Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Hieruit blijkt dat je niet voor Ajax, PSV of Feyenoord hoeft te spelen’

Laatste update:

Met het debuut van Marco Bizot in de oefeninterland tegen Spanje (1-1) van woensdagavond komt het aantal AZ-spelers dat sinds het EK van 2004 debuteerde in het Nederlands elftal op 23 te staan. Geen enkele andere Nederlandse club zag in de afgelopen zestien jaar zoveel spelers hun vuurdoop beleven in Oranje, zo heeft Opta berekend. Technisch directeur Max Huiberts is zeer trots op de cijfers die AZ kan overleggen.

"Het is natuurlijk harstikke mooi dat wij zoveel spelers leveren aan het Nederlands elftal. En toch ook bijzonder", vertelt Huiberts in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Het was goed om te zien dat Marco prima keepte en dat Calvin Stengs goed inviel. Owen Wijndal speelde uitstekend. Tegen toch wel een gerenommeerde tegenstander." Door het debuut van Bizot heeft AZ een kleine voorsprong op Ajax (22) wat betreft internationals sinds 2004. "Het mooie is dat er altijd werd gezegd dat om bij Oranje te komen, je bij een traditionele topclub als Ajax, PSV of Feyenoord moet spelen. Hieruit blijkt dat dat niet zo is. Spelers maken een goede kans om international te worden als ze bij AZ spelen. Dat is geen mening, dat is een feit."

AZ leverde vroeger met name aanwinsten aan het Nederlands elftal, maar die tijden lijken voorbij. Tegenwoordig zijn het vooral zelfopgeleide spelers die zich bij Oranje mogen melden. "Dat geeft aan dat succes op verschillende manieren mogelijk is", vervolgt de trotse Huiberts zijn relaas. "Tijdens de Scheringa-periode (ex-voorzitter Dirk Scheringa, red.) was er meer geld. Nu doen we het op een andere manier." De AZ-bestuurder denkt dat het zeker helpt dat zijn club bijna jaarlijks op het Europese toneel acteert. "Vorig jaar tegen Manchester United, dit seizoen tegen Real Sociedad. De spelers krijgen al vroeg te maken met de internationale wetten van het topvoetbal."

Wijndal maakt indruk: 'Ik wil heel graag de linksback van Oranje worden'

Huiberts denkt niet dat Wijndal, één van de uitblinkers tegen Spanje, zich anders zal gaan gedragen op het trainingsveld van AZ. "Ik heb dat de vorige keer ook niet gemerkt. Het zijn allemaal nuchtere, zelfverzekerde jongens. Die geduldig zijn ook", aldus de technisch directeur, die weet dat de interesse in Wijndal alleen maar zal toenemen. Toch verwacht hij niet dat de linksback zomaar zal vertrekken. "Ze zijn ook geduldig. Ooit gaan ze, maar ze weten precies wat er nodig is om straks ook te slagen in het buitenland."

Alle internationals van AZ sinds het EK van 2004: Jan Kromkamp, Barry van Galen, Joris Mathijsen, Barry Opdam, Tim de Cler, Ron Vlaar, Henk Timmer, Kew Jaliens, Martijn Meerdink, Stijn Schaars, David Mendes da Silva, Danny Koevermans, Demy de Zeeuw, Nick Viergever, Adam Maher, Vincent Janssen, Wout Weghorst, Guus Til, Calvin Stengs, Myron Boadu, Owen Wijndal, Teun Koopmeiners en Marco Bizot.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel mooi voor AZ. Ben wel benieuwd hoeveel er van psv en Feyenoord hebben gedebuteerd. AZ heeft ook een beetje de plaatst van Feyenoord ingenomen in Nederland. Normaal gesproken gaat Ajax AZ weer voorbij als spelers als gravenberch en Botman gaan debuteren.

13 november 2020 om 08:12

Ben ik ook benieuwd naar en vooral ook wie. Denj dat het gevalletje kwaliteit boven kwantiteit is. Niet per se spelers die zijn uitgegroeid tot vast waarden. Op Mathijsen Vlaar en de Zeeuw(deels) na.

13 november 2020 om 09:12

Inderdaad, wie dieper in dat lijstje duikt valt meteen iets op. Het overgrote deel zijn internationaal vooral niets zeggende namen. En een jaar uitkiezen wat een club het beste uitkomt is natuurlijk een bekend trucje.

13 november 2020 om 08:20

Botman is geen ajax speler op het moment dat hij zijn debuut gaat maken. Daarnaast waarom is het zo belangrijk om te melden dat Ajax er weer overheen zou gaan? Als je kijkt naar het beleid van AZ i.c.m. het budget dat ze hebben dan kan niks anders dan je pet afnemen. Ze hebben nog steeds een stuk minder budget dan Ajax, PSV en Feyenoord.

13 november 2020 om 18:20

Buiten dat, waren de meeste bankzitters. Alleen de Zeeuw en Mathijsen, waren duidelijke basisspelers.

Ik ga mierenneuken maar waarom neemt Opta 2004 als referentiepunt? Zodat de cijfertjes van AZ dan beter zijn? Zou mijns inziens logischer zijn om 20 jaar, dus vanaf 2000, of de laatste 10 jaar te pakken. Maakt het niet minder knap natuurlijk, maar 16 jaar is niet echt een logisch meetpunt. Over de afgelopen 10 jaar zal dat aantal weer een heel stuk lager liggen en kun je percwntueel dus wel beter bij Ajax of PSV ballen om international te zijn. Het overgrote gedeelte van die lijst debuteerde in het tijdperk Scheringa, toen AZ onder andere de titel pakte.

13 november 2020 om 08:08

Volgens mij omdat Kromkamp de eerste was sinds 1998. Geen heel gek punt om te beginnen met tellen.

13 november 2020 om 08:14

Maar dan pak je toch 1998 ipv 2004?

13 november 2020 om 08:22

@dr.mario omdat wanneer je 2004 neemt, AZ boven andere clubs komt. Het is af en toe wel zoeken naar stats wat ze doen, maar als je 2003 of 2005 kiest, staat Ajax wss gelijk of boven AZ en dan is het geen artikel waard.

13 november 2020 om 08:53

@FCG,

Dat was ook mijn gedachte. Beetje selectief gekozen om er een artikel aan te kunnen weiden. Nouja, ergens ook wel creatief bedacht.

13 november 2020 om 10:59

Ik denk dat Opta 2004 heeft gekozen omdat 2004 een succesjaar was van AZ. Az haalde de halve finale Uefa Cup en werd 3de in de Eredivisie. Hoe vaak wordt er bij club niet gemeten vanaf een succesjaar.

14 november 2020 om 01:47

Juist omdat Kromkamp de eerste was sinds 98 is het logisch te meten vanaf het punt dat er dus weer Az'ers geselecteerd worden, 2004. Waarom zou je 6 jaar meenemen in je analyse als je weet dat dit niet relevant is? Het is juist waardevol om te zien dat AZ vanaf het punt dat er weer spelers werden opgeroepen juist alleen maar meer is gaan leveren. Ze hadden dit echter wel even mogen onderbouwen.

13 november 2020 om 08:18

Ik moet het nog maar zien of het gaat veranderen. De opleiding en het beleid van AZ is al jaren fantastisch. Feyenoord blijft in alle facetten achter en PSV geeft gelukkig steeds meer jeugd de kans. Ik denk dat AZ ook over 10 jaar samen met Ajax de beste opleiding heeft. De enige stap die ze bij AZ nog moeten zetten is het creëeren van de mentaliteit die ook op de Toekomst is, het moeten winnen en daarbij horende druk. Ze moeten toppers gaan leveren die daadwerkelijk van toegevoegde waarde op langere termijn zijn.

13 november 2020 om 08:54

O, begrijp mij niet verkeerd. Eens hoor, AZ voert uitstekend beleid. En in de jeugd hebben ze wederom een paar prima spelers rondlopen. Die komen er wel steevast bij als ze dit blijven doen.

13 november 2020 om 17:27

Ik denk dat PSV samen met Ajax de topopleiding heeft over een aantal jaar. PSV is echt serieus gaan investeren in de opleiding en geeft jeugd ook de kans in het eerste. Dat is echt veel belovend. En wat er doorbreekt heeft ook mega potentie en toegevoegde waarde. Tijdperk niveau Hendrix lijkt echt voorbij.

13 november 2020 om 11:09

Echter lijkt de jeugdopleiding van AZ maar niet te stoppen. Hier komen momenteel wel echt pareltjes vandaan (waar Bizot overigens geen onderdeel van is, die heeft de jeugdopleiding bij Ajax genoten). AZ kan zich momenteel gewoon meten met de top (ajax/psv) van Nederland. Ik denk dat dit meer het punt is dat momenteel wordt gemaakt. Zo lees ik het in ieder geval wel

Wijndal met afstand de beste op het veld bij NL. Wat een dynamische speler is dat zeg en dar tegen een topteam. Deze jongen was vorig jaar al goed maar nu heeft hij echt een topniveau aangetikt. Open en ontspannen interview na de de game, goeie gast! Ik hoop voor AZ dat ze nog lang kunnen genieten van deze jongen.

13 november 2020 om 08:33

Hij speelde zeker heel goed, beste weet ik zo net niet. Wel waan van de dag, want de wedstrijd ervoor was hij dramatisch. Neemt niet weg dat die jongen een enorme potentie heeft!

13 november 2020 om 09:13

Wat is er precies waan van de dag? Misschien is het juist wel waan van de dag om die ene mindere wedstrijd eruit te pikken. Iedereen kan zien dat Wijndal een ontzettend talent is en een dynamische speler.

13 november 2020 om 09:18

Waar zeg ik dat hij geen talent is? Hij heeft nu 2 wedstrijden gespeeld. 1 goede en 1 slechte. Daar kan je natuurlijk nog helemaal niets uit concluderen.

13 november 2020 om 09:36

Ik snap je opmerking over waan van de dag niet, omdat die totaal niet past bij de reactie waar je op reageert. Dat bedoelde ik. Ik beweerde niet dat jij zei dat hij geen talent is. Als dat zo overkwam, excuus daarvoor.

13 november 2020 om 09:42

De enorme lofzang (met afstand de beste op het veld?). En nee, dat gaat niet zozeer over Wijndal, maar over alle talenten die er rond lopen. Met 1 goede wedstrijd vinden we met z'n allen het een topspeler, maar als er een slechte wedstrijd volgt, kan hij er helemaal niets van. Dat bedoel ik met waan van de dag.

13 november 2020 om 09:59

Je bent zo goed als je laaste wedstrijd. Wijndal de beste van NL gaat wat ver. Wel de beste LB en als hij zo doorgaat ook de vaste LB.

13 november 2020 om 10:24

Persoonlijk vond ik hem ook de beste op het veld, dat heeft niets met waan van de dag te maken. Dat mensen hem nu de hemel inprijzen terwijl hij nog maar één goede wedstrijd heeft gespeeld is inderdaad een beetje overdreven. Vooralsnog doet hij het goed bij AZ en nu dus ook bij Oranje. Ik zie in hem wel de toekomstige back van Oranje, maar dan zal hij inderdaad wel stappen moeten gaan maken (weggaan bij Az).

Op zich een hele mooie statistiek. Maar in het lijstje staat geen enkele naam die van blijvende toegevoegde waarde is geweest in het Nederlands elftal. De jongens die er nu in zitten kunnen dat natuurlijk in de toekomst nog worden. Toch zijn het wel heel veel jongens met enkele interlands in oefenwedstrijden. Op Joris Mathijsen na natuurlijk.

13 november 2020 om 08:16

Wilde precies dit schrijven. Hoeveel uit dit lijstje hebben daadwerkelijk iets toegevoegd? En uit deze lijst denk ik enkel dat Wijndal en misschien Koopmeiners de potentie hebben om iets toe te voegen. Waarbij Koopmeiners de pech heeft dat er heel veel middenvelders lijken aan te komen.

13 november 2020 om 08:19

Vlaar en Schaars wellicht ook nog wel

13 november 2020 om 10:50

Vlaar heeft inderdaad ook goed gepresteerd. Ik vergat hem eerlijk gezegd omdat hij zo jong AZ al heeft verlaten. Dan gaat het dus om Ron en Joris. Doet je beseffen wat een luxe we nu hebben met de huidige centrale verdedigers.

13 november 2020 om 08:36

@eenopinie: Je slaat de spijker op de kop. Dit is een leuk lijstje (met een gek tijdsbestek van 16 jaar) die AZ zelf kan gebruiken voor de promotie. Wil je er echt diep op in gaan, moet je kijken natuurlijk naar hoeveel wedstrijden er door de spelers zijn gespeeld en in hoeverre ze een belangrijk aandeel hadden. Als je dat lijstje maakt, staat AZ ruim achter de Top 3. Blijft het voor een kleine club als AZ natuurlijk waanzinnig knap.

13 november 2020 om 08:46

Inderdaad, dat viel mij ook op. Alleen Mathijsen is van grote waarde geweest voor Oranje. Hopelijk gaan Wijndal en Boadu ook belangrijk zijn voor Oranje maar dat werd eerder ook van Maher en Janssen verwacht. Afwachten maar.PSV leverde in dezelfde periode 18 debutanten waaronder Wijnaldum (die toen net een paar maanden bij PSV speelde), Depay en Afellay. In april 2003 debuteerde Robben namens PSV. Dumfries, Malen en Bergwijn kunnen mogelijk nog belangrijk gaan worden.Namens Ajax debuteerden 22 spelers waaronder Stekelenburg, Huntelaar, Cillessen, De Jong, De Ligt en Blind.

13 november 2020 om 09:15

We vergeten Vlaar wel even. Ik herinner me nog een WK..

Als dit een million dollar question is dan zeg je toch zonder enige twijfel en zonder hulplijn Ajax. En dan ook nog met een enorme voorsprong op de rest van de clubs. Knap van AZ, voeren een prima beleid met hun kleine budget.

Mooie cijfers, wel scorebordjournalistiek want als je die 24 bekijkt zitten er weinig bij die ook in Oranje thuishoren of hoorden. Wijndal veelbelovend en Boadu als die zijn vorm herpakt biedt hoop voor de toekomst. Verder mag je hopen dat types als Stengs en Bizot niet nodig zijn als eerste of tweede keuze voor een positie. Desalniettemin een bevestiging dat AZ zich geweldig gemanifesteerd heeft, eigenlijk kunnen we wel spreken van een top 4 in Nederland inmiddels, en ook Europees gezien dragen ze meer bij dan menig andere Nederlandse club. Hulde voor AZ. Die ook steeds als hun bestuurders of TD’s vervangen werden steeds weer adequate vervanging vinden.

Zegt wel iets over de organisatie AZ, mooi om te zien dat AZ al jaren goed en stabiel mee draait in de top van de eredivisie en ook in Europa prachtige dingen heeft laten zien.

Eerst maar is zien welke spelers die van AZ ook de 40 interlands gaan halen. Voor de meeste blijft het bij een oefeninterland. Ook voor Wijndal geldt dat het goed zou zijn om na dit seizoen het een stapje hoger te gaan proberen.

13 november 2020 om 08:29

Ja, AZ is meer een soort opstapje. Je kunt as AZ speler wel debuteren als je nog te boek staat als (top)talent, maar om structureel aan te haken zul je toch moeten bewijzen op een hoger niveau te kunnen spelen. De enige uitzondering is als er gewoon pure armoede is op een bepaalde positie en eventueel veel blessures.

Heel knap, dat zeker. Maar van die hele lijst aan internationals is er geen spelers geweest die het richting de absolute top heeft gemaakt, dat is ook wel opmerkelijk.

AZ heeft gewoon een heel goed beleid. Daar plukken ze nu de vruchten van en komende jaren ook. Want er staan alweer veel talenten klaar bij ze.

Nou leuk dat er 24 spelers zijn gedebuteerd in de laatste 16 jaar. Welke speler heeft het ook maar enigszins goed gedaan in het Nederlands Elftal? Niet 1 die mij te binnen schiet. Zelfs niet in de jaren na Van Gaal waar iemand met een verstandelijke beperking nog in het elftal had gestaan (eind Hiddink en Blind).

Echt serieus wie uit het rijtje: Jan Kromkamp, Barry van Galen, Joris Mathijsen, Barry Opdam, Tim de Cler, Ron Vlaar, Henk Timmer, Kew Jaliens, Martijn Meerdink, Stijn Schaars, David Mendes da Silva, Danny Koevermans, Demy de Zeeuw, Nick Viergever, Adam Maher, Vincent Janssen, Wout Weghorst, Guus Til, Calvin Stengs, Myron Boadu, Owen Wijndal, Teun Koopmeiners en Marco Bizot

Heeft het goed gedaan? Demy de zeeuw speelde redelijk voor een paar interlands maar meer ook niet. Wijndal en Boadu zijn de enige die echt iets toe kunnen voegen aan Oranje op termijn.

Weghorst is natuurlijk gewoon een schande dat hij niet speelt, hij heeft hetzelfde lot als Bas Dost.

13 november 2020 om 09:51

Ben met je eens dat niet iedereen van dat lijstje veel heeft toegevoegd, maar als je Vlaar uit dat lijstje al niet naar voren kan halen, dan vraag ik me af wat je standaard is voor "enigszins goed gedaan in het Nederlands Elftal".

13 november 2020 om 10:11

Hield altijd mijn hart vast als Joris startte. Maar heeft inderdaad zijn dienst bewezen voor het elftal. Mijn fout.

13 november 2020 om 09:51

Mathijsen en vlaar hebben het uitstekend gedaan.

14 november 2020 om 11:43

Vlaar en De Zeeuw alles gespeeld wk2010, de zeeuw tot de botsing. Janssen speelde alles tot Spurs, Weghorst is beter dan De jong maar wordt niet geselecteerd, en van laatste 5 debutanten kunnen 4 basisspelers worden op Bizot....

Staat er in bij gebrek aan beter! Staat los van de club waar hij speelt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren