Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Weer verbazing om Ajax: ‘Ze hebben de slechtste restverdediging van Europa’

Laatste update:

Kees Kwakman en Kenneth Perez hebben zich andermaal verbaasd over de restverdediging van Ajax. De Amsterdammers wonnen weliswaar met ruime cijfers van Excelsior (1-4), maar gaven voor rust enkele enorme kansen weg. Zo hielp Couhaib Driouech via de counter drie grote mogelijkheden namens de thuisploeg om zeep.

“Ajax heeft de slechtste restverdediging van Europa”, stelt Kwaman bij Dit was het Weekend, terwijl hij beelden laat zien van een eerste helft, waarin het achterin bij de Amsterdammers open huis was. “Ik snap dat het nu tegen Excelsior onder John Heitinga nog niet op orde is. Ze spelen natuurlijk zonder echte controleur. Dan komt Edson Álvarez (als centrumverdediger, red.) in zijn zwakte te spelen, dat is niet zo raar.”

Met name Owen Wijndal stond volgens Kees Kwakman regelmatig veel te hoog tegen Excelsior.

Vooral Owen Wijndal stond naar de mening van Kwakman veel te diep bij momenten dat er slordig balverlies werd geleden. “Wijndal moet tien meter terug staan. Bergwijn staat ook aan de zijkant. Denk af en toe in balverlies. Op het moment dat we de bal verliezen, wat gebeurt er dan? Er ontstonden enorme ruimtes. Ajax had heel veel mazzel dat Excelsior voor rust niet meer dan één keer scoorde. De restverdediging bij Ajax is gewoon niet op orde, eigenlijk al maanden. Dat zagen we onder Ten Hag ook af en toe hoor.”

“Met Álvarez staat er op het middenveld eigenlijk altijd wel iemand die rekening houdt met de restverdediging, maar als hij als centrumverdediger wordt opgesteld en de backs gaan maar naar voren...”, vervolgt Kwakman. Kenneth Perez kan zich vinden in de opmerkingen van zijn collega-analist. “De backs moeten het spel echt beter lezen: hoe hoog moet ik staan en wanneer ga ik hoog staan? Waarom zou je zo hoog staan als de backs nu doen? Want je maakt de ruimte heel klein voor iedereen en als je de bal verliest moet je terug sprinten. Als je iets verder naar achter gaat staan, kun je na een inspeelpass altijd nog die ruimte induiken.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat verwacht je met Klaassen, Berghuis en Taylor op het middenveld deze het allemaal van hun aanvallende spel moeten hebben. Je hebt gewoon verdedigend geen middenveld.

Tel daar twee aanvallende backs bij op, en Timber die denkt dat hij a la Messi over het veld kan zwerven.

En je hebt deze clowneske vertoning. Het is dat we met Rulli een geweldige keeper nu, zonder hem leiden we vandaag weer puntenverlies.

29 januari 2023 om 21:03

Alvarez hoort als controleur te spelen. Daar ligt zijn kracht. Een middenveld met Berghuis, Taylor en Klaassen is vragen om problemen. Allemaal lichtgewichten en geen van hen kan het fysiek aan om te verdedigen.

Gewoon zo spelen met Alvarez als verdedigende middenvelder en Bassey naast Timber. Timber gaat vaak mee naar voren en dus kan Bassey achterin blijven om met zijn fysiek en snelheid eventuele uitbraken tegen te houden.

Rulli
Rensch
Timber
Bassey
Wijndal
Berghuis
Alvarez
Taylor/Kudus
Conceicao
Tadic/Brob
Bergwijn
30 januari 2023 om 09:03

Ook alvarez kan dit niet belopen. Hij pakt daarom zoveel domme gele kaarten. Ze moeten er even 2 verdedigend denkende spelers middenin zetten die orde en rust creëren. Verkoop of verhuur dan maar wat spelers om de grootte van de selectie te verminderen terug naar de basis aub.

30 januari 2023 om 11:06

Deze opstelling wil ik ook al tijden zien, alleen dan nog Taylor weghalen als optie naast Kudus. Een middenveld Alvarez Berghuis Kudus is wat mij betreft echt top. Bassey moet wat vertouween krijgen centraal en Wijndal is gewoon een goede linksback, zeker de beste die we hebben op dit moment.

30 januari 2023 om 11:07

Niet belopen? Dat is onzin, Alvarez heeft een prima loopvermogen. Zijn gele kaarten moet die aan werken ja maar dat is niet de schuld van zijn loopvermogen.

29 januari 2023 om 21:16

Het klopte 3,5 jaar onder een echte trainer Ten Hag wel. Met Alvarez op het middenveld werd Ajax steeds kampioen. En ik hecht meer waarde aan de trainers-capaciteiten van Ten Hag dan die van Schreuder.

In die zin klopte het geheel een halfjaar niet onder Schreuder. Vandaar ook zijn terechte ontslag.

29 januari 2023 om 21:20

Dat was omdat je met Nico een back had die verdedigend wel terugkwam en alles op alles zetten. Terwijl Mazroui verdedigend altijd als laatste terug aan kwam wandelen.

Het ligt niet eens echt aan de trainer, behalve Alvarez niet als cvm. Het grote probleem is dat we geen back met gif meer hebben. Bassey komt er qua arbeid nog het dichtste bij in de buurt, maar die kan echt niet als back.

29 januari 2023 om 21:31

Op de back posities hebben we inderdaad flink ingeleverd. Terwijl dat juist een van de sterke wapens was van Ajax. Hopelijk weet de nieuwe trainer daar iets op te vinden.

Al met al blij met de 3 punten vandaag en het vertoonde spel tweede helft. Na Schreuder kan het alleen maar beter gaan.

29 januari 2023 om 21:48

Dus omdat het middenveld onder Ten Hag 3,5 jaar goed stond is Alvarez op 6 het verschil ook al heeft hij daar het meest gespeeld dit seizoen? In die 3,5 jaar heeft Ten Hag hem ook continu laten banken Pas in het laatste seizoen mocht hij blijven staan en zelfs toen wisselde hij hem de laatste wedstrijden voor Taylor.

De mythe dat Alvarez cruciaal zou zijn voor de balans op het middenveld is echt al zo vaak ontkracht dit seizoen. Hij is in niks een middenvelder.

29 januari 2023 om 22:02

Alvarez heeft 107 wedstrijden gespeeld op het middenveld voor Ajax. Ook in de CL tegen betere tegenstanders. Toen hij pas in Nederland was speelde hij inderdaad niet zoveel. Wie Ajax volgt kent ook zijn prive situatie toen met zijn vrouw en kind in Mexico.

Halfjaar onder Schreuder beschouw ik als verloren en niet representatief daar alle spelers niet goed speelden. Veel spelers stonden op de verkeerde plek.

In mijn ogen is er geen mythe rondom Alvarez. Ik kijk puur naar de feiten en die spreken in het voordel van hem. Hij komt tot zijn recht op het middenveld. Niet voor niks was er sprake van een Bermuda Driehoek bij Ajax, verwijzend naar Alvarez, Timber en Martinez.

Om maar te zwijgen over de concrete interesse van Chelsea en eerder die Franse club. Maw, hij is geen koekenbakker.

29 januari 2023 om 22:04

Alvarez hoort gewoon CVM. Daar is hij enorm goed en cruciaal voor de balans. Berghuis en Kudus voor hem, Bassey terug naar LCV, en de motor gaat weer draaien. Met Schreuder aan het roer was er gewoon geen strijd en inzet, komt helemaal goed.

30 januari 2023 om 09:05

Omdat zelfs dec2 laatste verdedigers veels te diep staan en de ruimtes zelfs voor een marathon lopen niet te doen zijn.

30 januari 2023 om 09:06

Maar mede door Alvarez werd je vorig seizoen uitgeschakeld door Benfica. In beide wedstrijden maakte hij een fout waarna er gescoord werd. Natuurlijk lag de uitschakeling niet alleen aan hem, maar zeker als het niveau omhoog gaat, komt hij toch (handelingssnelheid) tekort.

Kwam ook gisteren weer goed weg nadat hij (volgens mij geheel onnodig) een speler onderuit haalde.

Ik vind wel dat hij koppend (zowel aanvallend als verdedigend) heel erg sterk is !! Iets positiefs mag ook wel op de maandag ochtend.

29 januari 2023 om 21:46

Ja dat middenveld slaat echt nergens op inderdaad. Klaassen gevaarlijk als hij de zestien induikt. Berghuis brengt nog wel wat voor een aanvallende middenvelder en Taylor brengt niks

29 januari 2023 om 22:06

Precies, Klaassen kan je brengen als het 0-0 staat in de 70ste minuut. Verder gewoon altijd beginnen met Alvarez, Berghuis en Kudus. Taylor terug naar Jong, heb je niets aan.

29 januari 2023 om 22:28

Het zijn eigenlijk allemaal dezelfde type middenvelders. Berghuis heeft nog iets van creativiteit maar Klaassen en Taylor zijn maar statische spelers en vooral spelers die op een groot veld tot hun rechtkomen, vandaar dat Klaassen Europees en in Oranje vaak wel tot zijn recht komt. Daarnaast ontbreekt er een controleur, ofja die loopt er wel rond alleen staat hij centraal. Zet Alvarez toch op zes, Klaassen ervoor en Berghuis op tien net achter de spits. Ik verwacht dat dat al een groot verschil zou maken.

29 januari 2023 om 22:40

@kingb
Ja eigenlijk de enige optie voor Taylor, terug naar jong. Die gast is echt alleen maar nutteloos.
Wat zou het een zegen zijn als we Gravenberch van Bayern zouden kunnen huren. De man zit toch alleen maar op de bank volgens mij

29 januari 2023 om 23:19

Heel eerlijk gezegd vond ik Gravenberg in zn laatste periode bij Ajax echt minder. Ik irriteerde mij regelmatig aan zn nonchalante houding, alsof het hem allemaal niet boeide. Ik neem ook wel aan dat dit de laatste pot was, waar zowel Taylor als Klaassen op het middenveld stonden.

@PSVVV, ik heb toch de voorkeur aan Kudus achter de spits. Klaassen mag invallen indien het nodig is.

30 januari 2023 om 09:01

En zo gaat het al meer dan 1 jaar en maar op zoek naar aanvallers...

Waarom haalt ajax geen verdediger erbij. Alvarez in de verdediging is gewoon armoede. Kan hij terug op het middenveld.

29 januari 2023 om 21:09

Willen jullie zo graag van Hilgers af dan😜

29 januari 2023 om 21:11

Voor 15 miljoen mag ajax hem hebben. Vergeleken met bassey is het een koopje.

29 januari 2023 om 21:41

15 miljoen voor Hilgers, hou op hoor. Dat hij beter is dan Bassey oké, maar daar kunnen we beter niet mee vergelijken want dan kan je een hele hoop spelers halen. Of Ajax haalt een bewezen verdediger (ook Europees) of niet. Als talenten hebben ze Kaplan (nu geblesseerd) en daarachter Hato en Aertssen.

Komt allemaal goed. Op de foto zie je overduidelijk dat normaliter Alvarez daar had gestaan. Afgelopen 6 maanden hebben de mannen gevoetbald zonder enig advies, tactiek of strategie. Binnen enkele weken zal het veel beter staan.

En als je backs dan ook nog eens terug wandelen elke keer dan schiet het al helemaal niet op. Timber loopt ook overal en nergens en geeft alleen maar passjes opzij of naar achteren. Taylor denkt dat hij Messi is en niet mee hoeft te verdedigen. Heitinga moet daar echt aandacht aan gaan schenken. Dat Wijndal er naast stond onder schreuder was dus echt niet zo slechte keuze. Daar zat een reden achter. Voorin werd er wel lekker gecombineerd dus dat kan alleen maar beter worden. Het is mooi dat we gewonnen hebben maar zonder Rulli sta je gewoon in de eerste helft al dik achter. Dat kan gewoon niet.

Een Alvarez zakte altijd terug wanneer 1 van de centrum verdedigers een zijkant afdekte die door een back was verlaten. Dit ging meestal gepaard met een tegenstander die ook een man liet lopen met de back en het daarom vrij eenvoudig over te nemen was. Nu er nauwelijks dubbele dekking is op de buitenspelers en er niet doorgedekt wordt op onze opkomende backs zijn er veel meer tegenstanders die in volle vaart op ons doel afstormen. Dit maakt het voor de restverdediging ook een stuk lastiger.

Er moet eigenlijk een verdediger bij. Het liefst een echt karakter. Alvarez is armoedig achterin, hij is er al eens afgekeurd. En Bassey... dat wordt ook steeds slechter, in de zomer lekker afscheid van nemen. Bijzonder dat ze na Balerdi gestopt zijn met zoeken. Het liefst lanceer je Hato onder andere omstandigheden, die moet je niet verpesten.

30 januari 2023 om 09:09

Ik heb Hato tegen de Graafschap gezien, maar volgens mij is de stap naar het eerste nog te groot voor hem. Zeker in een verdediging dat niet echt staat. Dat mag je hem idd niet aan doen.

Het was nog niet best nee, maar laten we Heitinga even wat tijd geven om de boel naar zijn hand te zetten.

Offtopic @VZ: ooit eraan gedacht om ook quotes te verzamelen van mensen buiten tv? De analyses die de mensen van Voetbal International op hun Youtube kanaal maken, zoals een Suleyman Ozturk of Pieter Zwart, zijn volgensmij van een veel hoger niveau dan die van bijvoorbeeld een Derksen of Van der Meijde.

29 januari 2023 om 21:05

Ruiz ook jij tikt nu al een hoger niveau aan dan een Derksen, maar je hebt zeker een punt.

klaassen of taylor eruit, bassey centraal achterin en alvarez terug op de "6" ?
is dat niet gewoon de beste oplossing

29 januari 2023 om 21:11

Om te beginnen zeker

29 januari 2023 om 21:49

Nee, afspraken moeten gewoon nagekomen worden. Ook met Alvarez op 6 was er geen restverdediging.

30 januari 2023 om 08:03

Natuurlijk is dat de oplossing. Maar trainers doen soms zo interessant alsof hun vak echt waanzinnig ingewikkeld is en de beste namen op de beste plek zetten een onmogelijke opgave is. Op zijn minst begon Johnny goed met Bassey niet meer op de back en Rensch gewoon rechtsback. Maar na die eerste helft kon Alvarez inderdaad vrij snel naar cvm. Klaassen of Taylor eruit dan.

Misschien die Zerouki halen en die samen met Alvarez op het middenveld plaatsen. Krijgt Bassie het ook iets minder druk. Kan Kudus nog meer zwerven.

Taylor presteert al weken niets, en wat ik nog erger vind is dat als hij de bal verliest, niets doet. Laat hem maar 5 weken banken. Ook Berghuis is uit vorm, maar die werkt tenminste hard. Klaassen komt te kort.

29 januari 2023 om 21:41

Maar Klaassen scoort wel weer een belangrijke goal.

29 januari 2023 om 21:43

Dat is letterlijk het enige wat hij goed heeft gedaan. Daarentegen ook een dikke kans voor Excelsior ingeleid door balverlies. Met een Fitz-Jim en dan Taylor verder naar voren (want hij is een 8) had je ook wel gewonnen.

29 januari 2023 om 21:54

Tegenwoordig is een assist of goal maken voldoende, maakt niet uit of je verder alle ballen verprutst. Draait alleen om stats..

30 januari 2023 om 09:10

Uiteindelijk gaat het om goals maken. En daarbij maakt hij toch echt wel heel vaak een belangrijke goal !!

En ik verbaas me dat wij als Nederland ,de slechtste analisten hebben.dus vlug weg ermee.

29 januari 2023 om 21:37

Want de conclusie van de restverdediging klopt niet?

29 januari 2023 om 21:47

De conclusie van de rest verdediging is als je ingestort huis analyseren om het slechte fundering. Maar het mag van mij hoor.

29 januari 2023 om 21:54

Leuke vergelijking, maar daarom nog steeds niet minder waar.

Klinkt een beetje als ongeoorloofde kritiek ...

Alvarez is één van de beste controlerende middenvelders van de Eredivisie. Die moet je niet cv zetten. Laat Alvarez op middenveld en zet Bassey als LCV. Er zijn soms mensen die doen alsof Bassey er niks van kan, maar geef hem nog beetje meer tijd en vertrouwen. Maar hij moet ook wel een stijgende lijn laten zien in zijn spel.

Ik vind het allemaal wel te overzien. Achter was het niet op orde. Ik zou Alvarez als controleur neerzetten, de backs beter instrueren en hoe gek ook, Bassey het veld als LCV insturen met één opdracht. "pak die bal af en lever hem meteen in bij de goede kleur'' Dat deed hij bij Glasgow ook prima tot aan de finale van de EL. Wellicht Taylor wisselen voor Kian Fitz-Jim (balvast, technisch begaafd) Tadic blijft lastig... Vandaag prima gedaan als spits. Wellicht rouleren met Brobbey.

29 januari 2023 om 23:22

Eens omtrent Bassey. Fitz-Jim neem ik aan als invaller? Want Taylor heeft met de huidige middenvelders al niets op het veld te zoeken,

Na rust stond die restverdediging anders prima. Ze kunnen het wel uitvergroten bij ESPN, maar je kan ervan uitgaan dat er doorgebouwd wordt met de 2e helft als motivatie.

Slechtste restverdediging van Europa 😂😂 Wat een opportunistische en aandachtsgeile opmerking, tuurlijk is Ajax ruk momenteel maar laten we wel een beetje realistisch blijven..

Is ook niet zo gek, vind onze backs echt niveau middenmoot Eredivisie in elk opzicht, Ik denk dat ik nog meer atletisch vermogen heb dan Taylor en Klaassen en dan heb je ook nog Alvarez waarvan we weten dat hij absoluut niet met ruimte in de rug kan spelen.

Ik zou Bassey gewoon links centraal zetten en hem wat stabiliteit geven, in de zomer de markt op voor een links en rechtsback en een 6 die kan opendraaien en passes over 10 meter kan geven.

Daar ligt ook het grootste probleem,3 veels te aanvallend ingestelde middenvelders die te veel risico nemen en veels te hoog op het veld staan. 2 wingbacks die ook in de 16 van de tegenstander staan en als je dan geen meedogenloze verdedigers heb. Dan hoeft een tegenstander niet slimmer te zijn maar alleen de kwaliteit te hebben om de fouten van Ajax af te straffen. En die krijgen ze gemiddeld 5 a 6 per wedstrijd. Ajax is nooit slechter maar meestal dommer.

Wijndal gewoon op linkskback, over de vleugels heen laten gaan.
Bassey eens 20 wedstrijden op LCV laten spelen, die jongen komt er wel.
Alvarez CVM zetten, en middenveld opvullen met Berghuis en Kudus.
Dan kun je voorin spelen met Tadic/bergwijn op links (degene die het beste speelt erin laten).
Spits moet gewoon Brobbey zijn.
Linksbuiten Concenciao.

Rulli
Rensch
Timber
Bassey
Wijndal
Berghuis
Alvarez(6)
Kudus
Concenciao
Brobbey
Tadic/Bergwi
30 januari 2023 om 10:04

Rechtsbuiten Concenciao

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren