Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van der Vaart voelde zich koning te rijk: ‘Bittergarnituurtje op de hotelkamer’

Laatste update:

Rafael van der Vaart kijkt met veel genoegdoening terug op de twee weken die hij in de zomer van 2018 doorbracht bij PEC Zwolle. De 109-voudig Oranje-international stond vijf jaar geleden op het punt om een contract te ondertekenen bij de kersverse Eredivisionist, maar koos uiteindelijk voor zijn gezin in Denemarken. Volgens Van der Vaart had het niet veel gescheeld of hij had in de nadagen van zijn carrière in Overijssel gespeeld.

Het zou een van de grootste stunts ooit zijn geweest in de geschiedenis van het Nederlands betaalde voetbal. John van 't Schip haalde Van der Vaart in de zomer van 2018 naar Zwolle om zijn conditie op peil te houden. Niet wetende dat er mogelijk meer in het vat zat. De voormalig speler van Real Madrid, Tottenham Hotspur en Hamburger SV omschrijft de weken bij PEC als 'een van de mooiste uit zijn carrière'. "Zo voelde dat echt", vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

"Weet je wat het is? Oké, ik was een goede voetballer. Maar ik kan wel zeggen dat ik misschien een van de beste professionele amateurs ben geweest", gaat Van der Vaart verder. "Ja, zo noem ik het. Een combinatie van genieten van het leven en heel serieus voetballen. Dat kwam daar allemaal een beetje samen, tijdens die twee weken. Het was echt gezellig. Klaverjassen op het terras met Brammetje van Polen en Diederik Boer, 's avonds een bittergarnituurtje bestellen op de hotelkamer. Dat was hartstikke leuk.''

Van der Vaart voerde serieuze gesprekken met de club over een dienstverband. "Ze waren heel duidelijk", vertelt de voormalig smaakmaker. "Sommige wedstrijden zou ik wel spelen, sommige niet. Maar hoe mooi ik het ook vond, hoezeer ik het ook naar mijn zin had, ik koos voor mijn gezin in Denemarken. Estavana die daar op hoog niveau handbalde, mijn kleine meid die daar zat. Mijn zoon Damian die in Hamburg woonde. Het waren te veel minnetjes om uiteindelijk te kunnen zeggen: ja, ik doe het."

Vanuit het thuisfront kreeg Van der Vaart de volledige toezegging. "Estavana (Polman, red.) zei wel: 'Doe het gewoon. Ga toch bij PEC voetballen!' Die zag namelijk die lach op mijn gezicht. Die zij al een tijdje niet meer gezien had. Maar ik kon het gewoon niet. Daarvoor ben ik te veel een familiemens. Als ik in Nederland had gewoond, had ik direct getekend. Ik voelde me daar zo thuis, had daar zo veel plezier. Daarom heb ik ook echt getwijfeld. Ik zag het helemaal zitten. Alleen: je moet er dan wel honderd procent voor gaan."

Volgens Van der Vaart was hij tijdens de trainingen 'gewoon de beste'. "En dat zeg ik zonder schaamte. Maar goed, wedstrijden zijn anders. Dan kan het ook zijn dat je niet altijd negentig minuten volmaakt." Het vertrek uit Zwolle viel uiteindelijk zwaar. "Ik kon wel janken, echt waar. Je weet, ik ben een voetbalromanticus. Je gaat op voetbal, omdat je het leuk vindt. En dat gevoel had ik bij PEC. Afsluiten met dat gevoel, waardoor je ooit op voetbal bent gegaan. Hoe mooi was dat geweest.''

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Qua techniek zal hij uiteraard verreweg de beste zijn geweest, maar is Vd Vaart an sich al niet de meest gewisselde speler in Oranje? Als hij iedere dag een bittergarnituurtje bestelde, dan zal dat ongetwijfeld niet beter zijn geweest bij Zwolle

17 juni 2023 om 10:29

Meest gewisseld klopt, maar hij liep in 60 a 70 minuten net zo veel kilometers als de rest in 90 minuten deed. Logisch dat z’n tank leeg was

17 juni 2023 om 10:41

Logisch jaa? Volgens mij duurt in potje zeker 90minuten, als jij altijd na 60-70minuten eraf moet is er iets mis met je, ik heb het gevoel dat rafeal er nooit voor geleefd heeft gewoon in luie ex prof die nu eidereen afbrandt

17 juni 2023 om 10:48

Ja eens. Als je na 70 minuten leeg bent, dan is dat een manco. Als je in 70 minuten loopt wat de rest in 90 minuten loopt, dan doseer je niet goed genoeg. Voetbal draait om 90 minuten.

17 juni 2023 om 11:10

Leeg? Hij was op een gegeven moment echt pissig dat elke keer hij degene was die eruit moest. Makkelijk slachtoffer

17 juni 2023 om 11:11

Wat is daar precies zo erg aan. zeker in deze tijden is het geen big deal meer, aangezien je zo vaak mag wisselen tegenwoordig. 9 vd 10 keer zie je ook dezelfde spelers die gewisseld worden. Ik denk persoonlijk dat je er echt wel mee weg kan komen, maar dan moet je wel iets extras brengen. Ik denk dat vd Vaart dat wel kon.

17 juni 2023 om 11:13

Niet helemaal mee eens. Slanke 70 min meer kan bijdragen dan in 90 dan moet je dat doen. Daar heb je wissels voor. Maar dan moet het een bewuste keuze zijn. Ik zie spelers 90 minuten spelen waarvan 30 heel slecht. Dit is mij te zwart wit.

17 juni 2023 om 10:59

Superduper. Ik wist niet dat normaal gesproken Zwolle spelers elke wedstrijds de intentisiteit van een potje NL hadden joh.

17 juni 2023 om 11:20

Hij stond ook op een positie die je als trainer als eerste wisselt om je spel een ander/nieuw impuls te geven.

17 juni 2023 om 12:10

Japser, haha echt zelden zulke onzin gehoord.
Als je de beste bent en niet in minuut 70 leeg bent, dan blijf je staan, ongeacht welke positie.

17 juni 2023 om 13:50

Ja...Modric wordt ook na 60 minuten gewisseld

17 juni 2023 om 14:11

Modric speelt in een tijd dat je 5x mag wisselen + een "hoofdwond" wissel. In de tijd van Van der Vaart was het gewoon 3x wisselen. Dan zijn wissels een stuk kostbaarder.

17 juni 2023 om 14:22

Alkmaar, ah ja toptalent die Modric, 3 jaar geleden doorgebroken, toen de 5x wissel regel inging.

19 juni 2023 om 12:13

van der Vaart vergelijken met Modric. Serieus.
Daarnaast speelt Modric niet op dezelfde plek als van der Vaart.

Niet alle clubs spelen met een nr 10 positie.

17 juni 2023 om 11:39

Je haalt 2 dingen door elkaar. Het feit dat die vaak gewisseld werd bij oranje (hij stond dus wel altijd basis kun je stellen) EN dat die bij PEC op de hotelkamer gedurende 2 weken bittergarnituur bestelde. Goed lezen, geen aannames doen.

He kunt beter spijt hebben van de dingen die je doet, dan de dingen die je niet gedaan hebt. Als het allemaal zo goed voelde, dan had hij het gewoon moeten doen. Zijn familie had hem wel gesteund, maar in zijn nadagen was Van der Vaart al meer amateur dan professioneel voetballer! Dus ja...

Van de vaart en van persie zijn technisch de 2 beste voetballers van Nederland geweest in de afgelopen 20 jaar. En dan hadden we nog Robben en Sneijder die andere kwaliteiten hadden. Wat een droevenis hebben we nu.

17 juni 2023 om 10:55

Onvoorstelbaar he... het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat we deze vier grootheden in Oranje hadden. Van der Vaart was fysiek de minste van hen vier, maar kon waanzinnig voetballen. En nu zitten we met een generatie van gepamperde, over het paard getilde vedettes die niet half zo goed kunnen voetballen als hun voorgangers.

17 juni 2023 om 11:05

Frenkie had in die tijd ook gewoon op de bank gezeten. Van Bommel en Nigel de Jong als duo vond ik ook altijd goed. 2 Klootzakken in het team waar je als tegenstander niet vrolijk van werd.

17 juni 2023 om 11:08

Hahaha wat een onzin lees ik toch ook. Frenkie is voetballend echt klasses beter dan die twee waterdragers. Juist met een Sneijder en Frenkie zou je een legendarisch middenveld bouwen. Ga Nigel en Bommel alsjeblieft dan vergelijken met een De Roon ofzo.

17 juni 2023 om 11:20

Nigel en Bommel waren echt wel meer dan waterdragers hoor, doe ff normaal. Van Bommel was zelfs heel erg technisch en had een geweldig schot in huis, vooral zo rond zijn laatste jaar PSV in 2005, Barca periode rond 2006 en de eerste jaartjes Bayern was het een zeer dynamische goede middenvelder. Rond 2010 en daarna idd wat statischer en meer in de organisatie maar ga nu niet doen alsof je die man ooit met Marten de fucking Roon kan of mag vergelijken, het is bijna heiligschennis.

17 juni 2023 om 11:22

Hahah. Van Bommel heeft bij Barcalona en Bayern gespeeld en halve finale CL met PSV gestaan. Vergelijkbaar met de Roon. En dan wil jij zeggen dat een Frenkie beter is. Frenkie is zeker een fantastische voetballer. Maar mist toch echt iets. Liever een van Bommel dan een Frenkie. Je hebt namelijk ook een winnaarsmentaliteit nodig. En een echte leider zijn. Dat is Frenkie absoluut niet. Frenkie is de ideale schoonzoon.

17 juni 2023 om 14:39

Daar gaat het dus mis om alleen maar naar het voetballende gedeelte te kijken. Ik denk dat Frenkie nog beter zal zijn als hij dat stukje van een Van Bommel of De Jong zou hebben. Ik ben ervan overtuigt dat elk goed elftal zo’n persoon nodig heeft ipv alleen maar ideale schoonzonen. Van Bommel en De Jong vergelijken met De Roon slaat natuurlijk ook nergens op.

17 juni 2023 om 11:52

Dat nostalgische geklets ook altijd.. In die tijd kregen de spelers die jij noemt ook altijd bergen met kritiek te verwerken. Robben de man van glas en de duikelaar. Van Persie die niet presteert in grote wedstrijden. Sneijder en Vd Vaart die het vaak niet lieten zien. Ik zie parallellen met het huidige Oranje.

17 juni 2023 om 12:44

Precies, in die tijd werd er nostalgisch verlangt naar de spitsen van rond de eeuwwisseling of de selectie met louter spelers van topclubs. Over tien jaar als Sepp vd Berg een eigen goal maakt gaan diezelfde lui verlangen naar Big Virgil.

17 juni 2023 om 12:05

Tja, we zijn ook gewoon een klein landje he. Ik heb het gevoel dat we altijd maar denken mee te moeten doen om prijzen, terwijl het zelden realistisch is om dat te denken. Nederland is in goeie vorm een leuke outsider op een EK en eventueel WK, maar heeft vaak te veel middelmatigheid in de selectie.

17 juni 2023 om 12:08

Bergkamp werd 20 jaar geleden nog ongeslagen kampioen met Arsenal..

17 juni 2023 om 12:46

Inderdaad, Bergkamp was voor mij ook by far de meest technische speler van de laatste 20 jaar

18 juni 2023 om 18:03

Met Gerald Vanenburg als voorganger in de jaren '80!!!

Met zoveel talent eigenlijk zo relatief weinig gedaan.
Eeuwig zonde, en misschien wel een beetje een schande voor het beroep profvoetballer.

17 juni 2023 om 10:54

Jij noemt iemand met zoveel talent, zo'n mooie carrière, zoveel hoogtepunten een schande voor het voetbal?

17 juni 2023 om 11:00

Weinig doen? Ajax, real Madrid, HSV, Tottenham. Wat voor jou relatief weinig is, is voor vele voetballers een steengoede carrière. Juist deze voetballers geeft het voetbal ziel, door juist zichzelf te zijn, door te voetballen op intuïtie en techniek. Alleen maar ideale schoonzonen en lopende spelers wordt het voetbal ook maar saai.

17 juni 2023 om 11:52

Toch heeft hij gelijk. Indien hij volledig voor de sport had geleefd, dan had hij net als modric zijn hele carrière bij Real op het middenveld kunnen blijven staan. Bij Real speelde destijds trouwens ook de ziekte van zijn vrouw. Daardoor is het trouwens daar mis gegaan.

17 juni 2023 om 13:08

Dat klopt. Alleen bestaat het leven uit meer mooie dingen dan alleen voetbal. En dan maak je keuzes. En gelukkig maakt niet iedereen dezelfde keuze. Want dan zou het leven aardig saai en voorspelbaar worden. Hij geniet en heeft genoten van wat hij doet en heeft gedaan. Dus dan is het toch gewoon helemaal goed. Je moet altijd dingen doen omdat je het zelf wil. En niet omdat een ander vindt dat het anders moet.

17 juni 2023 om 13:40

@Salerno: Dit is gewoon trollen maar ik ga er toch op in. We verwachten dat iedereen de werkmentaliteit van een C Ronaldo heeft maar als we iets gemeen hebben tegenwoordig in de maatschappij is het hebben van een laffe mentaliteit en dan lekker zeiken op mensen die op ons lijken zoals Raf. Raf was een fantastische voetballer, heb ik van genoten. Ik zou willen dat ik met hem had kunnen ruilen.

Jammer dat hij destijds niet naar Pec is gegaan. Was een top aanwinst geweest. En dan dan had PEC een nieuwe "Bolle van Zwolle" gehad. Het kunstveld zal ook wel een reden zijn geweest om niet voor Pec te kiezen.

17 juni 2023 om 13:44

Toch echt bizar dat die kunstgrasvelden nog steeds gebruikt worden op prof-niveau. Als amateur vond ik het altijd zo bagger spelen en overal schaafwonden, en de bal rolde gewoon anders. Moet je je voorstellen dat je in Engeland voetbalt en daarna op een kunstgrasveld moet spelen, meteen blessures en weet ik wat.

Naar mijn mening zou iedere voetballer deze instelling moeten hebben.
Voetbal zou vooral om plezier en genieten moeten draaien.
Dat hele "leven voor de sport en alles er voor opzij zetten", van mij hoeft het niet en ik denk dat als voetballers en trainers wat meer ontspannen zouden zijn, de supporters zich wellicht ook minder zouden opfokken.

17 juni 2023 om 11:54

Je weet dat ze miljoenen krijgen? Bij een normaal salaris zou ik je gelijk geven, maar niet bij miljoenen.

17 juni 2023 om 11:56

Bij topniveau hoort een topsportmentaliteit. Als je dit niet hebt, kom je gewoonweg tekort (vooral fysiek en conditioneel gezien). Ik houd juist van voetbal die 90 minuten spannend en intensief blijft. Als na 60 minuten de tank leeg is en het voetbal dood is vanwege alle bitterganituurtjes en het lekker leventje, heb ik er als kijker weinig aan.

17 juni 2023 om 12:20

Deze lamlul had net zo veel talent als die knaap van Kroatië die op 37 jarige leeftijd nog even 120 min lang de baas was in de kuip. Geef mij dan maar Modric die puur voor zijn sport leeft in plaats van bittergarnituurtje die op zijn 30ste al aan tafel zat bij de nos omdat hij gewoon niet meer vooruit kwam op het voetbalveld.

Lullig dat de vierde klaverjasser geen eervolle vermelding krijgt.Verder bijzonder om je eigen onprofessionalisme als argument te gebruiken waarom je één van de beste amateurs zou zijn. Alsof er niet meer grote talenten zijn die er in meer of mindere mate met de pet naar hebben gegooid.

17 juni 2023 om 11:15

Misschien speelden ze met "een boekje"

17 juni 2023 om 14:45

Ja kan natuurlijk; zou wel een klaverjasarme selectie zijn geweest dan 😉

Kan me voorstellen dat het leuke weken zijn geweest in Zwolle en met John had ie ook nog eens een trainer met een Westerse tongval in de provincie, hartstikke leuk allemaal. Jammer dat het niets is geworden destijds, leek me leuk hem in een PEC shirt te zien spelen..

Denk dat je er als speler tegenwoordig steeds moeilijker mee weg komt als je niet volledig leeft voor de sport met alles wat ze constant kunnen meten. De ouderwetse technische nummer 10 die niet te veel meters maakt kan tegenwoordig niet meer. Ik denk wel dat spelers als Van der Vaart en een Hazard bijvoorbeeld juist zo goed waren omdat ze leefden zoals ze deden en niet helemaal in een keurslijf werden gedrukt. Dan zouden ze het plezier misschien gaan missen. En als je gelukkig bent en goed in je vel zit presteer je toch beter lijkt me. Het is wel duidelijk dat je eerder klaar bent op het hoogste niveau als je op deze manier leeft.
In zijn tijd in Duitsland was Van der Vaart overigens wel een speler die topfit was en misschien wel onverwacht de meeste km maakte in de wedstrijd.

Vdv slaat de plank weer eens compleet mis. De meeste topamateurs hebben ijzeren discipline en minder talent. Deze mensen hebben naast hun sportbeleving nog meerdere en andere verantwoordelijkheden. Deze ik noem ze 'sporttoppers' hebben niet de genen en aanleg dus nature voor de sport en persen er vaak alles uit voor prestaties. Het is wel weer duidelijk hoe vdv sport beziet en ervaart. Kelderklasse is andere koek vaak voordat dat argument de kop op steekt

“In de Kop van Overijssel gespeeld”. VZ-stagiair is niet zo goed in topografie. Zwolle ligt niet in de kop van Overijssel, dat is Steenwijk en omliggende plaatsen. Zwolle ligt juist vlakbij Gelderland.

Liefhebber pur sang, van goed voetbal en bittergarnituur haha

Raffie is een fantastische kerel, goede speler en een volkse jongen: zo vind je ze niet meer in Oranje en steeds minder op clubniveau, mooie tijden die jaren '90 en jaren 2000 - 2015!

Wel een leuk verhaal. Zou ook leuk zijn voor PEC. Maar wat heb ik een afkeer gekregen tegen deze man. Praat en doet in zijn maniertje net ff te. Was een leuke voetbal. Maar nergens de aller beste. In NL elftal werd er een plaats voor hem gemaakt vanwege zijn persoon. Maar we hebben met Robben toen 1 van de beste ooit gehad met kort daarachter Sneijder en v Persie. En ff wat plaatsen daarachter had je vd Vaart

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren