Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Afellay: ‘Daar kan ik me niet in vinden, hoe lang is El Khayati profvoetballer?’

Laatste update:

De analisten van Studio Voetbal betreuren de situatie van Oussama Tannane bij Vitesse. De spelmaker koerst af op een breuk met zijn club: hij werd twee weken geleden uit de selectie gezet en is sindsdien in gesprek over de ontbinding van zijn contract, dat aan het eind van het seizoen afloopt. Rafael van der Vaart adviseert de clubleiding om zo snel mogelijk afscheid te nemen van Tannane, maar vindt het moeilijk om te zien dat hij door de achterdeur vetrekt.

"Ik denk dat ze daar genoeg tijd in hebben gestoken", vertelt Van der Vaart in het praatprogramma. "Ik baal er enorm van, want ik ben heel erg fan, maar je kunt mij niet vertellen dat alle trainers waarmee hij heeft gewerkt gek zijn." Tannane werd in zijn tijd bij Heracles Almelo tweemaal uit de selectie gezet en werd bij FC Utrecht op non-actief gezet na gedragsincidenten op de training. "Ik vind het jammer dat er niemand is, waarschijnlijk ook niet in zijn omgeving, die zegt: doe gewoon even normaal en je wordt een van de beste spelers van de Eredivisie. Dat is hij in mijn ogen. Hij laat het dan een paar wedstrijden zien, of een seizoentje, en daarna is het meteen klaar."

Volgens Ibrahim Afellay heeft Tannane 'wederom een van zijn laatste kansen vergooid'. "Hij moet nu hopen dat er een trainer is die toch het risico met hem durft te wagen. En dat ze dan eventueel in het contract opnemen dat het contract wordt ontbonden bij misdragingen. Hij is niet meer in de positie dat hij dingen kan eisen." De voormalig middenvelder vindt de naderende breuk 'verschrikkelijk zonde'. "Deze jongen heeft ontiegelijk veel kwaliteiten. Hij is 27 en we praten over dit soort dingen. Normaal ben je dan op de toppen van je kunnen." Afellay kan zich desondanks niet vinden in uitspraken die Nasser El Khayati woensdag deed over Marokkaanse voetballers.

El Khayati zei dinsdag bij Voetbalpraat dat Marokkaanse spelers 'heel slecht tegen kritiek kunnen'. "Daar kan ik me niet in vinden. Hoe lang is hij profvoetballer?", vraagt Afellay zich openlijk af over de 32-jarige El Khayati. "Uiteindelijk moet je voor jezelf spreken. Dit is generaliseren. Als een speler voor zichzelf opkomt, ben je dan lastig? Je moet je aan de regels houden en niet het groepsproces in gevaar brengen, dat is duidelijk. Maar een Aziaat, een Mexicaan, een Marokkaan, een Arubaan, we zijn allemaal mensen. Ieder persoon heeft een andere gebruiksaanwijzing. Guus Hiddink gaf de Zuid-Amerikanen bijvoorbeeld twee dagen vrij, maar die schoten er wel twee ballen in in het weekend."

Goudeerlijke El Khayati legt pijnpunt van Nederlandse Marokkanen bloot

Nasser El Khayati reageerde vorige week op de situatie van Oussama TananneLees artikel

De uitspraak van El Khayati 'is voor zijn conto', zegt Afellay, die zelf ook vraagtekens zet bij de mentaliteit van Tannane doordat de spelmaker met overgewicht aan het seizoen begon. "Ik vind het onbegrijpelijk dat een professionele voetballer niet fit is. Het is jouw lichaam, jouw instrument. Een timmerman komt toch ook niet aan zonder hamer?", stelt Afellay. "Uiteindelijk moet je zorgen dat je fit bent en dan moet je maar accepteren of een trainer jou opstelt of niet. Jij moet ervoor zorgen dat je klaar bent. Je kunt niet met overgewicht komen. Dat bestaat gewoon niet." Rafael van der Vaart gaat enigszins in tegen Afellay, door te stellen dat Marokkaanse spelers vaker 'gevoelige jongens' zijn die een andere benadering vereisen.

"Ik heb met veel Marokkaanse spelers gewerkt", haakt de aanwezige FC Twente-trainer Ron Jans in. "Dat ze slecht tegen kritiek kunnen is niet waar. Je moet kritiek meestal wel gewoon in een kamertje geven, en niet met iedereen erbij schreeuwen. De trots is soms weleens lastig, maar uiteindelijk zijn het enorme liefhebbers die altijd de bal willen hebben. Soms vinden ze het ook terecht om bestraft te worden, als ze maar het gevoel hebben dat je om ze geeft."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gelijk heeft Afellay dat is heel erg generaliseren net zoals alle Afrikaanse keeper zijn grabbelaars dus Mendy van Chelsea en Bono van Sevilla zijn ook grabbelaars ? Er zijn meer dan 100 Marokkaanse voetballers actief in Europa en nog tientallen andere in het Midden-Oosten waar je nooit wat van hoort de Tannane's , Ihattarens en El Hamdaoui's zijn niet de graadmeter voor alle andere individuen elk mens en ook voetballer is weer een ander persoon met een ander karakter.

11 oktober 2021 om 00:38

Honderd procent, het is makkelijk en populair scoren om het op afkomst te blijven gooien- vooral voor el Khayati, die maar een paar jaar in NL heeft gevoetbald en nooit ook maar in beeld is gekomen voor de Marrokkaanse nationale ploeg.

11 oktober 2021 om 01:19

Hoezo El Khayati zei toch nog slechts in mijn ogen. Veel Marokkanen zijn gevoelens mensen, die hebben een arm om zich heen nodig in moeilijke tijden. Dat is wat anders dan niet tegen kritiek kunnen. We kunnen overigens ook niet ontkennen dat als de nationale ploeg van Marokko een andere mentaliteit had ze al lang een WK halve finale hadden kunnen halen of zelfs meer. Want ik denk dat de lijst van spelers met potentie die nooit behaald is nergens zo groot is als bij Marokko.

11 oktober 2021 om 02:14

Een halve finale WK? Dat is niet iets wat je te pas en te onpas haalt hoor. Nederland doet al 50 jaar op het allerhoogste niveau mee en we hebben 2 finales en 2 halve finales gehaald. Bovendien is het nou ook niet zo dat er zoveel potentiële wereldtoppers in de Marrokkaanse ploeg hebben rondgelopen. Dus dat we dat 'niet kunnen ontkennen' is niet iets dat je echt staaft met cijfers of iets concreets, maar gewoon aannames.

11 oktober 2021 om 06:33

3 finales, voor de rest heb je gelijk. Zou wel leuk zijn als een Afrikaans land een keer een halve finale zou halen

11 oktober 2021 om 16:53



Als Suarez die bal niet uit het doel had geslagen met zijn hand dan had Ghana in de halve finale gestaan in 2010. (wat mij betreft mag in dat soort gevallen gewoon een doelpunt toegkend worden, ipv een penalty)

11 oktober 2021 om 00:42

Maar het is toch opvallend dat van uitgerekend deze groep Marokkaanse jongens er toch een deel door discipliaire redenen worden geschorst of eruit gejaagd worden. Ik heb daar geen cijfers van, dus het kan goed zijn dat ze vaker uitgelicht worden. Maar toch ben ik van mening dat het bij dat soort jongens vaker voorkomt, maar nogmaals kan aan mij liggen. Het is wel wat Ron zegt, als je weet hoe je ermee moet omgaan zijn het geweldige spelers. Je moet misschien alleen iets voorzichtiger met ze zijn.

11 oktober 2021 om 01:48

Ze worden absoluut vaak uitgelicht en dan draait het gelijk om cultuur, waardoor je snel deze gedachte krijgt. Maar in hoeverre is deze groep nou daadwerkelijk groter? Je kant er uiteindelijk ook een hoop niet marrokaanse jongens opnoemen: van Theo Janssen, Bazoer tot aan van Persie. Allemaal spelers die in hun carrière gestraft zijn. En nu noem ik even 3 grote jongens.... Er zijn er zoveel meer....van Michel Kramer tot aan Boetius... Allemaal met een verhaal.

11 oktober 2021 om 04:15

Waarom voorzichtiger mee zijn? Er wordt altijd geroepen dat "iedereen hetzelfde is"...moslim,jood christen of oempaloempa. Maar als het hun uitkomt, moeten we "die andere" vertroetelen?

11 oktober 2021 om 06:32

Er zit een verschil tussen voorzichtiger zijn en vertroetelen. En verder; iedereen ís gelijk en dat betekent in mijn ogen (ook) dat je iemand behandelt op de manier waar diegene zich het prettigst bij voelt. De ene heeft een schop nodig, de ander een arm om de schouder. Niks mis mee toch?

11 oktober 2021 om 07:23

@Kowalski, dus als ik mijn het prettigst voel bij geen kritiek en het hoogste salaris, moet dat maar gebeuren? Qua communicatie kan je je flexibel opstellen in sommige gevallen, want zeker niet altijd, maar er is ook echt een limiet aan. Een keer houd het op. Zo'n speler moet ook zelf in de spiegel kunnen kijken. Zo'n speler moet qua omgang ook een stapje buiten zijn comfortzone kunnen zetten. Qua aanpassing moet het geen eenrichtingsverkeer zijn, want een trainer of leidinggevende zal qua communicatie nooit altijd precies handelen zoals een speler graag ziet. Ook al zou een trainer dat willen. Daarvoor liggen de culturen gewoon te ver uit elkaar.

11 oktober 2021 om 08:10

@kowalski Dat moet natuurlijk wel van twee kanten komen, elkaar prettig behandelen.

11 oktober 2021 om 08:55

@toekomst.Je snapt toch wel wat ik bedoel?

@westland dat lijkt me logisch.

11 oktober 2021 om 01:24

Je kunt het niet "generaliseren" noemen als je het er niet mee eens bent omdat het een negatief randje heeft, maar compleet negeren wat Ron Jans zegt, omdat het positief benaderd is.

Daarnaast zijn de meeste Afrikaanse keepers inderdaad grabbelaars. Dat heeft niets te maken met hun genetische afkomst, maar met het gebrek aan fatsoenlijke faciliteiten en trainers in de omgevingen waarin zij opgroeien. Mendy van Chelsea is in Frankrijk geboren.

11 oktober 2021 om 01:55

Marokkanen zijn ook Afrikanen, maar goed.

Ik begrijp totaal niet, dat ik iemand in een groep een andere behandeling ga geven. We leven en beleven het zelfde, dan reageren we ook voor de groep. Velen zijn ook hier geboren, dus die weten al hoe het op school gaat. Op het werk zie ik ook geen aparte behandeling. De trainer is de baas en dat moet iedereen respecteren.

11 oktober 2021 om 02:17

Het is ook gewoon een stempel wat mensen graag geven. Ihattaren was onproffesionneel omdat hij overgewicht had maar Jeroen Verhoeven die drie keer zo dik was en dat jarenlang daar werden allerlei excuses gezocht voor dat overgewicht en die was zogenaamd wel professioneel. Dat zijn altijd van die dingetjes hoe het mensen net lekker uitkomt

11 oktober 2021 om 07:22

Volgens mij werd Verhoeven toch ook echt wel veelvuldig bekritiseerd over zijn overgewicht hoor. Ik heb niet het idee dat die kritiek milder was dan bij bijvoorbeeld Ihattaren of Tannane.

11 oktober 2021 om 07:25

Appels met peren vergelijken Japie. Verhoeven was gewoon fit en Mo niet. Daarnaast hield Verhoeven zich aan de regels. Her is precies wat Ron Jans zegt en vooral Hiddink was er een meester in, maar dat wil niet zeggen dat als het een keer niet op een manier gaat wat de voetballer niet aanstaat, je de kont in de krib mag gooien. Je bent uiteindelijk eerst zelf verantwoordelijk voor je fouten, als je dat niet wilt horen of de manier waarop bevalt je niet, dan blijft de inhoud hetzelfde, kan je alleen zelf aangeven hoe je dat anders wilt ontvangen. Hopelijk is de trainer dan weer bereid om het anders te vertellen. Het is niet voor niets dat communicatie de grootste stoorzender is in groepsverband. Maar nogmaals, kijk dan eerst naar jezelf.

11 oktober 2021 om 09:49

Hoe kan je iemand die drie keer zo dik was als Ihattaren fit noemen en Ihattaren niet? Ik zeg niet dat het goed was dat Ihattaren overgewicht had want dat was amateuristisch idd maar dat geld dan ook voor Verhoeven die gewoon jarenlang veel te dik is geweest maar die werd voor mijn gevoel toch veel minder hard aangepakt. Ik heb nooit gehoord Verhoeven en die keeper van FC Emmen waren veel te dik dus Nederlandse voetballers hebben vaak een slechte mentaliteit. Natuurlijk hebben Ihattaren en Tannane dingen verkeerd aangepakt maar dat wil niet meteen zeggen dat alle Marrokaanse spelers dat doen. Er zijn er meer dan genoeg op de wereld en in Nederland geweest waar nooit problemen mee zijn geweest

11 oktober 2021 om 08:06

Dat je er niets van hoort, wil niet zeggen dat er geen problemen zijn. En wat is er mis met generaliseren? Het wordt hier gezegd alsof het een zeer slecht woord is, maar uiteindelijk heeft elk volk vaak wel specifieke kenmerken toch, zowel mentaal als fysiek. Wat is daar mis mee? En uitzonderingen op de regel heb je altijd. Dat Afellay zich er niet in herkent is prima maar ook ik heb genoeg voorbeelden in mijn omgeving waar het weer wel van toepassing is. Overigens heeft Jans wel een punt, het gaat er vaak ook om hoe je er mee omgaat. De ene trainer denkt, ik ga me niet per speler anders gedragen en behandel iedereen hetzelfde. De andere trainer denkt, bij die specifieke speler werkt het misschien beter als ik hem even apart neem van de rest.

11 oktober 2021 om 09:51

Omdat Romario een vrij luie speler was die altijd te laat terug kwam van vakantie en die veel trainingen niet kwam opdagen wil dat toch niet zeggen dat alle Brazilianen lui zijn of geen zin hebben om te trainen?

11 oktober 2021 om 17:31

'wat is er mis met generaliseren?'

Omdat die mentaliteit 2 wereldoorlogen en tot op de dag van vandaag centraal staat aan bijna elk conflict dat op de aardbol wordt uitgevochten.

11 oktober 2021 om 15:50

We noemen marokkanen vaak; trots, vol gif, individualisten aan de bal, emotioneel enz. Dat zien we vaak als aardig positief. Maar elk van die eigenschappen heeft ook een negatieve kant. Trots kan doof voor (opbouwende) kritiek worden, vol gif kan onnodige overtredingen veroorzaken, emotioneel kan tot uitbarstingen en moeilijk gedrag leiden enz enz.

Ik denk ook dat het meeste van de opmerkingen op marokkaanse spelers verkeerd opgevat worden. De meeste mensen zouden zo graag willen dat die problemen weg zouden zijn en we van het mooie voetbal konden genieten. Maar als jij zegt dat er 100 marokkaanse voetballers in nederland actief zijn en als je dat afzet tegen hoeveel problemen dan steken ze er wel bovenuit. En hoe zouden we er voor kunnen zorgen dat die problemen er niet meer zouden zijn? Daar moeten we naar kijken want dan kan de volgende generatie spelers wel hun potentie volbrengen in plaats van af te moeten haken.

Geweldige reactie van Ron Jans. "dat ze slecht tegen kritiek kunnen is niet waar." Om daarna uit te leggen dat je ze met fluwelen handschoenen moet behandelen, omdat ze kritiek slecht kunnen hebben. Apart kamertje, niet schreeuwen.

11 oktober 2021 om 00:36

Ik heb zelf ook gevoetbald en ik had veel Marokkaanse teamgenoten en niemand kon niet tegen kritiek het was een hartstikke gezellige tijd en elk van die jongens was een ander persoon ze zeggen niet voor niets elk mens is verschillend.

11 oktober 2021 om 00:36

Het is dus niet waar dat ze überhaupt niet met kritiek kunnen omgaan. Het is sowieso weer heel onhandig uitgedrukt van Jans, maarja, wat verwacht je van een trainer die om redenen zoals die van hem gedwongen moest vertrekken bij Cincinatti?

11 oktober 2021 om 01:26

Lekker bezig met framen, pik. Jans in zulk negatief daglicht willen stellen, terwijl zijn bedoelingen goed zijn.

11 oktober 2021 om 02:16

Ik zeg toch alleen dat hij het onhandig uitdrukt omdat ie niet beter kan of weet? Ik suggereer alleen dat je Ron Jans' commentaar op dit soort dingen met een korrel zout moet nemen- ik zeg niets over zijn intentie. Kan geen gedachten lezen.

11 oktober 2021 om 03:11

Trusten vriend

11 oktober 2021 om 05:14

Wat ben jij een neppe gast, racist ben je ☝🏻

11 oktober 2021 om 07:29

Kansloze reactie, het één heeft niets met het ander te maken. Hoezo is het onhandig uitgedrukt van Jans? Als hij die ervaring heeft met dit soort jongens dan spreekt hij dus uit eigen ervaring.

11 oktober 2021 om 10:37

Omdat ie zegt dat 'ze' wel met kritiek kunnen omgaan, maar dat je 'ze' dan wel ff apart moet nemen . Dus hij generaliseert twee keer en spreekt zichzelf ook nog eens tegen.

Dat mensen hier nou zo wild van worden omdat Ron Jans zo'n 'likeable' vent is doet daar niets aan af.

11 oktober 2021 om 13:50

Bongiorno, kansloze reactie. Zoals we die lezen bij Courtois die niets mag zeggen omdat ie veel knaken verdient en Danny Blind die niets mag zeggen omdat ie als trainer er niets van gebakken heeft. Dat mensen die dit zeggen zelf niet zien hoe ze doen snap ik echt totaal niet.

11 oktober 2021 om 00:52

Betekent nog niet dat ze slecht tegen kritiek kunnen. En andere benadering is niet per se slechter.

11 oktober 2021 om 07:06

Nee, maar het werkt natuurlijk niet zo. Als je in de rust kritiek op een Marokkaanse speler hebt moet je dus een kamertje apart hebben en je kostbare minuten opofferen om die kritiek goed voor hem in te pakken? Nee, als profvoetballer of serieuze professional moet je gewoon tegen kritiek kunnen, omdat je weet dat het niks persoonlijks is.

11 oktober 2021 om 15:52

Niet persee slechter... wel voor het team. Hoe denk jij dat andere spelers reageren als ze zien dat een paar spelers een andere behandeling krijgen en misschien zelfs met gedrag weg komen dat andere niet komen. Je betaald spelers tonnen en dan mag je toch wel verwachten dat ze elke training klaar staan om alles te geven net zoals in alle wedstrijden en voor zo min mogelijk problemen zorgen.

12 oktober 2021 om 14:17

Dat maak jij ervan. Misschien praat hij wel over de training waar hij Marokkaanse jongens niet wil afbranden over bepaalde onderwerpen. Je gaat er wel heel makkelijk vanuit wat Jans bedoelt.

11 oktober 2021 om 01:34

@erikdebosz ik heb hier een professor antropologie over gesproken. Kort door de bocht vertelde hij dat het in 'eer' culturen gaat om dat je naam en eer niet publiekelijk wordt aangevallen, dat is het ergste wat je kunt doen. Vandaar dat als je het 1 op 1 doet dat het wel kan.

Komt dan weer voort uit eeuwenlang leven in clans en groepen, als je familienaam hoog aangeschreven staat en gerespecteerd wordt betekent/betekende dat altijd heel veel. Als die naam publiekelijk wordt aangevallen was het altijd van groot belang dit niet te accepteren.

Nederland is volgens hem, en vele studies, een 'waarheid'-cultuur, oftewel iets is waar en daar kan niemand omheen en dat mag daarom gezegd worden. Je bent sterk als je de waarheid durft te zeggen en als je de waarheid aan kunt horen, je bent zwak als je de waarheid ontwijkt of verdraait.

Een combinatie die veel conflicten veroorzaakt.

Nederlanders snappen niet dat eer belangrijker kan zijn dan de waarheid. Mensen uit een eer-cultuur snappen niet dat anderen publiekelijk negatief over hen praten en hun naam door het slijk halen, wat als de grootste belediging wordt gezien.

Een typisch Nederlands antwoord daarop zou zijn: 'maar als iets zo is, dan is het toch zo? Wees een vent en accepteer het'. Twee verschillende culturen die vanuit een totaal andere matrix naar de wereld kijken.

Hij gaf nog wel wat fascinerende voorbeelden, maar dan wordt deze post een beetje lang ; )

11 oktober 2021 om 07:01

@bigpicture: jij slaat hier, naar mijn mening, de spijker op zijn kop. Het is een kwestie van een andere benadering, eer en trots. Als coach zijnde moet je verschillende manieren van leidinggeven aan kunnen nemen. Dus in dit geval, de incapabele leidinggevende eigenschappen van hun coaches.

11 oktober 2021 om 07:12

@bigpicture, en hoe zou dit dan opgelost moeten worden in de praktijk?

11 oktober 2021 om 07:15

@Cali88mero, en het voor 100% bij de coach leggen gaat mij wel te ver. Als ik naar het buitenland ga, pas ik mij aan aan hun cultuur en gebruiken. Ik leer de taal, kijk hoe men met elkaar omgaat. In Nederland is dit de cultuur en de spelers zijn hier vaak zelfs geboren, dan zou je mogen verwachten dat ze gewend zijn geraakt aan onze cultuur en het beter snappen.

11 oktober 2021 om 09:19

De Toekomst, het verst kom je door rekening met elkaar te houden. Ik werk veel met buitenlandse studenten en als ik iemand uit India of China hetzelfde zou benaderen als een Nederlander dan zou ik mijn doel nooit gaan bereiken. Leuk en toegankelijk inkijkje in culturen is het onderzoek van Hofstede (allemaal anders denkenden). Die geef ik ook vaak mee aan studenten bij projectwerk en heeft al wel wat ogen geopend.

11 oktober 2021 om 10:40

@De Toekomst ik denk dat dit in de praktijk voorlopig niet opgelost zal worden. Maar ik zou zelf zeggen dat dit soort onderzoek veel duidelijker naar de burgers gebracht moet worden. We moeten allemaal samenleven maar hebben geen idee over dit soort inzichten. Het zou een hoop begrip voor elkaar opbrengen, maar ja vind maar eens een grote groep mensen die daar naar wil gaan luisteren, misschien zouden ze zo'n discussie op tv moeten laten zien (ik zeg maar wat).

11 oktober 2021 om 20:58

Allemaal leuk en aardig, maar het raakt kant noch wal als het om Nederlandse Marokkanen gaat. Grofweg het grootste gedeelte van hen groeit op in twee culturen en leert van kinds af zich moeiteloos aan de situatie aan te passen, het wisselen tussen een ''marokkaanse'' setting en Nederlandse. Van groeten, tot taalgebruik, tot lichaamshouding, etc. en dus ook kritiek geven/krijgen. Wat jij benoemt geldt echt voor mensen die echt in hun eigen cultuur zitten en in geen enkele situatie met andere culturen/maniertjes in aanraking komen. Dat is bij Marokkaans-Nederlandse voetballers gewoon niet het geval. Snap die 70+ duimpjes dan ook niet.

12 oktober 2021 om 21:37

Ik denk dat het veel generaties duurt voordat zo'n stuk cultuur en dus de manier van denken helemaal weg is, als jij in een ander land gaat wonen zal jouw kind ook niet meteen 100% de gebruiken en manieren van denken hebben van dat land.

11 oktober 2021 om 07:54

ErikdeBosz, dat zegt hij niet. Maar dat je niet begrijpend kunt lezen is wel duidelijk.

Jans zegt dat ze best tegen kritiek kunnen. Zolang je het op de juiste manier brengt. Er zijn zoveel mensen die het niet kunnen waarderen als ze tussen collega's eruit gepikt worden en kritiek krijgen. Neem je ze apart, kunnen ze prima tegen kritiek. Dan is hun eer en trots niet aangepakt.

Wat heb jij liever? Dat je bij de vergadering met al je collega's erbij flink door de mangel gehaald wordt? Of dat je chef op een moment dat jullie alleen zijn zegt: je was slecht, je moet dit niet meer doen en dat wel?

Dat Marokkanen dat meer hebben dan mensen met een andere afkomst, zou goed kunnen. Dat is wel generaliseren, maar geen discriminatie. Dat veel zo in elkaar zitten betekent niet dat alle Marokkanen zo zijn. Nederlanders zouden zuinig/gierig zijn. Geldt niet voor iedereen, maar blijkbaar wel voor een groot deel/meerderheid. Is geen racisme.

11 oktober 2021 om 11:32

Dus je hebt een nabespreking met het team en iedereen krijgt kritiek, maar een paar spelers worden niet aangepakt omdat ze alleen in een eigen kamertje mogen worden toegesproken met lieftallige woordjes. Hoe werkt dat in de rust dan? Hebben ze aparte kamertjes in de kleedkamer voor dit soort gesprekken? Sorry, maar het hele verhaal van Jans laat juist zien dat ze totaal niet tegen kritiek kunnen. Net of een Nederlander niet in zijn eer en trots wordt aangetast wanneer hij of zij kritiek krijgt. Het gaat er juist om hoe je daarmee omgaat. Doe je er wat mee of ga je de kont tegen de krib gooien.

11 oktober 2021 om 21:05

@erikdebosz omdat er ook gewoon niets van klopt. Al die spelers kunnen prima even goed (of even slecht) tegen kritiek in de groep als hun roomblanke ploeggenoten. Ze zijn hier opgegroeid en wisselen al jaren tussen Marokkaanse en Nederlandse situaties. Er zijn slechts een paar die zich problematisch opstellen.

Agh dat zei ik voorheen al, het sloeg nergens op en is zo dubbel. Agh, ik ga het niet herhalen maar wat Ibi hier zegt is dus helemaal waar. Generaliseren en nu het iets negatief betreft, is de afkomst opeens relevant. Agh, andersom nooit maar ja. En mooie aanvulling van Ron! Men moet eens stoppen met onzin brabbelen! En alles en iedereen op 1 hoopje zetten omdat het even prima uitkomt oid.

Ik denk dat dit is wat El Khayati bedoelt. Op de een of andere manier voelt Afellay zich hierdoor ook aangesproken. Het is misschien generaliserend wat El Khayati zei, maar het temperament van die Marokkaanse jongens is vaker dusdanig, dat ze zich vaak aangevallen voelen. Ik denk ook dat dat soort jongens graag veel lof krijgen over hoe ze het doen. Die jongens hebben vaak een moeilijke jeugd gehad en ontvangen dan graag lof over hoe ver ze zijn gekomen, wat ze ook vaak krijgen. Zo rollen ze het voetbalwereldje in. Als ze dan een tegenslag krijgen door bijvoorbeeld kritiek of slecht gedrag kunnen ze het niet meer opbrengen om goed terug te komen. Blijft een lastige maar opvallende kwestie.

11 oktober 2021 om 00:41

Natuurlijk voelt Affelay zich aangesproken, el Khayati spreekt toch van Marrokkaanse voetballers of voetballers van die komaf in het algemeen? Dat is Affelay. Jij doet hier meerdere aannames over dat soort spelers, zoals dat ze geprezen zouden worden vanwege een moeilijke jeugd, en dat ze dan niet tegen kritiek kunnen als het eenmaal minder gaat. Hoeveel Marrokkaanse voetballers zijn op het hoogste niveau actief, en zijn ze dan disproportioneel slecht aan het omgaan met kritiek? Of wordt het gewoon veel opgeblazen door de media?

11 oktober 2021 om 00:49

Tuurlijk zijn er ook veel Marokkaanse spelers waar dat niet voor geldt, dat is 99%, Amrabat is een mooi voorbeeld die heel ver is gekomen in zijn loopbaan. Maar als ik Tannane en Ihattaren als voorbeeld neem zie ik toch overeenkomsten. Allebei moeilijke jeugd gehad, wat ze vaker openlijk benadrukt hebben. Vervolgens op talent het snel in het eerste schoppen, alle lof krijgen van de fans en de media en vervolgens intern met gezeik op de bank, tribune of zelfs buiten de selectie worden gezet. Dat is toch opvallend te noemen, ofniet? Ik vond zelf dat El Khayati het goed verwoorde, er zat in mijn optiek wel een kern van waarheid in, al was het wel wat generaliserend.

11 oktober 2021 om 02:11

Je gebruikt twee voorbeelden alsof het iets groters duidt. Je hebt hier geen cijfers voor. Je voert dan al snel geen discussie op inhoud, maar op onderbuikgevoelens.

11 oktober 2021 om 05:19

Precies wat jij net bij Ron Jans deed? En over alle "blanke" Nederlanders.

11 oktober 2021 om 09:38

@bongiorno

Komt omdat blijkbaar veel leden vooral aannemen wat Johan Derksen zegt.

11 oktober 2021 om 10:34

Dat deed ik helemaal niet. Jij zegt dat gewoon losjes, maar dat deed ik niet. Geen zorgen, op een dag zal het denken je misschien beter afgaan.

11 oktober 2021 om 11:19

Dat komt omdat nadenken een beetje moeilijk voor je is, Ronald. Je quote me verkeerd in een zinsdeel van zeven woorden. Ik doe nergens uitspraken over blanke Nederlanders. Mensen voelen zich snel op hun teentjes getrapt. Maar over Marrokkanen moet je alles maar kunnen zeggen toch?

11 oktober 2021 om 15:54

Ahjoh gewoon niet bespreekbaar maken en negeren dan veranderd er niks.

Ik vind Affelay echt de beste analist, echt leuk om naar hem te luisteren. Hij is wel heel politiek correct volgens mij is hij wel 1 van weinige uitzonderingen tussen de Marokkanen. Als alle Marrokkaanse profspelers zich proffesioneler gedroegen dan was heel de elftal van Ajax, PSV en Feyenoord nu zowat Marrokaans geweest maar je ziet stapsgewijs dat er nu wel heel veel aan het doorbreken zijn en over 5 of 10 jaar zullen types als Tannane minder voorkomen en in de toekomst gaan er gewoon heel veel Marokkanen in de top spelen.

In Nederland is er een aparte fetish gaande mbt spelers met Marokkaanse afkomst. Deze discussie wordt enkel in Nederland gevoerd. Ieder mens is anders en de mentaliteit van El Ghazi of Boulahrouz mag je totaal niet vergelijken met die van Tannane. Ziyech? Mazraoui? El Ahmadi? Amrabat?

Een trainer zoals van Gaal het ook goed kon vinden met Marokkaanse spelers zoals El Hamdaoui. Afellay heeft gelijk dat je te maken hebt met mensen en ieder zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft. Je moet als trainer gewoon een people's manager zijn en duidelijk zijn. Sommige zijn integetogen en andere zijn tempramentvol inderdaad. Sommige zijn bezig met hun geloof en cultuur en andere niet. Je moet het gewoon afstemmen met duidelijke basis regels.

Vindt het jammer dat Tanana zich zo opstelt, het is een fantastische voetballer en weet niet wat er speelt waarom het zo is afgelopen

Zo'n uitspraak als die van El Kayati is wel op het randje. Je kunt in de basis best wat over een bevolkingsgroep zeggen omdat ze qua cultuur en temperament vaak best redelijk te vergelijken zijn maar denk dat El Kayati er toch net te ver in gaat. Hij heeft gelijk dat een hele hoop Nederlands/ Marrokaanse spelers hier tegenaan lopen maar het zijn lang niet alle spelers die moeilijk zijn in de omgang. Afellay vind ik wel heel erg deugen maar hij heeft best een punt. De waarheid ligt volgensmij ergens in het midden hier.

Niemand heeft ongelijk. Maar ik denk ook niet dat iemand kan ontkennen dat qua percentage “uitvallers “ Marokkaanse voetballers in de eredivisie hoog scoren. En dan het verhaal van Jans dat ze best wel goed tegen kritiek kunnen , maar die moet je dan wel boterzacht formuleren is natuurlijk lachwekkend. Eigenlijk zegt hij dat Marokkaanse voetballers slecht tegen kritiek kunnen(!)
Ik denk dat het wél klopt maar dat het misschien wel geldt voor meerdere groepen. Het is ook iets van deze tijd.
Alleen valt het wel op bij Marokkaanse jongens.

11 oktober 2021 om 09:39

@eh

Wat is het percentage dan?

Het is toch algemeen bekend dat Marokanen een 'trots' volk zijn die slechter tegen kritiek kunnen? Dat is niet erg zo heeft elke afkomst zijn eigen manco's de kunst is om te kijken wat je eigen slechte punten zijn en dit te verbeteren. Maar dit is voor de mensheid gewoon een uitdaging. Ik vind persoonlijk dat je niet altijd iemand voor de groep moet afbranden als dit niet noodzakelijk is. Soms ontkom je er niet aan en verdien je het ook gewoon omdat het anders nooit wordt ontvangen door de betreffende persoon. Als je er niet mee om kan gaan? Dan ga je toch lekker schaken... Deal with it of zoek het uit.

Duidelijker kan Afellau het niet zeggen: "uiteindelijk moet je voor jezelf spreken. Dit is generaliseren."

Watt die Khayati deed was vooral iet zeggen wat die analisten graag horen. Beetje populair doen.

Ben het niet helemaal met je eens, openbare kritiek is voor sommige mensen lastig te verkroppen. Wij Nederlanders zijn één van het meest directe volk op aarde. Veel mensen vinden het lastig om hiermee om te gaan..

11 oktober 2021 om 09:55

Klopt. Ik weet nog een verhaal van Vertonghen en Vermalen die toen bij de jeugd van Ajax aankwamen en enorm moesten wennen aan de directheid in Nederland. Dat hadden ze in België nog nooit meegemaakt op die manier. Die hadden toen ook een flinke aanpassingsperiode nodig om te wennen aan de Nederlandse mentaliteit volgens Vertonghen

11 oktober 2021 om 10:03

Ik ben een halve belg, geboren en getogen in Nederland. Maar binnen de familie is dit nog af en toe wel eens een dingetje. Mijn familie heeft een hoop geleerd van ons hahaa

Ik denk dat het vooral de trots/eer is van een speler uit bijvoorbeeld Marokko. Zeker wanneer er in een groep fel gereageerd wordt op zo'n persoon. Maar goed.

Overigens is Tannane absoluut niet één van de beste spelers van de Eredivisie. Ook niet als hij ''fit was'' en geen ''mentale problemen'' had of hoe men het wilt noemen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren