Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Mbuyamba hekelt eigen fans en overwoog niet te spelen; Volendam reageert

Laatste update:

Tientallen supporters van FC Volendam hebben zaterdagavond het duel met FC Utrecht aangegrepen om een statement te maken voor Zwarte Piet. De fans gingen verkleed naar het duel en lieten zich veelvuldig zien langs de zijlijn. Eerder op de middag vond de landelijke intocht plaats van Sinterklaas. Volendam-speler Xavier Mbuyamba zag het met pijn in de ogen aan en overwoog zelfs om van het veld te stappen. Volendam neemt in een statement afstand van de actie.

Vermoedelijk gaat het om een groep van zo'n vijftig fans die zich verkleed als Zwarte Piet lieten zien bij het duel tussen Volendam en Utrecht (0-4). "Ik zag het toen ik het veld opliep, toen heb ik er snel iets van gezegd tegen een medespeler", aldus Mbuyamba bij de NOS. "Dat was ook de reden dat ik niet klapte. De rest van de spelers deed dat wel. Ik stond daar even en liep weg. Dat is een van de redenen. Ik vind niet dat ze het stadion binnen hadden mogen komen als ze zo gekleed zijn."

De fans van FC Volendam, verkleed als Zwarte Piet.

Wim Jonk baalde eveneens van de gang van zaken. "Ik vind dat ontzettend vervelend, dat hoort niet. Het is niet leuk." Henk Fraser, die dus met een ruime zege van het veld stapte met zijn ploeg, noemt het 'niet van deze tijd'. "We hebben ons ontwikkeld als mens. Stierenvechten vinden we barbaars, dat vinden we niet van deze tijd. Ik vind dit ook niet van deze tijd. Maar goed, volgens mij zijn we daar al heel lang mee bezig met elkaar. Ik vind het niet van deze tijd."

In Volendam is Zwarte Piet al weken onderwerp van gesprek. Het Noord-Hollandse dorp besloot vorige maand afscheid te nemen van Zwarte Piet. "Met het oog op de waarborging van de veiligheid zijn we genoodzaakt een aanpassing te doen. De kleur van de pieten wordt aangepast naar de huidige standaard", lieten de stichtingen Sint Nicolaascomité en Behoud van de Sint Nicolaas Traditie weten. "De mensen moeten niet op deze manier naar de wedstrijd komen. Ik snap het niet, maar ik blijf gewoon voetballen", aldus Mbuyamba.

Reactie Volendam
FC Volendam betreurt de situatie en heeft zondag middels een officiële verklaring afstand genomen van de actie van de fans. "De spelers van FC Volendam hebben tevens aangegeven de actie niet als positief te hebben ervaren", luidt de reactie. "De supporters hebben zich dit seizoen van hun beste kant laten zien en FC Volendam gaat er vanuit dat zij de steun voor de spelers voorop blijven zetten. Volendam neemt afstand van de actie rond de zwartepietendiscussie." Het is niet bekend of er sancties volgen tegen de supporters.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Was deze speler maar niet gaan spelen. Slechtste man bij Volendam achterin, en überhaupt op het veld. Had je team best wat tegengoals kunnen besparen als je lekker was gaan banken...Ik vind het wel leuk, je ziet rond deze tijd altijd stapels pieten en Sinterklaassen in het stadion. Hoort ook bij het voetbal. Je zou je maar om dit soort onbekangrijke zaken druk kunnen maken. Nou, in ieder geval kunnen we dan concluderen dat het prima gaat in het land, als dit het ergste is...

13 november 2022 om 09:21

Mag hopen dat dit niet het IQ/EQ van de gemiddelde voetbalfan.
Het was anders heel duidelijk welke groep zich het meest druk maakt om "zwarte piet".

13 november 2022 om 09:24

Dus omdat een bepaalde groep zich ergens druk om maakt, moet heel het land zich halsoverkop aanpassen aan de minderheid? Ik mag toch hopen van niet... Nou, iemand vind het misschien niet leuk. So what? Er zijn zat dingen die anderen ook niet leuk vinden. Wordt je groot en sterk van. Zo werkt dat in de maatschappij, je loopt ook wel eens tegen iets aan wat je wat minder leuk vindt.

13 november 2022 om 09:43

Inderdaad, laten we mensen zich maar gediscrimimeerd voelen. Huh, vinden ze dat niet leuk? Boeien! Geef het een tijdje en dan zijn ze wel groot en sterk!

Knuppel.

13 november 2022 om 09:45

Halsoverkop aanpassen 🥲 er wordt gevraagd ze niet zwart te maken.

Hoop dat de Nederlandse maatschappij dát overleefd zeg, poeh poeh.

13 november 2022 om 10:01

Gediscrimineerd voelen lijkt me niet de maatstaf. Voor de rest boeit het me vrij weinig en begrijp ik het sentiment aan beide zijde wel. En zoals altijd zijn de hardste roepers aan beide zijde de meest domme. Mijn kinderen genieten prima van de roetveegpiet en daar gaat het om.

13 november 2022 om 11:33

"Er zijn zat dingen die anderen ook niet leuk vinden. Wordt je groot en sterk van."

De geestelijke gezondheidszorgsector zit op hun knieën omdat iedereen depressief is en steeds vaker zelfmoord probeert te plegen, maar who cares

13 november 2022 om 11:34

@MartijnR en Zeballos ... Jullie bekrompen mening zegt meer over jullie dan over de steeds groter wordende groep die aanpassingen wenst. Als je het echt en objectief wilt begrijpen, zou ik je adviseren om op YouTube de aflevering van Lubach over Zwarte Piet te bekijken. Typ in: Lubach Zwarte Piet als dan geen begrip komt, ben je gewoon niet capabel tot begrip en dus niet meer te redden. Succes, you got this!

13 november 2022 om 13:22

Je kan het ook omdraaien en je afvragen waarom de Nederlandse maatschappij het niet kan overleven dat mensen zwart geverfd worden voor een kinderfeest...

13 november 2022 om 13:44

Nou precies dat! Die kinderen maakt het geen ruk uit hoe de Pieten eruit zien, zo lang ze maar pepernoten en cadeaus krijgen. Volwassenen maken er een chaos van in deze..

13 november 2022 om 10:13

De groep die zich er juist het meest druk om maakt zijn degenen die het absoluut niet willen aanpassen. Dus ik ben het met je eens niet naar die schreeuwers te luisteren

13 november 2022 om 10:20

We moeten gewoon het voor en tegen kamp beiden negeren.

Nee, er is werkelijk geen kind wat zich druk maakt om een roetveegpiet in plaats van een zwarte. Nee, iemand die zich verkleed als een zwarte Piet is niet meteen een racist.

Als je gaat demonstreren bij een intocht ben je een lulhannes. Daar tegenover is het ook niet nodig om vast te houden aan een feest zoals het 20 jaar terug was, terwijl het enige wat die kinderen boeit het snoep en de cadeaus zijn. Al kregen ze die van loodgieter Piet...

13 november 2022 om 10:47

Hey martijn.. wat doe jij nou? Kom je ineens met een genuanceerd verhaal tijdens een zwarte piet discussie. Dat is niet de bedoeling 😂

Ik ben het eigenlijk helemaal eens met jou. Ik heb alleen best veel donkere kinderen om me heen gehad waarvoor deze tijd van het jaar juist de minst leuke was en ze soms juist niet naar buiten wilden omdat ze voor zwarte piet werden uitgemaakt. En dat druist in mijn ogen juist tegen het idee in van een kinderfeest, dus vandaar dat ik persoonlijk meer voorstander ben van het aanpassen naar roetveegpiet. Dat is namelijk ook nog eens meer trouw aan het eigenlijke verhaal dat we vertellen van hoe ze überhaupt zwart zijn.

13 november 2022 om 10:58

Tja, op de eerste plaats heb ik bij dit soort dingen altijd iets van "maak je er nou niet zo druk om." De mens lijkt anno 2022 extreem overgevoelig voor alles, en dat voor een generatie die opgegroeid is met South Park.

Aan de andere kant, als mensen het inderdaad vervelend vinden zoals je hier leest. Pas dat ding lekker aan, je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat veel van de weerstand van veel Nederlanders ook niet ontstaat bij de roetveegpiet. Mijn inziens ontstaat het meer bij de beschuldigingen van racisme. Als je als Nederlander opeens wordt verteld dat je een racist bent omdat je vroeger een zwarte Piet had, schiet je vanzelf in de tegenaanval-stand. Het ontstaat helemaal niet bij het verschil tussen een roetveeg of zwarte Piet. We zouden ons als volwassen maar druk moeten maken om wat verf😂

13 november 2022 om 11:40

@MartijnR omdat je het enkel bekijkt vanuit de volwassen bril. Zoals Siepie al aangaf er zijn ook kinderen die hiermee gepest en gediscrimineerd worden. Dit zijn geen incidenten maar is ieder jaar structureel. Het argument het gaat om een kinderfeestje gaat dan al niet meer op gezien niet alle kids plezier eraan beleven. Door de aanpassingen is dit wel haalbaar. Volwassenen strijden hiervoor: groep aanpassen versus groep 'traditie' behoud. -_-

Ik zou zeggen; hou er een referendum over. Kunnen we eens zien hoeveel mensen er daadwerkelijk wel of geen probleem mee hebben, zijn we er ook van af. Zelf zal het me een worst wezen hoe de pieten eruitzien, roetvegen of vol geschminkt, maar dat lippenstift en oorbellen niet mogen zou ik vreemd vinden.

13 november 2022 om 09:22

Wat hebben lippenstift en oorbellen te maken met door een schoorsteen kruipen? Niet zo veel, maar laat het dan verschillende typen lippenstift en oorbellen zijn. En niet juist die verwijzen naar blackface / slavernijverleden.

13 november 2022 om 09:28

Wat heeft zo'n haas te maken met pasen, of die bolle kerstman met kerst. Beiden van oorsprong gewoon belangrijke Christelijke dagen. Ik zie ook niet iedere Nederlander met overgewicht zaniken op die stereotypende dikke blanke man... Daarvoor is het een feestdag, de uitdossingen zijn niet zo serieus, en zijn meer cult dan wat anders. Alsof er ook maar één Nederlander aan slavernij denkt bij zwarte Piet...

13 november 2022 om 09:37

Het gaat niet alleen om die verwijzing. Zwarte kinderen en ook volwassenen worden gepest met Zwarte Piet. Ik heb kinderen uit mijn klas huilend het klaslokaal zien verlaten op de basisschool als er Hankie Pankie Shanghai gezongen werd of als er tien leerlingen Zwarte Piet wie kent hem niet zongen als er zwarte kinderen de klas binnen liepen. Als je dat door een kleine aanpassing kan voorkomen, wie deert het dan? Sinterklaas bestaat nog steeds, kinderen zijn nog steeds vrolijk, miljoenen gezinnen zitten aan de buis gekluisterd voor het Sinterklaasjournaal en cadeautjes worden nog steeds uitgewisseld. Alleen een man die volledig geschminkt wordt, werd deels geschminkt. Verpest dat dan alles? En voor wie ook? Of vind jij dat die kindjes ook een dikke huid moeten kweken? Dat mag hoor, mijn mening is ook niet per se waar.

13 november 2022 om 09:37

Ik denk dat je de strekking en emotionele lading mist van het onderwerp door het enkel en alleen aan slavernij te koppelen.

Een blank kind zal niet zo snel de link leggen met slavernij inderdaad, maar zal wel bij ruzie op het schoolplein met een donker klasgenootje hem uitmaken voor zwarte piet.

Als jij je hele jeugd wordt uitgescholden voor zwarte piet (en waarschijnlijk zelfs daarna nog) moet je eens kijken hoe leuk je die ‘vriendelijke, behulpzame en vooral nederige knecht’ waar je jaarlijks minimaal een maand overal in de maatschappij mee wordt geconfronteerd nog vindt.

13 november 2022 om 09:46

Te begrijpen dat mensen op zo'n manier een negatieve associatie leggen bij Zwarte Piet. Tegelijkertijd kun je Zwarte Piet wel in de ban gooien, maar dan vinden racisten wel weer een andere stok om mee te slaan.

Het in de ban gooien van Zwarte Piet is in deze hooguit symptoombestrijding in plaats van dat je de daadwerkelijke kwaal aanpakt. Om nog maar te zwijgen over dat iets verbannen mijns inziens niet bepaald strookt met de boodschap van inclusiviteit waar organisaties als KOZP en BLM zo prat op gaan.

13 november 2022 om 09:49

@Zazazanyan: Martijn mist sowieso die emotionele lading. Negativiteit is hem helaas niet onbekend. Verder met je eens. Met de pieten die je nu ziet, is het feest niet anders dan anders. Mijn kinderen hebben genoten. Mijn zoontje gisteren vond het geweldig toen hij een high five kreeg van de roetveegpiet, daar waar we nu gewoon "Piet" zeggen. Helaas is er inderdaad een triest groepje volwassenen die zeuren om de veranderende Piet. Want "het was altijd zo". Dit groepje Neanderthalers verpest het feest weer eens. Want het is gewoon stemmingmakerij. Meer niet. Kinderachtig gedoe

13 november 2022 om 09:56

Voor mij hoort dat er gewoon een beetje bij, ik zoek er verder weinig achter. Ik ben niet goed genoeg op de hoogte van de kledij van slaven rond die tijd, wellicht heb je gelijk. @cunian

13 november 2022 om 10:02

@ajaxf1: Natuurlijk zoekt een weldenkende volwassene er niets achter. Dat doe/deed ik ook niet. Zelf ben ik een blanke, witte man uit een Drents dorpje. Mij doet het dus ook weinig. Ik kreeg twee jaar terug een collega. Een zwarte meid met krullend haar. Ik was benieuwd hoe zij het ervaarde. Zij zei toen dat ze vaak zwarte Piet werd genoemd in de stad. Heel erg vond ze het niet, maar dat het verandert, dat vond ze ook wel fijn. Ik kan wel begrijpen dat mensen zo worden genoemd, helemaal gezien het slavernij-/knechtgedeelte eromheen, dat ze het als vervelend kunnen ervaren. Het gaat om de kinderen en die merken er helemaal niets van. Waarom zouden wij dan zeiken om deze kleine aanpassing?

13 november 2022 om 10:05

En ik werd vroeger door diezelfde jongens uitgescholden voor kaaskop. Het eenzijdig benaderen van racisme is misschien nog wel het meest pijnlijk. Kom maar weer op met het whatsaboutisme argument. Een argument dat is bedacht om elke discussie dood te slaan in het voordeel van de hardste schreeuwers. Uitsluiting is van alle tijden en alle rassen en geloven, kleuren en geslachten hebben daar mee te maken.

13 november 2022 om 10:09

Oh mij maakt het verder ook weinig uit, alleen is alles zo woke tegenwoordig. En dat is verder niet eens iets slechts, maar het selectieve stoort me gewoon. Het probleem dat mensen hebben met Zwarte Piet is onderliggend racisme, lijkt me? Dan is de toeslagenaffaire een veel groter probleem maar dat krijgt niet dezelfde media aandacht want het is minder ' hot' . Ik vind dat we tegenwoordig aan micromanagement doen; iets dat totaal niet effectief is voor het grotere doel. Verder wat betreft Zwarte Piet; al maak je ze blauw of geel, maakt me geen zak uit. Geef alle kinderen gewoon een leuk feest zonder protestanten.

13 november 2022 om 10:17

Vandaag geleerd op voetbalzone; de paashaas is Christelijk 😅

13 november 2022 om 10:27

Pasen is een Christelijk feest, die haas zag ik echter stiekem met een keppeltje op zijn holletje graven🤔🐰

13 november 2022 om 10:36

Een keppeltje is Joods

13 november 2022 om 10:38

Ga naar Google, type in: Oorsprong Paashaas. Druk op enter. Proficiat, je hebt iets geleerd. Volgende week leren we dat 25 December ook niet Christelijk is.

13 november 2022 om 10:46

Ik merk dat deze grap is mislukt. Staan we zo op de zondag morgen toch op een trieste score van nul uit één. Kapot ben ik er van🥲

13 november 2022 om 10:55

Duitsers maken geen grappen. Oke ik ben geen Duitser.

13 november 2022 om 13:25

@rochus - Uitgescholden worden voor kaaskop is ook zo verschrikkelijk. Het heeft je heel diep geraakt zeker, of niet? Oh wat erg om uitgescholden te worden voor kaaskop. De betekenis ook: de figuurlijke kaaskop is een spotnaam voor Nederlanders, omdat we al eeuwenlang goede kaasmakers zijn en vanwege een stukje geschiedenis. Damn son, wat voel je je aangesproken om kaaskop genoemd te worden. Ik schaar het wel redelijk op hetzelfde niveau als voor neger uitgescholden te worden voor onze donkere Nederlanders of spleetoog voor onze Aziatische Nederlanders.

13 november 2022 om 13:34

Vroeger had het allemaal veel meer met het geloof te maken. Kerstliedjes waren ook heel anders. ik kan me ook nog een Palmpasen optocht herinneren. Met versierde stokken of kruisen met broodkippen en mandarijnen, liedjes zingen over Jezus en whatnot. Maar dat is allemaal niet meer aan de orde. Palmpasen wordt voor zover ik weet bijna niet meer gevierd, de gelovige kerstliedjes zijn ook allang aangepast, ook vanuit commercieel oogpunt, maar niet vanuit de overheid of regering. Niet door kindjes die weigerden hun stok te versieren, het was gewoon niet meer aan de orde of niet boeiend voor deze maatschappij. Minder gelovige mensen of andere interesses, de wereld gaat gewoon door.

Misschien moeten we aan alle kanten gewoon een beetje ontspannen en de tijd zijn werk laten doen.

13 november 2022 om 13:38

Alsof racisme verdwijnt wanneer je iemand niet zwart maar deels zwart verft...

Mensen zoals jij hebben zo'n naïef en kinderlijk idee van racisme. Racisme zit niet objectief in voorwerpen of dingen maar is een intentionele act. Daarom wekt jouw instelling zoveel weerstand op: de meeste mensen zien zwarte Piet helemaal niet als een symbool van slavernij, en zwarte piet verbieden omdat het gebruikt wordt door mensen om zich racistisch te uiten is net zo vergezocht als pizza's verbieden omdat het gebruikt wordt voor fatshaming.

We hebben inmiddels ook overal regenboog- en roetveegpieten, heb je ook maar enigszins het idee dat er nu minder racisme is of er minder gepest wordt? De hele lobby tegen een element uit een kinderfeestje is niks meer dan symboolpolitiek en zelftherapie voor mensen met een grenzeloos simplistisch wereldbeeld.

13 november 2022 om 13:39

Dus omdat jij vroeger werd uitgescholden voor kaaskop is het oké om zwarte mensen uit te schelden voor zwarte Piet? Imo doen we het allebei gewoon lekker niet. Haal het stereotype 'kaaskop' weg bij de witte Nederlandse man en het stereotype Zwarte Piet weg bij de zwarte mens, iedereen blij.

13 november 2022 om 14:03

Beide is niet goed, maar ik trok me er vrij weinig van aan. De reactie van grunn is wel veelzeggend en toont weer aan dat racisme enkel van wit naar zwart gaat, maar andersom wordt het altijd gebagatelliseerd.

13 november 2022 om 15:36

@rochus - Oh kom op man, je weet toch heus wel dat er echt geen vrij weinige negatieve sentiment aan kaaskop is ten opzichte van neger en spleetoog? Neger en spleetoog worden internationaal gebruikt om mensen van die achtergronden belachelijk te maken. Wat kun je in principe zeggen over blanke mensen? Dat ze belachelijk eruit zien voor hun witte huidskleur/uiterlijk? Oh man, jouw blonde haren en blauwe ogen met je witte huidskleur, echt van om te kotsen. Als je dat gebruikt om blanke mensen uit te schelden, dan kom je echt als een clown over.

13 november 2022 om 18:59

De discussie ging om zwarte Piet, niet om neger of spleetoog.

13 november 2022 om 09:43

@ajaxf1 Dit soort zaken leent zich niet om af te doen met meerderheid / minderheid. Dat is juist waar het steeds mis gaat. De meeste mensen storen zich er niet aan, een kleine groep wel. Dat is natuurijk geen reden om het maar goed te keuren. Een beschaving houdt rekening met minderheden.

13 november 2022 om 09:47

Weet je, volgens mij hebben de meeste Nederlanders er niet eens moeite mee als je het aanpast. Al is het alleen maar om van het gezeik af te zijn. Doe op scholen vooral een roetveegpiet als men daar gelukkig van wordt joh.

Maar voor mij gaat het een stap te ver om zo lastig te doen over een groep van een paar tiental man die in een stadion zitten. Laat die zich ook lekker verkleden, als een soort Halloween praktijk. We kunnen ook dingen aanpassen, zonder overdreven iedereen die zich verkleed als de verwezenlijking van al het kwaad op aarde weg te zetten.

13 november 2022 om 09:49

@nuanceman Het kwetst mij enorm dat er gevoetbald wordt op
zondag. Nou dan gaan we voetballen op zondag maar afschaffen toch?

13 november 2022 om 09:57

Hou toch op man marty. Volendam is echt een ordinair racisten dorp. Ze moeten niemand daar behalve mensen uit dat dorp zelf.

13 november 2022 om 09:58

Ik ben het daar niet mee eens. Democratie houdt in dat de meerderheid gewoon zou moeten bepalen. Als het meerendeel van Nederland een andere politieke stroming aanhoudt zeg ik ook niet dat het niet mijn regering is, dat is het wel. De meerderheid heeft niet altijd gelijk maar dient wel gehoord te worden. Wat is het hele nut van een democratie als de meerderheid eigenlijk toch geen stem heeft?

13 november 2022 om 10:07

@blaugrana11
Als die mensen er nou heel blij van worden eerst een uur bezig te zijn hun gezicht te plamuren, en achteraf drie uur bezig te zijn het weer af te wassen. Moeten we ons daar dan héél druk om maken. Gun die mensen ook hun gebrek hahah.

Doe op scholen, intochten en supermarkten voor een roetveergpiet als men dat leuker vind tegenwoordig. Vinden de meeste mensen echt niet erg.

Maar gun die lui ook hun avondje. Nee, 50 man hebben zich verkleed, en het halve land lijkt weer in brand te staan. Overdrijven is ook een kunst.

13 november 2022 om 10:23

Een ontwikkeld land beschermt juist zijn minderheden. De meerderheid in nazi Duitsland had waarschijnlijk geen enkel probleem met de jodenaanpak

13 november 2022 om 10:28

Jij wilt nu serieus slachtoffers van een handvol racisten die Zwarte Piet misbruiken als stok om mee te slaan vergelijken met de jodenvervolging? 🤔

13 november 2022 om 10:30

Nee hij wil aangeven dat je niet altijd de meerderheid moet volgen zonder aan de wensen van de minderheid te denken.

13 november 2022 om 10:45

@valkeakoski… als jij dat uit haalt uit zijn statement, dan heb je het echt niet begrepen.

13 november 2022 om 12:50

@arnavut1 Oh, ik begrijp wel wat siepie wilt zeggen, ik vind het alleen een zeer opmerkelijke vergelijking.

Uiteraard ga je niet altijd zonder meer mee met het volgen van de meerderheid zonder aan de wensen van de minderheid te denken, blijft echter staan dat je ook moet blijven kijken naar in hoeverre de wensen van de minderheid daadwerkelijk het probleem op gaan lossen. En dat is waar de vergelijking tussen Zwarte Piet enerzijds en de jodenvervolging anderzijds naar mijn idee spaak loopt.

Gooi vooral Zwarte Piet in de ban, maar daarmee is racisme niet van de ene op de andere dag als sneeuw voor de zon opgelost. Betrek Zwarte Piet in een groter geheel met allerlei verschillende pietentypen, dan kan iedereen zich wel ergens mee identificeren, heeft iedereen een positieve associatie met het Sinterklaasfeest, ben je pas echt bezig met verbinden, en kun je daarmee racisme weer een beetje beter bestrijden.

Zucht. Dat zijn dan volwassenen mensen, treurig zeg. In Volendam lopen ze blijkbaar wat achter in hun ontwikkeling. Niet van deze tijd dit

13 november 2022 om 10:00

In de evolutie is binnen dezelfde genenpoel voortplanten een slechte zet, dus het zou goed kunnen kloppen dat de Ontwikkeling dan achterblijft

Ik snap m wel. Ik ben ook wel klaar met dat Pietengezeur. Kleine kinderen geloven alles met betrekking tot sinterklaas. Voor hun doe je die aanpassing niet.

Dan blijven er volwassenen over. En hun enige "fatsoenlijke" argumenten zijn kinderfeestje en traditie. Ondertussen is Sinterklaas over de jaren heel erg veranderd (vroeger was Piet een soort nar die de reputatie had kinderen in een zak te stoppen als ze zich niet goed hadden gedragen), dus dat Sinterklaas onderhevig is aan veranderingen en meegaat in de tijd is een echte Sinterklaastraditie.

Ik zie 0 goede redenen om zwarte piet te houden. En 1 heel goede reden om het te veranderen: een behoorlijke groep mensen heeft er veel moeite mee en heeft racistische ervaringen gehad.

Waarom moeten alle tradities verdwijnen? Omdat tradities tijdelijk zijn.

13 november 2022 om 10:02

Ik ben het helemaal met je eens. Sinterklaas is een feest voor iedereen. Als een minderheid zich echt niet fijn voelt door de aanwezigheid van zwarte piet, pas dan je traditie aan. Waar ik moeite mee heb, is de mening (van met name het fanatieke deel) van de tegenstanders dat zwarte piet racisme is. Ik heb nog eens de definitie opgezocht in de Van Dale:
opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen. (Einde quote) Ik ken werkelijk waar geen enkel persoon die zwarte piet wil behouden omdat ze een racistisch denkbeeld hierover hebben. Maar goed: pas het aan en ga verder met het leven.

13 november 2022 om 10:15

Exact dit. Het is niet dat mensen niet willen aanpassen, je moet ook nog erkennen dat je een racist bent, je moet je excuus aanbieden, als wit persoon ben je sowieso slecht etc etc. Die houding komt me de strot uit. De brede discussie, zoals dat Nederland door de slaven groot is geworden (een keiharde leugen) en dat Nederland excuses moet aanbieden is wat mij enorm stoort. De slachtofferrol die wordt aangenomen, de verhardende toon en het niet openstaan voor de dialoog is storend.

13 november 2022 om 10:35

Precies, het fanatieke (doorgeslagen) deel van de tegenstanders roept dat. We reageren dan op extremen, dat zouden we niet moeten doen.

13 november 2022 om 13:30

Dat vind ik nog het meest trieste aan die hele pietendiscussie. Dat volwassen mensen zich er zo ontzettend druk om maken. Ik vind dat een traditie geen traditie moet blijven als het een grote groep mensen in de samenleving kwetst.

13 november 2022 om 13:49

Wat je ook vind, wat is een behoorlijke groep mensen?
Denk dat dit erg meevalt. Tegenwoordig wordt het breed uitgepakt in de media. En mag je je zielige verhaal op tv komen doen. Zoals hierboven al genoemd wordt is een referendum een goede manier om dit te testen. Helaas is dit afgeschaft door onze leuke overheid.

13 november 2022 om 14:57

Over een pietendiscussie hoef je geen referendum te voeren. Dat is niets voor de nationale politiek maar moet in de regio worden opgelost.

Ik vind een groep van een paar duizend mensen al veel. En daar komen we makkelijk aan.

Het referendum is echt geen middel om iets wat je moeilijk kunt vastleggen in de wet te peilen. Waarom je dat een goede oplossing vindt snap ik niet.

Het gaat er mij om dat het bezwaar van de mensen die tegen zwarte piet zijn legitiem is. En daar ben ik het helemaal mee eens. Ik kan me heel goed voorstellen dat er duizenden mensen zijn in Nederland die zich erg ongemakkelijk voelen bij zwarte Piet. Waar moet je dan nog over discussieren?

13 november 2022 om 15:32

Nou er moet naar een oplossing gezocht worden zodat die oneindige discussies stoppen. De overheid moet dit vind ik facciliteren. Het hoeft niet in de wet op genomen te worden. Maar zo kunnen we wel testen wat het volk wilt. Want alles veranderen voor 1000 mensen is een beetje onzinnig. Terwijl misschien wel miljoenen mensen er helemaal geen moeite mee hebben.

13 november 2022 om 16:15

Maar die miljoenen hebben er waarschijnlijk ook geen moeite mee als zwarte piet blijft. Wat mensen ook vergeten is dat de randstad anders is dan een dorp ergens buiten de randstad. Hier staat er geen enkel gekleurd persoon langs de kant, maar toch zouden we hier zwarte piet af moeten schaffen. Dat is krom. Wij zijn de grote stad niet.

"De kleur van de pieten wordt aangepast aan de huidige standaard" wie bepaalt eigenlijk die standaard? Activisten? De randstad? Het volk?

Hij mag dit natuurlijk helemaal zelf weten of hij wel of niet voetbalt. Net dat mensen zelf bepalen of ze er uit willen zien als Zwarte Piet.

Vermoeiend zeg, wat mij betreft wordt de Sinterklaas traditie niet verziekt door het aanpassen van de Pieten, maar eerder door al het gezeik daar omheen van zowel voor- als tegenstanders. Grow the fuck up!

13 november 2022 om 09:39

Het probleem is dat als je aan iedere activistische groep gaat toegeven, je uiteindelijk enge Canadese toestanden krijgt. Wat verdacht veel begint te lijken op een politiestaat.

13 november 2022 om 10:05

Of je hebt gewoon een normale discussie over waarom een bepaalde groep moeite heeft met een bepaald stereotype dat bij een traditie hoort en beslist op basis daarvan om het wel of niet aan te passen. Volwassenen die gaan demonstreren bij een Sinterklaasintocht of volwassenen die als zwarte piet een school gaan binnenvallen zijn compleet doorgeslagen.

13 november 2022 om 10:14

@Weef: mee eens. De fanatieke voorstanders en tegenstanders maken het onmogelijk om een normale discussie over traditie versus inclusiviteit te voeren.

13 november 2022 om 10:56

Er is geen discussie mogelijk. Uiteindelijk zal iedereen moeten buigen voor de mening van activisten, randstedelingen en door het bedrijfsleven in de de usa opgelegde standaarden.

13 november 2022 om 09:49

Eens. Tegenwoordig weet je dat in november het spektakel losbarst en zowel voor- als tegenstanders zich actief profileren. Het is ziekmakend.

13 november 2022 om 10:17

Dat an sich is al een mooie traditie aan het worden. Het hoort erbij en de meeste mensen stoppen met luisteren.

13 november 2022 om 09:52

Dit is niet de plek om over Sinterklaas te discussiëren. Maar heb je gisteren de intocht gezien en vond je het "verpest" door de manier waarop de pieten er nu uit zien? Ik vind de roetveeg pieten er heel leuk uit zien, en zelfs beter in het verhaal passen dan geheel zwart geschminkte, dommige en beladen met stereotypische slaven kenmerken/accessoires.

Daarnaast: honderd duizenden kinderen hebben genoten. Dat staat toch voorop? Ik vind het hele mooie aanpassingen waarmee het voor iedereen leuk blijft. Behalve voor wat conservatieve volwassen mannen, blijkbaar.

13 november 2022 om 10:08

Is dit op mij gericht?

Als hij niet wil voetballen moet hij dat niet doen. En als iemand zich wil verkleden als zwarte piet mag dat ook gewoon. Nergens in de wet staat dat het verboden is om dat te doen.

Of het handig is dat is dan weer iets anders

"aangepast voor een modern publiek" is toch wel een doodsteek voor vermakelijke dingen. Het is de belangrijkste reden dat de aandelenkoers van Disney ineen stort en de Hollywood omzet is gehalveerd. En dat een kinderfeest is verknald door een stel uit de ruif vretende beroepsactivisten zonder verder enig nut voor de samenleving.

13 november 2022 om 10:29

Ik vraag me bij dit soort reacties af; heb je zelf kinderen? En ben je met ze naar een intocht zonder zwarte Pieten geweest? Helemaal niets verknalds aan hoor. Ze vinden het geweldig. Dat Disney het slecht doet heeft meer te maken met de eindeloze, ongeïnspireerde copy paste troep die ze uitbrengen. Al hebben ze met Andor eindelijk weer een topper.

13 november 2022 om 16:11

Disney is ingestort nadat een journalistiek openbaarde dat ze bij Disney een "not so secret gay agenda" hebben en ze het daar als doel zien kinderen niet enkel te vermaken, maar via het vermaak boodschappen mee willen geven. Sindsdien heeft de koers een klap gekregen. Dat daarna hun originele streamingshows niet in de top meedraaien (andor staat op plaats 7 bijvoorbeeld) en de achterban niet bepaald lovend is over de visuele diarree die ze op Disney+ uploaden en je hebt een entertainmentbedrijf dat gigantisch veel geld uit geeft om maar een minuscuul publiek te bedienen. Zoals een grote filosoof uit onze tijd eerder al eens zei: "everything woke turns to shit". Andor is nu een prima serie, de beste die Disney Star Wars heeft gemaakt. Maar dankzij het politiek gedreven Kenobi fiasco is er nog amper vraag naar Star Wars.

Sinterklaas is al verpest met hetzelfde waanidee dat het gemoderniseerd moet worden. De kerstman is aan een opmars bezig in ons land. Ik kom voor m'n werk bij veel jonge gezinnen over de vloer en ook daar zie ik veel minder enthousiasme mede dankzij de radicale ruifvreters die dat feest weg hebben gezetten als een moderne KKK rally.

13 november 2022 om 16:35

De politieke gedrevenheid is wel de laatste reden dat Obi-Wan een drol van een show was 😅 ik zou eerder de Bassie en Adriaanniveau boeven en de debiele inconsistentie noemen. Verder vindt geen enkel normaal persoon Sinterklaas een KKK rally. Doe toch niet alsof die debiele Twitterminderheid het sentiment van alle mensen die een kanttekening bij zwarte piet neerzetten vertegenwoordigen. Hoop trouwens dat je die filosoof bij de jonge gezinnen niet tw veel aanhaalt. Zijn tijd in de spotlights lijkt gelukkig voorbij.

13 november 2022 om 17:17

Nee hoor. Het was een bewuste en politieke keuze dat er een meisje gered moest worden. Het was een politieke en bewuste keuze dat dat meisje ook nog eens haar eigen agency moest hebben, ook al betekent dat dat de hoofdpersoon waarnaar de serie vernoemd is als een domoor weggezet moet worden. De hele serie is opgeofferd omdat de radicale feministen bij Lucasfilm een sterk meisje in de serie wilden hebben. En daar heeft het verhaal enorm onder geleden, zoals het überhaupt een waardeloos idee was om de serie over dat meisje te laten gaan en niet over de eenzaamheid van de bebaarde man die in isolatie op een planeet zit met als enige levensdoel het beschermen van een jongetje. Maar dat is niet inclusief dus moest dat verhaal herschreven worden van de voormalige secretaresse van Steven Spielberg.

En dat is dan verpakt als een verhaal voor een modern publiek. Eenzelfde praktijken zien we bij de complete achteloosheid voor de boeken van The Witcher. De kers op deze taart is toch wel voor andere Bad Robot discipelen die op hun beurt de televisiewereld van Tolkien hebben mogen verknallen voor honderden miljoenen euro's. Zodra je weet dat verhalen voor een modern publiek worden aangepast zit er een dwingende politieke boodschap in verpakt waarmee het niet langer entertainment is. Een show voor iedereen is een show zonder publiek. En diezelfde flapdrollen die dat soort entertainment aan het verwoesten zijn menen hun tentakels uit te moeten slaan naar ons kinderfeest. Jip en Janneke lag afgelopen week al onder vuur. Gemeentes vinden gratis parkeren nu ook al niet meer inclusief.
Dat is het moderne publiek dat kennelijk bediend moet worden. Gezellig.

13 november 2022 om 17:25

Wauw oké geen idee dat er zo'n duivelse agenda achterzat joh. Kan ik het ook ergens nalezen? Ben wel benieuwd naar het proces daarachter. Oh Christus ik heb het ff gegoogled. Laat maar. Hoe komen we uberhaupt op het recenseren van Disney series. The Witcher boeken zijn trouwens geweldig.en hoe minder we over Rings of Power zeggen hoe beter een show voor iedereen is een show zonder publiek vind ik overigens prachtig gevonden. Helemaal mee eens.

Ik begrijp het wel, waarom dit doen tijdens een wedstrijd.
Vindt wel dat wij met alles doorslaan want als wij zo door gaan mogen we helemaal niets meer.
Voorbeeld de efteling waar je nu niet mag roken, maak gewoon rook plaatsen voor mensen die willen roken.
Wordt steeds erger en je mag haast niets meer

13 november 2022 om 10:04

We mogen alles, zo mag de efteling lekker zelf bepalen wat ze doen. Je bent bij hun te gast op particulier terrein, zij bepalen de regels. Het zou pas doorslaan als ze verplicht werden rookruimtes te maken.

13 november 2022 om 10:17

Niet met je eens, ik ben zelf een roker geweest en als mensen op het terras willen roken laat ze dat doen, alleen scheidt dat wel van de niet rokers.
Nog even en je mag niet meer in je eigen achtertuin roken.
Zij beslissen niet wat je wel en niet mag op een beschaafde manier.
Met je drinken op het terras of ergens anders ook afschaffen want dat is niet goed voor je, niet goed voor kinderen die dat dan zien pfff hou op

13 november 2022 om 10:21

Trouwens mijn achtertuin is gemeentegrond en ik Huur dat van hun dus mag ik daar niet roken zeker hou op zeg

13 november 2022 om 10:39

@Baardgrasmus en het kan wel een particulier terrein zijn, dat was het 10 jaar geleden ook, dat zei deze beslissingen nemen, komt puur omdat zij onder druk worden gezet door de buitenwereld omdat er mensen lopen te mekkeren.
Als ik als niet roker buiten zit net collega's ga ik bij de niet rokers zitten probleem opgelost.
Alles wat er nu gezegd wordt moet je mee uitkijken.
Kijk zwarte Piet kan niet alle begrip en maak het gewoon roetveeg Piet van klaar

13 november 2022 om 10:43

Goedemorgen Mitch. Lekker een nachtje doorgehaald? Ik weet niet of je het door hebt maar je haalt zelf het argument aan "over je achtertuin", om vervolgens er zelf weer op te reageren met een tegenargument. Ga nog even een liggen zou ik zeggen, je bent met jezelf in discussie zonder dat je het door hebt.

13 november 2022 om 11:06

@M.Pjanic ook goedemorgen ooo nee hoor heb geen nacht door gehaald maar Baardgrasmus heeft het over een particulier terrein nou dat is mijn voor en achtertuin ook.
Wil alleen maar zeggen dat er eens moet opgehouden met in veel dingen hier in Nederland waar in wij ons moeten schikken.
Ter zijde dat ik zwarte Piet niet vindt kunnen hoor voor ik uit gemaakt wordt als racist.
Zo nu koffie

Moet je nagaan dat je je zo druk maakt omdat een paar mensen, die je niet eens kent, zich verkleden als zwarte piet. Pffoe, wat een ontiegelijk triest en zwaar leven moet je hebben om je maar om alles druk te maken. Kijk de andere kant op, trap tegen die bal aan, pak aan het einde van de maand weer een leuk salaris, en klaar.

Ik kan nu eindelijk uit eerste hand vertellen dat de kleur van Piet kinderen geen reet boeit (wat een hel zo'n intocht). Alle tokkies die roepen dat het feest verpest wordt moeten dus hun bakkes houden. Stel je voor dat, terwijl het kinderen niet boeit, je als volwassenen zo boos bent dat sommige mensen er aanstoot aan nemen. Laat staan dat je zo'n volslagen debiel bent dat je ook neit snapt dat mensen er aanstoot aannemen. Maar goed, het feit dat voetbalsupporters er voor zijn, is al genoeg bewijs dat het een dom idee is. Het interesseert kinderen geen reet, je hoeft je niet meer een uur te schmincken en dat het voor donkere mensen wat cru overkomt is echt extreem logisch.

13 november 2022 om 11:17

Migi. Je belicht het nu van 1 kant natuurlijk. Je kan ook zeggen 'alle tokkies die roepen dat Zwarte Piet niet meer kan moeten hun bakkes houden'. Los van het feit dat voor mij dat Sinterklaas feest wel helemaal opgedoekt mag worden. Ik vind er persoonlijk weinig feest meer aan. Het is nu gewoon een evenement geworden voor activisten (van beide kanten). Want je zet nu 1 kant als debiel weg, maar ik vind persoonlijk allebei de kanten gewoon sneu.

13 november 2022 om 11:33

Mensen slaan altijd door, maar de weerstand tegen de kleurverandering van piet slaat nergens op em gebeurt onder valse voorwendselen, want de weerstand is niet voor de kinderen. Daarnaast is niet begrijpen dát mensen er aanstoot aan nemen gewoon oprecht debiel.

13 november 2022 om 12:18

Migi. Tja ik vind van allebei de kanten de weerstand nergens op slaan. Lekker dat 'feest' opdoeken. Bespaart de ouders ook weer flink wat geld. Kunnen de activisten zich druk gaan maken over andere dingen waarbij kinderen niet zijn betrokken denk ik dan.

13 november 2022 om 12:46

Vind je het echt nergens op slaan dat zwarte mensen het niet ok vinden? Dat je heisa gaat staan schoppen bij een intocht met kinderen vind ik ook triest, maar de weerstand snap ik volledig. En opdoeken, nee man, kinderen van het fantastisch. En het is een goed pressiemiddel als je kind irritant doet. Bord leeg eten anders slaat Sint je over

13 november 2022 om 13:16

Migi. Ow ik snap dat er zwarte mensen zijn die het niet ok vinden ja, maar zo zij er ook zwarte mensen die er geen waarde aan hechten. Maar dat stennis schoppen bij een intocht daar stoor ik mij aan. Voor zowel de tegenstanders als voorstanders. Daarom zie ik het niet meer als een kinderfeest, dus is voor mij de lol er wel van af

13 november 2022 om 14:40

Tokkies, wat bedoel je daar nog eigenlijk mee? Een asielzoeker die op auto's slaat met een slagboom? Donkere medemens die bij de de intocht staat te schreeuwen en kinderen bang maken?

13 november 2022 om 14:58

Nee het heeft niets met huidskleur te maken. Lastig concept voor sommige mensen blijkt weer.

13 november 2022 om 17:04

Blijkbaar wel, en echt objectief ben je ook niet

Ik zou een keer willen dat zo'n voetballer ook echt van het veld stapt ipv door te ballen omdat die denkt dat het eervol is. Hier heeft niemand wat aan als je een beetje gaat klagen in de media. Als je wat wilt veranderen, dan moet je weigeren te spelen. Dan was het wereldnieuws geworden. Nu heb je hoogstens wat figuren op een oud-Bataafse voetbalforum die dezelfde punten maken die er gemaakt zijn bij de 10 miljoen artikelen die er hiervoor waren.

13 november 2022 om 13:06

Het vermoeiende aan deze discussie is dat waarschijnlijk niks werkt. Die fans houden er echt niet mee op als hij van het veld stapt of als het wereldnieuws wordt. Dat zorgt er ook niet voor dat het opeens is opgelost of een minder gepolariseerde discussie wordt.

Volwassen mannen die zich druk maken om een feest waarbij kinderen alle invulling prima vinden. Gisteren een mooie optocht bijgewoond met roetveeg pieten en zowaar had iedereen het naar zijn zin. Dan kunnen we grappen maken over Volendam en dat binnen dezelfde cirkel blijven slecht is voor je ontwikkeling, maar allemachtig wat ben je dan een sneue keutel.

13 november 2022 om 14:37

Ik was gisteren bij een intocht met zwarte pieten, iedereen vond het prima. Ook donkere mensen met kinderen. Zo kan het dus ook. Voor kinderen maakt het niet uit

"Ontzettend vervelend, dat mag niet", wat is dit voor rommel.
Sinterklaas hoort bij onze cultuur, met carnaval zitten er ook hele stadions verkleed op de tribune.
Aanpassen blijft moeilijk voor sommige mensen.

In mijn regio zijn het nog zwarte pieten er waren wel protesten natuurlijk. Een groepje van 10-12 volwassen donkere mensen die aan het schreeuwen/schelden waren richting ouders en kinderen tja.. dat vind ik dan weer het andere uiterste.

Ik vind dat het wel aangepast moet worden naar deze tijd, de kinderen maakt het toch niets uit. Maar het groepje wat er nadrukkelijk eropuit is om een dag te verpesten voor kleine kinderen gun ik dat succes dan weer niet.

13 november 2022 om 17:07

Maar deze mensen lijmen zich ook vast aan een schilderij, zijn bij alle mogelijke demonstraties aanwezig.

13 november 2022 om 21:43

@scirea1897, ik zie amper zwarte mensen op schiphol achtige demonstraties dus het lijkt me sterk dat dit dezelfden zijn.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren