Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Veerman kijkt ogen uit bij terugkeer: ‘VVV-Ajax 0-13, dat slaat toch alles?’

Laatste update:

Henk Veerman verliet sc Heerenveen in 2018 voor het avontuur bij FC St. Pauli, om afgelopen zomer terug te keren in het Abe Lenstra Stadion. In de tussentijd is er behoorlijk veel veranderd in de Eredivisie, zo oordeelt de boomlange aanvaller. Veerman neemt de monsterzege van Ajax op VVV-Venlo (0-13) van eind oktober als voorbeeld van de dominantie van de Amsterdamse club in het Nederlandse voetbal.

"Het gat tussen de top en de onderkant is naar mijn idee groter geworden", concludeert Veerman in een uitgebreid interview met Voetbal International. "VVV-Ajax, 0-13. Dat slaat toch alles? En dan staat VVV niet eens laatste...Ajax is echt enorm gegroeid in de laatste paar jaar. Als zij gas willen geven, zijn ze niet te houden." De Heerenveen-spits ziet het gat tussen de top en het rechterrijtje steeds groter worden. "Tegelijkertijd zie je dat ploegen aan de onderkant veel minder brengen. Wij hadden op bezoek bij ADO Den Haag laatst een totale offday, niets lukte. En nóg konden zij het spel niet maken en waren ze blij met een punt. Vóór mijn vertrek was dat niet zo."

Veerman had in de meest recente transferperiode ook voor FC Groningen kunnen kiezen, al bleef een definitieve deal uit. Aan de flirt met de Trots van het Noorden houdt de 29-jarige aanvaller een apart gevoel over. "Over de persoonlijke voorwaarden konden we het wel eens worden, alleen hebben ze uiteindelijk besloten om een jongere spits te nemen", verwijst Veerman naar het binnenhalen van de pas twintigjarige Jörgen Strand Larsen. "Dat vind ik prima, maar dan is het raar dat er achteraf gezegd wordt dat ik te duur zou zijn geweest."

"Op de dag dat ik helemaal rondkwam met Heerenveen, hebben ze nota bene nog een laatste bod gedaan bij Sankt Pauli. Ook dat is de voetballerij blijkbaar, maar van zulke draaierij hou ik absoluut niet", voegt Veerman daar in duidelijke bewoordingen aan toe. Onder meer Voetbal International schreef destijds dat de salariseisen van de spits te gortig waren, wat volgens Veerman niet klopt. "Kijk nou om je heen. Ik zit hier in een hartstikke normaal huis, het gaat mij totaal niet om geld. Als dat zo belangrijk voor me geweest was, had ik nu wel ergens anders gespeeld."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat niveau heeft Ajax ook maar 1 wedstrijd laten zien. Vvv had een complete off day.

18 december 2020 om 13:12

Ajax heeft op 12 wedstrijden al 6 keer minstens 4 goals gemaakt.

18 december 2020 om 13:47

Dat is een hele mooie score, je kan alleen de eredivisie pas na de winterstop gaan beoordelen.
Ajax wint vaker van de "kleintjes" en die komen nu allemaal achter elkaar.
Als je e verschillen ziet in de top 8 dan kan je daar nog helemaal niets uithalen.
Mijn Az schreef iedereen al af na 5 wedstrijden terwijl ze nogmaar 4 verliespunten achter de nummer 2 staan.
Krijgt een club ineens te maken met een Corona golf dan ziet de stand er na2weken weer heel anders uit.
Die "dominantie" waar sprake van is heb ik nog geen enkel seizoen gezien, ook nu niet.

18 december 2020 om 14:01

@tinus45, Ajax heeft dan wel momenteel geen een Corona geval maar als je ziet hoeveel spelers Ajax mist dan komt dat wel op hetzelfde neer als corona. Ajax kennende is een Corona golf een stuk gunstiger want blessures lijken wel standaard een maand langer te duren bij Ajax.

18 december 2020 om 14:32

Nu in het overgrote deel van de wedstrijden is die dominantie gewoon wel aanwezig. 50% winnen ze dus gewoon doodeenvoudig, maar dat geldt ook voor de meeste andere topteams in de eredivisie. Maar het was eerder een reactie op zijn statement “Ajax heeft dat ook maar 1 wedstrijd dat niveau laten zien”.

18 december 2020 om 13:15

Heb je het doelsaldo van Ajax gezien?

Ajax is wel sterker geworden sinds ze besloten om minder zuinig te zijn met transfersommen en salarissen. Al blijf ik erbij dat die 13-0 een incidenteel iets is, een VVV die er totaal met de pet ernaar gooide en een Ajax dat een keer geen medelijden had met de tegenstander en maar bleef gaan. Verder vind ik het verschil tussen de overige toppers en de rest vd competitie helemaal niet groter geworden. Vitesse en Twente doen het heel leuk, terwijl clubs als Feyenoord en AZ heel moeilijk hun punten verzamelen. Psv is na een moeilijke start wat logisch met een nieuwe trainer weer op niveau, maar nog niet dat ze bepaalde teams overklassen.

18 december 2020 om 14:10

Ik denk dat men ook niet zozeer het verschil bedoelt tussen een Ajax en een Vitesse maar echt Ajax en degradatiekandidaten. Vitesse heeft zich tegenwoordig sws opgegeven als een soort Last Chance U wat zeer slim is. Die jongens maken daar echt het verschil. FC Twente doet het ook deels zo goed door Danilo, een jongen die waarschijnlijk 6 jaar geleden gewoon in de basis bij Ajax zou staan.

Het valt wel mee toch hoe erg Ajax domineert (wat imo ook goed is voor de competitie)? Vorig jaar had AZ evenveel punten en ook dit jaar is het verschil met de achtervolgers minimaal. Ze zijn het beste team, maar om te spreken van dominantie, dan zouden ze echt aantoonbaar ver boven de rest moeten staan, en dat is gewoon niet zo, alleen op papier misschien.

18 december 2020 om 13:15

Precies. Ik als ajax fan zit daar eerlijk gezegd ook niet op te wachten. Niks leukers dan een spannend eredivisie seizoen met een zo laat mogelijke ontknoping

18 december 2020 om 13:32

Ik zie Ajax ook niet snel structureel domineren. PSV zit normaal gesproken ook op een veel hoger niveau dan de concurrentie. Ajax zou dan structureel 88-90 punten moeten halen en dat is een utopie.

18 december 2020 om 13:39

@rubentje13: zijn punt is volgens mij niet zozeer Ajax, maar de top in Nederland. Hij gebruikt daarin dan als voorbeeld VVV-Ajax. Hij zegt het in dit artikel wel in het begin hoor, dus begrijp jouw stuk ook helemaal. Maar verderop heeft hij het over de top van Nederland. En daar denk ik dat hij een punt heeft. Als je ziet hoe weinig het rechterrijtje kan brengen tegen de topclubs, is dat ook echt gewoon zo.

18 december 2020 om 13:50

Ajax domineert inderdaad niet, maar persoonlijk denk ik juist dat het komt omdat dus het verschil tussen top en rechterrijtje zo groot is, waardoor de topclubs (ajax en psv) en in mindere mate Az en Feyenoord (op dit seizoen na) ook maar relatief weinig punten verliezen. Hierdoor blijft het inderdaad spannend bovenin en zijn de onderlinge duels ook wel echt key, zoals AZ vorig jaar zo sterk deed.

18 december 2020 om 14:03

Ik weet niet of het rechterrijtje echt zwakker is geworden. Als je kijkt naar het puntenaantal van de kampioen sinds 1957, dan lijkt dat vrijwel constant te zijn (het golft een beetje op en neer, maar je ziet geen duidelijke lijn naar boven of naar beneden). Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat het rechterrijtje zwakker is geworden, maar dat zou betekenen dat het linkerrijtje of de subtop sterker is geworden, waardoor in onderlinge duels veel meer punten verloren worden. Eigenlijk wel interessant om te weten welke trend daarin gaande is.

18 december 2020 om 14:08

Precies, de titel zal waarschijnlijk beslist worden tussen Ajax en Psv. Niet iets nieuws in de afgelopen pakweg 30 jaar.

18 december 2020 om 14:15

En dat zal ook nooit gaan gebeuren. Daar is de Eredivisie echt te zwak voor. Psv heeft ook altijd genoeg klasse om de potjes gewoon te winnen. Ook met een slechte dag winnen ze. Bijvoorbeeld de PL waar bijna iedere club wel van de topclubs kunnen winnen kun je echt domineren. Liverpool deed dat ook echt. Door gewoon 0 fouten te maken. De concurrenten maken dan fouten en dan loop je uit. In de Eredivisie kunnen psv en Ajax zoveel fouten maken als ze willen er is toch geen club die ze bij kan benen.

18 december 2020 om 15:46

Ajax kan de Eredivisie ook bijna niet gaan domineren. Al was Ajax zo goed als Bayern München zou dat nog heel erg lastig zijn. De ploegen waarmee Ajax om de titel strijd winnen namelijk ook heel simpel gezegd 90% van hun wedstrijden. Die ploegen blijven altijd in het spoor/meestrijden en als Ajax dan een mindere periode heeft, wat elke club gedurende een seizoen één of meerdere keren kan overkomen, zitten die clubs er gelijk kort op/gaan eroverheen. Het niveau is hier in de breedte gewoon te laag om clubs als AZ, Feyenoord en PSV echt definitief af te schudden/een bijna onoverbrugbare voorsprong op te bouwen. Ajax kan de Eredivisie dus eigenlijk nooit zo domineren, maar Ajax kan wel ver boven de rest staan qua basis/gemiddelde/piekniveau.

Uiteindelijk is voetbal geld. Je pompt geld in een club en de club wordt succesvol, uitzonderingen daar gelaten. Als je dan de begroting ziet van clubs als Heerenveen en Groningen ziet het er gewoon somber uit voor de Eredivisie. Kijk voor de grap eens naar de begrotingen 10 jaar geleden in vergelijking met nu. Nu zie je Ajax die door CL gelden echt 10x de begroting van subtoppers heeft. 10 jaar geleden was het misschien 2 of 3x de begroting van de subtop. Ook zie je tegenwoordig dat competities als 2e Bundesliga en Championship veel meer financiële middelen hebben dan de Eredivisie. Ik zie dat helaas als een jammerlijke zaak. Had het leuk gevonden als clubs als Heerenveen spelers voor 5-6 miljoen konden kopen. Tegenwoordig kunnen ze niet eens concurreren met 2e Liga clubs als Sankt Pauli.

Ajax is wel een stuk beter dan de meeste andere nederlandse clubs, maar in europa stelt het niet veel voor. Als je het tegen Atalanta al lastig hebt, dat zegt genoeg.

18 december 2020 om 13:54

Nounou Atalanta is niet zo slecht als jij zegt. Volgens mij de laatste pot nog gelijk gespeeld tegen Juventus en twee jaar geleden een vergelijkbare route als Ajax gehad in de cl.

Zoals ik hierboven aangeef denk ik inderdaad dat Ajax (maar ook Psv) echt stappen heeft gemaakt afgelopen jaren, waardoor het gat steeds groter wordt met andere clubs. Daarbij wil ik wel een sidenote plaatsen, dat ik vind dat veel (subtop)clubs ook echt matig beleid hebben gevoerd afgelopen jaren waardoor ze nog niet de weg omhoog hebben gevonden en de afstand groter is geworden. Dit geldt voor clubs zoals Heereveen, Groningen en Utrecht maar ook een beetje voor de clubs daaronder.

18 december 2020 om 14:34

Welke stappen heeft PSV dan gemaakt de afgelopen jaren? Zeker afgelopen jaar waren ze gewoon zwak voor hun doen.

Dat punt over ADO was wel echt zeer zeer pijnlijk. SC Heerenveen daar probeer je altijd, zeker thuis, drie punten tegen te pakken. Ze hebben meestal betere spelers, maar we hebben het hier niet over de topclubs. ADO was altijd die club met buffels van spelers die zich naar de overwinning vochten. Tegenwoordig is het niks, het is een wonder boven wonder dat Emmen nog onder ons staat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren