Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Clubs om de tafel over beloftenteams: ‘Bij het publiek bestaat nog chagrijn'

Laatste update:

Jong Ajax en Jong PSV deden in 2013 voor het eerst hun intrede in de Eerste Divisie. Ruim zes jaar later blijkt het tweede niveau van het Nederlandse voetbal voor veel talenten een uitstekend voorportaal te zijn, daar onder meer Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Donyell Malen in de Eerste Divisie speelden. Op de najaarsvergadering betaald voetbal gaat er gesproken worden over de aanwezigheid van beloftenteams in de competitie.

“Nu is de situatie zo dat de topclubs er beter van worden, de talenten zelf en het Nederlands voetbal in zijn totaliteit. Iedereen wordt er beter van, maar worden de clubs in de Eerste Divisie er ook beter van? Tot nu toe niet”, zegt Marc Boele, de directeur van de Coöperatie Eerste Divisie, in gesprek met De Telegraaf. Hij stelt dat het niveau omhoog zou gaan als andere clubs erin zouden meedelen, bijvoorbeeld door een rechtvaardigere mediageldenverdeling. Dat zou volgens Boele uiteindelijk weer leiden tot een betere ontwikkeling van de talenten van de topclubs.

“Als ik kijk naar de grote sportieve waarde die het heeft voor ontwikkeling van talent bij de topclubs, dan ben ik er persoonlijk een voorstander van dat de Jong-teams in de Eerste Divisie blijven spelen. Maar ik snap dat de overige clubs ook naar andere dingen kijken”, concludeert de directeur van de Coöperatie Eerste Divisie. Boele stelt dat een deel van de ‘chagrijn’ die bestond rond de beloftenteams in de Keuken Kampioen Divisie voornamelijk zat in de ‘vermeende competitievervalsing’. Door de nieuwe regelgeving spelen clubs nu voornamelijk in een vaste samenstelling.

“Ik denk dat bij het publiek nog steeds chagrijn bestaat over de Jong-teams, maar dat op bestuurlijk niveau bij de clubs in de Eerste Divisie zeker oog is voor het belang van talentontwikkeling voor het Nederlands voetbal”, aldus Boele. “Het is bijzonder dat Frenkie de Jong nog maar drie seizoenen geleden Talent van het Seizoen was in de Eerste Divisie en nu bij Barcelona speelt en basisspeler is bij het Nederlands elftal. Dat is wel iets om trots op te zijn.”

Vind jij de beloftenteams een verrijking voor de Keuken Kampioen Divisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik kijk nu af en toe naar de KKD omdat jong Ajax meedoet. Dat is er natuurlijk maar 1, maar ik denk dat er meer interesse is voor de KKD dan voordat de jong teams hun intrede deden. Als er meer interesse is dan is er meer geld.

9 september 2019 om 10:04

Klopt, ik heb hetzelfde met jong PSV. Verder kijk ik nooit kkd.

9 september 2019 om 10:18

Daarnaast is het toch ook een stuk mooier om als dordrecht fan nog een keer Frenkie, Donny en De Ligt te zien spelen in dordrecht dan Janssen, Klaasse en Willemsen van achilles 29? Ja dan word je misschien een keer met 0-4 weggespeeld door een paar pubers, maar dan zie je wel al de toekomstige sterren van Oranje ipv een paar semi-profs van achilles.

9 september 2019 om 13:07

@Zytto, ik denk dat die supporters vooral een eerlijke competitie willen zien en waar nog sprake is van enige vorm van sfeer. Geen wedstrijden op een veredeld sportcomplex en zonder supporters. Als ze goed voetbal en talenten willen zien dan zitten ze wel bij Ajax op de tribune en niet bij hun lokale clubje. Die talentjes van een ander kan hun echt gestolen worden.

Dat het meer kijkers trekt is ook logisch met de achterban van Ajax en PSV maar als je kijkt naar de bezoekersaantallen dan zie je dat er minder supporters aanwezig zijn bij wedstrijden tegen Jong-teams dan tegen de reguliere teams.

9 september 2019 om 11:02

Meest voorname reden is dat ze het denigrerend vinden om tegen het 2e elftal te spelen van een andere club en ik kan mij daar wel iets in vinden.fox wou nou eenmaal dat Jong elftallen erin zouden komen plus amateur clubs omdat ze het aantal anders te weinig vonden en daar valt dan ook wel weer wat voor te zeggen.je kan dan wel zeggen promoot meer amateurclubs, maar Achilles is niet voor niks failliet gegaan.

9 september 2019 om 11:49

Eens, ik snap ook niet wat ze telkens weer lopen te zeuren. Vooralsnog hebben ze er allen bewezen financieel voordeel mee. Nadelen zijn nog geen van allen bewezen. Zij zijn alleen maar aan het droeftoeteren omdat ze meer geld willen. Socialiteit is goed maar het houdt ergens op. Het is al vooral eenrichtingsverkeer vanuit de “grotere” Nederlandse clubs naar de kleinere.

9 september 2019 om 13:08

Moeten de kleine clubs de grotere clubs nog groter maken dan? Wat een onzin.

Deze meneer moet zicb beter in lezen. Fox zou er alleen geld insteken als de jong teams mee deden. Dus iedere eerste divisie club proviteert al. Wat hij eigenlijk wil zeggen is ik ben hebberig en wil nog meer.

9 september 2019 om 08:10

Exact. Het is pure demagogie. De werkelijke reden is dat de topclubs niet meer genoodzaakt zijn spelers goedkoop in de verhuur te gooien om ze voldoende aan spelen toe te laten kopen en clubs die amper in staat zijn om zelfstandig de broek op te houden, dus ook niet meer goedkoop aan spelers kunnen komen en nu vaak de volle mep moeten betalen. Het werkelijke probleem is dat er teveel profclubs zijn in NL die uit dezelfde vijver moeten vissen terwijl er in die vijver niet genoeg vis zit. Daarom zijn er clubs die economisch gezien nauwelijks tot geen bestaansrecht hebben en niet in staat zijn om zelfstandig een begroting op te stellen. Daarom proberen ze andere clubs die dat wel hebben voor hun probleem op te laten draaien. En dat is natuurlijk een volstrekt ongezonde situatie.

9 september 2019 om 10:29

@scepticus

Grote talenten werden al zelden uitgeleend aan KKD clubs. Het waren vooral afvallers die elders zich in de kijker mochten spelen, vaak zonder resultaat.

Je hebt gelijk hoor, dit is puur zeuren om het zeuren. Echter feit blijft dat de KKD/Jupiler/Gouden Gids competitie met clubs ‘zonder bestaansrecht’ wel hun competitie is, wat je er ook van vindt. Eerdere kritieken van competitievervalsing waren in mijn ogen ook volledig terecht en een paar maatregelen volgden. De KKD clubs hebben geen macht en zijn daardoor gepikeerd. Je moet dat als Aja/Psv/Az dat gezeur dan ook voor zijn en clubs en spelers tegemoet komen. Bij elk behaald punt of doelpunt tegen een belofteteam krijgt de tegenstander een geldbonus. Op die manier hou je ze gemotiveerd, verhoog je zelfs de weerstand voor talenten en is iedereen tevreden.

9 september 2019 om 16:45

Ik heb op vakantie ooit eens een bedelaar 10 Euro gegeven. De beste man is me gevolgd naar mijn hotel en wachtte me vervolgens iedere dag op in de veronderstelling dat ik iedere dag mijn knip zo trekken. Ik heb dat nog twee keer gedaan, maar vond het daarna welletjes en voelde me verplicht om de rest van de vakantie langs een sluiproute het hotel in te gaan. Mijn voorspelling is dat als de clubs zo gek zouden zijn om aan jouw voorstel tegemoet te komen, ze steeds hogere bonus zullen eisen en ik denk dat de topclubs dat ook zullen beseffen en niet aan de chantage van de KKD clubs zullen toegeven. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de toetreding van de Jong teams en die clubs hebben in ruil daarvoor een mooi mediacontract gekregen. En daar zullen ze het mee moeten doen.

9 september 2019 om 08:23

“Nu is de situatie zo dat de topclubs er beter van worden, de talenten zelf en het Nederlands voetbal in zijn totaliteit. Iedereen wordt er beter van, maar worden de clubs in de Eerste Divisie er ook beter van? Tot nu toe niet". Deze dhr. Boele vergeet te onderkennen, dat er bij de topclubs, die met beloftteams in de Eerste divisie spelen, maar een fractie aan talent daadwerkelijk doorbreekt. De KKD-clubs nemen een aanzienlijk deel van afvallend talent over in hun selecties. Uiteindelijk worden de clubs in de Eerste Divisie er ook wel zeker sterker van de ontwikkeling van talent in de Jong teams. Daarnaast lijken kkd-clubs zich denk ik ook nog eens op te trekken aan het hogere tactische niveau van de Jong elftallen.

Ik vind het zeker geen verrijking, je hoopt zelf van ze te winnen. En hoopt dat zij alles voor de rest winnen omdat ze dan de punten van jou concurrenten weg snoepen. Ook vind ik de wedstrijden tegen de jong teams niet leuk om te kijken. Ik ga er naar toe omdat het gezellig is bij het stadion maar voor de rest. Wel is de regel goed dat ze niet zomaar in het jong team kunnen spelen. Ik kan me nog goed herinneren dat we tegen een aanval van jong Ajax moesten die net gekocht was voor 20 miljoen met Neres Casierra en volgens mij Johsen maar dat weet ik niet zeker.

9 september 2019 om 08:18

"Je hoopt dat je van ze wint en dat zij dan van alle anderen winnen en punten van je concurrentie afsnoepen".. ja, is dat niet een beetje hoe een voetbalcompetitie werkt, Einstein?

9 september 2019 om 08:26

Normaal gesproken mag niemand alles winnen. Maar aangezien de jong teams toch voor spek en bonen meedoen is het alleen maar beter als ze alles winnen behalve tegen je eigen team. Het zijn geen concurrenten.

9 september 2019 om 08:23

Graafschap heeft eredivisie ambities en als de club in de eredivisie speelt moet het team ook tegen de spelers die je opnoemt, aantreden. Dus waarom je daar de ene keer wel en de andere keer geen probleem hebt, is mij een volslagen raadsel. Al denk ik dat het puur om geld gaat. Als de Jong teams promotie van De Graafschap in de weg zouden kunnen staan, zou ik er nog begrip voor kunnen opbrengen, maar daar is geen sprake van aangezien die clubs niet kunnen promoveren. Er worden ieder jaar nieuwe drogredenen aangevoerd om de Jong teams uit de KKD te weren en bijna ieder jaar worden de clubs die dat doen op hun wenken bediend en de regels verder aangepast. Je zou verwachten dat de kous daarmee op een gegeven moment af zou zijn, maar die clubs weten ieder jaar weer nieuwe drogredenen te bedenken. Omdat ze in werkelijkheid maar 1 ding willen en dat is geld omdat ze niet zelfstandig in staat zijn om de broek op te houden en ipv dat probleem zelf op te lossen, dat liever bij anderen op het bordje leggen. De KKD clubs zijn in bezit van het volle verstand akkoord gegaan met toetreden van de Jong teams tot de KKD competitie en hebben in ruil daarvoor een prima mediacontract van FOX gekregen, waarvoor die toetreding een eis was. De klagende KKD clubs zijn dus niet alleen hebzuchtig, maar ook nog eens volstrekt onbetrouwbaar.

9 september 2019 om 09:05

Dus graafschap moet niet klagen als ze tegen een "Eredivisie team" spelen in de KKD omdat ze willen promoveren.

9 september 2019 om 13:41

Het chagrijn komt niet door dat ze tegen Eredivisiespelers spelen, maar omdat zij tegen bovengenoemde toppers uit Ajax 1 sturen die terug komen van een blessure of interland, terwijl de concurrent het mag laten zien tegen een paar talentloze oenen uit Mokum die nooit gaan slagen in het eerste.dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk en volkomen logische kritiek. Jong teams moeten voor de jonge spelers zijn. De vedetten uit het eerste lopen maar lekker een rondje door de duinen om weer in te komen. Gebeurt in de amateur tak ook vaak genoeg dat je in een beslissende wedstrijd opeens tegen een team staat met verdacht veel jongens die je normaal in het eerste elftal ziet, maar blijkbaar die dag allemaal meedoen met het 3e.verder vind ik die jong teams in de kkd wel leuk overigens.

9 september 2019 om 16:52

Ze spelen niet tegen een eredivisieteam maar tegen een jeugdelftal. Het zegt genoeg dat je niet in staat bent om mijn vraag met argumenten te beantwoorden. Waarom is het geen probleem om in de eredivisie tegen een A team te spelen en wel een probleem om in de KKD tegen een jong elftal. Terwijl dat laatste geen enkele belemmering is om te promoveren omdat de Jong elftallen dat niet kunnen.

Ik vind het nog steeds niks. Laat de beloften maar in een eigen competitie, net als vroeger. Weg uit de kkd maar vooral ook weg uit het amateurvoetbal.

9 september 2019 om 08:43

Dat gaat op termijn ook wel gebeuren. Een Bene liga is dichterbij dan ooit, eventueel naast de reguliere competitie en in dat geval kunnen de Jong teams mooi in de Eredivisie uitkomen. Als dat gebeurt, zal de KKD een nieuw mediacontract moeten afsluiten en als er al interesse is om de wedstrijden uit te zenden, zal de vergoeding die mediabedrijven daar voor over hebben, flink omlaag gaan zonder deelname van de grote clubs. En dan krijgen de clubs die het onderste uit de kan willen hebben dus ouderwets het deksel op de neus.

9 september 2019 om 08:57

Is dit jouw gedachte of is het echt dichterbij dan ooit? Nederland is nu juist weer aan het stijgen voor betere plaatsingen in CL en EL. En een Bene liga is leuk voor de grote clubs maar dat zal voor de eredivisie toch ook een doodsteek zijn. Dat de CL en EL plaats gaan maken voor europese competities, naast de eredivisie, daar geloof ik nog wel in. Maar belgische en nederlandse competitie bij mekaar gooien, denk ik niet dat het veel goed zal doen.

9 september 2019 om 11:09

Kleine clubs bestaan nog doordat de grote clubs er zijn. Natuurlijk is er ook een wederkerige noodzaak, maar die zou voor grote clubs ook elders vandaan kunnen komen (zoals Belgische clubs). Het niveau in Nederland moet omhoog om te zorgen dat de topclubs beter kunnen aanhaken in Europa. Een samengang met Belgie lijkt mij ook onafwendbaar en heel goed voor het Nederlandse en Belgische voetbal. Ik ben dan ook voorstander om de divisies eronder ook samen te laten smelten (de hoogste 3 divisies) en daarna pas nationaal (amateur). Ik vind dat de KKD-teams teveel zeuren. Voor veel clubs is er eigenlijk geen basis om door te gaan en omhoog wordt gehouden door vooral mediagelden en andere geldschieters (teveel profclubs in Nederland). Dan past een stuk nederigheid een stuk beter dan schoppen tegen de topteams.

9 september 2019 om 11:47

De KKD hoeft helemaal geen mediacontract. Gewoon toestaan dat de meeste clubs geen full profs in dienst hebben maar semi profs. Het is te triest voor woorden wat die tweede elftallen verprutsen in heel veel competities. Laat Jong Ajax en Jong PSV gewoon lekker elke maandagavond tegen elkaar voetballen.tweede elftallen horen bij tweede elftallen.

9 september 2019 om 12:26

Dat is dus het enigste wat telt hier. Alles voor de topclubs en de rest zoekt het maar uit. Voor een kleinere club is het tegenwoordig haast al onmogelijk om een goede jeugdspeler te behouden. I.p.v. dat een grote club nog eens spelers verhuurd om het niveau van andere clubs omhoog te krijgen, hebben we 4 jong teams die voor spek en bonen meedoen. We zouden ook kunnen kijken hoe we het niveau van de andere eredivisie clubs omhoog kunnen krijgen.

9 september 2019 om 13:09

Om vervolgens talenten te verhuren waarna ze op dat vreselijke kunstgras moeten spelen? Waar ze trainen op een veel lager niveau? En met een beetje pech dat ze een trainer krijgen die de grilligheid van talenten niet kan accepteren en ze vervolgens op de bank gaat houden. Bij alle oplossingen is er eigenlijk maar een soort pavlov reactie die van veel kleinere clubs komt: meer geld van de grotere clubs naar de kleinere clubs. En wat gaan ze met dat geld doen? Waarschijnlijk nog steeds niet investeren in de randvoorwaarde. Men besteed liever vrijwel de gehele begroting aan het spelersbudget in de hoop dat men per ongeluk in de Eredivisie beland waar mee geld te behalen valt. Dat is geen beleid voeren, dat is gewoon gokken. Bij veel clubs is er geen echte grasmat meer, geen trainingscomplex (want op kunstgras kunnen we in het stadion trainen), geen serieuze jeugdopleiding (liever meer spelersbudget), geen filosofie en geen binding met het achterland. Er mag van mij best een andere verdeling van tv gelden komen die wat eerlijker is. De vergoeding om talenten weg te halen bij een andere club mag best scherper en ze hoeven echt niet allemaal morgen van het kunstgras af te zien (maar hoe eerder, hoe beter). Maar als je enige oplossing voor deze clubs bestaat uit meer geld herverdelen zonder dat ze eens serieus beleid gaan voeren dan is het een vrij zinloos verhaal. (VZ : laat mijn enters aub staan, de hele lay-out van iets langere reacties gaat hierbij verloren)

9 september 2019 om 14:28

Het heeft allemaal met elkaar te maken. Veel clubs willen met alle liefde van kunstgras af, maar er moet wel geld zijn. Maar de laatste 10 jaar is het erg lastig om geld te maken. Ik heb nog weleens geluiden gehoord dat er clubs zijn die geen geld meer in hun jeugdopleiding willen steken omdat het geen zin meer heeft. Dat zal een veel groter probleem opleveren. Die opleidingsvergoeding of percentage bij verkoop moet flink hoger worden. Zonder een eigenaar met geld is het erg lastig om te groeien op dit moment in Nederland.

9 september 2019 om 17:00

Veel KKD clubs kunnen nu al niet de broek ophouden. Dat is de enige reden dat ze geld willen van de topclubs. Zonder mediacontract en dus zonder full prof spelers, zal geen enkel KKD club er ooit nog in slagen om naar de Eredivisie te promoveren. Wat dan overblijft zijn feitelijk amateurclubs en dus een veredelde amateurcompetitie. Ik ben het overigens wel met je eens dat je de clubs die hogerop willen zou moeten verlossen van de clubs die alleen maar spelen om niet om te vallen. Dat zou prima kunnen door de clubs uit het linker rijtje samen met de sterkste club uit Belgie onder te brengen in een Bene Liga. In Belgie hebben ze immers hetzelfde probleem.

9 september 2019 om 17:08

Natuurlijk heeft het allemaal met geld te maken. Daar draait het hele voetbal om. En als je niet genoeg geld hebt, heb je daarmee dus ook geen bestaansrecht. Wat er nu gebeurt, is 25 jaar geleden al voorspeld in een rapport dat er over is geschreven. Er zijn in Nederland veel te veel profclubs die in een vijver moeten vissen waar te weinig vis in zit. Toen is clubs, met name die in Limburg en Brabant, al het advies gegeven om met elkaar te fuseren om te voorkomen dat ze om gaan vallen. Dat advies is om emotionele redenen af gewezen, hetgeen ertoe heeft geleid dat de Limburgse clubs allemaal in de marge spelen en ieder jaar dreigen om te vallen, terwijl hen bij fusie een grote toekomst was voorspeld.

De huidige KKD was op sterven na dood. Lege tribunes, veredelde amateurs en dominotaferelen qua omvallende clubs. Sinds de entree van bijvoorbeeld Jong Ajax bloeit de competitie weer. De komst van de beloftenploegen zal niet de enige reden hiervan zijn, maar is wel degelijk onlosmakelijk verbonden.

9 september 2019 om 13:41

Ik heb eens bekeken of jouw opmerking enig hout snijd, want dan verwacht ik tov lege tribunes dat de wedstrijden tegen Jong ploegen wat bezoekers trekt. Na 7 clubs te hebben bekeken in het seizoen 18-19, en dan alleen de thuiswedstrijden, ben ik gestopt: 1. In vergelijking met het gemiddeld aantal toeschouwers bij thuiswedstrijden worden de wedstrijden tegen Jong ploegen minder bezocht; 2. In vergelijking tussen de 4 Jong ploegen trekt Jong Ajax de meeste toeschouwers en daarna Jong Psv. Dus eigenlijk zie ik geen onlosmakelijk verbond tussen het toetreden van de Jong ploegen en het bloeien van de Kkd. Tegenover de lichte stijging in tv-gelden staat ook het organiseren van 4 extra thuiswedstrijden en het regelen van 4 uitwedstrijden. Voor de kleinere clubs verwacht ik dat de marginale extra inkomsten niet opwegen tegen de kosten en dat zij hierdoor in een negatieve cirkel terecht komen. @vz: waarom wordt de layout niet opgenomen na het plaatsen van een reactie? Nu wordt het 1 lap tekst. Aanpassen werkt niet, want na het pagina verversen staat alles weer achter elkaar. Irritant!

9 september 2019 om 13:43

Ja, de geweldige sfeer op die jeugdcomplexen is echt overdonderend man. De meerwaarde zit in een hoop dingen, maar niet de beleving. Niemand maalt om die Jong teams.

Tsja hoeveel extra geld wil je hebben? Dankzij de jong elftallen krijg je al extra televisiegelden, want anders had FOX-sports helemaal geen interesse om KKD uit te zenden. Ook zorgen ze ervoor dat je 4 extra thuiswedstrijden kan spelen, omdat de competitie anders maar uit 16 clubs bestaat. De ruimte voor de jong elftallen in de KKD is ook nog eens ontstaan omdat clubs als Agovv, RBC-Roosendaal, HFC Haarlem en Veendam hun broek niet konden ophouden en op te fles gingen.

9 september 2019 om 11:10

En als de jong-teams er niet bij waren gekomen, was je lijstje failliete clubs een stuk langer geweest.

Wellicht zie ik het verkeerd. Maar voor mijn gevoel waren de clubs die voorheen promoveerde naar de Eredivisie bij voorbaat kansloos en degradeerden de meesten bijna direct het jaar er na. Nu zie je dat die clubs toch veel beter stand houden en meer kans hebben op overleven. Dat zou kunnen betekenen dat het niveau in de KKD omhoog is gegaan. Dan profiteren die clubs er indirect toch wel van? Of wordt er echt alleen naar het financiële gewin gekeken?

9 september 2019 om 14:16

Het zou ook kunnen betekenen dat het niveau van de eredivisie omlaag is gegaan. De kloof tussen top en middenmoot is al enorm.

Maak maar een beloften competitie dan ben je meteen van alle gezeik af en de mensen die dan nog zullen kijken naar de KKD worden uitgenodigd in de studio van FOX sport.

9 september 2019 om 11:48

goed idee

9 september 2019 om 14:10

Die competitie is er al, dus Ajax, Psv, Utrecht en Az... werk gewoon daar je beloftenpotjes af. Zijn we ook van al dat gezeur af

De huidige opzet is natuurlijk al een stuk beter dan "vroeger". Ik vond de wedstrijden tegen Jong Ajax eigenlijk wel leuk. Voor geld/exposure is het leuk, maar ik vind het sportief voor de competitie geen meerwaarde. De maandagavond zal ik niet gaan missen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren