Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Code rood bij Feyenoord: loonoffer en verkoop spelers niet uitgesloten

Laatste update:

De coronacrisis weegt zwaar voor Feyenoord in financieel opzicht, zo weet Voetbal International woensdag te onthullen in een uitgebreide tussenbalans. Er wordt door het weekblad al gerept over een mogelijk nieuw loonoffer van spelers en trainers en directie, om zo de ergste financiële nood te lenigen. Daarnaast wordt niet uitgesloten dat er na de zomerstop een reorganisatie zal plaatsvinden in De Kuip.

Feyenoord heeft sinds de start van de coronacrisis, in maart vorig jaar, te maken met een omzetverlies van bijna een miljoen euro bij elke thuiswedstrijd. Met nog zes thuisduels voor de boeg, het bekerduel met Ajax niet meegerekend, zal het verlies nóg verder oplopen voor de Rotterdamse club. De Feyenoord-leiding heeft zich naar verluidt al neergelegd bij een terugbetalingsclausule van 85 procent. Het is nog niet bekend hoeveel supporters hun geld voor de seizoenkaart van deze jaargang terugvragen, maar intern houdt men bij Feyenoord rekening met een miljoenenstrop. Binnenkort start de club in ieder geval met een campagne waarin om steun wordt gevraagd van de aanhang in deze moeilijke tijden.

Voetbal International benadrukt tevens het probleem van een nieuw loonoffer binnen de organisatie en wellicht zelfs een reorganisatie. Tijdens de aanhoudende coronacrisis is echter niets te voorspellen en mocht met ingang van komend seizoen het publiek weer welkom zijn bij duels in De Kuip, dan wordt een koerswijziging noodzakelijk, zeker ook als er al zaken zijn gedaan op de transfermarkt. De huidige problemen doen denken aan de situatie in 2010, toen de Vrienden van Feyenoord met een kapitaalinjectie een schuld van bijna veertig miljoen euro wisten weg te werken.

Bijkomend probleem voor Feyenoord tijdens de crisis is de eventuele bouw van een nieuw stadion. Ongeacht of het nieuwe onderkomen er nu wel of niet komt, de club teert behoorlijk snel in op het eigen vermogen. Er zijn supporters die bereid zijn om af te zien van hun geld voor een seizoenkaart, maar niet als dat geld vervolgens wordt gebruikt voor Feyenoord City, het project rondom het nieuwe stadion. Feyenoord benadrukt dat hier geen sprake van is, maar dat kan de scepsis bij de fans niet helemaal wegnemen. Er is ondanks alles ook hoop op betere tijden, want er zijn momenteel verschillende spelers die kapitaal vertegenwoordigen op het veld.

Voetbal International schuift Marcos Senesi, Orkun Kökcü, Tyrell Malacia, Justin Bijlow en Lutsharel Geertruida naar voren als spelers die met een behoorlijke transfersom kunnen worden verkocht in de nabije toekomst. Tevens is goed mogelijk dat er voortijdig afscheid wordt genomen van grootverdieners als Steven Berghuis en Nicolai Jörgensen. De nieuwe trainer Arne Slot hoeft in ieder geval niet te rekenen op een reeks aan aankopen deze zomer. De opvolger van Dick Advocaat in Rotterdam-Zuid zal het moeten doen met de spelers die er momenteel zijn, aangevuld met talenten uit de eigen opleiding.

Het bekerduel met sc Heerenveen van woensdag lijkt met het oog op Europees voetbal volgend jaar cruciaal te zijn voor Feyenoord. Het veroveren van een Europees ticket is in deze tijden namelijk een absolute must. Feyenoord werkt achter de schermen hard aan een noodplan, al worden daar nog geen mededelingen over gedaan. "Niet omdat we dat niet wíllen, maar doordat we deze weken eerst met het personeel gaan bespreken hoe we de financiele problemen door corona het hoofd willen gaan bieden. Daarna zullen we dat ook in alle openheid doen met de achterban", laat mediamanager Raymond Salomon weten aan Voetbal International.

RTV Rijnmond meldt maandagmiddag dat Feyenoord de optie van een samenwerking met een investeringspartij zeker in overweging neemt. Het Amerikaanse bedrijf Lazard zou zelfs al bezig zijn met een inventarisatie van partijen die eventueel bij Feyenoord zouden willen instappen. Het gaat in dit geval om een minderheidsaandeel met beperkte zeggenschap. Over verandering van onder meer het clublogo, de clubkleuren en de naam Feyenoord valt niet te onderhandelen, zo klinkt het. Er hebben zich volgens de regionale zender al meerdere partijen gemeld bij Feyenoord en naar verwachting wordt in het voorjaar begonnen met de eerste verkennende gesprekken.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

In dit artikel kan de naam Feyenoord vervangen worden door elke willekeurige Eredivisie ploeg ( op Ajax na ) toch ?

17 februari 2021 om 08:45

Ik denk dat de kosten bij Feyenoord ook iets hoger liggen dan bij elke willekeurige Eredivisie ploeg (op Ajax na). En geen inkomsten is geen inkomsten. Dat is overal nul. Wel jammer hoor, ik ben voor een zo sterk mogelijke Eredivisie dus het zou erg spijtig zijn als Feyenoord haar beste spelers moet verkopen.

17 februari 2021 om 08:49

En ze gaan dan hun spelers verkopen aan andere clubs die ook financiële last door de corona crisis, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk ook niet de hoofdprijs gaan ontvangen.

17 februari 2021 om 08:57

Ik denk dat elke club (op Ajax na) hun beste spelers moeten verkopen om gaten te dichten. Dus kwalitatief ga je er als ED altijd op achteruit. Daar komt bij dat Ajax er het minste op achteruit gaat en het dus waarschijnlijk nog makkelijker gaat krijgen.... Even voor de duidelijkheid ik zie net als andere ook liever een sterke competitie, dus ben er echt niet blij mee..

17 februari 2021 om 09:19

Best een grote als. Want daar tegen staat dat veel ploegen weinig spelers kopen, kijk maar naar de afgelopen 2 transferperiodes. Ik vind dat de eredivisie stappen heeft gemaakt qua sterkte. Zowel ploegel als Ajax en PSV die spelers als Haller en Gotze hebben, een feyenoord die Berghuis heeft kunnen houden en een Senesi heeft. Buiten je top 3 heb je veel innovatieve en prima trainers zoals Letsch, Buijs, Jans, Grim (haalt meer dan 200% uit zijn elftal) en Ultee. Je heerenveen heeft een a schone en veerman, je degradatiekandidaten hebben een Pavlidis en Giakoumakis. Als we even 10 jaar terug in de tijd gaan was het zoals ik me herrinder over de breedte gezien veel slechter en daar mogen we best trots op zijn als klein landje

17 februari 2021 om 09:16

Neen. Fortuna zit er nu wel warmpjes bij. Ik heb zelfs ergens gelezen dat we zelfs koploper zijn als het gaat om minste financiële schade in de Eredivisie.

17 februari 2021 om 09:42

Dat zal er deels mee te maken hebben dat ze de minste inkomsten uit toeschouwers hebben gok ik.

17 februari 2021 om 10:45

Zeer zeker niet de minste. Emmen,vvv, RKC scoren sowieso al lager qua toeschouwersinkomsten. Fortuna heeft qua sponsoraanhang ook meer dan deze clubs. Het zit hem ergens erin dat de clubstructuur minder afhankelijk is van speeldagen. Daarnaast speelt natuurlijk de rol van Illicali voor 90% een rol.

17 februari 2021 om 11:08

Zijn de kaarten bij Fortuna dan duurder, want Emmen had vorig jaar gemiddeld 200 mensen meer in het stadion. dan Fortuna. Verder denk ik dat die eigenaar van Fortuna die in 2016 gekomen is veel uitmaakt, die heeft er flink wat geld ingepompt. Daardoor zijn ze gepromoveerd en kunnen ze nu een degelijk elftal op de been brengen.

17 februari 2021 om 15:08

Je benoemt wel natuurlijk een jaar waarbij Fortuna veel aan negatieve reclame deed. Het spel leek werkelijk nergens op en veel mensen die het jaar ervoor enthousiasme hadden gecreëerd liepen weer weg. Terwijl het bij Emmen op rolletjes liep en mensen aantrok. Volgens mij was het het jaar hiervoor weer dik in Fortuna's voordeel. (meerdere uitverkochte wedstrijden betekent dat Emmen met zijn capaciteit het niet kan winnen) Dus al met al is dat wel vergelijkbaar. Wellicht dat de kaarten duurder zijn, of Fortuna gewoon elders meer inkomsten heeft dan kaartverkoop. En wat je zegt, externe inkomstenbronnen Illicali/gun.

17 februari 2021 om 10:10

AZ en PSV hebben die problemen toch niet in deze mate lijkt me hoor.

17 februari 2021 om 11:47

Kan me niet voorstellen dat PSV er nu heel florissant bij zit. Halen normaal gesproken meer uit business seats en business units dan Feyenoord, die inkomsten vallen weg. Hebben zich daarnaast ook redelijk uitgesloofd op de transfermarkt afgelopen zomer. Ik verwacht soortgelijke geluiden vanuit Eindhoven binnenkort. Die euro's voor Bergwijn en Lozano zijn ook wel een keer op.

17 februari 2021 om 11:50

Dat wel maar PSV speelt nog Europees (zal toch wel wat opleveren, net als de kwalificatie voor de knock-outs) en daarnaast hebben die gewoon meer vet op de botten dan Feyenoord in termen van eigen vermogen.

17 februari 2021 om 11:59

Uhm, waar baseer je dat op? Bij het verschijnen van de laatste jaarcijfers stond er een uitstekend artikel van de VI die juist aangaf dat PSV van de drie topclubs er het het minst florissant voorstaat. Hebben een groter salarishuis dan Feyenoord en grotere back office meen ik mij te herinneren. Daarnaast hebben ze vaak transferconstructies waarin investeerders meedelen in het succes. Van de Lozano miljoenen bleef maar een klein percentage in Eindhoven achter.

17 februari 2021 om 12:04

PSV heeft dacht ik ongeveer 41 miljoen eigen vermogen en Feyenoord 17 miljoen eigen vermogen. Dat is toch een heel stevig verschil. Daarnaast staat er ook gewoon meer kapitaal op het veld bij Psv.

17 februari 2021 om 12:45

Dat klopt. Alleen dat slonk de laatste jaren wel snel, het operationeel resultaat was afgelopen jaar dan weer aanzienlijk beter van Feyenoord (-16 om +1). Plus de salarishuishouding van PSV is negen miljoen euro forser. Ook daar gaan er wel klappen vallen.

17 februari 2021 om 10:27

@deenb nee want niet iedere club is ook bezig met een duur project voor nieuw stadion. Daarnaast als je bijv vergelijkt met AZ, die hebben goed beleid gevoerd. Die hebben transfer inkomsten opzij gelegd en dus groot eigen vermogen. Feyenoord haalde miljoenen binnen met CL en gooide alles over balk met aankopen. Weinig eigen vermogen, jaren bezig met duur project en aantal dure spelers zonder of weinig transferwaarde zoals Bogethin, Toornstra, Jorgenson. en zelfs Berghuis

17 februari 2021 om 11:01

Sinds wanneer is een nieuw jeugd- en trainingscomplex alles over de balk smijten met aankopen? Ik blijf het verwonderlijk vinden hoeveel mensen dit soort zaken blijven roepen... maak je nuance of zeg niks. Er waren zoveel zaken hopelijk vervallen dat veel meer dan het eerste elftal geld nodig had. Het kampioensschap was mooi en met het geld heeft Feyenoord op meer gebieden een stap kunnen zetten. De situatie was veel minder rooskleurig dan vele hebben doen geloven. Natuurlijk zijn er onder v. Geel een hoop dingen niet goed gegaan op financieel gebied, maar de investeringen zijn vele malen ruimer gedaan dan alleen het aankopen van spelers.

17 februari 2021 om 12:00

Bij AZ valt het ook best mee. Tuurlijk is er schade en zal AZ moeten geknibbelen op een aantal zaken. Ze wilden bijvoorbeeld de tribune doortrekken richting het veld maar dat is voor nu even in de ijskast gezet om te kijken hoe lang deze crisis nog gaat duren. Al het geld wat uitgegeven is zie je niet meer terug dus het geld vasthouden is geen slechte optie.

17 februari 2021 om 12:47

@azb100 - Natuurlijk valt het bij AZ niet mee. Hoe kom je daarbij? AZ heeft een eigen stadion. Niet alleen betalen ze dus gewoon de volle pond, ze missen ook het overgrote deel van de inkomsten. AZ zal waarschijnlijk reserves hebben waardoor ze zich niet in schulden hoeven te werken, maar ook bij AZ zal er toch behoorlijke schade geleden worden. Bij AZ gaat het er dus niet om dat er schade geleden word, maar dat ze de schade kunnen dragen.

17 februari 2021 om 12:45

Je moet rekenen dat iedere club hetzelfde gebrek aan baten heeft, maar de grootste clubs wel de grootste lasten hebben. Iedere club zal overigens spelers moeten verkopen om gaten te dichten. Wat dat betreft is dit misschien een beetje een storm in een glas water. Clubs die stellen dat zij de uitzondering zijn, staan glashard te liegen.

Dat zou een aderlating zijn als je de beste spelers moet verkopen en er niets voor terug kan halen. Ik kan me niet voorstellen dat een Kokcu, Malacia en Geertruida nu al een behoorlijke transfersom opleveren in Corona tijd. Senesi wel uiteraard.

17 februari 2021 om 08:39

Tis lastig te zeggen he.
Malacia en Geertruida zijn nog jong.
Malacia al wat langer in de basis en Geertruida in de lijsten van golden boy.
Dat ze nu niet de hoofdprijs gaan opleveren is denk wel duidelijk, maar je kan er denk wel een mooi bedrag voor vangen.
Alleen zijn dit nou net spelers waar je niet vanaf wil.
Denk dat eerst de grootverdieners eruit moeten en spelers waar je totaal niks mee doet.

17 februari 2021 om 09:40

Eens, ik denk als je die jonge jochies kunt behouden je veel meer profijt gaat hebben van zowel hun voetballende kwaliteiten als van een hogere transfersom. Dan hebben ze zich langer bewezen, ga je ze nu kwijtraken dan ben je op sportief gebied de pineut als je niet kan herinvesteren. Feyenoord zal creatief moeten zijn, spelers waarvan hun contract ten einde loopt verleiden met een mooi plaatje.

17 februari 2021 om 09:40

Bliek ik zou net zeggen, dat zijn jongens waar je echt niet vanaf wil! Feyenoord zonder sterkhouders, moet ik zelf niet aan denken man. 🤦🏾‍♂️

17 februari 2021 om 10:30

@bliek "maar je kan er denk wel een mooi bedrag voor vangen." Wat is volgens jou een mooi bedrag voor spelers als Malacia en Geertruia? Hoeveel denk je dat ze waard zijn.

17 februari 2021 om 10:33

Zou inderdaad proberen jongens als Malacia en Geertruida te behouden. Dan eerder iemand als Haps verkopen die waarschijnlijk ook een behoorlijk salaris verdient. Als Feyenoord zijnde zou ik proberen afscheid te nemen van Jorgensen, Kökcu, Senesie, Botteghin en wellicht dan ook Berghuis. Lijkt mij dat die spelers het financiële gat wel kunnen dichten.
Dan de focus op jeugd en proberen slimme aankopen/huurdeals te maken. Er zijn tegenwoordig zoveel gevallen toptalenten bij grote buitenlandse clubs dat Feyenoord daar toch wel van kan profiteren. Als is het maar om te huren en 1/2 jaar te overbruggen naar financiële stabiliteit.

17 februari 2021 om 10:38

@mrkrilin uiteraard wat een gek ervoor geef.
Maar ik zou ze beide niet onder de 10 laten gaan.
Maar het probleem is dat ze dan wel contracten moeten gaan verlengen.
Maar 10 vind ik voor nu een mooi bedrag.
Ga je daar Feyenoord mee redden tja dat denk ik niet.

17 februari 2021 om 12:43

Idealiter vang je tussen de 6 en 10 miljoen voor Haps. Ligt altijd goed in de markt en is bij Feyenoord bijzonder genoeg gewoon overbodig, nu Malacia het zo goed doet. Omdat Haps toch een van de betere spelers is, wordt er plek voor hem gemaakt, maar het is gewoon geen linksbuiten. Verkopen en dan heb je op links Malacia en Sinisterra. Top, die kunnen later serieuze bedragen opleveren

17 februari 2021 om 08:40

@JK-Ajax, de hele voetbalwereld gaat hier ontzettend veel last van krijgen. Ajax heeft veel vet op de botten, maar gaat ook een enorm verlies lijden. Voor clubs als Feyenoord is dit echt dramatisch, die hebben al weinig reserve. En het is maar de vraag of en in hoeverre clubs dat kunnen compenseren met transfer-inkomsten. Want ook de clubs die hoger in de 'voedselketen' staan denken wel twee keer na voordat ze grof geld betalen.

17 februari 2021 om 08:47

En als je dan bedenkt dat er Spaanse clubs zijn met zoveel miljoenen een schuld en gewoon tot de Europese Elite horen, dat is de verdeling en eerlijkheid toch wel een beetje scheef.

17 februari 2021 om 09:07

Liverpool, Manunited, AC Milan, Inter Milan, Barca, Real,... hebben allemaal honderden miljoenen aan schulden. Ook een beetje gek om een ploegen uit een piepkleine competitie met die ploegen te vergelijken. Verder zijn er voldoende ploegen in Spanje die destijds op te grote voet leefden gewoon gedegradeerd of failliet gegaan. Als je dan toch een vergelijking wil trekken dan zou ik eerder naar de Turkse clubs gaan kijken. Die ploegen worden gewoon door de politiek overeindgehouden.

17 februari 2021 om 09:24

Maar miljoenen schulden is een stuk minder erg als je honderden miljoenen omzet hebt en ook een flinke positieve kasstroom genereerd. Dit zie je ook bij je grote ondernemingen. Dan was volgens mij je Man u door de Glazers gebruikt om schulden heen te sluizen en was het bij Barcelona zo dat ook veel van de schulden nog te betalen transfersommen waren (sws 20 miljoen voor dest, 40 miljoen voor Coutinho en een deel van Frenkies bedrag). Real heeft net het hele stadion verbouwt wat je ook gewoon waarschijnlijk deels voor betaalt en de rest maandelijks gefactureerd krijgt. Het was 2 jaar geleden dat je Benfica en Porto samen met man u schulden hadden. Dat blijf ik dan nog het bijzonderst vinden.

17 februari 2021 om 09:42

Helemaal met je eens, er zullen her en der nog steeds absurde bedragen overgemaakt worden maar niet in de categorie waarin de Nederlandse clubs zich bevinden momenteel. Het is echt een financiele mokerslag voor velen waar hopelijk iedereen weer uit kan kruipen. Je moet een scenario toch niet willen waarbij je al je goede spelers moet verkopen om vervolgens onder je normale stand te spelen. (niet specifiek Feyenoord hoor)

17 februari 2021 om 11:28

Bovendien wordt een Feyenoord-shirt - net als een PSV-shirt tegenwoordig - niet enorm hoog gewaardeerd wanneer buitenlandse clubs in Nederland komen scouten. Ik zie dat bijvoorbeeld bij Malen. In het gunstigste geval toucheert PSV voor hem €40 miljoen. Zou hij echter voor Ajax wekelijks scoren dan gaat-ie zeker over de €50 miljoen. Met dat effect zal Feyenoord ook rekening houden. Senesi hou je bij een bod van €20 miljoen niet meer tegen en dat is denk ik ook de max. Kokcu en Sinisterra zullen €10-15 miljoen opleveren, Geertruida €7-8 miljoen, Malacia €5 miljoen en van een talentvolle keeper die nog geen volledig seizoen in de Eredivisie heeft gekeept wordt je ook niet rijk.

Toch zou een leegloop in mijn ogen voor de lange termijn een zegen zijn; ik heb bij Feyenoord al jaren het gevoel dat ik naar hetzelfde zit te kijken. De ochtendprogrammering van Harry Mens, waar de gasten wel eens veranderen, maar waar het voortkabbelende programma niet boeiender op wordt. En spelers als Jens Toornstra, Mark Diemers, Bryan Linssen en Nicolai Joergensen zijn wel de belichaming van de stilstand en saaiheid van dit Feyenoord, waar na uitspattingen als Kazim Richards, Edgar Ié, Liam Kelly en George Johnston ook nu een ongefundeerde exoot als Pratto niet ontbreekt. Kijk je naar de selectie van Feyenoord, dan zie ik het eigenlijk als een garageverkoop: je hebt nog wat waardevolle troeven waar je door onderhandeling de beste prijs voor wil hebben, maar de van de troep mag weg tegen elk acceptabel bod.

Met die insteek creeer je ruimte om te vernieuwen. Met het geld creeer je slagkracht om dat ook werkelijk te doen. Dan hoop ik dat Feyenoord niet te achterlijk is om het gelijk weer in twee spelers te steken en weer blut naar de volgende zomer te hobbelen. Pak het bij de wortel aan. Leg een spelvisie neer, investeer weer in je jeugdopleiding - nog bedankt, Martin van Geel! - en intensiveer je scouting in het buitenland (Latijns-Amerika, Scandinavië, Belgie en Zuidoost-Europa) en geef intussen een slim bij elkaar gescout en gekocht elftal de tijd om te ontwikkelen. Meet progressie niet over een seizoen, maar zet een stip op de horizon voor een periode van drie jaar. Bijvoorbeeld: 'vanaf 2024/2025 is Feyenoord een van de onmiskenbare titelfavorieten met een dat in 4-3-3-formatie aanvallend, initiatiefrijk en bij vlagen dominant speelt en een selectie met een gemiddelde leeftijd van 24 jaar, die voor minstens 35% uit zelf opgeleiden of vroeg gescoute en doorontwikkelde spelers bestaat.' Elke prijs die in de tussentijd wordt gepakt is meegenomen, maar vanuit deze benadering kun je de 102 speelronden die vanaf volgend seizoen tot dit ijkpunt volgen zien als een ontwikkelingstraject dat vorm geeft aan een nieuwe start. Volgens mij heeft Feyenoord al een TD die oog voor heeft voor de toekomst (het vastleggen van Antonucci is daarvan een mooi voorbeeld) en is er ook eindelijk een trainer aan boord die daar vorm aan kan geven.

17 februari 2021 om 11:50

Ik snap wat je zegt, maar deze premium die je betaalt voor spelers van bepaalde ploegen is ook wel een effect dat een keer is uitgewerkt. Als ik momenteel VDB en Dest zie sputteren bij hun ploegen gaan clubs ook wel een keer zich achter de oren krabben of iedere jonge speler die twee leuke potjes speelt meteen wereldtop is. Ziyech maakt het ook nog niet waar en zelfs Frenkie de Jong, waar iedereen lyrisch over is, kan het nog niet iedere wedstrijd opbrengen.

Grotendeels eens over je analyse wat Feyenoord betreft, overigens.

17 februari 2021 om 12:53

Tegenover een Van De Beek of Dest staan ook een Botman, Lang of op een hoger podium De Ligt en De Jong. Daarbij heeft Ajax gewoon altijd een goede onderhandelingspositie zolang spelers langlopende contracten hebben. Ze hebben genoeg geld, hoeven niet te verkopen en Overmars is bovendien een geweldige onderhandelaar gebleken. Er was een periode dat er alleen maar jongens als Riedewald en noem ze allemaal maar op waren en die lieten ook weinig zien. Ajax staat er gewoon goed op in Europa en zeker als het de opleiding betreft. Een opleiding die zo aangeschreven staat, daar betaalt men nou eenmaal flink voor.

17 februari 2021 om 13:10

@sirius. Ja maar die zijn dan ook voor heel veel geld weggegaan. Ik zeg ook niet dat Ajax geen talent herbergt, ik zeg dat clubs soms teveel betalen vanwege de Ajax factor. Daarnaast, een Feyenoord heeft ook een De Vrij, Vilhena, Wijnaldum en een Karsdorp die het internationaal best heel aardig doen en die toch voor aanzienlijk minder geld zijn weggegaan.

17 februari 2021 om 17:03

Als de luchtbel rondom Ajax-spelers al wordt doorprikt, geldt dat natuurlijk voor de hele Nederlandse markt. Frenkie de Jong is voor rond de €75 miljoen verkocht op Ajax' hoogtepunt. Zou hij in de huidige tijd €50-60 miljoen hebben opgeleverd, dan zakt ook de transferwaarde van spelers elders in de Eredivisie.

Overigens leverden de Feyenoorders die jij noemt niet alleen minder geld op, er is nog een verschil: deze jongens gingen van Feyenoord naar respectievelijk Lazio Roma, Krasnodar, PSV en AS Roma. Los van dat ik de internationale carrières van Vilhena en Karsdorp op zijn best twijfelachtig vind, is het vergelijk met de Ajacieden in kwestie natuurlijk niet eerlijk. Die jongens gingen met Barcelona, Juventus, Manchester United en Chelsea naar regelrechte topclubs. Dat ze het daar soms lastig hebben staat buiten kijf, maar bij de clubs daaronder zouden ze lachend basisspeler zijn natuurlijk.

We zullen niet de enige zijn, maar dat deze crisis niet goed is is wel duidelijk.
Senesi verkopen omdat je geld nodig gaat hebben is een reëel optie.
Het geld pompen in een bodemloze put is natuurlijk ook bagger.

Gelukkig weten we de laatste jaren met klappen om te gaan dus hier zullen we ook wel weer uitkomen.

17 februari 2021 om 12:56

Het is ook wel een beetje een "storm in een glas water". Natuurlijk is het schadelijk, maar het is wel te overzien door een speler goed te verkopen. Zolang je als club maar rekenschap hebt gehouden met de situatie, dan loopt het wel los. Dat neemt overigens niet weg dat dit zelfs voor relatief gezonde clubs niet nog een jaar moet gaan duren. Als we volgend jaar weer zo'n jaar krijgen, kunnen we driekwart van de Eredivisie wel opdoeken, denk ik.

Zegen voor de jeugdopleiding van Feyenoord. Hun beste tijd afgelopen decennium was nadat ze uit een diep dal kwam en het noodgedwongen met jeugdspelers moesten doen. Feyenoord heeft toen behoorlijk wat talent afgeleverd.

17 februari 2021 om 08:46

Precies. Snap ook niet wat Feyenoord met spelers als Diemers moet. Die loopt toch ook wel in de jeugd rond.

17 februari 2021 om 09:17

Snap ik ook niet. Veel Fortunezen zijn nu blij dat we van hem af zijn. Zijn vervanger (flemming) is gewoon beter.

17 februari 2021 om 10:08

Ik denk idd dat je zo'n jongen ook wel op kan leiden. Echter heb je Dickie die dat niet ziet. Ja, Diemers is consistent.. Scoort altijd een 4 of 5.

17 februari 2021 om 11:50

Die moest per se komen van Dick Advocaat. Zijn we mooi mee.

17 februari 2021 om 08:53

Dan moet je die talenten wel in huis hebben, even voor de duidelijkheid ik weet niet of ze die nu hebben. Maar de eerste keer waren die er wel. Dus die mazzel moet je wel hebben.

Ik ben benieuwd wat de staat van de clubs is bij start van het nieuwe seizoen?......

17 februari 2021 om 08:57

Ze zijn er denk altijd wel alleen moet je afvragen of een coach ze wil gebruiken.
De vorige keer moest het. Toen zag je dat het gewoon kon.
Met advocaat kan je nog zoveel talent hebben maar die gaat eenmaal niet gebruiken.

Slot zal volgend jaar wel weer wat meer talent gaan gebruiken. Ook omdat moet denk ik zo.

17 februari 2021 om 08:58

We zullen het zien, ik hoop voor Feyenoord dat er weer wat parels opstaan....

17 februari 2021 om 10:15

Ik denk dat je die parels komend seizoen nog niet kunt brengen. Die zijn simpelweg nog te jong. Dan heb ik het o.a. over Milambo (15), Kleijn (15), Felicia (16), Raap (14), Sliti (14), Kraaijeveld (13), Jaden Slory (15), Candelaria (16)

Deze talenten zou Slot eventueel bij het eerste kunnen halen, gezien hun leeftijd. Guus Baars (18), Ramon Hendriks (19), Shiloh 't Zand (17), Denzel Hall (19).

Ik hoop in ieder geval dat Slot wat meer bij de jeugd kijkt.

17 februari 2021 om 10:32

@repuitaz "jaden Slory" Zoon van? Mooie namen, maar Feyenoord moet uitkijken dat deze spelers niet gekaapt worden. Volgens mij verliezen jullie meeste jeugdspelers van de grote clubs in NL. Zoveel namen naar het buitenland, maar ook Ajax en AZ halen soms daar spelers weg.

17 februari 2021 om 10:40

De grootste fout die Feyenoord het afgelopen decennium gemaakt heeft is toch het jong team niet toevoegen aan de Kkd. Niet alleen als aantrekkingskracht van jeugd naar je club toe, kan mij namelijk voorstellen dat het ideale pad bij Ajax, Psv, AZ en Utrecht aantrekkelijker is. Maar vooral de fysieke hardheid die je wordt in de eerste divisie.

17 februari 2021 om 12:58

MrKrillin, inderdaad de zoon van. En zelfs hij, met een echte Feyenoorder als vader, dreigde naar Ajax te gaan. Maar goed, de parels die Repuiztav noemt zie ik niet snel vertrekken. Althans, die komen in interviews anders over dan de spelers die uit de jeugd vertrokken zijn

17 februari 2021 om 11:27

Dat lag toch iets anders. Destijds kregen spelers kansen, de tijd en mochten ze fouten maken. Nu in het heden is de jeugdopleiding verloederd, niet met de tijd meegegaan en minder dan die van andere grote ploegen. Fossielen hebben te lang de leiding gehad en de mentaliteit van als je goed genoeg bent kom je er wel en anders heb je pech gaat niet meer op. Tel daarbij op dat jong Feyenoord in een campingcompetitie speelt waar je als speler helemaal niets van leert. Spelers komen dan in een zwart gat. Idrissi kon destijds een amateurcontract ondertekenen en met zes man op een bijveld een beetje trainen en tegen de lamme en de blinden van Jong Top oss op een grauwe, regenachtige maandagavond spelen. Leer je helemaal niets van. Gelukkig is er met Arnesen wel een verandering bezig, maar dat zal nog jaren duren.

17 februari 2021 om 12:50

29er, dat waren ook wel talenten als Fer, De Vrij, Martins Indi, Wijnaldum, Castaignos, Cabral, Clasie, Vilhena, Boëtius, Kongolo. Het is niet zo dat je jaarlijks zo'n blik opentrekt en dat het vanzelf wel wat wordt als je ze in het eerste zet. Dit waren allemaal toonaangevende spelers in Nederlandse jeugdploegen, en dat terwijl Aké, Rekik en Ebecilio vertrokken. Die twee lichtingen waren uniek

Ik snap niet dat Justin Bijlow steeds naar voren wordt geschoven. Hij heeft nou niet bepaald bewezen dat je op hem kan bouwen de afgelopen jaren. Hij heeft niet eens 34 competitie wedstrijden in de benen.

17 februari 2021 om 09:14

Ben ik deels wel met jou eens. Hij is zeker wel talentvol maar voor een eventuele stap omhoog zal hij toch fysiek wel wat stabieler moeten worden. Er zullen weinig clubs zijn die een dikke zak geld over hebben voor een keeper die om de haverklap in de lappenmand zit.

Wanneer je geen geld hebt wordt je creatief. Kijk naar bv naar Feyenoord van een aantal jaar geleden. Allemaal eigen jeugd en een elftal waar de supporters echt trots op kunnen zijn. Geef je jeugdopleiding maar weer een echte kans.

17 februari 2021 om 08:59

Jeugdopleiding is natuurlijk leuk, maar de jeugd die staat in de zomer ook gewoon al bijna anderhalf jaar stil in de ontwikkeling omdat er vanaf maart 2020 amper is gespeeld. Hoe gaan die na amper een wedstrijd te hebben gespeeld in anderhalf jaar even aanhaken bij het eerste elftal, waarvan wordt verwacht dat ze in de top van de Eredivisie meedraaien.

17 februari 2021 om 09:24

Eigen jeugd vastleggen kost natuurlijk ook steeds meer geld. Elke jeugdspeler die vertrekt zegt natuurlijk dat er geen plan is, wat misschien soms zo is, maar wordt ook wel verleid met dikke contracten. Het is vooral hopen dat een 15 jarige het hartstikke naar zijn zin heeft en wil blijven. Of de ouders gewoon in Nederland willen blijven. Maar als het om geld gaat is Feyenoord toch bij voorbaat al kansloos tegenover een Chelsea of City.

17 februari 2021 om 10:09

@pablonino, ouders hoeven natuurlijk niet per se mee. Kan me herinneren dat de ouders van Nathan Ake alleen in het eerste weekend meegingen om hem te helpen met zijn spullen en daarna weer richting Nederland vertrokken.

17 februari 2021 om 10:26

Nee maar bedoel meer dat de ouders niet willen dat hun kind in het buitenland gaat voetballen. Die denken, je kan hier ook prima voetballen, je blijft lekker thuis wonen, vrienden en familie in de buurt.

17 februari 2021 om 10:35

Ah op die manier. Denk dat weinig ouders zoiets zouden doen. Is toch een enorme kans die je je kind ontneemt en je kind zal je misschien zoiets voor altijd kwalijk blijven nemen.

17 februari 2021 om 11:20

Naja wat ontneem je hem? Het avontuur? Het is niet zo dat de kans groter is dat je doorbreekt als je naar het buitenland gaat. En een flinke zak geld, maar hier zullen de jeugdspelers ook geen klagen hebben. Maar het is toch ook per kind anders. De ene zal zich probleemloos aanpassen en een ander krijgt misschien flinke heimwee. Een hoop 16 jarige zullen dat echt niet zelf kunnen inschatten, dan is het de hoop dat de ouders dat doen. Daar kun je wellicht op dat moment woest om zijn maar als je 10 jaar verder bent dan zal je best begrijpen waarom je ouders je niet lieten gaan.

17 februari 2021 om 11:43

@pablonino, de kans, het avontuur, het geld. Misschien krijgt zo kind heimwee maar dat is aan hemzelf om dat uit te vinden. Ze zijn geen 6 meer. Zeker bij Feyenoord verdienen ze echt wel veel minder, maar ook Ajax kan er lang niet aan komen.

17 februari 2021 om 12:08

Ik vind het makkelijk gedacht, je tekent voor 3 jaar dacht ik. (dat is geloof ik het maximale wat een 16 jarige mag hebben) Om dan wellicht na een maand erachter te komen dat je daar ongelukkig zit. Dan is het nog een lange zit. Ik weet dat er qua geld een hoop verschil zit. Maar het is geen verschil tussen arm en rijk. Maar tussen rijk en rijker.

17 februari 2021 om 12:21

Dan moet hij dat jaartje maar uitzitten. Weer een ervaring rijker. Zo'n kind hoeft heus niet de volle 3 jaar dan uit te zitten want de club weet ook wel dat ze niets aan zo jongen hebben.

Ik vind niet dat ouders hun kinderen overal tegen moeten beschermen en iets als heimwee op deze leeftijd valt daar zeker onder.

17 februari 2021 om 11:28

Jongens als Burger en Vente dan zeker kansen geven, spelers die nog te slecht zijn voor keuken kampioen divisie. Moeten dan wel talenten zijn met potentie, maar helaas vertrekken de grootste talenten vaak.

Is puur een aanname en speculatie van Martijn. Het zou hem sieren als hij een interview zou hebben met de financieel directeur van Feyenoord en niet van die nietszeggende zinnen. We zullen het allemaal wel zien.

17 februari 2021 om 12:14

Is het helemaal niet van Martijn. Misschien dat je even het volledige artikel op VI Pro moet lezen. Daarin komt wel meer naar voren.

Het is begrijpelijk dat Feyenoord (en andere clubs) deze corona-ellende niet aan zag komen. Logisch dat er dan veel verlies wordt geleden. Toch zou ik het niet echt fijn vinden dat er campagne gevoerd wordt om je geld voor de seizoenskaart niet terug te vragen, terwijl er wel weer tonnen uitgegeven worden aan bijvoorbeeld Pratto. Pratto is bij Feyenoord weer een duidelijk voorbeeld van het wanbeleid dat ze voeren en dat wanbeleid moet nu weer betaald worden door de gewone man. Ik zou daar niet in meegaan als supporter.

17 februari 2021 om 10:37

@afca eens zo een crisis zagen ze niet aankomen, maar je kan ze wel verwijten dat ze te snel geld uitgeven. Kijk een AZ die hebben voor veel geld verkocht maar amper uitgegeven. Net als Ajax veel geld pompen in je eigen vermogen.

Feyenoord haalde miljoenen binnen met CL en hebben alles uitgegeven aan aankopen. Doel was te snel aanhaken. Dure gok gaat nu blijken.

Mochten clubs echt veel financiele problemen krijgen door deze crisis, dan kunnen clubs met veel eigen vermogen zoals Ajax en AZ goedkoop gaan shoppen. Als Feyenoord op salarissen moet bezuinigen bijv dan kan AZ zo een groot talent uit de jeugd verleiden met beter contract en ontwikkelplan.

Feyenoord haalde bivj Pratto. Deze man gaat niet verschil maken of later geld opleveren. Intussen verhuren ze aanvallende talenten aan club als Dordrecht... Ze leren het niet en blijven wanbeleid voeren.

17 februari 2021 om 12:02

Pratto is niet gekocht dus gaat sowieso geen geld opleveren.

Het geld van de CL werd niet geïnvesteerd in nieuwe speler maar in aflossen van schulden. Er werd juist te weinig geïnvesteerd in spelers.

Het stukje wanbeleid ben ik zeker met je eens alleen het probleem is dat heb je ook niet in 1 keer goed.
Arnessen is op een redelijke weg bezig, maar ja je heb dat niet in 1 dag op de rit.
Daarnaast dat jeugdspelers verhuurd worden kan en mag je inderdaad je bedenkingen bij hebben.
Aan de andere kant een Vente heeft aangetoond het niveau niet aan te kunnen moet je hem dan maar op blijven stellen.
Ik zelf had graag gezien dat Azarkan en Bannis wat meer kansen hadden gekregen op het moment dat we geen fitte selectie hadden. Het probleem is echter dat we een coach hebben die het liefst met zo min mogelijk jeugd speelt.

Dit lijkt voor komend seizoen ook opgelost te zijn.

17 februari 2021 om 13:10

@bliek ook al is Pratto gehuurd het kost de club geld. Zoals ik aangaf, hij zal niet het verschil maken dus beter kans geven aan Bannis en Azarkan.

Hoop dat Slot wel durft kansen te geven. De eredivisie heeft baat bij sterke clubs.

17 februari 2021 om 13:43

Ja, uiteraard kost Pratto ook een huursom en/of salaris. En dat zal vermoedelijk hoger liggen dan de kosten van verhuurde talenten.

Het is nu inderdaad afwachten wat Slot gaat doen. Ik denk dat hij de jeugd veel kansen gaat geven, noodgedwongen of niet. Maar dit zou zeker aan het begin van het nieuwe seizoen wel eens veel punten kunnen kosten, aangezien de Rotterdamse jeugd al een jaar stilstaat vanwege Corona.

Natuurlijk kun je als Feyenoord naar je supporters roepen dat je geld dat door hen betaald is voor een seizoenkaart niet gaat gebruiken voor Feyenoord City, maar hoe gaat een fan zoiets controleren ? Dat gaat gewoon niet want geen mens krijgt de kans met zijn neus in de boeken te duiken en aldus is dat een loze belofte.

Ik vind de rol van iemand als Advocaat wel een beetje kwalijk qua transfers. Dickie is altijd heel erg gericht op de korte termijn en dan moet hij er bijvoorbeeld weer perse een spits bij hebben. Nu heeft Feyenoord drie spitsen in de selectie (jorgensen, Pratto en Bozenik) en Vente en Bannis nog verhuurd. En uiteindelijk speelt Linssen? Dan zeggen mensen dat die extra spits maar een paar ton huur kost maar alles bij elkaar tikt het wel aan natuurlijk.

ach bij feyenoord wordt er in ieder geval nog over nagedacht om de seizoenskaart terug te betalen, bij mijn club was daar vanaf het begin al geen sprake van, ik heb dus voor 250 euro een hele wedstrijd gezien, omdat ik geluk had bij de helft van seizoenkaarthouders te zitten die naar die eerste wedstrijd mochten, er zijn er dus ook die nog geen wedstrijd hebben gezien en hun geld ook niet terug gaan zien.

Gaat voor een hele hoop clubs nog een flink gepuzzel opleveren, aangezien ze ook niet echt op de jeugd kunnen terugvallen omdat die ook al tijden niet spelen, en dus nog lang niet op het niveau van het eerste zullen zitten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren