Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Traditie bij Ajax staat onder druk: 'Armoe van zo'n puissant rijke club'

Laatste update:

Ajax won zondag met 5-1 van sc Heerenveen en heeft nu een punt minder verzameld dan koploper PSV. Lassina Traoré kreeg van trainer Erik ten Hag een plek als spits toebedeeld, maar Hugo Borst is niet echt onder de indruk van de negentienjarige aanvaller. "Sterke gozer, daar niet van, maar hij mist finesse. En nog veel meer", schrijft Borst in het Algemeen Dagblad.

"Wat een armoe. Zo'n puissant rijke club en dan de belangrijkste positie in een elftal laten bezetten door een senior of het lievelingetje van de trainer of een eeuwig talent", doelt Borst in zijn column ook op Klaas-Jan Huntelaar en Zakaria Labyad. "Dit is een geschiedenislesje. Noodzakelijkerwijs. Marc Overmars is een goede technisch directeur, hij weet dat de beste spitsen van Nederland bij Ajax speelden. Laten we het een traditie noemen. Maar houd die dan intact. Werk daar serieus aan. Het is al jaren niet pluis in de zone waar een echte nummer 9 hoort te excelleren."

Ajax wint eenvoudig van Heerenveen en blikt vooruit: 'Liverpool extra speciaal'

Borst wijst op onder anderen Johan Cruijff, Marco van Basten, Patrick Kluivert, Zlatan Ibrahimovic en Luis Suárez. "Waar kijken we de laatste jaren naar? Slechte spitsen, jonge spitsen, aardige spitsen, modale spitsen. Woensdag tegen Liverpool staat Tadic weer in de spits. Dat doet hij knap, maar een gelegenheidsspits blijft hij. Waarom werd Lewandowski op zijn zestiende niet gescout? Of Aubameyang? Of Lukaku? Waar in de scouting gaat het precies mis? Of faalt de jeugdopleiding? Donyell Malen vertrok bij Ajax op zijn zestiende, Steven Bergwijn op zijn dertiende."

De columnist ziet dat Ajax deze zomer met buitenspeler Antony en middenvelder Mohammed Kudus 'geweldige spelers' heeft gestrikt, maar vindt dat de club meer werk had moeten maken van een spits. "Schraalhans is koning. Ten Hag heeft het zelf gezegd: Ajax heeft afgelopen zomer naarstig naar een nummer 9 gezocht. Ze konden hem niet vinden. Ze zeggen dat Brian Brobbey het wordt. Echt? Van het niveau Cruijff? Van Basten? Kluivert? Zlatan? Suárez?"

Ben jij het eens met Hugo Borst?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De achilleshiel van Ajax: geen topspits. Bande is matig, labyad geen spits en dan hebben ze Huntelaar nog. Snap niet dat ze voor die Zahavi zijn gegaan. Scoort aan de lopende band.

19 oktober 2020 om 08:33

Prem doe eens ff wakker worden voor je reageert. Snap je niet dat ze voor die Zahavi gegaan zijn? Uiteindelijk wouden ze hem niet graag genoeg en issie naar Psv gegaan, gelukkig.

19 oktober 2020 om 09:15

@EHV MRC: ik begreep dat ten Hag/Ajax hem niet wilden hebben. Gezien het huidige materiaal zou het niet slecht zijn geweest

19 oktober 2020 om 09:21

@Prem93, ik vind je echt heel erg voorbarig in het omhoog schrijven van Zahavi.. Gezien zijn verleden is er niks om aan te nemen dat hij echt beter is dan een Labyad of Huntelaar.

19 oktober 2020 om 09:29

Sorry hoor maar beter dan labyad is toch easy? Kjh of zahavi is om het even. Dus logisch dat ze niet voor hem zijn gegaan ja.

19 oktober 2020 om 09:30

Gezien zijn verleden van overal goals scoren? Afgelopen interland periode nog de meeste goals gemaakt van elke speler in Europa, als ik het goed heb (en dat met corona). Zahavi laat dus wel zien dat het een geweldige spits is en is klasses beter dan gelegenheidsspits Labyad en Huntelaar die op zijn laatste benen loopt. Ajax moet gewoon weer met Promes/Neres-Tadic-Antony gaan spelen en dan is het een aanval om je vingers bij af te likken maar om te zeggen dat Zahavi niet beter is dan Labyad en huntelaar dat is ronduit belachelijk.

19 oktober 2020 om 09:31

@Lee112, ik denk dat zowel Labyad, Huntelaar als Zahavi bij Ajax als vaste spits 20+ doelpunten hadden gemaakt. Ook Labyad. We hebben voorin zoveel kwaliteit dat een spits met een beetje talent al prima zou renderen.

19 oktober 2020 om 09:34

RomBomCu, alsof dat veel zegt. Als Berghuis een hattrick maakt tegen Wit-Rusland is het ook niet opeens een topspeler toch?

19 oktober 2020 om 09:35

@RomBomCu, en tegen wat voor verdedigers speelde hij dan? Dat waren geen wereldtoppers.. Labyad en Huntelaar hadden dat ook kunnen doen.. Nogmaals, voor de Eredivisie waarschijnlijk een goede spits en ook in Europa League erg nuttig tot een bepaald niveau, maar voor de rest denk niet bijzonder. Hetzelfde als wat Labyad en Huntelaar bij Ajax zouden brengen.

19 oktober 2020 om 09:36

Labyad zal er nooit 20 maken. Echt nooit. Hij staat constant buitenspel is niet aanspeelbaar en is een prutser aan de bal. Een belediging voor iedere Ajax spits dat hij minuten krijgt. Tadic in de spits en klaar

19 oktober 2020 om 09:57

@DeToekomst, Op basis waarvan denk je dat Labyad wel 20+ goals gaat maken? Ik denk dat hij met moeite de 10 haalt.

19 oktober 2020 om 09:57

Centrale verdedigers van Europa league pot 2 kandidaten (slavia Praag en Sparta praag), Lazio en Real Mallorca. Waarop baseer jij dat Labyad dit ook had kunnen doen? Op zijn 36 goals in 151 eredivisie wedstrijden (ook in de eredivisie lopen geen wereldtoppers rond in de verdediging)? Op die ene goal in 4 wedstrijden dit seizoen voor Ajax? Op zijn prachtige traptechniek? Is Zahavi de nieuwe Ronaldo? Nee natuurlijk niet maar is hij aantoonbaar beter dan Labyad in de spits? Dat zeker wel. In zijn totale loopbaan in 429 wedstrijden 261 goals gescoord, daar komt Labyad nooit in de buurt.

19 oktober 2020 om 10:39

@prem93, wederom: 'doe eens ff wakker worden': wanneer heb je voor het laatst een waar woord uit het gezicht van Ten Hag horen rollen? Die kerel liegt er wel vaker op los. Beweren dat je selectie fit is, terwijl Gravenberch corona heeft bijvoorbeeld. Of zeggen dat je selectie compleet is en je geen aanvullingen meer nodig hebt om vervolgens Klaiber er nog bij te halen en aan het einde van de transferwindow tot ieders verrassing melden dat de topspits die je er nog graag bij had gehad niet gevonden is. Dat Zahavi een kandidaat was, laat de Israelier zelf weten: welk belang heeft hij er immers bij om daarover te liegen als hij net bij PSV een contract heeft getekend?

19 oktober 2020 om 10:43

Labyat is van origine ook geen spits maar een noodoplossing.

19 oktober 2020 om 10:47

Maakt Berghuis ze? nee maakt Depay ze ? nee , de enige spelers die echt die goals maken zijn de toppers als ronaldo , lukaku , harry kane

19 oktober 2020 om 10:53

Zahavi is niet beter dan Brobbey. Sterker nog, zodra die bijgetekend heeft gaat hij warm draaien voor het eerste. En dan mogen de eredivisie verdedigers gaan warm draaien. Veel plezier met weggezet worden door een 18 jarig jochie. Sterker nog, complete middenvelden worden fysiek volledig weggezet door een 19 jarige jongen op het middenveld van Ajax. Krijgen ze al niet van de bal. Nieuwe middenvelder van PSV, krijgen ze niet van de bal. Daar komt straks Brobbey de tank bij. Die moest het zogenaamd van zijn fysiek hebben in de jeugd en dat voordeel zou hij kwijt raken. We zijn inmiddels in de kkd aangekomen, nog steeds een beest. En die kracht wordt nog gekoppeld aan snelheid ook. Daar moet Zahavi tegenop he. Ten Hag must specifieke kwaliteiten. Zahavi is niet voetballend beter dan Tadic, dus moet hij in aanmerkingen komen als de betere puntspeler. En laat daar nou net beest voor staan te trappelen. Dat is het hele gebeuren. Kijk niet naar de speler als geheel, maar naar de specifieke kwaliteiten. Bij Ajax zijn ze opzoek naar bepaalde kwaliteiten die ze nu ontberen. Dus de spits die ze zochten moet beter zijn dan wat ze hebben. En daar ligt het probleem. Zahavi lijkt echt wel een goede speler, maar als puur aanspeelpunt of als meevoetballende spits loopt bij Ajax beter (let wel ik zeg niet als totaalpakket).

19 oktober 2020 om 21:47

@rombomcu, ben het met je eens. Deze jongens komen ook gewoon tekort.

19 oktober 2020 om 08:33

Zahavi scoort aan de lopende band, maar op welk niveau? Hij is al 33 jaar en heeft zich nog nooit bewezen in de Champions League. Leuk dat hij veel scoort in Israël en China, maar dat zijn niet bepaald topcompetities. En ik geloof dat hij in de Eredivisie en misschien Europa League nog wel leuk kan meedraaien, maar op een hoger niveau heb ik mijn vraagtekens..

19 oktober 2020 om 09:37

Ik vind toch dat veel mensen zeer neerbuigend doen over de Chinezen competitie. Volgens mij vergeten velen dat er toch aardig wat toppers rond lopen en het een heel ander (sport)klimaat is dan dat de meeste zijn gewend. Als die competitie echt zo een makkelijke is waarom kan een speler als Hulk dan geen goede cijfers overleggen in die zelfde competitie terwijl we allemaal weten over wel kwaliteiten hij beschikt. Daarbij denk ik ook dat ruim 85% van de mensen die een mening hebben over die competitie waarschijnlijk ooit eens 1 wedstrijd hebben gezien en het daarop laten afhangen.

19 oktober 2020 om 10:22

Ik ben geen kenner van de Chinese competitie en kijk er ook niet wekelijks naar. Maar zover ik weet zijn al die toppers die daar rondlopen aanvallers of middenvelders. Echt goede verdedigers en keepers lopen er daar niet zo veel geloof ik. Dan is het voor een spits toch wat makkelijker scoren.

19 oktober 2020 om 10:33

Het is alleen wel zo dat ze daar met veel verdedigende spelers en opstellingen spelen. Veel aanvallende middenvelders en aanvallers staan op eilanden waar ze het zelf moet rooien en veel individueel moeten oplossen. Het gaat allemaal sneller dan wat de meeste mensen denken. Ben er van overtuigd dat de top VIJF van China bij ons in Nederland gewoon mee doen met de bovenste plaatsen in de ED.

19 oktober 2020 om 10:46

Het is niet neerbuigend maar de realiteit. Ze zijn bezig met een inhaalslag maar daar gaat nog jaren overheen om aansluiting te krijgen.

19 oktober 2020 om 11:14

De top 5 van China doet mee met de bovenste plaatsen in de ED? Laat me niet lachen man. Hoeveel Chinees voetbal kijk jij om tot deze conclusie te komen? Guangzhou Evergrande Taobao FC doet mee in de top van de ED? Waarom, omdat ze ene 32 jarige paulinho hebben rondlopen? De club heeft drie Brazilianen en een Zuid Koreaan in de selectie. De rest zijn Chinezen en ze staan bovenaan in hun groep. Waarop basseer jij dat de koploper van groep A in China meedoet in de top van de ED? Zelfd egeld voor de koploper in groep B, Shanghai Sipg FC, die hebben Hulk, Arnautovic en Oscar rondlopen. Erg leuk allemaal maar afgezien van drie Brazilianen, een Oostenrijker en een Australier zijn het ook allemaal Chinezen. Ookdie zie ik niet meedoen in de top van de ED.

19 oktober 2020 om 11:41

Omdat ze in tegenstelling tot onze top kunnen voetballen en weten wat werken voor elkaar is, omdat ze niet in het oog springende voetballers hebben betekend niet dat ze niks kunnen omdat ze Chinees zijn. Ze werken harder, zijn gedisciplineerd en kunnen gewoon goed voetballen. Dat je even via google de namen opzoekt van de spelers namen maakt het niet dat je werkelijk weet hoe ze spelen toch?.

19 oktober 2020 om 12:02

Daarom vroeg ik ook aan jou hoeveel chinees voetbal je kijkt. En de namen google ik inderdaad om mijn argument te onderobuwen, niet om te doen of ik alles weet. En mijn opmerking, "de rest zijn Chinezen" is meer gericht op het feit dat China geen voetbal toppers voortbrengt en dat je dus, met overwegend Chinese spelers in je selectie, niet kunt stellen dat de top van China wel even meedoet met de top van de ED. Dat jij zegt dat ze gewoon goed kunnen voetballen gaat er bij mij ook niet in. Daar geloof ik gewoon niks van. Daar is het voetbal in de CSL gewoon niet goed genoeg voor. Kijk ook naar het nivo van het Chinese nationale elftal, bedroevend. Als dat de beste spelers zijn die ze in China hebben rondlopen dan geloof ik niet dat ze, ondanks dat ze best hard voor elkaar zullen werken niet met de top an de ED zullen meedoen. Trouwens bij menigeen Amateurclub werken ze ook hard voor elkaar maar ook die kunnen niet meedoen met de top van de ED (maar dan praten we niet over het nivo bij de Amateurs :-)) Trouwens, ze werken harder?? Kan je dat ook onderbouwen?

19 oktober 2020 om 12:11

Ik kijk bijna wekelijks wedstrijd uit de CSL (vooral omdat er veel geld mee te verdienen valt) dus opzich heb ik gewoon een goed beeld van goe er daar word gevoetbalt. Je argument van kijk naar het nationale elftal gaat ook nergens over natuurlijk, het nationale elftal van IJsland speelt gewoon leuk en goed voetbal maar die competitie is natuurlijk ook gewoon amateur. Marokko idem dito. Doordat wij teveel naar "bekende" namen kijken en zoekeb maken wij een beeldboeming die we eigenlijk niet kunnen onderbouwen. Ik raad je aan om een keer op een dag meer dan 1 Chinese wedstrijd te bekijken en dan nog eens een conclusie te trekken.

19 oktober 2020 om 13:09

Zal ik eens doen. Ben het echter niet eens met je opmerking "het nationale elftal van Ijsland speelt gewoon leuk en goed voetbal maar die competitie is natuurlijk ook gewoon amateur. Marokko idem dito" aangezien deze landen beide voetballers hebben voort gebracht die in grotere europese competities spelen en dit bij China niet het geval is, die spelen (bijna) allemaal in de CSL en dat niveau is een stuk lager als competities waarin de voetballers van Ijsland en Marokko uitkomen. Bij Ijsland heb je spelers die in Duitsland, Engeland en Italie spelen. Bij Marokko speelt (afgezien van de tweede en derde doelman) geen enkele speler bij de selectie (van afgelopen wedstrijden) in de Marokkaanse competitie. Bij China spelen alle spelers op Wu Lei in de CSL en China staat 76ste (achter bijvoorbeeld Saudi Arabie, Noord Macedonie, El Salvador en Canada) op de Fifa wereld ranglijst. Afgaande op deze statistieken kan je aannemen (ik heb nog nooit een chinese club wedstrijd gezien) dat de beste club teams in China niet in de top van de ED zullen meedraaien. De beste Chineze spelers spelen bij die clubs en die komen niet verder als 76ste op de wereld ranglijst. Dan ga je gewoon niet meedraaien in de top van de ED is mijn verwachting.

19 oktober 2020 om 12:26

Ik moet zeggen dat ik als Ajacied blij ben dat Zahavi niet is aangetrokken door mijn club. Iemand die in het Israelische leger heeft gediend en hoogstwaarschijnlijk mensen rechten heeft geschonden of al dan niet oorlogsmisdaden heeft begaan zie ik liever niet in het rood wit.

ON: Ik snap niet waarom Traore elke keer de kans krijgt, geef dan liever Brobery speelminuten. Doet het namelijk meer dan aardig bij Jong Ajax. Laat die jongen ruiken aan het grote werk en misschien even Traore weer een poosje bij de beloften laten ballen.

19 oktober 2020 om 14:16

Dit vind ik nog wel bepaalde uitspraken, heb je bewijzen voor het feit dat hij mensenrechten geschonden heeft? Hij moest waarschijnlijk gewoon in verplichte dienstplicht, maar dat betekent niet dat hij ook daadwerkelijk gevochten heeft. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het niemand van het leger kan worden aangerekend dat ze een bevel opvolgen. De enige schuldigen bij potentieel mensenrechtenschending en oorlogsdaden zijn de mensen die het bevel geven, niet de mensen die het uitvoeren omdat je nooit weet wat er gebeurt als ze zo'n bevel niet uitvoeren. En laten we iemands privéleven en afkomst alsjeblieft loszien van iemands voetballende kwaliteiten. Puur statistisch gezien heeft Ajax op dit moment geen echte spits en dat valt de technische staf inclusief Overmars aan te rekenen. Als je ziet wat Zahavi presteert en gepresteerd heeft, dan kan je bijna niet anders concluderen dat het een topspits is die enorm veel doelpunten maakt.

19 oktober 2020 om 16:43

@menterio: bovendien wilde ajax hem maar wat graag hebben. Dus net als deze opmerking en die opmerking van @detoekomst: lekker afgeven op Zahavi maar je eigen club wilde hem ook hebben. Los daarvan: dit topic gaat over de spits van ajax en niet de spits van Psv...

Tadic is voor ons een goede spits. Verder is er zat kwaliteit voorin om ook een Traore, Labyad of Huntelaar te laten renderen. Natuurlijk moeten we altijd streven naar betere spelers (voor elke positie), maar qua kwaliteit en kwantiteit zit het in de voorhoede goed. Als we een spits als Suárez hadden gehaald, was er waarschijnlijk weer kritiek over kapitaalvernietiging van Labyad en het geen kansen geven aan jeugd als Traore en later Brobbey.

19 oktober 2020 om 08:35

Het is nooit voor iedereen goed natuurlijk. Jij en ik zijn ws. meer dan tevreden met Tadic op 9. Dat is misschien geen Van Basten, maar wel iemand met wie je op die positie even bij de beste 4 van Europa hoorde. Daar gaat Hugo handig aan voorbij anders klopt zijn hele verhaaltje niet meer en moet ie iets nieuws verzinnen. Het enige dat eraan schort is dat Ten Hag hem er niet neerzet, God weet waarom 🤷🏻‍♂️

19 oktober 2020 om 08:50

Daarom, zet Tadic in de spits en klaar is Kees. Ik vind de uitleg van Ten Hag over Tadic en Martinez sowieso erg vreemd. Vorig jaar speelde zij goed als spits en defensieve middenvelder, maar voor dit seizoen zijn dat ineens niet de geschikte spelers voor die positie? En Alvarez en Labyad zogenaamd wel? We moeten al meerdere spelers vervangen en missen daardoor automatismen, laten we onszelf niet nog meer pesten door vervolgens ook nog eens meerdere spelers op verkeerde posities te zetten. Gelukkig ging het gisteren alweer wat beter. Alvarez van het middenveld afhalen zorgde direct voor meer en sneller voetbal, waardoor we meer kansen creëerde. Hopelijk zag Ten Hag dat ook, maar waarschijnlijk begint hij tegen Liverpool gewoon weer met Alvarez..

19 oktober 2020 om 10:58

Mwa Ten Hag had een goede uitleg voor het niet neerzetten van Tadic. Verdedigende blokken rendeert jij minder als spits. Echter klopt het dan niet om er labyad (mindere versie van de Tadic spits) er neer te zetten. Dat zag je ook bij Heerenveen. Traore kan een ding wel. Oorlog maken en gaten trekken. Verdedigende opstelling van Heerenveen direct kansloos. En dat met een niet in vorm zijnde Neres op de vleugels ipv Anthony. Dat kan totaal niet met labyad.

19 oktober 2020 om 15:26

Labyad had het verdient op basis van de goede voorbereiding. Nu hij een aantal wedstrijden niets laat zien is het tijd om hem te wisselen. Traore of Brobby zijn met 19 en 18 jaar de spitsen van de toekomst voor Ajax. Het lijkt me dat één van de twee wel gaat slagen. Als je dan nu iemand haalt dan moet dat geen talent zijn, maar een oudere speler die een klasse beter is en er meteen staat. Maar zie zo'n speler maar eens te halen als eredivisie club. Dat is gewoon heel erg lastig. Ik zie nog steeds een stijgende lijn bij Traore en Brobby zal dit jaar ook wel zijn wedstrijden meepakken. Misschien is het dit jaar een beetje armoedig (misschien daarom ook een tussenjaar?) maar volgend jaar moeten deze talenten er klaar voor zijn.

19 oktober 2020 om 08:56

Precies, ten Hag hoeft alleen maar Tadic naar de spits te schuiven en Neres/Promes dan op links te zetten en je hebt weer die levensgevaarlijke aanval. Antony heeft gisteren ook weer bewezen dat men niet om hem heen kan op rechtsvoor. Persoonlijk zou ik tegen Liverpool, om iets meer de controle te houden, Martinez opstellen ipv Gravenbergh.

19 oktober 2020 om 08:59

Ja, ik zou precies hetzelfde doen, maar verwacht dat Alvarez gaat spelen. Voorin verwacht ik Tadic wel weer in de spits.

19 oktober 2020 om 09:41

Ik zou neres lekker op links. Tadic spits. Anthony op rechts. Kudus op 10. Klaas en en martinez op de 6 en 8. Nico op lb. Blind LV. Schuurs rv. Promes rb. Dan heb je door de opgestelde spelers de mogelijkheid om tijdens de wedstrijd te switchen van opstelling en tactiek naar aanvallender of juist iets meer inzakkend. Alleen zal ETH dat zien als "te" aanvallend terwi dat juist de kracht van dit elftal is.

19 oktober 2020 om 09:47

Hoezo zou je Promes de voorkeur geven boven Mazraoui op rechtsback (tenzij je echt iets moet forceren of als er veel blessures zijn). Dat slaat werkelijk nergens op. De rest van je opstelling sluit ik me volledig bij aan, al vind ik Ryan i.p.v. Martinez (in de Eredivisie) ook niet erg en kun je Promes en Neres uitwisselen zonder er op achteruit te gaan.

19 oktober 2020 om 09:51

Ben het met Sander eens. Mazraoui doet het prima als rechtsback, dus waarom dat veranderen? Verder vond ik Mazraoui trouwens ook heel goed als centrale verdediger in het oefenpotje tegen AZ en Klaiber was toen ook goed als rechtsback, net als afgelopen zondag. Maar dat is allemaal een optie voor de toekomst misschien, voorlopig lekker Mazraoui als rechtsback.

19 oktober 2020 om 10:37

Ik ben zelf niet gecharmeerd van Mazraoui, ook gisteren vond ik hem niet super spelen en zag je dat die vaak fout stond en aanvallend helemaal niks extra's toevoegde. Daarbij vind ik hem op het middenveld te langzaam en centraal verdedigend niet sterk genoeg. Met promes heb je iemand die kan verdedigen, snelheid en conditie heeft, aanvallende impulsen en een goede voorzet. Dan ja promes over Anthony heen die dan naar binnen gaat en kan schieten of afleggen ok Tadic of promes. Oom kunnen ze het gewoon omdraaien dat Anthony naar de achterlijn gaat promes naar binnen loopt waardoor anthony fe keus krijgt om terug te leggen op promes vor eeen schot of ee voorzet. Mrt Mazraoui heb je die mogelijkheid niet omdat die altijd op randje 16 blijf hangen en ze voorzetten zijn niet goed genoeg.

Mwah, de beste spitsen in Nederland speelden niet alleen bij Ajax, maar ook bij Psv, met Romario, Ronaldo en van Nistelrooy (en Cruijff was meer een middenvelder).

19 oktober 2020 om 08:36

En bij Heerenveen met Afonso Alves, Huntelaar en Van Nistelrooij.

19 oktober 2020 om 08:43

Alves heeft alleen in Nederland goals gemaakt, denk dat Borst neer doelt op spitsen die uiteindelijk ook de top gehaald hebben, anders kan je Björn Vlemminckx ook tot goed rekenen

19 oktober 2020 om 09:12

Het was ook een beetje met een knipoog natuurlijk. Afonso Alves was wel een fenomeen. Ik mis de jaren dat er standaard 30 doelpunten of meer gemaakt werden per seizoen. De laatste keer was Bony in het seizoen 2012-13. In de tien jaar daarvoor, ging de topscorer 7x over de 30 doelpunten heen.

19 oktober 2020 om 10:38

En Nilis niet te vergeten!

19 oktober 2020 om 10:55

Luc Nilis is populair in Eindhoven en deed het goed in de eredivisie, maar onder de streep mag die toch de veters van Ronaldo Van Basten of dat soort grootheden toch echt niet strikken, wat heeft die helemaal bereikt een paar keer landskampioen en topscorer van Nederland en België misschien? Een Zlatan of Romario deed het ook in de grote competities, ander level.

19 oktober 2020 om 11:11

Prachtige voetballer, absoluut, maar toch niet de wereldtop van die anderen. Ik vind ook een Huntelaar bijvoorbeeld niet in dat rijtje horen (die las ik hier ook).

19 oktober 2020 om 14:02

Das waar, misschien heb ik als Psver een vertekend beeld van Luc. Toch vind ik Luc een van de sierlijkste spelers die ik ooit bij PSV heb gezien ( heb Romario en Ronaldo nooit in het echt zien voetballen).

19 oktober 2020 om 16:47

@manodedios: och och wat heb je dan weinig verstand van voetbal als je dat zegt. Luc Nilis was een wereldtopper. Fantastische voetballer die zich qua techniek makkelijk kan meten met van Basten of Bergkamp. Iedere dag van de week en op zondag twee keer.

19 oktober 2020 om 12:01

Noem jij Cruijff nou serieus een middenvelder??

Lukaku hadden ze ook gescout op zijn 16e, net als half Europa overigens. Hij koos er echter voor bij Anderlecht te blijven om vervolgens rechtstreeks naar de top te gaan, Chelsea.

19 oktober 2020 om 08:40

Precies. Borst heeft een punt maar vergeet compleet dat het grote geld om buitenlandse talenten (spitsen) te halen de laatste 20 jaar absoluut niet meer bij Ajax ligt.

19 oktober 2020 om 09:20

Daarom. En eigenlijk is het niveau in Nederland ook omlaag gegaan. Vroeger zaten er nog spelers als Strootman, Honda, Huntelaar, Tadic, Mertens, Suárez, Bony, Haller bij de Nederlandse subtop of lager. Dat waren spelers die tenminste nog wat toevoegde aan onze topclubs én de potentie hadden om verder te groeien. Nu moeten we het grof gezegd doen met twijfelachtige spelers als Labyad, Doan.. Het ligt niet alleen aan Ajax dat er geen topspits bij Ajax speelt, want in onze competitie is er ook bepaald geen goed aanbod.

19 oktober 2020 om 09:53

Had hij in 2006 maar gekozen om bij Lierse te blijven!

Dat vind ik altijd zo'n onzin, een paar wereldnamen roepen en dan vragen waarom die niet op hun 16e zijn gekocht. In theorie had Heerenveen dan ook de CL kunnen winnen, als ze net alle goede 16jarigen hadden gehaald en doorontwikkeld. Voor elke topper mislukken er 20, en de vraag is of de toppers zich ook bij Ajax zo goed hadden ontwikkeld, of juist hun huidige route nodig hadden

19 oktober 2020 om 09:46

Mee eens en je kan bezwaarlijk zeggen dat Ajax het de afgelopen jaren niet goed gedaan zonder, volgens Borst, een echt goede spits. Want ze haalden gewoon de EL finale en de halve finale van de CL.

19 oktober 2020 om 09:54

En even geleden zag het er naar uit dat ze met Dolberg een nieuw fenomeen in de spits hadden rondlopen.

19 oktober 2020 om 11:53

En met Milik stond er ook gewoon een topper

Traore mist zeker finesse en ook startsnelheid, maar hij was gisteren met de rug tegen de verdediging steeds aanspeelbaar en kon de bal bij zich houden. Dat houdt in dat hij de centrale verdedigers in het midden houdt waardoor op de vleugels meer ruimte ontstaat voor de buitenspelers. Zeker een Kudus en in mindere mate ook Gravenberch profiteren van een aanspeelbare spits waarna ze zelf weer een lopende aktie kunnen maken. Laat deze jongen nou gewoon eens een paar wedstrijden staan en zijn kans krijgen. Mogelijk gaat hij nog verrassen.

19 oktober 2020 om 08:47

Dat is volgens mij iets wat Tadic nog veel beter kan, een bal bij zich houden, die kan daarbij nog eens een heel stuk beter voetballen en afmaken dan Traore, Antony kan dan rechts ballen en dan Promes/Neres op links, Antony zou vast op rechts moeten blijven staan, duidelijk dat daar veel kwaliteit in zit.. Hopelijk laat TH dit middenveld ook staan, vooral in de Eredivisie moet je dan 9 van de 10 keer makkelijk kunnen spelen met die namen

19 oktober 2020 om 10:27

Kijk eindelijk iemand die het ook snapt! Traore laat de rest van het team beter voetballen hij houd constant de verdedigers bezig, als hij ook nog eens een paar goals gaat maken is het echt een topspots voor Ajax hoor. Geef die jongen gewoon even een reeks van 5 tot 10 wedstrijden de kans en ik weet zeker dat hij en het hele team beter voetbal gaan laten zien.

19 oktober 2020 om 11:14

Ik vond hem gisteren voor het eerst echt een meerwaarde voor ons clubje. Dat hij fysiek in orde is zien we allemaal en mocht hij daar nog stappen in maken dan wordt het een hel om tegen hem te spelen. (voor de verdedigers in de Eredivisie dan wel te verstaan) Voetballend is hij ook beter dan een Brobbey bijvoorbeeld, die heeft nog weleens moeite om zijn kracht te controleren in de passing of bij balaannames. Ik denk dat we over 2-3 jaar echt heel veel plezier aan Traore gaan beleven.

Overmars heeft aangegeven dat ze met een spits zijn bezig geweest, maar dat dat niet rondkwam (vermoedelijk Suarez). Ze willen alleen de echte top halen, en geen middelmaat. Dat is de afgelopen zomer niet gelukt. Prima dat je het dan oplost met je huidige selectie, Tadic in de spits kan prima. Huntelaar als het nodig is. En ik zou die Traore niet afschrijven.

19 oktober 2020 om 11:58

Tadic in de spits kan echt niet dat heeft vorig seizoen wel bewezen het leek wel of ajax met tien man speelde als tadiv in de spits speelde. Kudus kan daarintegen ook in de spits spelen want dat deed hij ook in Denemarken ik hoop toch echt dat ten Hag voor die optie kiest tegen Liverpool. Want een goede spits is belangrijker dan een goede midddenvelder in mijn ogen en ajax heeft nog genoeg goede middenvelders over!

Persoonlijk had ik ook meer verwachtingen van Traore, maar het aantal goals valt tegen. Anderzijds is Traore al een hele verbetering tov Labyad. Hij was gisteren actief en sterk, maar hij mist finesse en rust voor de goal. Brobbey is ook een groot talent, maar heeft het ook lastig in kleine ruimtes. De nr 9 positie is lastig bij Ajax. En Hugo Borst kan wel wijzen naar de jeugdopleiding, Bergwijn (geen spits trouwens), Malen, Redan vertrokken allemaal of vanwege het grote geld of het perspectief.

Heb het idee dat dit pas het eerste seizoen sinds Sigthorsson is waar de spits ter discussie staat. Milik en Tadic tot vorig seizoen waren prima spitsen, en Dolberg was zo'n potentiele wereldtopper die je vroeg scoutte, maar Ajax heeft hem genoeg kansen gegeven. Beetje makkelijk om te zeggen waarom wij niet alle elite wereldspelers al op hun 16e hebben ontdekt. Dit is geen FM.

Volgens mij lopen er bij Willem 2 en Az nog geschikte spitsen. Ik vind Pavlidis echt een leuke speler om naar te kijken. Daarbij is Boadu toch echt wel beter dan Traore. En dan te bedenken dat Ajax werk had moeten maken van Suarez. Als is dat ook nog maar voor 2 en misschien 3 seizoenen een oplossing.

19 oktober 2020 om 09:23

Ajax heeft toch ook werk gemaakt van Suarez.maar die jongen wil graag in Spanje blijven, op t hoogste niveau spelen en bij Atletico krijgt ie ook nog eens mal veel geld.tja...wat wil je daar tegen in brengen?en Boadu is zeker een talent, maar ik zie in hem niet echt een speler voor Ajax

Op zich heeft hij wel een punt. Al verdraait hij wel een beetje zijn argumenten om zijn punt te maken. Cruijff was ook geen echte spits. En als je Tadic als spits bagatelliseert, dan kan je niet vervolgens opmerken dat ze Steven Bergwijn zo vroeg hebben laten gaan. Dat is ook niet bepaald een echte spits.

Ja idd wat gebeurd er bij ajax.. waarom niet Messi en Ronaldo gescout en van Iniesta had je toch ook wel kunnen zien dat hij kon ballen op zn 5e. Wat een onzin weer alsof Ajax natuurlijk ook elke top spits moet opleiden. Tadic doet prima op 9 maar je kan niet elk jaar een spits hebben die gaat groeien tot de absolute top zoals Suarez of Zlatan.

Ik zag bij Sparta gister een spits lopen... die zou ik echt halen. Groot en sterk aan de bal. Wat een inzicht bij die pass. Daar kun je echt wel wat van maken naar mijn mening. Of is die gozer van een topclub en wordt hij gehuurd? Hugo Borst heeft zeker een punt maar de manier hoe hij zegt. Bleghhh wat een kots vent.

19 oktober 2020 om 09:02

Thy bedoel je?

19 oktober 2020 om 09:13

Nee ik bedoel die Emanuel Emegha.Ik was echt onder de indruk van zijn invalbeurt. Echt een sterke kerel met snelheid en nog maar 17!!! En die steekpass op het laatst waarbij Sparta nog had kunnen winnen was geniaal.

19 oktober 2020 om 09:39

Ja, dat is een groot talent ! Had Ajax niet een samenwerkingsverband met Sparta ?

19 oktober 2020 om 11:04

Haha die speler viel mij juist tegen. Blind renpaard, twijfelachtige techniek, slungelig. Zet Traore neer bij Sparta en hij maakt een betere indruk... Die Danilo was een minder groot talent dan Traore en maakt nu ook indruk bij Twente, dat zijn de verhoudingen. Een talent moet bij een club als Sparta echt veel meer laten zien om überhaupt in beeld te kunnen komen bij Ajax.

19 oktober 2020 om 11:06

Deze manier van scouten leverde ons ook spelers als Zivkovic, Scherpen en Pierie op... Puur kijken naar leeftijd in plaats van kwaliteit en potentie voor Ajax 1.

19 oktober 2020 om 12:42

Misschien heb ik er dan geen klote verstand van zou ook kunnen. Ik zag er juist wel eel veel potentie in. Hij viel mij in ieder geval wel positief op.

De tijd van de klassieke spitsen waar een aanzienlijk deel van de goals van moest komen is wel voorbij. Ik zie liever een beweeglijke spits komen die het team beter laat spelen.

Wat ik eigenlijk al enkele jaren opvallend vind, is dat mensen over elkaar heen tuimelen om lovend over de jeugdopleiding van Ajax te praten (wat niet geheel onterecht is uiteraard), maar dat er aanvallend in geen tijden meer echt een topaanvaller is gekweekt. Zelfs aangekochte toptalenten als Dolberg, Cerny, Zivkovic, Fischer en Andersen zijn het hem niet helemaal of helemaal niet geworden.

Dat lijkt me als club zijnde toch best een zorgelijke ontwikkeling die aandacht behoeft. Zeker als je dan Bergwijn en Malen in Oranje ziet en je jezelf moet beseffen dat je die in handen hebt gehad en hebt laten glippen.

19 oktober 2020 om 09:34

Laten glippen.. dat zijn jongen die voor het snelle geld hebben gekozen. Daar kan Ajax weinig aan doen. Die heb je er altijd bijzitten. Nu hadden ze geluk dat Psv ze nog wel wou hebben want anders hadden ze ergens bij een subtop club gezeten.

19 oktober 2020 om 09:38

Bergwijn is volgens mij gewoon weggestuurd... Die heeft niet voor het snelle geld gekozen.

19 oktober 2020 om 11:41

Bergwijn is voor het snelle geld van PSV gegaan? Laten we ook niet doen alsof een keuze voor een buitenlandse club altijd alleen maar voor het geld is. Er zijn ook gewoon uitstekende opleidingen bij buitenlandse topclubs. Dat de stap naar het eerste een stuk groter en lastiger is betekent niet dat ze daar niet stappen kunnen zetten.Feit blijft dat Ajax blijkbaar niet in staat is zelf grootse aanvallers op te leiden tegenwoordig. Voor zo'n club lijkt me dat een zorgelijke gegeven waar de nodige aandacht aan geschonken mag worden. Uiteindelijk zien talenten dit ook. Stel dat Traore en Brobbey het ook niet weten te redden. Dan lijkt me het niet onlogisch dat een groot talent zich bedenkt dat hij op zijn positie beter elders kan zijn om zich te ontwikkelen.

19 oktober 2020 om 09:42

Nou zat her de meeste talenten ook niet mee qua blessures... Cerny, Dolberg, Fischer waren daar zeer ongelukkig mee. Zivkovic was niet het type dat bij Ajax paste, precies dezelfde reden waarom een Boadu het ook niet zou redden bij ons en Malen het ook erg lastig zou krijgen als spits. Ons aanvallende spel is gewoon van hoog niveau en jeugdspelers hebben het heel moeilijk aan te haken. Van zo'n Lang vind ik het bijvoorbeeld erg zonde. Je zag dat hij een paar jaar nodig had om aansluiting te vinden qua niveau, maar juist op het moment dat hij dichtbij kwam vertrok hij.

Tadic in de spits is efficient gebleken. Maar ik zie het meer onder de noemer beste optie voor in de spits. Het klopt dat er al jaren geen echte goede spits bij Ajax voetbalt. Zo een klassieke voetballende spits die naast ontzettend veel scoren ook tegenstanders dol speelt. De laatste was dan inderdaad Suarez. Ik had ijdele hoop bij Dolberg maar dat is het uiteindelijk niet geworden. Vond dat Bertrand Traoré die potentie ook wel had hoor. Jammer, maar ik zie inderdaad dat de aandacht volgende zomer naar een spits moet gaan en een laatste man weer scouten. Eentje in de categorie Davinson Sanchez zou mooi zijn. Brobbey is jong en heeft talent maar het begint wel een dingetje te worden hoor: nog altijd na Kluivert nooit een echte 9 meer doorgebroken. Voor de club met de status van beste opleidingsinstituut ter wereld is dat gewoon een kwalijke zaak.

Natuurlijk moet Ajax de beste spits hebben, maar een beetje geschiedenis zegt ook dat Ronaldo, Romario, Ruud van Nistelrooy, luc Nilis, coen Dillen enz ook vrij leuk mee deden.en heel makkelijk om nu namen te roepen die doorgebroken zijn, maar bijvoorbeeld een Lewandowski werd op zn 20e (?) nog door Leverkussen te slecht bevonden, terwijl ze hem toen voor een paar ton konden kopen.kansloze opmerking dus.wat er mis ging met Malen en Bergwijn is dan eerder interessant, want die had je al in eigen huis.

19 oktober 2020 om 09:45

Ja, maar in de jeugd is de concurrentie ook al moordend. Logisch dat er soms spelers om uiteenlopende redenen vertrekken en het elders toch waarmaken. We kunnen ook over Feyenoord zeggen dat ze een goede spits missen, maar ze Vincent Janssen lieten gaan... Zo loopt het nou eenmaal soms.

19 oktober 2020 om 09:50

ben ik met je eens. En sommige jongens ontwikkelen zich pas laat en heel snel.t is nooit zo eenduidig als dhr Driessen doet voorkomen.kijk naar een Chelsea die spelers als De Bruyne laat gaan

Uit de eigen jeugd is al jaren geen topspits meer voort gebracht , ik denk dat Patrick Kluivert de laatste was . Daar heeft Borst wel een punt. Nu wil elke topclub wel een topspits scouten , dus moet je er snel bij zijn , wat weer extra risico's met zich mee brengt.maar je zou wel verwachten dat Ajax deze zelf zou kunnen opleiden

19 oktober 2020 om 09:32

Omdat de spitsen in de jeugd anders hoeven te spelen dan in het eerste. Vaak zijn het spitsen die sneller en fysieker zijn dan hun jeugdige tegenstanders. Op het hoogste niveau moeten ze bal vasthouden enzo. Aanspeelbaar zijn. In de jeugd worden ze gelanceerd. Kortom men redt Ajax 1 vaak niet en dat terwijl ze in de jeugd aan de lopende band scoorden.

19 oktober 2020 om 09:37

Dan is er toch wat mis met de opleiding , uiteindelijk leidt je spelers op om in het eerste te spelen . Terwijl ze wel goede middenvelders en verdedigers kunnen opleiden

19 oktober 2020 om 10:25

Iedere coach in het eerste heeft een andere speelstijl. De coaches in de jeugd hanteren jaren lang dezelfde speelstijl dus het is maar hoe je het bekijkt. Ten hag speelt niet des Ajax hoor en bulken vs fysiekere verdedigers daar hebben meer jeugdspitsen last van

19 oktober 2020 om 11:17

Dus... De opleiding van Ajax is onvoldoende. .

19 oktober 2020 om 11:34

Jouw mening. Lijkt mij eerder een speelstijl die niet gehanteerd wordt.waarom zouden ze het concept in de jeugd aanpassen terwijl jaarlijks bijna iedere spits standaard topscorer in de jeugd wordt? Voor een concept in Ajax 1 die veranderd per coach?

19 oktober 2020 om 11:51

Dus je gaat prat op je jeugdopleiding die bij de beste van de wereld behoort, maar het feit dat het qua aanvallers al velen jaren geen (sub)topper uit de opleiding is gekomen komt puur door de speelstijl van wisselende hoofdtrainers?

Het feit dat ze in de jeugd allemaal topscorer worden zegt weinig als je er vervolgens niet in slaagt er 1 door te laten stromen tot een volwaardige topper op profniveau.

19 oktober 2020 om 12:11

@Lee , maar het is al jaren geleden dat er een spits uit de eigen jeugd in het eerste heeft gestaan. Je kan toch Ten Hag niet de schuld geven die werkt er pas 3 jaar. Kan je me dan eens uitleggen waarom voordat Ten Hag er was het ook niet lukte . En dat bv een speler als Malen en Bergwijn bij de concurrentie wel in het eerste speelde?Was de jeugdopleiding ook niet onderhanden genomen tijdens de revolutie van Cruijf ?

19 oktober 2020 om 12:16

Je vergeet ook dat spitsen vroegtijdig worden weggekaapt. Zoals een Malen ja. Daarnaast had hij ook de nodige ervaring opgebouwd in de jeugd bij Arsenal. Die kwam met wat bagage naar PSV toe. Zodra er een exceptionele spits is gaat tie pleite naar bijvoorbeeld de UK . Vooral dat ff voor het gemak vergeten. Het is makkelijk om te oordelen op hetgeen wat doorkomt, maar wees niet blind voor hetgeen dat weggaat. Of soms heb je prima spitsen die worden omgetoverd tot een vleugel zoals bijvoorbeeld bij Kluivert het geval was. Tsja zijn keuzes. Ajax kan letterlijk alles opleiden op iedere positie. De spitspositie is het moeilijkst, omdat A speelstijl wat anders is (bij een Peter Bosz zal een Ajax jeugdspits makkelijker renderen daar ben ik echt van overtuigd) B spelers weggaan en C er fysiek meer wordt gevraagd. D van een Ajax spits wordt gewoon 25 goals verwacht. Ga maar presteren met je 17/18 jaar. Jullie doen alsof druk verzonnen is. Is lastig. Siem schoot Ajax gewoon als spits naar 2 titels. Geen wereldspits, maar deed zijn ding op die positie dus om nou te zeggen dat er sinds Kluivert niks meer is doorgekomen is ook niet waar. Niks bijzonders ja, maar dat komt ook door het aankoopbeleid. Dit jaar is er geen spits gekocht en lijkt tadic voor nu zich niet te hoeven focussen op de nr 9 positie. Dan kiest de coach ervoor om middenvelder Labyad als spits op te stellen. Tsja. Traore is heus niet minder een brobbey ook niet. Nogmaals keuzes keuzes en nog eens keuzes.

19 oktober 2020 om 13:18

Dan kan je je nog afvragen waarom Ajax in ongeveer 15 jaar geen goede spits heeft gescout. Er even voor het gemak van uitgaan dat Zlatan zo beetje de laatste gescoute spits die echt is door gebroken. Ook zie ik een voormalig jeugd product nu bij de concurrentie spelen , jammer van zijn blessure, maar dat is een speler met veel potentie. Malen bedoel ik , Bergwijn is ook wel een meer dan aardige speler die ook naar de concurrentie is gegaan. Natuurlijk weet ik dat het behouden van jeugdige spelers moeilijker is dan 20 jaar geleden , maar de jeugdopleiding heeft al 20 jaar lang geen Ajax waardige spits afgeleverd. Dan mag je je toch wel even achter de oren krabben . Ook is er in almdie jaren geen Ajax waardige spits gescout ...Dus Lee , als ik jouw verhaal goed begrijp dan verkoopt Ajax zijn ziel aan een trainer die normaal gesproken maar een paar jaar blijft. Dan is het nog erger.....

19 oktober 2020 om 14:22

Kjh, Suarez, milik..... geen goeie spits gescout ? En dik verkocht ook nog...

Maar wel 20 jaar lang top keepers, middenvelders, verdedigers en vleugels afgeleverd. Wat fout zeg....

19 oktober 2020 om 14:42

KjH, de Graafschap, Heerenveen en als ik het goed heb ook nog PSV en daarna Ajax .Suarez daar geef ik Groningen meer het krediet van dan Ajax om eerlijk te zijn Deze spitsen hebben zich bij Ajax meer dan goed ontwikkeld.
Milik is toch niet echt een Ajax spits . Ik denk als je aan willekeurige Ajax supporters vraagt naar een lijstje van 10 Ajax spitsen dan is de kans groot dat Milik daar niet bij staat. De spits positie is gewoon een probleem bij Ajax.
Siem de Jong , die jij aanhaalde , was meer een middenvelder die per ongeluk in de spits kwam
Net als Tadic nu , ook niet als spits gekocht , maar is op dit moment wel de beste optie.
Anders moet je je elftal afstellen op het spelen zonder echter spits. Misschiem dat de trainers dat doen , omdat ze geen goede spits tot hun beschikking hebben. Het zou toch raar zijn dat Ajax het toe staat dat de trainer van het eerste anders speelt dan de rest van Ajax .

19 oktober 2020 om 15:10

Maar waarom noem je Zlatan dan? Hij speelde ook al voordat hij naar Ajax kwam. Of jij hebt het puur uit het buitenland gescoute spelers ? Dan hoort milik daar sowieso bij.
Milik was namelijk gewoon prima gescout. Of alleen top 10 is goed?
Tadic is bij ongeveer 100 Ajax goals betrokken in 2 seizoenen Tsja zeer slecht bezet die positie ja. Zelfs team van het jaar CL seizoen als aanvaller en middenvelder behaald in het seizoen dat de semi finales werden behaald. Maar op die positie heeft Ajax jaren een probleem ja...
Dat de coach hem niet meer daar opstelt is zijn keuze. Yes Tadic is geen spits, maar labyad ook niet. Kortom Tadic op 9 zal al heel veel schelen en dan hoor ik je niet.

Dat Traore niet zoveel bijzonders is en huntelaar en Labyad niets (meer) bij Ajax te zoeken hebben klopt. Maar Ajax heeft geen traditie met veelscorende spitsen. Bij Ajax is het juist de 10 die veel scoort. Spitsen moesten vaak kaatsen en terugzakken zodat de rest er over heen. Psv die hebben een traditie met spitsen.

Typisch Borst. Zoekt precies de argumenten die hij nodig heeft. En bovendien hele zwakke. Johan Cruijff, Marco van Basten, Patrick Kluivert, Zlatan Ibrahimovic en Luis Suárez; heb je ook wel de beste namen die Ajax in de laatste vijftig jaar gehad heeft (huntelaar heeft het voor Ajax veel beter gedaan dan Ibrahimovic trouwens, maar dat terzijde). Geeft dat dan ook niet aan dat dit niveau - net als voor andere clubs in de top van de Eredivisie - niet eerder uitzondering is dan regel? Want in de jaren '90 haalde Ajax met Gabrich ook een flinke mispeer en was het in het vorige decennium met Mido, Sonck, Rosenberg en Charisteas evenmin gelukkig. Bovendien moet Borst niet doen alsof het allemaal kommer en kwel is. Nog geen vijf jaar geleden was Arek Milek voor een prikkie een schot in de roos voor de Amsterdammers en je kunt het Ajax moeilijk kwalijk nemen dat het lang vertrouwen hield in het talent van Dolberg, die prima gescout was. Ben wel een beetje klaar met het verwende gezeik van columnisten als Borst en Driessen; dit is de Eredivisie, zoek even een navenant verwachtingspatroon.

19 oktober 2020 om 11:18

Klopt helemaal. Daarnaast is het niet alleen voor Ajax moeilijker geworden om pareltjes naar de Eredivisie te halen of voor de Eredivisie te behouden. Vroeger speelde Mertens, Bony, Strootman, Haller, Suarez, Honda, Tadic, Dembele nog bij clubs in de subtop of lager en waren zij haalbaar voor Nederlandse topclubs. Nu lopen zulke spelers nagenoeg niet meer rond in onze competitie en worden (op dat moment) twijfelachtige spelers als De Roon, Hateboer, Zeefuik, Ejuke, Van Dijk, Danjuma, Gosens al voor miljoenen weggekocht... Dan wordt het voor onze topclubs ook moeilijker om goede spelers te halen, want men moet daarvoor steeds meer op zoek in het buitenland. En waarom zou een talent dat niks met Nederland heeft Ajax of PSV verkiezen boven de Franse, Portugese, Russische of Duitse competitie om maar iets te noemen? We zijn sportief niet heel interessant, financieel ook niet de rijkste.. Heerenveen was vroeger een alom geprezen springplank voor Scandinavische spelers en had afgelopen zomer ook interesse in een talent uit die richting, maar die speelde in de Europa League leuk tegen Milan en was gelijk onhaalbaar... Nederlandse clubs verliezen hun aantrekkingskracht en dus wordt het ook voor Ajax steeds lastiger om de nieuwe Ibrahimovic, Suarez of Van Basten vast te leggen.

19 oktober 2020 om 13:23

Het zijn criticasters/columnisten die bijna elke dag een verhaaltje moeten schrijven. Het si net zoals met die programma's, de ene dag is het wit, de volgende zwart. Als je echt op zoek bent naar goede journalistiek ben je tegenwoordig geen spekkoper. Het is allemaal snel, ondoordacht en kort door de bocht helaas. Het klopt wel dat er weinig aanvallend talent doorbreekt uit de academie, zowel op de vleugels als in de spits. Het wordt tegenwoordig allemaal aangekocht. We mogen slechts hopen dat Brobbey en Ajax een contract tekenen binnenkort want anders zal hij nooit debuteren in Ajax 1, dat talenten als Hansen en Unuvar zich doorontwikkelen op hoog niveau want wederom lijken de meeste talenten die Ajax 1 gaan halen, verdedigers en middenvelders. Als zogenaamd beste jeugdopleiding in Europa mag je jezelf dan wel die vraag stellen, 'waarom kunnen wij geen aanvallers opleiden. Bij PSV bijvoorbeeld, stroomt de ene na de andere aanvaller de fabriek uit.

Tsja, als de grote der aarde met een enorm vangnet over de zeebodem schraapt om alles met voetbalschoenen binnen te halen, met als doel dat er misschien 1 of 2 succesvol worden, dan blijft er voor de rest ook vrij weinig over natuurlijk. De jonge talenten die in de jeugd rondlopen worden al snel verleid om het te gaan zoeken in Engeland, Spanje of Frankrijk. Dan is het logisch dat het algeheel minder loopt. Vroeger begon een spits bij Heereveen, AZ of Groningen om vervolgens de worden weggekocht door Ajax, PSV of Feyenoord. Die talentvolle gasten gaan tegenwoordig voor een veelvoud aan miljoenen direct Europa in. Suarez van Groningen zou in deze tijd ook meteen naar Engeland zijn geaan. Die stap is veel aantrekkelijker (voor zowel speler als club). Natuurlijk zijn er nog wel kansen. Iemand als Gotze of Tadic zijn op geluk ook nog haalbaar. Maar het is steeds lastiger zoeken. Want zoveel is namelijk al gevonden.

Oke, nou Tadic mag van mij altijd gelegenheids spits zijn, want hij scoort en assist meer dan de meeste spitsen, heerlijk die jongen. Malen ging naar Engeland, je hebt niks te willen tegen dat geld, Bergwijn had problemen binnen Ajax. En dan verder, hoe kan je die spitsen opnoemen en niet Dolberg noemen of is dat niet goed scoutings werk? Of Milik die je voor het 17x voudige doorverkoopt aan Napoli. Hugo weet toch heel goed dat het een mirakel is als Ajax een speler met dat soort talent kan behouden, paar maanden terug nog is Dillon Hoogewerf, hele goede jonge spits naar Man United vertrokken. Wat moet je dan?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren