Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘PSV verliest ondanks nieuwe deal financiële slag met Ajax’

Laatste update:

PSV presenteerde maandag met Metropoolregio Brainport Eindhoven de nieuw hoofdsponsor voor volgend seizoen. De koploper van de Eredivisie had ook voor een buitenlandse sponsor kunnen kiezen, maar weigerde. "Dat paste totaal niet bij de kernwaarden van PSV. Dan hadden we iets op de borst gehad waar de supporters zich ook totaal niet mee kunnen identificeren”, reageert algemeen directeur Toon Gerbrands in gesprek met De Telegraaf.

ASML, Philips, VDL Groep, Jumbo Supermarkten en de High Tech Campus Eindhoven zorgen gezamenlijk voor het hoofdsponsorschap. De bedrijven leggen ieder jaarlijks een miljoen euro in. Zodoende komt de waarde van de voorkant van het shirt voor komend seizoen op vijf miljoen euro te liggen. Energiedirect.nl, de huidige hoofdsponsor, betaalde de afgelopen jaren ook vijf miljoen euro, een bedrag dat kon oplopen naar zes miljoen euro. Desondanks is er volgens PSV nu sprake van een betere deal. Meerdere bedrijven hebben de mogelijkheid om in te stappen en gesprekken daarover zijn al gaande.

Volgens het Eindhovens Dagblad zagen grote bedrijven als NXP en DAF niets in het concept en zij wilden dan ook niet meewerken aan het nieuwe sponsorconcept. “Zes maanden geleden hebben we samen met de raad van commissarissen definitief besloten dat we voor deze manier van samenwerking met meerdere bedrijven zouden gaan”, legt Gerbrands uit. “Of dat er nu aan het begin drie, zes of in dit geval vijf zouden zijn. Dit past bij de regio, maar ook bij Nederland in het algemeen. We zijn toch een opleidingsland."

PSV heeft ook de mouw en achterkant van het shirt verkocht aan respectievelijk Philips en Energiedirect, waardoor de waarde van het shirt op ruim zeven miljoen euro per jaar komt te liggen. De regionale krant schrijft dat PSV desondanks de financiële slag met Ajax niet gaat winnen. De club uit Amsterdam haalt jaarlijks meer dan acht miljoen euro met het shirt op. Bovendien ontvangt Ajax met de verkoop van Frenkie de Jong aan Barcelona komende zomer minimaal 75 miljoen euro en verdient het hoe dan ook ruim tachtig miljoen euro in de Champions League.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Psv verliest al jaren de financiele strijd met Ajax. Het is wachten totdat Ajax eindelijk de truuk doorkrijgt en de financiele voorsprong weet om te zetten in een serie kampioenschappen waar niemand aan weet te tippen.
Door dit champions league succes en de aankopen van Blind en Tadic (en het behouden van Ziyech tegen een X salaris) denk ik dat ze bij Ajax deze zomer definitief het licht gezien hebben dat ze voor een sterke selectie niet alleen op de jeugdopleiding kunnen vertrouwen en geld uit moeten geven. Ik denk dat het kwartje gevallen is en het moeilijk wordt voor psv de strijd van Ajax te winnen komende jaren.

26 maart 2019 om 08:59

Piet Verdriet.

Wat je schrijft gaat zeker niet gebeuren zolang Ten Hag de trainer van Ajax blijft.

26 maart 2019 om 09:57

Complete onzin, Ajax strijd op drie fronten en weet toch nog in het spoor van PSV te blijven. Kan je je dat andersom voorstellen? Een PSV dat strijd op drie fronten en een Ajax dat zich alleen op de eredivisie richt?

26 maart 2019 om 17:03

Het jaar dat Ajax geen kampioen werd bij de graafschap, overwinterde PSV in de CL en was Ajax echt alleen bezig met de landstitel die ze niet wonnen. Dus het is heel goed denkbaar! Nu weet ik niet hoe oud je bent dus misschien was je toen nog niet geboren. Maar dit was 3 seizoenen geleden. Ajax won toen van PSV nadat PSV een verlenging en strafschoppen in de benen had tegen Atletico.

26 maart 2019 om 23:44

Tja, de vraag moet gesteld worden, deed PSV daadwerkelijk mee om 3 prijzen. Waarschijnlijk waren ze in februari uitgeschakeld in Europees verband. Bovendien zou je het ook anders kunnen zien, Ajax won van PSV ondanks dat PSV een midweekse wedstrijd had, volgens de huidige PSV trainer is dat namelijk een voordeel 😉

27 maart 2019 om 00:19

@SpeedyAFC

Weet het niet zeker maar gebeurde dat niet een aantal seizoenen geleden toen PSV overwinterde en kampioen werd? Hoe het met de beker zat toen weet ik niet meer.

En nu maar eens kampioen worden Ajax

Toch knap wat PSV dit seizoen en afgelopen jaren heeft gepresteerd. Met mindere financiele middelen toch een hoop prestaties wegzetten. Zeker in een wereldje waarin geld steeds belangrijker wordt. Komende zomer zullen er nog een hoop spelers voor miljoenen vertrekken (de Ligt, Ziyech, Nicolas etc.) en wordt het gat alleen maar groter.

26 maart 2019 om 08:24

Omdat PSV ook gewoon investeert. Het is niet zo dat PSV afdankertjes koopt. Ze kopen gewoon prima spelers die bij ieder andere ed club in de basis staan.

26 maart 2019 om 08:32

Het afdankertje Nick Viergever van Ajax staat anders wel al het hele seizoen basis bij PSV. Het is gewoon enorm knap dat PSV nog voorstaat op Ajax, dat had echt bijna niemand verwacht voor het seizoen begon.

26 maart 2019 om 08:32

Lee112

Natuurlijk doen ze dat ook, die zitten uiteraard ook niet stil.

Maar we praten altijd over het financiele gat tussen PSV en Ajax. Ook analisten en voetbalprogramma's. Ajax heeft de betere spelers etc etc. Maar het feit is nog steeds dat Ajax al jaren geen prijs meer heeft gepakt. Leuk al dat geld, maar wij willen prijzen zien. Dus ik vind het knap van PSV dat ze zo presteren terwijl niemand ze een kans gaven in het begin van het seizoen!

26 maart 2019 om 08:41

Dat is echt bull shit, er waren wel veel Ajacieden die vonden dat Ajax kampioen moest worden maar je speelt in de eredivisie, PSV wint daar ook gewoon bijna al ze wedstrijden

26 maart 2019 om 08:46

Ajax was voorafgaand toch de torenhoge favoriet. Je kunt het bullshit vinden of niet, maar als PSV dan zoveel punten weet te behalen is dat gewoon knap.

26 maart 2019 om 08:48

Ik doel op aankopen die gewoon geld hebben gekost. Niet transfervrije spelers. PSV heeft gewoon de middelen om te investeren itt bijvoorbeeld Feyenoord. PSV is de huidige kampioen. Hebben niemand belangrijks verloren. Sommigen overdrijven echt en doen alsof Ajax zo onverslaanbaar is.

26 maart 2019 om 08:58

Niemand ontkent dat PSV niet knap presteert, echter hebben ze gewoon goede spelers. Er wordt gedaan alsof ze geen internationals hebben die al kampioen zijn. Ik had het knapper gevonden als Feyenoord bovenaan stond bijvoorbeeld. Dat zal pas onverwacht geweest zijn. Ajax kocht tadic en men zei 11 miljoen is teveel. Nu achteraf blert men dat het een topaankoop is omdat hij top presteert. Lees ff reacties terug van tadic naar Ajax. Blind Idem. Er was de nodige kritiek op beiden aankopen. En ja velen hadden ook verwacht dat Ajax kampioen zal worden. Ik ook en dat denk ik nog steeds. Maar dat het spannend zal worden hoef je geen genie voor te zijn. Logisch want ook PSV is top

26 maart 2019 om 09:19

Is de coach, hoofd scouting, hoofd jeugdopleiding en technisch directeur niet belangrijk?

26 maart 2019 om 09:38

Viergever is ook gewoon een prima speler. Deed het goed voor Ajax in de Europa League, en veel verdedigers maken nog steeds stappen als ze 29 zijn.

26 maart 2019 om 09:17

@koeral

Quote: "toch knap wat PSV dit seizoen en afgelopen jaren heeft gepresteerd. Met mindere financiele middelen toch een hoop prestaties wegzetten. Zeker in een wereldje waarin geld steeds belangrijker wordt. Komende zomer zullen er nog een hoop spelers voor miljoenen vertrekken (de Ligt, Ziyech, Nicolas etc.) en wordt het gat alleen maar groter".

Conclusie is volstrekt onjuist. PSV heeft geen mindere financiele middelen dan Ajax. Ajax heeft meer geld op de bank, maar daar kun je geen spelers voor kopen. Dat moet binnen de begroting gebeuren en die van Ajax is iets van 20 miljoen hoger dan die van PSV en dat verschil kan je zo wegstrepen tegen het geld dat Ajax jaarlijks meer uitgeeft omdat het een organisatie heeft die meer dan 3 x zo groot is als die van Psv, bijna het dubbele bedrag aan de jeugdopleiding en vijf keer zoveel kwijt is aan makelaarskosten en stadionhuur. Probleem is dat er teveel mensen oordelen als een blinde over de kleuren en een mening hebben over een materie waar ze geen enkele kennis van hebben. Het bezit van een groot eigen vermogen heeft als voordeel dat een organisatie die daarover beschikt, minder snel zal omvallen en dus grotere financiele risicos kan nemen. Als je dat eigen vermogen als referentiekader gaat nemen om de mogelijkheden van de ene club gaat veergelijken met een andere club met minder eigen vermogen, sla je de plank echter volledig mis. Ajax moet zich aan dezelfde financiele spelregels houden als een club als Excelsior en in die spelregels is niet het eigen vermogen of de opgebouwde schuld het uitgangspunt, maar de begroting. De kern van de financiele spelregels is dat een club niet meer uit mag geven dan er binnen komt en alle uitgaven dienen plaats te vinden binnen die begroting. Ajax heeft een speler als Tadic uitsluitend kunnen binnenhalen omdat het goede zaken had gedaan met uitgaande transfers of die komende zomer gaat doen, anders was die aankoop volstrekt onmogelijk geweest. PSV gaat komende zomer naar verwachting ook fors verdienen met de verkoop van Bergwijn en Lozano en kan daarmee ook goede zaken op de transfermarkt doen. De eigenaren van PSG hebben een investeringsfonds achter zich staan van honderden miljarden dollars waarmee men met gemak de hele Primera Division zou kunnen opkopen. Toch moet de club zich bijna ieder jaar bij de Fifa en Uefa verantwoorden wegens het schenden van de financiele spelregels en haar toevlucht nemen tot creatief boekhouden om spelers als Mbappe en Neymar te kunnen aantrekken, terwijl het betalen van de kosten die daaraan verbonden zijn, geen enkel probleem vormt. En dat komt omdat in de financiele spelregels niet het eigen vermogen leidend is, maar de begroting. En het verschil tussen die van PSV en Ajax is te verwaarlozen.

26 maart 2019 om 09:29

Het gat is groot, maar ik denk dat Ajax en PSV alsnog in dezelfde vijfer vissen. Ajax gaat niet zomaar 25m neerleggen voor een speler. Alles tot 15 staat bij allebei op de radar. Alles daarboven komt niet naar NL.

Op de terugkomers/uitzonderingen daargelaten.

Het gaat denk ik meer en meer om de kwaliteit van de (jeugd)scouting.

26 maart 2019 om 14:40

Leuk verhaal, maar klopt niks van. Zoals je waarschijnlijk weet staat Luuk de Jong bekend als de grootste mekkeraar. Het verschil tussen Ajax en PSV is dat PSV makkelijker op kracht nog iets over de streek kan trekken. Lange bal op Luuk en dan de snelle jongens daar omheen. Daar heeft Ajax Huntelaar voor maar het spel is daar alsnog niet op afgestemd. Dat is gewoon een kwaliteit die PSV bezit, maar daar scouten ze echt niet op

Die opmerking over dat NL een opleidingsland is begrijp ik niet in de context over deze vorm van sponsoring..

Beetje raar vergelijk. De transfersom van de Jong en de CL inkomsten vergelijken met de structurele shirtinkomsten.
Gelukkig staat er 7 vs 8mln, ik vind dat verschil wel meevallen, zeker als je het potentieel ziet wat PSV heeft met deze deal. Vind het een interessante deal en ik hoop dat die bij PSV mislukt als Ajax fans.

Knap gedaan door PSV

26 maart 2019 om 08:30

Knappe deal maar daarentegen is het hele shirt bijna bedrukt. Eigenlijk zoals in België. #reclamezuil...

26 maart 2019 om 08:34

Als ze zo door gaan, worden straks de broekjes ook nog verkocht zoals in Zweden enz😋

26 maart 2019 om 16:54

Moet je voor de grap is die van Bali FC erbij pakken!

26 maart 2019 om 08:46

Strucutrele ajax inkomsten moet je ook de shirtsponsor voor de jeugd mee rekenen voor Ajax - ABN Amro. Dus dan wordt het verschil weer een stuk groter.

26 maart 2019 om 11:48

Dat heeft psv ook met Phillips en vdl die hiernaast ook nog sponsoren zijn

26 maart 2019 om 09:10

''asml, Philips, VDL Groep, Jumbo Supermarkten en de High Tech Campus Eindhoven zorgen gezamenlijk voor het hoofdsponsorschap. De bedrijven leggen ieder jaarlijks een miljoen euro in. Zodoende komt de waarde van de voorkant van het shirt voor komend seizoen op vijf miljoen euro te liggen''

Hoe kom jij aan die 7 miljoen komt is mij een raadsel.

Of je neemt het geld van Energie direct ook mee in je begroting. Dan moet je ook die van Ajax onder de loep nemen als je dan toch die vergelijking wilt trekken. De bonussen van Ziggo die met 2 miljoen extra al uit komt op 10 miljoen op jaarbasis. En dan mag je de miljoenen van ABN Amro daar ook nog bij schrijven. Dan is en blijft dat verschil gewoon verschrikkelijk groot.

Neemt niet weg dat ik het een prima deal vind van Psv, wat ook aanvullend in de tekst staat omschreven dat er zich nog meer bedrijven kunnen aanmelden waardoor het sponsor geld ook kan gaan stijgen de aankomende jaren.

26 maart 2019 om 09:19

Bonussen zijn natuurlijk niet hetzelfde als structurele inkomsten aan sponsorgelden. Die 10 miljoen wordt pas uitgekeerd als Ajax kampioen wordt, de beker wint en/of ver in Europa komt. Waarbij elke ronde verder een hoger bedrag oplevert. Dus die 10 miljoen haal je niet zo 1,2,3.

26 maart 2019 om 09:21

Quote uit het artikel hierboven en het raadseltje is opgelost

"psv heeft ook de mouw en achterkant van het shirt verkocht aan respectievelijk Philips en Energiedirect, waardoor de waarde van het shirt op ruim zeven miljoen euro per jaar komt te liggen. De regionale krant schrijft dat PSV desondanks de financiële slag met Ajax niet gaat winnen. De club uit Amsterdam haalt jaarlijks meer dan acht miljoen euro met het shirt op."

26 maart 2019 om 09:27

@skede

Dat klopt, daar heb je gelijk in.

Laten we het dan houden op 8 miljoen van Ziggo en de 3 miljoen van ABN Amro. Dat uit komt op een structureel inkomen van minimaal 11 miljoen per jaar.

Dan blijft het verschil natuurlijk nog steeds erg groot.

26 maart 2019 om 09:34

3 miljoen is wel een bizar hoog bedrag voor de jeugdopleiding en vrouwenvoetbal zeg. Heeft Ajax goed voor elkaar.

26 maart 2019 om 21:00

Viel me ook al op, stemmingmakerij, heeft er helemaal niks mee temaken.

Hm word er niet beter op. Vind het er niet uitzien. En dan ook niet eens meer geld krijgen. Top gehandeld hoor..

26 maart 2019 om 08:24

Dit is gewoon een prachtige deal. De Brainport regio is ontzettend belangrijk en deze deal zal de economie in de Brainport-regio alleen maar stimuleren. En PSV heeft weer een aantal mooie sponsors waar de echte supporters zich goed mee kunnen identificeren.

26 maart 2019 om 08:50

Daar heb je wel een punt, maar waarom zetten ze niet het logo erop in plaats van die lap tekst? En bij zulke grote bedrijven had je misschien kunnen proberen om 1,5 miljoen per bedrijf af te dingen. Dat scheelt toch weer een stuk. Het concept is prima, maar vind het weinig geld voor zoveel bedrijven en ontzettend lelijk vorm gegeven.

26 maart 2019 om 08:57

Wel verdraaid. Is PSV gewoon helemaal vergeten om 1,5 miljoen te vragen ipv 1 miljoen. Ah joh, foutje.... Je denkt toch niet dat ze niet zelf ook liever 1,5 miljoen hadden gekregen? Blijkbaar zat dat er niet in. Logisch ook aangezien die bedrijven niet met hun eigen naam op de borst komen.

26 maart 2019 om 08:58

Ja, doe maar zo. Het idee van de deal vind ik meer dan prima. Vind het bedrag gewoon nogal tegenvallen.

26 maart 2019 om 09:21

Naar hoe het gister werd gebracht had ik wel iets hoger verwacht, maar aangezien er de mogelijkheid is om nieuwe bedrijven toe te voegen a 1 miljoen per bedrijf, kan dit op de wat langere termijn best een aardige deal worden.

Dat was toch al langer bekend.
Ajax heeft gewoon een goede deal en dan hebben ze nog abn amro voor de jeugd.

Zolang PSV in de competitie wel het maximale uit de selectie haalt, maakt dat ene miljoentje verschil in shirtsponsoring niet uit.

De Telegraaf is weer een artikel aan het verzinnen. Er is door Gerbrands helemaal niet over bedragen gesproken omdat dit met de vijf bedrijven is afgesproken. Dus dan heeft ook de Telegraaf niet gehoord om welke bedragen het gaat. Gewoon weer pure verzinsels van de Telegraaf om net voor de wedstrijd tussen Ajax en PSV wat strijd te gooien. Wat een verschrikkelijke krant is het toch ook.

26 maart 2019 om 08:32

Achter elke boom staat natuurlijk een vijand. Negeer de berichtgeving als je het niet gelooft of geloofwaardig vindt.

26 maart 2019 om 08:41

Wellicht heeft de krant bronnen? Dat is hoe een krant te werk gaat vaak om achter het nieuws te komen dat jij en ik interessant vinden.

26 maart 2019 om 08:47

Rik Elfrink heeft er nog een artikel over geschreven en noemt ook die 5 miljoen. Het participatiebedrag voor bedrijven zal dus 1 miljoen euro zijn. Met 2 extra partners zit je dan dus al op 7 miljoen. Dat is aardig. Wel jammer dat Frans Janssen het gister bracht als 'substantieel meer' dan energiedirect.nl, terwijl het dus meer de potentie is die hoger ligt. Aangezien er al gesprekken gaande zijn met nieuwe bedrijven. Beetje een verkooppraatje blijkt dat dus.

PSV moet oppassen dat ze geen volleybalshirtje krijgen. Sponsor op de borst, sponsor op de mouw, sponsor op de rug.. Straks nog op het broekje en je kunt zo de zaal in.. Ik vind dat er echt niet uitzien al die sponsoruitingen.

26 maart 2019 om 09:22

Eens, maar het sponsorembleem van Philips op de mouw vind ik meer een toevoeging dan een last als sponsoruiting. Dat maakt het shirt meer Philips.

26 maart 2019 om 10:42

Ben ik met je eens.. Philips hoort bij PSV. Maar straks is het een ander merk..

26 maart 2019 om 10:42

Waarom moet PSV daarvoor oppassen?
Een shirt zonder reclame zal nóg mooier zijn, maar je gaat er een beetje aan voorbij dat er een leuk centje binnenkomt.

26 maart 2019 om 11:43

"sponsor op de borst, sponsor op de mouw, sponsor op de rug.."

Dat hebben ze nu ook al, hoor. Goodhabitz staat op de rug en in dat ronde, blauwe embleempje op de mouw staat het logo van Philips.

Zoals dingen nu gaan in NL wordt en is Ajax commercieel financieel niet op de lange en korte termijn bij te benen door Psv, eigenlijk de enige die nog is overgebleven. Dat is sinds afgelopen zomer al duidelijk Ajax kocht Tadic en Blind uit de Pl.. PSV haalt voetballers uit de ED en Zuid/midden Amerika.
Phillips is ook niet meer zo dominant als het ooit was als sponsor. Zonde maar PSV doet het wel gewoon goed,naar de mogelijkheden wordt goed beleid gevoerd.

Ze gaan van één shirtsponsor naar vijf, en gaan er een miljoen per jaar op achteruit. Dan doe je iets niet goed...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren