Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ziyech heeft geen spijt van pijnlijke uitspraken over Van Basten

Laatste update:

Hakim Ziyech ruilde Ajax afgelopen zomer in voor een dienstverband bij Chelsea. De 27-jarige aanvallende middenvelder annex buitenspeler staat in Nederland bekend als een man die er niet voor terugdeinst zijn eerlijke mening te ventileren en de ex-Ajacied is van plan ook in Engeland trouw aan zichzelf te blijven. "Ik ben niet bang mijn mening te geven", zegt Ziyech in een interview met The Guardian.

In gesprek met de Engelse krant komt de soms moeizame relatie van Ziyech met trainers, analisten en fans uit het verleden ter sprake. Zo benoemt de journalist de frictie tussen de creatieveling en Marco van Basten, de voormalig coach van Ziyech bij sc Heerenveen. Ziyech zei in gesprek met de Volkskrant dat Van Basten 'een mooie naam, maar geen toptrainer' was. "Hij wisselde me in mijn eerste seizoen een keer in de rust en stalde me daarna bij de beloften. Zonder uitleg. Aan communiceren deed hij überhaupt niet. Hij heeft zich bij AZ gerealiseerd dat-ie er niet geschikt voor is. Dat had hij al bij Heerenveen moeten doen. Nu is hij toch weer assistent bij Oranje. Als je mensen kent of een grote naam hebt, kom je altijd wel weer aan de bak. Bij mij telt kwaliteit", aldus Ziyech in 2016.

De oud-spits was daarna juist kritisch op de beslissing van de middenvelder om voor de nationale ploeg van Marokko te kiezen. Van Basten noemde het besluit van Ziyech 'dom'. "Dat was gewoon hoe ik er tegenaan keek", verklaart Ziyech zijn uitspraak over Van Basten tegenover The Guardian. "Ik spreek vanuit mijn hart. Ik zeg wat mijn gevoel zegt. Ze mogen vinden wat ze vinden. Uiteindelijk heb ik altijd in mijn eigen kracht geloofd. Het boeide me eigenlijk weinig wat andere clubs of mensen dachten. Uiteindelijk moet je presteren op het veld, daarom kopen clubs je of niet. Ik heb ook mijn tijd genomen. Ik wilde niet per se op jonge leeftijd naar een andere club. Ik wilde verbeteren en groeien als mens."

'Everybody is talking about the Premier League with the speed and physicality, is that what you're experiencing so far?' Hakim Ziyech, na een korte stilte: ??

Geplaatst door voetbalzone op Dinsdag 20 oktober 2020

Ziyech blikt in het gesprek ook terug op zijn tijd bij Ajax en gaat in op het successeizoen van de club in de Champions League in het seizoen 2018/19. Ajax bereikte de halve finales, maar moest in extremis in de Johan Cruijff ArenA een 2-3 nederlaag slikken tegen Tottenham Hotspur door de derde treffer van Lucas Moura. "Een jongensdroom stortte ineen. Het was moeilijk, pijnlijk. Bizar wat er gebeurde. Het was moeilijk te accepteren", aldus Ziyech. "Je krijgt niet altijd wat je verdient. Het was een les voor mij. Nu weet ik dat een wedstrijd pas over is als de scheidsrechter op zijn fluitje heeft geblazen."

De Marokkaans international hoopt nu met Chelsea hoge ogen te gooien. "We zitten als team in een bepaalde ontwikkeling. In het begin bij Ajax wisselden slechte periodes zich ook af met goede. Het was een proces", stelt Ziyech, die wordt gevraagd of hij tijdens dat proces graag wraak wil nemen op Tottenham. "Zelfs in Nederland zeggen ze: nu kun je wraak nemen op Tottenham", lacht de spelmaker. "Maar als speler wil je altijd winnen, of het nou Tottenham is of niet."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Misschien soms iets te vaak uit emotie. Maar ik vind wel als je later kan zeggen dat je verkeerd zat is het prima toch?

23 oktober 2020 om 08:55

Wie zat verkeerd? Van Basten met zijn beslissingen?

23 oktober 2020 om 09:03

Tja klopt zeker maar dit zal hij niet doen. Denk dat het toch ook een stukje jaloezie is vanuit Ziyech. Goed dat ze het nu hebben afgesloten.

23 oktober 2020 om 09:07

Waar is Ziyech precies jaloers op volgens jou?

23 oktober 2020 om 09:16

Als we eerlijk zijn is toch bijna iedereen stiekem een beetje jaloers op de carrière van van Basten?

23 oktober 2020 om 10:24

Ik vind dit echt 1 van de dieptepunten uit de recente nederlandse voetbalgeschiedenis.... en met verstrekkende gevolgen! Ziyech die bij heerenveen echt geen modelprof was, vond ik echt disrspectvol in dat VK interview naar zn oude coach en nederlandse icoon van basten. En de gedachte laat mij niet los dat van Basten dit toch echt wel heeft meegenomen destijds in zn periode als ass bondscoach bij Oranje met het niet selecteren van ziyech ,ons als Oranje een geweldige en zeer gewenste creatieve nr 10 heeft gekost....

23 oktober 2020 om 10:55

@clarkkent2 maar dan ben je gewoon totaal ongeschikt als bondscoach (blind) en in dit geval assistent bondscoach als je je eigen belang laat prefaleren boven het landsbelang. de Knvb had moeten ingrijpen want Ziyech was destijds ons grootste talent en de enige voetballer met creativiteit. iets wat we nu zwaar missen in Oranje door toedoen van twee passanten die er niks van hebben gebakken

23 oktober 2020 om 13:29

Dat ben ik verder met je eens Japie. Maar als ik de schuld dan bij die tweee leg, dan wil ik toch ook 5% bij Ziyech leggen die een afreken interview houdt met de VK over van Basten terwijl je elkaar altijd tegen komt in de voetbalwereld en hij als jonge jongen bij heerenveen ook niet altijd makkelijk was. Hoe dan ook blijft het eeuwig zonde want mijn theorie is dat Oranje juist meer aan Ziyech had gehad dan Marokko wat geen tekort heeft aan creatieve nr 10s...

23 oktober 2020 om 16:03

Je moet wel zorgen dat je de volgorde niet vergeet,want het interview die ziyech over o.a van basten had,was nadat zijn keuze voor marokko al bekend was...

23 oktober 2020 om 09:34

Waarschijnlijk was het in emotie, misschien was het wat hard, maar in dit geval was Van Basten het zelf uiteindelijk ook met Ziyech eens. Want hij heeft zelf ook geconcludeerd dat hij niet geschikt was voor het vak.

23 oktober 2020 om 10:22

Ja, maar als je niet verkeerd zat, waarom zou je het dan zeggen?

Van Basten weer assistent bij het Nederlands elftal? Of dit is slecht vertaald, of Ziyech heeft het niet helemaal scherp of ik heb ik een grot gelegen. Maar in alinea 1 staat toch echt dat van Basten weer assistent is? Je de assistent van Jan Joost van gangelen bij Fox.....

23 oktober 2020 om 08:55

Dat is een uitspraak van een aantal jaar geleden geweest. Staat inderdaad niet heel duidelijk vermeld.

23 oktober 2020 om 08:55

In die tijd van het interview dat Ziyech gaf over Van Basten was hij weer assistent van Oranje. Verder is Van Basten inmiddels bij Rondo. Assistent van Jack 😉.

23 oktober 2020 om 09:04

Thanks voor de verheldering. Maar was van Basten toen niet bondscoach? En geen assistent?

23 oktober 2020 om 09:08

Nee, hij was bondscoach tot en met het EK van 2008. En werd assistent van Danny Blind, rond 2015/2016 uit m’n hoofd.

Spijt is ook niet nodig in dezen want Ziyech heeft het bij het rechte eind. Van Basten is niet geschikt als coach.

23 oktober 2020 om 09:18

Vind de uitspraak over Van Basten bij AZ wel wat laag. Is hij namelijk niet gedwongen te stoppen met hartklachten?

23 oktober 2020 om 09:27

Dat is een beetje tweeledig. Die klachten kwamen mede vanwege de machteloosheid en spanningen die hij als trainer bij zichzelf voelde. Daardoor kreeg hij volgens mij die hartklachten. Als je er mee zit en dat zo’n uitwerking heeft op je gezondheid, dan ben je in die zin al ongeschikt als trainer. Los van eventueel andere tekortkomingen zoals persoonlijke omgang met spelers, tactiek, trainingen, etc.

23 oktober 2020 om 09:32

Hijzelf heeft trouwens ook steeds ontkent dat er hartproblemen waren lees ik net. Maar nog steeds ben ik niet echt fan van het dansen op andermans graf.

23 oktober 2020 om 09:53

Ik kan me nog wel wat goede wedstrijden herinneren met het Nederlands elftal onder Van Basten. Misschien dat Zieych ooit een keer Marokko onder 19 kan coachen en dan zal die het wel eens even laten zien.

23 oktober 2020 om 10:33

Van Basten heeft nul people skills en laat een coach die nou net hard nodig hebben. Van Bommel bedankte zelfs hardop voor Oranje zolang deze man er zat. Niet geschikt

23 oktober 2020 om 12:30

Nou ja, Ziyech is ook wel een heel vervelend mannetje als hij z'n zin niet krijgt. De laatste twee jaren bij Ajax was het allemaal een beetje hosanna en dan heb je er geen last van, maar als het allemaal even tegenzit, bijt hij wel heel erg van zich af. Het probleem is ook dat het altijd aan een ander ligt en nooit aan meneer Ziyech.

Hij lijkt me ook wel een aparte man. Moet dan altijd gelijk denken dat hij bij Fifa ging werken om spelregels te veranderen. Waar hij als trainer van Heerenveen al mee bezig was toen die tijdens een wedstrijd in de camera ging roepen dat penalty en rood een belachelijke straf is.

23 oktober 2020 om 09:05

Dat is ook een belachelijke driedubbele straf. Je eindigt de wedstrijd met 10 man, krijgt een penalty/goal tegen én je mag de volgende wedstrijd(en) niet mee doen.

23 oktober 2020 om 09:08

Je maakt als verdediger zelf de keus om een doorgebroken speler neer te halen, laten gaan en vertrouwen op je keeper is ook een optie.

23 oktober 2020 om 09:09

Daarom moet je dus 3 keer gestraft worden? Geel en een penalty is genoeg lijkt mij. Tenzij je hem een blessure schopt uiteraard.

23 oktober 2020 om 09:22

Vind ik wel. De verdediger gaat er vanuit dat het een doelpunt zou worden anders trekt hij niet aan de noodrem. Blijkbaar hebben ze liever een penalty tegen dan dat iemand 1 op 1 op de keeper komt.

23 oktober 2020 om 09:31

Het maakt helemaal niet uit of het wel of niet een belachelijke straf is, op dat moment was dat de regel, dus 100% terecht en toen helemaal geen belachelijke straf.

23 oktober 2020 om 09:36

@FCG95, Dus omdat de regels zo zijn is het automatisch niet belachelijk? Wat is dat voor rare redenatie. Regels veranderen toch niet voor niks?

23 oktober 2020 om 13:02

Van Basten protesteerde tegen de regel, niet tegen de beslissing van de scheidsrechter.

Dat grote spelers makkelijk een baan krijgen als trainer lijkt me duidelijk. Gullit, Van Basten, Van Bronckhorst, Cocu, Van Bommel, De Boer. Niet allemaal met evenveel succes. Trainer is toch echt een ervaringsvak en vaak is de gedreven verdediger/middenvelder die kwaliteit tekort kwam voor de top of subtop beter geschikt dan de topspits met dat supertalent. Sommigen worden ook veel te vroeg voor de leeuwen gegooid. Ik vind het bijvoorbeeld heel goed dat Van Nistelrooy al enkele jaren met succes ervaring opdoet bij de oudste PSV-jeugd, maar er nog niet happig op is om bij PSV of elders hoofdtrainer te worden.

Je merkt ook in zijn werk als analist dat Marco een bijzondere man is. Hij heeft een behoorlijk IQ, maar niet een erg hoog EQ. Ik kan me voorstellen dat spelers vaak met hem botsten. Hij heeft zelf wel knap de conclusie getrokken dat hij niet geschikt is voor het vak. Hoe hij zich kwetsbaar opstelde en zijn gevoelens uitte in de tijd van AZ, vind ik nog altijd knap. Er zijn weinig (oud) spelers van dat kaliber die dat durven.

23 oktober 2020 om 09:50

Er zijn er maar weinig die naast een hoog IQ ook een hoog EQ hebben.. Dat maakt het misschien nog wel knapper om zo’n beslissing te nemen. Wel een verademing om die man soms over het spelletje te horen praten.

23 oktober 2020 om 12:31

Wel eens van hoogsensitiviteit gehoord, stepha_n? Dat gaat regelmatig hand in hand met hoogbegaafdheid. Is niet per se een voordeel voor degene die het heeft trouwens. Ik verwacht ook niet dat hier bij Van Basten sprake van is hoor, maar om nou te doen alsof IQ en EQ elkaars tegenhangers zijn is echt flinke onzin.

Wel mooi om te lezen hoe het leven soms gaat. Ziyech doet alsof hij zijn eigen pad heeft gekozen en roept nu stoer " Ze mogen vinden wat ze vinden.", maar het lot helpt je soms een handje. Twee jaar geleden leek hij klaar in Nederland en bij Ajax en wilde hij weg. Een deel van het publiek was klaar met hem en vice versa. Tegen wil en dank (er kwam geen acceptabele club) bleef hij bij Ajax en de rest is bekend. Ajax draaide o.l.v. Ziyech een mooi seizoen, zijn ster steeg hard en publiek en Ziyech hielden weer van elkaar.

23 oktober 2020 om 09:56

Iets teveel eer hoor. Olv Frenkie en De Ligt voornamelijk. Daarna kwam Tadic, Tagliafico, Zyich etc.

23 oktober 2020 om 12:35

Ziyech heeft er ook wel moeite mee om de hand in eigen boezem te steken. Het is altijd makkelijker om te wijzen naar anderen en daar heeft Ziyech ook wel een handje van. Dat de laatste twee seizoenen bij Ajax alleen maar hosanna waren, vooral voor Ziyech doet niets af aan het feit dat die jongen nog steeds heel naar uit de hoek kan komen als meneer op de teentjes is getrapt. Mocht hij geen basisplaats bemachtigen bij Chelsea, ben ik ervan overtuigd dat er weer problemen gaan komen. Dat gaat namelijk wel een beetje als een rode draad door z'n carriere heen los van z'n talent en kwaliteiten.

Over de voetbal kwaliteiten van Marco hoeven we niet te discussiëren maar als coach is hij door de mand gezakt, zal ongetwijfeld het spelletje heel goed snappen maar het over kunnen brengen en om gaan met een groep spelers of individuen is dus n andere tak van sport en daar heeft ie duidelijk gefaald, typisch geval van een goed paard maar geen goede ruiter.

23 oktober 2020 om 12:36

Tja, dat kun je anderzijds ook van Ziyech zeggen. Over de voetbalkwaliteiten van Ziyech hoeven we niet echt te discussieren, maar als die jongen op z'n trots is aangetast, kan het een heel naar ventje zijn.

Wat een respectloos figuur. Zieych is ook geen topvoetballer. Moet elke oud-coach dat nu gaan benoemen?

Lekker bij Chelsea op de bank een van de beste Nederlandse voetballers ooit afkraken, omdat die coach jaren geleden meneer Zyich ooit een keer gewisseld heeft. Zelf kan die dus nergens tegen.

23 oktober 2020 om 10:23

Kraakt hij van Basten als voetballer van de jaren 80/90 dan af?

23 oktober 2020 om 11:16

Nee, dat zeg ik ook nergens. Alleen dat hij een van de beste Nederlandse voetballers ooit is.

23 oktober 2020 om 11:52

Dus de beste Nederlandse voetballer ooit mag men niet corrigeren op management skills?

23 oktober 2020 om 13:25

@lucaij: je zegt “een van de beste Nederlandse voetballers ooit afkraken.” Wat heeft dat ermee te maken dan? Ziyech heeft het over zijn capaciteiten (of afwezigheid ervan beter gezegd) als trainer. Al ben je de beste ex voetballer ooit, betekent dat dan dat je geen kritiek over mag hebben op andere vlakken?

Van Basten klaagt dat Ziyech koos voor Marokko terwijl zijn rancune wat betreft dit interview juist de reden was dat Ziyech, destijds ons grootste talent niet werd geselecteerd voor Oranje. de Knvb had dat nooit mogen laten gebeuren. we hadden zijn creativiteit goed kunnen gebruiken in dit Oranje want daar ontbreekt het zwaar aan momenteel

23 oktober 2020 om 10:52

Klopt met Ziyech erbij was het elftal veel meer in balans geweest. Zeker een gemiste kans.

23 oktober 2020 om 12:40

Het feit dat Ziyech voor Marokko koos kun je niet in de schoenen gaan schuiven van een ander. Ziyech is de persoon die de keuze moet maken en heeft gemaakt. Er was wel heel erg weinig nodig om hem richting Marokko te doen bewegen. Bovendien was Ziyech destijds speler van FC Twente met lang niet de krediet en de reputatie die hij nu heeft. Achteraf is het altijd makkelijk praten. Hij heeft gewoon voor Marokko gekozen en daarmee is de kous eigenlijk wel af.

23 oktober 2020 om 13:09

ik ben het daar niet mee eens. hij was op dat moment gewoon een van de beste spelers van de Eredivisie en het grootste talent op de Nederlandse velden. voor hetzelfde geld hadden Blind en Van Basten er nog 4 jaar gezeten en ik snap dat je daar als speler niet op gaat zitten wachten. zeker niet als je wordt gepasseerd voor allerlei middelmaat destijds want daar spreekt nul vertrouwen uit van een nationale bond die gewoon had moeten ingrijpen

23 oktober 2020 om 16:40

Uiteindelijk hebben we het over een besluit die de rest van z'n voetballeven z'n interlandloopbaan bepaalt. We kunnen gezien z'n prestaties wel stellen dat het sowieso een kwestie van wedstrijden was geweest voordat hij er weer bij zat. Je schrijft alsof hij onder die staf nooit meer een interland zou spelen en dat is gewoon absoluut niet waar. Hij werd na z'n blessure een keer niet geselecteerd en meneer koos vervolgens voor Marokko. Prima hoor, maar dat kun je bij lange na niet de staf in de schoenen gaan schuiven. Maar goed, die jongen is Marokkaans international en daarmee is het ook gewoon een gelopen discussie. Als Ziyech zich in z'n trots aangevallen voelt, gaat hij spreekwoordelijk om zich heen slaan en daar was die interland-soap 1 van de vele voorbeelden van. Ik geloof echt wel dat Ziyech een hele vriendelijke kerel is, maar als het niet gaat zoals hij wil kan hij ook naar uit de hoek komen.

Mijn mening zal wel tegen het zere been zijn, maar ik ben in tegenstelling tot zo'n beetje iedereen hier niet totaal idolaat van Hakim. Ik heb hem afgelopen weekend zien spelen en moet nog maar zien of hij een basisspeler wordt. Natuurlijk heeft hij mooie dingen laten zien maar dat was bij teams die in zijn dienst speelden. Nu het een tandje sneller moet hij nog maar laten zien. Waar van Basten duidelijk wereldtop was.

23 oktober 2020 om 12:36

Ik gun hem persoonlijk alle succes van de wereld, maar als hij uiteindelijk op internationaal vlak een net-niet-speler blijkt te zijn, is hij ongelofelijk welkom om terug te keren in Amsterdam. Vaak genoeg gezien bij spelers die bij Ajax het uitstekend deden dat ze het bij andere clubs internationaal veel moeilijker hadden. Ligt dat aan niveau of aan het feit dat het Ajax-spel die spelers zo goed past? Ziyech past in elk geval zonder enige twijfel perfect bij Ajax, dus hij is altijd welkom Maar eerlijk gezegd verwacht ik wel dat hij bij Chelsea ook gewoon de pannen van het dak gaat spelen hoor. Ook daar voetballen ze met een ronde bal en heeft hij nog betere spelers om zich heen. Dat loopt wel los.

23 oktober 2020 om 12:45

Die mening deel ik ook wel. Ik acht de kans wel redelijk groot dat hij basisspeler wordt overigens, maar het zou mij ook niets verbazen als hij uiteindelijk maar een gematigde indruk achterlaat of op de bank belandt. Hij zal in ieder geval consistent goed moeten presteren, want anders halen ze daar gewoon een andere speler op die dat wel kan. Z'n uiteindelijke transfersom laat ook niet veel ruimte voor krediet over zoals bijvoorbeeld bij Kepa het geval is. Ziyech kun je op financieel vlak wel even op de bank plaats laten nemen. Maar goed, ik denk wel dat hij het minstens aardig gaat doen bij Chelsea.

Iedereen haat op van Basten, deels terecht ook, omdat die nooit wat heeft gespresteerd als coach.
Maar ik zeg eerlijk dat ik wel heb genoten tijdens ek 2008. Italie en Frankrijk afgeslacht.
Als ze niet tegen Rusland hadden verloren, waren ze echt ver gekomen. Dat durf ik te stellen.

23 oktober 2020 om 23:29

Pfoeh dat waren nog eens wedstrijden inderdaad. Door dat verlies tegen Rusland zou je die potten bijna vergeten. Heimwee naar die tijden, maar ik denk dat ze er met deze generatie weer aankomen. Zodra we aanvallend weer talent hebben hebben we gewoon weer een goeie lichting. Goeie verdediging, goed middenveld hebben we al.

Terecht. Je hoeft je mening niet bij te stellen omdat het Van Basten is.

Maar “Je krijgt niet altijd wat je verdient”?
Had spurs minder recht op de overwinning dan? Vind ik van niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren