Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Onvrede neemt toe: ‘Ben het niveau van Jong Ajax al een jaar ontgroeid’

Laatste update:

Kian Fitz-Jim heeft er mentaal moeite mee om in Jong Ajax te spelen, zo zegt de twintigjarige middenvelder in gesprek met Ajax Life. Het Amsterdamse talent werd afgelopen winter vroegtijdig teruggehaald van zijn uitleenbeurt aan Excelsior, maar kwam vervolgens geen minuut in actie namens de hoofdmacht van Ajax.

Fitz-Jim, Silvano Vos en Julian Rijkhoff, die pas vrijdagochtend terugkwamen uit Birmingham, kwamen diezelfde avond nog in actie tegen Jong PSV (3-0 winst). Met name Fitz-Jim en Rijkhoff maakten indruk tegen de Eindhovenaren. “Toen ik thuiskwam, ben ik meteen een paar uurtjes gaan slapen.”

Dat Fitz-Jim moest opdraven bij het Amsterdamse beloftenelftal stelt hem niet gelukkig. “Ik vind het mentaal best lastig om bij Jong Ajax te spelen.” De jonge controleur zocht contact met een mental coach. “Om te kijken hoe ik mezelf het beste kan motiveren en nog het beste uit dit seizoen kan halen, hoewel ik niet speel en de kans klein is dat ik nog ga spelen in het eerste elftal.”

Pas na dit seizoen wil Fitz-Jim goed nadenken over zijn toekomst, al heeft hij een duidelijk idee over de huidige gang van zaken. “Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat ik het niveau van Jong Ajax al een jaar ben ontgroeid. In de fase waarin ik nu zit, is het belangrijkste dat ik plezier uit het voetbal haal en het leuk blijf vinden. Ik probeer het zo leuk mogelijk voor mezelf te houden.”

In de Johan Cruijff ArenA ligt Fitz-Jim nog tot medio 2027 vast. De jeugdinternational speelde tot dusver vier officiële wedstrijden in de hoofdmacht van Ajax. Namens Excelsior speelde hij tijdens de eerste seizoenshelft twaalf officiële duels, waarin de rechtspoot eenmaal fungeerde als aangever. Volgens Transfermarkt is Fitz-Jim momenteel 1 miljoen euro waard.

De teller van Fitz-Jim in Jong Ajax staat momenteel op 97 wedstrijden, waarin hij goed was voor 5 doelpunten en 13 assists. Daarmee is hij de naaste achtervolger van Mister Jong Ajax en teamgenoot Ar’jany Martha. De onder trainer John van ’t Schip verguisde linksback speelde tot dusver 104 wedstrijden in het hoogste jeugdteam van Ajax, dat momenteel vijftiende staat in de Keuken Kampioen Divisie.

Van ’t Schip gaf woensdag tijdens een persconferentie van Ajax nog tekst en uitleg bij de vervroegde terugkeer van Fitz-Jim in januari. “Voor hem is het best even een hard gelag nu, maar wij moesten op dat moment een inschatting maken. Op dat moment hadden we eigenlijk geen één ‘6’ en we moesten twee weken daarna de competitie in. Dan ga je kijken wat er mogelijk is en er was niet veel mogelijk, maar inmiddels is dat veranderd.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zet hem neer bij een ploeg als Almere of Heracles en hij zal hopelijk enorme rendement maken

16 maart 2024 om 12:09

Iemand die in de KKD bij Ajax bij 18 goals betrokken was in 97 zal waarschijnlijk niet veel rendement hebben in de Eredivisie. Al helemaal niet bij een laagvlieger. Zo'n Gravenberch werd er vaak om bekritiseerd en die zat op 21 goals uit 44 wedstrijden. Frenkie ook, die zat op 19 uit 46

16 maart 2024 om 12:23

@primetime,

Je weet dat "rendement" niet enkel betekent hoeveel goals/assists je maakt? Want op die manier kunnen we elke keeper en verdediger ongeveer wel af kraken. Rendement kan ook betekenen hoeveel onderscheppingen, tackles, geslaagde passes, dribbels, etc.

16 maart 2024 om 12:25

Ah voetbalexperts die defensieve/controlerende voetballers beoordelen op de hoeveelheid goals per wedstrijden. Is uiteraard ook hetgeen waar die jongens voor worden opgesteld worden. Man man man..het niveau hier soms he….

16 maart 2024 om 12:30



@afcaeric, sinds wanneer wordt het aantal tackles/onderscheppingen in rendement uitgedrukt? Die gaat echt altijd over goals en assist. Alles wat jij noemt, dat zijn statistieken. Bij keepers hebben we het niet over rendement maar bv over clean sheets

16 maart 2024 om 12:52

Als je een geslaagde tackle uitvoert of een bal onderschept levert je dat balbezit op en heb je dus rendement.

16 maart 2024 om 12:54

Primetime, hoe iemand rendeert is natuurlijk niet enkel goals/assist. Rendement is hetgeen wat geleverd arbeid oplevert. Dus ik vind wel dat je daar onderscheppingen etc onder kan scharen.

16 maart 2024 om 13:06

@oenieboy, dat is inderdaad de letterlijke vertaling van het woord maar als het om rendement en voetbal gaat, dan gaat het altijd over goals en assist. De rest wordt in stats of percentages uitgedrukt. Wanneer zie je een artikel over een verdediger met het rendement? Alleen als hij veel scoort, anders gaat het over zijn stats

16 maart 2024 om 13:16

@primetime Het is al prima uitgelegd hierboven, maar jij blijft gewoon volhouden 😁 ik krijg ook al een idee hoe jij over andere dingen denkt.

16 maart 2024 om 13:28

@suddervleesch, logisch toch als mensen reageren. Iemand vraagt me zelfs nota bene wat. Dan reageer ik (als ik het zie, want vz geeft ook niet altijd notificatie) in plaats van dat ik de discussie negeer.

16 maart 2024 om 13:37

Het gaat sudder meer om het feit dat je volhardend je standpunt blijft volhouden ondanks dat er mensen reageren met onderbouwing. rendement is niet simpelweg enkel goals en assists..

Deze denkwijze zorgt er ook voor dat er amper meer voetbal inhoudelijke discussies zijn, mensen gaan controleurs beoordelen op assists en goals, dan houd echt elke vorm van discussie direct op.

De helft kijkt tegenwoordig amper meer wedstrijden, kijken op Flashscore of in samenvattingen wie er gescoord hebben of assists hebben geleverd en vormen vervolgens een mening puur gebaseerd op goals en assists. (Zeg niet dat jij tot die groep behoort, maar zo kom je wel over op deze manier haha)

16 maart 2024 om 13:40

Maar goals en assists zijn ook stats, dat argument gaat niet echt op. En zeg je nou in principe ja dat is de definitie van het woord maar ik ga gewoon mijn eigen definitie aanhouden?

16 maart 2024 om 14:02

@afcaajaxxx, Ik hang hier al behoorlijke tijd rond en ik blijf nog steeds bij mijn standpunt van rendement. Tot vandaag heb ik nog nooit iemand over rendement zien spreken als het niet om goals/assist gaat. Ik vind het dan ook heel logisch dat mijn comment om goals/assist gaat.

Mijn comment was ook niet zozeer om spelers erop te beoordelen maar om aan te geven dat echt iedereen kan scoren in Jong Ajax in de KKD. Had er misschien nog wat verdedigers en spitsen in the mix moeten gooien. Mootje met overgewicht bv

@roypsvakzz, ik maak inderdaad onderscheid van de betekenis uit een woordenboek en wat er gebruikelijk is in de voetbalwereld. Goals en assist zijn inderdaad statistieken. Net zoals clean sheets, statistieken zijn.

16 maart 2024 om 15:43

@ Primetime , je hebt gewoon gelijk, hoor. Als men in voetbal over rendement spreekt gaat het over goals en assists. De rest maakt het allemaal nodeloos verwarrend en ingewikkeld om maar gelijk te hebben. Voetbal gaat om goals. Heel simpel.

16 maart 2024 om 12:29

Heeft 394 minuten in 10 wedstrijden mee mogen doen bij Excelsior dit seizoen en heeft daarin 1 assist gegeven. Valt dus wel mee met dat enorme rendement.

16 maart 2024 om 12:34

Die jongen speelt als verdedigende middenvelder…die kunnen niet allemaal van het niveau Rodri of Rice zijn.

16 maart 2024 om 12:44

@le_prof, laatste tijd speelt hij regelmatig op 10. Zowel bij Excelsior als Jong Ajax. Hij speelt misschien een kwart van zijn wedstrijden op dm

16 maart 2024 om 13:09

Speelt ook als aanvallende middenvelder. Maar goed, daarom noem ik ook de gespeelde minuten en het aantal wedstrijden. Heeft dus 394 van de 1530 beschikbare minuten gespeeld bij een laagvlieger. Dan ben je het niveau van Jong Ajax niet al een jaar ontgroeid.

16 maart 2024 om 13:34

Je kunt iemand die van nature verdedigend is ingesteld wel op 10 plaatsen, dat wilt niet zeggen dat hij daar zal renderen. Ik vind het ook onterecht dat hij beoordeeld wordt op de prestaties die geleverd worden als aanvallende middenvelder, dat is hij van nature gewoon niet.

Tsja dat krijg je met mismanagement, ontevreden spelers. Begon zich eindelijk in de basis te spelen en dan teruggehaald worden, zonde

16 maart 2024 om 19:29

Tja, geen enkele hoop voor hem. Maar waarom Ajax hem terug haalde in de winter heb ik nooit begrepen. Had hem lekker bij Excelsior gelaten

Hij had ook bij Excelsior moeten blijven. Daar had die genoeg uitdagingen maar Ajax bracht hem terug om hem uiteindelijk geen minuten te geven in het eerste. Maar ja dat wist je van tevoren ook wel. Jammer voor die jongen want als je je wil ontwikkelingen is de KKD inderdaad niet het niveau wat je wil. Zeker niet als je het al een aantal jaar hebt gedaan. Dat Van t'schip ook zegt dat die Fitz-Jim als een 6 ziet zegt toch ook wel genoeg. Bizarre keuze.

Hij had gewoon zelf moeten aangeven bij Excelsior te willen blijven. Best een leuke voetballer maar totaal niet stabiel. Bovendien wat meer naar de sportschool want als controleur word je zo compleet weggeblazen. Je kunt namelijk niet altijd uit de duels blijven.

16 maart 2024 om 12:06

Inderdaad gek van hem dat hij niet gewoon geweigerd heeft. Want hij heeft nog 0 minuten gespeeld bij Ajax. Zou als ik hem was vertrekken komend jaar. Verder wel eens dat een beetje sportschool zou helpen. Maar je hoeft niet weggeblazen te worden als controleur.
Zolang je maar jezelf slim opstelt werkt aan je balbehandeling. Kun je veel spelers ook uitspelen en ontwijken voordat ze bij je in de buurt kunnen komen.

16 maart 2024 om 13:19

Als hij had geweigerd was de wereld te klein, omdat hij bij Ajax onder contract staat.

Hij moet gewoon bij Schip aangeven dat hij graag als linksback wil spelen. Schip zou nog een jongen uit de B1 opstellen als hij maar Sosa uit het elftal kan halen.

16 maart 2024 om 11:56

Kan best eens een optie zijn. Fitz Jim is volgens mij een rechtspoot, maar voetballen kan hij zeker. Is een speler met veel spelinzicht, techniek, passing en tempo. Mist inderdaad wat body, maar dat had Anita ook niet echt.

Inderdaad volledig het niveau van de KKD ontstegen, daarom halen ze met hem in de basis als dragende speler ook zulke goede uitslagen en scoort/assist hij het ene na het andere doelpunt voor Jong Ajax… Nee, als je dat soort dingen zou doen dan is hij het niveau ontgroeid inderdaad, nu zou een beetje nederigheid hem wel passen naar mijn mening.

16 maart 2024 om 15:19

Sinds hij meespeelt zijn de uitslagen ook een stuk beter en is structureel 1 van de beteren. Als je een heel goed rendement van hem verwacht dan weet je niet wat voor type speler het is.

Wat een zelf kennis heeft deze jongen. Totaal geen kwaliteit voor Ajax 1. Hoe oud is hij 21jaar denk. Als je dan nog niet Ajax 1 staat kan je net zo goed vertrekken of had bij Excelsior gebleven. Als je goed bent sta je erlang in. Kan mijn spelers herinneren die op 17 of 18jaar erin stonden. Sneijder, van de Vaart, Davids, Seedorf dat waren talenten en laten het dan maar niet hebben Cruyff en Basten. Ik ben uit geleerd in Jong Ajax.

16 maart 2024 om 13:07

Daarom was hij ook bij Excelsior. Als je hem dan terughaalt dan is het heel begrijpelijk dat hij vind dat hij minuten in het eerste hoort te krijgen. Anders had hij mooi tot einde van het seizoen minuten bij Excelsior kunnen maken.

16 maart 2024 om 13:44

Maar daar zit toch ook een stukje zelfreflectie bij? Die jongen had bij Excelsior nog niet eens echt een vaste basisplaats. Hij begon net iets meer te spelen. Hoezo denk je dan in hemelsnaam dat je klaar bent voor regelmatige minuten bij Ajax? Los van wat Ajax hem voorgeschoteld, had hij kunnen weten dat speeltijd er niet echt in zou zitten. Ajax had echter op dat moment blessures en een invaller nodig.

16 maart 2024 om 15:21

Veel meer kwaliteit dan Tahirovic, Hlynsson en Van den Boomen. Moet dus gewoon kansen krijgen, hij is nu 20 jaar.

Jammer dat ze van hem geen links of rechtsback hebben gemaakt, hij kan alles voldoende behalve het fysieke werk en op de back posities kun je in het moderne voetbal enorm uitblinken met spelinzicht en techniek. Daarnaast is het gewoon een slimme jongen en kun je hem tactisch gezien wel een opdracht meegeven om als extra middenvelder te spelen in balbezit zoals Mazraoui deed.

En zijn ijdelheid is de realiteit ontstegen. Heeft gewoon niet het niveau voor Ajax 1, hij zat prima bij Excelsior. Maar was zelfs daar niet de onbetwiste basisspeler. Had kunnen weten dat uitzicht niet heel groot was, maar kon die lokgroep van Ajax toch niet weerstaan

Sommige reacties hier slaan toch alles, hoe kun je nu niet begrijpen dat hij ongelukkig is dat hij weer bij Jong Ajax speelt? In de eerste helft van het seizoen stond hij geregeld in de basis in de Eredivisie, hij leek eindelijk zijn kan te krijgen in de hoogste divisie. Hij zegt helemaal niks gek, hij speelde vorig seizoen heel degelijk in KKD en leek dit seizoen te groeien op een hoger niveau bij Excelsior. Nu zit hij weer in dezelfde situatie als een jaar geleden, dan raak je wel gefrustreerd ja.

16 maart 2024 om 13:01

Speelde amper! Hij was vaste bankzitter of invaller voor de laatste minuutjes.

16 maart 2024 om 15:23

Op het einde veroverde hij een basisplaats. Wel bij de feiten blijven als je interessant wil doen.

16 maart 2024 om 13:04

Precies dit, hij begon eindelijk na een korte blessure zijn draai te vinden bij Excelsior en van waarde te zijn. Ook voor de stabiliteit van het team van Excelsior was het goed geweest als die was gebleven.

Fritz Jim speelde bij Exelcior bijna nooit. Hij kan beter spelen bij Jong Ajax dan bankzitten. Voor Ajax 1 is hij te lief en weiing rendement en fysiek te zwak. Kortom volgend jaar een transfer naar een andere club.

16 maart 2024 om 13:19

Onzin, hij speelde de laatste wedstrijden basis. Gemiddeld speelde hij 40 minuten per wedstrijd, en dat aantal was flink groeiende gezien zijn basisplaatsen.

16 maart 2024 om 13:42

Dat noem ik geen basis, gemiddeld 40 minuten per wedstrijd. Het is ook niet zo dat hij daar nou zo'n onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Die jongen heeft bij Excelsior 3 basisplaatsen gehad met een totaal van een kleine 200 minuten.

Mentaal kan ik het ook niet opbrengen om Fitz-Jim in het eerste van Ajax te zien spelen. Toch probeer ik het. Want ik kijk toch nog steeds wedstrijden van Ajax. De laatste dik anderhalf jaar niet altijd uit - tegen AV uit toch nog tot de 3-0 - maar het moet; ook in slechte tijden. Dus dan ook maar Fitz-Jim er bij. Naast Rensch, Martha, Taylor, Hlynsson, Banel, etc. Ja, ik weet het, het is bagger. Maar soms kan bagger er heel af en toe ook leuk uitzien;-))) En wanneer de klus is geklaard, gaan we vanaf de zomer hopelijk weer naar wat wedstrijden kijken die meer dan af en toe leuk zijn!

16 maart 2024 om 15:25

Fitz-Jim is een stuk beter dan Hlynsson, Tahirovic en Van den Boomen bijvoorbeeld. Doe niet zo dramatisch.

16 maart 2024 om 18:25

Het is en blijft bagger;-))))

16 maart 2024 om 19:41

Hoe vaak zie je hem spelen?

Nou het is nu ook niet alsof hij heel de KKD aan flarden speelt dus kan je wel uitspreken dat je jezelf te goed vindt, laat het dan ook zien dan komen je kansen vanzelf wel. Ik snap zijn gedachte gang wel, zeker omdat hij was uitgeleend en werd teruggehaald maar waarom denken deze jonge jongens overal maar recht op te hebben? Deze jongen is toch gewoon niet goed genoeg voor Ajax 1. Dan moet je ballen hebben en weggaan..

Dit soort jongens zijn echt de realiteit kwijt. Die jongen zat zelfs een tijd op de bank bij Excelsior en bivakkeerde op het einde nog tussen bank en basis. Nou is hij nog wel relatief jong, maar dan weet je in ieder geval dat hij zich daar niet echt kon onderscheiden.

Zo'n jongen snapt toch zelf ook wel dat je de KKD op een hoopje moet spelen, wil je in de buurt komen van het niveau van Ajax 1? Dat jongens als Banel, Martha en Gooijer minuten maken, is nou ook niet bepaald een graadmeter. Die zijn duidelijk te licht voor Ajax 1. Dat zie je aan alles. Echter snap ik daarom wel dat je toch baalt als Fitz-Kim zijnde. Vanuit die context is het begrijpelijk.

Toch moet zo'n jongen gewoon bij zichzelf blijven. Kop spreekwoordelijk omlaag, schouders eronder en er alles aan doen om je te ontwikkelen. Je gaat ooit ergens kansen krijgen, bij Ajax of elders. Dan moet je zorgen dat je er staat en dan moet je niet alleen afhankelijk kunnen zijn van enkel je talent. Die jongen heeft fysiek nog aardig wat stappen te zetten, ook voor de Eredivisie.

16 maart 2024 om 15:26

Hij stelt zichzelf nog steeds nieuwe doelen als hij bij JA speelt, dus dat is juist goed. Is ook altijd 1 van de beteren daar. Mannsverk speelde er 1 goede pot en 2 matige en staat ineens in de basis (en tegen Aston Villa helaas door de mand gevallen).

17 maart 2024 om 13:01

Mannsverk komt net terug van een blessure en heeft nog nauwelijks kunnen wennen aan de ploeg. Dan is het niet vreemd dat je er niet direct staat. Dat staat overigens enigszins los van jouw reactie, maar het is wel een nuance.

17 maart 2024 om 18:46

Klopt, maar waarom moet hij zo snel in de basis dan?

Ook zo'n mispeer van de technische staf deze jongen terughalen. Hoe langer het duurt, des te minder geschikt lijkt van het Schip voor enige technisch inhoudelijke functie bij Ajax.
Denk dat John een hele goede teammanager zou zijn. De jongens zich welkom laten voelen, luisterend oor en overbrengen waar ajax voor staat en wat er als speler op je afkomt. Dat soort zaken heeft hij vooralsnog perfect gedaan.

Maar als hij het niveau van Jong Ajax ontgroeid is, waarom staat hij dan niet in de basis? Tahirovic, mannsverk, die zijn dat niveau namelijk nog niet ontgroeid en spelen wel...

16 maart 2024 om 15:27

Door de ongelofelijk incompetente staf.

Jammer dat ze hem terug gehaald hebben. Krijgt toch geen minuten

Goede speler!! Misschien volgend jaar wel de kans

Het zegt wel veel over het doorstromen van spelers als iemand de 100 wedstrijden voor jong Ajax kan aantikken. Ik zou zeggen sneller doorselecteren of verkopen met vaste terugkoop prijs.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren