Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Keiharde kritiek vanuit Cambuur op KNVB: ‘Dit is gewoon corrupt’

Laatste update:

Sandor van der Heide hekelt op harde wijze het besluit van de KNVB om SC Cambuur niet naar de Eredivisie te laten promoveren. De assistent-trainer laakt niet alleen de gemaakte keuzes, maar is ook nog eens boos over de werkwijze en communicatie van de voetbalbond. Van der Heide stelt dat de KNVB altijd heeft aangegeven voor een optie met óf promoverende clubs óf twintig ploegen op het hoogste niveau te gaan.

De mail van de KNVB van donderdagavond waarin werd gevraagd naar de mening van de clubs over de scenario’s werd in Leeuwarden al raar gevonden. “Toen die stemming begon, was meteen duidelijk dat er negen clubs niet mee wilden werken aan die stemming. Zij hebben dan ook geen stem uitgebracht”, vertelt de oud-voetballer aan GrootSneek. “Punt. Waaronder sc Heerenveen. Dat snap ik wel. Laten we eerlijk zijn, natuurlijk wil ook SC Heerenveen de derby wel terug, maar bedrijfsmatig snap ik Heerenveen ook. Cambuur is ook een concurrent in Friesland, met een nieuw stadion.”

Vrijdagmiddag om vier uur volgde de uitslag: zestien clubs voor promotie/degradatie, negen clubs tegen en negen clubs zonder stem. “Toen is de KNVB anderhalf uur later teruggekomen in de vergadering, in die call met alle clubs, en die hebben gezegd ‘het is zestien om negen en de meerderheid is niet groot genoeg’. We besluiten dat er geen promotie/degradatie is. Dat was het verhaal. Toen kwamen de vragen en zijn de KNVB-bestuurders weggelopen.”

Van der Heide is ziedend. “Ik voel mij ver-schrik-ke-lijk genaaid door een bond waar ik voor werk. Zo voel ik mij. Ik begrijp er geen ene reet van. Eric Gudde die zegt, Ajax krijgt een Champions League-ticket omdat ze bovenaan staan en er is al 77 procent van de competitie gespeeld. Gudde zegt een minuut erna, we kunnen geen promotie/degradatie regeling toepassen omdat er nog maar 77 procent van de competitie gespeeld is. Leg het mij alsjeblieft uit! Dit is gewoon corrupt.”

Dat deze uitspraken mogelijk gevolgen hebben voor het deelnemen aan de cursus betaald voetbal, deert hem niet. “Ik ben eerlijk, ik ga niet zeggen ‘goh wat mag ik zeggen’. Daar heb ik een hekel aan. Maar dat geldt in dat corrupte voetbalwereldje. Ik ben gewoon flink genaaid. Dat is voor de club kut, dat is persoonlijk kut, dat is voor iedereen kut. Deze beslissing valt ook niet uit te leggen. Er is geen uitleg hoe de KNVB het heeft gedaan en tot deze beslissing gekomen is. Geen logische uitleg, laat ik het zo zeggen.”

“Als ik nu zeg, ‘ik snap de KNVB wel en hun standpunt begrijp ik ook’, dan kan ik je nu al vertellen dat word ik toegelaten op die cursus. Zo gaat het daar in Zeist gewoon.” Van der Heide benadrukt dat Cambuur een gezonde club is en een ploeg die leuk voetbal speelt. “Wij met een goed beleid worden verneukt, en een club met wanprestatie wordt beloond. Leg het mij uit.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De KNVB meet duidelijk met verschillende maten. Cambuur speelde trouwens ook waanzinnig goed voetbal dit jaar, heel aanvallend, energiek en verzorgd. Speelden thuis vrijwel iedere ploeg kleurenblind. Extra zuur, want Cambuur is een sleaping giant.

25 april 2020 om 18:39

Sleaping? giant nog wel. Het moet niet gekker worden. Die hebben volgend seizoen een nieuwe kans.

25 april 2020 om 18:43

Goh echt? Hebben we volgend jaar een nieuwe kans. Waarom zegt de Knvb dat er dan niet gewoon bij, waar maken we ons nu druk om?

25 april 2020 om 19:42

Het leeft hier in de wijken, op de velden, van jong tot oud. Cambuur stadion is altijd goed gevuld met 6000 tot 10000 man, afhankelijk van prestaties. In de eredivisie straks in een nieuw stadion zit dat gewoon vol daar en kan de club verder groeien. Ok giant met een knipoog natuurlijk, maar een prachtige club uit een prachtige stad

25 april 2020 om 23:17

Daar ben ik het verder wel mee eens hoor wingman. Het is ook jammer. Maar dit is nou eenmaal de realiteit. Er is voldoende fundament om de goede lijn door te trekken. Dat zal volgend seizoen moeten.

25 april 2020 om 19:00

2 maten? Omdat ze bij de amateurs hetzelfde doen als bij de profs?

25 april 2020 om 19:55

Omdat ze bij de bovenste helft van de Eredivisie wel consequenties doorvoeren op basis van meer dan driekwart competitie maar bij de onderste plaatsen en in de KKD dit weigeren. Wat ze feitelijk gedaan hebben is gezegd dan aan de standen geen rechten te ontlenen zijn, zoals kampioenschap, promotie en degradatie maar wel rechten op Europees voetbal. De reden daarvoor is de Uefa uitspraak, die anders de ticket verdeling van tafel vegen. Bewust inconsequent zijn en de hele stemming (wat nu peiling is) gebruiken om de verantwoordelijkheid weg te schuiven naar clubs om daarna alsnog je eigen plan te trekken. Het stinkt aan alle kanten.

25 april 2020 om 20:11

Europees voetbal heeft te maken met Uefa. De rest niet.

25 april 2020 om 20:25

Europese tickets worden toch verdeeld via de competitie, diezelfde competitie waar ze ook het kampioenschap, promotie en degradatie verdelen. De keuze om inconsequent te zijn is misschien begrijpelijk, omdat er anders niet Europees gespeeld kan worden. Maar dat maakt de keuze nog niet per se rechtvaardig.

25 april 2020 om 21:31

Ze kennen in de eredivisie ook geen kampioenschap toe . Alles is dus ongeldig zowel profs als amateurs. Omdat ze Europese tickets moeten toekennen hebben ze op advies van de Uefa de huidige stand genomen.

25 april 2020 om 22:47

@meijer - Is er iemand die ontkent dat ze op het gebied van het kampioenschap consquent zijn? Nee, de inconsquentheid zit hem in iets anders. Het gaat erom dat ze zeggen ''we verklaren de ranglijst ongeldig om er gevolgen aan te geven.'' Op basis van diezelfde ranglijst die men ongeldig vindt om een kampioen, promovendus of degradant te verklaren vind men het wel toepasselijk om een nummer 1, 2, 3, 4 en 5 aan te wijzen om ze Europa in te sturen. Dat ze dat doen vanwege de Uefa is begrijpelijk, maar dat maakt het niet minder inconsequent.

25 april 2020 om 19:34

Ik ben het eens met de eerste helft van jouw betoog hoor, maar sleeping giant? We hebben het over Cambuur, niet over Manchester United of AC Milan.

25 april 2020 om 19:47

Ok het nieuwe stadion komt praktisch in mijn achtertuin, dus ik ben niet helemaal objectief

26 april 2020 om 00:39

Man Utd en Milan zijn niet sleeping, die zijn giants. Cambuur niet echt een giant, maar je snapt toch wel wat er wordt bedoeld?

25 april 2020 om 22:10

Gisteren hoorde ik van Cambuur dat ze zo'n 20 miljoen euro mislopen. Sindsdien neem ik Cambuur niet meer serieus. Wat een aasgieren en géén mentaliteit. Veel Leugens vanuit Cambuur.

Ondanks dat hij natuurlijk nogal subjectief is een vanuit de onderbuik reageert, deel ik zijn mening. Het gaat er bij mij ook echt niet in, juist het proces van de KNVB is om te janken.

25 april 2020 om 18:28

De KNVB heeft gewoon de situatie slecht gemanaged. Zij hadden bv duidelijk moeten zeggen dat zij zouden beslissen als er geen duidelijke voorkeur in stemmen was. En ze hadden aan moeten geven wat de criteria van een duidelijke uitslag zouden zijn. Verder hadden ze per onderdeel enkele scenario’s neer moeten leggen. En on logica in de stemming te krijgen hadden ze vervolgens ook moeten aangeven dat als je bij de eerste keuze x gekozen wordt, de volgende ronden niet een totaal tegengesteld scenario gekozen kan worden.

25 april 2020 om 18:36

Juist. De beslissing opzich is enigszins verdedigbaar, maar de manier waarop is echt onwijs amateuristisch.

25 april 2020 om 18:41

Wat ik er weer zo raar aan vind, is dat ik meerdere malen gelezen heb dat de knvb vooraf 20 clubs geen optie vindt, maar dat deze man zegt dat dat het óf promotie/degradatie was, óf enkel promotie.

25 april 2020 om 18:50

Jep. Er is maar 1 ding duidelijk: de communicatie van de KNVB was weer eens om te huilen

25 april 2020 om 19:53

Voor de aardigheid de reconstructie van VI eens lezen. Binnen 24 uur is de KNVB 180graden gedraaid qua mening, donderdag werd er nog van promotie/degradatie uitgegaan en vrijdag wordt het andersom beslist. Zelfs medewerkers van de bond zelf waren verrast.

Iedereen die zijn zin niet heeft gekregen is genaaid. Komop zeg! Het is idd erg zuur voor de graafschap en cambuur, maar dit is volgens mij de meest logische beslissing. Dat veel boosheid komt door de wijze waarop de knvb gehandeld heeft snap ik wel, want dat leek nergens op. Er zal ongetwijfeld een vergoeding komen voor cambuur en de graafschap, want dat zijn de grote verliezers in deze. Ado en rkc de grote winnaars. Ook voor Utrecht is het lullig, zeker als je ook nog bedenkt dat w2 in blessuretijd een zeer discutabele gelijkmaker maakt in de onderlinge wedstrijd. Ze hebben denk echter geen poot om op te staan. De andere klagers (az, volendam, nac,...) mogen van mij hun keutel intrekken.

25 april 2020 om 18:30

Eens. Iedereen wist dat er winnaars en verliezers zouden komen. Om nu te gaan klagen dat ze in het kamp van de verliezers komen. Ik vind her ook de meest logische beslissing

25 april 2020 om 18:35

De verliezers 11 en 7 punten van onder de degradatiestreepn zijn winnaars, beetje raar? Zelfde knvb zou het wel begrijpen dat Liverpool als kampioen wordt betitelt? Als je iets besluit wees consequent! Dus of uitslag vorigseizoen gebruiken voor europa en geen promotie en degradatie of uitslag dit seizoen geldig voor europa en ook degradatie en promotie!

25 april 2020 om 18:37

Natuurlijk wist iedereen dat, maar wat de meeste mensen vooral stoort is de manier waarop deze beslissingen tot stand zijn gekomen.

25 april 2020 om 19:09

Het is een volstrekt logische beslissing. Van de 25 uitgebrachte stemmen zijn er 16 voor en 9 tegen promotie/degradatie dus kiest de Knvb voor geen promotie/degradatie. Hartstikke logisch toch?

25 april 2020 om 19:26

Ja klopt, 9>16. Ik snap de ophef niet zo.

25 april 2020 om 18:35

Dat doet niks af aan het feit dat hier echt onrecht is aangedaan en ze dus genaaid zijn. Iedereen met een beetje boeren verstand weet wel dat RKC en ADO gewoon waren gedegradeerd en cambuur en de graafschap waren gepromoveerd. Tuurlijk was er nog wel een kans geweest het niet zou gebeuren omdat voetbal zich lastig laat voorspellen. Maar in alle redelijkheid en billijkheid kun je bovenstaand zeggen. Dat ze nu dit kiezen en voor CL wel de ranglijst is niet te rijmen, maar ik zal er niet raar van opkijken dat er toch een lobby heeft plaatsgevonden en dat het makkelijker is om de KKD teleur te stellen dan clubs uit de eredivisie.en die vergoeding is mooi, maar zie jij 10 misschien wel 20 miljoen overgemaakt worden naar Cambuur? Ze krijgen een nieuw stadion met skyboxen nieuwe sponsoren erbij etc. Het bedrag dat ze hierdoor verliezen is niet te doen en waarschijnlijk wordt dit afgedaan met een miljoen at best.

25 april 2020 om 18:47

Je zegt het zelf al. De kans was aanwezig van RKC & ADO om zichzelf te handhaven en dat Cambuur & Graafschap ingehaald konden worden. Onderbuikgevoelens tellen niet, maar feiten. Wel vervelend voor die supporters

25 april 2020 om 18:53

Ja, dan had je de Europese tickets ook op basis van vorig jaar moeten verdelen als je die eindstanden ook bij promotie en degradatie gebruikt.

25 april 2020 om 19:01

Het verdelen van de Europese tickets worden gebaseerd op de huidige ranglijst. Dan moet je dat onderin ook doen.

25 april 2020 om 19:09

Er was ook nog een kans dat Heerenveen de play offs voor Europa haalde en een ticket wist te bemachtigen. Dan moeten ze daar ook wat aan doen. Net zo realistisch als het handhaven van ADO en RKC.

25 april 2020 om 19:45

Juist. Cl spelen omdat je een paar doelpunten meer hebt is ok maar promoveren terwijl je 11 punten los staat is dan geen garantie voor promoveren...vreemde gang van zaken en ik begrijp deze reactie volkomen

25 april 2020 om 23:02

Nr11 geloofd in sprookjes. De kans was nul dat RKC zich had gehandhaafd en cambuur alsnog niet bij de 1ste 2 zou eindigen. Of nul, laten we zeggen 0,1%.
Dit heeft niks met onderbuik, maar met rechtvaardigheid te maken

assitent trainer zat ook in de vergadering?

Misschien dat meneer van der Heide eens moet gaan leren wat corrupt betekend. Je kunt de beslissing en gedachtegang van de Knvb vreemd, belachelijk, niet rechtlijnig, etc. noemen. Maar dat maakt niet meteen dat het corrupt is. Wil hij dan suggereren dat er geld betaald is of andere diensten zijn aangeboden door clubs om tot ze tot een ander besluit te laten komen?

25 april 2020 om 18:28

Ik vind de het besluit om Willem 2 boven Utrecht te verkiezen heel vreemd. Toevallig zit vriendje Van Geel bij Willem 2. En Manders is ex-Ado, dat is ook opmerkelijk. Als het om geld gaat dan is eerlijkheid altijd het eerste slachtoffer...

25 april 2020 om 18:33

Helemaal eens! Het is veel logischer om Utrecht boven Willem II te verkiezen gelet op de ranglijst.

25 april 2020 om 18:41

@wingman11 Ik vind het besluit niet vreemd. Willem II stond boven Utrecht op de ranglijst en je kunt niet blind invullen dat Utrecht de inhaalwedstrijd gewonnen had en ze op basis daarvan een Europees ticket hadden behaald. Ze hadden formeel de speelronde die niet is afgerond moeten weghalen en op basis van die stand na 25 wedstrijden de tickets moeten verdelen. Dan was ie nog steeds bij Willem II terecht gekomen, maar tenminste wel op basis van een gelijk aantal wedstrijden. De bekerfinale is niet gespeeld en kan niet gespeeld worden dus kun je ook geen ticket aan Utrecht geven vanuit de beker. Feyenoord krijgt het ticket vanuit de competitie, niet vanuit de beker. Kortom ik snap dat Willem II hem krijgt, echter de manier waarop geeft Utrecht munitie voor een rechtszaak omdat ze die speelronde die niet afgemaakt hebben gehandhaafd.

25 april 2020 om 18:41

Staat Utrecht boven Willem2?

25 april 2020 om 18:45

Als je naar verliespunten kijkt is het doelsaldo van utrecht weer beter, waardoor utrecht wel weer recht heeft!

25 april 2020 om 19:27

Wingman, ik kan je oprecht moeilijk serieus nemen als je denkt dat Utrecht ook maar enig aanspraak heeft op het Europa League ticket. Aangezien we niet naar het aantal (verlies)punten kunnen kijken met een ongelijk aantal wedstrijden, zijn er twee optie mogelijk. Optie 1: je kijkt naar het gemiddeld aantal behaalde punten per wedstrijd (scoort Willem 2 beter dan Utrecht). Optie 2: Je schrapt de complete stormronde (weekend van de inhaalduels) en kijkt dan naar het aantal punten. Dat weekend verloor Willem 2 van Psv, dus verandert er niks en gaat Utrecht niet Europa in. Niet aankomen met een zielig verhaaltje over play-offs of de bekerfinale, want die worden immers niet gespeeld dit seizoen.

25 april 2020 om 19:29

Waarom zou je in Godsnaam naar verliespunten kijken als de ene ploeg hoger staat? Als het gaat om de niet gespeelde wedstrijd kan je ook die speelronde wegstrepen.

25 april 2020 om 19:29

Tjisse, serieus. Met een ongelijk aantal wedstrijden naar verliespunten kijken? Utrecht heeft een wedstrijd minder de kans gehad om verliespunten te krijgen, tegen de nummer 1 nota bene. Dat is net zo (on)eerlijk als kijken naar het aantal punten over een wedstrijd meer.

25 april 2020 om 18:38

Het is ook niet zo dat het automatisch niet corrupt kan zijn. De beschuldiging zal natuurlijk voorbarig zijn maar ik denk dat velen wel het gevoel zullen hebben. Je kan het ook anders beredeneren, waar rook is is vuur.maarja, we zullen het nooit weten want net zoals bij de Ufea wordt het veelal in een doofpot gestopt.iedereen die niet geraakt is gaat morgen weer verder als business als usual want het maakt hen niet uit.

25 april 2020 om 19:02

Het ruikt naar mijn idee wel naar corruptie. De Knvb vroeg namelijk op vrijdag om een oordeel van de clubs, ging daar 180 graden tegen in en besloot voor de bovenste helft wel de huidige ranglijst aan te houden en de onderste helft niet.ook gaf de Knvb de keuze om met 20 clubs te spelen om vervolgens de raad van de clubs totaal te negeren.dan heb je natuurlijk De Telegraaf, Overmars, andere clubs en de publieke opinie die wekenlang druk hebben gezet op de Knvb en riepen om een beslissing. Het gevolg dat de kleine clubs werden genaaid. Het enige juiste wat de Knvb kon doen is simpelweg het seizoen annuleren maar zelfs dan zouden ze kritiek krijgen en was het nooit goed geweest.

25 april 2020 om 19:59

Sterker nog, donderdag was de KNVB nog van plan promotie /degradatie toe te passen. Zelfs medewerkers van de bond waren gisteren verrast.

Dat hij gefrustreerd is, begrijp ik, maar dat hij het woord corrupt in zijn mond durft te nemen, gaat wel heel ver.

Stel we krijgen verkiezingen. Rechts krijgt 46 %, links krijgt 27 % en 27 % stemt niet. Wat vinden we er dan van als links een kabinet mag proberen te vormen ?

25 april 2020 om 18:41

Ja zo simpel is het, alleen knvb snapt dat niet!

25 april 2020 om 19:03

Het is de schuld van Groenlinks

25 april 2020 om 19:23

Halsema weer?

25 april 2020 om 19:29

Nee Yasser Klaver

25 april 2020 om 19:13

Populistisch geroeptoeter van de bovenste plank, zoals gewend. Allereerst was het een niet-bindende stemming, dus zie het als een referendum. Het is bij een referendum niet ongebruikelijk dat het overkoepelende orgaan de stemming naast zich neerlegt. Denk daarbij aan de WIV wetgeving en het Oekraïne verdrag bij de regering in het recente verleden. Ten tweede heeft de Knvb het scenario wat nu in werking is gezet donderdag al als ‘hun’ scenario beschreven (echter nog niet naar buiten gebracht). Blanco stemmen tellen mee voor de kiesgraad, wat betekent dat 16/34 (omgerekend dus 47%) voor degradatie en promotie was. En dus geen meerderheid. 26,5% is tegen het promoveren/degraderen, de overige 26,5% zegt “knvb, trek je eigen plan, wij blijven neutraal”. Dat betekent dat 53% nu achter deze beslissing zou moeten staan, een meerderheid. Ten derde waren het de clubs die nu allemaal duidelijkheid wilden, dan kon er beleid gemaakt gemaakt worden. Guess what; er is duidelijkheid. De Knvb heeft het besluit genomen al hun competities (amateur-, betaald- en bekervoetbal) te seponeren, zodat de beslissing eenduidig is. Tot slot wil ik graag het verdelen van de tickets aanhalen. De uefa komt met het vrij dringende advies om de tickets te verdelen op prestaties van het seizoen. Aangezien de Knvb niet het orgaan is dat over deze toernooien gaat heeft het daar gehoor aan gegeven. Dat is krom, rijmt niet met hun eigen werkwijze, maar is volledig te verdedigen. Ik moet erbij melden dat dit voor mij persoonlijk ook niet fair voelt (ik ben zelf voor degradatie en promotie). Maar de vergelijkingen die sommige mensen maken staan echt haaks op de realiteit.

25 april 2020 om 20:30

Amen precies zoals je het zegt en daar dan nog bij als rkc en ADO een rechtszaak aanspannen is de kans dat ze winnen vele male groter als bij Cambuur en de graafschap. Zakelijk is dit de beste beslissing sportief is het wat anders. Al heb ik wat makkelijker praten omdat ik het geluk heb nog 1 jaar eredivisie te mogen kijken

26 april 2020 om 07:54

Heerlijk je team weer een heel seizoen zien verliezen. En waarom is de kans dat ADO en rkc zouden winnen in de rechtbank groter? Blijkbaar mag de KNVB beslissen wat ze wil. En dat was vooral het beschermen van ado blijkbaar.

25 april 2020 om 19:15

Het percentage wat niet stemt boeit niet, het gaat om het percentage wat wel stemt. Zowel rechts als links zullen dus meer stemmen hebben dan jij aangeeft en komen samen op 100% uit.

25 april 2020 om 19:21

Blanco stem (neutraal) is niet hetzelfde als niet stemmen. Ik vind het ook zo bijzonder dat iedereen maar blijft vallen over een (op voorhand al) niet-bindende stemming. Genoeg stokken om mee te slaan, deze is oud, dor en zit vol met termieten.

25 april 2020 om 19:50

Kan niet voor anderen spreken maar zelf vind ik het niet kunnen dat ze vooraf niet gezegd hebben dat niet stemmen een tegenstem zou betekenen. Bovendien is die hele stemming een wassen neus gebleken om zich lekker achter de clubs te kunnen verschuilen. De Knvb had toch geen goede beslissing kunnen nemen zonder kritiek te krijgen hoor dus ik wil ze ook zeker niet afbranden hoor maar ze hadden gewoon standvastiger moeten zijn en leiderschap moeten tonen. Des te pijnlijker ook dat ze maandenlang tegen beter weten in op afronden van de competitie ingezet hebben. Zou me niets verbazen als ze pas vorige week over deze scenario's zijn gaan denken gezien het waanzinnig moeizame verloop en belachelijk slechte communicatie. Wellicht hadden ze beter nog een weekje of twee de tijd genomen om tot een duidelijkere oplossing te komen die aan beide kanten van de competities draagvlak heeft.

25 april 2020 om 20:11

Neemt niet weg dat alles rondom de stemming op voorhand al niet van belang hoeft te zijn. De Knvb leek alleen van dit scenario te wijken als pakweg 20 tot 25 ploegen hadden aangegeven voor degraderen en promoveren te zijn. Dat gebeurde niet, dus drukken ze hun eigen plan door. Het is zeker niet deftig (ik druk mezelf maar even zachtjes uit), maar makkelijk te verdedigen. Ik speel nu al een tijdje advocaat van de duivel omdat ik op zoek ben naar het argument dat de Knvb op zijn plek zal zetten, de heilige graal als het ware. Verder dan een gigantisch slechte procedure en wat schijnbeleid (verschuilen achter rivm en bijvoorbeeld uefa) kom ik momenteel niet..

25 april 2020 om 21:45

@tukkertje, in ieder geval psv heeft aangegeven niet gerstenat te hebben. Dus niet neutraal, maar helemaal niet. Volgens mij gehad dit ook voor de andere topploegen. Dus zit jij hier mis. Daarnaast moet je misschien ook eens kijken hoe vd gijp het niet stemmen uit legt.

25 april 2020 om 22:19

Janssen, niet stemmen was niet aan de orde. Om het stuk van Elfrink te gebruiken: Clubs waren niet op de hoogte van het feit dat neutrale stemmen mee zouden tellen bij het draagvlak voor promotie/degradatie. Knvb heeft neutrale stemmen echter wel willens en wetens gebruikt om promotie Cambuur en De Graafschap te voorkomen", schrijft Elfrink, die schrijft dat Cambuur en De Graafschap het slachtoffer zijn geworden van een ordinaire wiskundige truc..einde quote.. Dit was aan de hand van het gesprek wat hij had met Toon Gerbrands, direct na de videocall. Ik zit niet mis in dit geval, ik leg enkel uit hoe de Knvb dit gebruikt. Een goedkope manier is het gewoon. Dat de clubs niet op de hoogte waren wat het verschil is tussen neutraal stemmen en niet stemmen is wel duidelijk, zeker als ik alle reacties hier lees is dat niet aan de man te brengen.

26 april 2020 om 07:56

Er was geen verschil tussen neutraal en niet stemmen. Psv heeft niet gestemd en dat is door de KNVB als neutraal uitgelegd.

26 april 2020 om 10:53

Nrvier, zoals de Knvb het stelt is niet stemmen ook niet aan de orde, dus is dat een neutrale/blanco stem. Als de clubs hiervan niet tijdig geã¯nformeerd zijn ligt er (eindelijk) een zaak, dat zou ik toejuichen. Dan is er namelijk sprake van een procedurefout. Dan is de vraag of de Knvb in de correspondentie voorafgaand aan de stemming dit op papier heeft staan, of duidelijk op de videobeelden (oftewel, de Knvb moet dan bewijs leveren dat men de clubs voldoende heeft geã¯nformeerd betreffende niet/neutraal/blanco stemmen). Dat zou nog wel eens de heilige graal kunnen zijn in de rechtsgang (immers stemt dan 59 voor degradatie). Enig struikelblok daarna: de stemming is niet bindend.

Die van der Heide snapt er niks van. Dat Ajax een ticket krijgt is op basis van de eis van de uefa. Ajax word ook niet uitgeroepen als kampioen net als cambuur. De knvb heeft de competitie nietig verklaard. Nogmaals stoppen met zeuren en focus op volgend seizoen. Goed dit zal ff een weekje duren en daarna weer verder met het normale leven.

25 april 2020 om 18:56

Dan hadden ze consequent moeten zijn en beide beslissingen op basis van de ranglijst van vorig jaar moeten doen en niet de ene op basis van vorig jaar en de ander op basis van dit jaar. Zeker als dat besluit gepaard gaat met een stemming waarin een grote meerderheid voor het voeren van de huidige stand wat betreft promotie en degradatie is.

25 april 2020 om 19:19

Dat ben ik met je eens (immers geen stiefkinderen maken). Echter oordeelt de Knvb uitsluitend over hun eigen competities, en geeft het gehoor aan de Uefa wat betreft hun wensen met betrekking tot Uefa’s (beker)competities. Zij zien dat als twee verschillende zaken. Is mij persoonlijk te kort door de bocht, maar valt recht te praten.

25 april 2020 om 20:26

Ik denk dat Van der Heide het wel begrijpt maar terecht opmerkt dat er inconsequentie in zit. En dat knaagt aan het rechtvaardigheidsgevoel. Niet dat hij het er anders wel mee eens was geweest waarschijnlijk. Eigenlijk had de Knvb maar 1 keuze om zowel consequent te blijven en te voldoen aan de Uefa uitspraak donderdag. De eindstand bespelen en alle consquenties door te voeren. Maar ja, dan heb je ophef over het kampioenschap en gedwongen degradatie. De Knvb zijn huidige keuze is inconsequent om toch te voldoen aan de Uefa norm, maar bespaarde ophef over een uitgeroepen kampioen op basis van een flinterdun verschil. Wat natuurlijk niet hielp is de manier waarop de knvb het heeft aangepakt. Slordig, rommelig, communicatief zwak ... het is wel een grote puinzooi geworden. Boosheid en rechtszaken waren misschien onontkomelijk, maar het proces had (waar je ook voor kiest) veel beter gemoeten.

De situatie is dusdanig dat er geen beslissing bestaat waar elk belanghebbende club tevreden mee zal zijn. Bij degradatie doe je degradanten tekort en zonder degradatie doe je teams die op promoveren staan tekort. Het is gewoon een seizoen met alleen maar verliezers. Er zijn geen goede oplossingen denkbaar.

26 april 2020 om 08:00

Misschien geen goede, maar wel de meest sportieve. En dat is teams die een goed seizoen gedraaid hebben belonen. Vooral de uitspraak van Gudde dat Ajax het CL ticket meer dan verdiend want er was al 75% van het seizoen gespeeld is nog de meest lachwekkende.

Of het corrupt is wat Gudde heeft gedaan kun je betwisten. Maar wat Vd Heide aangeeft is gevoelsmatig terecht. Of je het nu corrupt, poppenkast, schijnvertoning of niet serieus nemen (van de kkd clubs) noemt.
Alleen Ado en Rkc vonden dit rechtmatig en terecht. Wat een verrassing. Als er ooit nog een lintje wordt uitgedeeld voor normen en waarden staat Gudde achteraan.

25 april 2020 om 19:06

Wat ik moeilijk kan verkroppen is dat Gudde met een uitgestreken gezicht voor de camera's zegt dat procederen tegen zijn besluit weinig kans van slagen heeft. Dat komt omdat hij alles juridiseert.
Fijne vent om mee samen te werken.

25 april 2020 om 21:16

Dat is te kort door de bocht. De rechter kan zeker rekening houden met het juridische begrip overmacht, waardoor je de competitie op 77% af moet sluiten. Dan kan een rechter ook nog oordelen dat de knvb inconsequent handelt door bovenin wel CL en El plaatsen vergeeft op basis van de huidige ranglijst, maar onderin het seizoen ongeldig verklaard. En dan helpt wijzen naar de uefa niet. Juridisch had het veel sterker gestaan als de knvb de competitie obv de huidige ranglijst had afgesloten (Ado en RKC eruit, cambuur en graafschap erin). Dan was alleen fc Utrecht echt de vervelende uitzondering geweest. Of de hele competitie ongeldig verklaren waarbij psv wat een drama seizoen had opeens CL voorronde in de schoot geworpen had gekregen.
Nee waar de clubs professionaliseren blijft men in Zeist amateur.

Wat heb ik toch een hoop onzin gehoord en gelezen over deze beslissing. De beslissing om niemand te laten degraderen en kampioen te maken is top. Er is een crisis gaande die uit de handen van iedereen ligt. Je kunt ook in de sport niet voorspellen hoe de competitie verder zou zijn verlopen. Misschien was er wel een wonder gebeurd bij Ado en wonnen zij alle overige wedstrijden nog. Je kunt het voetbal gewoon niet voorspellen. En wie weet had AZ meer wedstrijden dan Ajax gewonnen. Je kunt gewoon niet op gevoel of als voorspelling kampioenen of degradanten voorschrijven. Dat het zuur is voor Cambuur om niet te kunnen promoveren staat vast. Maar om er zo over te zeuren gaat veel te ver. Dit is een ongekende situatie. Iedereen moet het beste maken van deze crisis. Dit besluit was gewoon de juiste. Als je niet voetballend een degradant of kampioen kunt toewijzen dan moet je er gewoon mee kappen, klaar.

25 april 2020 om 19:17

Dit besluit was het juiste geweest als ze dat hadden besloten zonder stemronde waarin de meerderheid van stemmen iets anders aangaf.

Het is natuurlijk zeer zuur voor Cambuur hoe het is gelopen. Zoals Chris Woerts het schetste, was het een beetje een teringzooi in de besluitvorming hierin. De Knvb hoopte dat de clubs op basis van een ''stemming'''wat geen stemming was te kunnen beslissen wat te doen, om dan natuurlijk naar voren te brengen dat er draagvlak was voor deze beslissing. Zoals ze gisteren in VI al zeiden, dat de clubs die zich onthielden van stemming zeiden ''we willen collega clubs niet de nek omdraaien'' impliceert dat zij voor de promotie/degradatie waren. Daarbij verbaast het mij dat de clubs en Knvb 20 clubs als niet haalbaar zien.

25 april 2020 om 19:18

Het is niet mogelijk met 20 clubs want er komt nog Europees voetbal,beker en een EK aan.

25 april 2020 om 19:39

Dan ben ik benieuwd hoe clubs in het buitenland die in een competitie met 20 clubs spelen dat gaan oplossen

25 april 2020 om 20:05

Beter nog, het meerendeel van die competities verwacht in juni/juli het restant van dit seizoen nog even af te werken. Nou hoor je mij niet per sé zeggen dat zoiets gezond kan zijn. Maar het is wel weer typisch dat Nederland op voorhand al zegt dat het niet kan.

25 april 2020 om 23:45

Het is juist heel verstandig dat we dat in Nederland al doen zodat we meer voorbereidingstijd hebben. Al die bonden in het buitenland krijgen er nog spijt van dat ze ons voorbeeld nog niet volgen. Let op mijn woorden, er gaat niet meer gevoetbald worden voor september, waar dan ook in Europa. En als de stofwolken opgetrokken zijn hebben wij een duidelijk plan voor het nieuwe seizoen en zijn ze in het buitenland nog aan het discussiëren en schuiven met de planning.

26 april 2020 om 10:27

Ben ik met je eens consy (al ga ik geen garanties stellen wanneer er überhaupt weer ergens wel/niet gespeeld gaat worden). Ik belicht enkel het feit dat Nederland weer eens voorop wil lopen in de strijd. Het lijkt me ook niet gezond als men over een paar weken weer een balletje wil gaan trappen, dat zijn we sowieso eens.

"Er is geen uitleg hoe de KNVB het heeft gedaan en tot deze beslissing gekomen is. Geen logische uitleg, laat ik het zo zeggen."

Die uitleg is er dus wel. Van der Heide mag het er natuurlijk niet mee eens zijn, maar er is wel degelijk een logische uitleg voor. Iedere rechter zal het ook zo zien.

@tukkertje91. Simpel he. De Knvb gaat bij iedereen vragen wat ze vinden..dan is er een duidelijke "uitslag". 16 voor iets, 9 tegen en 9 zijn "blanco", want of neutraal gestemd of niet. Waarom ga je vragen aan de clubs wat ze vinden als je je er vervolgens geen reet van aantrekt. Sterker, met welke reden wordt die uitslag geschoffeerd ? Dat is simpe gezegd; mijn verhaal. Zie het als een referendum zeg jij dan. Denk jij dan dat die clubs zo zouden reageren dan ? Jij maakt er een referendum van, maar die clubs kennelijk niet. Misschien omdat het niet als een referendum is gebracht wellicht ?

25 april 2020 om 20:25

Op voorhand is het duidelijk gemaakt dat dit een advies was, dat niet bindend is voor het oordeelden de Knvb. Dat alle ‘benadeelde’ clubs nu verwijzen naar de stemming houdt in de rechtsgang dus nooit stand. Zoals ik bij een andere reactie ook al aangaf: er zijn genoeg stokken om mee te slaan, maar deze is oud, dor en zit vol termieten.

Ik doe nu even alsof ik je gelijk geef.. Je vraagt als Knvb dus advies, dat krijg je en dat advies lijkt mij duidelijk, en vervolgens trek je je er niks van aan. Leg mij dan maar uit waarom je dat "niet bindende advies" vraagt. Welk nut heeft het dat je clubs het idee geeft dat ze mee mogen praten als je er niet naar luistert ?

25 april 2020 om 20:44

Als de stemming duidelijk had aan getoond dat iedereen vóór promotie en degradatie was hadden ze miss hun plan aangepast. Maar dat is niet. Nu kiezen ze voor de weg die het makkelijkste te verdedigen is. Denk namelijk dat ADO en rkc iets meer kans bij de rechter hebben als Cambuur en de graafschap

25 april 2020 om 22:31

Theo, de Knvb vraagt om advies om niet iedereen tegen het harnas te jagen. Als 75% zegt we hanteren de ranglijst in alle aspecten, kan de Knvb er eigenlijk niet omheen. Nu heeft bijna de helft dit aangegeven, heeft iets meer dan een kwart aangegeven het standpunt van de Knvb te hanteren, en iets meer dan een kwart aangegeven dat zij zich niet geroepen voelen deze beslissing te nemen. Die laatste groep is door de Knvb wel meegenomen in het berekenen van het totaal percentage. Dat betekent dat er voor geen enkele mogelijkheid een absolute meerderheid was, dus heeft de Knvb hun eigen plan doorgezet. Om het referendum voorbeeld te gebruiken van 2016 (verdrag met EU en Oekraïne), 61,1% was tegen, 38,1% was voor, 0,8% was blanco. Ook hier werd blanco (neutraal) meegenomen in de berekening dus. Echter was hier wel een merendeel (duidelijk) tegen. De uitslag werd overigens niks mee gedaan, het verdrag werd onveranderd doorgevoerd.

Rkc82 Ik sluit dat niet uit maar ben ook geen jurist. Ik weet ook niet waar je uitspraak op is gebaseerd of dat het slechts een inschatting op gevoel is. Ik heb overigens niks meer voor of tegen het duo Ado/rkc dan voor/tegen Cambuur/graafschap. Ik vind het domweg belachelijk dat ik 16 voor, 9 tegen en 9 neutraal / onthoudingen zie staan en dat je dan die 9 boven die 16 verkiest. Wees dan als Gudde en zijn tweelingbroer waarvan de naam mij even ontschoten is een vent en vraag niks en beslis zonder het aan de clubs te vragen. Nu hebben ze zich in mijn ogen belachelijk gemaakt door er naar te vragen en vervolgens niet de logische consequentie uit die vraag te trekken. En dan lees ik gereutel als "het was nog niet de helft die voor promotie/degradatie was. Nee klopt, maar het was maar net een kwart dat voor de huidige regeling was. Wat is er dan logisch aan wat er nu gebeurt ?

Rkc82 Ik sluit dat niet uit maar ben ook geen jurist. Ik weet ook niet waar je uitspraak op is gebaseerd of dat het slechts een inschatting op gevoel is. Ik heb overigens niks meer voor of tegen het duo Ado/rkc dan voor/tegen Cambuur/graafschap. Ik vind het domweg belachelijk dat ik 16 voor, 9 tegen en 9 neutraal / onthoudingen zie staan en dat je dan die 9 boven die 16 verkiest. Wees dan als Gudde en zijn tweelingbroer waarvan de naam mij even ontschoten is een vent en vraag niks en beslis zonder het aan de clubs te vragen. Nu hebben ze zich in mijn ogen belachelijk gemaakt door er naar te vragen en vervolgens niet de logische consequentie uit die vraag te trekken. En dan lees ik gereutel als "het was nog niet de helft die voor promotie/degradatie was. Nee klopt, maar het was maar net een kwart dat voor de huidige regeling was. Wat is er dan logisch aan wat er nu gebeurt ?

25 april 2020 om 21:17

Er zit in mijn ogen ook weinig logica in alleen heeft de knvb voor de makkelijkste weg gekozen. Persoonlijk vind ik dat ze alles op basis van vorig seizoen hadden moeten doen dan dus ook de Europa plekken. Dan had het woord nietig ook nietig geweest. Alleen dan beginnen de grote clubs te stuiteren dus dan maar achter uefa verschuilen. Alleen rijmt dat niet in onze gedachtes. Dus voor de knvb is het logisch dat ze deze weg begaan. Minste verlies qwa rechtszaken dus gezichtsverlies.

Het zou zo kunnen zijn ja. Maar gezichtsverlies hebben ze nu sowieso ook geleden. En ik heb begrepen dat Utrecht al aan een rechtszaak werkt. Ik weet niet of dat in Leeuwarden en/of Doetinchem ook zo is.

25 april 2020 om 21:34

Zoals ik lees wel, Denk ook dat dat altijd zou zijn. Welke uitslag ze ook gepakt hadden. Maar denk dat ze minder kans maken als ADO en rkc. Het ergste wat de rechter kan beslissen is dat het seizoen nietig verklaard word en alles op basis van vorig jaar moet maar dan hebben ze ook geen Europa. Maar geloof mij dat de knvb echt wel heeft uitgezocht wat een haalbare troef is ze moeten toch iets meer gedaan hebben de afgelopen 6 weken dan dit plan van nu mag je toch hopen

Ze hebben zelf het idee om met 20 volgend jaar de eredivisie te doen afgeschoten. Dan hadden ze dat verhaal alvast getackeld. Dan hadden ze er gewoon 4 moeten laten degraderen. En ze hadden het met 20 kunnen doen, want dat kunnen ze in Engeland ook. En als ze het probleem Utrecht - Willem II hadden willen tackelen dan hadden ze zodra er gevoetbald kan worden een beslissingswedstrijd op neutraal terrein kunnen organiseren. Tevens hadden ze wellicht alsnog de bekerfinale kunnen spelen in plaats van de nikszeggende supercup wedstrijd. Maar goed, dat wordt het allemaal dus ook niet.

25 april 2020 om 22:42

Een competitie met 20 ploegen had als noodscenario ook nog naar uitweken mogen van mij. Voelt ook prettig genoeg voor alle partijen (lijkt mij). Utrecht en Willem 2 hebben weinig zaken uit te maken, Willem 2 heeft in alle scenario’s recht op het ticket. Een inhaalwedstrijd voor Europa na 1 september is (voorlopig) niet mogelijk omdat ploegen (voorlopig) op 1 september al ingeschreven moeten staan. Ik zeg voorlopig, aangezien ik niet uitsluit dat de Uefa hier later op terug moet komen. Het meest eerlijke gevoel had ik persoonlijk gekregen als men de ranglijst voor alles aanhield, Europees en degradatie. Nu heeft de KKD een seizoen voor Jan Lul gespeeld, maar plukken de 5 beste ploegen uit de Eredivisie wel de vruchten tijdens een gigantische financiële crisis voor alle clubs. Voelt wrang.

25 april 2020 om 23:48

Een competitie met 20 ploegen is een lachwekkend idee en totaal niet mogelijk. We starten de competitie nu in september terwijl we normaal gesproken begin augustus beginnen. Dit allemaal vanwege het EK in de zomer van 2021. Onmogelijk in te plannen tenzij je eventueel de gehele winterstop eruit gaat gooien maar daar zit ook helemaal niemand op te wachten.

26 april 2020 om 08:17

Benieuwd hoe ze dat in Engeland gaan doen dan. Daar wordt ook nog meer Europees gevoetbald

26 april 2020 om 10:29

Consy, of het onmogelijk is moet nog maar blijken. In andere competities gaan ze straks nog tegen dit probleem aanlopen. Tijd zal leren of het onmogelijk is (jouw aanname), of onwaarschijnlijk (mijn aanname).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren