Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax hoeft geen Sinterklaas te zijn, zo van: hier heb je negentig procent’

Laatste update:

Ronald de Boer stelt dat Ajax niet een groot deel van de Champions League-inkomsten moet afstaan aan andere clubs. De KNVB heeft op basis van de stand in de Eredivisie de Europese tickets verdeeld, waarbij koploper Ajax een mogelijke plaats in het miljardenbal kreeg toebedeeld. De KNVB wil graag zien dat clubs die Europees spelen hun inkomsten verdelen, iets wat De Boer wel begrijpt.

"Ik denk dat er wel een verdeelsleutel moet komen, zeker in de groepsfase met het startgeld dat je krijgt. En ik denk ook dat Ajax dat zeker gaat doen", zegt de oud-international donderdag bij Bureau Sport. "Maar je hoeft niet alles weg te geven. Je hoeft niet Sinterklaas te zijn, dat je denkt: hier heb je negentig procent en wij tien procent."

Ziyech na besluit KNVB: 'Zeker pijnlijk'

"Ajax is wel altijd de grootste, verdient het in principe en staat ook bovenaan. Ik vind dat je een goede balans (moet zoeken, red). Ik denk dat Ajax daar ook wel uitkomt", aldus De Boer, die ook begrip heeft voor de houding van de andere clubs in de Eredivisie. "Ik vind dat je als clubs ook wel mag zeggen van: Ajax, laat je van de beste kant zien. En ik verwacht dat ook."

De Boer laat zich daarnaast uit over de beslissing van de KNVB om geen clubs te laten promoveren of degraderen. "De KNVB moest een beslissing nemen en ga er maar aan staan om zo'n beslissing te nemen. Je doet het eigenlijk nooit goed. Ik weet zeker dat ze met goede wil de juiste beslissing hebben genomen. Er zit een gedachte achter. Je gaat mij niet zeggen dat Jean-Paul Decossaux en Eric Gudde denken van: we doen dit even, wat kan mij het schelen."

Ben jij het eens met Ronald de Boer?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De vraag zal echter zijn of Ajax zelf wel in staat zal zijn om te gaan delen. Ze worden namelijk zelf het hardste getroffen met het meeste miljoenenverlies. Ze zullen waarschijnlijk op gegeven moment ook net als Psv fors moeten gaan snijden in de personeelskosten. Als de RVC van Ajax het onverantwoord vind om de startpremie te gaan delen kan ik begrijpen dat ze zullen gaan ingrijpen en de verdeling van startpremie zullen gaan blokkeren en ervan af zullen zien. Het belang van de club door de crisis heen te loodsen zal dan immers boven het verdelen van de startpremie gaan staan.En denk ook dat ze bij Psv, AZ en Feyenoord zo zullen denken want ook van hun wordt een percentage van 25 procent verwacht dat ze moeten afstaan.

30 april 2020 om 14:54

Precies. Ligt er maar net aan hoe lang het nog gaat duren. En als ik de experts mag geloven duurt dat nog wel even. Nu ga je het extra voelen dat ze die stap hebben willen maken weer naar de europese top. Die salarissen drukken nu wel hard op de begroting lijkt me zo.

30 april 2020 om 15:04

De mogelijkheid dat europees voetbal aankomend seizoen helemaal niet doorgaat bestaat ook nog. Die premie loop je dan alsnog mis en dat zal ook een klap zijn.

30 april 2020 om 15:16

Op dit moment is het onverantwoord om uitspraken te doen over het delen van startpremies. De transfermarkt risico's en het risico dat komend seizoen (voorlopig) zonder publiek gespeeld gaat worden, is veel te groot. Deze gebeurtenissen kunnen tot een enorme schade leiden, kan over de 50 miljoen euro heen gaan. Dan kan je geen sinterklaas spelen, hoe graag anderen het ook zouden willen want je brengt dan het voortbestaan van je eigen onderneming in gevaar.

30 april 2020 om 15:24

Precies, denk dat Ajax er beter helemaal vanaf moet gaan zien gezien de huidige situatie en de voorspelling dat het nog lang kan gaan duren voordst er weer met publiek gespeeld kan worden. Hopelijk kan Ajax met behulp van staatssteun en met behulp van de Knvb door de crisis heen geloodsd worden.

30 april 2020 om 15:59

@TimKoolmees: uit de halfjaarcijfers bleek dat Ajax op 31-12-2019 70 miljoen op de bankrekening had staan en 20 miljoen had belegd in aandelen. Op de korte termijn heeft ajax geen liquide problemen, op de lange termijn (als dit zo door blijft gaan) natuurlijk wel.

Er zat inderdaad een idee achter. Dat ze schijt hebben aan de KKD. Dit kan je toch niet verkopen? 11 en 7 punten voor en dat gewoon negeren.

30 april 2020 om 14:59

Hoewel ik liever ook Cambuur en De Graafschap zag promoveren gaat het er voor de KNVB om dat RKC en ADO zich zogezegd nog veilig hadden kunnen spelen. Bullshit natuurlijk, dat weet iedereen met hetzelfde voetbalverstand als mijn nichtje van 8 maanden.

30 april 2020 om 15:47

Exact. En daarom hebben ze de clubs om advies gevraagd, aangezien die als groep zijnde prima kunnen inschatten wat eerlijk is en niet. En vervolgens hebben ze dat advies mooi opzij geschoven haha

Ajax moet eerst maar eens naar zichzelf kijken en niet naar anderen.
Daarna komt pas de rest.

30 april 2020 om 15:28

Het is natuurlijk primair de taak van de Knvb, maar net als met de beslissing van wel of niet promoveren kijkt deze ook nu weer naar de clubs. Eigenlijk maar een ruggengraatloos stelletje daar in Zeist. Nemen niet hun verantwoordelijkheid, tonen geen daadkracht, maar willen wel graag vooraan staan als er wat te vieren is. Waar zijn de miljoenen van 2 WK finales heen? Waar zijn de miljoenen heen van de lucratieve oefenwedstrijden? Van het succesvol vrouwenelftal? Verdampt aan hersenspinsel, weer een bewijs van puur gebrek aan inzicht en visie.

30 april 2020 om 15:52

De knvb heeft wel meer dan alleen profvoetbal.
Dus dat die miljoenen geïnvesteerd zijn is niet raar.
Maar vind niet dat alles maar bij ajax gehaald moet worden.
Ze zijn geen bank ofzo.
Misschien kunnen ze we handelen als bank qua lenen.

30 april 2020 om 16:20

Dat ontken ik niet dat ze ook bijvoorbeeld amateurvoetbal hebben etc.. Ik vraag alleen waar de miljoenen heen zijn gegaan van bijvoorbeeld 2 wk finales. Daar is meer binnengekomen dan alleen het prijzengeld.

30 april 2020 om 16:28

Ook dat word geïnvesteerd.
En Gudde zal er ook niet voor een appel en een ei zitten denk ik helaas.
Want ze zijn niet meer dan dat waard als ik eerlijk ben.

30 april 2020 om 17:34

Ik ben al heel de dag aan het tellen, maar kom niet verder dan 1 wk finale.

30 april 2020 om 15:56

De KNVB moet eerst maar eens naar de belangen van de Eredivisie kijken en daarna pas naar die van Ajax.

Het wordt sowieso tijd dat de KNVB eens wat aan de 'Competitive Balance' gaat doen. Verdeel standaard maar een deel van de Europese startgeld en over de hele competitie.

30 april 2020 om 16:13

En waarom zouden ze dat doen? Die Europese startgelden zijn verdiensten van de clubs zelf, wat heeft de Knvb erover te zeggen om dat te verdelen? Daarnaast verschilt het ook nog eens per club wat ze binnen krijgen, waardoor een verdeling vaak nog eens oneerlijk is ook. De laatste week is ook veel geopperd dat AZ een flink deel van de CL gelden van Ajax moet krijgen. Dat vind ik ridicuul, want AZ zelf zou fiks minder startgeld krijgen dan Ajax vanwege de Europese ranking. Dus als Ajax een flink deel van hun CL gelden met AZ zou delen, zou het zomaar kunnen zijn dat AZ meer geld van Ajax krijgt dan dat ze zelf zouden hebben gekregen als ze het beste CL ticket hadden gekregen. Dat vind ik nergens op slaan. Idem met het verdelen over alle clubs. Het is voornamelijk afhankelijk van hoelang deze crisis aan houdt voor het voetbal en in hoeverre Ajax dan geld ''kan missen''. En zelfs dan zou ik het niet terecht vinden als zij daar zelf minder aan overhouden dan dat ze weg geven.

30 april 2020 om 16:14

Wat heeft dat met de knvb te maken?
Die hebben niks met startgeld of wat dan ook te maken.
Dus als je een aversie tegen ajax hebt moet je misschien niet reageren.

30 april 2020 om 16:47

@wve, Typerend dat dit direct op aversie tegen Ajax gegooid moet worden.Er is een enorme financiële ongelijkheid in de Eredivisie en ik zie graag dat hier wat aan gedaan wordt. Een speelveld dat dichter bij elkaar ligt is vele malen interessanter en zal de competitie goed doen.De CL gelden zijn dusdanig dat ze een gigantische invloed hebben op de ongelijkheid, dus het is voor mij een logische plek om een stap tot meer gelijkheid te zetten. Ik haal bewust de term 'Competitive Balance' aan omdat van de Sar de vertegenwoordiger van de Eredivisie is bij de European Clubs Association en daar zelf hamert op 'Competitive Balance' op Europees niveau. Ik zie graag dat men zich eens drukt maakt om nationaal niveau, want onze competitie zit op dat vlak naar mijn mening op een zorgelijk niveau.

30 april 2020 om 18:12

De Knvb kijkt naar de belangen van de Eredivisie. Maar wat doen ze zelf? Laat ze eerst maar een beroep doen op de 50 miljoen aan reserve die ze hebben waarmee ze clubs kunnen helpen, in plaats van direct de clubs met Europees voetbal te gaan wijzen op zogenaamde solidariteit.

Ze hoeven moreel gezien alleen te delen met az, fey en psv omdaylt die nog kans maakten op CL en die kans nu ontnomen wordt. Ik zou zeggen 20prct voor AZ en elk 10 prct voor psv en fey. Zoiets. Dan geef je toch 40 prct weg...

30 april 2020 om 15:12

Het solidariteitsfonds gaat meer over het overeind houden van Nederlandse clubs dan het mislopen van Europese tickets. De kleine clubs kunnen omvallen als ze een lange tijd weinig tot geen inkomsten hebben. Niemand heeft er belang bij als straks de Eredivisie nog maar uit 10 clubs bestaat.

30 april 2020 om 15:32

En waar is de Knvb in dit hele verhaal. Laat hun eens met beleid en maatregelen komen om geld te genereren. Tot nu toe heb ik twee punten gehoord. Bedelen bij de clubs die Europees spelen en de regering om steun vragen. Laat hun nou eens met ideeën komen wat zij zelf kunnen doen. Stelletje lamzakken daar in Zeist.

30 april 2020 om 15:18

Moreel hoeven ze nog helemaal niets, we weten nog helemaal niets van het komende CL seizoen. Fey en PSV zijn echt grote onzin, aangezien AZ nog tegen beide moest spelen zou Ajax altijd wel bij de eerste twee geeindigd zijn. De kans dat Fey of PSV nog kampioen geworden zou zijn is echt verwaarloosbaar en zeker geen tien procent kans per club.

30 april 2020 om 15:31

Feyenoord stond 6 punten achter, met wedstrijden tegen Ajax en AZ op het programma. Ik gaf ons weinig kans maar kansloos waren we zeker nog niet. Feyenoord had het zelf in de hand om op 3 punten te naderen. Zo kansloos voor een titel is dat toch niet. Psv is een ander verhaal. Die stonden 7 punten achter met al een wedstrijd meer gespeeld.

30 april 2020 om 16:12

Feyenoord staat eigenlijk 7 punten achter Ajax, aangezien ze een veeeeeeel slechter doelsaldo hebben. En ja doelsaldo is leidend en niet onderling resultaat als ze al uberhaupt zouden winnen tegen een fitte ajax selectie

30 april 2020 om 17:31

Ajax en vooral Ziyech waren natuurlijk ook zo lekker in vorm. In de kuip had feyenoord AZ de koppositie gegeven

30 april 2020 om 20:46

Daarom moet de kuip ook afgebroken worden en dat nieuwe stadion komt er toch niet. 2 vliegen in 1 klap.

30 april 2020 om 15:19

Dan kunnen met name PSV en AZ het teveel aan televisiegelden wat ze al jaren vangen ten opzichte van Ajax terugbetalen om ze door deze crisis heen te helpen. Want als je naar de verhouding kijkt van het aantal supporters en het geld wat ze krijgen klopt dit natuurlijk van geen kant. Ajax hoeft geen cent te geven aan de topclubs en subtoppers, die moeten hun eigen broek maar omhoog houden. Het is gewoon terecht dat ajax het beste CL ticket krijgt, want ze staan 1ste punt........

30 april 2020 om 15:56

Tot Ajax erachter komt dat 'de beste' van niets, niets is. Doe mee in een competitie zonder tegenstanders en dag is je lol.
Ik hoop dat ze in Amsterdam wel begrijpen dat je succes gemaakt wordt door de hele competitie. Maar goed, veel reacties van Ajaxieden passen goed bij wat De Boer hier vertelt "Ajax is altijd de grootste en verdient het in principe sowieso al."
Ongegeneerde arrogantie.

30 april 2020 om 16:16

Als er steun nodig komt er maar 1 naam naar boven, en dat is Ajax? Feyenoord heeft bijna net zoveel potentie, maar daar is jarenlang wanbeleid gevoerd. Is het dan logisch dat Feyenoord dan minder bijdraagt dan Ajax? Ik heb die naam namelijk nog geen 1x horen vallen. PSV spendeert ook miljoenen per jaar aan transfers, heb jij die naam al horen vallen? Ik vind het prima dat we solidair zijn met elkaar, maar dan ook met zijn allen, en de lasten evenredig verdeeld. Goed beleid moet niet afgestraft worden.

30 april 2020 om 16:18

Ajax is echt niet zo afhankelijk van de competitie als menig mensen zouden willen geloven. Stel bijvoorbeeld dat de ed helemaal uiteenvalt en alleen 4 clubs blijven bestaan. Dan zal de Beneliga opeens heel snel komen.

Zoals de knvb aangeeft, de stand van nu is geen eerlijke stand aangezien niet iedereen twee keer tegen dezelfde gespeeld hebben. Je weet niet hoe het anders was gelopen. Dus ja als clubs het Europeese geld echt zien als hun eigen geld, laat ze het dan maar houden. Die verhalen over voor sinterklaas spelen maakt het alleen maar treurig.

Ik heb het idee dat veel mensen omzet en winst door elkaar halen. CL levert misschien 50 miljoen op, maar kost Ajax misschien wel 40 miljoen aan extra premies en kosten voor het stadion. Dan moet je zeggen een percentage van de winst afstaan.

30 april 2020 om 15:35

Dat lijkt mij fair. Als er geen toeschouwers toegelaten mogen worden, kan het Ajax ook geld kosten. Doen de clubs in dat geval ook Ajax helpen? Zal wel niet, want zo toegeeflijk hebben ze zich niet richting Amsterdam opgesteld de laatste jaren (kunstgras, verplaatsen wedstrijden)

30 april 2020 om 16:40

Klopt. Maar op tv hoor je ook veel analisten praten alsof Ajax volgend jaar 50 miljoen krijgt en dat dat pure winst is. Net als met transfers, dat Ajax vorig jaar voor 150 miljoen heeft verkocht en dat staat dus op de bank.

30 april 2020 om 16:03

Bij een verdeling lijkt het me logisch dat men uit gaat van pot - vaste kosten te maken door deelnemende club = bedrag waar een deel tot max 50% van afgestaan dient te worden.

Lekker populistisch, zo'n uitspraak over sinterklaas, maar niemand heeft het gehad over het afstaan van maar liefst 90%. Het percentage dat terugkomt is 25, aangezien er zo'n 75% van de competitie gespeeld is, acht de KNVB het rechtvaardig dat Ajax 75% van de gelden zelf verdiend heeft. Die logica vind ik sluitend, al snap ik op zich nog wel dat je over het percentage van mening kan verschillen. Het gaat alleen totaal niet om bedragen die ook maar in de buurt komen van de 90% van de startgelden. Ronald gebruikt dat alleen om zieltjes te winnen, maar op de werkelijkheid is het totaal niet gestoeld.

30 april 2020 om 15:38

Hij gebruikt het als een voorbeeld dat uit de lucht komt vallen om een statement te maken. Zulke dingen moet je niet letterlijk als waarheid nemen, maar de inhoud van zijn boodschap: daar gaat het om. Wat De Boer probeert aan te geven dat hij het onzinnig vindt als Ajax een groot deel van die opbrengsten (hoeveel dat dan zou moeten zijn) niet zomaar moet weggeven als Sinterklaas (die ook zomaar kadotjes weggeeft). Niks mis met het voorbeeld hoor.

30 april 2020 om 15:48

Niet mee eens. Met dit voorbeeld wekt hij de suggestie dat Ajax het grootste gedeelte van het verdiende geld moet weggeven. Daar is in de verste verte geen sprake van. Ronald verdraait de zaken, als dit de voorwaarden zouden zijn zou ik het volledig met hem eens zijn, maar de voorwaarden zijn totaal anders waardoor ik zijn mening ook niet meer kan delen.

30 april 2020 om 16:01

Wat HijNiet zegt klopt zeker wel. Je kunt toch geen inhoudelijke discussie voeren of een mening geven als je de feiten totaal uit verband trekt. Als dat ook het nieuwe normaal wordt gaat de wereld nog leuk worden. Lijkt Tump wel met dit populisme

30 april 2020 om 16:04

Ik vind het ook heel vreemd om met percentages van 90% aan te komen terwijl er gesproken zou zijn over 25%. Dit is een vorm van stemmingmakerij die nu zeker niet past.

Niemand vraagt om 90%.niemand vraagt om Sinterklaas te spelen.hele foute manier van De Boer om het zo neer te zetten.wel wordt er om solidariteit gevraagd, omdat de competitie nog niet uitgespeeld is en derhalve de plaatsing allerminst zeker.dit geldt natuurlijk ook voor Az, Feyenoord, PSV en Willem 2.

30 april 2020 om 15:29

Voetbalzone doet er zelf ook aan mee. Die hebben het op Facebook doodleuk over een "zilvervloot uit Amsterdam voor de andere clubs". Lekker polariseren met zulke beeldspraak...

30 april 2020 om 15:42

Nou ik ben het er inderdaad wel mee eens dat de eredivisie zelf (als branche) uit deze financiele situatie moet komen. De clubs hebben elkaar toch nodig om er een competitie van te maken. Je zal vast clubs hebben die nu door gemiste inkomsten in de knel gaan komen. Het lijkt me namelijk wel een schande als gemeenten bijvoorbeeld moeten bijspringen voor de voetballerij. Want elke cent die dan gaat naar die clubs, gaat ten koste van andere uitgaven (zoals veel andere branches waaronder de gezondheidszorg) die het meer verdienen... Maar die 90%, dat is slechts een voorbeeld om een punt te maken. Daar zou ik niet al teveel waarde aan hechten.

30 april 2020 om 15:55

Ik vind dat die 90% zijn punt volledig ontkracht en zijn betoog ondergraaft.het is bovendien zoals hij niet aangeeft pure polarisatie.

30 april 2020 om 16:39

Ik vind solidariteit een goed idee vanwege de desastreuse gevolgen die clubs door Corona ondervinden. Dat de plaatsing allerminst zeker was, vind ik theoretische onzin. Uit een onderzoek was al naar voren gekomen dat Ajax voor iets van 98 procent zeker was van de eerste twee plaatsen. Ongeacht wat iedereen zou willen, die plekken zouden gewoon niet weggegeven worden. Daar mogen we gerust eerlijk in zijn. Waar ik me het meeste aan stoor is de drang en het ‘moeten’ van solidariteit. Ten eerst komt de roep tot verplichting van partijen die niets of weinig hoeven in te leveren. Ja dan is het makkelijk praten. Ten tweede is er bijna nooit solidariteit in de ed getoond. Kijk even naar dat gehuil toen een wedstrijd vorig jaar verplaatst moest worden, of de hele discussie omtrent kunstgras. Waar was de solidariteit toen? Ten derde staan er maar weinigen stil bij de verliezen die oa Ajax aan het maken is. De knvb komt doodleuk met 25 procent. Waar is dat op gebaseerd? Weten zij uberhaupt hoeveel verlies er door de ‘top’ clubs wordt gemaakt? Zou je dat niet eerst moeten bespreken, voordat je leuk percentages gaat roepen? Hoe meer ik er eigenlijk over nadenk, hoe storender de roep om solidariteit aan het worden is.

Mee eens. Ajax neemt alle risicos met enorm hoge kosten van hun huishouding om het hopelijk goed te kunnen doen in de CL en moeten dan een groot deel van de mogelijke beloning afstaan. Welke club helpt Ajax dan als hun riskante businessmodel verliezen draait? Als het goed gaat lekker meeprofiteren en als het slecht gaat zoekt Ajax het maar lekker zelf uit. Als dat het uitgangspunt is begrijp ik Ajax wel.

30 april 2020 om 15:33

Zelf met een statement komen, een fictief argument bedenken en het er dan niet mee eens zijn. Ja, zo kan je altijd alles recht praten natuurlijk... Ajax heeft misschien hogere kosten in de huishouding, maar over het algemeen ook meer inkomsten. Dus procentueel denk ik dat Ajax het best kan veroorloven om een jaartje wat magerder te leven (zoals dit jaar het geval). Overige clubs die dichter break-even spelen: die lopen nu in de problemen. Heeft Ajax natuurlijk niks mee te maken. Maar als alles om je heen straks omvalt of in een financiele crisis zit: dan is aan de competitie (voor Ajax) er ook geen lol meer aan. En met een zwakke competitie trek je ook geen spelers meer aan.

30 april 2020 om 15:56

Ajax zal toch echt eerst zelf hun zaakjes op orde moeten krijgen voor ze andere clubs ķunnen helpen. En voorlopig is er nog geen zicht op wat er allemaal nodig is om zelf hun zaakjes mee op orde te kunnen krijgen. Dus praten over vergoedingen of hulp aan andere clubs is te prematuur.

30 april 2020 om 15:42

Veel te kort door de bocht. Welke club kan Ajax helpen dan als Ajax eens financieel in de problemen komt? Hooguit Psv, maar dan houdt het wel op. Anderzijds kan Ajax waarschijnlijk 50 procent van de Eredivisie doen overleven en daar hoeft het alleen maar een bankzitter voor te verkopen (bij wijze van spreken). Zelfs als Ajax een schuld van 100 miljoen euro heeft, zal Ajax het (misschien zelfs enigszins makkelijk) overleven. Als Emmen een schuld van 3 miljoen euro heeft, komt de toekomst al ernstig in gevaar. Ik vind het dus onzin om met het argument te komen dat iedereen lekker wil meeprofiteren, maar dat niemand bereid is om Ajax te helpen. Meer dan 90 procent kan Ajax niet eens helpen. Bovendien maken mensen de nationale successen van clubs altijd veel groter dan dat ze zijn. Grote clubs worden gemaakt door de geografische ligging en de voordelen die het met zich meebrengt, terwijl kleine clubs in bijna alle gevallen maar een zeer beperkt operatiegebied hebben. Wil je het over oneerlijkheid hebben, dan moet je die verschillen eens aankaarten.

30 april 2020 om 16:52

Je laatste punt is wel echt slecht zeg: een voetbalclub hebben is gewoon een keuze, geen verplichting. Alsof ik een restaurant in de woestijn ga openen en me dan beklaag dat er geen klanten komen. Niemand meent letterlijk dat Ajax financieel moet worden geholpen door anderen. Ik denk dat het vooral lacherig is bedoeld, beetje in de spiegel kijken. Iedereen die voetbal een beetje volgt weet gerust wel van de financiele verschillen. Wat echter terecht storend is, is hoe Ajax uitgespuugd wordt. Kijk bijvoorbeeld naar Zwolle. Die zijn nota bene om een verplaatsing vanwege een europese wedstrijd naar de arbitrage commissie gestapt. En zo zijn er tal van andere onderwerpen. Mogen die dan nu Ajax wijzen op solidariteit?

30 april 2020 om 22:38

Aldus de supporter... Om even in te haken op jouw kritiek met betrekking tot de laatste zin: Sorry hoor, maar je hebt toch niet de illusie dat Ajax de huidige omvang had gehad als het bijvoorbeeld in Emmen had gelegen? Je voelt je (als supporter) schijnbaar aangevallen met betrekking tot de solidariteit, maar daar heb ik het helemaal niet over. Het enigste wat ik met mijn betoog doe, is een flinke nuance brengen aan een eenzijdig betoog van Holland8, enkel gebaseerd op oppervlakkigheid.

30 april 2020 om 15:54

Welke clubs dan helpen? De clubs die in het solidariteitsfonds hebben gestort. Daar mag Ajax, net als alle andere clubs, ook aanspraak op maken op het moment dat ze echt zo diep in de problemen komen. Waarschijnlijk niet genoeg om hun, zoals je het zelf noemt, riskante businessmodel in stand te houden, maar genoeg om te overleven. Daar is het fonds dan ook voor bedoelt, overleven. En dat zal voor alle clubs gelden.

Ik denk dat alle Nederlandse clubs die Europees spelen wat afwachtend zijn met een deel van de startgelden afdragen voordat er echt duidelijk is wat er precies met dat geld gaat gebeuren. En daar kan ik ze absoluut geen ongelijk in geven.

30 april 2020 om 16:55

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. De roep om solidariteit is enigszins begrijpelijk, maar om al percentages op te gooien gaat te ver. Geen enkele club heeft een precies vooruitzicht op hoeveel verlies ze gaan leiden en dat is ook logisch. Ik denk ook dat het vrij apart is om nu al verwachtingen uit te spreken, want als er uiteindelijk niet aan de verwachtingen wordt voldaan.. dan weet je ook al wie ironisch genoeg als boosdoeners zullen worden gezien.

Tsja, als je het krijgt toebedeeld (terrecht of niet), dan moet je natuurlijk niks. Aan de andere kant moet Ajax zich ook afvragen als ze straks een van de weinige clubs zijn die nog over zijn na de crisis. Met een volle knip nu, terwijl de eredivisie qua clubs en sterkte nog verder wordt uitgedund door financiele toestanden: daar schiet natuurlijk zelfs Ajax niks mee op.

30 april 2020 om 15:39

Dit, maar ik denk dat je ook het politieke aspect niet moet onderschatten. Als Ajax in de toekomst nog eens op de proppen komt met een voorstel over inkrimping Eredivisie bijvoorbeeld, zou het zomaar kunnen gebeuren dat clubs dan gaan zeggen: toen jullie niet, nu wij niet. Of dit een redelijk standpunt is laat ik in het midden, maar je hebt best kans dat je dit soort taferelen tegen gaat komen.

30 april 2020 om 15:44

Zo lang de voetbalbranche er zelf maar uitkomt. Het lijkt me namelijk wel schandalig wanneer gemeentegeld moet bijspringen, terwijl er wel belangrijkere beroepen zijn die nu in de problemen zitten.

30 april 2020 om 16:11

Toch blijft het vreemd dat o.a. Ajax en PSV al vaker geroepen hebben dat de competitie naar 16 clubs moet, en dat ze nu geen uitspraak over degradatie doen. Maar dat staat los van deze topic.

30 april 2020 om 16:01

Ik had echt verwacht dat clubs er anders in stonden. Ajax met minimaal verschil aan kop, Psv/willem II die eigenlijk alleen op een play offs plek staan. Ik had gedacht dat clubs wel iets zouden hebben van, we mogen niet klagen, er was nog niks zeker. 75% ervan is dan nog mooi. Maar als clubs het echt zien alsof het van hun eigen geld af gaat, ja dan snap ik dat ze het niet willen.

Uiteindelijk zullen in elk geval alle Europees spelende clubs er wel aan bijdragen, alleen de verdeelsleutel is de vraag. Het zal al een hoop schelen als er duidelijkheid komt over hoe het solidariteitsfonds verdeeld gaat worden en aan welke voorwaarden je moet voldoen om ervoor in aanmerking te komen.

als de ene club 10% moet afdragen zal de andere club toch geen 90% moeten afdragen? dat zou wel heel krom zijn. dat percentageaantal moet wel gelijk opgaan

Ik vond een stelling die ik gisteren ergens heb gehoord opzich wel goed compenseer wie gecompenseerd dienen te worden. Een club als Fc Utrecht heeft in mijn ogen recht op compensatie maar waarom zouden de Europese clubs andere clubs compenseren die totaal geen aanspraak zouden maken op Europese inkomsten. Ik noem een Fortuna, Pec, Ado, RKC en Sparta bijvoorbeeld. Als er een goed en dergelijk plan voor een fonds komt dan weet iedereen aan toe is. Daar heeft de Boer gelijk in Ajax zal niet 90% moeten afstaan maar wel een goed deel dit hoeft op zich geen probleem te zijn 25% lijkt mij bij behalen groepsfase een net bedrag de overige inkomsten blijven voor Ajax dus recette en premies. Maar een fonds waar geld in gaat van het Europese voetbal om clubs te helpen die totaal geen aanspraak daarop zouden maken vind ik netjes. Vergeet niet dat de grote clubs al een grotere bijdrage leveren in de kunstgras omzetting naar normaal gras.

30 april 2020 om 16:05

Hoe ga je Utrecht dan compenseren? Op welke basis? Ik denk dat Utrecht de laatste keer niks heeft verdiend aan de Europese campagne. Moest waarschijnlijk zelfs geld bij. Zelfde voor Willem II dit seizoen. Die spelers krijgen allemaal een bonus ivm Europa Cup voetbal gehaald. Vervolgens ga je er in de eerste voorronde uit. Dan heb je echt geen cent verdiend.

30 april 2020 om 16:29

@wanny, zoals gemeld moet het redelijk zijn en vind ik dat het eerst een goed plan moet komen.echter voel ik er niks voor om clubs te compenseren die eigenlijk er nooit aanspraak aan zouden hebben dat moet vanuit de knvb en het noodfonds komen. FC Utrecht had bij Bekerwinst de Groepsfase gespeeld. Ik weet niet wat redelijk is maar dat zou moeten worden onderzocht. Ajax heeft al aangegeven dat zij het fonds willen opstarten en geld vanuit Europa willen beschikbaar stellen en nogmaals bij groepsfase is 25% normaal. Je kan hier rekening mee houden in de begroting.

30 april 2020 om 16:20

Laten we eerst eens gaan kijken wat er allemaal eerst nodig is om onze topclubs te gaan redden voor we het over vergoedingen en hulp gaan hebben. Dat is allemaal nog niet eens bekend en zeker. Wie weet kunnen de topclubs wel helemaal geen vergoedingen of hulp gaan bieden omdat ze zelf alle hulp nodig zullen hebben om door de crisis te kunnen komen.

Iets afdragen omdat niet zeker was dat Ajax daadwerkelijk die CL plaats had gepakt is wel logisch. Verder is een solidariteitsfonds een beetje vreemd. Ik heb nog geen goedlopend cafe gehoord dat andere cafes financieel gaat ondersteunen. Of de Bijenkorf die de Hema overeind houdt.

30 april 2020 om 16:09

De vergelijking die jij maakt gaat ook niet helemaal op. Een cafe kan prima zonder een ander cafe draaien (misschien zelfs nog wel beter), bij voetbal is dat anders. Maar als je zo kijkt, is het ook vreemd dat Ajax veel meer tv gelden krijgt dan een kleine club. Ik ben er voorstander van juist dit meer gelijk te trekken. Hierdoor is de basis hetzelfde en krijg je een sterkere competitie.

30 april 2020 om 16:17

Als er in het centrum van Amsterdam veel minder tenten over blijven, dan wordt Amsterdam minder aantrekkelijk voor stappers en krijgen ook de succesvolle tenten daar last van.zelfde met winkels in een binnenstad. Als de Bijenkorf alleen overblijft loopt het aantal klanten ook terug bij hen. Dus zo heel krom is die vergelijking ook niet. Die tv gelden ben ik het wel mee eens. Ik weet niet of de competitie dan gelijk veel sterker wordt, maar in ieder geval wel meer clubs die van hetzelfde niveau zijn. Zal dan vooral betekenen dat de linksback van Fortuna meer salaris gaat krijgen in plaats van dat Fortuna een betere linksback krijgt. .

30 april 2020 om 17:29

Een competitie kan toch niet bestaan zonder tegenstand? Een kroeg kan best de enige kroeg in het dorp zijn.

Niemand hoeft op de bankrekening van Ajax te gaan kijken. Al staat er 500M op! Ajax is niets verplicht, maar zal zichzelf wel als club met hart laten gelden als ze uit zichzelf een bepaald bedrag verdelen aan de clubs die het hard nodig zullen hebben. En ik denk ook wel dat zal plaats vinden.
Maar hoeveel ze gaan verdelen en aan wie mag Ajax ook zelf bepalen. Het verwachte financieelplaatje wat ze dit jaar voor ogen hadden kan ook de prullemand in. Iedereen is getroffen helaas. De grote en de kleintjes!

De clubs die het hard nodig hebben gunden ajax geen titel waardoor ajax mischien niet eens de cl haalt maar eerst voorrondes moet spelen. In andere landen is gewoon de geen met de meeste punten kampioen geworden. Eerlijk? Het gaat toch om winnen verlezen en punten. Laat de clubs in nood gewoon bij de overheid aankloppen zoals alle bedrijven. Het is de ajaxsupporter nu wel duidelijk dat de rest van NL ons niets gunt.

Kunnen er geen coronabonds aangegaan worden in de ED. Er wordt een lening afgesloten waar de gehele ED garant voor staat. Dat geld gaat in een fonds oid 🤷🏾‍♂️ Er moeten toch wel wat creatievere manieren zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren