Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Sollied noemt scouts ‘blind’: ‘Is Frenkie de Jong beter dan Vanaken? Nee’

Laatste update:

Trond Sollied vindt het onbegrijpelijk dat Hans Vanaken nog altijd bij Club Brugge speelt. De clubloze trainer had verwacht dat de middenvelder al lang en breed het shirt van een Europese topclub zou dragen. In een interview met Het Nieuwsblad stelt de ex-trainer van onder meer Club Brugge en sc Heerenveen dat Frenkie de Jong niet beter is dan Vanaken.

Club Brugge gaat onbedreigd aan kop in eigen land en volgens Sollied mag de club blij zijn dat de scouts 'blind zijn'. De Noorse trainer ziet diverse spelers bij Club Brugge er dit seizoen met kop en schouders boven uitsteken. Hij noemt Clinton Mata, de 28-jarige rechtsback die volgens hem klaar is voor een stap hogerop. “Dat Mata nog niet in de Premier League speelt, is al moeilijk te geloven”, aldus Sollied. “Dat Hans Vanaken nog in Brugge rondloopt, vind ik helemaal ongelooflijk. Kijk naar zijn skills. Vanaken zou in Barcelona moeten spelen. Is Frenkie de Jong beter dan Vanaken? Nee. Goals en assists, daarop selecteer je een speler. Niet op al dat entertainment.”

Tegenover de krant laat Sollied weten dat hij met 'al dat entertainment' dribbelen bedoelt, waar De Jong met zijn spel om bekendstaat. Vanaken, in 2018 en 2019 gekozen tot Belgisch Voetballer van het Jaar, wordt al jaren gezien als een van de betere spelers in de Belgische competitie. Dit seizoen was hij in de Pro League goed voor zes doelpunten en evenveel assists. Samen met Ruud Vormer is Vanaken volgens Sollied de motor van Club Brugge. “Als Vanaken en Vormer out zijn, dan is Club Brugge bijna out. Zij zijn de batterijen van die ploeg.” De 28-jarige Vanaken staat nog tot aan de zomer van 2025 onder contract bij de Belgische koploper. Transfermarkt schat zijn marktwaarde in op vijftien miljoen euro.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goals en assist zegt niet alles als middenveler. Iniesta scoorde ook nauwelijks. Ken van aken alleen qua naam maar lijkt me wel overdreven dit. Lijkt me ook een reden hebben dat frenkie wel bij barca zit en van aken niet.

15 maart 2021 om 14:51

Dit is inderdaad heel erg overdreven. Vanaken kan echter wel hoger dan Club Brugge, maar weet niet waar zijn niveau precies ligt..

15 maart 2021 om 15:04

Volgens die logica zal er ook een reden zijn dat Brathwaite bij Barcelona speelt. Dit Barcelona en recent gekochte spelers komt voort uit het slechtste transferbeleid in hun recente geschiedenis. Dus gekocht worden door Barca zegt weinig tegenwoordig. De tijd dat je echt wereldklasse moest zijn voor Barca is voorbij. Een bankzitter uit de Eredivisie, Dest, in de basis zegt alles hierover.

15 maart 2021 om 15:55

Ajax18/19, bij braithwate speelde natuurlijk wel mee dat hij na de transferperiode is gekocht als noodaankoop. Door de regelgeving was er geen betere optie. Voor frenkie is gewoon tijdens de transferperiode zoveel geld betaald. Verder wel mee eens dat je geen wereldklasse hoeft te zijn. Toont ook aan dat van aken dan zelfs niet gehaald wordt

15 maart 2021 om 16:57

Dus dat vanaken nog niet gekocht is zegt alles over zijn niveau 😅

15 maart 2021 om 19:29

Wat een onzin. Er zaten meerdere topclubs achter zowel de Jong als de Ligt als Dest. Dus het is meer dan gekocht worden door barca het is ook een PSG of een Bayern Munchen die heel ver voor je willen gaan en helemaal bij Bayern Munchen kun je met geen mogelijkheid spreken over alles willen kopen wat los en vast zit.

Dus met Dest als voorbeeld haal je je eigen argument onderuit. Voor Bayern moet je of top zijn of mega potentie hebben......

15 maart 2021 om 15:10

Goals en assists zeggen in dit geval niets, want ze spelen op totaal andere posities. Aanvallende middenvelder vs verdedigende middenvelder, dan ga je toch niet naar goals en assists kijken? Zeker dat Vanaken hoger aankan dan Brugge, maar vergelijk dan appels met appels.

15 maart 2021 om 15:17

Dacht eerst dat Sollied een grapje maakte, maar hij is nog bloed serieus ook nog. Vanaken is een goede speler, maar geen wereldspeler. Zijn handelingssnelheid is gewoon te langzaam. In Belgiã« is hij éã©n van de beste middenvelders, maar valt zijn mankement wat minder op. Bij de Rode Duivels zie je dat wel duidelijker naar voren komen. Daar vind ik hem minder. De Jong is gewoonweg een aantal klassen beter, maar daarom zit hij al bij Barca en Vanaken bij Club brugge.

15 maart 2021 om 18:20

Fabian// Frenkie is ook geen wereldspeler dus dat argument vind ik dan weer zwak. Daarnaast hoeft het niet meteen te betekenen dat je beter bent als je bij een grotere club speelt.

15 maart 2021 om 19:02

Van Aaken gaat het daanook niet winnen van de Bruyne. Prima speler verder, niet beter dan Frenkie maar kan zeker wel hoger spelen dan in België. zeker gezien zijn cijfers

15 maart 2021 om 15:27

Naast dat het een onzinnig argument is, klopt er dit seizoen ook niet veel van. De Jong heeft 5 doelpunten/assists minder, in een veel sterkere competitie bij een niet al te lekker draaiend Barça. Dat is echt niet zo'n slecht rendement.

15 maart 2021 om 19:46

En speelt bovendien in een minder aanvallende rol. Dit interview verklaart wellicht waarom hij werkloos is😉.

Als Hans effectief zo goed was, hadden scouts het echt wel gezien hoor...

Het is zeker een goede speler, maar met zo'n uitspraak moet je oppassen dat je niet in een gesloten inrichting belandt. Volgens die logica is Vormer ook beter dan d
de Jong. De Jong behoort imo tot de beste middenvelders ter wereld.

Hoe worden keepers gescout dan?

Dat gedweep altijd met die Vanaken. Stront vervelend ook zeg. Als je die artikelen af en toe leest denk je dat we het over iemand hebben uit de categorie Messi. Maar nee we hebben het nog altijd over iemand die al 28 is en nog steeds actief bij Brugge. Maar alle scouts zullen vast blind zijn.

15 maart 2021 om 15:13

Hij kon natuurlijk al meermaals vertrokken zijn, afgelopen zomer wou Moyes hem er nog heel graag bij maar Club ziet haar sterkhouder op het middenveld natuurlijk liever niet vertrekken. Verder is Frenkie uiteraard beter dan Vanaken, maar ja Trond is gewoon een speciale vent die vol straffe oneliners zit en die je niet al te serieus moet nemen. Zonde dat vz weinig over de jpl publiceert en dan wel dit, maarja, de naam van Frenkie zal natuurlijk veel meer clicks en reacties opleveren.

15 maart 2021 om 15:32

Ja sorry maar moyes wou hem heel hard, maar op die positie lopen er betere spelers rond bij west ham. Dus hij had daar gexoon voor de breedte gehaald. En niet als basis speler. Zijn niveau is belgie, want eens het wat sneller moet gaan, sputterd hij. Goeie voetballer, niveau belgische competitie niks mis mee. En mss denkt hij beter top zijn hier. Dan middenmoot in het buitenland.

Vanaken is 28, contract tot 2025, speelt nog bij brugge en is 15 miljoen waard.. ja, die is zeker minimaal gelijkwaardig aan de jong. Goals en assist teken je voor, niet voor entertainment. Schijnbaar wel, anders was vanaken 8 jaar geleden al weggekocht en had die nu bij een topclub gespeeld. In tegenstelling tot de jong ging vanaken op dezelfde leeftijd van lokeren naar brugge en de jong van ajax naar barcelona. Er zal, zou je bijna zeggen, toch wel iets van verschil in denkwijze bij mensen.

15 maart 2021 om 18:34

Ach je moet Sollied niet serieus nemen. Verder dan wat nietszeggende oneliners komt deze man niet. Vanaken gelijkwaardig noemen dan De Jong is natuurlijk helemaal bezopen...

Nu volg ik de Belgische competitie en de Belgische Europese wedstrijden niet en daardoor ken ik Vanaken niet of nauwelijks. Ik zal mijn oordeel over zijn kwaliteiten dan ook voor mij houden, noch een vergelijking met die van De Jong maken. Er is echter wel een objectief verschil te benoemen. De Jong viel als speler op bij Ajax en het Nederlands elftal, in een seizoen dat Ajax met sterk spel de halve finale van de Champions League haalde en Oranje de finale van de Nations League speelde. Als je op dat niveau goed acteert, val je sneller op.

Lijkt mij redelijk vroeg om maandagmiddag al aan de drank te zitten. Los dat Vanaken waarschijnlijk wel hoger aankan, zie je in alles dat Frenkie natuurlijk buitencategorie is. Al helemaal in vergelijking met Vanaken.

Sollied heeft volgens mij LSD genomen, geblowed of een redelijk sterk spul gebruikt toen hij dit interview aflegde. Jeetje, wat wordt er veel onzin vertelt. De Jong en Vanaken zijn twee totaal verschillende middenvelders. Dat is net als die vergelijking die de Fransen maakten tussen Pogba en Kante destijds. Je kunt ze niet vergelijken op goals/assists, want ze vervullen andere rollen. Daarnaast heeft Vanaken vaak aangegeven niet eens ontevreden te zijn bij Brugge en dat hij wel op zijn plek zit daar. Wel jammer dat PSV hem heeft laten gaan, zou wel een prima middenvelder zijn bij Psv. Maar ja, misschien hebben die stappen naar Lokeren, en Lommel uiteindelijk toch net die zetjes gegeven die hij als speler nodig heeft. Ik vind het echt een prachtige speler en voor zijn lengte heeft hij een prima techniek.

15 maart 2021 om 15:10

Het was Lokeren, niet Zulte Waregem 😉.

15 maart 2021 om 15:19

Oh crap, geen idee waarom ik Zulte in mijn hoofd had. Maar inderdaad, hij heeft bij lokeren gespeeld. Thanks! Zal het wel even aanpassen.

15 maart 2021 om 15:24

Misschien vanwege Thorgan hazard? En kan uiteraard de beste overkomen 😉.

15 maart 2021 om 15:36

Haha nee, ik dacht aan zwart geel wit, en toen kwam het random op Zulte uit. Gewoon een brain fart.

Ik snap wel dat ze bij Heerenveen vrij snel klaar waren met deze clown. Je wilt wel een trainer hebben die verstand van voetbal heeft.

Vol belangstelling gelezen totdat ik de naam Vormer zag .
Leuke voetballer voor debelgische competitie

Met alle respect want Vanaken is een geweldige voetballer. Maar hem in dezelfde adem noemen met Frenkie de Jong is niet alleen lachwekkend maar zelfs een beetje provocerend. Is toch nog echt een heel ander niveau, ik denk dat Sollied zelf een beetje blind is geworden.

Sollied is al jaren niet meer serieus te nemen. Zijn enige echte succes bij een ploeg is ondertussen meer dan 15 jaar geleden.

15 maart 2021 om 15:09

How how in 2011 heeft hij het uitstekend gedaan bij Lierse!

16 maart 2021 om 09:39

Haha, dat was ik al vergeten! Ik ken Sollied uiteraard uit zijn Gent en Brugge periode :-)

Die is niet goed. Vanaken speelt niet voor niets op 28-jarige leeftijd nog steeds in Belgie. Een goede speler hoor, maar deze jongen is niet eens basisspeler in het Belgische elftal. Als je beter bent dan Frenkie de Jong, sta je daar wel in de basis. Ik denk dat hij dichter in de buurt zit qua niveau bij een Berghuis dan bij een Frenkie de Jong. Een Frenkie De Jong kan als aanvallende middenvelder ook ongetwijfeld een prima rendement halen in de Eredivisie en in Belgie. Een vergelijking met bijvoorbeeld Tielemans zou meer hout snijden.

Belachelijke uitspraak van Trond. Over mata ben ik het wel met hem eens. Fantastische speler die echt overal meekan. Ook wel weer jammer dat het zo een topic is waar VZ mee komt aanzetten.

15 maart 2021 om 17:21

Maar ook wel logisch natuurlijk. Deze vergelijking (die naar mijn mening echt oliedom is) vraagt natuurlijk wel om reacties. Helemaal op een Nederlandse pagina.

Soms moeten mensen beter beschermd worden tegen zichzelf. Wat een ridicule opmerking zeg, totaal van het padje.

Vanaken heeft 1 gigantische zwakte en dat is dat ie trager is dan een slapend schildpad. Daarom speelt hij ook nog in Belgie op deze leeftijd. Voor de rest echt wel een goede speler, maar je weet als je hem haalt voor in een betere competitie dat hij slechts beperkt bruikbaar is.

15 maart 2021 om 15:16

Kijk naar zo een Soucek. Dat kan Vanaken ook allemaal en waarschijnlijk zelfs beter. Hij speelt vooral nog in België omdat hij zelf niet weg wilt.

15 maart 2021 om 15:33

Dat betwijfel ik. Soucek speelt in een stuk meer verdedigende rol dan Vanaken, en dat kan Vanaken denk ik niet aan in de premier league. Als er echt een mooie club was langs gekomen, dan was Vanaken natuurlijk al lang uit Belgie vertrokken. Beetje zelfde verhaal als met Ziyech die ook met een gigantische zwakte in zijn spel speelt.

15 maart 2021 om 15:49

West Ham wilde hem gewoon. En ik had het eerder over de offensieve rol van soucek. Altijd belangrijk op dat vlak en dat kan Vanaken gewoon een stuk beter. Hij wilt gewoon niet weg en verlengt elke keer zijn contract, waardoor club een sterkere positie heeft.

15 maart 2021 om 16:19

Maar Soucek speelt niet in een offensieve rol. Ja hij heeft aardig wat goals gemaakt dit jaar, maar hij speelt toch vrijwel altijd als een cvm in een tweemansblok naast Rice. En dat zie ik Vanaken echt niet doen in de Premier League. Als hij ergens zou spelen is het op de plek van Fornals/lingard/lanzini. Ik weet dat hij naar West Ham kon, dat is alleen niet echt een super aantrekkelijke bestemming. Doen het dit jaar ontzettend goed maar afgelopen zomer zijn ze nog net aan degredatie ontlopen. Als je het naar je zin hebt bij Brugge ga je dat niet doen nee, net zoals Ziyech vast wel eerder weg kon maar dat niet deed omdat de club niet aantrekkelijk genoeg was.

Ik heb Vanaken echt vaak genoeg zien spelen laatste 2 jaar en ik vind het oprecht een goede speler, had hem graag bij Ajax gezien deze zomer, maar deze uitspraak is een beetje dom. Vanaken kan zeker een stap hogerop, maar ik denk dat hij het tempo van een absolute topclub niet aan zou kunnen.

Het is wel duidelijk waarom Trond Sollied een clubloze trainer is, want met deze uitspraken geeft hij aan dat hij er niets van snapt. Uitgerekend in het seizoen dat de Jong wél begint te scoren overigens. Een aanvallende middenvelder vergelijken met een box-to-box en zeggen dat de eerste beter is omdat hij meer scoort in een veel zwakkere competitie... Zucht. Minder alcohol, Trond!

15 maart 2021 om 15:37

Frenkie heeft met zijn snelheid en multi-inzetbaarheid natuurlijk ook enorm gewilde kwaliteiten. Zeker in het huidige voetbal waar vaste spelsysteem steeds zeldzamer zijn. Zou zo geen team kunnen bedenken waar hij geen rol kan spelen.

15 maart 2021 om 23:26

Precies. Dat kan ik van Vanaken niet zeggen, maar dat is ook helemaal mn punt: er is geen concurrentie. Deze Sollied slaat de plank in mijn ogen volledig mis, Frenkie is in alles een moderne middenvelder.

Vanaken had drie jaar geleden ofzo die stap moeten maken, jammer genoeg heeft hij een beetje zijn boot gemist op het topniveau in Engeland of Spanje ofzo. Maar wie weet deze zomer komt, dan moet het echt een keertje gaan gebeuren. Ik snap wat Sollied probeert te zeggen. Op voetballend vlak heeft Vanaken echt veel te bieden, al moet Vanaken het wel afleggen op Frenkie.

Appels met peren vergelijken dit. Vanaken speelt in een veel aanvallendere rol als Frenkie de Jong. De Jong is meer een controlleur die als verbindingsspeler fungeert . Die vind je niet snel in de 16 van de tegenstander om te scoren. Vanaken vind je daar veel sneller terug en vind hem daarom meer te vergelijken met Donny van de Beek. Het een goede speler voor Brugge die wellicht een stap hogerop aankan, maar Barcelona is overdreven.

Waar maakt deze man zo druk om? Wees gewoon blij dat zo'n speler als Hans Vanaken nog in België voetbalt. Zo kan een club als Brugge voortborduren om naast de Belgische competitie, om ook op Europees vlak een Europa League finale of verder te komen dan de Champions League groepsfase. Dat zou de doelstelling moeten zijn. Wat meer gerichte aankopen er bij, en wie weet zien we Club Brugge aankomend seizoen ver komen in de Europa League of Champions League.

15 maart 2021 om 16:02

Dit seizoen was er al wat mogelijk geweest zonder Corona in de EL denk ik.

15 maart 2021 om 17:09

Klopt. Zelfs in de Champions League groepsfase met Dortmund, Lazio en Zenit was het mogelijk geweest om 2e te worden achter Dortmund. Ik ben niet zo gecharmeerd van Lazio eerlijk gezegd. Tegen Dynamo Kiev kan je gewoon een zeperd op lopen. Oekraïense tegenstanders zijn gewoon lastig.

15 maart 2021 om 17:51

Ze hadden nu ook wel wat geluk tegen Lazio. Die mistten twee keer ook wel wat spelers door Corona (zeker de eerste partij).

Vreemde vergelijking. FdJ is gekocht als defensieve middenvelder. Vanaken is meer een aanvallende middenvelder. Daarnaast is Vanaken als typische Belg wel erg bescheiden, hij speelt daarom ook nauwelijks bij het nationale team. Met een wat grotere mond en wat meer zelfvetrouwen had hij wellicht bij een grotere club kunnen spelen. Ajax had echt interesse maar Hans wilde liever verlengen in het veilige Brugge. Had een prima aankoop voor Ajax geweest, als had dat wel betekend dat Klaassen niet was teruggekomen.

Last but not least: op het allerhoogste niveau komt Vanaken toch net tekort. Over Frenkie kan dat niet gezegd worden. Liet afgelopen week tegen PSG weer zien dat hij ook op dat niveau tot de besten behoord en dat op een plek (CV) die niet de zijne is.

Dan vind ik Vanaken een hele goede speler, maar dit ook een heel slecht argument. Voetbal is meer dan doelpunten en assists in de zin van dat je ook bepaalde rollen nodig hebt om tot doelpunten te komen en die rollen hoeven niet per se te leiden tot doelpunten van de speler in kwestie.

15 maart 2021 om 18:22

Het maakt het nog slechter als je het over middenvelders hebt, zelfs bij aanvallers gaat dat niet altijd op maar dan zou ik het nog enigszins snappen.

Kan best. Maar Hansje zit nu op z'n top. Daar zit Frenkie nog een jaar of vijf vandaan. De potentie ligt bij De Jong veel, veel hoger. Dat ziet een blind paard nog...

Vanaken is de koning in Brugge, wordt vorstelijk betaald en voelt zich goed. Bij West Ham enz. kan hij evenveel verdienen maar het spel bij Brugge ligt hem wel. In Brugge kan hij vooral creatief zijn en enorm aanvallend bepalend zijn.

Frenkie is natuurlijk van een andere klasse. Die heeft zijn opleiding gekregen bij Willem II, Vanaken "maar" bij Psv.

Tja, leuke voetballer, valt altijd wel positief op maar als hij beter was dan Frenkie de Jong had Club wel wat meer laten zien in de afgelopen edities van de Champions League natuurlijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren