023 om 12:16

Ik ga wel eens naar een wedstrijd in het Galgenwaard en elke supporter fouilleren gaat het inderdaad niet worden. Vaak staan er 3 a 4 mensen bij een ingang waar duizenden mensen door heen komen en de ene keer is het een jonge gast van 18 en de andere keer een oude vrouw van bijna 60 ofzo. Als je straks 10 boze supporters hebt die zich niet laten fouilleren dan zijn die "beveiligers" de pineut.

Groot gelijk heeft ze. Zolang het stadion zo boordevol met criminelen zit zie ik geen reden om de bezoekers ook niet als zodanig te behandelen.

25 september 2023 om 23:18

De reden om dat niet te doen is dat het stigmatiserend is. Het grootste gedeelte van de bezoekers zijn keurige mensen met een blanco strafblad.

Het grappige is dat Amsterdam verleden jaar november gestopt is met preventief fouilleren in probleem gebieden. Gebieden met hoge criminaliteitscijfers. Waar vaak wapens aangetroffen werden. Waar tegenwoordig vaak bommen afgaan midden in de nacht.

De reden was dat het stigmatiserend zou zijn voor mensen die niks met criminaliteit te maken hebben maar wel in die buurten kwamen of leefden.

Grappig toch die dubbele moraal altijd weer bij machthebbers.

25 september 2023 om 23:19

Ik ben het vaak niet met je eens Speedy, maar hier stip je wel een bijzondere paradox aan.

Ben geen fan van Halsema maar vind dit een uitstekend standpunt wat ze inneemt. Je weet gewoon dat ze bedreigd gaat worden als ze deze maatregelen echt gaat afdwingen maar heel goed dat ze het toch uitspreekt. Je schaamt je toch kapot voor zulke idioten in de stadions.

26 september 2023 om 07:16

Mwa dit zijn weer loze woorden en laat zien dat ze er geen verstand van heeft. Wie gaat die harde kern fouilleren dan? Zou jij als beveiliger voor het loon dat je krijgt je laten bedreigen door zware criminelen? Er zitten echt zware jongens tussen die zo beveiliging intimideren.

Het idee is goed, maar de uitvoering is natuurlijk veel lastiger anders was het probleem al opgelost.

26 september 2023 om 08:56

Zet er politie bij. Of militairen voor mijn part. Is er een toffe jongen die intimideert? Bam, oppakken, afvoeren en voor lange tijd achter slot en grendel.
Je hoeft maar een paar kopstukken op te pakken, de rest is kuddevolk.

26 september 2023 om 11:06

Dat ben ik met je eens hoor. Maar die taak ligt natuurlijk niet bij de KNVB of bij de club. Dat zou juist Femke Halsema als burgermeester moeten aanbieden.

Gelijk heeft ze. Met fouilleren zou je kunnen voorkomen dat er vuurwerk het stadion in komt (in ieder geval grotendeels). Levenslange stadionverboden ben ik ook absoluut voor. Mensen die dit doen verdienen niet om ooit nog in een stadion een voetbalwedstrijd bij te wonen. Wat mij betreft dient Ajax ook gewoon 0-3 reglementair te verliezen in een situatie waarin een wedstrijd door ongeregeldheden van het publiek gestaakt wordt. Kijken of Ajax dan nog steeds geen daders wilt aanwijzen / aanpakken. Als Ajax - Feyenoord niet gestaakt was had ik ongeveer 350 gemaakt, nu was dat 200 en alleen maar door een paar imbecielen in het stadion van de mooiste club van Nederland.

25 september 2023 om 23:13

Hier hetzelfde. Heeft een hoop geld gekost

25 september 2023 om 23:15

Ja ongelofelijk dat dat kan gebeuren, aan de andere kant overmacht. Maar blijkbaar kan elk individu dus zoveel invloed uitoefenen op een wedstrijd door maar gewoon vuurwerk te gooien en de wedstrijd te laten staken. En dan wordt het binnen 72 uur hervat maar zijn die bets toch void. (Ze mogen hem volgens de voorwaarden dus eigenlijk nog niet voiden en moeten de bet open laten staan aangezien het binnen 72 uur hervat wordt). Je kan niet winnen in deze situatie als better

25 september 2023 om 23:20

Als je denkt dat je met fouilleren het meeste vuurwerk buiten houd, dan heb je het niet echt begrepen denk ik. Het meeste vuurwerk is al in het stadion voor de supporters binnen komen. Dus fouilleren gaat geen minder vuurwerk opleveren. Wel een terechte maatregel, maar zorgt niet voor minder vuurwerk. Er zit ergens gewoon een lek, in de beveiliging vooraf. Daar moet je het gaan zoeken.

26 september 2023 om 00:05

Gelukkig dat jij perfect alle ins en outs hebt hoe al dat vuurwerk het stadion in komt.

26 september 2023 om 08:49

Meeste sfeeracties worden inderdaad al eerder geplaatst door supportverenigingen..Wat zegt heuvel verkeerd dan?

26 september 2023 om 08:55

Dat gebeurt bij de meeste stadions op deze manier hoor. Zie in de kuip ook vaak vuurwerk dat ze echt niet ff onder hun jas mee naar binnen hebben kunnen nemen.

26 september 2023 om 00:15

Je inzet in nog steeds geldig als het goed is.

26 september 2023 om 12:23

Verschilt per bookmaker. Normaal bij staking voorafgaand aan de wedstrijd wachten ze 5 dagen, maar gezien er al een deel van de wedstrijd gespeeld is, is de regel 48 uur. Ik heb het bij Bet365 in ieder geval al even nagevraagd en naar je centen kun je fluiten. Is ongeldig verklaard volgens hun voorwaarden.

Heel goed gezegd. Netten om dat tuig heen. Klaar met deze raddraaiers. Gewoon 90 minuten supporten en dan naar huis. Deze gastjes denken dat ze de baas zijn. Keihard optreden

Ik snap haar overtuiging, maar wie gaat die gasten fouilleren dan? Dat doen stewarts. Over het algemeen vrijwilligers. Moeten die arme mensen die gekken gaan tegenhouden? Netten lijkt me goed en stadionverboden beter handhaven ook, maar dat is geen onwil denk ik, maar onmacht.

25 september 2023 om 23:16

Zet daar een vijftigtal ME-ers neer om te fouilleren, desnoods als proef.

Edit: bij de F-Side.



25 september 2023 om 23:24

50 ME-ers die 50.000 mensen gaan fouilleren? Dat is 1000 man per MM-er. Als die in 30 seconden de fouilleer actie uitvoert, dan heeft die 500 minuten nodig voor ie klaar is. Dat is bijna 8,5 uur voordat ze iedereen gefouilleerd hebben.

De aanvangstijd moet dan 8,5 uur vervroegd worden. Wel goed voor de catering omzet.

25 september 2023 om 23:28

Daarom de edit: alleen de F-Side.

25 september 2023 om 23:31

Je zou die 50 ME'ers in eerste instantie op de ingangen kunnen zetten waar de F-side binnenkomt

25 september 2023 om 23:49

Speedy, das is geklets vsn je alsof je hierdoor geen maatregelen wilt treffen. Huur externe in, zet ME direct bij de vakken, maak de vakken van die f site kleiner waardoor ze ook makkelijk ontruimd kunnen worden en de daders er makkelijker uit gepakt kunnen worden. Laten we eerlijk zijn. Je kunt mij niet wijsmaken dat ze bv niet weten wie die mafkees vooraan bij de rellen was die zijn gezicht verhulde in rode en zwarte sjaal.

26 september 2023 om 00:06

@eduard1962

Elke zomer moet je op Schiphol drie uur voor vertrek aanwezig zijn om door de security te gaan. Zelfs dan ontstaan er nog grote rijen en missen mensen hun vliegtuig. Schiphol kan niet genoeg personeel krijgen om de capaciteit drastisch uit te breiden.

De Arena moet met deze maatregelen 50.000 mensen voor aanvang van de wedstrijd grondig gaan fouilleren. Hoe lang duurt een grondige fouilleer actie? 30 seconden is echt razendsnel, grote kans dat het meer tijd kost.

Linksom of rechtsom, als je 25.000 fouilleer minuten gaat toevoegen dan heb je een hele hoop beveiligers nodig. Stel dat je er 500 per wedstrijd aan weet te trekken uit heel Nederland, zelfs dan kost het minimaal een uur extra. Maar alleen als iedereen wel op tijd komt, dus minimaal twee tot drie uur voor aanvang van de wedstrijd.

Ajax heeft geen machtsmiddelen. Zij kan nimmer iemand zomaar oppakken en gaan rechercheren wie er bij rellen betrokken zijn. Opsporing is een taak voor de overheid.

Dan het laatste punt, stadion verboden moeten ook worden afgedwongen. Hoe kan Ajax dat doen? Iedereen zijn ID vragen? Controle op valse Id's zoals de Marechaussee doet op Schiphol? Hoeveel tijd gaat dat toevoegen om binnen te komen? Nog een extra 30 seconden?

De aanvangstijd wordt dan alweer drie tot vier uur voor het begin van de wedstrijd.

Het is echt geklets van de burgemeester. Je kan geen heel stadion fouilleren en controleren op ID. Qua tijdsinspanning gewoon onmogelijk.

En dat weet de burgemeester heel goed want Amsterdam is grootaandeelhouder in Schiphol. Ze is bekend met de enorme problemen met de veiligheidscontroles elke zomer. Dus roept ze maar wat voor de bühne.

26 september 2023 om 00:42

Speedy, op elk argument wat je gebruikt is zowel positief als negatief iet op te bedenken. Feit blijft dat je niet met een, potentiële, oplossing komt en alles afdoet met politiek geklets. Ajax kan wel degelijk wat dien om de veiligheid te garanderen, al zal dat nooit 100 % zijn. Netten, helaas noodzakelijk. Op dat deel van de o zo fantastische f side kleine en afgescheiden vakken maken. Door kleine afgescheiden vakken, met ruimtes tussen deze vakken, creëer je de mogelijkheid om bij wangedrag dat vak makkelijker te ontruimen dan dat nu het geval is. Strenger fouilleren ontkom je niet aan, helaas maar mer de nadruk op die vakken waar de rotzooi schoppers zitten. En buiten het stadion die gasten snoeihard aanpakken. Niets doen is geen optie meer Speedy, het pamperen, pappen en nathouden houd hier op.

26 september 2023 om 07:12

Oja goed idee. Dat is als een rode lap voor een stier houden bij die gasten...

25 september 2023 om 23:16

56000 man grondig fouilleren is ook onbegonnen werk. Dat duurt echt uren.

25 september 2023 om 23:30

De F-Side is genoeg om te fouilleren.

25 september 2023 om 23:32

Dan moeten clubs maar detectie poortjes gaan gebruiken. In de VS ook heel gebruikelijk bij wedstrijden en evenementen. Daar gaan het regelmatig om meer dan 50.000 mensen.

25 september 2023 om 23:46

Die poortjes scannen op wapens niet op vuurwerk

26 september 2023 om 06:37

Dat is niet het probleem van de burgemeester. Daar moet Ajax maar iets op verzinnen.

25 september 2023 om 23:27

Hoevaak zijn dit soort teksten al niet verkondigd? Grondig fouilleren, stadionverboden bla bla. Het is allemaal niet uitvoerbaar en daarnaast, zijn dit de harde maatregelen als ‘de maat vol is’? Treed een keer daadwerkelijk op met echte harde straffen ipv deze slappe hap.

25 september 2023 om 23:28

Zoals?

25 september 2023 om 23:35

Sowieso aan de hand van camerabeelden de daders opsporen en die mensen niet alleen een levenslang gebiedsverbod opleggen, maar ze ook aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Wellicht dat die hooligans zich gedragen als ze weten dat ze gepakt worden en (bijvoorbeeld) voor 100.000 euro aan schade moeten vergoeden.

26 september 2023 om 06:31

Dan is het dus aan Ajax om in plaats van vrijwilligers professionele beveiligers in te huren.

Wat heb ik als Rotterdammer een ongelofelijke pesthekel aan die Halsema zeg, en sowieso al die politieke figuren die nu hun bek opentrekken. Houden zelf hun handen er vanaf, en durven wel doodleuk te zeggen dat de clubs en KNVB beter hun best moeten doen. Gaan we doen alsof die mensen in de voetbalstadions niet ook gewoon deelnemen aan onze maatschappij. Het is een maatschappelijk probleem, maar de clubs en KNVB mogen het lekker afhandelen.

25 september 2023 om 23:35

Zoals het ook aan een festival is om zelf voor adequate beveiliging te zorgen. Ofwel, volkomen logisch van de politici.

Donderstraal een eind op met problemen van een club neer te leggen bij de maatschappij. Dat de KNVB erbij verbonden is, is al maatschappelijk genoeg.

25 september 2023 om 23:40

Als jij een lokaal voetbaltoernooi organiseert, ben je toch ook zelf verantwoordelijk voor beveiliging, Ehbo, etc? Denk je omdat het Ajax is, ineens de burgemeester er verantwoordelijk voor is?

Amsterdam is verleden jaar gestopt met preventief fouilleren. Men vond dat stigmatiserend. Dus ondanks alle problemen in de stad met wapens en vuurwerkbommen, wordt dat niet meer gedaan. ook niet in probleemgebieden.

Nu zijn er wat problemen met vuurwerk geweest in het stadion en moet iedereen vanaf heden gefouilleerd worden die de Arena wil betreden om een voetbalwedstrijd bij te wonen.

Af en toe is politiek echt zo grappig

25 september 2023 om 23:16

Als je echt iedereen fouilleert is het niet meer stigmatiserend. Tenzij je het heel vervelend vindt om in het hokje voetbalsupporter geplaatst te worden.

25 september 2023 om 23:19

Dat is toch stigmatiserend. De voetbalsupporter wordt aangemerkt als potentiele crimineel. Terwijl de overgrote meerderheid keurige burgers met een blanco strafblad zijn.

25 september 2023 om 23:27

@speedy ik denk zelf dat de oplossing netten + (digitale) meldplicht is, en daarnaast de F-Side (en laten we wel zijn, elke harde kern in de nabije toekomst waar iets bij gebeurt) fouilleren. Stigmatiserend, tsja, dat is de prijs die je betaalt voor het deel zijn van een harde kern denk ik.

25 september 2023 om 23:55

Speedy, als ik met mijn kleinzoon het stadion in kom word ik gefouilleerd en mag mijn flesje water inleveren. Hoe dan dat er wel vuurwerk binnenkomt. Hou op met alleen maar problemen op te werpen om tot een oplossing te komen.

26 september 2023 om 00:15

De huidige controles zijn steekproeven. Dus ja als je eruit gepikt wordt, ben je je flesje water kwijt. Een andere keer mag je gewoon doorlopen.

Ik heb jarenlang een seizoenkaart gehad, ik weet hoe het werkt.

Om tot een oplossing te komen moet je eerst eens nadenken. Dan besef je al snel dat het qua tijd niet mogelijk is om 50.000 man te fouilleren voor de wedstrijd. Daarom doet men steekproeven.

En dat weet Halsema drommels goed, want anders had ze als grootaandeelhouder van Schiphol de problemen met de veiligheidscontroles elke zomer allang opgelost. Want daar missen mensen na een wachttijd van drie uur nog hun vliegtuig.

Dit geleuter van Halsema is geen oplossing. De enige oplossing die werkt hebben de Engelsen allang geleden aangetoond, keihard straffen. dus iemand die een speler verwond met een aansteker gewoon een jaar celstraf geven en niet een taakstrafje van twee weekjes..

25 september 2023 om 23:36

Het probleem moet breder aangepakt worden dan bij 1 club.

Misschien toch eens kijken naar een Engels model. Dat is misschien wel angst cultuur, maar het lijkt wel te werken

De eerste die aangeeft dat er iets moet veranderen en daar richting aan geeft. Dat heb ik van de club zelf nog niet vernomen en de knvb is op dat vlak helemaal akelig stil. Die zijn alleen bezig met het programma en het uitspelen van de wedstrijd in plaats van hoe deze problematiek op te lossen.

Het feit dat er vorige week rondom de wedstrijd tegen Marseille 7 agenten gewond zijn geraakt nadat ze bekogeld waren met stoelen en vuurwerk zou al voldoende aanleiding moeten zijn om maatregelen te nemen.

25 september 2023 om 23:21

Tja dat heb je altijd met evenementen. Hoe ging het er ook alweer aan toe in Rotterdam bij het zomercarnaval? Werd de politie achteraf gevraagd waarom ze geen fouilleer actie gehouden hadden. Gaven ze als reden, we wilde niet discrimineren.

Tienduizenden bezoekers van de wedstrijd tegen Marseille hebben zich keurig gedragen.

25 september 2023 om 23:30

Nou ja, dat er een onderling vete wordt uitgevochten terwijl het zomercarnaval bezig was, is puur toeval en dit had op elke willekeurige plek in de stad kunnen gebeuren. Onvergelijkbaar met feit dat bezoekers van een evenement moedwillig besluiten te vechten tegen de politie. Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat er volgend Zomercarnaval passende maatregelen worden genomen, waar deze wedstrijd doodleuk zonder een enkele maatregel gespeeld mocht worden, terwijl heel Nederland al zag aankomen dat (een deel van) de supporters een verlies niet zouden kunnen verkroppen.

25 september 2023 om 23:41

Je kan bij een evenement geen passende maatregelen nemen. Je zegt het zelf al, een onderlinge vete werd uitgevochten in de stad. Hoe wil je dat voorkomen?

Bij een evenement waar veel mensen op af komen zullen er altijd incidenten zijn, zeker als er ook aardig gedronken wordt. Maar het is altijd een kleine minderheid, de overgrote meerderheid komt gewoon om een gezellige dag te hebben of een wedstrijd te bezoeken. Die doen niets verkeerd. Maar die staan straks wel uren in een rij te wachten om gefouilleerd te worden. En dan klinkt het fluitsignaal, de wedstrijd begint maar een enorme mensen massa staat al twee uur buiten in de rij te wachten.

En dan? Hoe voorkom je dat die massa boos wordt? Dat die gaan duwen in de rij om naar binnen te mogen? En als het dan uit de hand loopt, mensen verdrongen worden, tja dan wast men de handen weer in onschuld, ligt het echt aan de voetbal supporter zelf.

In Engeland zijn ze hiermee gestopt na het zoveelste drama waarbij doden vielen. Hebben ze een keiharde voetbalwet gemaakt om de vandalen aan te pakken zodat de massa gewoon van de wedstrijd kan genieten.
Maar ja, voetbalwet, aanpakken van vandalen, dat kost mankracht, dat kost geld, dat wil de politiek niet. Alle mankracht moet al dagelijks demonstraties begeleiden, er is geen capaciteit. Dus mag de club het oplossen. Totdat het fout gaat.

25 september 2023 om 23:43

Ik was bij Zomercarnaval en de kogels vlogen me om de oren en het erge was dat enkele uren voordat dit gebeurde me al verteld was dat er altijd schietpartijen zijn tijdens dat evenement. Dus ik zou dat niet zo snel op "toeval " willen gooien. De politiecapaciteit is niet berekend op de verhufterde maatschappij en dat is echt een politiek probleem.

Er komen telefoons en drugs de gevangenis binnen, maar Halsema denkt vuurwerk uit de stadions te kunnen weren. Het is leuk bedacht, maar wel erg naïef.

Halsema vraagt louter redelijke dingen, maar ik hoop dat ze ook reflecteert op haar eigen optreden gisteren. Zij is degene met de hoogste beslissingsbevoegdheid als het gaat om het afgelasten van de wedstijd en zij is ook degene die politieinzet kan verzorgen. Om die tribune met doorgesnoven gekken dan meteen leeg te laten lopen met de rest van het stadion vind ik onverantwoord. Ze weet wat voor debielen daar op die F-side tribune zitten, dan trommel je na dit soort incidenten toch eerst genoeg politie op om die F-Side in bedwang te houden zodat de rest van de supporters, de spelers, staff en directie veilig het stadion kunnen verlaten? Het gebrek aam dat soort slagkracht van Halsema vind ik ronduit naïef.

Femke, ja kan ook gewoon geen vergunning verlenen voor woensdagmiddag en de KNVB informeren dat alleen woensdagavond een vergunning krijgt. Dan schrappen ze de inhaal, speelt Ajax gewoon tegen Volendam en dan zoekt de KNVB het maar verder uit.

26 september 2023 om 00:06

Zo werkt dat dus niet. Als de KNVB al mee zou denken zou dan gewoon dat restant tegen Feyenoord 's avonds gespeeld worden.
En als de KNVB niet mee denkt dan moet Ajax voor woensdagmiddag een ander stadion zien te regelen of zal Ajax gestraft worden. En als zoiets zelfs 3x in één seizoen gebeurd, wordt de club uit de competitie genomen en degradeert het automatisch.

26 september 2023 om 00:23

Als de gemeente een vergunning verleent is het voor een wedstrijd tussen twee teams met een naam en niet voor het evenement: voetbalwedstrijd. Ze kan wel degelijk de wedstrijd tegen Feyenoord verbieden. Gegeven, het is wel een drastisch besluit.

Zelf hoop ik dat Ajax woensdag niet op komt dagen. Feyenoord kan dan de oefenwedstrijd spelen, even ritje naar Amsterdam maken om op het veld te verschijnen en weer naar huis. Beide clubs maken dan een statement, dat de KNVB dit slecht aanpakt, maar ook de gemeente zelf.

De enige, minst slechte oplossing was de wedstrijd maandag spelen zodat Ajax - Volendam door kon gaan. Helaas snap ik de actie van Ajax zelf ook niet, om vast te houden aan een veel latere datum.

26 september 2023 om 00:31

Nogmaals: ze kan helemaal niet ervoor zorgen dat Ajax tegen Volendam speelt, want zij gaat daar niet over. Zij gaat niet over het wedstrijdprogramma.

Het enige wat er zou gebeuren is dat Ajax dan verplicht wordt een andere locatie buiten Amsterdam te vinden om die wedstrijd te spelen en als Ajax dat niet kan, heeft Ajax dus een groot probleem.

52.000 mensen fouilleren gaat wel even duren. En is gewoon niet te doen.

25 september 2023 om 23:35

Detectie poortjes, gebeurt bij veel wedstrijden en evenementen in de V.S. Ook. Daar zijn aantallen van meer dan 50.000 ook geen probleem

25 september 2023 om 23:44

Maar Halsema heeft het over fouilleren, niet over poortjes. Dus paco heeft gelijk.

25 september 2023 om 23:44

Er bestaan nog geen goed werkende detectiepoorten om vuurwerk op te sporen. Althans niet op commercieel vlak

Zo onderhand vraag ik mij toch af of het voetbal houdbaar is in deze vorm. Je gaat naar een stadion, loopt langs een rij agenten, ME busjes en paarden naar een ingang over de plastic bekers bier. Vervolgens wordt je gefouilleerd als een of andere crimineel. En mag je als klap op de vuurpijl anderhalf uur op een oncomfortabel plastic stoeltje zitten achter een net.

Laat staan alle maatregelen als je naar een uitwedstrijd gaat. Wie heeft daar nog zin in? Ik vind het leuk hoor om een wedstrijd te bezoeken. Maar ik ga veel liever voor een avondje KKD naar De Toekomst waar je lekker een potje voetbal kan kijken. Dan met al dit soort maatregelen naar de Arena..

Triest dat een stel tokkies het nog nodig maken ook.

25 september 2023 om 23:49

Uiteindelijk kom je voor de club. Dan maakt slecht zicht in een thuis/uitvak en de behandeling als een stuk vee tijdens uitwedstrijden niet uit.

26 september 2023 om 00:26

Ik zit met een reden lange zijde. Ik wil relaxed met een biertje naar mij club kijken. Dus dat maakt mij zeer veel uit.

26 september 2023 om 00:06

Ik zou zeggen fouilleer alleen de risicovakken, dat is al een begin. Worden er zaken in andere vakken geconstateerd? Pak je die er ook bij..

Uhhh Femke.
Vuurwerk ligt altijd al in het stadion voor dat er gefouilleerd word.

Ferme taal, maar toch ook weer slap. Als PSV iets roept over joden zijn we niet welkom, als een specifiek vak persoonlijk een wedstrijd bepaald KAN ze vanalles inzetten. Men is bang voor de F-side, dat is wel duidelijk. Bij zulke misdragingen zou je toch verwachten dat ze de rest van het seizoen het vak zouden sluiten? Ze komen met grof geweld het stadion binnenstormen, waar gaat het over?

Dit krijg je wanneer niet wereldse Groen Linkse burgemeesteressen de dienst uitmaken. Zit daar ook maar voor de show in de Arena, want heeft helemaal niks met voetbal. Denk je echt dat zoiets werkt? Laat de politie andere figuren in Amsterdam maar eens fouilleren. Maar dat mag dan weer niet vanwege zogenaamde positieve discriminatie. Krommer dan in Nederland vind je het niet....

Ben het eens met haar punten maar of sommige goed uit te voeren zijn is de vraag. Bijvoorbeeld dat goed fouilleren is gewoon moeilijk zeker als het allemaal zowat vrijwilligers zijn die daar staan. Dat moet je door echte beveiligers laten doen maar die kosten natuurlijk veel geld. Netten zou een prima oplossing zijn zeker bij die F-Side inderdaad want die hebben geen hersencellen lijkt het met hun idiote gedrag.

Mevrouw Halsema had er beter aan gedaan om haar mening en beleidskeuzes te delen met het Ajax bestuur. Als je dit op deze manier bewust naar buiten brengt dan ben ik bang dat ze de woede van veel supporters op haar hals krijgt. Zoals Máxima zou zeggen, beetje dom en makkelijk scoren

huur een heleboel honden in explosieven honden die bij alle ingnag poortjes neerzetten en laten ruiken met fouilleren erbij en je houd een boel tegen voor het stadion open gaat metdiezelfde honden over de tribunes en overige ruimtes gaan en dan heb je er alles aan gedaan.
die netten tja hebben we zelf afgeroepen met deze acties helaas is het nodig

26 september 2023 om 11:16

En waar vind je die speciaal getrainde honden? Juist, bij de marechaussee en de douane. Maar dat is de overheid en die wil juist geen controles in de stadions doen.

Hoe kan de Arena dan die honden met bijbehorende begeleiders dan inhuren?

" Dat zo'n groep het verpest moet gewoon klaar zijn. "

Het inderdaad voor de Ajax-supporters verschrikkelijk dat die 11 op het veld het gewoon voor de rest verzieken. /sarcasm

Gewoon netten ophangen, 1-op-1 fouillering en strikte toegangscontrole op identiteit. Enige wat je kan en moet doen. Overtreden van de regels = levenslang stadionverbod.

Is het trouwens niet een idee om zwaarder te straffen dan een stadionverbodje? Naar mijn mening is dat namelijk niet in verhouding met de consequenties ervan (staken van de wedstrijd etc). Zijn hier geen opties zoals boetes, taakstraffen of een paar nachtjes brommen.

komt ze weer hoor, dat zacht gekookte ei van een halsema met haar vingertje wijzen.
geef je politie korps eens opdracht om harder op te treden en meer mensen op te pakken, en hou ze maar eens 3 dagen vast, kijken of de heren en hun werkgevers daar blij van zullen worden.
Maar nee mevrouwtje halsema doet vingertje wijzen naar alle anderen want dat is natuurlijk veel makkelijker.
de regering moet gewoon snel met een goed voetbalwet komen, met meldplicht en dat ook handhaven snap dat het capaciteit vraagt, maar uit eindelijk levert het wel wat op

Ik denk dat ze het enigszins afzwakt omdat het verbod op spelen kan betekenen dat deze 'gezellige' jongens het college van A'dam zou kunnen verblijden met een bezoekje.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren