Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ruud Gullit: ‘Wat dat betreft toont Ajax zich nogal hardleers’

Laatste update:

Ajax begon zondag met grote overtuiging aan de Eredivisie tegen NEC (5-0 zege), toch is Ruud Gullit niet volledig overtuigd van de Amsterdammers. De oud-voetballer blikt in zijn column voor De Telegraaf terug op de Johan Cruijff Schaal, waarin Ajax zich met name in de tegenaanval kwetsbaar toonde tegen PSV (0-4 verlies). "Ajax had duidelijk geen rekening gehouden met de frisse wind in Eindhoven", stelt Gullit.

"In Amsterdam leefde het idee om vrolijk door te gaan op de ingeslagen weg", vervolgt Gullit. "De wake-upcall kwam daarom op het juiste moment. Tegen PSV kan je niet zomaar met z’n allen naar voren rennen. Internationaal teken je je doodvonnis, want in de omschakeling word je zo met een of twee counters geslacht", verwijst de oud-international naar de twee vroege doelpunten van PSV-aanvaller Noni Madueke in de Johan Cruijff ArenA.

"Wat dat betreft toont Ajax zich nogal hardleers", luidt het harde oordeel van Gullit. "Afgelopen seizoenen is het op die manier misgegaan in de Champions League en de Europa League. Toch zag ik Daley Blind vorige week in de tweede minuut tegen PSV alweer op linksbuiten staan. Dan vraag je misschien niet om problemen tegen NEC, maar tegen een ploeg van niveau krijg je ze om je oren."

Gullit heeft dan ook een advies voor Ajax-trainer Erik ten Hag. "Zorg eerst dat je de wedstrijd onder controle hebt. Laat je niet verlokken om in al je enthousiasme je taken niet uit te voeren. PSV doet dat tot dusver heel goed. Die ploeg speelt taakbewust en vanuit de controle slaan ze toe zoals tegen Galatasaray en FC Midtjylland. Ook leuk om te zien, vind ik het spel van FC Utrecht. Die ploeg speelt met flair en veel zelfvertrouwen. Het geeft het idee van: hé, hier kan iets leuks ontstaan."

Ben je het eens met Ruud Gullit over Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onzin .. alvarez was nog niet beschikbaar.. juist ook in cl/el gezien dat ze juist gedoseerd aanvallen en controleren.. tegen psv waren er een paar die pas 1 a2 wk bij ajax in training waren.. neemt niet weg dat psv prima elftal heeft en zoals altijd goed in de omschakeling

17 augustus 2021 om 10:40

PSV heeft ons gewoon overklast die wedstrijd, maar ieder seizoen beginnen we wat haperend. Zolang we er in de CL gewoon staan, ben ik tevreden. En daar heb ik alle vertrouwen in Ten Hag en co.

17 augustus 2021 om 12:07


@ Ajaxxxlove Begin van het seizoen is altijd haperend. Net zo als halverwege het seizoen, waarbij we er altijd eigenlijk onnodig uitvliegen in de Champions dan wel Europa league. Elk jaar hetzelfde liedje.
Getafe, Valencia, Roma, atalanta. Hadden we in principe allemaal moeten winnen.

17 augustus 2021 om 12:19

@ajaxxlove

Het is geen schande dat je overklast bent door een team die meer wedstrijden in de benen had en veel fitter was. Ook zat PSV in de winning mood en strafte alle fouten af.

Hopelijk komende weken lekker fit draaien, een makkelijke poule indeling en knallen maar

17 augustus 2021 om 13:33

Mr Krillin je kunt het ook vd andere kant bekijken. Zoals 3 jaar geleden gebeurde. Toen Ajax vanaf vroeg voorronden moest spelen hing er een sfeer 'ja maar Ajax heeft al wat zware wedstrijden in de benen ' en de tegenstander niet dus het kan nog wel een pittige middag/avond worden. Ik zie de reacties nog voor me. Zo zie je maar hoe zaken van 2 kanten bekeken kunnen worden.

17 augustus 2021 om 10:48

Natuurlijk geen onzin... Ajax had een waardig elftal staan. Het gaat om tactieken en niet om fitheid of wat dan ook.

17 augustus 2021 om 10:51

Denk dat het probleem niet alvarez is, maar centraal achterin sta je met martinez, Timber en Blind koplengtes achter Europees. Ja we hebben Schuurs, maar die zal niet gaan spelen met de ontwikkeling van Timber. Blind linksback als backup is ook een ramp op de counter, dat kan echt niet meer gewoon

17 augustus 2021 om 10:52

Ik vind dat Gullit hier een heel valide punt heeft. Ze begonnen tegen PSV alsof ze tegen een kleine tegenstander speelden. Iedereen naar voren, slordig en ook nog eens traag in de omschakeling. Dan sta je binnen no-time met 2-0 achter. Daarna zag je pas het besef komen dat er wat anders gevraagd werd. Dat ging goed totdat Tagliafico er na een dwaze actie afgestuurd werd.

17 augustus 2021 om 10:57

Zo ging het ook mis tegen Tottenham in de halve finale CL. Dus Ajax is op dit punt inderdaad hardleers. Erg jammer want Ajax had dat jaar de Champions League kunnen winnen.

17 augustus 2021 om 10:58

Als ajax dat ook nog tot in de perfectie zou kunnen wie zou ons dan nog kunnen stoppen vraag ik me af…

17 augustus 2021 om 11:00

en afgelopen seizoen tegen PSV ook in no-time 0-2 achter. Gelukkig konden ze dat nog omdraaien tot een 2-2. Gullit heeft een goed punt, het gaat veel te makkelijk.

17 augustus 2021 om 11:07

O.a. PSG schijnt een vrij redelijk ploegje te hebben

17 augustus 2021 om 11:23

@keesklomp dat is toch veel te makkelijk. We stonden in de halve finale door deze spelopvatting. Je neemt risico maar als je het erg goed uitvoert komt je ook ineens voor overwinningen te staan tegen de grotere jongens. Spurs kwartje kon alle kanten op gaan dus die vergelijken met een wedstrijd in de voorbereiding waarbij er veel spelers een toernooi hebben gehad is niet veelzeggend.

Ajax loopt altijd meer risico maar scoren dan meestal ook veel meer, je krijgt ook meer tegen Dat zal beter moeten maar is nog erg vroeg in het seizoen om hier al een Gullit opendeur aan te hangen. Hij weet zelf hoe zijn voorbereidingen waren bij AC Milan.

17 augustus 2021 om 11:34

Ajax stond nota bene 2-0 thuis voor tegen Tottenham nadat ze met 0-1 bij Tottenham al hadden gewonnen. En toen besloten zowel Mathijs De Ligt als Blind nog even mee naar voren te gaan om te proberen de 3-0 te gaan maken uit een corner. Met als gevolg een afgeslagen corner en een doeltreffende counter om de oren. Was totaal onnodig en naïef om daar met 2 centrale verdedigers nog naar voren te gaan. Het koste Ajax uiteindelijk de finale plek in de Champions League en mogelijk ook het winnen van de Champions League.

17 augustus 2021 om 11:44

Gedeeltelijk onzin. Alvarez was inderdaad nog niet beschikbaar, maar het is wel een feit dat de backs van Ajax vaak heel erg vooruitgeschoven spelen (expres het huidige polulaire "staan hoog" niet gebruikt..... ). Blind, Tagliafico en Mazraoui zijn vaak bijna buitenspelers.

Natuurlijk Gullit. Wat een constateringen zeg. Alsof Ajax vorig seizoen is afgedroogd door de tegenstanders in de CL. Met die instelling gingen ze ook de wedstrijd in tegen PSV? De wedstrijd tegen Liverpool waar Onana een domme fout maakt en je minimaal gelijk kan spelen, de wedstrijden tegen Atalanta die je eigen beide moet winnen, maar het nalaat. Nee dat is niet alsof ze iedere keer weer hardleers zijn in het spel wat ze op de mat leggen.

17 augustus 2021 om 10:38

Nou ja, toch best redelijk afgedroogd tegen Roma

17 augustus 2021 om 10:57

Nee, afdrogen is kansloos naar huis gespeeld worden met aanzienlijke cijfers en gemak. Tegen Roma verloren we gewoon, zoals dat vaker in het voetbal gebeurt.

17 augustus 2021 om 10:57

En Atalanta, en zelfs Liverpool. Van beiden hadden we kunnen winnen.

17 augustus 2021 om 11:12

Afgedroogd? 1-1 en 1-2.wedstrijden zelf was je totaal niet kansloos. denk at wij een ander beeld hebben bij het woord afgedroogd.

17 augustus 2021 om 11:18

1 doelpunt verschil is al afgedroogd worden. Dat is toch mooi.

17 augustus 2021 om 11:24

zelfs als jullie 0-4 pak op jullie broek hebben gekregen weten types als jij ajaxwestham het nog te brengen alsof het geflatteerd was en ajax de betere.
tegen roma werd je gewoon overklast.

17 augustus 2021 om 11:25

Afgedroogd? Een blunder van Scherpen kost ons uiteindelijk gewoon de volgende ronde. Met Onana op goal ben ik ervan overtuigd dat Ajax gewoon gewonnen had van dit Roma. Thuis sta je 1-0 voor met kansen op 2-0, en is er werkelijk niets aan de hand. Totdat Scherpen die afgrijselijke blunder maakt. Toen was het verzet gebroken, en maakt Roma ook nog 1-2 met een wereldgoal.

17 augustus 2021 om 11:31

@ryan, lees even de post van Silverfront door, als je de wedstrijd niet hebt gezien is het niet handig hier te gaan roeptoeteren... staat een beetje stom namelijk.

17 augustus 2021 om 11:52

Volgens mij scoort Roma door een keepersfout, terwijl we vlak ervoor een penalty missen op 2-0. Afgedroogd idd. Wat een sneue reacties hier zeg.

17 augustus 2021 om 12:04

Ajax had in feite van Atalanta, Liverpool, valencia, Getafe en Roma moeten winnen. Dat is eigenlijk ongelofelijk. In alle wedstrijden was je de betere en verlies je hem uiteindelijk.

17 augustus 2021 om 12:39

Pelletje, als je zoveel pech hebt, zou je dan niet haast gaan denken dat het een (gebrek aan) kwaliteit is?

17 augustus 2021 om 14:21

@29er normaal vind ik dat ook wel, maar in dit geval niet. Net als bij het NL elftal we een paar jaar terug echt een bizarre reeks tegenvallers hadden, was dat nu bij Ajax ook zo. Soms valt het dubbeltje de verkeerde kant op, en dat was nu gewoon vaak zo. Er zijn andere seizoenen geweest dat het absoluut een gebrek aan kwaliteit was. Maar vorig jaar niet.

De ergste twee in mijn herinnering waren de verliespartijen tegen Salzburg, toen we echt geslacht werden. Vreselijk. En tegen Real Madrid, nog langer geleden, toen het uiteindelijk nog maar 2-0 was aan het eind, maar het eigenlijk 10-0 had moeten zijn. Uit de oude doos wellicht, maar goed.

17 augustus 2021 om 10:57

Maar je noemt nu 3 wedstrijden op die je verliest dan kan je toch ook niet zeggen dat ze het goed deden? Want het ligt overal altijd aan maar het komt niet door ajax dat ze verliezen

17 augustus 2021 om 11:01

De beste ploeg wint niet altijd el_barca.. zo ook tegen Chelsea bijvoorbeeld. Hebben ze Finaal weggetikt maar toch geen een x gewonnen van chelsea

17 augustus 2021 om 11:07

Dat maak je er zelf van el_barca. Het ligt vaak genoeg aan Ajax. Maar soms heb je ook wat geluk en daadkracht nodig om te winnen.

Kan het niet anders dan met hem eens zijn. Soms slaat het geloof in eigen spel en kunnen ietwat door bij Ajax en dan kan je tegen zeperds aanlopen.

17 augustus 2021 om 10:48

In snap wat je zegt maar ik vind het juist mooi. Een visie, een speelstijl en dat uitdragen en altijd uitvoeren. Alle succes die de club heeft gehad is altijd met dat soort voetbal geweest. Zelfs nog in de recente geschiedenis. Niet naïef zijn maar ook niet teveel concessies doen!

17 augustus 2021 om 11:04

Inderdaad.. dit is ajax en exclusief de reden dat ik ajax supporter ben. Ik hou van mooi aanvallend voetbal. Ik vind andere stijlen ook wat hebben zoals de snelle counterstyle met een gesloten defensie. Maar mijn voorkeur gaat uit naar balbezit, techniek en aanvallen.. al overdrijft Pep Guardiola deze variant een beetje.

Heldere analyse. Van A tot Z.

Ajax gaat echt wel langzaam op stoom komen hoor. Daar heb ik wel vertrouwen in. Tuurlijk niet de ideale voorbereiding gehad met spelers die zelfs nog tijdens de Johan Cruyff Schaal niet aanwezig waren maar zeker met Alvarez weer terug is het verdedigend ook weer veel stabieler. Alvarez heb je nodig tegen een PSV. Dat gaat Ten Hag zeker wel doen als ze weer tegen PSV spelen. Fysiek wordt Ajax ook steeds beter. Dus verwacht zeker een spannende titelrace.

Ik denk dat Gullit hier de spijkers op de kop slaat. Tis bij Ajax vaak aanvallen, aanvallen, aanvallen, maar in de omschakeling tegen betere tegenstanders, komen ze gewoon vaak in de problemen (al is dat eigenlijk altijd wel zo geweest). In dat opzicht is de nederlaag tegen PSV inderdaad op het juiste moment gekomen, omdat het je 'maar' de JC-schaal kost. Je ziet het ook afgelopen jaren in de EL en CL, op het moment dat ze tegen ploegen spelen die gelijkwaardig zijn, hebben ze veel meer moeite om de punten binnen te halen. Tegen de echt grote ploegen doen ze het vaak erg goed (dan zijn de rollen immers omgedraaid), maar tegen gelijkwaardige ploegen vallen ze nog te vaak in de val (roma, PSV vorige week en vorig jaar bijna 2x, Valencia, Getafe). Dat is toch echt nog wel een aandachtspuntje.

17 augustus 2021 om 10:54

Klopt maar het is ook de reden dat ik veel liever naar Ajax kijk dan naar PSV. Het is een kwestie van smaak maar ik houd niet zo van reactievoetbal. Je loopt het risico dat als het wat tegenzit dat je weggecounterd wordt. Het zij zo. En ook dan zit het nog in details. Die goal die net buitenspel was of de domme overtreding van Tagliafico kleuren de wedstrijd heel erg waardoor het uiteindelijk een terechte maar geflatteerde overwinning voor PSV wordt. Het is een les maar niet een waar veel mensen in Amsterdam zich over druk maken.

17 augustus 2021 om 11:39

RedBaron, precies dit. Hierom kijk ik ook liever Ajax. Dat countervoetbal of omschakel voetbal kan heel effectief zijn idd, maar als je twee teams hebt die zo spelen, dan wordt het maar een saai potje voetbal. En helaas gebeurt dat meer en meer. Vind daarom onze Mickey Mouse competitie misschien wat naïef, maar tenminste wel heel leuk om naar te kijken, omdat de meeste clubs met aanvallende intenties spelen. En dat is waar het mij om gaat. Naief? Niet reëel? Ok allemaal. Maar het is voor mij tenminste leuk voetbal.

17 augustus 2021 om 10:55

Precies, de andere kant is natuurlijk wel dat Ajax weigert van nature om zich aan te passen aan de tegenstander, wil altijd aanvallen en speelt om te winnen en dat heeft er ook voor gezorgd dat er grote successen werden geboekt. Dat je dan zo af en toe een flinke deksel op de neus krijgt is dan zo. Persoonlijk heb ik, zoals Gullit aangeeft, liever iets meer realisme vanaf het begin en gedurende de wedstrijd de aanpassing naar het favo aanvallende spel.

17 augustus 2021 om 10:55

Hij heeft opzich een punt, maar Ajax deed het twee jaar geleden juist zo goed omdat ze zo aanvallend speelden. Wel hadden we toen nog top spelers zoals De Ligt en De Jong.

Maar goed, dit Ajax is inderdaad kwetsbaar als het gaat om counteren. Je zag het vorig jaar tegen Atalanta. In de Champions League hebben veel teams maar één of twee aanvallen nodig om tegen je te scoren. Daar moet Ten Hag een betere oplossing voor zien te vinden.

17 augustus 2021 om 12:09

Dat is ook niet helemaal waar. Tegen Real Madrid scoor je 5x in 2 wedstrijden. Dat is ook niet zonder risico voor omschakelingen van hen. Maar toen stond het gewoon veel beter. Natuurlijk ben je niet zoveel aan het aanvallen als tegen een Midtjylland, maar tegen Real/juve/bayern speelde Ajax alsnog vrij aanvallend. Maar toen stond het achterin gewoon beter, mede dankzij Frenkie en Matthijs.

17 augustus 2021 om 18:03

Tegen Real, Juve, Bayern etc heb je gewoon eigenlijk niets te verliezen omdat je niet de favoriet bent. Dan kan je lekker vrij uit voetballen. Bovendien krijg je veel meer ruimte omdat je dan zelf normaal gesproken niet op de helft van de tegenstander speelt. 3 van de 4 doelpunten tegen Real vielen vanuit een omschakeling, precies om deze reden. Tegen clubs die vergelijkbaar of net iets minder zijn dan Ajax, draaien al die factoren om en dan heeft Ajax t ineens heel erg lastig.

Boven het kopje van dit artikel op het Facebook van voetbalzone staat: Ruud Gullit, voormalig trainer van Terek Grozny, leest Erik ten Hag de les.

Really voetbalzone? Dit klinkt wel een beetje denigrerend tegen een grootheid. Ja hij was een mindere trainer, maar je kan ook zeggen dat hij een voormalig voetballer was van onder meer AC Milan, beetje amateuristisch dit... Daarnaast ben ik het helemaal met Gullit eens en is dit een heldere analyse van hem. Ajax moet zich vooral in Europese wedstrijden toch wat opletten op zijn aanvallende spel.

17 augustus 2021 om 10:47

Ik zal wel weer Calimero genoemd worden maar dat komt toch echt omdat hij kritiek heeft op Ajax. Als terek Grozny het enige is waar je aan denkt als je de naam Gullit hoort snap je het echt niet. Voetbalzone mag misschien wel groter zijn dan ooit maar wat betreft redactieteam zijn ze zwaar achteruit gegaan. Maar goed het commerciële belang gaat boven alles...

17 augustus 2021 om 12:40

Serieus?! Degene die die tekst verzonnen heeft, moet zich echt kapot gaan schamen! Hier spat echt de clubvoorkeur van af, terwijl je als voetbalsite pretendeert objectief te zijn. Nog kwalijker is dat zo'n titel (waarschijnlijk) over meerdere schijven gaat alvorens het goedgekeurd en geplaatst wordt. Er zijn dus een aantal personen die in hun 'Ajax-ego' gekrenkt zijn en zich vervolgens denigrerend uitlaten over een grootheid als Gullit.

17 augustus 2021 om 13:00

@ryan benieuwd of zij dat ook doen bij bijv Mario Been. Voormalige trainer van Feyenoord die 10-0 verloor en ergens middenmoot eindigde, leest Slot les voor.

Of wanneer Frank de Boer komt. Snelts ontslagen coach PL leest Ajas de les voor

Nee, wanneer je zo snel een wedstrijd beslist tegen-met alle respect- NEC heb je niks meer om voor te ballen.
Een seizoen is een marathon en geen sprintrace.
Veel te vroeg om te oordelen.

Enerzijds heeft Ruud wel een punt, maar Ajax haalt ook zulke hoge pieken omdat ze wel zo spelen. Het is een beetje als Tagliafico, je kunt hem z'n hele speelstijl wel aan laten passen, dan krijgt ie minder kaarten, maar verlies je ook zijn positieve toevoegingen.

17 augustus 2021 om 10:57

Ik wou net zeggen.. tikken ze een ploeg helemaal weg en domineren ze hun helft dan zie je ruud zijn vingers ook gewoon aflikken hoor.

Ze gooien alle kritiek wel graag op die ene wedstrijd tegen PSV. Man, het seizoen is nu net pas begonnen...

Toch wel grappig, Ajax presteert gewoon naar behoren. Lopen eens tegen een zeperd aan tegen een fitter PSV en dan ineens deugt het spel van Ajax niet. Eerste wedstrijd dit seizoen voor een incompleet Ajax. Kijken wat zijn oordeel is na 34 wedstrijden.

Spitting 100% facts. En ga aub niet over het gemis van Alvarez beginnen, terwijl het gros “Ajacieden” hem vijf maanden geleden nog het liefst wilden lozen; als je het over hypocrisie hebt….Ik ben ook verrast door PSV en ik ben benieuwd of ze de CL poulefase halen én ook daar overwinteren; dan pas hebben ze kans om echt aan te haken bij Ajax.

17 augustus 2021 om 11:28

Dus als een speler veel beter gaat presteren, en je hem daarom wel wil behouden bestempel jij als hypocriet? Ik vind dat vrij logisch namelijk.

17 augustus 2021 om 11:29

Eens met je dat 'we' ons aanstellen en zoeken naar excuses als we het over het gemis van Alvarez hebben, zonder hem moet je het ook kunnen idd en Alvarez is geen Tadic die je wel degelijk zou missen.

Oneens over de hypocrisie, in de tijd dat 'we' hem wilden lozen speelde hij ook als een natte tosti. Pas later speelde hij op zijn vaste plek en is hij gaan renderen, hij heeft nu wel degelijk zijn waarde bewezen en is een belangrijke pion nu in dit team.

Ajax is hardleers. Dat waren de wijze woorden van de internationale grote trainer Gullit. Er zijn natuurlijk een aantal oorzaken te benoemen waarom PSV ( verdiend) gewonnen heeft. Ajax miste toch een paar belangrijke spelers. Door een domme overtreding Tagliafico eraf waardoor met 10 man verder gespeeld moest worden. Maar aan het eind van de rut worden de grite orijzen verdeeld.

17 augustus 2021 om 12:42

PSV heeft vorig seizoen enorm veel coronagevallen gehad. 2e seizoenshelft een aanzienlijk deel zonder Madueke Gotze Gakpo moeten spelen. Selectie van 13 a 14 spelers op een gegeven moment. Ajax met 16 punten verschil kampioen en o wee als Schmidt en co verzachtende omstandigheden aan droegen, de calimero s. Het lag immers allemaal aan de suprematie van Ajax en nergens anders aan.. De Ajax-PSV jl werd niet door Ajax verloren omdat ze enkele spelers miste. Ajax speelde met een voor Ajaxstandaard volwaardig basiselftal. En nu ze verliezen is t de zwakte van Ajax.. raar. Psv speelde vorig seizoen met oa Mauro Viergever Thomas Baumgartl Rosario door blessures, coronagevallen etc als basiself. Toch moesten we niet zeuren. Daarbij stond het met 11 tegen 11 al 0-2. Lijkt nog wel s worden vergeten. Kun je wel denigrerend doen over de enige Nederlandse aanvoerder die een beker om hoog heeft mogen tillen op een eindtoernooi voor landenteams.

Ziet nou niemand dat Gullit nooit positief is over Ajax? Even in de midden gelaten of hij een punt heeft of niet. Als Amsterdammer heeft hij het nooit kunnen verkroppen dat hij geen kans bij Ajax heeft gekregen. Lees al zijn reacties over Ajax maar eens na. Daarnaast is hij meer een voorstander van countervoetbal dan vermaak voor het publiek. Komt natuurlijk door zijn Italiaanse jaren. Mag hoor, iedereen zijn voorkeur.

Dit is precies de reden waarom ajax zo goed is in nederland en in europa tekort gaat komen. Deze zelfmoord tactiek word in nederland niet afgestraft maar beloond door veel meer goals. In europa krijg je nooit zoveel kansen en word je geslacht op de counter. Ik ben heel benieuwd hoe ajax het gaat doen in de cl dit jaar.

Oneens met Gullit!!!
Ajax behoort wel volgens de ranking list tot ongeveer 20 beste clubs van Europa op basis van de laatste drie jaar! Psv is daar nog lang vandaan en één zwaluw maakt nog geen zomer.
Dus Ajax blijft enerzijds de grote favoriet maar moet weldegelijk een aantal belangrijke details in hun systeem finetunen! (Ik vond trouwens dat Marciano Vink dat een paar keer erg goed heeft uitgelegd bij Espn)
Anderzijds verrast Psv met hun nieuwe systeem!
Analyse PSV versus Ajaxsysteem:
Psv probeert niet zoals Ajax wel doet om een dominante opbouwende positiespel te spelen zoals de grote clubs Manchester City, Bayern Munchen, Paris Germain.
Psv kan of doet dit niet.Toch heeft Psv op mij wel indruk gemaakt.
Psv speelt veelal op de pure gegenpressung taktiek waabij de ruimte op het veld optimaal beheerst en benut moet worden.
Dat wil zeggen: Systematisch storen, bal afpakken en snel toeslaan.Opbouwen door middel van positiespel is slechts een middel.
Behalve bij het consolideren van een voorsprong of wanneer de tegenstander in ondertal is, dan wordt balbezit einddoel.
Conform het Redbull Salzurg model.Trouwens ook Redbull Salzburg heeft Barcelona onlangs nog in een oefenwedstrijd met hun gegenpressung nog flink te kijk gezet.Barcelona werd regelmatig overlopen en dat heeft precies met de ruimtebenutting op het veld te maken.
Daarin heeft ook Psv in hun wedstrijden mij enigszins kunnen imponeren en lijkt Psv ook moelijk te verslaan.
Echter, tegen welke ploegen krijgt Psv het dan wel moeilijk?
Volgens mij tegen
1) ploegen die het initiatief volledig aan Psv laten.
2) ploegen die zo goed in balbezit zijn en daarbij ook nog gegenpressung spelen.(moeilijke fase in de 1ste helft tegen Ajax)

Ajax speelt daarentegen volgens het Bayern Munchensysteem.
(positiespel + gegenpressung)
Alleen de gegenpressung werkt bij Ajax nog niet helemaal optimaal.De achterhoede is kwetsbaar als verdedigers verkeerd neergezet worden en in de voorhoede is er ook onvoldoende snelheid!
Overmars zoekt en zoekt maar kan of mag zelfs met zoveel geld al twee jaar lang nog steeds geen snelle aanvaller binnenhalen.Niet slagvaardig transferbeleid!
Huidige aanval Ajax?
Tadic: geweldig in positiespel en sterk als centrumspits.Hij speelt echter op inzicht/techniek en moet het zeker niet van zijn snelheid hebben.
Haller: Goede targetman maar niet snel genoeg voor de gegenpressung
Berghuis:goed voor de opbouw, moet nog wennen!
Anthony en Neres zijn wel snel en dus in principe wel inpasbaar in dit systeem. Echter t.o.v. hun enorme klasse spelen ze vaak te onrustig door hun onzekere positie over hun basisplaats .
Hoe gaat trainer ten Hag dit nu oplossen!???

Laten we nou maar eerst eens afwachten of PSV die altijd lastige Portugezen weet te verslaan...hahaha. 👍🏼

17 augustus 2021 om 12:52

Idd. Hopelijk voor de Nederlandse punten een Eindhovense eindzege in deze 2luik. Zowel voor Ajax en PSV belangrijk. Beide clubs kunnen komende seizoenen ook als 2e of zelfs 3e eindigen en het liefst willen we met zoveel mogelijk Nederlandse clubs CL spelen.

Ja, ik roep het al drie jaar, maar dan krijg ik mijn mede Ajax supporters op mijn dak dat ik niet zo negatief moet zijn, terwijl het aantoonbaar is. Ajax moet eens stoppen om in Europees verband en topwedstrijden de bal te willen hebben en dominant te willen zijn. Bij een 2-0 voorsprong tegen Atalanta gaat de boel op slot, klaar. Bij een gelijke stand tegen Liverpool gaat de boel op slot, klaar. Onzin dat Liverpool via de lange bal telkens de voorste mensen bereikt. Als je tegen AZ thuis (begin 2020) je hele voorhoede mist ga je niet Tagliafico naar voren sturen, maar ga je zuinig spelen. Laat AZ maar komen, die staan punten achter. Maar nee, Ajax ging gewoon aanvallen en gaf AZ alle ruimte. Als je thuis met 3-0 voorstaat tegen Tottenham ga je niet aanvallen. Eigenlijk al helemaal niet als je uit hebt gewonnen, maar okay, het pakte goed uit. Maar na die 3-0 ga je de boel dicht gooien en gaat er helemaal niemand mee met een corner. Het gaat om het bereiken van de CL-finale verdorie! Ten Hag heeft ze daarin echt niet verder gebracht. Ook Valencia uit, die stonden wel vier keer alleen voor Onana. Uiteindelijk win je die wedstrijd dan met een paar acties van Zyjech, maar controle... nou nee... Zo kan ik nog wel heel lang doorgaan, voorbeelden genoeg. Ajax is na het succesjaar Europees geen steek verder gekomen ondanks de letterlijk honderden miljoenen en dat stelt mij hevig teleur. En ook dit jaar zie ik geen beter team staan dan vorig jaar en maakt Ajax nog steeds dezelfde fout, dit keer tegen PSV. Ten Hag heeft die jongens dus niets geleerd in dat opzicht. En dat vind ik ronduit teleurstellend.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren