Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Di Canio toont tatoeage op televisie en wordt vlot ontslagen

Laatste update:

Paolo Di Canio is aan de kant gezet door televisiezender Sky Italia. De oud-aanvaller liet in een uitzending van de zender zijn fascistische tatoeage zien en kon meteen zijn baan als analyticus vergeten. De omroep wil niet geassocieerd worden met enigerlei vorm van fascisme.

/

Di Canio draagt normaliter een pak en een stropdas, maar was ditmaal in beeld met een shirt met korte mouwen aan. Op zijn rechter bicep was in Romeinse letters het woord Dux te zien, wat verwijst naar de fascistische leider Benito Mussolini en diens bijnaam Il Duce.

Op Twitter ontstond er volop discussie toen een afbeelding werd gedeeld van Di Canio met zijn tatoeage en woensdagavond deelt Sky Italia mee dat men afscheid genomen heeft van de 48-jarige Di Canio. Men maakt ook excuses aan het Italiaanse volk en aan een ieder die aanstoot nam aan Di Canio en zijn tatoeage.

Een logische beslissing?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zoiets niet mag, kan ik me enigszins voorstellen, maar om meteen te worden ontslagen, vind ik dan wel weer een beetje overdreven.

14 september 2016 om 18:41

Tja, je moet hem überhaupt niet aanstellen in een bedrijf. Die man zorgt voor alleen maar herrie en problemen. Als voetballer en als coach niet voor niks bekend gestaan om dit soort dingen.

14 september 2016 om 18:46

Juiste beslissing. Het gegeven dat zo iemand fascistische sentimenten heeft ligt natuurlijk uitermate gevoelig in dat land en zo'n iemand in je staff hebben kan je eigen reputatie behoorlijk beschadigen. Ze willen gewoon geen associaties met dit soort sentimenten en dat is hun goed recht.

14 september 2016 om 18:57

Ik ben niet helemaal op de hoogte van het fascisme in Italië. Maar is dit te vergelijken met een Duitse analist die een tatoeage van een hakenkruis laat zien? Want dan zou iedereen moeten zien dat ontslag het enige logische gevolg is

14 september 2016 om 19:06

Ja, Mussolini was in feite de Italiaanse versie van Hitler (beiden fascistische leiders die een totalitaire eenpartijstaat wilde creëren) die ook ten tijde van Hitler aan de macht was en een bondgenootschap vormde. Tijdens de tweede wereld oorlog vormde Duitsland, Italië en Japan de ''asmogendheden'' (''axis'' in Engels), hoewel het echte fascisme meer een Duits/italiaans ding was. Gezien de daden van Hitler en Mussolini erg gevoelig liggen in Duitsland en Italië, is enige referentie of uiting van sympathie ernaar gewoon not done.

Dus ja, het is vergelijkbaar met het dragen van een hakenkruis tatoeage in Duitsland (alhoewel je daar over het algemeen niet mee hoeft aan te komen zetten, ook niet in Nederland of elders in Europa of Amerika etc)

14 september 2016 om 20:07

Mussolini was toch iets minder een massamoordenaar, het italiaanse fascisme verschilt ook best wel van het duitse fascisme/nationaal socialisme. Dus persoonlijk vind ik het niet compleet te vergelijken, neemt natuurlijk niet weg dat het zeer ongewoon is. Verder is fascisme in Italië in het algemeen nog wel wat meer voorkomend en gedoogd. Onder andere Buffon stond vroeger bekend als iemand met fascistische ideeen.

14 september 2016 om 20:08

En met massamoordenaar doel ik in dit geval op rassenmoord.

14 september 2016 om 23:28

Mussolini's enige gedachtegoed dat strookte met de ideologie van de nazi's was het idee van een eenmanspartij, maar Mussolini heeft nooit een bepaalde groep vervolgd of genocide uitgevoerd. Hij heeft zelfs een politiek bewind gevoerd waarin hij Italiaanse joden beschermde tegen de Duitsers. Zo is er aantoonbaar bewijs dat je als jood beter kan onderduiken in Italië dan in Nederland. Mussolini heeft ook al meerdere keren aangegeven dat hij Hitlers ideeën over rassenvervolging verafschuwde en dat zijn samenwerking met hem puur militaire doeleinden hadden en dat hij er destijds van overtuigd was dat hij Hitler liever te vriend had dan te vijand, omdat hij dacht dat Duitsland de oorlog makkelijk zou winnen en Italië misschien wel mee kon dingen met het succes van de nazi's. Di Canio zei het zelf al: "Ik ben een fascist, geen rascist".

Voor de rest raad ik je aan een globale samenvatting van het fascistisch manifest te lezen dat door de Italiaanse krant "il Popolo d'italia" in 1919 werd gepubliceerd. Het originele idee van fascisme is namelijk best vooruitstrevend te noemen, zeker voor die tijd. Zo zouden vrouwen kiesrecht moeten krijgen (het was destijds vrij ongewoon dat vrouwen mochten stemmen) en worden beslissingen snel genomen door een sterke leider. Het is dat skinheads, neo-nazi's en ander tuig hun ideologie ook fascisme noemen terwijl dat overduidelijk meer in de buurt van nationaal socialisme lijkt te komen.

Kort samengevat, een hakenkruis op je arm is Totaal wat anders dan een symbool van fascisme op je arm zetten en Mussolini was in bijna geen enkel opzicht een Italiaanse Hitler.

17 september 2016 om 23:14

Kijk eens aan, toch nog iemand op deze website die enig gevoel voor nuance heeft ontwikkeld door het een en ander te lezen.
Bravo.

14 september 2016 om 18:48

Dit meen je niet serieus toch?

14 september 2016 om 18:59

Denk na joh, hahaha! Zie je Jan van Halst zijn baan behouden als ie met een tattoo op z'n arm verschijnt waar "der Fuhrer" staat? Precies hetzelfde. Of weet je niet wie Mussolini was?

14 september 2016 om 19:32

Ja bij jan van halst verwijst het naar munsterman

14 september 2016 om 20:34

Hahahah heerlijk

14 september 2016 om 21:43

Hahaha goud dit

14 september 2016 om 19:06

Eerlijk gezegd vind ik zijn ontslag ook belachelijk. Met ook maar een simpele achtergrond check had zijn gedachtegoed achterhaald kunnen worden. Neem die man dan gewoon niet aan als je er zulke problemen mee hebt.

Daarnaast moet zijn gedachtegoed eigenlijk niets uitmaken. Zolang hij er in de media en tijdens het werk niet vooruit komt, tattoo's netjes verbergt lijkt me er niks aan de hand.

14 september 2016 om 19:29

Zie t als een tattoo van hitler hebben... Geen discussie mogelijk man

14 september 2016 om 22:04

Wat, meen je dit? Het fascisme is totaal iets anders als het nationaal-socialisme. Het fascisme heeft overeen met het nationaal-socialisme dat men door middel van propganda en massademonstraties een gevoel probeert op te wekken. Het fascisme is gefundeerd op het landsgevoel. De natie is belangrijker dan een individu. Het fascisme is ook extreem rechts georienteerd en extreem liberaal. Grote corporaties zijn goed voor de economie en moeten ontzien worden, dan maar ten koste van de werknemers, dat soort ideeen. Het nationaal socialisme is gestaafd op het eigen volk boven anderen. Een totaal andere inkijk, als je het mij vraagt. Alles doen om je eigen volk gelukkig te maken, het liefste ten koste van buitenstaanders en minderheden en niet van de eigen groepering. Dit is trouwens een mengelmoes van extreem links (het socialisme, tot aan bijna communisme) met extreem rechtse ideeen erbij. Overigens is Hitler een rassenmoordenaar en kan je dat van Mussolini totaal niet zeggen.

Toen ik de titel las dacht ik daar gaan we weer, de hypocrisie over tattoo's is groot, maar een fascistische tattoo is natuurlijk fouter dan fout, en de omroep staat dan ook vol in haar gelijk. Misschien kan hij solliciteren bij Lazio, wordt meteen aangenomen zo ;-)

14 september 2016 om 18:45

Het is nog steeds krom. Iedereen weet zijn geschiedenis en weet dat hij speciale gedachtegang heeft op dit gebied. Wil je daar als omroep niet mee geassocieerd worden, geen punt, stel je hem niet aan. Als je hem wel aanstelt, weet je wat je in huis haalt en moet je er niet gek van opkijken als hij zoiets flikt.

14 september 2016 om 19:52

Ja ik snap de ophef ook niet echt. Je kent Di Canio en zijn denkwijze. Als je daar niet mee geassocieerd wil worden, nodig hem niet uit. Die tattoo is niet nieuw, noch is zijn fascistische opvatting.

Verbaas me niet dat hij zulke dingen van houdt, want de ergste van di canio was dat de nazigroet deed bij lazio.

14 september 2016 om 18:48

Was geen nazi groet.

14 september 2016 om 19:01

Het was ook geen groet die stond voor naastenliefde en verdraagzaamheid. Hij heeft gewoon een punt hier, dit soort dingen kunnen gewoon niet door de beugel. Valt helemaal niks aan goed te praten. Iedereen heeft recht op z'n eigen ideeën en opvattingen, maar met zulke extreme zaken gaan lopen propageren is not done.

14 september 2016 om 19:07

Ik keur het ook niet goed hoor. Ik zeg alleen dat het geen nazi groet was. Niet zo moeilijk.

14 september 2016 om 19:31

Maar hoe noem je het dan wel TheBigShow? In mijn beleving zijn er wel verschillende benamingen zoals "Mussolini-groet, Romeinse groet, Hitler-groet en Fascistische groet", maar het is toch allemaal exact hetzelfde gebaar met een gestrekte arm naar voren?

14 september 2016 om 19:54

Wat was het dan Showman? De Ave groet is door de fascistische beweging onder Mussolini's bewind geïntroduceerd. Deze werd vervolgens door de partij van H. overgenomen (de NSDAP) in de jaren 30. Later werd deze groet overgenomen door Nazi leger. Di Canio refereert niet naar Adolf Hitler maar wel die andere seniele mafketel; Mussolini. Die stond, net als Franco (de imbeciel uit Spanje), voor dezelfde opvattingen als A.H. De H. Groet (of Ave groet) komt dus van origine niet uit Duitsland, maar uit Italië. Maar deze staat wel degelijk voor de afgrijselijke ideeën waar deze leiders voor staan.

14 september 2016 om 20:26

Wat was het dan eigenlijk volgens jou? Ik vind dat di canio niet eens hoort in de maatschappij, want hij verheerlijkt zo graag Hitler en mussolini. Dit accepteert ik helemaal niet en ik heb liever dat hij doodstraf krijgt voordat hij zulke aanhangers vergroten.

14 september 2016 om 21:41

Dan is het toch geen nazi groet, Barcalonees.

Zo moeilijk is het toch niet. Je geeft zelf al aan dat het geen hitler groet is.

Moet ik trouwens nog een keer zeggen dat ik het niet goedkeur? Of snap je het inmiddels????

@ Razza81

Volgens mij is het vrij duidelijk waar di Canio voor staat. Staat ook nog eens in de tekst.

Heeft vrij weinig met Hitler te maken.

Haha batman

Iemand om een groet de doodstraf te wensen. Gaat wel erg ver.

Vind ik wel ietwat fascistisch.

14 september 2016 om 22:07

ok, jij heb een punt, maar dit gedrag vind ik dat hij niet in zijn eigen wereld mag leven. dit vraag gewoon voor oorlog en haat. hij moet voor dit fascistische gedrag in de cel gooien hoe mijn username wilt aanpakken.

14 september 2016 om 22:18

Maar, wat is er mis met het fascisme? Het is toch gewoon een politieke gedachtegang. Het feit dat hij steun bij Hitler moest zoeken heeft voornamelijk te maken het feit dat men in het Westen een democratie als enige mogelijkheid ziet om een land te besturen en al het andere is corrupt. Echter zie ik liever 1 goede politiek leider dan dat Frits op de hoek met iq 68 mag gaan stemmen.

15 september 2016 om 10:11

Inderdaad. Wat veel mensen vergeten is dan ook dat mensen als hitler en meer naar onss land gekeken wilders alleen zo groot zijn geworden door de fritsjes van op de hoek...

15 september 2016 om 18:57

Ik begrijp wel wat je ermee wil zeggen. Denk alleen niet dat je kan verwachten dat mensen het verschil zien, aangezien het gebaar exact gelijk is.

Volgens mij is zijn reputatie redelijk bekend wat betreft fascistische gedachtegoed. Als je daar niet mee geassocieerd wil worden, moet je hem überhaupt al geen podium geven...

14 september 2016 om 18:57

Tsja het is inderdaad alsof je een veroordeeld pedoseksueel aanneemt op een peuterspeelzaal en hem vervolgens ontslaat omdat hij handtastelijk is...

14 september 2016 om 19:59

Toekomst, Duidelijker kun je het niet verwoorden!

14 september 2016 om 21:13

Inderdaad, toen hij destijds bij Sunderland werd aangesteld stapte volgens mij ook het halve bestuur op en koste ze het ook nog andere relaties omdat die niets met hem te maken wouden hebben.

Wat een onzin, ´dux´ is gewoon Latijn voor ´leider´,´gids´, ´aanvoerder´. Dat Mussolini zich ook zo liet noemen betekent niet dat het per se een fascistisch woord is geworden. Treurig dat zo´n tv zender dan uit pure angstreflex voor hun reputatie hun personeel aan de kant zet, terwijl de beschuldiging van fascisme onzinnig is.

14 september 2016 om 18:50

Dus jij vindt dat je 'Sieg Heil' ook op je arm mag laten tattoëren en dan nog vrij mag rondlopen en analyticus zijn voor een groot bedrijf in Italië? Betekent immers 'leve de overwinning', dusja, betekent niks geks toch?

Even serieus, het gaat om waarmee iets geassocieerd wordt, in dit geval iets ergs, niet doen, en al helemaaal niet laten zien, fouter dan fout deze Di Canio.

14 september 2016 om 18:51

Dit is echt niet de eerste keer dat hij als Fascist in de kranten staat. Stom van Sky Italia om hem te ontslaan omdat dit voor de meeste wel bekend is. Van die tattoo hadden ze het ook wel kunnen weten. Wel dom van di Canio om dan een shirt aan te trekken je weet dat mensen er niet tegen kunnen.

17 september 2016 om 21:13

Er is wel een belangrijk verschil tussen 'dux' en 'der Führer'.
Ten eerste was 'der Führer' voor de tijd van de Nazi's geen gebruikelijke term voor een staatsleider, en was 'dux' dat wel voor Romeinse leiders waar Mussolini zich op wilde baseren (en ook voor latere Europese aristocratie).
Ten tweede is het fascisme van de Italianen niet hetzelfde als dat van de Duitsers, en lijkt het mij dat de negatieve connotaties met het Duitse fascisme, en Hitler specifiek, veel heftiger zijn. Mussolini was natuurlijk een verschrikkelijke figuur, maar niet de aanstichter van de holocaust, zoals Hitler. Het is ongenuanceerd om te doen alsof een tattoo met 'der Führer' hetzelfde is als eentje met 'dux', probeer ik maar te zeggen (dit geldt nog duidelijker voor het verschil met een tattoo met 'sieg heil'
Verder is het een goed punt dat di Canio een verleden heeft met appreciatie van het fascisme, maar zou dat dan betekenen dat iemand die dat niet heeft, en een vergaande bewondering voor Julius Caesar heeft (overigens ook iemand die hele volkeren heeft uitgeroeid), die zich ook 'dux' liet noemen, en daarom een tattoo met 'dux' neemt, niet verkeerd is?
Dux is trouwens zo een gewoon woord, dat het ook gebruikt wordt om de beste onder de afgestudeerde studenten aan te duiden in Australie, Nieuw-Zeeland, Canada, Zuid-Afrika, Ijsland en Schotland. Wat als zo'n student zo trots is op die onderscheiding, dat hij het woord op zijn lichaam tattooeert? Is hij dan ook fout?
Ook werden hertogen eeuwenlang met die benaming aangeduid (bijvoorbeeld Engels 'duke'.
Maar goed, het is wel verbazend om te zien dat mensen zo'n aanstoot nemen aan mijn reactie, alsof ik in enig opzicht fascistische ideologie verdedig, lijkt me een beetje voorbarig en bovendien beledigend.

14 september 2016 om 19:06

@Boghossian: het Swastika, oftewel het hakenkruis is zeker een symbool dat jij associeert met het hindoeisme en het boedhisme waarin dit symbool veelvuldig gebruikt wordt... Als jij een skinhead met een hakenkruis op zijn hoofd ziet, dan denk jij dat die geinteresseerd is in oude romeinse en griekse graftomben...

17 september 2016 om 21:19

Uhm, nee, dan denk ik dat de betreffende skinhead Nazi- of Neo-nazi sympathieën heeft, en dat hij een idioot is...
Mussolini werd trouwens altijd aangeduid met 'il duce' (italiaans) en niet 'dux' (latijn, zie ook bovenstaand commentaar).

14 september 2016 om 19:15

Verdiep je de achtergrond van deze man en je weet exact dat het juist wel een verwijzing is. Wat ik nog erger en stuitender vind is dat jij het blijkbaar nog met de mantel der liefde wil bedekken.

14 september 2016 om 19:43

@boghossian
Der Fuhrer betekent ook gewoon leider. Maar wanneer Ronald de Boer daarmee op zijn arm verschijnt, kan hij ook inpakken. En terecht!!! Eigenlijk triest dat ik op zoveel onkunde reageer. Laat ik er verder geen woorden aan vuil maken. Hoort niet thuis op een voetbalforum.

14 september 2016 om 23:18

Deze trol heeft toch 8 reacties te pakken. Best succesvol.

Kom op voetbalzone, weg met deze bagger.

14 september 2016 om 20:04

@Boghossian, je kunt ook naïef of onwetend zijn over de openlijke adoratie van di Canio naar de oud fascistische leider van Italië en diens gedachtegoed. Dan maakt de oorsprong van desbetreffende symbolen geen hol uit.

14 september 2016 om 22:02

Wat je zegt klopt allemaal, maar ik krijg het gevoel dat je de geschiedenis van Di Canio niet kent.

Dus als er een net pak omheen zit is het ok? Hypocriet.

Het is echt geen publiek geheim dat Di Canio met (enkele) ideeën van het fascisme sympathiseert. Sterker nog, hij is er meerdere malen openlijk voor uitgekomen, waarvan eentje zijn befaamde "Ik ben een fascist, geen racist"-uitspraak. Als je niet geassocieerd wil worden met een dergelijke ideologie, had Sky misschien maar eens van te voren bij zichzelf te rade moeten gaan voordat ze hem überhaupt aanstelden. Snap ook niet het ongeloof en alle consternatie op de sociale media, want menig Italiaans voetbalfan wist dit al over Di Canio. Dus als iets materieels eraan refereert is de grens bereikt? De fascistische ideeën zaten toch al in zijn hoofd, met of zonder tattoo.

Ik ben het volkomen eens met de beslissing van sky. Ik denk wel dat er in heel Europa met twee maten wordt gemeten. We haten fascisme en alle uitingen daarvan, mi terecht, maar als iemand een hamer en sikkel op zijn arm heeft is er niets aan de hand. Dit terwijl de grootste moordenaars in de 20ste eeuw toch echt Stalin en Mao waren. Vergeleken met hen is Il Duce een padvinder.
Politiek en tv moet je gewoon niet mixen vind ik. Met andere woorden als je op TV komt dien je apolitiek te zijn tenzij je een politicus bent natuurlijk.

15 september 2016 om 00:28

alleen was Stalin een bondgenoot voor de geallieerden tegen de nazi's verslaan. de eer van de sovieten vond ik dat zhukov moest hebben, want hij was de topgeneraal van de sovieten.
Mao kreeg de eer omdat hij voor de armen chinezen opkomt, daar misbruikt hij ervoor om de eer te eisen en met de harde hand regeren.

Punt 1. Het is algemeen bekend dat de di Canio een bewonderaar van het fascisme is. Sky gaat toch in zee met hem. Het mag alleen niet in beeld komen.. Dat noemt men censuur, en was een van de speerpunten van het fascisme.
Punt 2. Dit is kleine context voor de onwetende. In Italie is het fascisme, Mussolini en zijn PNF hetzelfde wat in Duitsland het nationaalsocialisme, Hitler en zijn NSDAP is.
Gegroet.

Met of zonder lange mouwen, het blijft een enge man.

Toch raar dat dat nu pas een probleem blijkt te zijn. Het is algemeen bekent dat hij fascist is en dan moet je zo iemand niet aannemen. Ik vind het verder een beetje vreemd om iemand nu te ontslaan vanwege een tatoeage waarvan allang bekent was dat hij hem had. Verder ben ik echter absoluut niet voor de fascistische gedachten maar ik vind het qua beleid wel vreemd. Verder moeten ze daar nog blij zijn dat hij zijn shirt aan heeft gehouden, die tatoeage op zijn rug die is helemaal extreem.

Er lopen ook voetballers met de cijfers 88 op hun rug of op hun lijf getatoeëerd, en blijkbaar weet niet iedereen dat dit een verwijzing is naar Hitler. Dat DiCanio wordt ontslagen is raar want het was al veel langer bekend dat hij facist was. Heeft al eens een schorsing gehad toen hij de Hitlergroet deed na de Romeinse Derby, dacht ik.

14 september 2016 om 23:21

Dat is van de foto boven dit topic. Hij ontkende toen dat het een fascistische of nazistische betekenis had. Kennelijk geloven sommigen nog in dat soort ontkenningen.

Ik heb nog nooit een voetballer met 88 gezien, heb je een voorbeeld?

14 september 2016 om 23:22

correctie. die foto stond bij het topic in het Algemeen Dagblad

Het originele idee van fascisme werd in 1919 in het Italiaanse blad "l Popolo d'italia" gepubliceerd en het was in geen opzicht gelinkt aan racisme. Het was juist heel vooruistrevend, aangezien deze politieke stroming als eerste kwam met ideeën als vrouwenkiesrecht en een minimumloon voor arbeiders. Aangezien Di Canio duidelijk heeft laten weten geen racistische gevoelens te kennen, maar wel fascistische sympathieën kent is zijn politieke overtuiging voor niemand schadelijk en vind ik dat hij dat mag tonen. Daarnaast was het algemeen bekend dat Di Canio voorstander is van het fascistisch gedachtegoed, dus als Sky Italia daar in de eerste plaats niet mee geassocieerd wilde worden hadden ze hem helemaal niet aan moeten stellen.

Waar is de vrijheid van speech uiting etc

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren