Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Spaanse fiscus wijst voorstel Ronaldo af en eist 28 miljoen’

Laatste update:

De Spaanse fiscus is volgens AS niet akkoord gegaan met een schikkingsvoorstel van Cristiano Ronaldo. De sterspeler van Real Madrid werd vorig jaar door de belastingdienst van het land waar hij speelt beschuldigd van het ontduiken van het betalen van belastingen over portretrechten, waarbij het zou gaan om een bedrag van ruim veertien miljoen euro.

Ronaldo deed daarop aan de fiscus het voorstel om dat bedrag terug te betalen en een schuldbekentenis te ondertekenen, in ruil voor een verkorte gevangenisstraf van twee jaar. Aangezien de Portugees geen eerdere veroordelingen op zijn strafblad heeft staan, zou dat onder de Spaanse wet betekenen dat hij niet daadwerkelijk de gevangenis in moet, aangezien gevangenisstraffen van twee jaar of minder worden omgezet in een voorwaardelijke sanctie.

AS meldt nu echter dat de Spaanse belastingdienst hier geen genoegen mee neemt en maar liefst 28 miljoen euro wil zien. Dat bedrag zou dan zijn opgebouwd uit het oorspronkelijke bedrag dat Ronaldo de fiscus is verschuldigd, plus rente, boetes en bijbehorende kosten. De 33-jarige aanvaller kan ervoor kiezen dat bedrag voor 15 juni over te maken, of terecht te staan als hij terug is gekeerd van het WK.

De strafzaak die hem boven het hoofd hangt is volgens de Spaanse sportkrant een van de redenen dat Ronaldo afgelopen weekend na de winst van de Champions League leek te hinten naar een vertrek bij Real Madrid, aangezien hij zich niet genoeg gesteund zou voelen door de Koninklijke. De club is naar verluidt bereid om Ronaldo morele steun te bieden, maar is niet van plan om zelf financiële bijstand te verlenen. De openbaar aanklager zou overigens een celstraf van acht jaar kunnen eisen tegen de aanvaller: Xabi Alonso kreeg onlangs eenzelfde eis te horen na het vermeend ontduiken van een veel kleiner bedrag.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat ze nog belasting ontduiken snap ik gewoon niet. Je verdient zoveel en nogsteeds is het niet genoeg..

30 mei 2018 om 14:01

Ik denk niet dat Ronaldo zijn eigen belastingaangifte invuld.

30 mei 2018 om 14:22

Johnnyypsv

Klopt, tuurlijk doet hij dat niet. Daar heeft hij mensen voor. Maar, hij is uiteraard wel volledig verantwoordelijk voor de hulppersonen die hij inhuurt.

30 mei 2018 om 14:23

Frtorres

Als Ronaldo vindt dat hij verkeerd, althans fout, althans onrechtmatig is geadviseerd door zijn belastingconsulent, dan kan Ronaldo natuurlijk altijd nog proberen om de complete schade die hij nu leidt dankzij de terugvorderitngsacties van de fiscus te verhalen op die consulent.

30 mei 2018 om 15:28

@frtorres, dat begrijp ik.
Ik vraag me wel af of Ronaldo daadwerkelijk tegen die man/vrouw zegt dat hij toestemming heeft om belasting te ontduiken of dat hij er oprecht niks van weet.

30 mei 2018 om 15:51

Kom op, ookal vult Ronaldo niet zelf alles in dan weet hij alsnog dondersgoed dat hiet niet helemaal soeps is als zijn inkomen via Panama of de Bahamas of andere belastignparadijzen lopen. Hij mag van geluk spreken dat hij in Spanje zit, in Duitsland was hij gewoon a la Hoeness de bak in geflikkerd.

30 mei 2018 om 16:56

@silentstrike Ook in duitsland gaan mensen hiervoor niet naar de gevangenis. De zaak van Hoeness is totaal niet tevergelijken. Dat was echt en bewust belasting ontduiken. En zelfs dan moet je het nog bont maken in duitsland, want ook veel belastingontduikers hoeven niet de gevangenis is.

30 mei 2018 om 15:43

Wat is genoeg?? Een man uit brazilir vind dat wij genoeg verdienen en zou nooit begrijpen waarom er sommige gierig doen over een plastig tasje. Zo kijken wij naar hun

30 mei 2018 om 16:54

@arsenalfanehv Het is letterlijk op elk topic hierover uitgelegd. Er wordt gebruikt gemaakt van een constructie waarvan veel fiscalisten vinden dat deze juist is.het doel is belasting ontwijken. In spanje bleek de belastingdienst het er niet mee eens, en zijn vervolgens zaken tegen veel van deze voetballers gestart, met succes. Nu moeten die zaken afgehandeld worden. Ronaldo of zijn mensen dachten dus dat ze binnen de wetten bezig waren. Dat is wat anders dan belasting ontduiken.

30 mei 2018 om 20:08

Het is al zo vaak gezegd, het gaat hier niet om belasting ontduiking, het gaat om het onder brengen van de portretrechten bij een firma buiten Spanje. Die firma, waarvan Ronaldo veel aandelen bezit, geeft internationaal licenties uit om de beeltenis en naam van Ronaldo te gebruiken in reclame uitingen wereldwijd.

Hetzelfde hoe Starbucks, mcdonalds en al die andere internationale bedrijven werken.

Dus Nike in Amerika sluit voor een Amerikaanse reclame campagne een deal met het bedrijf van Ronaldo op de Bahamas of weet ik waar veel. Het geld voor de licentie komt dan in de frima die de licentie beheert te zitten. Zolang die frima geen dividend uitkeert aan Ronaldo, heeft Ronaldo persoonlijk niets verdiend en hoeft Ronaldo geen belasting te betalen anders dan eventuele vermogens belasting op zijn aandelen bezit.

De Spaanse fiscus erkent de licentie in de firma niet en ziet een Amerikaanse deal met dat bedrijf op de Bahamas als een persoonlijke deal met Ronaldo waarover Ronaldo inkomstenbelasting verschuldigd is in Spanje omdat Ronaldo daar u eenmaal woont.

Een gemiddelde voetballer verdiend zo freaking veel en dan proberen ze als nog het te omzeilen. Dit gebeurd vooral in Spanje en met name bij spelers van Real en Barca veel. Die regels daar zijn zo verrot dat het voor spelers aantrekkelijk maakt om dit te riskeren.

30 mei 2018 om 14:06

Het gaat erom dat het systeem van het in een ander land aangeven van inkomsten uit portretrechten nooit strikt illegaal was. Het is ook nooit eerder door de Spaanse fiscus aangepakt terwijl het 'altijd' al zo ging. Beckham bijvoorbeeld deed ook niets anders dan deze spelers. De Spaanse fiscus besloot een drietal jaar geleden schijnbaar uit het niets dat het eigenlijk toch niet mocht en ze dat nu wel even gingen aanpakken. Het is niet zozeer de schuld van de spelers en hun agenten dat de regels niet duidelijk waren en de Spaanse fiscus nu wakker schiet.

In Engeland doet men hetzelfde en daar kraait geen haan naar. Imo is het toch de fiscus die hier een beetje schimmig is. Als die regels van begin af aan duidelijk waren gesteld en gehandhaafd was er nooit iets aan de hand geweest. Nu hebben ze de regels 'aangepast' of toch anders geinterpreteerd en dat is helemaal prima. Maar dan is het wel een beetje vaag om dossiers die voor deze gebeurtenis plaatsvonden aan te gaan pakken.

30 mei 2018 om 14:34

real8madrid

De Spaanse fiscale regels zijn natuurlijk altijd 'duidelijk' geweest. Althans, er is niets aan die wet gewijzigd of veranderd, in die zin. Dat de Spaanse fiscus daar eerder niet naar talmde, dat zal ook zo zijn.

Maar de fout ligt hier uiteraard niet bij de Spaanse fiscus. Als wat de fiscus hier doet in strijd zou zijn met de wet, dan zouden de rechters die uiteindelijk hierover moeten beslissen die zaken ook gewoon afwijzen. Dus, de enige conclusie die je hieruit kunt trekken is dat het simpelweg een ernstige misrekneing is geweest van al die consulenten die deze aanpak hebben bepleit en geadviseerd aan hun clienten, die daar nu het slachtoffer van zijn geworden.

Want het is echt een misvatting dat de fiscus 'drie jaar geleden ineens besloot dat het 'toch niet mocht'. Het mocht, kennelijk, dus nooit. Alleen, het werd eerder niet gehandhaafd of het kwam niet tot inhoudelijke zaken. Nu dat wél zo is en nu al die spelers stuk voor stuk voor gaas gaan, ja dan is dat jam mer voor die spelers, maar dan moeten ze dus niet bij de Spaanse overheid klagen, maar bij hun consulenten die dit bedacht hebben.

Overigens geef ik je het volgende ter overweging.

De werkwijze die hier plaatsvind is dat die rechten van die spelers worden 'geparkeerd' in een ander land, waar verder op zich voor die speler geen enkele band of link mee is. In dat land worden die rechten weer vermarkt en de winst daarover in dát land belast. Uiteraard tegen een voordeliger tarief dan in Spanje het geval is. Doel: hiermee kunnen Spaanse clubs dus een deel van het salaris van de speler belastingvrij, althans tegen een veel voordeliger tarief, uitbetalen. Oftewel, het is een schijnconstructie. Met als enige doel het ontwijken van het betalen van belasting in Spanje. De Spaanse schatkist loopt hierdoor dus jaarlijks miljoenen Euro mis.

Weet niet wat jij daarvan vind en of jij belatingontwijking/ontduiking een gewenste maatschappelijke ontwikkeling vindt, maar ik heb niet heel veel genade met deze spelers. Ik misgun Ronaldo en consorten hun mooie salaris allerminst. Maar het is natuurlijk echt niet zo dat wij nu medelijden zouden moeten hebben of zoiets of dat we hem nusympathiek zouden moeten vinden omdat dit hem zou 'overkomen'. Er overkomt hem niks. Hij zat fout en moet daarvoor de tol betalen. Niks ergs aan.

30 mei 2018 om 14:45

Met als opmerking op jouw laatste noot dat belastingontwijking niet hetzelfde is als ontduiking. Ontwijking gebeurt overal en door iedereen en is enkel een ethische kwestie, terwijl belastingontduiking bij wet verboden is.

30 mei 2018 om 14:47

Natuurlijk is wat de Spaanse fiscus doet niet in strijd met de wet? Jij stelt het hier allemaal wel erg zwart wit. Ik stel alleen dat de regels hieromtrent niet waterdicht zijn/waren en wat deze spelers doen niet strikt illegaal is. Het is dus zeker niet altijd allemaal duidelijk geweest.

Overigens gaat het in geen enkel geval over salaris dat de club aan de speler uitkeert. Het gaat voor zover ik weet (bij Ronaldo ben ik daar zeker van) in al deze gevallen om inkomsten uit portretrechten. Al het salaris is gewoon, zoals het hoort, in Spanje aangegeven.

30 mei 2018 om 15:28

Real8madrid, ik weet niet hoe je erbij komt dat het niet strikt illegaal is want dat is het altijd geweest. Dat de fiscus zich hier vroeger minder mee bezig hield was vooral omdat deze schijnconstructies minder vaak voorkwamen en dat de bedragen veel minder hoog zijn dan nu. Als je in Spanje staat ingeschreven dat ben jij belastingplichtig over al je inkomsten, los van het feit of dat inkomsten zijn uit portretrecht of salaris.

30 mei 2018 om 15:35

Nou nee niet dus, nou ben je maar wat aan het roepen. Daar gaat het net om.

Wat is dat zelfs 'in Spanje ingeschreven'? Zo simpel is het niet. Zo hoef je als Engelse speler, die in Engeland werkt en in Engeland woonachtig is ook niet alle portretrechten in Engeland aan te geven.

Zo hoef je als Belg, in Belgie wonend, in Belgie verzekerd etc niet perse in Belgie belasting te betalen over je inkomsten wanneer je net over de grens in Frankrijk of Nederland werkt. Dat hangt van situatie tot situatie af.

Om het ingewikkelder te maken (en beter te vergelijken met deze situatie) zijn er ook mensen die aan het profiel hierboven voldoen maar op meer dan 1 manier inkomsten genereren. Een of meerdere daarvan vinden plaats in Belgie en andere dan weer in Nederland. Die persoon betaald niet noodzakelijk al zijn belastingen in Belgie. Ook hier hangt het weer van de situatie af.

Een Nederlandse vriend van me werkt bij een Nederlands elektrisch bedrijf dat specialiseert in windmolens. Het grootste deel van de tijd werkt hij ook gewoon in Nederland. Af en toe gaat hij echter naar Curacao voor enkele maanden om daar te werken in naam van dat bedrijf. Ondertussen krijgt hij zijn gewone salaris van zijn bedrijf uitbetaald en dat wordt gewoon in Nederland aangegeven. Echter krijgt hij in Curacao ook nog enkele vergoedingen en bonussen toegekend terwijl hij daar werkt. Die worden dan weer in Curacao aangegeven, allemaal volstrekt legaal.

Ook dat deze constructies vroeger minder voorkwamen is complete lariekoek. In de eerste galactico periode begin jaren 2000 bestond Real Madrid uit louter sterren. Elk van deze jongens deed precies hetzelfde.

30 mei 2018 om 16:29

Ik heb enkele jaren gewerkt voor een bedrijf dat voornamelijk rijke Russen en sporters helpt in hun vermogensbeheer en waarbij dit soort constructies vaak genoeg voorbij kwamen. Het is altijd bekend geweest dat Spanje en Engeland (en Luxemburg) dit soort constructies anders interpreteren en de wetgeving er anders op is ingericht. Het verschil is nu dat voetballers de portretrechten onderbrengen bij Bv's in het buitenland én geen opgave hebben gedaan bij de belastingdienst. Dit maakt het verschil tussen ontwijking of ontduiking.

30 mei 2018 om 14:56

De eerste rijke mens die alles eerlijk speelt moet ik nog tegenkomen. Ze ontduiken allemaal belastingen, van sporters tot bedrijfsleiders, politiekers etc. Als ze dan gepakt worden kunnen ze altijd wel een schikking treffen terwijl een gewone mens voor minder naar de rechter moet en/of gevangenis. Zo heeft de wereld altijd uitgezien en daar zal geen verandering in komen.

30 mei 2018 om 15:01

Moyashi

Jij zegt wel dat dit vooral in Spanje gebeurt, maar ik weet niet of jij wel opmde hoogte bent van alle fiscale zaken rond voetbalclubs in Nederland?

Ik noem maar even wat dingetjes:
1. Feyenoord treft een schikking met de Belastingdienst inzake de naheffing niet-betaalde loonbelasting over spelerstransfers in de periode 1995 - 1998. Partijen zijn overeengekomen dat Feyenoord de fiscus 5 miljoen euro (exclusief rente) betaalt, waar door de belastingdienst bijna het dubbele was gevorderd van de Rotterdamse voetbalclub. De naheffing betrof niet-betaalde loonbelasting over transfers naar Feyenoord van de spelers Patrick Allotey, Julio Cruz, Patricio Graff, Christian Gyan, Eduardo ‘tati’ Montoya, Fernando Picun en Pablo Sanchez.

2. Zaak Feyenoord - Aurelio Vidmar
Feyenoord koopt speler, betaalt extra bedrag voor aandeel speler en moet daarover belasting afdragen.

3. Bij transfer van Pelle naar Southampton ontvangt de speler een deel van de transfersom. Die betaling valt volgens de fiscus onder de regeling 'excessieve vertrekvergoeding' waardoor 75% over dat bedrag moet worden betaald. In Beroep haalt de rechtbank een streep door die regeling maar in december 2017 wordt die beslissing herroepen en wordt Feyenoord alsnog aangeslagen om dat bedrag te betalen.

4. In 1990 werd Ajax door de rechtbank veroordeeld tot een boete van twee miljoen gulden (er was negen miljoen boete geëist), in verband met belastingfraude, vervalsen van jaarrekeningen en valsheid in geschrifte.

Daarnaast kregen bestuursleden penningmeester L. Bartels een veroordeling van vier maanden voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 100.000 gulden. Ex-voorzitter T. Harmsen kreeg een gevangenisstraf van zes maanden voorwaardelijk en een boete van 150.000 gulden. De heer A. van Eijden kreeg vier maanden cel voorwaardelijk en een boete van 75.000 gulden opgelegd.

Tegen deze drie laatsten was respectievelijk tien maanden cel waarvan vier maanden voorwaardelijk, vijftien maanden cel waarvan zeven voorwaardelijk en acht maanden cel waarvan vier voorwaardelijk geeist.

5. Ajax leert niets van deze veroordelingen, want een jaar of veertien later is de volgende zaak aan de hand rond spelers Michael Laudrup en Shota Arveladze.

De Fiod vermoedt dat er betalingen zijn gedaan, die zijn gepresenteerd als onbelaste transfervergoedingen, in plaats van loon. Ajax wordt ervan verdacht voor minimaal 5 miljoen gulden belasting te hebben ontdoken. Ook wordt de club verdacht van valsheid in geschrifte bij de betrokken spelerscontracten. Deze zaak duurt uiteindelijk eindeloos en zal pas een paar jaar geleden eindigen. Overigens maakt Ajax zichzelf daarbij ook nog een beetje belachelijk door Michael Laudrup, in dit verband, te dagvaarden alsof hij iemand is die dak- en thuisloos is, altahsn onvindbaar. Terwijl Laudrup op dat moment 'gewoon' trainer is van Premier League club Swansea. En dus gewoon vindbaar en bereikbaar.

Zomaar even wat zaakjes uit Nederland. Dus nee het is niet zo dat dit vooral in Spanje gebeurt. Dit gebeurt in Nederland dus ook.

30 mei 2018 om 16:10

Blijkbaar niet aantrekkelijkk genoeg want ze komen er niet mee weg. Zelfs al is je naam Cristiano Ronaldo.

Lijkt maar weer dat het belastingsysteem van geen kant klopt daar in Spanje. Als het een keer gebeurd oke maar dit gezeik hebben veel meer spelers gehad. We zeggen wel altijd dat de spelers hun eigen schuld is maar ik denk dat eerlijk gezegd dat hun niet zo veel te verwijten valt.

30 mei 2018 om 14:36

twalig

"lijkt maar weer dat het belastingsysteem van geen kant klopt daar in Spanje."

Hoezo zou het Spaande belastingsysteem niet deugen? Integendeel. Dat systeem deugt toch juist wél, als blijkt dat het ontwijken van die belasting dus toch niet zomaar zo makkelijk kan als men wel niet dacht? Is toch goed voor de schatkist, of niet? Waarom zou dat dus niet deugen?

Verder vraag ik me af of jij dan misschien een voorstander bent van het ontwijken van belasting. Vind jij het dan ook een teken dat de Nederlandse fiscale wetten niet deugen omdat Zwartspaarders die geld in het buitenland hebben gesteld boetes krijgen omdat ze vermogen hebben verzwegen?

30 mei 2018 om 15:45

Simpel gedacht is dat constant kane. Die zogenaamde belastingontduiking gaat bij alle spelers over portretrechten. Deze worden over meerdere landen verdiend en ingeschreven bij een land. Je betaald belasting over deze portretrechten in het land waar deze inkomsten ingeschreven staan. Nu vind Spanje, uit het niets zowat, dat alle portretrechten die verdiend worden door mensen die in Spanje werkzaam zijn, ook in Spanje betaald moeten worden wat eigenlijk nergens op slaat.

30 mei 2018 om 15:49

Volgens mij snap je de situatie niet echt. Wat de topspelers nu doen in Spanje wordt al jaren gedaan. Maar sinds een paar jaar straffen ze dit gedrag en delen ze boetes uit.

In Nederland is alles goed geregeld. Alle wetten zijn goed beschreven en duidelijk. Als je hier belasting ontwijkt of ontduikt heb je een probleem, en wordt je hier 99% van de keren bestraft. In tegenstelling tot in Spanje.

Spanje is niet voor niks het meeste corrupte land van de Europese Unie.

En tuurlijk keur ik dit gedrag niet goed, Ronaldo moet gewoon betalen wat alle andere mensen ook betalen.

Ik zeg alleen dat het niet helemaal goed geregeld daar is in Spanje. Als je jaren lang iets door de vingers ziet en nu ineens alles beboet.

30 mei 2018 om 16:46

"nu vind Spanje, uit het niets zowat, dat alle portretrechten die verdiend worden door mensen die in Spanje werkzaam zijn, ook in Spanje betaald moeten worden wat eigenlijk nergens op slaat."

Nee, we hebben in Europees verband, onder andere, afgesproken dat we geen supranationaal recht introduceren maar dat we naast een communuataire markt in beginsel over heel veel aken verder alle soevereiniteit laten bij de natiestaten. Zeg maar, waar we in Nederland dagelijks het fake news krijgen voorgeschoteld dat we niet soeverin meer zijn, dat Brussel de baas is en meer van die nonsens, terwijl het dus zo is dat de fiscale wetgeving, bijvoorbeeld, gewoon tot de bevoegdheden behoort van iedere afzonderlijke lidstaat.

Zo ook dus in Spanje.

Kan best zo zijn hoor dat wij hier in Nederland nog steeds met rulings en alle andere mooie constructies al die brievenbus BVs hier binnen halen en dat we dat mooi vinden, in andere landen denkenze daar dus gewoon anders over. En daar vinden ze, zoals in Spanje, kennelijk gewoon dat iemand die in Spanje domicilie heeft al zijn inkomsten, waar ook genoten, in Spanje op moet geven. Klaar!

Vast staat dat dit niet is gebeurd. Ronaldo en sommige van zijn collega's hebben ondanks deze bepaling in de Spaanse wet, ongetwijfeld op advies van diverse adviseurs, toch gewoon inkomsten niet opgegeven. In de veroinderstelling dat...., okay prima. Maar dát is nu eenmaal geen geldig juridisch argument. Ik hoop tenminste dat je dat met mij eens bent. 'ja maar, dát wist ik niet', dat gaat niet op. Anders kan ik ook een Strafbaar feit begaan en daarna stellen dat ik echt niet wist dat dit niet mocht. Sorry hoor. maar zo werkt dat niet.

En het is dus incorrect te stellen dat Spanje 'uit het niets' dit heeft gedaan. Onzin. Als de overtreding hier werkelijk voortvloeit uit verkeerde interpretatie (door de adviseurs) dan moete die voetballers hun scahde dáár maar gaan verhalen. De Spaande overheid is natuurlijk niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de lef van adviseurs die zeggen, doe maar, gaat wel goed!

En tenslotte, dat alle inkomsten die een inwoner van dat land (waar ook genoten) realiseert ook moete worden opgegeven is natuurlijk niet iets dat nwergens op slaat. Dat is juist eerder veel meer begrijpelijk dan het gegeven dat Pietje, die hier gewoon 365 dagen is, geen belasting zou hoeven betalen over inkomen dat hij heeft.

Dat wordt weer huilen. Mis de waardering bij Real en wil per direct salarisverhoging.
Die 28 mln moet toch weer ergens vandaan worden geharkt.

30 mei 2018 om 14:03

Haha mee eens

Moet hij toch een jaar voor werken zeg.

Krijg je er van als je het niet goed voor elkaar hebt.
Je kan zoveel verdienen maar belasting moet je betalen.
Nou zal hij het niet zelf hebben gedaan maar hij is en blijft verantwoordelijk.

30 mei 2018 om 14:12

Jaartje? Deze beste man verdiend veel meer buiten het veld dan dat die van real krijgt, denk maar aan verschillende sponsors en eigen bedrijfjes zoals cr7 parfumerie, cr7 kleding enzo

30 mei 2018 om 15:01

38 miljoen op jaarbasis was het voor hem las ik laatst ergens dacht ik.

Ik weet nog dat Messi overal werd gefileerd als veroordeelde crimineel.. maar goed, dat zal je mij niet horen zeggen hier over Ronaldo. Dit is gewoon een campagne van de Spaanse fiscus om relatief snel hun zakken te vullen door de beste betaalde mensen in het land aan te pakken. Ze snappen hun eigen systeem waarschijnlijk net zo weinig als Ronaldo dat doet. Smerige spelletjes.

30 mei 2018 om 14:39

Naku

Het zou zomaar kunnen dat dit inderdaad een manier is om de staatskas te vullen. Zoals ook in Nederland de topclubs miljoenen moesten betalen aan de fiscus vanwege de hoge salarissen die ze betalen aan de spelers.

Maar de stelling dat de fiscus in Spanje 'hun eigen systeem net zo weinig snappen als Ronaldo dat doet' vind ik bijzonder merkwaardig. Het zijn Spaanse rechters die de straffen opleggen en die de zaak juridisch beoordelen. Als die Spaanse fiscus hun zaakjes niet voor elkaar had gehad, waren er uiteraard ook geen veroordelingen uit gerold en hadden die andere spelers ook niet hoeven betalen, lijkt mij?

30 mei 2018 om 15:50

Rechters zijn niet altijd eerlijk (kijk naar de duizenden mensen die onterecht vast zaten zonder enig bewijs). Dat argument vind ik dan ook niet helemaal van waarde.

Het gaat hier over portretrechten wat wel degelijk een lastig begrip is belastingtechnisch. Ik heb hierboven (reactie op constantkane) mijn uitleg over deze plotselinge stroom van "belastingontduikers" geschreven (wat niet 100% valide zal zijn).

30 mei 2018 om 15:39

Nee het komt omdat je in Spanje niet de bak in hoeft bij een gevangenisstraf van minder dan 2 jaar en in het verleden was de boete vaak gelijk aan wat er was ontdoken (dus niet echt een boete), dus het loonde gewoon enorm de moeite om belasting te ontduiken. Goed dat er nu wat aan wordt gedaan

haha zie dat filmpje dan. Nog even snel voor de foto's zn broekje opkrullen. Hoe onzeker kun je zijn.

Tja blijft lastig verhaal als je niet precies weet hoe t zit. Belasting moet je gewoon betalen, maar er is natuurlijk een grijs gebied als je inkomsten van alle kanten binnen stromen. En als de fiscus dat anders interpreteert dan jij, kun je dus gedonder krijgen.
Gelukkig kan ie die paar euro prima missen

30 mei 2018 om 14:15

Hahaha onzeker, staat elke week in stadions van 40000/60000 man, miljoenen mensen achter de tv en kan de focus als geen ander op de wedstrijd houden en jij durft hem onzeker te noemen? Ga wat nuttigs doen!

30 mei 2018 om 14:36

ja, onzeker omdat hij steeds weer een bepaalde erkenning en bevestiging zoekt

30 mei 2018 om 15:53

Welke erkenning en bevestiging zoekt hij dan?

30 mei 2018 om 16:46

Ach Rinus jij hebt op elke Ronaldo artikel wel een kleine opmerking nodig over hoe onzeker Ronaldo is. Wellicht projecteer jij wat er zelf in je schuilt. Zelfs in een Artikel over belastingen nodig kon je het niet laten om dit te melden.

Lijkt me logisch dat het niet afdoende is het verduisterde bedrag terug te geven en een fopstraf te ondertekenen. Gewoon betalen, of anders gewoon een jaartje brommen. Is toch ook fijn, kan hij lekker uitrusten.

Ronaldo moet even snel aantal insta fotos maken dan heeft hij zo die 28 miljoen binnen om te betalen

Ach, achter voetballers gaan.... Zo zielig dit. Tsja, zo kom je ook uit de crisis. Hahaha.... Denk wel dat ze meer zouden verdienen door achter de desbetrefende clubs te gaan!

30 mei 2018 om 14:22

Daarmee vernietigen zouden ze de Spaanse clubs financieel benadelen, waardoor die geen dure spelers meer aan kunnen trekken en je hen vervolgens niet wegens belastingfraude aan kan klagen.

Misschien de bedrijven die deze clubs sponsoren, oh wacht.. Die komen niet uit Spanje.

30 mei 2018 om 14:22

Ze moeten ook altijd die arme belasting ontwijkende voetballers hebben, hè!!

Die arme Cristiano probeert gewoon de eindjes aan elkaar te knopen..

30 mei 2018 om 14:52

Ik heb ook liever dat de Spaanse belastingdienst zwoegende gezinnetjes die vlak onder de armoedegrens leven aanpakt maar dit is niet anders. Ik hoop dat Ronaldo hier nog bovenop komt! Je zal maar wakker worden met 28 gestolen miljoenen euro's minder op je vetgemeste spaarrekening zonder dat het een echte impact heeft op je leven. Vreselijk. Mensonterend.

Dus als ik het allemaal even zwart/wit bekijk..
Meneer verdiend miljoenen, geeft niet alles door aan de belasting (hij/zaakwaarnemer)
En als dan alles aan het licht komt wil die dat Real hem financieel bij staat in deze zaak en anders wil die vertrekken uit spanje??

Iets van jezelf groter vinden dan alles en iedereen?

Volgens mij is het nog altijd zo, hij die zijn billen brand moet op de blaren zitten....

Dus meneer Ronaldo, niet gaan lopen janken en betalen wat je schuldig bent of op de blaren zitten..

30 mei 2018 om 14:31

Het gaat om iets wat in het verleden ook altijd gedaan werd en niemand ervoor gestraft werd.

Tegenwoordig beseft de Spaanse fiscus zich dat ze er veel geld mee kunnen pakken en delen ze allemaal boetes uit voor het geen wat al jaren wordt gedaan en niemand gestraft voor werd.

Beetje krom van de Fiscus..

En waar lees je dat Ronaldo wilt dat Real hem financieel bij komt staan?

30 mei 2018 om 15:09

Ik zeg dat Ronaldo wil dat real hem bijstaat...

Er staat toch in de tekst dat die zich niet genoeg gesteund voelt door real op dat vlak (fananciele)
Hij hint toch al langere tijd naar een vertrek rondom deze kwestie.

Aan de ene kant denk ik dat Spanje hele rare regels hanteert voor dit soort gevallen

Die 28 miljoen is gewoon een pluk-ze actie

Aan de andere kant tovert Ronaldo zo'n bedrag zo uit zijn broekzak, dus waarom zou hij een hoop ellende riskeren? Dan is hij er tenminste van af. Hij zal het ook wel verdiend hebben, het kan niet zo zijn dat het helemaal op niets is gebaseerd

Het risico dat hij echt de gevangenis in zou moeten zou ik niet nemen als ik hem was. Betalen moet hij toch..

En waarom zou Real zich moeten bekommeren om zijn portretrechten? Dat is natuurlijk ook onzin

30 mei 2018 om 14:53

Ja alsof zo iemand 28 miljoen op de bankrekening heeft staan...

Hij heeft natuurlijk zeker de inkomsten om dat te kunnen missen. Maar een ondernemer als Ronaldo heeft het overgrote merendeel van zijn kapitaal in vastgoed, hotels en kledinglijnen steken he. Het is natuurlijk allemaal van hem maar dat geld tover je niet zomaar even tevoorschijn

De grap is als Ronaldo besluit te zeggen van zoek het even uit en hij vertrekt naar psg bijvoorbeeld dan mist de la liga jaarlijks ook fink wat inkomsten. Want laten we eerlijk zijn zonder ronaldo en messi heeft de la liga gewoon minder charisma en kijkcijfers. Neymar is al vetrokken als Ronaldo ook besluit om weg te gaan dan kan Messi zijn geluk ook ergens anders zoeken. We gaan het zien.

Sinds die Spanjaarden crisis hebben proberen ze iedereen leeg te trekken ik begrijp dat ze belasting moeten betalen maar Wrm wacht je zolang met vorderen , ik begrijp Ronaldo ook hij betaald 14 mil extra voor de Rente en daarnaast wordt er ook met 2 maten gemeten de andere voetballers kwamen er vanaf met een lagere straf

Voor de mensen die niet weten waar ze het over hebben:

- Dit gaat over portretrechten. Hier komen wereldwijd gelden over binnen. Denk bijvoorbeeld en het geld wat binnenkomt omdat Ronaldo op de cover van Fifa staat of geld wat hij krijgt van bedrijven die in meerdere landen gevestigd zijn (denk aan reclames bij Nike).

- Deze gelden zijn moeilijk aan één land toe te wijzen maar de Spaanse belastingdienst wil AL deze gelden (dus ook uit andere landen) toewijzen aan Spanje omdat Ronaldo daar nu voetbalt. Waarom? Omdat Ronaldo daarover belasting betaalt in Spanje en dat de Spaanse schatkist vult.

- Omdat deze gelden moeilijk aan één land toe te wijzen zijn, wijzen belastingadviseurs (niet de voetballers zelf!) deze toe aan een land waar er zo min mogelijk belasting betaald wordt. Dat is niet gek, doen alle grote atleten en overal mag dat.

- Voorbeeld: Verdien je 20 miljoen en moet je in Spanje 40% Belasting (8 miljoen betalen) of in Belgie 15% (3 miljoen), dan hou je 5 miljoen in je zak.

Dit is wat er gebeurt en waar de Spaanse bond over valt. En dat is niet terecht (bij Messi niet, bij Mourinho niet, bij Ronaldo niet, etc.) omdat al die gelden niet in Spanje verdiend zijn maar er in Spanje wel extra belasting betaald moet worden.

30 mei 2018 om 15:26

Gek hè dat Spanje die gelden wil belasten? Het geld komt inderdaad van over de hele wereld en daardoor kan je nog prima verdedigen dat je ze niet makkelijk aan één land toe kan wijzen. Maar het is toch vele malen logischer om het allemaal aan Spanje toe te wijzen waar Ronaldo primair zijn beroep uitoefent dan dat je zelf mag bepalen welk land je toevallig het beste uit komt? In je voorbeeld België is toch een ontzettend onzinnig land om alle winst uit portretrechten te stallen? Het deel van de winst dat daarwerkelijk uit België komt is minimaal.

En alles "eerlijk" verdelen over alle landen waarin geld voor portretrechten wordt betaald is zo lastig te reguleren en controleren dat het me heel logisch lijkt om alles gewoon af te dragen in het land waar de speler met zijn club zit. Spanje dus in dit geval.

Gewoon een kwestie van gegokt en verloren: (bewust) belasting ontwijken door schimmige en onlogische constructies is gewoon diefstal en verdient aangepakt te worden.

30 mei 2018 om 15:47

Is dat logisch? Naar mijn mening niet. Als je ze al allemaal verplicht in 1 land wil aangeven zou ik zeggen het land waar de speler in kwestie het meeste inkomsten uit portretrechten ophaalt. Dat is in het geval van Ronaldo zeker niet Spanje. Dan zou alles ergens in Amerika of Azie aangegeven worden en zou Spanje ook geen cent zien. Zoals Baarluh zegt is Spanje in Europa het enige land dat dit zo aanpakt. Toch een beetje een smerig spelletje, niet?

30 mei 2018 om 16:26

Bekijk die laatste 2 zinnen is uit een andere hoek.
Als Spanje de enige is die dit soort praktijken aanpakt, zijn ze dan smerig bezig of is het het enige land dat wakker is en dus dit soort praktijken aanpakt?

Je werkt in Spanje dus daar betaal je de belastingen, lijkt mij eigenlijk heel logisch..

Zou het niet raar zijn dat je in land A werkt, Land B de belastingen laat innen?

30 mei 2018 om 16:40

Ik vind het meest logisch dat de gelden uit portretrechten worden toegeschreven aan het land waar de speler werkzaam is: dat is het land waar hij woont en zijn beroep uitoefent, daar ligt dan ook de basis voor het uberhaupt verdienen van geld uit portretrechten. Ronaldo verdient geld uit portretrechten vanwege zijn status als voetballer van Real Madrid. Zonder voetbalclub zou hij lang niet zoveel geld verdienen uit portretrechten. Dus net als alle andere voetbal-gerelateerde inkomsten is het logisch dat hij ook de inkomsten uit portretrechten afdraagt in Spanje. Dat is ook de meest eenduidige regel en het minst fraudegevoelig.

Dus nee, ik vind het iig niet een smerig spelletje van de belastingdienst in Spanje, maar juist van alle voetballers (en anderen) die sjoemelen met hun portretrechten door de inkomsten aan te geven in een land dat redelijkerwijs niet de plek is waar het geld (grotendeels) vandaan komt. Gewoon een trucje uithalen op papier zodat je winst "toevallig" op een plek wordt verdient waar je er weinig tot geen belasting over betaalt. Dat is het enige smerige spelletje in dezen.

De belastingdienst.. wat een stelletje bloedzuigers zijn het ook. Ze doen niet veel anders dan wat de maffia doet, ze eisen een stuk van je inkomen. De overheid geeft je belastinggeld vervolgens uit aan projecten als de JSF of andere zogenaamd broodnodige veiligheidsmaatregelen, die zij grotendeels door falend beleid zelf veroorzaakt hebben. Of aan de gezondheidzorg, waar de kosten de pan uit rijzen en ze al jaren niet willen denken aan een rookverbod. Eigenlijk zouden we hier met zijn allen voor moeten passen. Maar we zijn een stel robots en betalen liever dan dat we het onszelf lastig maken.

30 mei 2018 om 15:54

Dan wordt het natuurlijk alleen wel lastig om naar de supermarkt te gaan zonder wegen. Moet je onderweg ook nog eens een geweer op zak hebben om jezelf te verdedigen tegen rovers aangezien er niemand is om de wet te handhaven. Dan kom je eindelijk in de supermarkt, koop je een stuk vlees, blijk je er achteraf ziek van te zijn geworden. Er is niemand die dat voorkomt aangezien er niemand voor de volksgezondheid in staat. Onderweg naar huis heb je een ongeluk en je enkel breekt. Dan ga je naar het ziekenhuis en vragen ze daar 1 miljoen euro om je gebroken enkel te herstellen. Er is immers geen verzekering en die dokter kan vragen wat hij wil aangezien ziekenhuiskosten niet langer gereguleerd zijn.

Denk toch een beetje verder na voor je maar wat roept joh.

30 mei 2018 om 16:18

Beledig me aub niet door te insinueren dat ik dit besef niet heb. Belasting is noodzakelijk in een maatschappij, dat staat niet ter discussie. De vergelijking met onze Italiaanse vrienden is enkel een constatering.

Niet alleen spanje is corrupt de hele wereld is corrupt dat is een ding wat zeker.

Het lijkt wel of artikelen gewoon gekopieerd worden van vorig jaar. Eerst de speculaties, dan wat roddelverhalen van naasten, dan de spaanse fiscus, uiteindelijk sluiten we af met Ronaldo blijft bij Real

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren