Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax presenteert miljoenenwinst met ‘zeer sombere verwachtingen’

Laatste update:

Ajax heeft over het afgelopen halfjaar een operationeel verlies geleden van 1,3 miljoen euro, zo heeft de club bekendgemaakt in een persbericht. De Amsterdammers zien de toekomst zonder al te veel vertrouwen tegemoet en verwachten dat dit verlies verder oploopt als gevolg van de coronacrisis. De netto omzet bedraagt 78,7 miljoen euro: een daling van 31,7 miljoen. Daarentegen noteert Ajax door de uitgaande transfers van Ajax wél een miljoenenwinst. De cijfers hebben betrekking op de periode van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020.

Het verlies van 1,3 miljoen euro is een daling van 18,6 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. “De verwachtingen zijn zeer somber, de kans dat dit seizoen met publiek wordt gevoetbald achten wij nagenoeg nihil”, valt te lezen in het verslag. “Dit betekent dat het operationeel verlies verder zal oplopen, ook omdat de UEFA Champions League premies in de eerste helft van het boekjaar zijn ontvangen. Door de gerealiseerde transfers aan het begin van het seizoen is de verwachting dat het saldo vergoedingssommen positief zal eindigen."

Ajax haalde vele miljoenen binnen door de verkoop van Hakim Ziyech, Donny van de Beek en Sergiño Dest, maar liep wel tegen een operationeel verlies aan. "Dit is echter onvoldoende om de negatieve gevolgen van de coronacrisis, welke tot uitdrukking komen in het operationele resultaat, te compenseren. Het resultaat na belastingen in het seizoen 2020/2021 zal naar verwachting fors negatief zijn.” De kosten zijn met 13,1 miljoen gedaald naar 80 miljoen, voornamelijk door een daling in de wedstrijdgerelateerde kosten en
salariskosten.

De transfers van het drietal leverde Ajax in totaal 85,2 miljoen euro op. De winst over het eerste halfjaar, na belasting, bedraagt 38,5 miljoen euro. De Amsterdammers zagen het eigen vermogen stijgen met 39,7 miljoen euro naar 268,5 miljoen. De netto omzet bedraagt 78,7 miljoen euro, wat een daling is van 31,7 miljoen ten opzichte van vorig jaar. "Dit komt door lagere voetbalopbrengsten en partnershipopbrengsten als gevolg van de coronacrisis", concludeert de club.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zeer netjes, mogen de grote clubs in buitenland wel eens naar kijken

17 februari 2021 om 14:47

ajax is dan wel maar een provincieclub he 😉

17 februari 2021 om 15:45

Wat houd dat in kwa status een provincieclub?

17 februari 2021 om 15:52

Europese clubs met eigen vermogen is op 1 hand te tellen en daar hoort Ajax ook bij, de rest moet het hebben van geldschieters en rijke clubeigenaren. B.v., Barcelona staat nu voor een miljard in de min maar dat zal niet veel anders zijn dan b.v. Real Madrid of andere Europese topclubs. Vermogen moet je niet gaan verwarren met begroting want daarmee word je hele huishouding mee betaald incl. salarissen maar word niet gebruikt voor transfers. Die verwarring wordt wel eens gemaakt.

17 februari 2021 om 17:25

Begroting is een inschatting van de kosten en opbrengsten. Dus hoe jij het zegt klopt ook niet helemaal

17 februari 2021 om 17:51

Een begroting is een zekerheid dat je ook vooraf moet indienen bij de bond en moet controleerbaar zijn. Reservers zijn variabel en staan buiten de begroting.

17 februari 2021 om 17:53

@janta, bijna het hebben van een eigen vermogen staat los van het hebben van een schuld. Het eigen vermogen van Barcelona is bijvoorbeeld 36miljoen, ondanks die schuld.
Het eigen vermogen van Real Madrid is zelfs ruim een half miljard, ondanks dat ook zij een aardige schuld hebben.

17 februari 2021 om 18:01

Barcelona heeft nu een miljard aan schuld openstaan. Dat is het zelfde als ik 1000 euro op mijn betaalrekening heb staan terwijl ik voor 100.000 euro aan schuld heb openstaan dat toch terug betaald moet worden.

17 februari 2021 om 18:33

Nee Janta.. Jij hebt een bankrekening en een schuld.
Dat is heel simpel zwart op wit.

Stel je voor dat jij 1000 euro op jr bankrekening hebt. Ondertussen heb jij een hypotheek op je boerderij van 500.000.
Op je boerderij bezit je land, vastgoed, kippen, koeien, varkens, geiten, machines en heb je ook nog wat werknemers.

Jouw bezittingen hebben een bepaalde waarde. Dit kan positief of negatief zijn. Voorbeeld is je personeel. Zij verdienen geld voor jou maar je moet ze wel betalen voor hun diensten.

Ik zal nu heel bot kunnen zeggen dat jij maar 1.000 euro hebt en een schuld draagt van 499.000.

Toch heb jij heel veel bezittingen die waarde vertegenwoordigen.

Daarom vind ik het heel kort door de bocht om te zeggen dat andere clubs alleen maar schuld hebben. Neemt niet weg dat je trots op je club kan zijn voor de zwarte cijfers die zij draaien. Dat is in deze tijd een lekker appeltje voor de dorst.

17 februari 2021 om 19:28

Barcelona is eigenaar van het Camp Nou en vele andere activa in de stad. Ajax huurt de Arena. Je moet wel het totale plaatje van de balans weergeven. Het is logisch dat Barcelona met veel meer activa meer schuld kan hebben. Het budget van Barcelona is ook een factor 10 hoger. Bartomeu heeft het te ver doorgevoerd met zijn wanbeleid, dat staat vast maar het is minder erg dan het zich doet voorkomen. Barcelona zou zo naar de beurs kunnen gaan en flink wat geld kunnen ophalen of een rijk sjeik een deel van de club laten kopen. Maar Barcelona is eigendom van de fans in tegenstelling tot Ajax. Nogmaals het is niet 1 op 1 te vergelijken. Barcelona heeft ook vele andere sporttaken met nog meer activa zoals het Basketbalstadion. De schulden zijn niet alleen van de voetbaltak.

17 februari 2021 om 19:42

Je maakt 1 vergissing op spelers kan je geen hypotheek afsluiten maar is risicokapitaal waar extra rente op betaald moet worden. 1 rot virusje kan dat niet duidelijker maken want het kapitaal wat op het veld staat is nu ineens een stuk minder waard. Je hebt leningen uitstaan van 100 miljoen blijkt nu ineens 60 waard te zij maar je moet doe 100 miljoen tegen een hoge rente wel aflossen. Komt er bovenop dat je begroting 300 miljoen was daar betaal je ook de schulden van, ook die is nu gehalveerd terwijl de kosten het zelfde blijven. Enkele clubs kunnen dat (tijdelijk) opvangen maar vele niet.

Beetje negatief persbericht, nadat je een paar weken geleden een record aankoop het gedaan. Dat doe je toch niet wanneer je pessimistisch bent over de toekomst?

17 februari 2021 om 14:39

Operationeel gezien is het toch logisch dat je pessimistisch bent over de toekomst? Je hebt amper tot geen omzet uit ticketverkoop. Tsja operationeel gezien ben je ervan afhankelijk (iedere club ter wereld). Einde vd streep boek je dmv transferverkopen alsnog winst. Dat dan weer wel. Hierdoor kun je ook vanuit je transferwinst een Haller kopen. Je kunt ook niet besteden en de belastingdienst blij maken. Is maar waar je voor kiest.

17 februari 2021 om 14:45

Is echt onzin. Vooral competities van het kaliber Eredivisie zijn sterk afhankelijk van ticketverkoop. In de grote leagues zijn tv-gelden bepalend voor de operationele slagkracht.

17 februari 2021 om 14:54

Die zijn ook bepalend ja. Nergens ontken ik dat. Betekent dat opeens dat je geen ticketvk nodig hebt? Een gehele inkomstenbron valt weg. Iedere club zal dat operationeel voelen. De 1 wat meer dan de ander. Een ED club uiteraard meer dan een BPL club ja. Je snapt mn punt toch?

17 februari 2021 om 15:29

Lee112,

Ik houd vooral mijn hart vast voor de kleinere clubs. Ajax heeft het vangnet dat er kapitaal op het veld staat en een levensader in de vorm van de jeugdopleiding heeft. Veel kleinere clubs hebben dit niet en als er dan niets te verkopen valt en er komt niets binnen dan is het snel afgelopen. Dan moeten die clubs hun selecties vullen met veredelde amateurs omdat er geen geld meer is. Dat kan voor het niveau in de Eredivisie nooit goed zijn.

17 februari 2021 om 15:32

Transfers worden over het algemeen niet betaald met liquide middelen uit kas maar dmv bankfinanciering. Bovendien levert het kopen van een speler helemaal geen belastingvoordeel op, de aankoopprijs wordt als bedrijfsactivum geactiveerd op de balans (gewaardeerd op de aanschafprijs) en over de looptijd van het contract afgeschreven.

On topic: Ajax heeft geen enkele reden om pessimistisch te zijn. Plaatsing voor de CL van afgelopen jaar heeft veel geld opgeleverd en plaatsing voor komend jaar is al bijna rond. Daarnaast zijn er weer jeugdspelers doorgebroken, en staat er nog een batterij aan zeer talentvolle jeugd te trappelen. Uiteindelijk is alles relatief, en heeft iedere club te lijden onder de huidige maatregelen, maar komt Ajax er verdomd goed doorheen.

17 februari 2021 om 15:40

Je zegt dat elke club afhankelijk is van ticketverkoop. In landen waar tv-gelden bepalend zijn, valt die afhankelijkheid dus weg want die inkomsten vallen in het niet bij de enorme bedragen vanuit tv. Ik begrijp je punt dat het zich uiteraard laat voelen, maar om te beweren dat elke club afhankelijk is van ticketverkoop voor zijn doen en laten... dat ligt wel wat genuanceerder.

17 februari 2021 om 15:41

Klopt @ Elninoo voor velen overige clubs in de ED zijn dit zeer donkere tijden.
Die hebben niet het kapitaal op het veld staan om ff leuk een speler voor velen miljoenen te verkopen en daarmee onderaan de streep alsnog zwarte cijfers te schrijven. Vooral de clubs die nu rond de 19 procent omzet verlies zitten ipv de vereiste 20 procent om in aanmerking te komen voor de NOW subsidie hebben het moeilijk. Hopelijk volgen er betere tijden.

17 februari 2021 om 15:44

Chrissie23,

Die laatste zin baart mij juist enige zorgen. Als Ajax door de Crisis wandelt en de rest niet dan zal de nu al relatief grote financiële kloof enkel nog maar groter worden. Natuurlijk heeft Ajax dat zelf goed geregeld. Eigen vermogen is natuurlijk altijd goed. Maar dat de rest van de clubs dat nauwelijks heeft maakt het zeer aannemelijk dat de competitie alleen nog maar verder uitgehold wordt.

17 februari 2021 om 16:01

@elninoo: eigenlijk vrees ik voor de toekomst van alle Nederlandse clubs onder Ajax, wanneer ik de Europese scenario's die vanaf 2024 aanhoor. De CL-clubs eten zich ronder en ronder en de schamele kruimels die er nu al liggen voor de rest worden nog eens gehalveerd, terwijl de Conference League natuurlijk een wassen neus is die The Rest nog verder wegzet van The Best. Meest belachelijke is wel dat CL-inkomsten worden bepaald op eerdere deelname aan het toernooi: zou Ajax zich na vier eerdere jaren plaatsen voor het toernooi dan zijn diens inkomsten hoger dan wanneer Psv, Feyenoord of AZ incidenteel nog eens tussendoor komen.

Dit is geen huilverhaal over scheve verhoudingen in Nederland of dreigende hegemonie van Ajax, dat straks waarschijnlijk te groot is voor het servet en te klein voor het tafellaken. Maar in het grotere geheel heeft dit niets meer met competitie te maken. De CL-deelnemers hebben de Uefa gechanteerd met het vooruitzicht een Superleague op te richten en met succes. Maar door de kloof zo groot te maken van andere clubs zoals ze nu doen, brengt het niveau over de breedte van het Europees voetbal alleen maar omlaag. Dat geeft een ongezonde verdeling van kwaliteitsspelers en talenten. Bij de Manchester City's van deze wereld zullen hele kampioensploegen op de bank en de tribune zitten elke week, beloftenelftallen zitten vol met first class eenheidsworsten, die elders als uniek talent tot sterspeler hadden kunnen uitgroeien in hun vormingsjaren tussen 18 en 23 jaar. Dat is nu al zo, maar die situatie wordt steeds erger.

Niet alleen op clubniveau zal dit sportief en economisch desastreuse gevolgen hebben. Maar ook voor het nationale voetbal én de ontwikkeling van sporters in de breedte van de sport. Wat heeft het voor zin als Ajax straks zo machtig is dat de Gakpo's en Malens die hierna komen niet bij Psv, Feyenoord of AZ in de basis staan maar op de bank van Ajax toezien hoe vergelijkbare spelers het een 10e kampioenschap op rij lachend binnenkoppen. Ik denk dat zo'n vacuüm, dat het hele competitie-element ondermijnt, echt dramatisch kan uitpakken voor Oranje. Ik begrijp ook niet dat de Knvb niet tegen het UEFA-besluit protesteert en nog minder dat de Uefa en Fifa inbinden met de grotere clubs. Sluit gewoon elke speler die deelneemt aan de Super League uit van deelname aan het EK en WK.

17 februari 2021 om 16:07

Sterk verhaal Gomes, ik denk dat je volledig gelijk hebt.

17 februari 2021 om 16:50

Gomes, Daar gaat het inderdaad wel heen. Daarom denk ik, en dat roep ik hier al langere tijd dat een Eredivisie op termijn niet houdbaar is. Ajax probeert te ontsnappen maar kan ook nergens naar toe. Een enkele oplossing is een samengevoegde competitie met de Belgen waardoor er meer clubs met een hogere begroting de competitie zullen vormen. Dat is niet leuk voor de kleinere clubs maar essentieel als je als Nederlandse club nog enigszins iets van ontwikkeling wilt maken. De Knvb is bang de mond open te trekken omdat ze dan wellicht uit de gratie vallen maar zien momenteel niet in dat dat op den duur toch wel zal gebeuren. Als de nieuwe opzet van de championsleague een feit is en er weer een aantal clubs financieel bijsluiting vinden bij de nu bestaande topclubs zijn de clubs uit de kleinere landen helemaal niet meer van belang. Die moeten het dan onderling maar uitzoeken terwijl de grotere het onderling uitvechten met de daarbij horende financiele injecties van dien. Maar ik vraag mij ook af wat een Knvb hier dan wel tegen kan doen? Europees gezien spelen we al een aantal jaren niet meer serieus mee. Hadden ze nu een stel clubs die wat voor stelde dan konden ze wellicht een potje breken. Maar als dat zo was dan zaten ze bij de bovenste groep en aten ze mee van die koek. Dat maakt het denk ik zo lastig. Ieder predikt voor eigen parochie..

17 februari 2021 om 18:03

@elninoo,
Onzin. Dat is dan gewoon slecht beleid. Twente komt bv een heel eind met slim inkopen en huren. Deel vertegenwoordigd waarde en deel zorgt voor direct resultaat. Daarnaast vallen er bij topclubs genoeg mensen per jaar af waardoor je met goed scouten leuk talent kan oppikken tegen weinig tot niets. Ook in de transfervrije vijver valt genoeg leuks op te halen. Ado met bv Jan maat en Veinovic. Heerenveen met de Jong en Schone. Een team bestaand uit ervaring en jong talent is makkelijk samen te stellen als je de juiste lijntjes hebt lopen.

17 februari 2021 om 18:11

Nederland gaat nooit meer meespelen. Een BeNe-liga maakt gewoon alles kapot zonder ook maar enig effect te hebben.

17 februari 2021 om 18:26

Lierse,

Zou je je mening kunnen onderbouwen? ik ben benieuwd waarom jij dat denkt.

17 februari 2021 om 18:32

Ninjakai,

Wat bedoel je precies met slecht beleid? Ik denk dat je momenteel al wel kunt zien dat de eredivisie een vrij ongezonde competitie is. Als de kleintjes nu nog minder te besteden krijgen dan dat nu het geval is dan gaan jongens als Schone, de Jong, Vejinovic, en Janmaat toch gewoon elders voetballen? Dan was voor VVV een speler als Giagoumakis niet haalbaar en waar had het dan nu gestaan? Ik vrees echt dat de Eredivisie op deze manier nog verder gaat afglijden en dat de kleine clubs nog meer als speelbal van Ajax gaan fungeren. Dat Twente het goed doet is natuurlijk leuk maar lang niet alle clubs krijgen dat voor elkaar. Waar de een stijgt zal de ander dalen.

17 februari 2021 om 19:04

Qua tv-gelden gaat het echt geen grote inhaalslag ten opzichte van de 5 grote competities ten gevolge hebben, die zijn echt gewoon niet meer in te halen of überhaupt bij te benen. Daarnaast vraag ik me ten zeerste af of er zoveel meer interesse voor zou zijn vanuit het buitenland. Teams als AZ, Gent, Genk, Twente, Antwerp,... zeggen buitenlanders echt niet zoveel. Dus het doel van die competitie, aanhaken bij de grotere competities, is gewoon een utopie. Als je dan ziet dat daarvoor alle teams die nu in de tweede klasse van België en Nederland spelen gewoon de nek wordt omgewrongen (die gaan nooit meer op het hoogste niveau spelen namelijk) dan vraag ik me af waarom je dat zou willen? Ook de huidige middenmoot van het hoogste niveau gaat het heel moeilijk krijgen en als teams als Groningen en dergelijke opeens tegen degradatie gaan moeten strijden (jaar in, jaar uit) dan vraag ik me af hoeveel interesse die nog gaan genereren. Om over sommige topteams nog maar te zwijgen. Heel veel Europese tickets zullen er niet zijn dus het kan voorvallen dat een Feyenoord of Anderlecht jarenlang geen Europees voetbal speelt en dat is financieel en sportief ook een ramp (en dan moeten de tv-gelden van de competitie heel hoog zijn om dat te compenseren). Ik zie gewoon een plan dat een onmogelijk doel nastreeft en daarvoor enorm veel nadelen genereert (helaas wel voor de kleinere clubs en die boeit buiten de eigen supporters niemand iets). Daarom lijkt het me echt een slecht plan. Het is namelijk gewoon een voorzetting van het “alleen de topclubs zijn belangrijk”-principe dat nu al de norm is.

17 februari 2021 om 20:11

Maar Lierse, is er niet ook iets als een sportief aspect aan een competitie? Competitief zijn betekend aan elkaar gewaagd zijn. Dat is momenteel totaal niet aan de orde. Als je talenten wilt laten ontwikkelen moet je ze triggeren en zorgen dat ze wekelijks tot het uiterste moeten gaan. Dat gebeurt momenteel moet. Sterker nog, een Gravenberch speelt momenteel al met menigeen tegenstander op zijn leeftijd. Dat is toch zeer ongezond? Je moet talenten het idee geven dat ze kunnen blijven leren. Over een jaar heeft een Bijvoorbeeld een Gravenberch het wel gezien in Nederland. Zou het niet beter zijn als hij week in week uit tegen betere tegenstanders staat zodat hij fouten gaat maken waardoor hij volwassener wordt in zijn spel? Je kijkt momenteel enkel naar het financiële plaatje maar je moet het sportieve aspect te aller tijden boven het financiële verkiezen. En momenteel zijn de verhoudingen bijzonder scheef ik de competities. Overigens vraag ik mij af hoe leuk het is voor een vvv als een Ajax langs komt. Het zou gezonder zijn als er allemaal clubs zouden spelen in een competitie die enigszins eenzelfde budget zouden hebben. Dan kun je een gezonden en spannende competitie creeeren. Daarvoor zijn beiden landen te klein en het wordt alleen nog maar erger. Dan lijkt het mij een logische stap om eens buiten De grenzen te gaan kijken. In dit geval bij de buren. Er komt ontzettend veel talent uit beiden landen. Als je die talenten tegen elkaar laat spelen worden ze alleen nog maar beter door de ervaring en andere speelstijlen die clubs hanteren.

18 februari 2021 om 00:18

Denk je dat Gravenberch echt nog veel langer gaat blijven in een beneliga? Ik niet persoonlijk. En zoals gezegd sportief is het leuk voor de topteams. Voor de kleinere teams (en de topteams die zullen vervallen tot middenmoters) is de pret er snel af. Ik zie echt alleen maar voordelen voor de echte topteams. En de gaten zullen alleen maar groter worden in een dergelijke competitie. Want nu zijn de tv-gelden voor de topteams ook al vrij gelijk. Ik denk echt dat je er maximaal een Pyrrusoverwinning mee behaalt.

18 februari 2021 om 09:27

Persoonlijk denk ik dan inderdaad dat een jongen als Gravenberch dan langer blijft ja, omdat hij dan niet het idee heeft dat hij uitgeleerd is. Als je op bezoek gaat bij een, met alle respect vvv venlo en men legt daar de rode lopen zo uit als afgelopen jaar dan is de lol er snel af. Als ik alleen naar het competitieve kijkt wordt het voor de kleinere clubs toch ook gewoon interessanter? Dan spelen die clubs gewoon tegen clubs van hun eigen niveau en de grotere clubs doen dat ook. Ik hoor van jou kant enkel financiele redenen waarom de competitie er niet zou moeten komen. Maar als je naar het Sportieve aspect kijkt is er geen enkele reden waarom je het niet zou doen? clubs als Sparta (mijn cluppie), Ado den haag en Heracles spelen dan tegen clubs van hun eigen niveau in Belgie. Dat is toch veel aangenamer? Ook een beloftencompetitie voor de clubs uit Belgie en Nederland eraan vastplakken zodat die ook meer weerstand krijgen tijdens wedstrijden onderling. En ja, dan moeten ze iets verder met de bus. Maar als je uiteindelijk bij het grote Barcelona speelt dan reis je ook iedere week heel spanje door. Het aantal fans dat de grotere clubs support is vele male groter dan die van de kleinere clubs. ik vraag mij dan af waarom je een competitie dan kunstmatig in leven moet houden terwijl je voetballend gezien grote stappen kunt zetten.

17 februari 2021 om 14:48

Dat doen ze wel met als simpele reden dat alles op de CL wordt gezet. De investering in Haller is uiteindelijk minder dan de reële kans hebben dat je de CL misloopt. Toen Haller in januari gekocht werd stond Ajax immers nog maar 1 punt voor op Psv. En denk ook niet alleen aan de startgelden van de CL als gelden die mogelijk mis gelopen kunnen worden, maar denk ook aan bonussen in sponsorcontracten en de opbrengsten uit de samenwerkingen die Ajax wereldwijd heeft. In de CL is de exposure tenslotte veel groter.

17 februari 2021 om 15:30

Ze betalen gespreid, dus hebben ze dit jaar een kostenpost van 4,5 miljoen. Dat is ook de enige reden dat het mogelijk was denk ik.

17 februari 2021 om 17:56

Het is negatief voor de kortere termijn en sinds jaren dat Ajax eigen vermogen moet aanspreken vanwege de rode cijfers. Ajax is daar niet de enigste in maar zij kunnen terugvallen op hun reserves terwijl heel veel clubs wo ook topclubs dat niet hebben.

17 februari 2021 om 18:04

Een aankoop staat ook voor waarde, is namelijk een investering. Een investering die Ajax heeft gedaan om Europees te presteren. Ja, beetje jammer dat hij dan niet is ingeschreven. Foutje kan gebeuren.

Ajax draait financieel gewoon goed, maar bedrijfsmatig heeft Aakx echt wat abnornaal harde klappen gekregen met Nouri, Blind, Chelsea-uit, Onana, Haller en in mindere mate Brobbey.

17 februari 2021 om 18:30

De verwachting en die aankoop staan denk ik los van elkaar. Ajax moet zich als beursgenoteerde onderneming uitspreken over hoe het resultaat er de rest van het jaar uit gaat zien. Maar dat dat resultaat negatief is heeft maar beperkt invloed op de financiele positie van Ajax aangezien ze de afgelopen jaren een enorme reserve hebben opgebouwd.

Het middel is inmiddels erger dan de kwaal, niet alleen bij voetbal, maar er gaan zo ontzettend veel bedrijven kapot. Stoppen met die lockdown, en de gezonde mensen gewoon weer laten leven, zodat de economie weer fatsoenlijk wordt.

17 februari 2021 om 14:37

Liever bedrijven kapot dan dat er zoveel mensen besmet en ziek worden dat de ziekenhuizen overvol raken, en dat k***behandelingen of andere spoedgevallen van jou en mijn familie niet door kunnen gaan, en dus die sterven en nog niet te begonnen over het feit dat als er een piek komt en er iemand het hele kantoor besmet, die kantoor alsnog failliet gaat. Nee, erg strak plan dit... gewoon netjes aan de maatregelen houden, je laten vaccineren zodat je niet ziek meer kan worden en uiteindelijk kunnen we weer terug.De regering doet dit niet voor de lol you know? Al doen wappies het wel zo over komen. Waar houd de regering het meest van? Een goed draaiend economie. Maar ze weten dat economie nu op de 2e plaats komt. Je kan niet op de bonnefooi doen alsof er niks aan de hand is en dan als de ziekenhuizen over belast zijn, toch maar maatregelen nemen. Dan ben je al te laat. Alleen op deze manier hou je een pandemie onder controle. Hou je gewoon aan de maatregelen. Iedereen doet stoer, tot je eigen familie eraan overlijd. En dat is sneu als je weet dat het wellicht niet zo had hoeven zijn...

17 februari 2021 om 14:43

@maurootje er gaan nu mensen dood aan k*** omdat de k*** niet op tijd ontdekt wordt door de corona...
Hele kantoren werken thuis, dus die raken niet met zn allen besmet.

Vaccin niet meer ziek worden? In Afrika hebben ze net 1 miljoen vaccins terug gestuurd, omdat die voor de nieuwe variant niet werken.
Wat denk je waarom ze voor de griep na al die jaren nog steeds geen 1 altijd werkend vaccin hebben. Met het tempo van mutaties ga je bij corona dezelfde kant op.
Dan kun je nog wel 10 jaar binnen zitten met zn allen.

17 februari 2021 om 14:43

waarom sterretjes Maurootje, k***behandelingen is toch niets mis mee? Het is gewoon een ziekte en je scheld er niemand mee uit. Het middel is niet erger dan de kwaal. Ik hoop dat alle gevaccineerden weer langzaam normaal kunnen gaan leven. Vrees alleen dat er situaties gaan komen dat je alleen iets mag wanneer je een vaccinatiebewijs hebt (in combinatie dat ik pas ergens aan het einde aan de beurt ben omdat ik gezond ben) edit: sorry, Maurootje, ik dacht dat jij het typte, maar het is voetbalzone. Wat een belachelijk systeem dat je een normaal woord niet kan typen omdat het ook als scheldwoord gebruikt kan worden. Tere zieltjes allemaal

17 februari 2021 om 14:47

Mijn vader heeft een maand lang in het ziekenhuis gelegen voor iets dat normaal de helft van de tijd duurt door het aantal coronapatiënten op de IC. En dat was in een situatie waar er dus een lockdown was. Kijk naar Italië. Corona verlamt de zorg volledig als je het gewoon laat gaan. Gewoon alles open doen, is echt een belachelijk slecht idee.

17 februari 2021 om 14:48

@29er dat deed ik niet. Werd automatisch gedaan door de website zelf

17 februari 2021 om 14:49

@29er: Zoals je ziet voegt voetbalzone automatisch sterretjes in bij het woord k***.

17 februari 2021 om 14:49

Juist een goed systeem van Voetbalzone. Heeft er denk ik voornamelijk mee te maken dat er in het verleden te pas en te onpas is gebruikt in reacties. Met als doel te gebruiken als scheldwoord dan wel belediging. De tere zieltjes moet je dus gaan vinden in al die personen die de ziekte hebben misbruikt.

17 februari 2021 om 14:52

@Nederland79 dat komt omdat mensen niet meer zo snel naar de huisarts gaan. Huisartsen hebben allang en breed gezegd dat je "gewoon" naar de huisarts moet gaan, ook al denk je dat het niet belangrijk. Dat mensen thuis werken komt door de maatregelen die vaccins zullen niet tegen alles werken maar om nou alles open te gooien snij je jezelf in de vingers. Geef de wetenschappers tijd om wat te vinden. We zitten pas net de in vaccinatiefase, dus we kunnen er nog niet genoeg over zeggen.

17 februari 2021 om 14:54

Nou ik vind het onzin, iedereen weet wat er moet staan. Bestraf gewoon de mensen die het gebruiken als scheldwoord.

17 februari 2021 om 15:17

@nederland79, als je er niks over weet, zeg dan niks. Er gaat nu nog niemand dood aan k*** omdat ze niet op tijd ontdekt zijn. Dat gebeurt pas over jaren. Er gaan nu mensen dood omdat sommige behandelingen worden uitgesteld door een overbelaste zorg.

Daarnaast, weet je waarom de vaccins niet meer werken? Omdat het virus niet genoeg onder controle is. Want hoe meer het virus verspreidt, hoe meer kans op mutaties en hoe meer de kans dat de vaccins niet meer gaan werken. Overigens werken de andere vaccins waarschijnlijk wel gedeeltelijk op de Zuid-Afrikaanse variant. Jouw vergelijking met griep slaat weer nergens op, want dat is een totaal andere situatie.

17 februari 2021 om 17:17

Dat hoeft helemaal niet. Je kunt prima scenario's en beleidsplannen maken die de veiligheid van mensen garandeert en de economie niet op de klippen laat lopen. Het feit dat dit niet gebeurt, is zeer zorgwekkend. We zitten dan namelijk of A) met een uiterst incapabel kabinet en een uiterst incapabel controle-orgaan, of B) een kabinet dat met hele andere zaken bezig is dan de economische problemen en de gezondheid van mensen. Hoe dan ook gaat er iets verschrikkelijk fout en als mensen dat nog niet kunnen zien. De rechtsgang word belemmerd of beinvloed, er word geschoven en gepuzzeld met cijfers, wetten en regels en om de 1 of andere reden kan de politiek gewoon z'n gang blijven gaan. Ik weet niet of mensen het beseffen, maar we komen als 1 van de allerslechtsten uit de bus als het gaat om omgaan met corona en we hebben 1 van de heftigste maatregelen.

17 februari 2021 om 18:13

@sirius, maar het gaat toch overal vrij gelijkaardig? Zijn dan alle kabinetten en dergelijke in de Westerse wereld (we zullen totalitaire regimes en eilanden even niet meerekenen want dat is geen eerlijke vergelijking) onbekwaam? Of zou het gewoon een enorm moeilijke situatie zijn waar geen 'goede' oplossing voor bestaat?

17 februari 2021 om 14:37

Er zijn historisch weinig faillissementen het afgelopen jaar (check maar, genoeg items erover geweest in de media). Dus je opmerking "er gaan zo ontzettend veel bedrijven kapot" klopt dan niet helemaal. Wat wel heel spannend wordt, is hoe de wereld eruit gaat zien als de bedrijven van de overheidsmaatregelen af moeten en het weer zelf moeten weten te rooien. Grote kans dat er dan een grote kaalslag komt. En even ontopic: Ajax doet het vooralsnog niet slecht in deze omstandigheden. Ben benieuwd hoe 'we' er aan het eind van het seizoen voor staan en of we wellicht ook moeten verkopen.

17 februari 2021 om 14:45

ik las vanmorgen dat er voor einde van het jaar een failissementsgolf verwacht wordt

17 februari 2021 om 14:54

Uiteindelijk gaan door corona gewoon heel veel bedrijven failliet wanneer de zuurstofslang van de overheid van het bedrijf af gaat.

17 februari 2021 om 14:55

Die verwachting is ook heel realistisch denk ik. De vraag is alleen of we meer faillissementen gaan krijgen dan een regulier jaar (incl inhaalslag van vorig jaar).

17 februari 2021 om 14:56

Alle bedrijven hangen aan een financieel infuus, daarom zijn er minder faillissementen. Dat ze nog niet failliet zijn is puur kunstmatig en zal absoluut veranderen wanneer de overheid stopt met ondersteunen en de Horeca slechts een beperkt aantal mensen mag ontvangen. De gehele horeca en het MKB roept dat ze het niet gaan halen en dat ze het somber inzien, dat zegt mij meer dan het kunstmatige historisch lage percentage faillissementen. En ik ben het overigens helemaal eens met Bme12. Ik sta 100 procent achter het doel (het voorkomen van Code Zwart op de ic's), maar zorg dan dat de groep die op de ic's komt te liggen beschermd wordt en gooi niet het hele land dicht. Mensen onder de 60 komen amper op de IC te liggen en overlijden al helemaal niet (minder dan 400 in nu bijna een jaar tijd). Het grootste gedeelte van Nederland is onder de 60 jaar, de meeste besmettingen zijn geweest bij mensen onder de 60 jaar, maar praktisch niemand overlijd of komt op de IC te liggen. Deze cijfers staan trouwens gewoon op de site van het Rivm. En ja ik weet dat hoe meer mensen onder de 60 besmet raken hoe groter de kans is dat de risicogroep wel besmet raakt, maar daarom zeg ik zorg er dan voor dat die groep goed beschermd wordt en gooi niet het hele land op slot.

17 februari 2021 om 17:21

@4ever4ajax - Uiteindelijk is het een optelsom die je pas kunt meten als de faillissementsgolf gaat komen. Ik denk niet dat we erover hoeven te discussieren dat die golf flink gaat zijn. Ik denk dat we van onze stoel vallen als we de toename in schulden en verliezen en de terugloop aan inkomsten van het bedrijfsleven in Nederland te zien krijgen. Dan ziet de wereld er ineens heel anders uit dan die eerste zin van jou.

17 februari 2021 om 18:58

@sirius: Ik zit in de bedrijfsfinancieringen en heb veel klanten in de getroffen branches. Het ligt er straks helemaal aan, hoe 'los' we als land gaan zodra alles weer kan. Afgelopen zomer was voor het grote merendeel van de horeca bijvoorbeeld heel goed gegaan (heb ik het wel over restaurants, niet over cafes), terwijl ze wel met beperkte maatregelen hadden te maken. Ook waren er bedrijven die eigenlijk op het punt van faillissement stonden toen de Corona-crisis kwam. Deze bedrijven hebben soms (heb zelf de voorbeelden) eigenlijk baat bij de maatregelen. De vraag alleen is: in hoeverre hebben ze deze tijd gebruikt om een aanpassing in hun businessmodel te doen. Want als ze op dezelfde voet doorgaan, zijn zij als 1e failliet. Als ik even uitga van de meest optimistische variant, zou het kunnen dat het mee zal vallen (maar een faillissementsgolf zal er zeker komen).

17 februari 2021 om 19:31

Ajax zal door transfers altijd winst maken denk ik. @bakkert Dan heb je ook gelezen dat 31 procent onder de 60 is op de IC. Dat is niet amper.

17 februari 2021 om 14:39

Of het nu wel of niet moet worden voorgezet laat ik even in het midden. Idem dito over de maatregelen waar ook ik enigszins mijn bedenkingen over heb. Maar genoemde oplossing is goed voor de Economie, maar nog zwakker voor de maatschappij. Door juist volgens jouw 'ongezonde' mensen in hokjes te gaan plaatsen. Een voorbeeld mijn schoonmoeder (directeur van een goed lopende kinderopvang) heeft al jaren nauwelijks goed functionerende nieren. Toch houdt zij die Toko staande. Mede door jouw genoemde oplossing zou zij thuis moeten zitten. Want elk stootje (dus zeker dat klote virus) kan voor haar ernstige gevolgen hebben. Denk daarbij aan het feit dat veel meer mensen dit hebben. Maar het maakt verder niet uit, voor een draaiende economie. Overigens zal miljoenenclub Ajax ondanks de klappen er vanzelf weer bovenop komen.

17 februari 2021 om 15:05

Dirk_borst, niet dat ik het (volledig) met de oplossing van BME eens ben, maar ik wil even op t verhaal van je schoonmoeder inhaken: zij is kwetsbaar zeg je, met haar nieren. Maar dat betekent dat ze nu ook op moet passen. BME neemt waarschijnlijk in ogenschouw dat nu iedereen thuis moet zitten, dus zowel gezond als zwak, maar in zijn voorgestelde situatie alleen de zwakkeren. Maar dat maakt eigenlijk niet uit, want die doen het nu toch ook. Daar zit wat in natuurlijk (alhoewel ik solidariteit hoog in het vaandel heb staan). Nu lijden er heel veel mensen onder, die eigenlijk er niet onder zouden hoeven lijden. Zowel lichamelijk als geestelijk als financieel. Beste oplossing was een jaar geleden al; allemaal 3 weken binnen. Uitzonderingen daargelaten, maar die direct vaccineren en alle mogelijkheden qua bescherming geven. Virus is dan zo weg. Kan nog steeds 😉

17 februari 2021 om 15:11

Hey Formus, uiteraard net iets meer dan wij gezonde mensen zeg maar. Zit zeker wel wat in hoor, maar ik vind dat je dan daar zwakkere weer te kort mee gaat doen. Vaak zitten zij al in omstandigheden die moeilijk voor hen zijn of dan wel vereenzaamd. Overigens met je eens verder, waarvan ik van mening ben dat de huidige situatie, maar ook de genoemde oplossing beide averechts werken. Lastig om daar een middenweg in te vinden.

17 februari 2021 om 16:19

Is ook lastig. Heb hetzelfde met mijn vader. Die is heel slecht, maar omdat ie thuis woont krijgt ie nog geen vaccin. Maar kan en mag helemaal niets. Daarom wij ook weinig, want willen elkaar deze laatste periode van zijn leven (max anderhalf jaar) nog wel kunnen zien en vasthouden.

17 februari 2021 om 16:31

Ik snap je volledig Formus. Ondanks alles, wens ik jou samen met jouw vader alle goeds toe. En hopelijk mogen jullie elkaar snel weer omhelzen. Dat is jullie gegund!

17 februari 2021 om 15:38

Doen alsof er een keuze is tussen (1) zwakkeren beschermen en (2) de economie weer openstellen, is een vals dilemma. Ze hebben beide met elkaar te maken. Als je veel besmettingen accepteert, heb je binnen de kortste tijd geen economie meer over. Meer mensen op de IC accepteren is een veelvoud van reguliere ziekenhuisopnames en weer een veelvoud aan mensen met gemiddelde en lichte klachten, die evengoed ook weer besmettelijk zijn.

17 februari 2021 om 18:17

Dank je wel. Dit moest even gezegd worden. De economie open gooien is natuurlijk paradoxaal genoeg veel erger voor... De economie! Dat neemt niet weg dat het middel, de lockdown, gewoon heel naar is en dat ik er ook echt niet blij mee ben. Hopelijk kan er snel weer wat meer. Ik denk ook wel dat er echt een grens aan zit. Een vierde vijfde zesde golf met een mutatie kan niet weer tot een lockdown leiden. Het overspoelen van de IC moet dan echt worden voorkomen, maar meer besmettingen moeten worden geaccepteerd vind ik. Niet vanwege de economie, ook, maar meer vanwege het sociale leven dat onder druk staat.

17 februari 2021 om 16:30

Dan komt de regering, met in het kielzog fossiel van Dissel, wel weer met onmeetbare variantjes op de proppen, zodat de boel lekker dicht kan blijven. Tenzij onze Tweede Kamer leden eens doen wat ze moeten doen, in plaats van achter dictator Rutte aan te lopen, namelijk verder kijken dan de stroom negatieve cijfers van het Omt, maar zich ook eens baseren op cijfers van buiten die organisatie. En dan blijkt dat andere experts tot heel andere conclusies komen. Nog los van hoe de maatschappij te beschermen tegen een stevig griepvirus. Voorbeeld: mijn buren zijn rond de 90 en hadden beiden het Corona virus onder de leden. Na een week weer genezen. Wel nog wat meer slapen, maar voor de rest geen bijverschijnselen. Natuurlijk komt iedereen er niet gemakkelijk van af. Maar is het niet zo dat de 1 pech heeft met een ernstige ziekte, en een ander niet? Of een ongeluk overkomt? Dat heet leven. En daarop volgt eens de dood. Maar wanneer we weer gaan leven, is de vraag...

17 februari 2021 om 18:15

Nee dat is niet zo. Dat heeft Italië wel bewezen.

Slechts 1,3 miljoen verlies. Zeer netjes als je ziet wat vele andere clubs presteren.

17 februari 2021 om 15:57

Niet te vroeg juichen. Hier zitten tientallen miljoenen CL-premies in. Vertekend het beeld nogal. De kosten zijn anders gespreid dan de inkomsten. Als Ajax kampioenspremies moet gaan uitkeren dan wordt het helemaal feest. De inkomsten daarvan vallen pas weer in het volgende boekjaar.

17 februari 2021 om 16:42

Ik kan me voorstellen dat spelers hier een passend gebaar in maken qua kampioenspremies. Als Ajax zou ik me niet zoveel zorgen maken, dankzij het uitstekende beleid de laatste jaren. PSV en Feyenoord kunnen zich beter zorgen gaan maken. Die staan er financieel al niet zo best bij, en kunnen de corona impact helemaal niet gebruiken. Daarnaast misschien ze misschien weer de CL inkomsten.

17 februari 2021 om 18:34

1,3 miljoen verlies, maar hier zitten wel 30-40 miljoen aan CL inkomsten in van voor de winter, die hebben ze de tweede helft van het jaar niet.
Normaal maakt Ajax in de eerste deel van het jaar winst door de europese inkomsten en dan zie je die in de 2e seizoenshelft meestal teruglopen.

Tja, het is vervelend dat dit verlies geleden wordt, maar ik denk dat de problemen in het niet vallen in vergelijking met andere clubs. Jarenlang goed beleid gaat ervoor zorgen dat we nu het hoofd boven water kunnen houden. Zeker wanneer dit seizoen het kampioenschap behaald wordt en dus de CL miljoenen weer binnenstromen.

Niet iets wat als verrassing komt denk ik zo. Gezien de goede cijfers laatste jaren is dat niet iets wat direct voor problemen gaat zorgen. Gezien omstandigheden respectabele resultaten maar dit mag niet een paar seizoen aanhouden natuurlijk. Benieuwd of dit zich gaat vertalen naar een rustigere zomer of juist meer verkopen en kosten wat terug brengen.

17 februari 2021 om 15:31

ik verwacht niet per se een rustige zomer. Het operationeel resultaat is dan wel negatief maar Ajax is toch grotendeels ingericht op opleiden en dure uitgaande transfers met af en toe een aankoop zoals Haller/blind/tadic. Het is ook geen absoluut verlies. Ajax vermogen is gestegen, er kan genoeg geïnvesteerd. Eigenlijk alleen het relatieve risico van een transfer is toegenomen. De waarde van spelers is variabel en daarom ook geen onderdeel van het operationeel resultaat. In de praktijk is dit echter slechts iets voor op papier en wordt in het algemene beleid natuurlijk gerekend maar verwachte transferopbrengsten.

Een vraag die je nog zou kunnen stellen, moet een club gericht zijn op een operationele winst? Wellicht deels voor investeringen maar er is ook een soort maatschappelijk belang voor het laaghouden van ticketprijzen of de wedstrijden niet achter een paywall hebben.
Persoonlijk vind ik dat trouwens iets waar onze overheid veel doortastender in had moeten zijn bij het geven van coronasteun. Je ziet het een beetje terug bij KLM en wat vergroeningseisen.

17 februari 2021 om 15:51

Toch heeft Ajax deze winter met Haller al gekozen om aankoop niet in één tijd te betalen met de liquide middelen die het tot de beschikking had, wat ze blijkbaar normaliter verkiezen om te doen, wat wel interessant om te zien was. Laatste jaren is echt extreem veel geld aan inkomende (en uitgaande) transfers de revue gepasseerd. Dat zal ook gaan minderen lijkt mij, we hebben paar gouden jaren gehad wat betreft jeugdige spelers en diens niveau. Dat komt altijd in golven en de markt is te klein om daar op lange termijn op te gaan vertrouwen imo. Nederlandse jeugd is niet elk jaar van benodigde niveau, dan moet je kwaliteit van buiten de landgrenzen halen en dat is niet altijd even succesvol (ladru periode was het ronduit slecht imo) en dan komen die 2 grote klappers straks keer in gevaar, zeker als prijzen omlaag gaan door mindere resultaten.
Persoonlijk ben ik van mening dat operationele winst behalen wel een absoluut streven moet zijn gezien de markt waarin Ajax opereert. Om een stabiele subtopper te worden is enkel geld verdienen uit transfers niet gewenst imo. Realistisch gezien kan Ajax alleen een serieuze stap zetten als er een volledige hervorming komt en daarmee belang van de Eredivisie gaat minderen en de CL (in nieuw concept) of een supercompetitie de primaire competitie gaat worden. Zie dat niet op korte termijn gebeuren dus op dit moment kan je alleen proberen 'best of the rest' te worden.

17 februari 2021 om 18:53

Ik denk dat het er vooral van af zal hangen hoe de verwachtingen rond het virus zijn tegen die tijd.
Als er in Europe inmiddels zo veel mensen een gevaccineerd zijn dat we veilig naar de stadions kunnen dan denk ik dat veel clubs gewoon weer geld uit gaan geven.
Voor Ajax specifiek zal het er vooral van afhangen welke spelers er vertekken, heel veel zwakke plekken waar je zo maar even een vervanger voor haalt zijn er eigenlijk niet voor de basis. Alleen de rechter positie centraal achterin misschien afhankelijk van hoe ze de ontwikkeling van Schuurs en Timber zien.
Het lijkt me wel een mooi jaar waarin ze van een aantal bankzitters - verhuurde spelers definitief afscheid kunnen nemen (ekkelenkamp, Labyad, Pierie, Magallan, Marin, Alvarez, Eiting, etc...)
Wanneer Ajax kampioen wordt denk ik dat ze gewoon weer aanvallend begroten zoals Overmars dat mooi noemt en in de zelfde categorie spelers gaat kijken waarin die ze de afgelopen jaren hebben gehaald als er een vervanger moet komen.

Kreeg gisteren een mailtje van Ajax dat mijn voucher volgende maand verloopt. Als ik deze voor die tijd niet heb verzilverd gaan ze ervan uit dat ik de club voor dit bedrag 'steun'. Wat een goedkoop gedoe in het licht van deze cijfers.

17 februari 2021 om 14:50

Dan verzilver je toch je voucher, wat doe je nou moeilijk?

17 februari 2021 om 15:00

Precies, je hebt die keuze toch. Ga dan niet hier zitten zeuren. Er zijn supporters die die keuze niet hebben....

17 februari 2021 om 15:11

Waaraan? Er zijn toch geen wedstrijden met publiek. Moet ik voor 130 EU aan Fanshop artikelen kopen waar ik geen behoefte aan heb? Waarom wordt die voucher niet gewoon verlengd totdat er weer publiek bij mag zijn?

17 februari 2021 om 15:39

Bel de klantenservice, maar ik begrijp je punt🤷‍♂️

17 februari 2021 om 16:50

@koen welk type voucher heb je. In eerste instantie was het zo dat zodra jij een bestelling deed in de fanshop (bijvoorbeeld een pen voor 3 euro) dat ze dan het bedrag van de voucher naar die rekening overmaakten. Moest je dus inderdaad wel een bestelling doen in de fanshop maar niet voor het bedrag dat jij noemt.

Weet even niet meer of er ook andere type vouchers waren.

Zelf vind ik het juist netjes dat Ajax je waarschuwt.

17 februari 2021 om 17:29

@sanmarcos
Oh werkt het op die manier. Ik dacht dat ik het volledige bedrag op moest maken aan Fanshop spullen. Dan is het idd een zeer nette regeling.
Heb ik hier weer dom lopen lullen zonder kennis van zaken.

17 februari 2021 om 17:23

Hij verloopt toch. Dus dan wist je dat al die tijd toch. Ze hadden ook niks kunnen zeggen.

17 februari 2021 om 18:19

Geldwaarde mag niet verlopen. Cadeaubonnen etc moet altijd nog te besteden zijn, is volgens mij wettelijk bepaald. Dus hoe kan dit dan?

17 februari 2021 om 18:59

Nee hoor Cadeaubonnen kunnen gewoon verlopen. Vaak na een jaar maar korter kan ook afhankelijk van de omstandigheden.
Daar zit voor de uitgevende partij nog een leuke BTW truc op ook, die moet je namelijk alleen afdragen als er een diest is geleverd. Maar op het moment dat die niet geleverd wordt dan mogen ze hem lekker in hun zak houden.
Meestal mag korter dan een jaar niet, maar het kan wel afhankelijk van de omstandigheden. Denk bijvoorbeel dat je een drankje wint voor een concert, dan kun je niet een paar dagen na afloop van dat concert nog eens langs gaan om dat drankje op te halen.

Het wordt eens tijd dat de Uefa dit soort voetbalclubs meer gaat waarderen, en clubs die het al jaren niet financieel voor elkaar hebben gaat straffen in de vorm van uitsluitingen.
Tevens vraag ik me af hoe de andere topclubs in NL het nog overeind houden als Ajax het al zo hard merkt. PSV en met name Feyenoord staan er financieel broos bij.

logische cijfers mooie resultaten en zonde van al dat geld maar moet de maatschappij hiervoor betalen is lastige kwestie

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren