Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax had 60 miljoen euro gekregen voor Orkun Kökçü’

Laatste update:

Marco van Basten zet vraagtekens bij de minimale transfersom van 25 miljoen euro die Feyenoord van Benfica ontvangt voor Orkun Kökçü. Volgens hem zou de aanvoerder van de landskampioen minstens zestig miljoen euro opleveren als hij onder contract zou staan bij Ajax. Van Basten vindt het daarnaast niet verstandig dat Kökçü de Nederlandse competitie deze zomer inruilt voor de Portugese Primeira Liga.

"Voor Feyenoord vind ik het weinig geld, 25 miljoen", laat Van Basten maandag in Rondo van Ziggo Sport duidelijk merken wat hij van het transferbedrag vindt. "En als je dan ziet wat er door Portugezen normaal wordt verdiend op transfers, dan geven ze nu weinig uit aan deze transfer." Presentator Wytse van der Goot stipt aan dat Feyenoord wel 25 procent van de transferrechten in handen krijgt, maar dat maakt weinig indruk op Van Basten. "Je kan het beter maar gelijk hebben, want dat andere moet je altijd maar weer afwachten."

Van Basten is van mening dat de komst van Kökçü een koopje is voor Benfica. "Omdat ze die andere spelers in de afgelopen drie, vier jaar voor 120, 150 miljoen verkocht hebben, zouden ze wat meer mogen uitgeven." Tafelgenoot Ruud Gullit vindt het voor Feyenoord 'een groot bedrag'. "Ah nee man", countert Van Basten direct. "Het is gewoon een hartstikke goeie speler in Nederland. Als zo'n speler voor Ajax speelt, krijgen ze zestig miljoen." De voormalig aanvaller uit daarna zijn verbazing over de stap die de 22-jarige Kökçü gaat maken.

Geen stap vooruit
"Ik vind het geen goede keuze", krijgt de aanvoerder van Feyenoord mee als waarschuwing. "Ik vind de Nederlandse competitie gelijk aan de Portugese competitie. Dus wat is zijn winst?" Van der Goot werpt op dat Kökçü met kampioen Benfica de Champions League ingaat. "Dat gebeurt bij Feyenoord toch ook?", countert Van Basten. "Ga je naar een betere club, daar gaat het toch om? Is er in Portugal een betere competitie?" Gullit vindt Benfica 'een mooie club'. "Maar dat vind ik dus geen argument", blijft Van Basten sceptisch over de transfer. "Feyenoord is ook een grote club in een groot stadion. De competitie is vergelijkbaar, dus zeg mij dan wat de winstpunten zijn."

De recordtransfers van Benfica in de afgelopen vijf jaar op een rij.

Ben jij het eens met Marco van Basten over Orkun Kökçü?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Raad de transfer! ????
Reacties

Dat Benfica veel verder gaat komen in de Champion's League is natuurlijk ook een behoorlijke factor. Verder is het bedrag weinig, maar uiteindelijk in ieder geval 30 miljoen. De bonussen zullen niet voor niets gegarandeerd genoemd worden. Een standaard truucje van Benfica. Denk aan dingen als 5-10 wedstrijden spelen. Hopelijk verkoopt Benfica hem voor een flink bedrag. Dan kan het voor Feyenoord ook nog verder oplopen.

12 juni 2023 om 23:14

Die bonussen zijn ongetwijfeld een trucje om de FFP te omzeilen.

12 juni 2023 om 23:44

Waarom Benfica harkt enorm veel geld binnen met verkopen

13 juni 2023 om 13:47

Denk eerder om het over meerdere jaren te kunnen spreiden. Ze zullen die grote verkopen ook wel niet in 1 keer bijgeschreven hebben gekregen

13 juni 2023 om 09:05

Blijft een mooi fenomeen. Als een speler een directe stap naar de top doet hoor je ze allemaal zeggen dat het niet verstandig is want een tussenstap is veel veiliger. En als Kokcu zo verstandig is om die tussenstap te maken is het nog niet goed?!

13 juni 2023 om 22:41

Ja, daar snap ik ook weinig van. Kokcu zet hier gewoon de stap die het beste is voor zijn carriere, mijn inziens.

Marco, ben het niet vaak met je eens maar nu wel.

12 juni 2023 om 22:54

Hier net zo

13 juni 2023 om 07:24

Hier heeft van Basten inderdaad een punt. Nederlandse clubs mogen best die Portugese mentaliteit overnemen. Destijds kon ik mij nog goed herinneren de situatie met FC Porto en Hulk, die bleven vasthouden aan een astronomische transfersom, en anders ''ging die maar niet weg''

Uiteindelijk is de beste man alsnog voor mega veel geld vertrokken. Ook Jackson Martinez is toen voor veel geld vertrokken. Qua onderhandelingen mogen wij best wat hoger in de boom gaan zitten.

13 juni 2023 om 08:27

Antony al vergeten? Daar hebben ze ook de jackpot mee gewonnen. En Ajax gaf niet toe tot ze die 100M kregen

13 juni 2023 om 08:05

Men vergeet ook dat uitgaande transfersrecord lang op Dirk Kuijt naam stond voor 18 mln zo’n 15 jaar lang. Dit is voor Feyenoord toch een aardig bedrag. Was het bedrag ipv 30, 35 geweest met doorverkoop percentage dan was het iets beter geweest.
Benfica is groter maar niet veel groter. Nu is het de beurt aan Feyenoord om te door te groeien. Ontwikkeling aan selectie en blijven strijden voor kampioenschap + Europees goed neer te leggen.

Ps. Het is voor Feyenoord en ook zelf voor Kokcu gezond dat hij vertrok. Hem nog langer houden was niet verstandig geweest. Dat heb je met vilhena ook gezien destijds.

13 juni 2023 om 10:33

Maar Dirk Kuijt is ook één van de beste spelers die we ooit in Nederland gehad hebben. Dan is 18 miljoen destijds nog een erg laag bedrag.

13 juni 2023 om 13:50

"Voor feyenoord een mooi bedrag." Dan zet je jezelf toch bij voorbaat al aan de kindertafel neer? Als deze transfer uiteindelijk minder dan 40 a 50 oplevert is het objectief toch gewoon een matige opbrengst voor zo'n kaliber speler?

13 juni 2023 om 14:52

Welke argumenten wil je houden? Ajax heeft gewoon hele goede CL gedraaid en daardoor konden ze die bedragen vragen. Gakpo heeft voor zijn doende goed WK gedraaid. Je kan hem houden en dan wat?

Nee het zijn niet de bedragen waar je gehoopt hebt. Ajax en PSV hebben vaker spelers verkocht voor grote bedragen. Iets waar Feyenoord aan begonnen is. Zelfs AZ verkocht vaker spelers rondom 15 mln dan feyenoord. Men denkt dat we gelijk 4 of 5 stappen kunnen overslaan en gelijk van alles kunnen vragen en doen.

Ja MvB Benfica is gewoon een stap hoger dan Feyenoord.

12 juni 2023 om 22:51

Een stapje wel ja. Maar het blijft dat feyenoord te weinig voor hem heeft onderhandeld. Hier had men meer uit moeten halen.

12 juni 2023 om 22:53

En het is gewoon een slimme keuze. Kokcu is nog maar 22, moet gewoon spelen. Je ziet bij Gravenberch, Van de Beek en eigenlijk eerder ook bij Memphis hoe het mis kan gaan.
Weg der geleidelijkheid, zoals Wijnaldum lijkt verstandiger

13 juni 2023 om 04:10

Ik kan me heel goed vinden in die weg, maar is dit dan niet een te kleine stap?
Benfica is een mooie club, maar de Portugese competitie is redelijk vergelijkbaar qua niveau met de Nederlandse. Als geld een indicatie is dan gaat er meer geld om in de eredivisie, alleen heeft de top 3 in portugal meer geld dan de Nederlandse (en alle overige clubs dus heel veel minder).

13 juni 2023 om 06:55

Kan mij voorstellen dat Kokcu wilt blijven spelen voor de prijzen met een nieuw team, en toch een stap wilt maken.

Bovendien, als je kijkt naar de spelers die weggaan bij Portugese topclubs en spelers die weggaan bij Nederlandse topclubs, zie je toch dat de spelers die het heel goed doen bij een Benfica of Porto heel vaak uiteindelijk beter terecht komen.

Als je kijkt naaar de top uitgaande transfers van de Portugese competitie en dat vergelijkt met de Nederlandse.. Dan snap ik het wel.

13 juni 2023 om 07:53

Wat de Optimist zegt. Portugal is een grote springplank naar de top. Kokcu verdient 3 a 4 keer zoveel als bij Feyenoord, trainer ziet het in hem zitten, aardig klimaat bij een ploeg die om de prijzen speelt en vaak ver komt in de CL. Slimme stap naar mijn mening

13 juni 2023 om 18:26

@fr010frdam juist dat laatste kun je over twijfelen de komende jaren.
Portugal had inderdaad de afgelopen jaren vaak 2 of 3 teams in de Cl.
Alleen heeft Nederland die plek in ieder geval voor volgens seizoen, en waarschijnlijk ook het seizoen daarop, overgenomen.
Dat de Portugese clubs vaak goed verkopen klopt, maar dat komt ook door de CL en dat gat is de afgelopen jaren behoorlijk kleiner geworden. Eerst door Ajax en nu komen PSV en Feyenoord daar bij. Om het toch even in perspectief te zetten, de top 3 transfers van Ajax zouden ook in Portugal in de top 5 staan, en de top 5 transfers van de Eredivisie komen in Portugal in de top 10. Zo groot als de verschillen waren zijn ze al lang niet meer.

12 juni 2023 om 22:54

Maar de competitie niet en dat is z'n argument.

12 juni 2023 om 23:01

Moah, verkopen hun spelers voor aanzienlijk hogere bedragen.

Dus de grotere competities hebben toch wel hogere oog voor de portugese clubs en spelers

12 juni 2023 om 23:36

En wat nou als je gelijk naar een grote competitie gaat?
Je gaat mij niet vertellen dat er geen (sub)topper uit Italie/duitsland/engeland/frankrijk bereid waren om 30 mil neer te leggen

Met de pricing ben ik het eens, 25 mio is redelijk mager hoor maar goed had Kokcu CL ervaring dan lag de prijs ook hoger. Contractduur is ook een sterke prijsbepaler waar men makkelijk over heen stapt maar goed in wezen snap ik MvB's betoog wel dat ze in Portugal hoger verkopen maar dat komt ook omdat zij een verplichte afkoopsom moeten hebben in de contracten. Als wij dat in NL ook zouden doen, ben je al een stuk verder. Een speler kan dan een staffel in laten bouwen naar mate het contract afloopt hoe lager de afkoopsom. In dit opzicht slaapt de Nederlandse top. Qua club is Benfica wel vooruitgang zeker qua aanzien en Europese prestaties. Zo rooskleurig als Marco stelt, is het allang niet meer. Zo een sleutel speler zo vroeg inde window al verkopen, tsja. Wat is wijsheid? Wachten en speler ontevreden of te snel verkopen tegen een te lage marktprijs? Zeg het maar!

Het is waarschijnlijk een afspraak geweest, ik verleng en zijn jullie coulant wanneer er een club komt waar ik graag naar toe wilt. Mede door hem CL in en vele miljoenen gepakt. Anders had je hem een jaar geleden ook rond 25 verkocht, maar dan mogelijk niet met 25% percentage. Feyenoord is nou eenmaal nog niet in positie dat ze Ajax bedragen kunnen krijgen.

12 juni 2023 om 23:02

Zelfde bij PSV, heeft ook te maken dat zowel feyenoord als mijn favo club niet dezelfde financiële reserves hebben dan Ajax.

Clubs weten dat 'wij' eerder ja zullen zeggen, terwijl Ajax het spel harder kan spelen.

Wat trouwens ook hun eigen verdienste is.

12 juni 2023 om 23:48

Klopt, Bij Ajax hebben ze jaren goed beleid op gevoerd, tot je de 'krenten in de pap' met 15 en 20 miljoen transfers zelf kunt betalen, ook vanwege jaarlijkse CL en ook nog goede resultaten. Daar zitten Feyenoord en PSV nog ver vandaan. Niks mis mee, en al enorm blij dat er weer beleid wordt gevoerd na lastige jaren. PSV komt ook wel terug, zie namen als Pepi, Summerville en Wijnaldum. Die gaan weer vol meedoen

13 juni 2023 om 00:06

Het is vooral het vak van het onderhandelen.
Anders zou Az ook geen 20mln hebben gekregen voor Janssen en Jahanbaksh.
Feyenoord verkoopt structureel voor veel te weinig.
Er is volgens mij geen enkele speler van de afgelopen jaren die echt goed verkocht is (voor een substantieel bedrag)?
Malacia, Kongolo, Karsdorp, Sinisterra, Kokcu , Aursner allemaal voor veel te weinig verkocht.
Malacia is het meest schandalig... schandaliger dan 25mln voor Kokcu.

13 juni 2023 om 00:18

Ik vind eigenlijk aursner nog schandaliger, qua kwaliteit. Aan de andere kant, als je inderdaad uit united niet 10-15 miljoen extra kunt peuren ben je echt niet goed bezig. Die betalen stelselmatig veel te veel voor hun spelers.

13 juni 2023 om 07:58

@vegitosan, je noemt 2 aanvallers. Die vergelijk je met verdedigers en middenvelders die doorgaans voor minder weg gaan. Sinisterra is voor een mooi bedrag verkocht. Voor anderen zijn omstandigheden aan te wijzen. Malacia moest snel verkocht worden zodat geld vrij kwam om oa Hancko aan te trekken, Kokcu is bij het blijven vorig jaar wat beloofd, Aursnes was wel te goedkoop.

13 juni 2023 om 10:04

@fr010frdam,
Subtop mentaliteit. Alles wat jij benoemd is de kunst van onderhandelen.
Voor elke speler zijn er omstandigheden en redenen te bedenken waarom hij minder waard zou zijn dan waarvoor hij verkocht is.
Van de Beek en Antony als voornaamste voorbeelden.
Tig redenen te benoemen waarom Antony geen 100mln waard is.... Maar guess what, Man U klopte aan dus de vraagprijs ging x2.
Er is geen enkele club die ook maar in de buurt kwam van die 100mln.
Man U deed een bod van 90mln...guess what, omdat het Man U is werd het eerste bod afgewezen, ongeacht hoe hoog die was.
Je hebt hierboven een Man U supporter die beaamt dat het belachelijk is dat je geen extra slaatje kan slaan uit Man U.

Sinisterra zou prima zijn als het een Serie A club was.
Als een PL club langs komt dan moet je 40mln kunnen pakken.

Ik vergelijk de spelers niet onderling, dus op welke positie ze spelen is niet relevant.
Als je beste spelers structureel voor te weinig worden verkocht dan moet je gewoon toegeven dat je niet kan onderhandelen.

14 juni 2023 om 21:48

Volledig mee eens, Vegositan bij Feyenoord denk ik dat ze in dezelfde positie nooit 20 miljoen hadden gekregen voor deze AZ spelers"'. Dan vergeet je Til nog die volgens mij ook rond de 18 miljoen heeft opgeleverd. Soms moet je ook gewoon je poot stijf houden en ja Malacia was ook een fooi. Daarom hoop ik enorm dat Kokcu harde afspraken heeft gemaakt want zo niet hoor je natuurlijk meer te vragen (en krijgen)

Ik vond MvB zijn verhaal wel goed. Kokcu is een geweldige speler waar gewoon te weinig voor gekregen is.Daarnaast had ik, net zoals MvB, hem graag gezien in een grotere competitie. Maargoed. Benfica is wel goed in de CL dus ik hoop hem nog vaak genoeg voorbij te zien komen… maar de Portugese competitie sla ik over…

Ik begrijp dat steeds vergelijken met een transfersom bij Ajax niet. Feyenoord is nou eenmaal geen Ajax en alleen de club waarvoor je speelde bepaalt al een deel van de prijs. Als Feyenoord het goed doet in de CL wordt het misschien anders, maar voorlopig is het gewoon niet vergelijkbaar.

13 juni 2023 om 00:16

Nou het is best een logische discussie. En ik denk dat iedereen het erover eens is dat ajax iets heeft neergezet waardoor ze meer geld voor hun spelers kunnen krijgen.
Alleen twijfelen sommige mensen erover of feyenoord dat verschil met wat steviger onderhandelen ietsje kleiner kan maken. Zeker nu op dit moment de spelers van feyenoord gewoon overduidelijk beter spelen.
Maar het is voor feyenoord belangrijk gewoon te focussen op de beste zijn in nederland. Hoe langer ze dat volhouden, hoe kleiner het verschil wordt. Vorig en dit jaar waren recordjaars voor feyenoord. Bij ajax lijken na een wat minder seizoen de genoemde bedragen ietsje bekoeld te zijn vergeleken met de afgelopen 2 jaar. Probeer dat maar eens 2-3 jaar vol te houden. Ben benieuwd of ze dat kan lukken.

Heeft ook te maken met hoe succesvol je bent in eige land en vooral Europa,
Benfica rijkte tot kwart finales en doet het laatste jaren wat beter, net zoals Ajax
Als Porto en Sporting bekijkt zitten die qua tranfer bedragen op het nivo van Psv.

Verder ben ik met Van Basten eens, Portugal is geen verbetering ten opzichte van Nederland.

Ajax, PSV en Feyenoord hebben op dit moment geen of nauwelijks schulden, vijf jaar gelden Had Benfica nog een schuld van 310 miljoen euro, Porto 170 miljoen en Sporting 130 miljoen (samen meer dan 600 miljoen).
Hoeveel schuld ze vandaag de dag hebben weet ik niet, maar tijdens de lockdown toen er niet gevoetbald waren die drie club als dood dat wel eens het einde van bestaan kon betekenen als het te lang zou duren, maar goed ze zijn nog. In Nederland zou die drie al lang Failliet verklaard geweest zijn, zelfs zonder Lockdown.

13 juni 2023 om 01:08

Dat ligt gewoon aan de wetgeving. Als die in Nederland soepeler zal zijn hadden zowel Ajax als psv en Feyenoord ook hogere schulden tov inkomsten. Als jij bijvoorbeeld 1 miljoen rood mag staan bij de bank zal jij er niet van profiteren?

13 juni 2023 om 06:22

Nee zeker niet!
Uiteindelijk moet je het terug betalen

13 juni 2023 om 18:14

In Nederland kan een club ook gewoon geld lenen. Zo lang je dat terug betaald is het nergens een probleem.

14 juni 2023 om 10:04

Zeg ik dat je niet kan lenen hier?
In Nederland leen je naar je vermogen.
Ook jij als je een huis wilt kopen. Je hypotheek is afhankelijk van je inkomsten.
In het buitenland is het minder streng.
Je kunt velen schulden hebben en weinig vermogen
25 procent inkomsten en 75 procent schulden dat zal in NL echt niet kunnen.

14 juni 2023 om 10:05

Klopt en uiteindelijk betalen die buitenlandse clubs ook gewoon terug. Ze doen er alleen langer over

Vind het juist een goeie stap, de Portugese competitie is harder en gemener, daar leert hij van. En hoe kan Marco nou zeggen dat de eredivisie gelijk waardig is, hoevaak winnen wij
Van Portugese clubs?

Perfecte stap voor Kokcu. De mentaliteit is totaal anders in Portugal. Ze spelen CL en daar meer kans op een basisplaats dan bijvoorbeeld bij de top 4 landen. Kan nu wennen aan het wonen en werken in buitenland. Lissabon is een prima stad. Druk is groter. Portugese schrijven iedere dag 4 kranten vol met voetbal. Je hebt daar een sterren status. Over 3 jaar een nieuwe stap maken naar de absolute top. Is hij pas 25. Ik vind dit een hele slimme keus. En niet te vergeten het geld is ook goed daar.

Ben het eens met Marco kokcu vertrekt echt voor veel te weinig geld en de stap is ook echt heel klein competitie niveau is nagenoeg het zelfde

Het is de keuze van de speler zelf Alle andere argumenten tellen niet. Feyenoord is akkoord gegaan dus krijgen wat ze willen Alle reacties ten spijt is gewoon bulshit Fijne dag allen

Ik denk dat het vooral met het verwachtings patroon te maken heeft, voor de club is het schitterend om top bedragen binnen te harken maar wat er met de speler gebeurt is latere zorg!
Voorbeelden zat van top transfers en dan op de bank belanden of mindere transfers maar gewoon voetballen. Gravenberch, Mazraoui Ziyech vd Beek Klaassen ....grappig is dat de spelers die wel spelen na transfer naar gewoon meer realistische clubs zijn gegaan...maar gewoon spelen.
Zal natuurlijk een zorg zijn voor de Club..want het geld is binnen.

30 miljoen te weinig voor Kokcu dat dacht ik in 1ste instantie ook maar ik denk dat van Basten en velen hier eraan voorbij gaan dat Kokcu zelf bepaalt waarheen hij gaat. Wilde hij naar Engeland of Duitsland dan was er vast een hogere prijs uitgekomen zeker als er meerdere Engelse of Duitse clubs waren geweest.waar hij heen wilde en die je nog 1/2 weken kan laten opbieden tegen elkaar. Daarbij komt ook hoe goed staat Feyenoord er financieel daadwerkelijk voor.. Je kan wel 40/50 aan Benfica vragen en voet bij stuk houden maar dan is het maar de vraag of en wanneer je het krijgt. Een paar dagen voor einde transfermarkt? Had Feyenoord dan genoeg financiele middelen om goede versterkingen te halen voor de CL? tijd genoeg om ingespeeld te raken was er dan niet geweest.
Daarbij denk ik ook nog dat er met Kokcu afspraken zijn gemaakt toen hij verlengde.

Helemaal eens met Marco, maar goed dat heeft Ajax ook verdiend na de succesvolle jaren in Europa. Ik weet zeker dat Feyenoord dit bedrag ook krijgt als ze in de finale EL en halve Finale CL weten te komen

Nogmaals, misschien komt er een tijd dat ook Feyenoord het "menselijke" aspect verliest en alleen naar geld kijkt, ongeacht waar de speler naar toe gaat en dan daar op de bank belandt. Maar voorlopig kiezen de spelers en Feyenoord ervoor dat ze gevoetbald wordt. Zie voorbeeld de Vrij...gewoon spelen en niet op korte termijn maar op lange termijn je Doekoes blijven pakken..en niet geheel onbelangrijk...niet huilend en gefrustreerd terug naar Nederland komen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren