Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Thuishaven Ajax heet vanaf eind oktober officieel Johan Cruijff ArenA

Laatste update:

De Amsterdam ArenA wordt binnenkort officieel omgedoopt tot Johan Cruijff ArenA. Op 25 oktober zal de thuishaven van Ajax voortaan vernoemd zijn naar de grootste voetballer die Nederland ooit gekend heeft, die op 24 maart 2016 overleed aan longkanker.

Op 25 april van dit jaar werd al een intentieverklaring ondertekend. Henk Markerink, directeur van de Amsterdam ArenA, geeft in gesprek met BNR toe dat het sneller had gekund, maar vertelt dat er tegelijk met deze wijziging ook nog andere zaken moesten worden geregeld. "We hebben besloten meerdere dingen in één keer aan te pakken. En natuurlijk is zo'n naamsverandering niet in een halve dag georganiseerd."

Tegelijk met de naamswijziging zullen ook de aandeelverhoudingen van het stadion veranderen. Het aandeel van de gemeente Amsterdam zal worden gehalveerd en dat van Ajax wordt groter. De club heeft eerder al laten blijken dat ze graag het stadion helemaal in eigen beheer zouden hebben. "Alles in denkbaar", zegt Markerink. "Maar daar wordt op dit moment nog niet over nagedacht. Voorlopig is iedereen blij met de afgesproken constructie."

Dat het stadion ook wordt gelinkt aan een bepaalde sponsor is niet uitgesloten. "Eigenlijk zijn alle mogelijkheden opengelaten, behalve een tabaksproducent. De familie heeft aangegeven dat dat nooit een link zou mogen zijn met de nieuwe naam. Voorlopig zijn we hiervoor nog niet in gesprek met een commerciële partij, we hebben alleen de deur opengehouden voor de toekomst."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik hoop niet dat er nog een sponsornaam aanvast geplakt wordt. Johan cruijff arena is een mooie naam, veel mooier dan de Johan cruijff ziggo arena of iets dergelijks.

9 augustus 2017 om 15:36

Mee eens, maar als iemand daar (doe eens gek) 15 miljoen voor wilt betalen is het wel vrij aantrekkelijk natuurlijk

9 augustus 2017 om 15:39

Het zal het bedrijf in kwestie niet in dank afgenomen gaan worden door een heel deel van de Ajax supporters. Dat lijkt me voor veel partijen al voldoende om er niet aan te beginnen. Daarnaast is het al 21 jaar zonder commerciele naam, wat ook al iets zegt over de intresse.

9 augustus 2017 om 16:38

Adzevedo

Misschien heb je gelijk maar ik kan me dat niet voorstellen. Stel dat de KPN dat stadion gaat sponseren en het de Johan Cruijff KPN gaat heten dan zullen er misschien een paar duizend supporters zijn die gaan protesteren maar de rest van Nederland zal daar dan echt niet wakker van liggen. Het gaat er bij mij niet in dat zoiets een grote sponsor kan of zal tegenhouden.

9 augustus 2017 om 16:55

Of Cruijff sports .

Maar of die bijvoorbeeld 15 miljoen willen betalen.......

9 augustus 2017 om 17:28

@kaassie

Dat de rest van Nederland er niet wakker van ligt zou ik wel begrijpen, maar toch wel heel vervelend als je aan klantenbinding wilt doen als bedrijf en duizenden mensen tegen je in het harnas jaagt. Ik kan me wel betere PR bedenken.

Dan wijs ik je ook graag op het tweede feit, namelijk dat het stadion al 21 jaar zonder commerciele naam door het leven gaat. Ik las hieronder dat Allianz 6 miljoen betaald aan Bayern Munchen. Dan hebben we het over de absolute wereldtop, de grootste club van Duitsland en een van de allergrootste in Europa. Als je dat bedrag als uitgangspunt neemt, hoeveel denk je dat Ajax dan gaat vangen in zo'n geval?

Ik ben er behoorlijk sceptisch over dat Ajax een miljoenen deal zou kunnen sluiten met een partij over de naam van het stadion. En naarmate dat naam van het stadion langer de Johan Cruijff Arena gaat heten is het minder aantrekkelijk voor partijen om in te stappen.

9 augustus 2017 om 19:15

Met Ziggo als hoofdsponsor?

9 augustus 2017 om 22:16

adzevedo

Ik zal je eerst helemaal gelijk geven met je laatste alinea, ik zie het ook niet gebeuren dat Ajax een miljoendeal zal sluiten met een partij over de naam van het stadion, als er iemand was geinteresseerd om dat te gaan doen dan was het allang gebeurd. Dat de naam nog langer wordt dan de Johan Cruijff Arena en dat het daardoor nog moeilijker wordt om een geschikte sponsor te vinden, daar kan ik ook in meegaan maar dat is weer een heel ander verhaal.

Het gaat mij om wat je zei over de weerstand die het zou oproepen bij de fans. Je hoeft geen geleerde te zijn om op voorhand te weten dat het weerstand oproept maar dat zal voor geen enkele sponsor een reden zijn om het niet te doen.

9 augustus 2017 om 15:56

Opvallend eigenlijk dat er in al die jaren nooit een sponsornaam verbonden is aan de ArenA. Sowieso komt het niet echt super veel voor in Nederland, Philips Stadion uiteraard maar dat is anders dan een normale sponsor. Verder AZ en Twente en nog wat kleine clubs. Feyenoord zou eigenlijk ook prima kunnen doen, iedereen blijft het toch wel Kuip noemen. Kuip is al niet eens de officiële naam geloof ik toch.

9 augustus 2017 om 15:59

Klopt, Stadion Feyenoord is de officiële naam van De Kuip

9 augustus 2017 om 16:12

Vermoedelijk zal dat met het nieuwe stadion wel zo worden lijkt me.
Als het een smaakvolle sponsor is dan is het denk ik geen probleem, iets als Tinder op de mouwtjes van Man Utd is weer het andere uiterste

9 augustus 2017 om 16:51

@JdW17 misschien is dat juist een reden dat Ajax en feyenoord nog geen sponsors voor hun stadions hebben. Het feit dat men het toch wel De Kuip of de ArenA bleef/blijft noemen. Het Philips stadion en bijvoorbeeld de Grolsch Veste liggen ook gewoon lekker in de mond en iedereen is er gewend aan. Maar je zal flink moeten dokken om sponsor van De Kuip of de JC Arena te worden en als vervolgens niemand die naam gebruikt, mis je een groot deel van je doel denk ik. Vandaar dat ik denk dat die stadions niet heel interessant waren.

9 augustus 2017 om 22:51

Het is interessanter om op een shirts te staan die elke keer negentig minuten in beeld zijn, dan af en toe genoemd te worden bij het begin van de wedstrijd. Dus wordt er niet zoveel betaald voor stadion sponsering. dus is het ook niet zo interessant voor Ajax of de gemeente om de naam van een commerciele partij erop te zetten.

Prachtig nieuws, Ajax gaat dus zijn belang in het stadion uitbreiden (dus een deel van het kapitaal op de bank gaat gebruikt worden) en het stadion krijgt officieel de naamsverandering waar iedereen op hoopte.

We kunnen de komende jaren dus stappen van Ajax verwachten om de Arena geheel in bezit te krijgen. Het stuk de gemeente overnemen loont zich eigenlijk pas als Ajax met de private investeerders gaat zitten om de aandelen over te nemen. Die gaan aanzienlijk meer kosten (50-60 miljoen) vanwege exploitatierecht. Dat terwijl de 48 procent van de gemeente gezien de boekwaarde voor 31,6 miljoen kan voltooid worden. Als dit verhaal klopt neemt Ajax dus 24 procent over, (waarmee het totaal aandelen op 37 procent komt).

9 augustus 2017 om 16:15

Informatie is tot nog toe vrij karig maar de certificaten op aandelen van de gemeente hebben geen stem of exploitatierecht. Er is nog geen indicatie dat dit verandert is. En dit is wel waar het Ajax uiteindelijk om te doen is.

Belangrijk is om te weten hoeveel geld er met deze transactie gemoeid is en of de verhouding qua stemrecht (= exploitatie) veranderen.

9 augustus 2017 om 16:55

Klopt, maar het wijst allemaal wel die kant uit. Waarom zou Ajax anders de aandelen van de gemeente overnemen. Het is allang duidelijk dat Ajax een gigantische reserve heeft en zijn omzet rond de 100 miljoen blijft steken. Door het stadion zelf te gaan exploiteren zou dat veranderen. De gemeente heeft allang aan gegeven dat ze van die aandelen afwillen.

Wat er met de transactie gemoeid is en of er iets qua stemrecht gaat veranderen weet ik niet. Ajax heeft de aandelen destijds afgewaardeerd, 5,4 miljoen voor 13 procent. Als je die waardering aanneemt zou je op een bedrag van 9 miljoen komen. Als je boekwaarde van de gemeente aanneemt kom je op 15,8 miljoen uit. Ik denk dat je moet denken aan zulk soort bedragen, tussen de 9 en 16 miljoen.

Maar goed, het is een beetje natte vingerwerk, ik hoor graag het volledige verhaal van Ajax of het college van benw over nadere informatie. Tot die tijd moeten we proberen de situatie te schetsen met de gegevens die we wel hebben.

9 augustus 2017 om 20:50

Da's idd wat ik zei. ;-)
Aangezien Ajax weinig heeft aan de certificaten van de gemeente denk ik eerder dat deze deal een voorloper/onderdeel is van een verhuizing van De Toekomst naar vlakbij de Arena. Ook de Toekomst is gedeeltelijk van de gemeente en die willen daar een wijk bouwen...

9 augustus 2017 om 17:11

We kunnen het ook vanuit volgend perspectief bekijken:

Ajax kan qua transfersommen al wel concurreren met bijvoorbeeld de Turkse ploegen (betalen ook bijna nooit meer dan 15 miljoen) maar qua salarissen halen we dat gewoon niet, waardoor de grotere spelers eerder voor de Turkse competitie kiezen dan de onze. Door op deze manier de vaste inkomstenstroom te vergroten heb je meer zekerheid over je langlopende cash flow, waarmee je ook de salarishuishouding kunt opschroeven, Ipv alleen maar hoge transfersommen betalen met de banktegoeden. Zou dus wel eens heel mooi kunnen uitpakken ook voor de fans!

Ter aanvulling: met die extra vaste inkomsten doel ik op de verhuur van het stadion voor evenementen als de Toppers etc., plus dat Ajax waarschijnlijk minder huur betaalt zelf

9 augustus 2017 om 22:54

Ajax gaat al 75 procent minder huur betalen na de laatste transactie waarbij Ajax 25 procent van de aandelen van het stadion overneemt van de gemeente.

Verder maakt het niet zoveel uit omdat de Arena zelf alle opbrengsten weer investeert in het stadion.

Mooi, eindelijk. Een prachtig eerbetoon en dat deze naam voor altijd behouden mag blijven.

Een commerciële naam verbinden aan de Johan Cruijff Arena zou voor Ajax prima zijn. Ik snap de sentimentele gedachte om het niet te doen, maar het gaat ook om geld. Dit levert niets op, behalve goodwill, maar daar verdient verder niemand iets aan. Een combinatie van beide facetten zou mooi zijn.

Mooi nieuws! Ook over het stukje dat Ajax een groter aandeel krijgt in het stadion ben ik zeer te spreken.

Geweldig. Ben ik erg blij mee.

Voor ons allen Ajacieden, en niet Ajacieden ook, laten wij het vanaf nu af aan al de JC Arena noemen! Massaal, collectief.

Edit: Nog even, laatst een mooi artikel gelezen over hoe dit nou tot stand is gekomen. Ik wil geen reclame maken o.i.d. Voetbalzone, maar ik denk dat velen Amsterdammers als Ajacieden het ook leuk vinden om te lezen. Als men zoekt op 'dankzij burgemeester Van der Laan speelt Ajax tã³ch in de Johan Cruijff Arena' komen jullie er.

9 augustus 2017 om 16:23

Haha, JC of niet, voor mij blijft het gewoon de Arena. Dat 'bekt' stukken lekkerder dan er een complete naam achter te hangen.

En wat is de toegevoegde waarde zo blij en happy te zijn over een stadionnaam? Gezien zijn status toch niet meer dan normaal dat dit gebeurt? Het komt nu een beetje over alsof we allemaal de straat op moeten rennen, en allemaal 'johan Cruijff Arena' moeten schreeuwen zingen, vind ik enigszins overdreven.

9 augustus 2017 om 16:25

Leuk artikel! Toch leuk om te lezen hoe zo iets tot stand komt en uiteindelijk in de laatste uren pas rond komt. Ik denk dat het in de volksmond de arena blijft heten, gewoon omdat het beter bekt, maar op papier de Johan Cruijff Arena en dat had het wat mij betreft bij de opening al mogen heten!

Och, een sponsornaam er bij maakt niet zoveel uit. In de volksmond zal het toch Johan Cruijff Arena gaan heten.

9 augustus 2017 om 16:11

Meh, ik gok dat het gewoon Arena zal blijven worden genoemd in de volksmond. Johan Cruijff Arena is veel te lang.

9 augustus 2017 om 16:23

Haha, in neutrale omgevingen zal ik toch echt de Arena gebruiken. Onder vrienden wordt dat misschien iets anders.

9 augustus 2017 om 16:27

Abe Lenstra Stadion wordt ook Abe Lenstra Stadion genoemd. Over lang gesproken.

9 augustus 2017 om 16:41

Naja, uiteindelijk spelen we uit in Heerenveen, en niet zozeer in het Abe Lenstra-Stadion. Het is de naam van het stadion, maar niemand die het zo noemt. En dat zal ook zo gebeuren bij jullie stadion.

9 augustus 2017 om 16:49

Ja, alleen het verschil is dat in NL niemand bij het woord "stadion" denkt aan het Abe Lenstra Stadion, bij het woord "arena" denkt hel NL aan de JC Arena. Vandaar dat arena in de context altijd wel voldoende is.

Goed dat ze toch nog een sponsor gevonden hebben voor de Arena dan

Financieel gezien wil Ajax zich graag spiegelen aan Bayern Munchen die het in Europa op dat gebied het gezondste is en daar hoort ook een stadion sponsoring bij.
Bayern Munchen koos voor een verzekeringsmaatschappij en misschien zou Ajax met Aegon ook iets dergelijks op poten kunnen zetten. De Duitse verzekeringsgigant betaalde 90 miljoen voor 15 jaar naamsgeving, omgerekend 6 miljoen euro per jaar extra inkomsten.
Kassa !

9 augustus 2017 om 17:12

6 miljoen per jaar voor:
- de recordkampioen van een van de sterkste competities van Europa
- de club die momenteel 5 titels op rij heeft gepakt
- de club die de laatste 6 seizoenen in de CL : 1x won, 1x de finale haalde, 3x de halve finale en 1x de kwartfinale haalde.
- een stadion met de hoogste Uefa raiting waar ook Europese en internationale finales gehouden kunnen worden

Bayern Munchen is de absolute wereldtop, behoort zonder enige twijfel tot de 5 grootste clubs van Europa. En dan 6 miljoen per jaar ... wat zou Ajax dan krijgen (mits Ajax het hele stadion in handen zou krijgen)? Je kunt wel voorstellen dat voor een minder groot en luxe stadion, met club van minder status een heel stuk minder betaald gaat worden. De vraag is of het zich wel loont of dat je beter gebruik kan maken van de naam van een van de allergrootste voetbaliconen uit de geschiedenis wereldwijd. Ik kies dan toch echt voor het laatste.

Ik verwacht dat de naam Ziggo o.i.d word verbonden met jeugd toernooien en andere toernooien zodat alle partijen er vrede mee hebben

9 augustus 2017 om 17:14

Waarom alle partijen er vrede mee hebben? Ziggo is geen partij in deze zaak, die zijn shirtsponsor en sponseren al de Ziggo Dome die letterlijk op een steenworp afstand ligt van de Arena.

10 augustus 2017 om 09:45

Je hebt helemaal gelijk. Dat was even niet in me opgekomen.

Super nieuws! Ook het feit dat ze een deel van de gemeente overnemen is een goede zaak. Hiermee gaat ook een forse daling van de huur mee gepaard. De JC Arena is al bezig met een mooie transformatie. De rode stoeltjes, naam en logo op de tribune maakt het al zoveel mooier. Als straks de gehele transformatie gelukt is, ademt het alleen nog maar voetbal!

Vanaf eind oktober is het dus officieel, maar waarom worden door veel bronnen inclusief deze al sinds enkele maanden al over de "johan Cruijff Arena" gesproken terwijl dat nu nog niet zo is?

Verder mooi dat alle partijen er toch uitgekomen zijn en dat het doorgaat.

Ben ik de enige die dit zonde vindt? Snap de eer die ze wijden aan Johan, maar vind het persoonlijk maar een slappe naam voor een stadion.
"De Arena" is een naam voor een stadion, dat Johan Cruijf ervoor vind ik nou niet echt wonderschoon. Vanwaar eigenlijk die debiele hoofdletter a op het einde van het woord ArenA?

Prachtig natuurlijk, en het werd dan ook tijd. Waarom het zo lang heeft moeten duren zal aan verschillende factoren hebben gelegen, ben dan ook blij dat het nu eindelijk officieel wordt.

Toch vreemd hoe een gemeente stadion voor allerlei evenementen, langzaam is omgevormd tot een stadion voor Ajax. Nu ook de naamgeving.
Wel mooi voor de familie en fans. Nu nog iets voor Nouri.

9 augustus 2017 om 22:56

Is niet vreemd aangezien Ajax 25 procent van de aandelen van de gemeente overneemt. Daarmee wordt Ajax de grootste aandeelhouder van het stadion.

Mooie naam, goed ook dat Ajax een deel van het geld investeert in kosten reductie voor de huur, Ajax kan nu relatief meer verdienen aan het stadion en wat mij betreft ook snel een sponsor, hopelijk kunnen we een mooie deal sluiten zodat we een deel naar de Cruijff Foundation kunnen doen. Dat zou Cruijff ook toejuichen, zijn naam stelde hij vaker ter beschikking aan het goede doel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren