Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Veel discussie over rode kaart bij Ajax - Vitesse: ‘Ik vind het belachelijk’

Laatste update:

Edson Álvarez werd zaterdagavond tegen Vitesse vlak voor rust van het veld gestuurd door scheidsrechter Pol van Boekel. De middenvelder van Ajax ging volgens de arbiter en VAR bewust op de voet staan van tegenstander Loïs Openda, die al op de grond lag na een duel met de Mexicaan. Analist Arnold Bruggink noemt het een 'belachelijke' rode kaart, terwijl Nordin Amrabat het 'makkelijk gegeven' vindt, maar wel terecht.

Ajax leidt bij rust met 1-0 door een doelpunt van Quincy Promes, maar moet het restant van het duel dus uitspelen met een man minder. "Ik vind dit onhandigheid, het is ongelukkig", aldus Bruggink bij FOX Sports. "Als je goed kijkt zie je dat hij de bal wil meenemen van Loïs Openda, maar wat hij daarna doet, dat hoeft hij niet te doen natuurlijk. Maar hij moet zijn voet natuurlijk ook ergens neerzetten. Dit moment is echt veel te kort voor een rode kaart. Ik vind het belachelijk."

Bruggink is er 'honderd procent van overtuigd' dat de rode kaart van Álvarez te maken had met een eerder moment in de wedstrijd. De middenvelder van Ajax kwam in de zevende minuut hard in botsing met Thomas Bruns, nadat hij met de noppen vooruit een tackle inzette. De situatie werd gemist door Van Boekel, en ook de VAR liet het moment na het bestuderen van de beelden gaan. "Ik weet zeker dat dit heeft meegeteld", zegt Bruggink, die denkt dat de VAR het moment later wilde compenseren. "Het is een hard duel, maar het doorstrekken (wat Álvarez doet, red.), dat hoef je niet te doen.

Amrabat is het niet met Bruggink eens over de rode kaart van Álvarez. "Het is makkelijk gegeven", aldus de aanvaller van Al-Nassr. "Ik vind het wel een rode kaart, want hij moet het niet doen. Als hij de bal snel wil pakken, dan moet hij dat met zijn handen doen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
Reacties

Als zelfs Bruggink het belachelijk vindt bij een situatie van Ajax, dan moet het wel echt heel ernstig zijn echt pure lompheid van Alvarez dit, maar hoop vooral dat dit zijn basisplaats voor de toekomst kost. Die vent loopt overal beetje achteraan te hobbelen, maar voeg zowel aanvallend als verdedigend helemaal niks toe. Maakte me trouwens nog drukker over dat moment om een vrije trap tegen te geven voor praten. Dat kan helemaal niet joh, welke scheidsrechter bedenkt zoiets.

26 september 2020 om 22:02

Het enige voordeel aan Alvarez is, is dat hij als enige nog een kop duel kan winnen. Voor de rest voegt hij werkelijk niks toe. Speelt puur door zijn prijskaartje heb ik het idee.

26 september 2020 om 22:05

Tijd om hem gewoon neer te zetten op zijn plek! Rcv, of RB.

26 september 2020 om 22:13

Ik wil hem wel graag 5 wedstrijden op cv zien

26 september 2020 om 22:14

Ik niet. Schuurs doet het prima daar. En ook in de minuten dat hij daar vorig jaar stond was het niet overtuigden. Mist gewoon een beetje die felheid die je, zeker van een Mexicaan verwacht, op de 6 positie nodig hebt.

26 september 2020 om 22:14

Op de bank misschien of de tribune. Niet dat dat iets veranderd aan de onkunde van types als Nijhuis en v Boekel maar goed. Anyway, de onzin als Ajax wordt altijd geholpen, ze durven niks tegen Ajax te geven kunnen komende 6 maanden de koelkast in.

26 september 2020 om 22:19

Nou nee hoor. Deze rode kaart was toch gewoon terecht? Dus die duizenden keren dat Ajax in het verleden bevoordeeld is, is hiermee op geen enkele manier goedgepraat of goedgemaakt hoor. ;

26 september 2020 om 22:21

Welke duizenden keren precies?

26 september 2020 om 22:29

Oh, ik dacht op de bank☺

26 september 2020 om 22:35

Weet ik veel, Jaap zal het wel weten allemaal. Die zei namelijk: "anyway, de onzin als Ajax wordt altijd geholpen, ze durven niks tegen Ajax te geven ". Vraag het hem.

26 september 2020 om 23:02

Ach je kijkt duidelijk met een gekleurde bril. Het is gewoon een heel makkelijk gegeven rode kaart. Hij ging op z'n enkel staan, maar dat leek puur omdat hij snel door wilde en gewoon wat te lomp was. Het maakte verder niet uit want Ajax heeft verdiend gewonnen.

26 september 2020 om 23:26

Ah, het b-woord is weer gevallen! Want 'gewoon heel gemakkelijk gegeven' is natuurlijk niet door een gekleurde bril... Nough Said. Overigens, je hebt in je laatste zin gelijk. Ajax heeft gewonnen. Dus het maakt verder voor het resultaat niets uit. De hele discussie is nu enkel nog voer voor de tuchtcommissie. Misschien hebben die een ongekleurde bril en seponeren ze deze kaart. Ik zet bij deze in op dat het 'gewoon makkelijk' drie duels worden. Waarvan eentje voorwaardelijk.

26 september 2020 om 23:40

Ik wil hem het hele seizoen wel zo zien, als Ajax zo de wedstrijden weet te winnen. Vind het iets te makkelijk om Alvarez nu af te branden om zo'n ongelukkig moment, zonder te beoordelen op wat hij voetballend kan. Daarnaast is er geen degelijke vervanger voorhanden... of je moet heel je opstelling weer gaan omgooien. Martinez linksbenig gaat m nie worden. Ekkelenkamp viel goed in, maar kreeg ook alle ruimte vandaag. Is nog geen zekerheid. Kudus/Gravenberch zou kunnen samen, maar dat lijkt me te aanvallend met ook nog een Promes ervoor.

26 september 2020 om 23:54

Je hebt wel gelijk, er is geen rechtsbenig alternatief. Mazraoui misschien? Al denk ik dat een middenveld met Kudus, Gravenbergh en Tadic/promes ook zou kunnen. Of met Neres. Met Anthony, Neres, Tadic, Promes en Traore heeft EtH veel opties en mogelijkheden.

27 september 2020 om 00:04

Laten we al de duizenden keren vergeten dat we benadeeld zijn door de scheidsrechters. Dan zijn we nog wel even bezig.

27 september 2020 om 04:52

In elke grap zit een kern van waarheid. Diep van binnen meende je het in zekere mate. Dat Ajax tig keer bevoordeeld is in het verleden. Althans meer dan benadeeld. Maar goed, we zijn bekend met je voorkeuren. Dat mag ook. Maar het is gewoon makkelijk gegeven. Ellebogen zijn geel. Harde tackles zijn geel. Per ongeluk op iemands voet staan is rood. Nough said.

26 september 2020 om 22:05

Hahaha, die vrije trap vanwege praten is geregeld bij ons om 10:00 uur op zondagochtend. Wel ander niveautje natuurlijk.

26 september 2020 om 22:06

Dit was heel dom maar heeft niets met opzet te maken maar meer met zijn lompe motoriek. Hij wil die bal meenemen en kijkt een totaal andere kant op. Als Alvarez gericht hem pijn wilde doen dan gaat hij wel kijken waar hij moet richten.

26 september 2020 om 22:12

Volgens mij is Alvarez ook veel te lief om dit bewust te doen.

26 september 2020 om 22:17

Of hij het bewust doet of niet, dat staat nergens in de spelregels. Het gaat om ernstig gemeen spel en het in gevaar brengen van de veiligheid. Die actie die hij daar maakt is natuurlijk nooit 'onbewust', of heeft hij geen enkele controle over zijn lichaam als hij het veld op loopt. Of gaat dat lichaam uit eigen beweging dingen doen of zo??

26 september 2020 om 22:23

Dan vind ik het raar dat Ajax vorige week geen pengel en rode kaart kreeg voor die keepende veldspeler van RKC. Men kijkt toch echt wel naar intentie.

26 september 2020 om 22:37

Myvision. Geen idee waar je het over hebt. Wie is 'men', wie ging er op welke enkel staan en mag ik vragen waar exact in de spelregels staat dat er 'toch echt wel' naar intentie gekeken moet worden?

26 september 2020 om 23:06

Als we zo gaan redeneren zouden alle spelers die niet hun 2 armen tegen hun lijf aan plakken in duel ook rood horen te krijgen...

26 september 2020 om 23:25

Cobstante kante. Maar wat bedoel je nu precies met duizenden keren dat Ajax in het verleden bevooroordeeld is??? Je schrijft wel iets maar verklaar het dan ook graag even zodat we het dan misschien ook zo kunnen beoordelen.

26 september 2020 om 23:34

Het rare is dat de Knvb tuchtcommissie zo al decennia lang redeneert Lunny. De spelregel bevat een open norm 'ernstig gemeen spel'. Is er gevaar te duchten voor de speler?, staat er ook nog. Nergens staat iets over het op een enkel staan en dus moet die open norm bij elke overtreding beoordeeld en geïnterpreteerd worden. En ik kan die redenering van de toepassing van spelregels die de Knvb (en in breder verband de Fifa) niet alleen volgen, ik snap hem ook. Niemand weet of er sprake is van opzet/intentie, op Alvarez zelf na. Uit je reactie begrijp ik dat jij het met die redering niet eens bent en het graag anders zou willen beoordelen. Maar dan ben ik wel benieuwd hoe jij de intentie of opzet van Alvarez wilt gaan vaststellen, als scheidsrechter of lid van de tuchtcommissie.

26 september 2020 om 23:36

Voetballer. Lees even de context. Ik reageer op wat jaapvanhaafte stelt. Die maakt een suggestie, en daar ga ik ludiek en sarcastisch op in. Wellicht kan hij dingen voor je verhelderen.

26 september 2020 om 23:43

Hoezo kan dit niet onbewust zijn.. als jij per ongeluk op een hoopje hondenpoep stapt is dat dan ook bewust? Nadat hij voelde dat hij ergens op stond, zette hij gelijk de volgende stap en stond hij nog op zn tenen met die voet om niet door te drukken.

26 september 2020 om 23:52

Constant, we hebben vaker discussies gehad onderling (constructief, welteverstaan) en ik weet hoe redelijk je bent. De intentie zit wat mij betreft in het doorzetten van de beweging, op dat moment is er sprake van ernstig gemeen spel. Bij Alvarez zag je duidelijk dat hij z'n been terugtrok toen hij merkte dat er nog een onderbeen onder z'n schoen zat. Dat is wat mij betreft genoeg bewijs dat het geen gemeen spel was. Al snap ik de verwarring, hij moet in den beginne niet in die situatie terecht komen. Maar dat geel beter op z'n plek was staat voor mij echt buiten kijf.

27 september 2020 om 00:03

Ik snap helemaal waar je vandaan komt. En zoals je het vertelt, vind ik ook best plausibel. Maar je geeft het zelf ook al aan he. In den beginne moet hij zich niet in zo'n situatie begeven. Dáár zal hij vooral voor gestraft worden. Waarbij zal dat terugtrekken van dat been meespelen als verzachtende omstandigheid, in tegenstelling tot een speler die zijn voet ook nog eventjes laat staan. En wordt het een mindere straf, wellicht. Maar dat het gevaarlijk is zo in te komen, dat weegt heel zwaar.

27 september 2020 om 02:01

Het heeft niet eens met zijn motoriek te maken. DIe bal ligt op dat been, Alvarez wil die bal meenemen, maar dat heeft tot gevolg dat zijn voet daar landt. Je moet ook het beeld stilzetten om hier iets ernstigs in te zien. De rode kaart is heel opmerkelijk, want als je op normale snelheid afspeelt, zie je hoe snel Alvarez doorstapt. Ik vraag mij echt af wie die Vars in Nederland instrueert, want het begint lachwekkende vormen aan te nemen. En dan bedoel ik niet eens die wedstrijd van gisteren waar een beslissing 4 minuten duurde, want dat zijn kinderziektes van een nieuw systeem. Ik doel op de opmerkelijke situaties om scheidsrechters te laten kijken. Ik vraag mij af of men nog een paar keer kijkt op ware snelheid.

26 september 2020 om 22:08

Idd belachelijke kaart. Maar goed, lang schorsen die Alvarez, dan kan Ten Hag hem ook niet opstellen.. Voegt absoluut niets toe op de 6 positie...

26 september 2020 om 22:12

Vond het ook geen rood en kreeg net zelfs het verwijt dat het een schande is dat ik mezelf Ajacied noem lol. Gewoon enorm lomp en Alvarez is geen middenvelder. Hoop dat dat nu duidelijk is bij Eth.

26 september 2020 om 22:14

Snap niet dat mensen dit onterecht vinden? 10 minuten ervoor maakt hij al een belachelijke overtreding, had minstens geel moeten zijn. Nu weer deze oliedomme overtreding en opzettelijk of niet, hij kan daar zijn tegenstander lelijk mee bezeren, dus zeker rode kaart. Vind het een goede beslissing.

26 september 2020 om 22:17

Wat heeft die 10 minuten daarvoor er mee te maken?

26 september 2020 om 22:24

Als hij dan gewoon geel had gekregen, was dit ook zeker minimaal geel en was hij dus ook met rood eraf gestuurd? Resultaat was hetzelfde geweest. Snap het gezeur dan ook niet?

26 september 2020 om 22:25

Ik vind het geen rood makkelijk gegeven eerder. Vind het eerder een wonder dat die tannane nog geen geel heeft met zijn theater en geklaag bij de scheids

26 september 2020 om 22:30

OK. Heeft er dus niets mee te maken.

27 september 2020 om 00:48

Was gewoon een gevecht om de bal okydoki. Dat is toch niet vreemd bij voetbal?

26 september 2020 om 22:59

Achteraan hobbelen. Dat gevoel had ik juist bij promes vandaag...

27 september 2020 om 00:46

Nou die vrije trap die je noemt imke, vond ik ook nog merkwaardiger. Heb ik nog nooit gezien. Maar zelfs de witte chinees vond de overtreding van Alvarez niets

Vind het echt een belachelijke rode kaart.. alvarez wilt de bal mee nemen, als hij op dat been van die Vitesse speler had willen staan dan had ie wel zijn gewicht er in gegooid..
bedankt var

26 september 2020 om 22:06

Is ook pure onzin als je het mij vraagt. Zou bijna denken dat die scheidsrechters een imago willen krijgen dat ze Ajax alles behalve voortrekken en dus maar tegen ze gaan fluiten. Ik zal wel als subjectief worden bestempeld, maar denk toch echt dat menig voetballiefhebber het met mij eens is dat deze rode kaart en die van Tagliafico (tegen Sparta) erg zwaar was.

26 september 2020 om 22:09

Ik denk dat voetballiefhebbers liever niet zien dat iemand vol op iemands enkel gaat staan. Maar dat zal wellicht liggen aan mijn subjectiviteit.

26 september 2020 om 22:25

Kijk nog even een keer goed, “vol op iemands enkel gaat staan” als hij dat had gedaan dan was die speler van vitesse niet meer opgestaan..

26 september 2020 om 22:34

Oh, dan is er inderdaad niks aan de hand.....

26 september 2020 om 22:39

Burwatti. Kunnen we het er samen over eens zijn dat wat hier gebeurd gevaarlijk is, of kunnen we dat samen niet met elkaar eens zijn?

26 september 2020 om 22:53

Koppen tegen elkaar is ook gevaarlijk. Totaal niet doorslaggevend voor een rode kaart.

26 september 2020 om 22:54

Gevaarlijk.. dan gaan wij het hier zeker niet over eens worden, des al niet te min fijne avond nog

26 september 2020 om 23:43

Myvision. Gevaar is ook niet doorslaggevend. Ik heb dat nergens zo gesteld. Heb jij ooit de spelregels gelezen? Er staat dat je rood kunt krijgen voor ernstig gemeen spel. En daarbij wordt als toelichting aangegeven dat daarvan sprake is als een speler in gevaar gebracht wordt. Ik krijg het idee dat je vooral redeneert vanuit je eigen spelregels of jouw eigen invullling daarvan. Mag allemaal, daar niet van. Ik probeer je inzage te geven in het kader waar de scheidsrechter mee werkt. Als jij dan zelf je eigen regels daarop gaat verzinnen, tja dan snap ik wel dat je hier niets van begrijpt en onnrecht ervaart. Maar dat is dan meer te verklaren uit het feit dat je gewoon de regels niet kent dan dat hier sprake zou zijn van onrecht of een belachelijke beslissing. De beslissing is met de spelregels en de toepassing die eraan gegeven wordt te billijken. Ongeacht of een kopduel gevaarlijk is of zo. Wist je trouwens dat zelfs een slaande beweging waarbij je de tegenstander niet eens raakt een rode kaart kan opleveren?

27 september 2020 om 00:02

Zoals ik al eerder zei is ernstig gemeen spel een waardeoordeel. Ik vind het niet ernstig gemeen spel gezien hij niet eens zag wat hij deed. Het is ernstig onhandig spel. Net als bij twee koppen tegen elkaar. Je voorbeeld met een slaande beweging vind ik een goede. Dat is namelijk een kwade intentie. Ik wil je bedanken voor het ondersteunen van mijn argumenten.

28 september 2020 om 09:39

@constant Ik ben het met je eens dat ernstig gemeen spel een rode kaart is.in dit geval vind ik het geen ernstig gemeenspel.dus een gele kaart was op zijn plaats geweest.de duw van Wittek tegen Antony was wel ernstig gemeen spel die speler had totaal niet de intentie om de bal te spelen die ging bewust voor de speler.en de vrije trap tegen blind voor praten kan ook niet. Omdat de bal al uit het spel was. Dus veel opmerkelijke beslissingen van de scheidsrechter/var.

26 september 2020 om 22:13

Dit is weer zo'n typisch Var dingetje. Als je het beeld stil zet, staat alvarez op zijn been. Maar ze kijken totaal niet naar impact, intentie of snelheid van de actie.

26 september 2020 om 22:21

Voor zover ik goed op de hoogte ben wordt het beeld standaard nooit alleen stilstaand bekeken maar altijd van diverse hoeken én ook op normale snelheid. Of dat in dit geval óók gebeurd is, dat weet ik niet, maar het is wel de aanpak die met de VAR is afgesproken.

26 september 2020 om 23:14

De scheids kreeg anders maar een kort beeld te zien uit een hoek.

26 september 2020 om 23:46

Maar ticer had het over een 'var dingetje'. En jij over de scheids. Die VAR heeft deze actie echt minstens tien keer bekeken, daar mag jij vanuit gaan. Dus hoezo is dat een dingetje?

27 september 2020 om 00:17

ik zie hem nu 30x terug en dit is in de verste verte geen rode kaart. Dit gebeurt gewoon in een duel en is verre van ernstig gemeen spel. Hij speelt de bal, zet zijn voet neer en hij tilt zodra hij het merkt dat ie die enkel raakt direct zijn voet weer op. Niks foute intentie of ernstig gemeen spel. Gewoon een duel. Niks meer, niks minder. Bovendien: als je ziet hoe die speler gaat liggen..... je hoort toch altijd moet zorgen dat je niet in een bepaalde situatie mag komen? Die gast duikt gewoon expres op de grond. Kan Alvarez niks aan doen. Je kan niet altijd alles ontwijken. Echt een belachelijke rode kaart. Nogmaals: Geen ernstig gemeen spel, geen intentie om iemand te blesseren. Gewoon een ongelukkig duel, zelfs veroorzaakt door de duiker. Belachelijke VAR beslissing wat de druk op de scheids legt bij het eventuele herzien van de beslissing.

26 september 2020 om 23:49

Schopte daar voor al bijna 3 knieën kapot. Ten Hag had hem daarvoor er al af moeten halen. Hij zat niet in de wedstrijd. En terecht rood.

Alvarez Ajax onwaardig.. maar rood is overdreven

Terecht rood had allang zijn tweede gele kaart kunnen krijgen , zo verschrikkelijk dom de scheidsrechter had al gefloten pff

26 september 2020 om 22:04

Hij had geen geel...

26 september 2020 om 22:18

Ja sorry , je hebt gelijk

26 september 2020 om 23:29

Ik dacht het ook hoor en met mij meerdere....op Fox zei de commentator dat niet Schuurs maar hij geel kreeg bij een overtreding namelijk

26 september 2020 om 22:05

Knap dat hij zijn tweede gele kaart had kunnen krijgen. Hij had nog helemaal geen gele kaart namelijk..

26 september 2020 om 22:06

Hij had er wel al 2 kunnen hebben.

Tja, de ene analist zit er vanuit familierelaties, de ander vanwege diversiteit. Het is allemaal zo goedkoop en makkelijk gezegd dit weer.

26 september 2020 om 22:06

Bedoel je met diversiteit Amrabat? Vind hem wel een fijne analist namelijk. Beter dan dat slappe gelul van Bruggink.

26 september 2020 om 22:07

Ja Amrabat. Maar heel slecht is hij inderdaad ook niet ;-)

26 september 2020 om 22:11

Idd fijne analist die amrabat, mag van mij part lekker stoppen met voetballen en daar blijven zitten

26 september 2020 om 22:48

Oprechte vraag: Op welke familierelaties doel je?

26 september 2020 om 22:53

Zussen werken bij Fox en KNVB.

26 september 2020 om 23:46

ohja dus omdat hij niet-wit is zal hij er wel zitten om een diversiteitsquotum te halen? Wat een kutopmerking. Want alle witte analisten zijn goed zeker? Laat me niet lachen- Jan van Halst, Waterreus, Bruggink, vd Gijp, Derksen- allemaal niks nuttigs kwa voetbalinhoud te melden. Geef mij dan maar Amrabat die daar zit omdat ie gewoon goed is.

27 september 2020 om 08:43

Nee joh, hij doet het zeker niet slecht. En de voetbalinhoud van de door jou genoemde personen is ook genoeg op aan te merken. Maar ik erger me wel aan het diversiteitsgedoe in zijn algemeenheid. Zowel positieve als negatieve discriminatie zijn verkeerd.

Tsjah linksom of rechtsom had Alvarez er al af gemoeten met twee keer geel. Dom om in die positie te komen, je kan m geven hiervoor

26 september 2020 om 22:13

Maar hij had geen geel. Schuurs had geel... Enorm lomp weer deze pot, dat uiteraard wel.

Hij stapt toch gewoon vol op zijn enlels, lijkt me zonder twijfel altijd rood dit.

26 september 2020 om 22:07

Volgens mij heeft het met intentie te maken en die was er niet gezien hij niet kijkt waar hij z'n voet neerzet. Lomp is het zeker.

26 september 2020 om 22:12

Als ik jou een klap verkoop terwijl ik de andere kant op kijk is het ook gewoon met opzet. Hij weet dat die jongen daar ligt dus terecht rood.

26 september 2020 om 22:13

Intentie is helemaal geen criterium. De spelregels gaan over 'ernstig gemeen spel' waarbij de veiligheid van een speler in gevaar wordt gebracht. Dáár gaat het om. En op iemands enkel gaan staan, is evident gevaarlijk. Gewoon heel simpel allemaal.

26 september 2020 om 22:19

Bij 'gemeen' lijkt me intentie zeker een factor? Als ik iemand per ongeluk stoot, dan is dat toch niet gemeen? Dat is alleen maar ongelukkig. Als twee spelers in een kopduel met de hoofden tegen elkaar aankomen is dat erg gevaarlijk, maar dan trekt de scheids geen twee rode kaarten.

26 september 2020 om 22:24

Gemeen spel is waarde oordeel. Hij staat op z'n voet ja maar niet uit gemene overtuiging. Kijk, voor de onhandigheid mag hij van mij ook rood krijgen maar dat is niet de spelregel.

26 september 2020 om 22:25

En hoe wil jij iemands intentie vaststellen? Intentie en opzet zij gemoedstoestanden. Dat zit in je hoofd. Dat is achteraf dus op geen enkele manier te bepalen. Dit 'probleem' los je op door de daadwerkelijke actie te bekijken en daarbij te bepalen of je daarmee de aanmerkelijke kans hebt genomen dat je tegenstander daardoor in gevaar gebracht wordt. Zo gaat dat in Strafrecht ook trouwens. Daar heet dat voorwaardelijke opzet.

26 september 2020 om 22:29

Myvision. Want jij hebt in het hoofd van Alvarez gekeken toen hij op die enkel stond? Opzet, intentie, overtuiging, zijn allemaal gemoedstoestanden. Dat is alleen vast te stellen als je zijn hoofd open maakt. In alle andere gevallen weet je dat dus nooit daadwerkelijk. Iedereen zegt achteraf namelijk: Ik bedoelde dit niet, wilde dit niet, etc. Logisch. Dus je moet het doen met de actie en of een normaal denkend mens dat ziet als ernstig gemeen en zodanig dat er gevaar voor spelers ontstaat. Nou, ik laat mezelf even buiten beschouwing, maar als iemand die geen Ajaxsupporter is dit ziet, dan zal die in de meeste gevallen, lijkt mij, gewoon vaststellen dat dit onder die categorie valt.

26 september 2020 om 22:32

We gaan het zien bij zijn straf maar als de kaart wordt kwijtgescholden heeft de VAR zitten falen. Daarbij zie je in eerste instantie dus of iemand het bewust doet als hij ook bewust naar zijn actie kijkt. Op een enkel staan kan je moeilijk gokken namelijk.

26 september 2020 om 23:55

@Constant Kante je praat jezelf aardig tegen kerel. Hier verkondigen dat intentie niet kan meewegen in een beoordeling van een overtreding, maar verder naar boven haal je zelf aan dat je zelfs rood kunt krijgen voor een slaande beweging als je de tegenstander niet eens raakt. Terwijl dat dus weer niet overeenkomt met je betoog dat het gaat om de kans om iemand ernstig te blesseren enz. Bij zon slaande beweging gaat het toch juist om de intentie? Want als je een halve meter van iemand zijn hoofd zwaait is de kans nihil dat je hem ernstig blesseert, maar die intentie heb je wel. In dit geval zie je duidelijk dat hij de bal wegtikt en vervolgens 'landt' op het been van die kerel. Trapt daarbij niet door, haalt meteen zijn voet van die kuit. Oftewel: intentie om hem te blesseren of echt op zijn been te trappen kun je betwisten en de kans om hem te blesseren is nihil, want het gebeurt met twee kilometer per uur. Als jouw been breekt op het moment dat ik licht op leun met mijn schoen dan is er iets mis met je botten (buiten dat ie gebroken is natuurlijk). Als de VAR niet had ingegrepen had echt niemand geklaagd dat er geen rood voor was gegeven. Gewoon een onzinbeslissing van iemand die duidelijk nooit heeft geboetbald op niveau.

27 september 2020 om 01:05

@constant kante Hij gaat op iemands enkel staan, maar hij stampte er niet op en zette zich er ook niet hard op af het was geen na trappen en er zat geen hoge intensiteit in. Daarmee was het niet ernstig gemeen. Ook al niet omdat die enkel op de grond lag met de bal er bovenop en niet in een normale positie.

27 september 2020 om 14:59

"hier verkondigen dat intentie niet kan meewegen in een beoordeling van een overtreding, maar verder naar boven haal je zelf aan dat je zelfs rood kunt krijgen voor een slaande beweging als je de tegenstander niet eens raakt."nope, je vergist je. Ik stel nergens dat intentie niet meeweegt. Ik zeg dat intentie niet objectief vast te stellen is. En onder een 'slaande beweging' zitten ook elleboogstoten waarbij een speler zich 'breed maakt'/'toch niet met twee armen strak naast zijn lichaam omhoog kan springen'. En bij dat soort gevallen heb je exact dezelfde discussie als die we nu voeren. Ik neem aan dat je weet waar ik op doel. Ik zou graag willen reageren op je andere voorbeelden, maar ik ben er nu wel klaar mee. Ik snap echt wel dat je van mening kunt verschillen en mij gaat het, in deze discussie, vooral om de (uitleg van de) spelregels. Ik bespeur dat nauwelijks iemand hier de spelregels heeft gelezen en vooral argumenten aanvoert die er door die personen aan de haren bijgesleept worden. Tja, dan snap ik wel dat je dan niets snapt van hoe een scheidsrechter tot zijn besluiten komt. Alleen moet je er dan niet van opkijken als de tuchtcommissie straks gewoon een schorsing oplegt. En nogmaals, ik spreek mezelf nergens tegen, en ga er maar vanuit dat hier geen vrijspraak komt (wat logisch zou zijn als ik de relazen van sommige Ajaxfans hier lees) maar dat Alvarez gewoon een schorsing krijgt. En dát bevestigt gewoon mijn punt. Zoals Alvarez inkomt neemt hij gewoon de aanmerkelijke kans en brengt hij de veiligheid van een speler in gevaar. En niet of hij nou wel of niet de intentie had om die speler te blesseren of zoiets zoals velen erbij halen. En daarmee bevestigt de tuchtcommisie dus dat het geen onzinbeslissing is, zoals jij bewert, maar eentje die conform de spelregels en conform het beslissingskader is genomen. Ik geloof best dat je dat niet leuk vindt, maar zo gaat het dus wel gewoon. En daarmee eindigt voor mij deze discussie.

Het ergste is nog als scheids in de zelfde minuut geel en een vrije trap voor praten geven. Dat is gewoon zielig machtsvertoon.

27 september 2020 om 00:04

Nee, zoals Rutte zou zeggen: “Het is niet zo moeilijk, gewoon je bek houden!”

Een zegen voor Ajax, deze kaart voor Alvarez. Kost je misschien een paar punten vandaag maar de volgende 3 wedstrijden moet Ten Hag wel met een ander middenveld spelen. Heuglijke dag!

26 september 2020 om 22:08

Is direct rood standaard drie wedstrijden? Ik gok dat hij er maar eentje krijgt namelijk.

26 september 2020 om 22:12

Tagliafico heeft ook maar 1 wedstrijd gekregen

26 september 2020 om 22:12

Ik gok op vrijspraak. Als dit opzet was geweest had die speler niet meer opgestaan.

26 september 2020 om 22:25

Vrijspraak zou betekenen dat die kerel van de VAR wel kan ophouden.

26 september 2020 om 22:33

Nee, nooit standaard. Hangt van overtreding af. Tagliafico kreeg inderdaad één wedstrijd m aar voor een andere overtreding (ontnemen scoringskans) dan deze van Alvarez (ernstig gemeen spel). Alvarez krijgt een voorstel van de aanklager straks van drie duels, waarvan eentje voorwaardelijk. Dat is volgens mij de standaard strafeis bij dit soort overtredingen voor first offenders.

26 september 2020 om 22:33

100% zeker geen vrijspraak. Opzet speelt namelijk geen enkele rol. Geen idee waarom mensen dat toch steeds maar blijven herhalen.

26 september 2020 om 22:55

OK. Dat hoop ik dan ook niet want zoals ik net zeg, dan zou de VAR wel kunnen opdoeken. Ik denk dat je gelijk hebt qua straf Constant.

27 september 2020 om 00:02

@Constant kante ook hier weer: "Opzet speelt geen rol". Waarom kan je dan een rode kaart krijgen als je een slaande of natrappende bewegint maakt? Dan raak je de speler misschien niet eens, maar krijg je toch rood. En misschien wel een zwaardere schorsing dan iemand die op volle snelheid een been breekt in een eerlijk, maar ongelukkig en misschien wat onbesuisd duel. Het gaat wel degelijk om de intentie om iemand te blesseren wanneer een strafmaat wordt bepaald. Niet alleen maar, maar dat weegt zeker mee. Anders zou je ook zelden rode kaarten voor ernstig gemeen spel kunnen terugdraaien, want je kunt toch ook moeilijk beoordelen of de kans op blessure groot is? In dit geval is het allebei te betwijfelen. Deed ie het echt met opzet? Ik betwijfel het. Kun je op deze manier iemand ernstig blesseren? Als iemand broze botten heeft misschien, maar anders ook absoluut niet. Als Alvarez betoogt - met behulp van de beelden waarbij je ziet dat hij eerst die bal wegtikt en in zijn landing op dat been landt - dan zie ik hem zomaar vrijgesproken worden. Al betwijfel ik of ajax zelf gaat protesteren.

27 september 2020 om 01:09

Nee, het hangt af van de ernst van de overtreding. Een doorgebroken speler krijgt er meestal maar 1. Meestal zijn het er 3 bij voor tackles, maar bij hele zware overtredingen kunnen het er ook meer worden. en in dit geval zou het ook zo maar kunnen dat het er twee worden en een wedstrijd voorwaardelijk.

27 september 2020 om 01:18

@constant kante hij zal ongetwijfeld een schikkingsvoorstel krijgen. Als hij dat niet accepteerd is vrijspraak ook nog mogelijk. De vraag is namelijk of er echt sprake is van ernsig gemeen spel. Jij zal ongetwijfeld vinden van wel. Maar het feit dat hij op zijn enkel staat is daarvoor niet genoeg. er staan immers in een wedstrijd vaak genoeg spelers op voeten of andere lichaamsdelen zonder dat hier direct sprake is van ernstig gemeen spel. In dit geval maakt hij geen trappende beweging, er is geen hoge intensiteit, hij speelt de bal die op de enkel ligt en de enkel bevind zich niet op een natuurlijke plaats. Het kan best zijn dat, zoals jij kennelijk vindt het staan op de enkel de doorslag geeft, maar de argumenten die ik aandraag worden daarin net zo goed meegenomen en dan is vrijspraak ook gewoon mogelijk.

27 september 2020 om 15:50

London. Klopt. De aanklager gaat hem een schikkingsvoorstel doen. Daar zijn richtlijnen voor. Ik meen dat die, voor dit soort gevallen, drie wedstrijden waarvan ééntje voorwaardelijk is, tenzij sprake is van eerdere veroordelingen (recidive) of nog uitstaande voorwaardelijke straffen binnen de proeftijd. Of, zoals je terecht aangeeft, als de overtreding dusdanig ernstig is dat strafverzwaring op zijn plaats is. Maar even voor de goed orde, en voor al die anderen die aandachtig meelezen, ik heb nergens gesteld dat ik het staan op die enkel, op zichzelf, als ernstig gemeen spel beoordeel. Puntjes op de i: ik vind boven alles dat Alavarez zichzelf hier in grote problemen brengt door de wijze waarop hij het duel in gaat. Dáárdoor brengt hij zichzelf in de situatie waardoor hij uiteindelijk (opzettelijk/onopzettelijk/met intentie tot het blesseren van een andere speler/zonder intentie om te blesseren/etc./etc.) in de positie komt dat hij op een enkel staat. En yep, hij gaat er niet met vol gewicht op staan, ja hij breekt hier niemands been zoals ik vaak lees. Maar dáár missen velen het juridische punt. Hij hoeft dat duel daar niet zo in te gaan. Prima dat de goegemeente van Ajaxfans dan over mij heen valt en mij persoonlijk gaat aanvallen en bestoken met zelf bedachte spelregels en criteria die primair totaal niet relevant zijn, maar dát is waar deze zaak om zal gaan draaien. En ja, je hebt gelijk dat als Ajax het schikkingsvoorstel weigert en de zaak voorkomt is vrijspraak mogelijk. Ene meneer Kramer kwam tot twee maal toe zo vrij, ondanks het slaan en duwen in gezicht van een tegenstander. Maar mijn gevoel zegt me dat dit in dit geval niet gaat gebeuren. En waarom ik dat vind dat heb ik in dit topic tot in den treure uitgelegd. Op basis van de spelregels en de jurisprudentie. Dat een deel van de Ajaxfans daar boos om wordt omdat zij op basis van zelf verzonnen spelregels en irelevante criteria vinden dat dit nooit rood had mogen zijn (ik doel uiteraard niet op jou), soit! Maar dat maakt mijn uiteenzetting over de spelregels en de tuchtrechtspraak van de Knvb werken niet opeens 'onzin', 'gekleurde bril' of wat dan ook wat ik allemaal hier heb gelezen. En tenslotte, ook voor jouw begrip: ik vind dat gezien de spelregels en de richtlijnen in dit geval de scheidsrechter inderdaad rood kan geven ja. En dat vond ik in het geval van Tagliafico trouwens ook. Die glijdt gewoon ene speler op weg naar het doel omver. Onhandig? Prima. Ongelukkig? Prima. Maar hij maakt een tackle en sleept de speler daarbij mee. Hij brengt zichzelf door zijn eigen tackle in de situatie dat hij die tegenstander van de sokken glijdt. En yep, er zullen velen weer roepen 'ja maar het is voetbal en geen dammen, hij mag toch tackelen'?? Klopt ja, dat mag. Maar dat je mag tackelen betekent dus niet dat je daarmee altijd vrijuit gaat en dat het een vrijbrief is een scoringskans te ontnemen. Zoals ook het dat eeuwige 'maar ik speel toch de bal' gewoon niet opgaat als je met twee benen vooruit of gewoon vol op iemands scheenbeen doorglijdt. Enfin, Jij behoort hier tot de redelijken, dus op jou heb ik nog één reactie hieraan gewijdt. Maar nu is het klaar met deze discussie. Geniet van je zondag.

De scheidsrechters doen er in ieder geval alles aan om Ajax niet te helpen. Belachelijke rode kaart tegen Sparta, vorige week 2 afgekeurde goals en nu weer twijfelachtig.

26 september 2020 om 22:06

Tegen Sparta was het ook belachelijk, maar nu niet

27 september 2020 om 00:19

Mocht het niet bewust zijn dan verdiende ie de rode prent al vanwege onkunde. Je kunt je voet toch wel naast die speler plaatsen als je bij Ajax speelt? Ach ja, het ging nog steeds erg makkelijk hoe Ajax gewoon wint. Volgende keer misschien eens met 9 man proberen?

Was de 3e smeriger overtreding, had al eerder rood moeten hebben

26 september 2020 om 22:52

Zo werkt het natuurlijk niet. Je kunt een speler reglementair geen direct rood geven voor een optelsom van overtredingen. Van Boekel en de VAR maken zichzelf compleet belachelijk als dat het verweer zou zijn.

Makkelijk gegeven zeker, maar je kan hem wel geven. Gewoon oliedom om op deze manier op die speler zn voet te gaan staan.
2e helft martinez op zijn plek en labyad eraf. Die voegt helemaal niks toe. Hopelijk trekken we overwinning nog over de streep, al zal het lastig worden tegen een goed spelend vitesse.

26 september 2020 om 23:25

Wat je nu beschrijft is dat er geen duidelijke fout is gemaakt door de scheidsrechter, waardoor de VAR hem nooit had mogen roepen. Als hij Polletje niet had mogen roepen is het dus een onterecht gegeven kaart.

Hij had makkelijk naast zijn voet kunnen gaan staan.
Waarom dan erop?

26 september 2020 om 23:15

Wat Bruggink zei klopte precies, hij wilde de bal snel meenemen maar hij kon zijn voet niet meer kwijt. Lompe actie maar geen gemene intentie, en ook niet gevaarlijk want niet z'n gewicht erop, dus geen rood.

Op zn been steen is overdreven? Mmm oke. Was gewoon terecht

Was dom wat alvarez deed, was niet nodig en nu staan ze weer met 10 man op het veld

Als Ajax-fan vind ik het een terechte rode kaart. Het is aannemelijk dat er opzet in het spel was, maar het kon ook gewoon onhandigheid zijn geweest. De laatste mogelijkheid vind ik, gezien de beelden, persoonlijk de juiste - dat het anders wordt gezien, heb ik vrede mee. Zijn voet staat immers op de enkel van zijn tegenstander, waardoor de interpretatie van de scheidsrechter leidend is.

Het is simpel. Doet ie het expres, dan is het rood. Maar doet ie dit echt expres? Vind ik erg lastig met uitsluitsel te zeggen. Was het trouwens een 2e geel? Dan is er geen discussie lijkt me, want geel is het wel.

26 september 2020 om 22:13

Hij had niet eerder geel gekregen

26 september 2020 om 22:30

expres of niet doet niet terzake. ook per ongeluk kan je een roodwaardige overtreding maken

Al 3 wedstrijden achter elkaar de scheidsrechter tegen. Dat geleuter over het 'voordeel voor de topclubs' kan weer de vrieskist in lijkt me..

26 september 2020 om 22:10

Nou nou.. Dat valt echt wel mee.. Scheids fluit gewoon prima vandaag.. En meer met Ajax mee dan tegen

26 september 2020 om 22:14

Tagliafico twijfelachtig rood tegen Sparta, RKC geen rood en penalty tegen na een duidelijke handsbal in de 16 en nu een twijfelachtig moment met Alvarez. Op de cruciale momenten zit het uitermate tegen, dat mag gezegd worden.

26 september 2020 om 22:26

Dat er nog veel fouten gemaakt worden door de scheids en var klopt hoor. Hopelijk is dat snel een beetje normaal

26 september 2020 om 22:14

Nou, had in de 1e helft al wel 2x geel mogen krijgen, dus zo zo erg tegen zit het vandaag ook weer niet

26 september 2020 om 22:24

Ga weg man, dit is een niet zware maar wel opzettelijke stap op het been vd tegenstander. Gewoon domme rode kaart, waarschijnlijk een optel som wat het niet zou mogen zijn. Eerste was al aardig tegen een rode kaart aan. Dus stoppen met dat calimero gedrag en accepteren dat het gewoon een erg domme actie was.

100% geen rode kaart. Er was niet gefloten, bal was nog in het spel. Vertel mij maar als je de bal raakt wat je dan met je been moet doen. Dan zet je hem neer op de grond. Iedereen die zegt dat het rood is heeft nooit zelf gevoetbald.

Het is toch overduidelijk te zien dat Alvarez dit totaal niet bewust doet. Vind dit werkelijk zon onzin rode kaart, maar tegenwoordig mag je al niet meer ademen of je maakt al een overtreding lijkt het wel. Verder zie ik veel kritiek op Alvarez. Kijk niet veel Ajax, maar vraag me ook af of hij het niet beter doet gewoon op zijn vertrouwde positie centraal achterin. Lijkt me wel een fysiek sterke jongen die in de lucht ook wel sterk is. Alleen net zoals met Davinson Sanchez toen je moet hem niet teveel laten passen lijkt me.

Je kan hem geven, maar zwaar gestraft vind ik.. lijkt niet alsof er opzet in het spel is.Off topic: voor mij de 1e keer dat ik Amrabat als analyst aan het werk zie, vind hem een goede aanwinst voor het analystenpanel! Geeft een goede analyse van het wedstrijdbeeld en de situaties.

27 september 2020 om 00:21

Hij zat laatst ook bij studio voetbal, En daar viel Ambrabat me ook al positief op. Fijne man om naar te luisteren en heeft er naar mijn mening verstand van.

Persoonlijk vind ik het geen rood, Alvarez is niet bepaald lichtvoetig. Vanuit de ene camera positie is het donkerrood maar de andere laat duidelijk zien dat hij de bal wil meenemen. Dom, ja zeker. Heb ik er vrede mee ook dat, want ik snap best hij gegeven kan worden. Echter de vrije trap om het praten? Ongelofelijk. Bazoer die doet alsof hij een elleboog krijgt terwijl hij in zijn rug gelopen word. Dat soort fratsen dienen ook door de Var afgeschaft te worden.

Lijkt mij terechte rode kaart. Hij staat vol op de enkel van de tegenstander. Iedereen die een beetje op niveau heeft gevoeltbald (bijvoorbeeld 1e amateurniveau) weet dat dit echt 100% bewust is. Helemaal op dat niveau weet je echt wel waar je je voet plant. Ik heb het in mijn hele leven nog nooit per ongeluk meegemaakt iig.als ik nu (na 10 jaar gestopt te zijn) zou gaan voetballen zou het wellicht nog kunnen gebeuren trouwens haha. Maar nee niet op dat niveau.

Feit is dat niemand behalve alvarez weet of het opzettelijk was. Als scheids mag je bij twijfel geen rood geven. Van Boekel probeert gewoon een stoere man te zijn, maar moet de regels volgen

26 september 2020 om 22:47

Klopt, niemand weet dat op Alvarez na. Maar dit gaat niet over twijfelen van een scheidsrechter, de scheidsrechter mag en moet hier gewoon de overtreding beoordelen op basis van het criterium of hier een spelers veiligheid in gevaar is gebracht. Of niet. Heeft niets met twijfels te maken, of stoer gedrag. Hij volgt gewoon de regels. Alvarez hoeft niet zo in te komen en neemt de aanmerkelijke kans dat er gevaar te duchten is voor de tegenstander. Dát is het criterium en op die basis kan en mag een scheidsrechter dit beoordelen.

27 september 2020 om 00:41

Belachelijke rode kaart, maar prima dat Polleke dit deed. Na het vertrek van Alvarez ging Ajax beter spelen !!

27 september 2020 om 10:06

Waar staat dat je alleen rood mag geven als je iets opzettelijks doet ?

Wat een genot om naar die Tannane te kijken zeg, man man man!

Belachelijke rode kaart net wat bruggink zegt hij moet toch ergens zijn voet neerzetten. Vindt sowieso dat van Boekel veel door laat gaan van Vitesse 2x hands niet gefloten, Tannane die ook al rood moest hebben.

26 september 2020 om 23:22

Is wel goed want dan hoeft het onder het wedstrijdverslag niet meer hier over te gaan.

26 september 2020 om 23:35

Absoluut, zeker als Groningen er geen last van heeft, toch?

Nou, je kunt er veel over zeggen, maar dit Ajax is gewoon oppermachtig. Met 10 man gewoon over Vitesse heen. Wanneer dit Ajax het ritme krijgt, dan is het wel gedaan.

27 september 2020 om 01:02

Verdedigend is het echt heel zwak hoor. Dat centrum wordt echt een probleem. Ajax moet echt iets doen. Ik zie Blind graag naar de positie van alvarez vergrekken en er moet een cv bij. Dat is duidelijk. Kijk wat Ajax alleen al de eerste twintig minuten weggeeft. Ik vond de rode kaart erg zwaar. Maar ajax mag blij zijn met de drie punten. Ze missen wel twee kansen, maar vitesse kan zo naar 1-2 gaan (bal op de paal)

27 september 2020 om 05:03

Erg voorbarig hoor Champs. Het is toch uitermate opvallend dat Ajax beter speelt met 10 man dan met 11? En ik denk niet dat we iedere wedstrijd met 10 man gaan eindigen. Nee, het moet echt beter. Er is nog lang niets beslist.

27 september 2020 om 10:04

Deze wedstrijd liet (in mijn ogen) een paar dingen zien. Alvarez en Labyad lopen meer in de weg dan dat ze een toegevoegde waarde hebben, Schuurs moet nog steeds stappen maken maar ik vond vooral opvallend dat het team dat een man meer had weer minder ging doen terwijl het team met een man minder juist meer ging werken. Het tempo van Vitesse ging na rust zover om laag dat het voor Ajax alleen maar makkelijker werd.

De rode kaart is een lachertje. Alvarez wil de bal en stapt ongelukkig op het been van z'n tegenstander. De gele kaart van Nico op het eind was dan rood.

Je kan er rood voor geven, dat doet de scheidsrechter in dit geval ook. Bewust of onbewust het is niet handig wat Alvarez doet.

Is gewoon dik terecht rood. Geeft niet, Ajax had 'm niet nodig. Die speelden nog beter met z'n 10en dan met 11 inclusief Alvarez.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren