Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Succes trainingsregime Ten Hag besproken: ‘Spelers werden er knettergek van’

Laatste update:

Bart Vriends is onder de indruk van de stempel die Arne Slot en Erik ten Hag op Feyenoord en Manchester United hebben weten te drukken. In de meest recente Cor Potcast bespreekt de centrumverdediger van Sparta Rotterdam met Thomas Verhaar en Maarten de Fockert het trainingsregime van een gemiddelde profvoetballer in Nederland. Eenmaal bij het onderwerp ‘tactisch trainen’ aanbeland, komen er verhalen over de manier van werken van Arne Slot en Erik ten Hag los.

Feyenoord mag zich na 24 speelrondes de trotse koploper van de Eredivisie noemen. United ging zondag hard met 7-0 onderuit tegen Liverpool, maar met het winnen van de EFL Cup onder Ten Hag legde de club onlangs wel beslag op de eerste prijs in zes jaar tijd. Bovendien maken the Red Devils nog kans op winst van de Premier League. “Als je ziet welke stempels Arne Slot en Erik ten Hag op Feyenoord en Manchester United drukken, dan kan het niet anders dat zij heel specifiek op bepaalde onderdelen trainen. Dat is niet het gevolg van heel veel korte partijen”, leidt Vriends het gespreksonderwerp in.

“Guus Til zei dat hij voor Arne Slot nog nooit had meegemaakt dat ze van iedere vorm wisten waarom ze deze deden”, haakt De Fockert in. “Ten Hag deed dat ook”, reageert Vriends, die de Tukker meemaakte als trainer van Go Ahead Eagles. “Voor elke training verzamelden we in de kleedkamer en ging hij uitleggen waarom we bepaalde oefeningen gingen doen en wat het nut daarvan was. Er zat altijd een idee achter. Van Guus Til heb ik ook gehoord dat Slot dat ongeveer op die manier doet.”

Verhaar hoorde weleens dat Ten Hag zijn trainingen ‘echt krankzinnig vaak stillegt’. “Zo van: ‘Boem, fluiten, stil. We willen het zo en zo en zo, dus laat maar zien’. Lukt het niet? Dan fluit hij weer. En dat nog een keer en nog een keer. Spelers werden daar knettergek van, maar uiteindelijk zeggen ze allemaal dat Ten Hag de beste trainer is die ze ooit hebben gehad. Als het uiteindelijk resultaat oplevert tijdens de wedstrijden, denk ik dat iedere speler het prima vindt dat het (tactisch trainen, red.) één keer in de week gebeurt”, concludeert Verhaar.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ze werden er zo gek van dat ze tegen Liverpool collectief de wedstrijd hebben laten lopen.

7 maart 2023 om 12:08

Ja joh, alleen maar naar 1 wedstrijd kijken.... van het seizoen 2018/2019 herinner jij je ook alleen de 6-2 in de kuip of niet ? Terwijl de Ajacieden de dubbel en halve finale CL herinneren en schitterende wedstrijden tegen Real, Juve en Spurs

7 maart 2023 om 12:10

Ik herinner me alleen Bryan Adams.

7 maart 2023 om 12:35

Haha, touché

7 maart 2023 om 12:49

1 wedstrijd nog wel. 6-3 tegen City, 4-0 tegen Brentford en zelfs drie om de oren tegen Aston Villa.
Maar toen was het zo dat ie net begon en was het vergeven. Maanden later en opnieuw een dikke nederlaag.

7 maart 2023 om 13:06

Volgens mij heeft United vorig seizoen ook met dikke cijfers van Liverpool verloren , was het niet 0-5 en 6-0 ?

7 maart 2023 om 13:25

Maar die coach werd toch een koekenbakker genoemd na die ruime nederlagen?

7 maart 2023 om 13:46

@japie Die coach word helemaal geen koekenbakker genoemd, die coach wordt een clublegende genoemd die als trainer niet over voldoende kwaliteiten beschikt om de leiding binnen de club te nemen. Iets dat Ten Hag in tegenstelling tot OGS, ourinho, Van Gaal en Moyes wel doet momenteel. Dit is wat de club nodig heeft om weer op te leven. En dit is waarom de supporters allemaal blind achter Ten Hag staan. Omdat iedereen ziet dat hij de leiding genomen heeft, de mentaliteit heeft teruggebracht en supporters weer verenigd voelen met de spelers. Daarnaast boekt hij ook nog een direct resultaat zonder te morren of zeuren over het drukke schema, de blessures of te krappe selectie.

@sommagunner ik weet dat het spannend is dat United weer begint te draaien maar die nederlagen die je aanhaalt zijn gebeurd ja. Belangrijke stappen in het proces van herstel dat is ingezet door Ten Hag. Iedere keer zetten we na zo'n nederlaag een goede reeks neer, we zijn veel verder dan verwacht en hebben al een bekertje in de tas.

7 maart 2023 om 14:05



Japie Ole en Ten Hag krijgen hier andere behandeling als ole had verloren met 7-0 was het ole out kan er tactische niets van en moet hij opstappen.

7 maart 2023 om 15:40

Heeft Solskjaer als trainer met United een prijs gewonnen? Heeft hij ze ooit zo hoog op de ranglijst gekregen? Volgens mij niet, dus logisch dat Solskjaer en Ten Hag anders worden behandelt.

Maar het is weer duidelijk dat Japie en Aqua het Ajax-verleden van Ten Hag nog niet zijn vergeten, treurig weer.

7 maart 2023 om 15:45

Solskjaer eindigde als tweede, dus klopt niet helemaal. Verder idd elke keer in halve finales uitgeschakeld.

7 maart 2023 om 15:52

@PaulR-1982 Zover ik weet werd Solskjaer 2e en 3e met United in de competitie. Verder vind ik Ten Hag gewoon een goede coach, maar kan je heus wel gewoon kritiek leveren na een 7-0 nederlaag, want dat is natuurlijk gewoon een schandalige uitslag

7 maart 2023 om 16:02

En dat sta jij altijd vooraan te dringen om als eerste die kritiek te uiten he Japie. Maar als iemand normaal of zelfs goed presteert dan blink je weer uit in afwezigheid.

7 maart 2023 om 16:29

@PaulR_1982 Nee hoor, kijk maar naar mijn reactie na de League Cup winst bv. Toen was ik terecht positief en na deze 7-0 nederlaag terecht negatief. Frappant ook dat je niet meer antwoord op het feit dat Solskjaer tweede en derde werd met United, want je praat hier dus zelf juist negatief over een coach, maar nu die het een stuk beter heeft gedaan dan waarvan jij op de hoogte was dan ga je er verder niet op in

7 maart 2023 om 16:40

Ja dat mag zeker Japie het punt is alleen dat je uitblinkt in scorebordjournalistiek. Jij hebt vergelijkingen of zekerheden nodig om je mening te vormen. OGS is 2e geworden, dus Ten Hag kan het alleen beter doen door 1e te worden. Dat is allemaal korte termijn. En daarom heb je geen verstand van voetbal. Hoofdzaak van bijzaak onderscheiden, lange termijn in de gaten houden en je zult zien dat wat Ten Hag presteert met United fenomenaal is en daarnaast wat hij losmaakt bij de supporters met een team dat strijd levert en normaal doet zonder vedette verhalen ontzettend gewaardeerd wordt door de fans.

7 maart 2023 om 17:05

Waar jij mee bezig bent is speculatie/glazen bol journalistiek. Van een lange termijnvisie moet namelijk ook nog maar blijken of die succesvol gaat uitpakken. Kijk naar een Van Gaal bv met zijn lange termijnvisie destijds. Uiteindelijk zijn de plaatsing op de ranglijst, de prestaties in Europa en de gewonnen prijzen de enige graadmeters die hout snijden

7 maart 2023 om 18:39

Juist! En het vertrouwen op bereiken van die prijzen is sinds SAF nog nooit zo groot geweest onder de fans. Groter dan onder de zeer gewaardeerde OGS. De afgelopen 8-9 maanden heeft Ten Hag duidelijk aangetoond op de goede weg te zijn voor de club United. Problemen goed gemanaged, spelers worden aantoonbaar beter en we doen mee voor wat prijzen. Geen trainer in de wereld die dat beter gedaan zou hebben.

7 maart 2023 om 13:16

Samcro Ten Hag heeft wel vaker dik verloren in de competitie is geen incident zelfs dan mag je never nooit zo dik verliezen van je rivaal..

7 maart 2023 om 13:48

Hey Aqua, waarom mag dat niet? Wanneer de resultaten verder gewoon boven verwachting zijn en het seizoen draait als een malle in vergelijking met vorig seizoen. Waarom mag je dan niet tegen een zeperd aanlopen??
Lange termijn is jou blijkbaar onbekend, maar Ten Hag doet het prima bij United, daar verandert deze nederlaag niks aan.

7 maart 2023 om 13:53

Klets toch niet kan keer gebeuren, bij Liverpool vloog alles binnen en zat het gewoon gruwelijk mee. Zijn trouwens ook geen slechte spelers. Als de aankomende wedstrijden ook 4 0 verlies word word het een ander verhaal maar kom op zeg.

7 maart 2023 om 14:15

De laatste keer dat united met 7-0 verloor was bijna 100 jaar geleden. Zoiets mag echt niet gebeuren bij zo’n grote club

7 maart 2023 om 15:32

@mancunianb

Omdat Ten Hag zijn lieveling Ronaldo gemeen heeft behandeld. Meer is het niet. Ga vooral de discussie met hem aan, maar ik doe het niet.

7 maart 2023 om 15:35

@arsenal

Ik kan daar nooit zoveel mee. Net als ploegen die 2 keer voorkomen, en dan alsnog verliezen. Dan zeggen mensen ook vaak "dat mag niet gebeuren". maar ja, soms lopen die dingen zo. Zo'n dikke nederlaag is slecht, maar ook dat gebeurt eens in de zoveel tijd. Het gaat voor de rest goed met United, dat vind ik veel belangrijker. Zo'n 7-0 doet pijn en moet een uitzondering zijn, maar uiteindelijk kan je gewoon verliezen van Liverpool.

7 maart 2023 om 15:38

Vernon wat heeft dit met Ronaldo te maken? Niets! Ten hag heeft toch keihard gefaald behalve ten hag lovers blijven blind.

7 maart 2023 om 15:43

@aqua: ga nou alsjeblieft niet anderen verwijten dat ze een blind vlek hebben...

7 maart 2023 om 16:35

@vernon je hebt gelijk. Ik heb Aqua ontzettend veel kansen gegeven en echt geprobeerd inhoudelijk met hem te sparren, maar het gaat niet. De man blijft hangen in Ten Hag negatief benaderen waarschijnlijk gevoed door de Ronaldo saga. Erg jammer maar vanaf nu ga ik de discussie niet meer aan met hem.

7 maart 2023 om 16:44

Aqua1 is volgens mij Piers Morgan met Google Translate

7 maart 2023 om 18:53

Wat een hypocrisie. 8-2 zeker vergeten?

In vijf Europese seizoenen onder Ten Hag verloor Ajax geen enkel duel in de Champions League met meer dan een doelpunt verschil. Bovendien werd er slechts op een plek buiten Amsterdam verloren (alleen op Anfield, in ruim 20 uitduels). Of we nou speelden met Labyad, Ekkelenkamp, Sinkgraven, Klaiber, Schuurs, Noa Lang en Traore of Frenkie de Jong, Ziyech, De Ligt, Martinez en Haller; elke wedstrijd weer was Ajax competitief. Die stabiliteit is met terugwerkende kracht echt bizar. Zeker omdat je in die periode verspreid over vijf jaar Real Madrid, Bayern, Juventus, Liverpool, Spurs, Chelsea, Dortmund en Atalanta (het succesteam) als tegenstanders gehad hebt. Balans tegen die teams: 5-5-6. Balans tegen overige teams (Benfica, Besiktas, Valencia, Sporting Lissabon, Lille, Midtylland, Athene): 12-2-2.

7 maart 2023 om 12:26

Dat track record van verliezen met niet meer dan een doelpunt verschil is voor Ten Hag na zondag wel redelijk naar de vaantjes. Daarvoor ook al wel met de zeperds tegen Brentford en City. Bijzonder dat een ploeg die derde staat zo'n matig doelsaldo heeft.

7 maart 2023 om 12:31

Juist doordat er van die grote uitslagen tussen zitten heeft het gelukkig weinig invloed op de ranglijst. United heeft de helft van de tegengoals in 4 wedstrijden geincasseerd.

7 maart 2023 om 12:41

Dit gaat om wedstrijden in een toernooi waarin het vaak alles of niets is. Daarin weet hij duels naar zijn hand te zetten. Bij Ajax kregen we ook weleens slaag (twee keer met 3-0 verloren tegen PSV, 1x met 4-0 zelfs, een pak slaag tegen Feyenoord met de 6-2 en er was een duel waar AZ met 0-6 kon winnen in de Arena). Uiteindelijk is dat inherent aan een speelwijze met veel intensiteit en vaak aanvallend voetbal. Ben je dan niet scherp, dan ontstaan gaten. Ben je wel scherp, dan "vlieg" je als team.

7 maart 2023 om 13:21

United wint bijna al hun wedstrijden met 1 of 2 goals verschil? Dus hoezo “vliegen”?

7 maart 2023 om 13:36

Het lijkt mij dat als er continu hoge uitslagen vallen, zowel positief als negatief, je doelsaldo wel wat anders is dan 41-35 na 26 wedstrijden.

7 maart 2023 om 12:21

Wat probeer je nou precies te zeggen?..
Dat je moet trainen om te kunnen voetballen?

7 maart 2023 om 13:12

Ik wordt gestoord dat Ten Hag omdat het een Nederlandse coach is wordt verdedigd. 7-0 is gewoon historische nederlaag onacceptabel ten hag heeft zondag gefaald. Is niet zo dat United met 3-0 heeft verloren maar met grote cijfers die je normaal in de klederklasse ziet. Kritiek is hier wel mild zeg....

7 maart 2023 om 13:24

Ik heb eigenlijk niemand horen zeggen dat het een acceptabel resultaat is. Termen als schandalig en wanprestatie lees ik juist. Daarentegen kijkt men gelukkig wel iets verder dan de nederlaag en ziet men dat er naast deze wanpresties ook heel veel dingen de goede kant op bewegen. Je ogen daarvoor sluiten zou juist getuigen van een beperkte blik.

7 maart 2023 om 14:36

Fijn dat Aqua gestoord wordt van het te pas en te onpas verdedigen van een persoon, ook al is het nog zo duidelijk dat diegene kritieke fouten heeft gemaakt waarmee hij misschien zelf wel die situatie heeft ingeleid.

Zegt dat je misschien iets Aqua? Heb jij wellicht zelf wel eens een idool altijd maar verdedigd, tot het kontenkruipachtige aan toe, terwijl hij gigantische, onprofessionele fouten heeft gemaakt?

ten Hag en Arne Slot gaan hopelijk de eer van de NL trainers hoog houden. Je verwachtte dat een topper of ex international successen zou boeken als trainer maar zodra ze het land uit zijn, was het niks meer (cocu, FdB en Gio als vb). Al was het spel van de eerste twee in NL ook echt om te janken, ondanks dat ze succes hadden hier.

Kan me wel voorstellen dat ze helemaal gek worden tijdens de trainingen als de training continue stil wordt gezet maar dat zorgt er wel voor dat de oefeningen op de juiste manier wordt uitgevoerd.

7 maart 2023 om 12:27

Behoorlijk succesvol? Die Europa League finale is eigenlijk het enige. Toen hij het van Gerrard overnam hadden ze 7 punten voorsprong op Celtic in de competitie, dat heeft ie gewoon weggegeven. En ook dit seizoen stonden ze al flink wat punten achter. Volgens mij heeft ie enkel een League Cup gewonnen.

Snap die hele hype rondom Gio niet zo. Rangers was thuis in de EL telkens de bovenliggende partij met dat heerlijke thuispubliek erachter, en Dortmund was een knappe overwinning. Maar voor de rest past Gio perfect in het rijtje met Cocu en FDB.

7 maart 2023 om 12:33

Die hele hype rond gio? Ik heb letterlijk nog nooit hype rondom hem gezien of gehoord.

7 maart 2023 om 13:10

Bij Glasgow werd die door de media gewoon genoemd als mogelijk bondscoach. Op basis waarvan dan? Dat het zo'n sympathieke man is?

7 maart 2023 om 12:23

'je verwachte dat een topper of ex international successen zou boeken als trainer ' hier heb ik altijd nogal moeite mee, waarom denken mensen altijd maar dat grote namen als spelers goeie trainers zijn? In praktijk blijkt dat die allemaal kansloos falen overal en maar baantjes blijven krijgen op basis van hun naam waar onbekendere namen en betere trainers links gelaten worden. Een slechte zaak maar dat is de voetbalwereld i guess

Dit zijn de verhalen waardoor ik voetbalpodcast zo interessant vind. Veel meer informatie die je niet hoort in de talkshows en vaak ook gedaan door oud-spelers of liefhebbers met iig meer kennis van zaken dan de analisten op tv.

7 maart 2023 om 12:11

Helemaal mee eens. Dit zijn gasten die het voetbal van dichtbij hebben meegemaakt. De analisten op tv ook maar die zijn vaak meer bezig met een "unieke" mening hebben. Gasten als Derksen kan je al helemaal niet serieus nemen want die probeert alleen maar "leuke" tv te maken.

7 maart 2023 om 12:31

Die jongens op tv hebben zelf ook veelal gewoon gevoetbald hè? Snap wel wat je bedoelt omdat die vaak een wedstrijd analyseren en spelers tijdens de wedstrijd uitlichten of zeggen wat er tactisch moet veranderen, maar het is niet zo dat die helemaal niet weten waar ze het over hebben, dat weet een Perez, Bruggink of Kwakman net zo goed als een Vriends die allemaal ongeveer op hetzelfde niveau gevoetbald hebben.

Ben het wel met je eens dat de Cor Potcast sowieso een leuke podcast is die daadwerkelijk wat nieuws brengt in de wereld van de voetbalanalyse en gewoon omdat het hele 'normale', leuke gasten zijn

7 maart 2023 om 13:07

Helemaal waar hoor, doel meer op het feit dat de gasten van bijvoorbeeld Cor Potcast er wat meer "middenin" zitten ten opzichte van een Perez of Bruggink. Bijvoorbeeld de anekdote over Wijndal en Verhaar die hij laatst vertelde vind ik altijd leuk om te horen, die hoor je niet zo snel terug van een analist van ESPN of Ziggo.

7 maart 2023 om 13:31

Ja, daar heb je wel gelijk in. Het format van een podcast zorgt er natuurlijk ook voor dat je dit soort anekdotes veel makkelijker kunt delen dan een talkshow waar je het meer over de grote lijn van actualiteiten in het voetbal hebt.

Ik denk sowieso dat het concept voetbaltalkshows wel een beetje getermineerd kan zijn. Merk aan mezelf ook dat ik vroeger vaak nog wel keek naar dat soort dingen, maar het is vaak allemaal hetzelfde gelul in een format waar je geen tijd hebt om er echt wat dieper op in te gaan. Als je dan een paar jaar voetbal volgt weet je zelf ook wel wat je gezien hebt en is er ook weinig vernieuwends meer aan om nog even de mening van een analist te horen, zeker als er dan ook weer zo'n vaste verdeling is wie de redelijkheid moet brengen en wie even een controversiële take neemt en een presentator die het hele programma er even snel doorheen moet rammen. Dan praat ik na een wedstrijd liever even na met de mensen met wie je de wedstrijd gezien hebt en als je wat nieuws wilt horen slinger je even een podcastje aan.

Dat is misschien echter wel tekenend voor heel tv-land. Soms is het wel goed om de prominenten van dit land even in de media te horen om te kijken hoe ze daar uit komen, maar zeker het gedeelte 'entertainment' op tv is zo voorspelbaar en in formats gegoten die eerder succes hebben gehad. De spanningsboog voor entertainment is voor de hele sociale media-generatie te kort en voor diepere analyses hebben mensen wel betere opties dan een programma van een uur met tien minuten reclame tussendoor.

Kan iemand mij uitleggen waarom ten Hag zijn speelstijl heeft aangepast aan de PL? Hij was toch zo succesvol met zijn Ajax systeem. Of werkt dat niet in de PL. Hoewel hij het aardig op orde lijkt te hebben bij ManU viel me in de wedstrijden op wat een gatenkaas in zijn systeem zit en toch ook veel balverlies, en snel linies willen overslaan. Bij Ajax speelde hij veel compacter. Zal dit dus nodig zijn in de PL?

7 maart 2023 om 12:47

Omdat United een ploeg was dat al jaren vanuit de omschakeling speelt. Een te grote cultuurshock waarschijnlijk om het in 1 keer goed te implementeren.

Vond dat opzicht niet zo vreemd maar we zijn al in maart en nog steeds speelt United het liefst via een lange bal naar de aanval ipv op te bouwen. Dat is wel zonde van hem.
Waarschijnlijk bang voor resultaten. Wilt zijn spel te langzaam in de ploeg voortbrengen.

7 maart 2023 om 13:45

Hij heeft nu de kans een plek in die CL te krijgen. Dat was voor het seizoen begon niet eens iets waar over nagedacht werd. Laat hem dit seizoen maar lekker rustig die punten binnen harken dan gaan we in de voorbereiding verder borduren op wat hij echt wil

7 maart 2023 om 14:10

Het is ook gewoon verschrikkelijk moeilijk om echt dominant te spelen in de PL, daarom is Guardiola ook een wereldcoach en zelfs hij heeft er een shitload aan rasvoetballers voor nodig.

In de CL PL-ploegen treffen en daar dominant tegen spelen is nog heel anders dan in de PL zelf. In de Champions League is elke ploeg vaak afwachtend omdat één goal tegen je al kan nekken en omdat Ajax niks moest en alles mocht konden ze ineens heel dominant spelen waar die ploegen dan vaak niet op rekenden. In de competitie is het voor elke (sub)topper gewoon zorgen dat die bal er zo snel mogelijk in ligt om een wedstrijd te creëren omdat je in de competitie moet winnen en niet zozeer niet verliezen. Dat zorgt voor een tempo waar je u tegen zegt en dan moet je als de bliksem naar voren zodra er ruimte ligt. Als beide teams dat doen kun je ook bijna niet domineren en moet je wel verdedigende zekerheid inbouwen. Daarom is de teamtactiek van Liverpool ook gemaakt voor de PL. In La Liga of de Serie A zou Liverpool weinig aan zijn om te kijken denk ik.

Zelfs de twee meest dominante teams van de competitie, City en Arsenal staan zelden langer dan 7/8 minuten op de helft van de tegenstander. Ik denk dat een City in La Liga of de Serie A wedstrijden gewoon op 80 procent balbezit wedstrijden zou winnen.

7 maart 2023 om 15:37

Exact, de weg omhoog is niet in een keer toppers kopen, maar eerst weer CL halen, en dan je spelers en speelstijl goed op elkaar afstemmen. Hij zal vast in de zomer weer een stap zetten. Maar voorlopig gaat het beter dan verwacht

7 maart 2023 om 15:42

Je zit bij een topclub heey daar moet je presteren mocht ook nog eens veel geld uitgeven. Plaats 4 is geen prestatie aangezien united profiteerd van een slechte jaar van Chelsea en Liverpool.... men doet net of dat een wereld prestatie is is gewoon heel normaal dat united zuch kwalificeert voor de CL echt geen wereld prestatie..

7 maart 2023 om 17:13

@PSVMANUNITED
Tegenwoordig zijn de CV’s degene die het vaakst de bal aanraken. Tenminste dat zie je terug bij CIty en Arsenal. Het omsingelen gebeurt vanaf de middellijn. Om ploegen echt te domineren in de PL is erg lastig maar er is daar genoeg ruimte voor verbetering.
Fulham en Brighton staan hoog genoteerd en die selecties zijn echt niet minder dan die van Everton als voorbeeld zijnde.

CL voetbal halen en daarna de gewenste spelers halen is een goede doelstelling. Alleen ben ik nog steeds van mening dat de resultaten te veel in zijn achterhoofd is gaan spelen. Ten Hag heeft zijn ploeg niet echt laten “lijden”.

Met lijden bedoel ik dat hij ten koste van alles toch bepaalde tactieken gehanteerd worden. Bij Guardiola en Arteta zag je de verdediging en de keepers in hun beginperiode aankloten met de bal. Joe Hart en Leno konden dat totaal niet. Maar toch moesten de keepers het blijven proberen met opbouwen. De bal ieder keer naar voren rossen mocht niet meer.
The non negotiables noemt Arteta het.
Ten Hag heeft zijn non negotiables laten varen of nooit helemaal ingestampt.

Of wij volgende seizoen iets meer van zijn soort Ajax voetbal zien is een ander verhaal. Hoe langer het duurt met het veranderen zijn speelstijl hoe moeilijker het later wordt. Volgend seizoen zijn de verwachtingen hoger en wil je dan pas beginnen met het laten voetballen van De Gea en dat Bruno vaker de bal in de ploeg moet houden. Dan kan je een probleem hebben.
Maar misschien vervangt hij ze wel en dan lukt het meteen. We gaan het zien.

7 maart 2023 om 18:28

@somagunner: eens met je verhaal, prima geformuleerd inderdaad. Verschil is alleen wel dat Ten Hag er of mee wint of er keihard mee afgaat. City en zeker Arsenal in de beginperiode lieten meer punten liggen dan United (ja, ik weet dat de selectie van Arsenal ook minder was), maar gingen er niet zo hard af.

Als United hun eigen spelletje kan spelen winnen ze echter ook vaak 'gewoon' en als dat niet kan zijn ze het direct kwijt. Daarnaast, maar dat mag ik eigenlijk niet zeggen natuurlijk als je er 7-0 afgaat, was afgelopen wedstrijd ook wel een beetje geflatteerd. United was de eerste helft namelijk gewoon beter. Had niet meer de bal dan Liverpool, maar wel de betere kansen en Liverpool kreeg met uitzondering van de eerste 10 minuten ook geen grip op United. Dat Gakpo dan even een typische Liverpool-goal maakt met drie passes vanaf de keeper kan je gebeuren, maar daar moet je dan in de tweede helft aan gaan werken. Alleen ging werkelijk al-les mis in de tweede helft. Dat is deels dom ongeluk en deels mentaliteit.

Echter is Ten Hag (en dat nam ik hem juist kwalijk) wel blijven voetballen, in tegenstelling tot de beginperiode van Ten Hag. Hij heeft tot de laatste 10 minuten geweigerd zijn opstelling om te gooien. Mctominay voor Fred was een één-op-éénwissel waar hij hoopte fysiek het middenveld van Liverpool het hoofd te kunnen wisselen en Martinez - Malacia was ook één-op-éénwissel, evenals Rashford - Elanga. Garnacho - Weghorst was zelfs een aanvallende wissel, evenals Sabitzer - Casemiro. Daarvoor heeft hij gigantisch hard het deksel op de neus gekregen (het had 4-0 kunnen blijven als hij Maguire en Wan-Bissaka erbij gegooid had denk ik), maar in tegenstelling tot de eerste toppers van het seizoen wilde hij wel blijven voetballen.

Dat in relatie tot de non-negotiables: Ik denk dat dit zijn non-negotiables waren. Aan het begin van het seizoen heeft hij een paar keer duidelijk gezegd van tevoren dat de pot dicht moest blijven, maar toen had hij geen keus gezien de resultaten. Hij had nog nooit waardig partij geboden met United, laat staan gewonnen. Nu heeft hij echter gezien dat het wel kan en daarom bleef hij vasthouden. Zijn Ajax-voetbal gaan we nooit helemaal terugzien in de Premier League denk ik. Hij heeft bepaalde dingen meegenomen uit zijn Ajaxtijd en bepaalde dingen laten varen en ik denk dat hij dat zo houdt, zeker omdat de kern van zijn spelersgroep hetzelfde zal blijven. Ajax in de competitie was ook een stuk dominanter voetbal dan in de CL, daar liet hij de strijd ook vaak op het middenveld geleverd worden. De enige wedstrijd waar Ajax echt dominant was tegen een grote ploeg in de CL was Dortmund, maar dat is ook een counterploeg.

De positiewisselingen achterin, buitenspelers die heel kort op de backs staan, altijd drie man achterin in balbezit met de afwisselend de Cv's, de backs en de verdedigende middenvelder en een spits die vaak doortikt, dat zijn dingen die hij meeneemt. De verdediger die altijd kort inspeelt, de 10 die in balbezit naast de spits komt te voetballen en het koste wat het kost de tegenpartij ver bij je eigen doel vandaan houden zijn dingen die hij heeft laten varen en ik denk dat dat is om wat ik hierboven beschreef: de intensiteit is hoger waardoor je sneller tegen een counter aanloopt en in de PL kom je met meer weg verdedigend. Je kunt niet op 30 meter van het doel van de tegenstander temporiseren, dan krijg je gewoon een beuk van één van de middenvelders die vooruit verdedigt naar de tweede lijn en hou je de counter al niet meer bij. Arsenal en City kunnen dat, maar dan moeten beide controlerende middenvelders constant één keer kunnen raken. Bij United kan alleen Eriksen dat van de controlerende middenvelders en zelfs die houdt de bal vaak bij zich, buiten dat Eriksen eigenlijk te traag is voor die positie, want mis gaat het toch een keer.

We gaan het wel zien. Ik vind United over het algemeen leuk om te kijken, maar zo dominant als City of Arsenal gaan ze niet worden denk ik. Echter is het wel een werkende tactiek en het is geen antivoetbal ofzo. Je kijkt iets minder rustig naar United, maar er gebeurt wel wat en United komt wel tot kansen op zich.

7 maart 2023 om 19:13

Mooi bericht. Ben grotendeels met je eens en heb zo wel een helder beeld wat Ten Hag nou eigenlijk probeert.

Ik zie wel een hoop goede punten bij United. Er zit wat meer voetbal iq in de ploeg. De loop lijnen in de aanval zijn een stuk beter. Rashford duikt vaker in de zestien op goede posities. Er is ruimte gemaakt voor een voetballende CV in de defensie.

Zoals je zegt Ten Hag gaat niet zoals Ajax spelen met de huidige selectie. Transferperiode wordt belangrijk en ook vanwege eventuele overname.

7 maart 2023 om 13:54

Misschien. Alles gaat daar sneller. Plus dat je rekening moet houden met de voetballers die je tot je beschikking hebt. Verder is het niet de eredivisie waar na een dood spelmoment iedereen wacht en netjes zijn posities in neemt. Tenslotte denkt iedereen hier in Nederland dat counteren bij verdedigend voetbal hoort. In de rest van de wereld hoort counteren bij aanvallend voetbal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren