Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Luuk de Jong na ‘tikje’ Onana: ‘Ik vind het gek dat de VAR niet ingrijpt'

Laatste update:

PSV wist zondagmiddag een eclatante overwinning te boeken op de concurrenten uit Amsterdam door Ajax met 3-0 aan de zegekar te binden en ook het zesde competitieduel op rij te winnen. Aanvoerder Luuk de Jong leverde met het tweede doelpunt een bijdrage aan het aanvalsspel van de Eindhovenaren, maar kreeg in de tweede helft ook een gele kaart na een schermutseling met doelman André Onana. In de herhaling was duidelijk te zien dat de keeper uit Kameroen een tikje uitdeelde met zijn elleboog, maar de theatrale val van De Jong werd door Danny Makkelie bestraft met een gele kaart. Na afloop reageerde hij voor de camera van Voetbalzone op het incident.

Bekijk de video hieronder of in onze videosectie.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.
Een goede beslissing van Danny Makkelie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

"gewelddadige handeling
Een speler maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling als hij buitensporige inzet of geweld gebruikt, of
probeert te gebruiken, ten opzichte van een tegenstander, zonder dat dit in strijd om de bal is, of ten opzichte van
een medespeler, teamofficial, wedstrijdofficial, toeschouwer, of enig ander persoon, ongeacht het feit of er sprake
is van contact.
Daaraan toegevoegd: een speler die, niet in strijd om de bal, opzettelijk een tegenstander of enig ander persoon,
op het hoofd of in het gezicht slaat met zijn hand of arm, maakt zich schuldig aan een gewelddadige handeling,
tenzij de hoeveelheid kracht die werd gebruikt verwaarloosbaar is."

Dat laatste gold hier dus waarom zou de VAR ingrijpen?

23 september 2018 om 20:21

Kijk maar eens terug in real-time. Zo'n elleboog in je ribben doet behoorlijk pijn, je zag de Jong ook naar achteren gaan. Daarna laat hij zich vallen maar dat zou niet moeten meespelen.

En bij "zachte" kopstoten is het ook gewoon een kopstoot en rood. Het gaat om het principe van een kopstoot of elleboog, niet om hoeveel pijn het doet.

23 september 2018 om 20:27

Deze elleboog deed geen pijn hoor. Toen hij geel kreeg vergat hij de pijn heel snel
Deed zijn handen verongelijkt omhoog.. huilebalk en matennaaier is het. Heeft i helemaal niet nodig

23 september 2018 om 20:27

Onana is inderdaad een enorme matennaaier

23 september 2018 om 20:59

Aansteller euh euh.. Onana plant bewust zijn ellenboog in de jong. Als dat onbestraft blijft kun je de VAR afschaffen. Makkelie floot gewoon slecht.

23 september 2018 om 21:03

Aansteller, matennaaier en matchwinnaar toch? Om het compleet te maken.

23 september 2018 om 21:14

Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat die pogingen tot kaarten aannaaien werkelijk keihard bestraft zullen worden. Overtredingen dienen bestraft te worden, maar dat smerige acteerwerk wat gebruikt wordt om je collega profvoetballer met rood vh veld te zien gestuurd worden, vind ik echt wanstaltig gedrag.

23 september 2018 om 21:29

De enige mensen bij wie zo'n prikje pijn doet zijn "jankerd" de Jong en jij.

23 september 2018 om 21:44

Ik heb een matennaaier gezien en die stond aan de kant, Ten Hag.

23 september 2018 om 21:49

En Ten Hag is een matennaaier en Tagliafico ook nadat hij een aai van Dumfries kreeg.

23 september 2018 om 21:56

Hou toch op, dit is gewoon toch aanstellerij. Ze zijn zogenaamd stoer die voetballers.

Die keeper mag van mij ook een kaart krijgen want hij mag dat niet doen maar het is prima dat Makkelie dat theater ook bestraft.

23 september 2018 om 22:32

Hahaha, ik snap ook niet dat de var niet ingreep, maar ik snap helemaal niet dat een volwassen vent zicht zo moet aanstellen. Dit heeft hij echt nauwelijks gevoeld.

23 september 2018 om 22:35

Wederom word Ajax hier bevoordeeld. Eerst tegen VVV en nu dit incident. Onana had hier gewoon 4 wedstrijden voor moeten krijgen. Met Lamprou op doel was de kans op meer puntenverlies aanzienlijk groter

24 september 2018 om 00:00

Hij moet gewoon geen slaande beweging maken. Als je een kopstoot geeft wat ook niet hard is krijg je ook rood dus waarom zou dit anders moeten zijn?

24 september 2018 om 02:18

Iemand bewust een elleboog geven, hard of zacht, vind ik echt wanstaltig. Mooi woord trouwens wat je niet vaak meer hoort tegenwoordig. Kijk, als Onana zich gewoon breed zou maken en in een rechte lijn "door" de Jong zou lopen, zou ik je gelijk geven. Maar hij plant gewoon met opzet zijn elleboog op de borst van de Jong. Niks aan de hand natuurlijk en de Jong had niet zo moeten vallen, Maar geel en op zo'n manier als Makkelie het geeft, vind ik echt niet normaal.

24 september 2018 om 07:36

Of het nou wel of niet pijn deed is toch niet relevant? Of vind jij het normaal wat onana deed? Hij kon makkelijk door lopen en de bal uitschieten maar koos ervoor om toch nog op niet natuurlijke wijze ze alleboog opzij te steken terwijl die de bal gwn in ze hand heeft

24 september 2018 om 13:34

@jc63,

De Jong kan je van alles noemen matennaaier aansteller maar hoe noem je iemand die terwijl geen duel om de bal is met z'n elleboog in de ribbenkast van de tegenstander plant? Een onvolwassen eikel een lul die z'n team ernstig kan benadelen? Als de scheidsrechter het goed had beoordeeld had Onana voor die elleboogstoot rood gekregen en een Ajax een strafschop tegen.
Al met al is Onana erg goed weggekomen met z'n onvolwassen gedrag, dat de Jong geel krijgt voor aanstellen slaat nergens op het staat namelijk nergens in de regels dat je je niet mag aanstellen, Ronaldo en Neymar zijn er mede groot mee geworden.

24 september 2018 om 14:12

Tornado, zo erg was het nou ook weer niet. Het was meer een ga eens opzij tikje. En tuurlijk maakt het wel uit in hoeverre je hem raakt. Anders kan je die actie van Janssen op Berghuis ook uitleggen als slaande beweging, maar daar was uiteraard helemaal niks aan de hand.
In beide gevallen begaan Berghuis en De Jong echter een misselijke schwalbe.

24 september 2018 om 14:23

@ Timmothy,

In de spelregels staat dat alleen de beweging al genoeg is om rood te geven. Op een natrappende slaande beweging staat gewoon rood. Dat de des betreffende spelers zich aanstellen in verre van collegiaal maar daar staat dan weer niets over in in de spelregels.....dat mag dus........het is natuurlijk niet aan te raden want je staat onwijs voor lul maar de gele kaart voor de Jong sloeg werkelijk nergens op.

24 september 2018 om 14:28

Maar wanneer is iets echt een natrappende slaande beweging..? Janssen geeft Berghuis een klapje op zijn achterhoofd, leg je dat dan uit als een natrappende slaande beweging? Ik mag hopen van niet. Maar de beweging was er wel, dus maar rood geven omdat dat dan maar in de spelregels staat? Is toch onzin? Net zoals wat Onana deed bij de Jong ook veel te licht daarvoor was in mijn ogen.

24 september 2018 om 14:43

Idd. Het laat maar weer eens zien dat de VAR pro Ajax is. Als dit Botteghin was geweest bij Tadic, was het zeker rood geweest.

24 september 2018 om 14:49

Te licht? Hoe moet je dat dan beoordelen? Dat is niet te beoordelen daarom is de beweging genoeg om rood te kunnen krijgen. Wat Janssen doet is onschuldig maar ik vraag me af waarom je dat doet. Bij Onana was het gewoon een actie uit frustratie, die daar zat Makkelie er gewoon naast. Hij hoeft Onana van mij geen rood te geven maar laat het dan gewoon gaan en geef niet volledig tegen de geldende spelregels in het "slachtoffer" een gele kaart.....

24 september 2018 om 16:00

Iedereen hier lult het maar lekker in het straatje van de voorkeur voor zijn favoriete club.
Ik heb totaal geen interesse in de reden waarom Onana wel of geen rood had moeten krijgen (overigens denk ik van wel).

Het gaat mij veel meer om dat walgelijke gedrag van zo een speler die dan theatraal als een stervende zwaan naar de grond gaat. Met maar 1 doel: de doelman kan dan lekker naar de kant.

Een eersteklas Judasstreek, ik vind dat onverdedigbaar.

24 september 2018 om 16:10

wat lozano deed bij Franky de jong ellenboog vol in zijn gezicht geslagen! en de fag? deed niets . en dan durf de scheidsrechter een opgooi bal te geven

24 september 2018 om 16:45

Precies zo denk ik er ook over.

24 september 2018 om 18:36

''dat is niet te beoordelen daarom is de beweging genoeg om rood te kunnen krijgen''

Het probleem is dus dat je dan voor veel meer rood kan geven, dus ook dat moment van Berghuis bijvoorbeeld.

24 september 2018 om 01:33

Is toch gewoon sowieso een slaande beweging van Onana? Dat is dus rood.
Een elleboog uitdelen is ook rood. Kies maar.

24 september 2018 om 03:05

Vergeet dan ook niet de penalty.. overtreding in de 16

24 september 2018 om 14:09

Natuurlijk maakt het wel uit in hoeverre er 'kracht' bij zit en in hoeverre je het voelt. Een slaande beweging betekent niet direct dat het ook wat is. Zo kan je dat moment van Janssen bij Berghuis ook als slaande beweging interpreteren. Maar dat was natuurlijk niks. Dit was ook enorm licht van Onana, kan je nauwelijks een elleboog of echt slaande beweging noemen. In beide gevallen gaan Berghuis en De Jong totaal onnodig liggen, echt misselijkmakend. Zelfs al wás dat van Onana dan een bewuste erge elleboog, dan nog geeft dat de Jong niet het recht om er maar een schwalbe van te maken, want hij kan gewoon prima op zijn benen blijven staan.

24 september 2018 om 16:13

Serieus? Een slaande of schoppende beweging is een rode kaart. Je hoeft er verder geen omstandigheden of zo bij te halen of te verzinnen. Is gewoon rood.
Staat al 941 jaar in de spelregels.

Strafcode 4 Gewelddadig handelen: slaan, trappen, elleboogstoot of kopstoot geven (niet limitatief) t.o.v. een tegenspeler

24 september 2018 om 18:38

Dus dan had Janssen ook rood moeten hebben voor dat klapje dat hij gaf op het achterhoofd van Berghuis?
Complete onzin natuurlijk.

En die regel die je nu opnoemt staat nou niet per se dat het direct een rode kaart moet zijn als de beweging er eenmaal is, of mis ik iets (dat zou ook gek zijn, zie bovengenoemde argument).

25 september 2018 om 02:21

Ik heb het niet over Willem Janssen, daar was niet aan de hand. Maar bij Onana dus duidelijk wel.

25 september 2018 om 14:47

Lees nou eens goed terug.
Je zegt zelf: ''een slaande of schoppende beweging is een rode kaart. Je hoeft er verder geen omstandigheden of zo bij te halen of te verzinnen. Is gewoon rood.''

Wat Janssen bij Berghuis doet was simpelweg ook een slaande beweging als je puur naar de regels wilt kijken, en dus ook rood. Maar dat is toch ook onzin. Snap je nu wat ik bedoel..?

Misschien zijn ze het gezeur van je een beetje zat Luuk?

Werkt nu een keer tegen je. Eindelijk.

23 september 2018 om 22:19

Klopt, maar ik kan me zeker voorstellen dat het meeweegt bij een scheids of VAR. Door die overacting ga je ook twijfelen of het überhaupt wel een echte tik was. Ik ben er van overtuigd dat als hij niet zo overdreven had gereageerd, Onana eerder een kaart had gekregen

23 september 2018 om 22:24

en als je dan toch zo denkt had lozano ook rood moeten krijgen voor de klap in het gezich van franky de jong. En had ajax een vrije trap moeten krijgen met de terug speelbal van Hendrix op zoet. Het is alleen wel zielig dat de jong van psv decgrootste jankerd is van de eredivisie die titel kan niemand hem afnemen.

23 september 2018 om 23:19

Dat kan, maar dan moet Lozano er bij die schwalbe van hem, om een pingel te versieren, ook vanaf. Hij schopt achteruit en gaat vervolgens liggen. Twee keer rood in 1 actie.

23 september 2018 om 20:31

Verleden maakt niet uit ongeacht de speler, dit is gewoon een kaart voor onana ik denk dat hij dankbaar mag zijn dat de var aan het slapen was.

23 september 2018 om 20:32

Denk dat Luuk het laatst lacht..

23 september 2018 om 21:00

De Jong is wellicht vaak een aansteller, maar in dit gevaal verdiend Onana gewoon een rode kaart. Bewuste elleboif.

24 september 2018 om 06:46

De jong is echt een zeurder. Hij deelt zelf ook vaak genoeg uit en dan krijgt hij nooit wat. Hij probeerde Onana te blokkeren dan kan je dit verwachten, dat mag hij nl ook niet doen. Keeper mag je niet hinderen

24 september 2018 om 07:16

Goede reactie lucagio. Dus als je iemand blokkeeert ( wat overigens helemaal niet het geval was) dan is het logisch als oemand een elleboog heeft? Oke dat punt mis ik even

24 september 2018 om 11:01

Als PSV-supporter vind ik het theater van de Jong hier zwaar overdreven en is een gele kaart voor het aanstellen niet eens zo gek. Maar dat doet niets af aan het feit dat er feitelijk een slaande beweging met de elleboog wordt gemaakt door Onana. En dat is, hoe je het ook wendt of keert, gewoon een rode kaart en minimaal 3 wedstrijden schorsing.

Maar ik zit er wel dubbel in. Ik vind namelijk dat Makkelie echt een hele slechte pot floot. Beide kanten op, overigens. Pereiro had ook zijn tweede geel moeten krijgen, Onana had rood moeten krijgen, die gele kaart voor Tadic was erg mild en ook Rosario is een gele kaart misgelopen. Pingel voor PSV gemist.

Tel dat bij elkaar op en ik vraag me serieus af hoe zo'n VAR überhaupt iets toevoegt in de huidige richtlijnen die er voor gelden.

Het is vreemd dat de scheids dit niet opgemerkt heeft. Makkelie was al te mild voor het geven van kaarten een AJAX. Schwaab kreeg ook enkele stevige tekkels te verwerken, maar niemand kreeg geel ervoor.

23 september 2018 om 21:12

Beetje objectief kijkend was Makkelie slecht beide kanten op. Heel inconsequent. Onana mag dit nooit doen maar Luuk moet eens ophouden zo te mekkeren.

23 september 2018 om 21:28

Dan had Lozano er eerder een gele kaart moeten krijgen dan Luuk de Jong na zijn buiteling na het duwtje van frenkie de jong.
Zo slecht floot Makkelie volgens mij niet. Al leek het daar wel op gezien het feit dat Van Bommel het eerste half uur continu bij de vierde man stond te zaniken.....maar dat zijn we inmiddels wel gewend.

23 september 2018 om 21:47

Hansje, daar kun je geen geel voor geven. Als je op die snelheid rent is een klein duwtje al genoeg om iemand uit balans te krijgen. Dat was te licht voor een penalty maar het was ook logisch dat Lozano viel. Verder zijn er geen regels overtreden door Van Bommel door met de 4e man te praten.

23 september 2018 om 21:52

@hansje1969
Wel vreemd. Jij geeft zelf al aan dat de Jong een duwtje in de rug gaf. Volgens de regels is dit gewoon een penalty en zeker geen gele kaart voor Lozano. Sterker nog, de kaart die hij wel kreeg werd makkelijk gegeven. Later in de wedstrijd werden soortgelijke overtredingen niet meer met geel bestraft.

23 september 2018 om 22:23

@Janssen.

Jij zag de stap naar rechts, het vertragen en het bewust laten staan van het been niet?

Dit was een slechte uitvoering van het uitlokken van een penalty.

De een noemt het slim. De ander misselijkmakend gedrag.

23 september 2018 om 23:02

@lekkerbek

Hoe noem jij de lichte duw van Frenkie dan? Dom?

23 september 2018 om 23:47

Volgens mij heb ik dat al gezegd. Als de ander bewust vertraagd, met als doel een penalty uit te lokken, dan kan je dat van Frenkie de Jong niet kwalificeren als een duw.

24 september 2018 om 00:51

Tadic lag bij elk duel en liep te zeuren en zaniken. De Jong doet het ook maar Ajax is echt geen heilige hierin.Ten Hag was trouwens degene die om kaarten vroeg.

24 september 2018 om 11:03

Die situatie met Lozano had gewoon een pingel moeten zijn. Lozana had misschien kunnen blijven staan, maar dat doet niets af aan het feit dat de Jong hem duwt en hij daardoor minder goed uitkomt bij de bal.

Wel mooi overigens dat je het praten van van Bommel wel noemt, maar het consequent kaarten aan proberen te naaien van ten Hag waarschijnlijk prima vond.

24 september 2018 om 13:29

Nee frenkie moest zich opvangen omdat lozano op de rem ging staan om een penalt uit te lokken wat moet ie dan doen door lozano heen lopen?

24 september 2018 om 13:32

Zoals ik hier onder al uitleg als je achter iemand aan loopt en die gaat op de rem staan kan je er niks aan doen dat je je zelf tegen wilt houden je kan moeilijk door iemand heen lopen dus is gewoon ook een penalty proberen aan te naaien

24 september 2018 om 14:14

Janssen..

''volgens de regels is dit gewoon een penalty en zeker geen gele kaart voor Lozano''
Wat?? Een klein duwtje in de rug betekent niet per se een overtreding? Welke regel heb jij het in godsnaam over.

24 september 2018 om 06:47

Dan had Dumfries ook rood moeten krijgen met ze twee ellebogen en Lozano geel voor een schwalbe (wat Makelie als schwalbe beoordeelde). Zo kan je altijd doorgaan. Al ben ik het helemaal met je eens dat die actie van Onana nergens op sloot en het vreemd is dat een VAR daar niets mee deed want daar zijn ze toch voor om een scheidsrechter te ondersteunen bij een verkeerde beslissing? Als was het wel iets te theatraal hoe de Jong reageerde.

24 september 2018 om 11:04

Dumfries en ellebogen? Serieus, die kaart ga je spelen?

Makkelie floot twee kanten op erg slecht, maar wat Dumfries deed was echt geen kaart hoor.

24 september 2018 om 14:09

Kom op @psvoleey
Als je om een penalty vraagt in de situatie met Lozano, hetgeen gewoon een schwalbe was (maar gezien de snelheid kun je daar geen geel voor geven), waarom reageer je dan quasi verontwaardigd als iemand om rood voor Dumfries vraagt? Was allebei niks.
De enige rode kaart die in mijn optiek gegeven had "kunnen" worden was aan Onana voor die elleboog. Over het algemeen vind ik niet dat Makkelie slecht gefloten heeft. Hij heeft geen invloed gehad op het resultaat. Je kunt natuurlijk altijd wel wat "dingetjes" vinden, maar over het algemeen heeft hij het gewoon goed gedaan.

Hier zat Makkelie gewoon fout, en had de VAR moeten ingrijpen. Ik had geel of misschien wel rood verwacht voor Onana, dat Luuk hem dan krijgt kan natuurlijk niet.

Er gebeurde weinig, maar het was wel degelijk opzet, en hoewel ik denk dat hij niet hard werd geraakt kan dit natuurlijk niet. Makkelie had de wedstrijd niet zo makkelijk in handen...zelfs met de VAR is het nog lastig blijkbaar.

23 september 2018 om 20:28

Als je geel geeft voor aanstellen of schwalbe, moet je gewoon 100% zeker zijn. Dik fout van Makkelie dus.

24 september 2018 om 14:16

Janmurk,

maar het was toch ook aanstellen? Dus hoezo is het dan fout?

23 september 2018 om 20:36

Blij dat de VAR niet ingreep. Maar ben het wel met je eens dat hij dat had moeten doen. De Jong maakt wel een beetje theater mag ik zeggen want zoveel gebeurt er niet. Maar hoe je het wendt of keert....ik vond het rood voor Onana. Maar jemig.....dan heb je al geen verdedigers en krijg je ook nog Lamprou op goal die nergens bij kan. Dat vond Makkelie denk ik ook te erg:-)

23 september 2018 om 21:06

Mooie reactie handje. Ik gun onana geen rood, mooie kerel gedreven gast, maar dit was wel dubieus.

Maar Lamprou kan weliswaar niet bij de palen, maar zou de elleboog ook nooit in iemands maag kunnen planten. Haha. Eerder op z*khoogte.

23 september 2018 om 21:34

@yoda
Hahaha......maar dan heeft de jong wel het recht om even op de grond te rollebollen in dat geval....
Nee prima kerel Onana normaal gesproken. Maar zo'n domme actie had ik ook van hem niet verwacht. Hoop dat hij er van leert. Je benadeelt onnodig je team hiermee.

23 september 2018 om 20:40

De VAR oordeelde dit niet als rood denk ik, want ik heb begrepen dat de VAR alleen rode kaarten mag terug draaien, of juist de scheidsrechter wijzen op een rode kaart die hij over het hoofd ziet. Dus ik denk dat de VAR dit geen rode kaart waardig vond.

23 september 2018 om 20:45

De VAR had hem als "possible red card" kunnen laten beoordelen. Had Makkelie het met een waarschuwing 2 kanten op af kunnen doen.

23 september 2018 om 21:03

Klopt wat je zegt; op tv werd namelijk uitgebreid genoeg getoond dat de VAR mensen de beelden uitvoerig beoordeelden. Niks aan de hand dus, behalve het proberen aan te naaien van een kaart door Luuk de Jong. Nou, heeft hij zijn zin en zelf geel..

24 september 2018 om 01:17

Hij heeft zeker zijn zin. 1 goal en 3 punten!

24 september 2018 om 03:08

Geen rood misschien, maar is wel een overtreding in de 16. Dus had gewoon een penalty moeten zijn!

24 september 2018 om 17:51

Psveruit030,

Nee dat klopt, de VAR mag alleen ingrijpen dacht ik als het 100% rood is. Is wel van de zotte natuurlijk. Want als dit andersom had gebeurt zou ik ook gewoon kwaad zijn.

Dat moet men nog aanpassen die VAR regels. Dat zal wel komen met de tijd. Het is goed dat het er is, alleen is er nog iets teveel willekeur. Gisteren zag je dat Makkelie eigenlijk floot alsof de VAR er niet was.

Dat is op zich zoals het hoort, maar men moet ingrijpen als het nodig is. Ik dacht eerst ook dat Luuk zich dik aanstelde, tot ik zag dat Onana uit frustratie dit deed bij hem. Daar had Onana minimaal geel , en waarschijnlijk rood voor moeten hebben.

Dat gebeurde niet, en Luuk kreeg geel, dat klopt natuurlijk niet.

24 september 2018 om 14:02

Ik vind het bizar dat de VAR niet ingreep. Ik weet dat Nijhuis van mannelijk voetbal houdt maar als je dit niet meer als rood beoordeeld dan moet er echt gekeken worden of je bekwaam bent als scheidsrechter. Het zou mij niet verbasen als Onana nog geschorst word en ik zou dit niet meer dan terecht vinden. Ik vind dit soort acties walgelijk en nergens op slaan. Ik sta altijd vooraan om het bij andere clubs te veroordelen en dan word mij vaak ckub voorkeur verweten maar dat is het echt niet. Zulke acties zijn nergens voor nodig en ontsieren het voetbal.

24 september 2018 om 17:52

Surreal,

Volgens mij kan hij niet geschorst meer worden, want het is al beoordeeld. Enkel als het niet beoordeeld is kan dat.

23 september 2018 om 20:28

Zeg je hier dat het ok is wat Onana doet?

23 september 2018 om 20:34

Schijnbaar hahaha pootje haken als de bal niet in de buurt is zou dan ook mogen? Is niks schadelijks aan en beïnvloed het spel toch niet... Wat een nutteloze opmerking zeg

24 september 2018 om 00:03

Hoe vaak worden kaarten uitgedeeld voor slaande bewegingen waarbij een speler niet eens geraakt wordt. Waarom zou dit dan anders moeten zijn?

24 september 2018 om 14:18

Zo zou je ook die actie van Janssen op Berghuis kunnen uitleggen als 'slaande beweging', maar dat was natuurlijk ook onzin. Was meer een aai op de bol. Dit was ook meer een ga eens opzij tikje dan een serieuze bewuste elleboog.
Maar in beide gevallen voelen Berghuis en de Jong blijkbaar de noodzaak om theatraal naar het gras te gaan.

23 september 2018 om 20:45

deze kwestie is heel simpel, de jong moet zich niet aanstellen en niet zo lopen overdrijven en vervolgens had de VAR onana gewoon rood moeten geven omdat hij een elleboogstoot geeft.

23 september 2018 om 21:55

Precies. Het moet wel pijn doen, anders telt het niet. Dus van Persie moest vanmiddag ook niet zeuren dat hij gespuugd werd, want het deed geen pijn. Daarnaast had het geen effect op de actie, dus niet aanstellen en doorgaan.

27 september 2018 om 17:12

Haha Torres een beetje late reactie maar ik herinner onze discussies rondom Kramer nog wel. Ik dacht altijd dat je club voorkeur parten speelde in onze discussies en ik denk dat je ongetwijfeld hetzelfde andersom dacht maar hier blijkt dat het daar niet mee te maken had.

Ik vind dit wat Onana deed walgelijk. Het heeft niets met voetbal te maken, het is onnodig en als je het op straat doet kan je een nachtje of wat de cel in belanden. Ik vind oprecht dat dit soort dingen hard gestraft mag worden. Het levert niets op behalve ruzie en gezeik op en snap ook echt niet dat Nijhuis als VAR hier niet bij heeft ingegrepen.

De rode kaarten van Lozano vorig seizoen werden voor minder gegeven. Hoewel De Jongin zijn reactie overdreef (en vanuit dat oogpunt kan je de gele kaart misschien nog rechtvaardigen), moet Onana hier natuurlijk een rode kaart krijgen. Als je dit laat gaan, begeef je je op een hellend vlak. Hoe hard moet die elleboogstoot dan zijn? Alleen de intentie is al een rode kaart.

24 september 2018 om 08:08

Tja wat je voorheen had met Suarez en andere spelers die er om bekend staan dat ze alleen maar zeuren, vallen etc heb je naar mijn idee nu een beetje met De Jong. Stelt zich over het algemeen enorm aan, kan zelf ook aardig uit delen maar kan vaak niet incasserrn naar mijn mening, zie voorbeeld Bijlow. Neemt niet weg dat het enorm dom was van Onana, waar rood wellicht op z’n plaats was.

Hij heeft gelijk maar het komt vaker voor dat hij loopt te zeiken te klagen te mekkeren dus krijg je nu na tig x van jou Luuk 1x de deksel op je neus

Hadden allebei geel moeten krijgen. Irritant van allebei, maar tis zeker niet zo dat er niks aan de hand was. Wellicht heeft Makkelie niks gezien. Zo wel, dan is het bijzonder dat je niets aan Obama geeft.

23 september 2018 om 20:29

Waarvoor had Luuk de Jong dan geel moeten krijgen? Daarnaast heeft Trump ook geen geel gekregen voor zijn actie dus mag Obama van mij ook wel worden gespaard.

23 september 2018 om 21:47

Nah, tis wel ook een beetje aanstellen natuurlijk. Maar wat hij na afloop zei zit wel wat in; als je blijft staan gebeurd er sowieso niets.

Benieuwd hoeveel wedstrijden Onana zal krijgen?

23 september 2018 om 20:35

Nul aangezien het incident bekeken is.

23 september 2018 om 20:44

007, door wie dan? Ik heb geen VAR moment gezien daaromtrent. En alleen Luuk kreeg de kaart. Wat onana deed was smerig en ik hoop op een ander onderzoek. 4 duels schorsen aub.

23 september 2018 om 20:45

het is vooral storend dat er constant verschillende beslissingen genomen word.. de ene keer krijg je hier niks voor de andere keer krijg je hier 3 wedstrijden voor. dat is het probleem.

23 september 2018 om 20:47

Kom op zo erg is het niet. Maar geel voor de jong was gewoon belachelijk.

23 september 2018 om 21:06

@martinarody:

op tv was duidelijk te zien dat erdoor de VAR mensen goed naar de beelden is gekeken. Oordeel: niets aan de hand, behalve dan dat Luuk "klaagmuur" de jong probeerde Onana een kaart aan te naaien, waarvoor hij (terecht) zelf geel kreeg..

23 september 2018 om 21:15

Dennis, je kan toch niet menen wat je zegt of wel? De Jong probeert Onana een kaart aan tr naaien? Kom op man

23 september 2018 om 22:07

Onana probeert toch echt zelf een rode kaart te pakken. Als je naar de beelden kijkt kun je toch duidelijk zien dat hij de Jong een (in al te harde) elleboogstoot geeft. En zover ik altijd begrepen heb staat daar maar 1 straf op en dat is een rode kaart. Het is echt te belachelijk voor woorden dat hier geen VAR beslissing over genomen is. Bij de actie van Dumfries kun je nog een discussie krijgen of hij dit bewust is, maar bij Onana is het een bewuste elleboogstoot. Hier is geen discussie over mogelijk. Of wil jij zeggen dat hij struikelde met de elleboog vooruit ?

24 september 2018 om 06:45

Hahhaa Ajax is lachwekkend.
Dit jaar Zovaak de var al mee gehad.
Waardeloze pingels gekregen met als toppunt de afgekeurde goals van VVV.
Luuk is een aansteller, maar dit was gewoon een elleboog.
Hii was bedacht en met voorbedachte rade.
Wist al wel dat ze VAR een hulpmiddel voor Ajax zou zijn, en zelfs met hulp van alle kanten, wederom geen titel naar Amsterdam.
Succes met onrealistisch zijn op voetbalgebied Ajax supporters.
Want als jullie winnen, zijn jullie altijd de beste.
En als jullie verliezen komt her door de scheids of geen verdedigers.
Lachwekkend.

24 september 2018 om 07:04

Ligt er gewoon aan wat voor shirt je aanhebt.

24 september 2018 om 14:20

Bewust een tikje geven (want ik ben het oneens dat dit echt een serieuze elleboog is) betekent niet direct rood. Janssen gaf Berghuis ook bewust een tikje maar dat is toch ook niks. de Jong laat dit er veel erger uitzien dat het daadwerkelijk was, zoals wel vaker bij de Jong.

23 september 2018 om 20:46

Van mij hoeft Luuk zich niet zo aan te stellen, maar Onana hoort natuurlijk die gele kaart te krijgen. Het zou Makkelie sieren om hier zelf nog op terug te komen.

23 september 2018 om 20:48

Lastig. Gele kaart Onana was ook een penalty geweest...

23 september 2018 om 20:56

Wat is zo lastig aan? Onana had gewoon zijn poten van Luuk af moeten houden. Zo simpel is. En de scheids had gewoon niet zo kleinzielig moeten doen door dit zgn niet te zien. De reactie van Luuk doet in dezen totaal niet terzake.

25 september 2018 om 14:48



''onana had gewoon zijn poten van Luuk af moeten houden. Zo simpel is''
Janssen had dus ook met zijn poten van Berghuis af moeten blijven vind jij? Dat had ook een rode kaart moeten zijn?

En waarom doet de reactie van Luuk niet terzake. Zelfs al is iets een overtreding, geeft je nog steeds niet het recht om totaal onnodig ter aarde te storten.

Moet je eens opletten hoe vaak de jong bij de scheidsrechter staat te zeiken? Bij elke overtreding en bij elk fluitje komt hij weer aan met zijn gezeik! Zo een verschrikkelijke vent maar oh zo belangrijk voor dit PSV! Pompen of verzuipen voetbal dat is luuk wel op het lijf geschreven en met al die snelheid om hem heen is het gewoon lekker voetballen

Het is idd heel raar dat de VAR niet ingrijpt bij deze elleboog. Maar dat zelfde geld voor Lozano.

23 september 2018 om 20:56

Vind deze nog iets raarder. Het valt te betwisten of dit rood is en bij Lozano ook wel. Maar die van Onana is gewoon een penalty moment dus zou daar, ongeacht kaart, naar gekeken moeten worden.

De Jong krijgt nu natuurlijk weer een hoop bagger over zich heen, maar we weten toch allemaal hoe het werkt? Je gaat niet zozeer naar de grond omdat je pijn hebt, maar omdat je aandacht wil vragen voor een overtreding die op je gemaakt is. Als je gewoon doorloopt, dan krijg je 'm immers sowieso niet mee.

Overigens wint De Jong niet eens de award voor aansteller van de week, want die gaat glansrijk naar Berghuis.

23 september 2018 om 21:12

Dat is op zich wel verknipt, ja. Ik ben zelf ook nooit een aansteller geweest op het veld, die ging liggen als er niets aan de hand was. Maar ik begrijp wel dat het zo werkt. Als je nooit gaat liggen na een overtreding, dan zul je ook veel minder vrije trappen en penalty's krijgen. De scheidsrechter beinvloeden hoort toch een beetje bij het spel.

24 september 2018 om 14:23

Precies Torres. Ongelooflijk dat men dit gedrag van de Jong probeert goed te praten, elleboog of niet.
V Persie wordt (al dan niet) bespuugd, maar die gaat toch ook niet op de grond duikelen om daar aandacht voor te vragen?

24 september 2018 om 16:54

Ook ongelooflijk dat t gedrag van Onana hier door sommigen wordt goedgepraat.vindt de Jong een aansteller en een vreselijk onsportieve voetballer maar dir is gewoon
rood voor Onana (of de Jong nu geraakt is of niet)

24 september 2018 om 17:46

Het ergste is dat dit veelal ook nog supporters zijn die het mooi vonden dat Veltman vorig jaar er alles aan deed om Lozano een kaart aan te smeren.

Ook ik heb mijn voorkeur, maar probeer nog wel objectief te blijven (in mijn geval betekend dit (als graafschap supporter) dat ik vind dat Serrarens met 3 wedstrijden schorsing nog goed weg vind komen).

24 september 2018 om 18:39

Maar ottofant, vind je dan ook dat dat klapje dat Janssen geeft op het achterhoofd van Berghuis rood moet zijn?

24 september 2018 om 08:11

Naar mijn mening heb je daar de var voor tegenwoordig. Wanneer De Jong zich niet zo had lopen aanstellen en Makkelie erop had gewezen had wellicht de var wel ingegrepen. Neemt niet weg dat de var, mits die heeft gekeken, een modderfiguur hier mee slaat.

24 september 2018 om 17:43

Dit slaat natuurlijk nergens op. De VAR grijpt niet in omdat Luuk zich laat vallen ? En ja, de VAR (of in ieder geval de man die achter de schermen zat slaat inderdaad een modder figuur) want op de beelden kon je duidelijk zien dat ook hij zag dat er een elleboogstoot gegeven werd.

Onana had gewoon rood moeten hebben. Bewuste elleboogstoot.

Inderdaad ecke. Maar de gele kaart voor matennaaier de Jong was ook terecht. En Berghuis had ook nog geel mogen hebben achteraf. Het is allebei spelbederf in mijn ogen.

Prima dat mensen dit als een rode kaart willen beoordelen, maar dan zou dumfries dus ook rood moeten krijgen voor die arm in Nico zijn gezicht? Of past het dan toch maar niet in het PSV-straatje? Dit was meer een duw dan een echte elleboog, had Onana niet moeten doen en had de scheids zeker een kaart voor mogen trekken. Maar geen rood. De Jong was wel snel weer op de been voor een keiharde misdadige elleboogstoot....

23 september 2018 om 21:25

Je maakt je belachelijk door dat van Onana als een duw te beoordelen. En dan over het straatje van beginnen... tja

23 september 2018 om 22:15

Je bedoelt dat "jezelf belachelijk maken" en die straatjes zoals jij en je medesupporters...?

24 september 2018 om 14:25

Vond jij het een meer een elleboog dan een duw ja? Ja, de beweging was met de elleboog maar de uitwerking was nauwelijks meer dan een duw te noemen. Als je langs een speler loopt en die een aai over de bol geeft (zie Berghuis moment) ga je dat toch ook niet als slaande beweging uitleggen. Zoveel was er echt niet aan de hand, was echt enorm licht.

23 september 2018 om 22:03

Maar zag je Tagliafico rollen na de tijd ? Wat een matennaaier.

Maar als je deze bewuste actie van Onana wilt vergelijken met de actie van Dumfries heb je geen verstand van voetbal of motoriek.

24 september 2018 om 07:08

Ik weet niet hij jij duwt maar ik doe dat met mijn handen en niet met de elleboog

Ik verbaasde me vooral over de manier waarop Makkelie de gele kaart gaf. Alsof De Jong zijn vrouw gisteravond een beurt had gegeven. Loop gewoon normaal naar hem toe en zeg hem dat je vindt dat ie zich aanstelt en geef hem geel. Je moet je zoveel mogelijk neutraal opstellen. Makkelie was het grootste heethoofd van deze wedstrijd. Die man kan niet met druk omgaam en moet lekker VAR worden.

Wat een aansteller Gadvr echt Duits dit.. over lozano zn elleboog hoor je meneer niet!!

Voor de goede orde: Luuk de Jong is de slimste, grootste en irritantste aansteller op de Nederlandse velden. Zijn gemekker over sportiviteit na de wedstrijd moet hij achterwege laten, want zelf is zijn gewiekste manier van doen alles behalve. Ik hou totaal niet van dit soort speler en vind het prima als je zijn geklaag niet honoreert.

Maar hoe Makkelie zichzelf een brevet van onvermogen opspeldde was amateurisme ten top! Een gele kaart sloeg nergens op. Onana gaf De Jong gewoon een elleboog! Of dat nu zacht of poging tot doodslag was, de bedoeling van de Afrikaan was slaan en had met op zijn minst geel moet worden bestraft. De Jong heeft gelijk wanneer hij zegt dat als hij niet gaat liggen, dit soort overtredingen niet wordt gezien. Dus valt-ie, op zijn De Jongs theatraal. Maar met een gerechtvaardigde aanleiding.

Bizar hoe vervolgens Makkelie nog gretiger boven De Jong staat te schreeuwen dan Frenkie de Jong en Onana zelf. En ook de VAR hem niet terugroept. Die wordt vanavond en morgen in de praatprogramma's door de mangel gehaald, maakt - ook na zijn blooper tijdens Engeland-Spanje, zijn geholpen reputatie binnen de Knvb totaal niet waar. Eveneens door zijn verzuim om Dolberg en Neres niet met geel te bestraffen toen ze doorhaalden op de enkel van Schwaab vandaag; eerder op de middag kreeg Zeefuik van FC Groningen rood voor hetzelfde!

23 september 2018 om 22:19

Helemaal met je eens Gomes....technisch gezien was het rood, en de VAR had dat moeten zien. Maar man, wat kan die de Jong mekkeren en simuleren......ik vond overigens de klap van Lozano oook diep rood, en Dumfries kwam ook goed weg in de eerste helft, want dat was ook een bewussie.....

24 september 2018 om 14:57

Ik denk dat het een deel van het voetbal is dat er gesimuleerd wordt niet? Ik ken geen andere sport waar volwassen mannen zo snel pijn hebben als bij voetbal. Dat kan je aan alle voetballers hangen, van FC Bal op het dak 11 tot aan Real Madrid. Als je ziet hoe elke speler (allemaal) lopen te kermen na een overtreding en na wat stikstof weer staan is net zo erg als deze actie van de Jong. Feit is dat we neit kunnen bepalen hoeveel pijn het deed en hoeveel pijn een tackle doet (we kunnen een inschatting maken maar die is altijd subjectief... lees als.. een ajacied vond het een"duwtje" en een Psver vond het een elleboogstoot).

En zoeken naar andere mogelijke kaarten is een zwaktebod. Als die zo erg waren hadden we het daar wel over en niet over deze overtredingen. Ik ben ook Psver en ik hou ook niet van zijn gedrag maar als dit geel gaat worden en we vinden dat logisch dan kan je er 40 per wedstrijd uitdelen maar 39 keer hebben we het er niet over.

Het leek er wel op dat Makkelie ajax wou sparen. Los van dit moment hadden ze echt nog meer kaarten kunnen krijgen (zeker de overtreding van Neres op de achillespees van Schwaab) maar mocht de Jong na een blessure behandeling blijven staan, en mocht Tagliafico na een mislukte ingooi het nog een keer proberen. Hij leek wel heel veel medelijden met Ajax te hebben.

Ik vond het raar dat lozano geen rood kreeg.

Wederom word Ajax hier bevoordeeld. Eerst tegen VVV en nu dit incident. Onana had hier gewoon 4 wedstrijden voor moeten krijgen. Met Lamprou op doel was de kans op meer puntenverlies aanzienlijk groter

Hij lokt het uit en stelt zich aan, maar dit is alsnog rood.

Klopt, en ik wacht nog op de toevoeging van L. de Jong over het slaan van Dumfries en Lozano. Of??

Dit had gewoon een rode kaart voor Onana moeten zijn. Of ie hem hard raakt of niet maakt niet uit.

Luuk is een belangrijke speler voor PSV en ook vandaag had hij weer een behoorlijke bijdrage aan de zege, maar hij moet toegeven dat hij zich even niet zo sportief opstelde ten opzichte van Onana. Alsof hij gedacht heeft: ik ga plat liggen na die minuscule elleboog van Onana, die alleen maar probeerde De Jong even van zich af te schudden. En terecht, want naast prima kop- en kaatswerk kan hij bloedirritant zijn in het veld. Dat had Van Bommel ook en dat geeft iets extra's aan het team. Wat hem vanmiddag ineens bezielde na het niet noemenswaardige zetje van Onana weet ik niet. Dan zie je hem na de wedstrijd weer als een fatsoensrakker de pers te woord staan, terwijl hij eigenlijk wel weet dat hij even fout zat en zo af en toe een flink pak op de broek verdient. Met vlakke hand. Weet-ie zelf ook wel.

24 september 2018 om 08:07

Ga de beelden nog eens objectief terug kijken zou ik zeggen. Van 'even afschudden' is geen sprake.

De Jong belemmert Onana niet en Onana plant gewoon 100% bewust zijn elleboog tegen zijn borstkas. Onana pakt de bal met 2 handen en houdt hem vervolgens met 1 hand vast om überhaupt die elleboog te kunnen geven. Veel duidelijker kan je een intentionele elleboog niet krijgen.

Ik vind de Jong echt een enorme zak. Dat eindeloos gemiep en gezeur van hem vind ik tenenkrommend, maar in deze situatie is er maar 1 conclusie en dat is duidelijk rood voor Onana.

Een opzrttelijke elleboogstoot zoals Onana die gaf, is natuurlijk gewoon rood. Ronaldo kreeg in de CL voor minder al een rode kaart. Maar daar is geen VAR en hier wel, waarom greep die niet in? Zonder Onana (uit Nigeria) had Ajax nog maar met 6 buitenlanders die niet in Oranje mogen spelen (i.c. Mazraoui, Tagliafigo, Ziyech, Schöne, Tadic en Neres) gestaan, haha...

Waar gaat het over? Luuk de Jong is en blijft een speler zonder karakter... Altijd aanstellen en liggend op de grond. Zal vast een reden geweest zijn dat die in de Premier League nooit een goal heeft kunnen maken.

Hoe dan ook. Waar gaat het over? Je staat 3-0 voor en je stelt je zo onsportief en kinderachtig op... Zelfs in de nabeschouwing.

Wees een man en lach om Ajax als je 3-0 voorstaat en draag je ploeg met trost uit, of stop met voetballen...

Anyways, veel credits naar PSV en Mark van Bommel die dit volgens velen goddelijke Ajax simpel opzij zetten.

p.s. Ten Hag; anders zet je spelers gewoon op de juistie positie @Frenkie @Blind @Neres @Mazroui

Onbegrijpelijk wat Makkelie daar doet jegens de Jong! Met respect op je mouwtjes rondlopen en dan op zo'n manier een gele kaart geven..... Lekker professioneel. Dan gaat het er mij nog niet eens om of die kaart terecht is of niet. Maar voorover gebogen richting de op de grond liggende Luuk de jong gaan schreeuwen en met je kaartje zwaaien getuigd niet echt van veel respect en lijkt me niet de juiste manier als leidsman zijnde...

Zo daar zijn de moraal ridders, als je vind dat regels strikt moeten worden opgevolgd ja dan had Onana rood moeten krijgen, maar dan mis je Luuk wel om de wedstrijd want dan moet je ook voor schwalbes en praten kaarten blijven geven volgens de regels..... Kortom niet zo zeuren, was erg weinig aan de hand hier...

Pffffff de Var, het meest omstreden hulp apparaat bij voetbal wedstrijden geef clubs twee x de mogelijkheid per helft om hem zelf net als bij hockey op te roepen!! We hebben het gisteren ook bij AZ kunnen zien dat er een doelpunt werd afgekeurd door inbreng van de VAR niemand van Groningen,grensrechter heeft dit waar kunnen nemen volgens mij alleen iemand met een meetlintje voor de TV. Maar de elleboog van Onana dat heeft iedereen direct kunnen zien dus zeker ook de man achter de Var,is dit nu weer wat iedereen straks gaat roepen, Ajax wordt aan alle kanten geholpen door de Knvb . Ik mag er nu vanuit gaan dat de Knvb door de beelden gezien te hebben het recht gaat zetten met minimaal 2 wedstrijden schorsing doen ze niks, dan kan je stoppen met beelden gebruiken na de wedstrijd en met de Var.

Toch blijft het allemaal wel vreemd. Ten eerste waaron doet de var niets, het was een duidelijke elleboogstoot, maar waarom krijgt de Jong zoveel kritiek op onsportief gedrag terwijl er ook veel sndere momenten waren van onsportief gedrag. Zoals het vragen om een kaart door ten Hag, het rollen na een klein tikkie in het gezicht door Dumfries bij Tagliafico en een elleboogstoot door Onana. Al dit onsportieve gedrag wordt goed gekeurd. Waarom? Misschien wel afgunst omdat Luuk veel beter was dan de dure verdedigers van Ajax.

24 september 2018 om 08:02

Ik denk dat als jij mag kiezen tussen een miniscuul tikje van Onana en een volle armzwaai van Dumfries, dat je wel redelijk masochistisch moet zijn om ze even zwaar te laten wegen. En dan hebben we het nog niet eens over Lozano. Onana had er af gemoeten, maar dan Dumfries en Lozano zeker ook. En zeik niet zo over de arbitrage, dat kan voor en tegen je werken.....zo had Zoet er tegen Zwolle gewoon uitgestuurd moeten worden.

24 september 2018 om 13:27

Dat van Zoet klopt niet. Heeft Kuipers na de wedstrijd uitgelegd waarom het zelfs geen geel was.

Als je voor een zachte por al rood wil geven... Waar hebben we het in godsnaam over? Luuk de Jong is altijd zo on collegiaal als het hem uitkomt. Er gebeuren veel ergere dingen waar geel of zelfs niets voor gegeven wordt

24 september 2018 om 07:27

Het gaat er niet om of het zacht is of niet. Hij geeft hem bewust een elleboog. Dat de jong dan theatraal naar de grond gaat doet daar niks aan af.

24 september 2018 om 07:56

Dat is natuurlijk onzin. Je gaat toch een zacht kopstootje of een zachte klap toch ook niet wegwuiven omdat het nog hard was.

Poging tot slaan is toch ook gewoon rood? Onana gaf duidelijk een elleboog. Bizar dat mensen het willen nuanceren omdat het niet hard is of bij de Jong wordt gedaan.

Je moet puur de actie van Onana beoordelen en dan is daar maar 1 gepaste straf voor. In dit geval een mazzeltje voor Ajax dus en een minnetje voor de VAR.

hallo het is bekent dat De Jong aan vallerites lijd! en aanstellerites! Dus logisch dat er bij hem niet wordt gereageerd! Deze man is een matennaaier 1ste klas! mvg ritje

24 september 2018 om 13:13

Het was duidelijk te zien dat ze bij de VAR de juiste beelden hadden. De persoon van de VAR hoeft toch niet te reageren als er geklaagd is, maar als hij zaken ziet die niet toegestaan zijn. En volgens de regels is een elleboogstoot niet toegestaan en hoort hier rood voor gegeven te worden. En volgens de regels van de VAR zit hij er om situaties waarbij een scheidsrechter geen goede beoordeling heeft maar waar duidelijk rood gegeven moet worden (volgens de regels) hier de scheidsrechter melding van te maken. En je kunt er van alles bij halen, maar volgens alle regels is dit gewoon rood.

Waar je bij Dumfries kunt twijfelen of het bewust is of een natuurlijke beweging in de actie en waar je bij de trap van Neres op de enkel van Schwaab ook nog wel je twijfels uit kunt spreken (hoewel het dan wel vreemd is dat deze twijfel er bij een wedstrijd van Groningen niet zijn) is deze twijfel er bij de elleboogstoot van Onana niet. Op de beelden is duidelijk te zien dat hij een bewuste elleboogstoot aan de Jong geeft.
Als Ajax supporter is dit zeker na een kansloze nederlaag moeilijk toe te geven.

Ik vind het vooral gek dat je theatraal gaat liggen, maar goed, spitsen worden ook geleerd te gaan liggen bij contact. Geel was het zeker niet, aangezien het gewoon een bewuste elleboog was, maar door zo theatraal maar de grond te gaan, krijg je die schijn tegen je.

24 september 2018 om 13:18

Dat de scheidsrechter het niet ziet en denkt de Jong geel te moeten geven kan ik nog wel begrijpen. Echter begrijp ik nog steeds niet dat de man achter het beeldscherm (de Var) niet doorgeeft dat de scheids even op de monitor moet gaan kijken.
Door zulk soort fouten maak je het bestaan van de VAR eigenlijk onmogelijk. Ik heb er geen probleem mee dat dingen die je niet kunt zien niet kunt bestraffen of dat je over bepaalde acties zelfs met tv beelden nog verschillende manieren uit kunt leggen, maar deze elleboogstoot van Onana kun je maar op 1 manier straffen. En het niet doorgeven aan de scheids is een grote schande, en zet je zowel de VAR als de scheidsrechter voor schut.

Ik vind het gek dat je als een stervende zwaan naar de grond gaat.
Natuurlijk moet onana dat tikje niet doen maar om zo te vallen kom op zeg.
Berghuis ook al zo n geval dit weekend...pffff
Knvb moet dit soort duikelingen keihard gaan aanpakken.

24 september 2018 om 14:43

Evenals elleboogstoten, hoe hard of zacht dan ook. Compleet onnodig en overbodig, net als het theatrale vallen.

De elleboog van Onana was onnodig en wanneer je dat ziet kun (moet) je daar een kaart voor geven.

Maar de Jong geeft zelf eigenlijk al aan dat hij hem amper voelde. Als je dan 5 minuten op de grond blijft liggen om de schijn te wekken dat je bijna dood gaat; dan vind ik die gele kaart ook terecht.

Eerst zie je van Bommel uit zijn plaat gaan omdat hij vond dat Ten Hag een om een kaart riep; terwijl zijn eigen speler dan zich zo aanstelt. Dan vind ik eigenlijk dat van Bommel nu ook zo'n bink moet zijn en de Jong gewoon een wedstrijd buiten de selectie laten.

Maar die Onana, die was gisteren sowieso dramatisch. Met afstand de slechtste man op het veld.

1-0: Onana krijgt de bal op zich af, maar werkt ‘m recht vooruit weg (wat je sowieso nooit moet doen), precies in de voeten van Pereiro. Vervolgens krijgt hij de bal niet overdreven hard weer bijna recht op zich af, maar staat hij als aan de grond genageld.
2-0: Onana trapt een terugspeelballetje precies op het hoofd van Hendrix, die eigenlijk alleen nog maar hoeft te knikken en De Jong vrij voor de keeper zet. De Jong schiet binnen, Onana duikt voor de vorm heel halfslachtig nog eventjes opzij.
29e Minuut: Onana staat te grabbelen bij een zacht balletje van Angelino dat hij recht op zich af krijgt.
3-0: Zeer zwakke redding van Onana, die de bal onmiddellijk weer terug bij Bergwijn bezorgt, die ‘m vervolgens heel makkelijk naar de vrij voor de goal staande Lozano kan schuiven.
En dan nog die elleboog, waar je met een beetje pech gewoon rood en een penalty tegen voor krijgt.

24 september 2018 om 16:22

Goede analyse van het spel van Onana (ik weet echt niet wat hem mankeerde gisteren)

Naar mijn inziens heeft Danny Makkelie gisteren zeer inconsequent gefloten. Elleboog van Onana had natuurlijk moeten bestraft met een rode kaart (hoe Luuk de Jong erbij neerviel was inderdaad overdreven, maar wie zou dat niet doen? En dit staat los van de actie van Onana). Was ook zeer verbaasd dat VAR niet ingreep.

Daarnaast vond ik de actie van Dumfries op Tagliafico ook vreemd, werd niet eens met een gele kaart bestraft. En PSV + Ajax maakten allebei veel overtredingen die maar niet werden bestraft met een kaart, en het gezeik van beide teams t.o.v. de scheids zorgt er ook voor dat Makkelie sneller geïriteerd raakte en zo beide teams benadelen, en dat verklaart in mijn optiek waarom hij Luuk een gele kaart gaf. Maar alsnog vreemd dat VAR niet ingreep.

Hieruit blijkt wel weer dat de FAR geen toegevoegde waarde heeft. Als ze partijdig zonder camera's zijn dan zijn ze dat ook met de camera's. Dat is nu wel weer duidelijk. Volgens mij ook niet de 1e keer dat de FAR Ajax behoorlijk bevoordeeld

24 september 2018 om 16:26

"volgens mij ook niet de 1e keer dat de FAR Ajax behoorlijk bevoordeeld Ca-li.me-ro

24 september 2018 om 17:40

Je hebt nu wel 1 voordeel. Bij zulk soort momenten kun je nu wel duidelijk zien dat er ploegen bevoordeeld worden. Net zoals nu met Onana kon je duidelijk zien dat de VAR de elleboogstoot van Onana gezien heeft. Anders kon je nog zeggen ik heb het niet gezien, die vlieger gaat nu niet meer op.

Ik heb de wedstrijd niet gezien, alleen stukken vanmorgen, ja de jong kreeg een elleboog, maar niet hard genoeg, en hij ging als een gewonde neer, te overzichtelijk in mijn mening. Dus de var hoeft niet in te grijpen.

24 september 2018 om 17:36

Lees jij wel wat je schrijft ? Ja, hij kreeg een (bewuste) elleboogstoot, maar niet had genoeg !! Dus je mag iemand schoppen, slaan en spugen als je het maar zachtjes doet, want anders krijg je een kaart.

24 september 2018 om 18:46

Ja ik weet wat ik schrijf, bewust ja, dat is hoe men het ziet en i ben er op tegen om wat te doen wat tegen de regels is, alleen de jong ging te theatraal neer

24 september 2018 om 19:56

Maar betekend dit dan ook voor jou dat onana niet bestraft hoeft te worden ? Want zo schrijf je het wel.

Luuk needs to grow a pair of een jurk aandoen. Lult meer dan m'n vrouw, jankt meer dan m'n kleine.

Natuurlijk was het een elleboog van Onana en natuurlijk zou hij daar een kaart voor moeten hebben. Echter, Luuk de Jong krijgt zo langzamerhand last van het “Luis-Suárez-effect”. Eerder in de wedstrijd zat hij ook al langs de linker zijlijn met zijn armen in de lucht terwijl er niets aan de hand was. Dat gaat op een gegeven moment tegen je werken.

Tja Luuk, door dat achterlijke gejank is dit dus het gevolg. Als er een keer echt iets is, neemt geen scheidsrechter je meer serieus. Hopelijk leert die dit vervelende trekje nu af.

Wat een schijnheilige jankerd is het toch ook, bah. Gele kaart volkomen terecht. Ter vergelijking: Frenkie de Jong krijgt een volle vuistslag van Lozano, heb je hem daar over gehoord? Nee.

24 september 2018 om 17:34

Ik heb de wedstrijd gezien maar kan me echt geen vuistslag van Lozano herinneren. Het enige wat ik me voor kan stellen dat er bedoeld werd is eind 2de helft waar Lozano het luchtduel aanging, veel hoger sprong dan Frenkie en Frenkie daarbij met de arm in het gezicht raakte. Als dit een vuistslag was, dan vraag ik me af hoe je de elleboogstoot van Onana (wel een bewuste actie en geen duel) wilt omschrijven. Maar ik verwacht dat je deze wel mooi vond vallen.

Maar waarom is Luuk trouwens een jankerd als hij zegt dat hij het vreemd vindt dat er niet naar de VAR gekeken werd ? Het was toch een duidelijke elleboogstoot die Onana gaf ?

24 september 2018 om 18:41

Zo duidelijk was dat dus niet. De beweging was er ja, maar de uitwerking stelde niks voor. Was meer een duwtje dan een echte elleboog.
En voordat je komt met ''doet er niet toe, het gaat om de beweging'', dan had Janssen dus ook rood moeten voor dat klapje tegen Berghuis. Wat natuurlijk belachelijk is.

Wat onana deed hoort absoluut niet .hij verdiende hiervoor zeker een rode kaart te krijgen. Maar wat veel erger is dat spelers proberen elkaar een kaart aan te smeren.dat is pas echt onsportief. Hier zouden de scheidsrechters veel harder moeten tegen optreden doormiddel van een rode kaart.en dan standaard een straf van 4 wedstrijden schorsing.dan bedenken ze zich in het vervolg om een collega bewust een kaart aan te smeren.want laten we eerlijk zijn wat gisteren luuk de jong en steven berghuis huis voor een toneelstukje opvoerde is gewoon puur matennaaijerij.

24 september 2018 om 17:28

Niet alleen spelers ! Het was duidelijk te zien dat Ten Hag dit ook deed. Ze moeten gewoon mensen die om een kaart vragen consequent zelf een kaart geven. Maar dat heb ik ook met spelers die een bal weg trappen. Blijf ze maar bestraffen totdat het een keer op houdt. Het is misschien heel kinderachtig, maar voetballers moeten blijkbaar ook nog steeds opgevoed worden.

Vorig seizoen kreeg Jones een gele kaart en een strafschop tegen toen hij de spits van VVV van zich afduwde. Die spits liep op hem door toen Jones de bal al had. Het lichte duwtje was zelfbescherming.
Nu is een elleboog helemaal niets.
De Jong kan zich behoorlijk aanstellen, maar elke verslaggever roept elke wedstrijd dat een speler zich moet laten vallen anders wordt er niet gefloten.
Als Zyech zich laat vallen, heeft hij slim een vrije trap uitgelokt op een gevaarlijke plaats, aldus het verlekkerd oordeel van het merendeel van de "neutrale" commentatoren.

Luuk de Jong die een tegenstander probeert te naaien? Wat een rare gebeurtenis, het is niet alsof hij dit elke week doet natuurlijk.

Luuk zal een echte kerel zijn dezelfde uitspraak te doen wanneer hij in een kopduel met een verdediger een elleboogje geeft. Hier was verder niet zoveel aan de hand, en je zag Luuk laat reageren en bewust zich laten vallen.

De Jong ging theatraal naar de grond nadat hij ligt getoucherd werd daar is maar een straf voor en dat is geel.

Is commentaar op de leiding ook nog steeds een gele kaart? Zo ja dan had Luuk de Jong al lang niet meer op veld mogen staan. Sterker nog dan kan die elke wedstrijd vroegtijdig naar de kant. Want een zeur is dat zeg. Hij heeft goed naar zijn trainer gekeken.

Misschien moet je maar niet telkens de keeper blokkeren dan wordt er ook niet aan je gezeten

Bijzonder dat er hier nog mensen zijn die vinden dat het toneelstukje van Luuk weer beloond moest worden, vinden die mensen niet dat je van het voetballen een heel apart spel maakt als je zo regelmatig ligt te rollen terwijl je nauwelijks werd aangeraakt tijdens een contactsport..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren