Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Marokko hoopt na Mazraoui ook vaste waarde Jong Oranje over te halen’

Laatste update:

Noussair Mazraoui maakte woensdag bekend zijn interlands voor Marokko te willen gaan afwerken en mogelijk is de Ajacied niet de laatste Nederlandse voetballer met een dubbele nationaliteit die afziet van een interlandcarrière bij Oranje. Inmiddels is namelijk ook Oussama Idrissi benaderd door de Marokkaanse voetbalbond, weet Voetbal International.

Idrissi werd geboren en getogen in Nederland, maar doordat de aanvaller van AZ ook over de Marokkaanse nationaliteit beschikt, kan hij opteren voor een interlandcarrière in het shirt van het Noord-Afrikaanse land. De 22-jarige belofte is momenteel nog een vaste waarde bij Jong Oranje en speelde nooit voor een van de vertegenwoordigende jeugdelftallen van Marokko.

Momenteel maken liefst zes in Nederland geboren spelers deel uit van de Marokkaanse selectie. Mazraoui, Sofyan Amrabat, Karim El Ahmadi, Nordin Amrabat, Mbark Boussoufa en Hakim Ziyech werden onlangs allen opgenomen in de 25-koppige selectie voor het kwalificatieduel van Marokko met Malawi, begin volgende maand in het kader van de Africa Cup.

Idrissi komt sinds januari van dit jaar uit voor AZ, dat twee miljoen euro neertelde om de linksbuiten los te weken bij FC Groningen. Hij speelde sindsdien 21 officiële wedstrijden voor de Alkmaarders, waarin hij goed was voor 8 doelpunten en 8 assists. Eerder speelde Idrissi in de jeugdopleiding van NAC Breda en Feyenoord.

Denk jij dat Oussama Idrissi in de toekomst goed genoeg zal zijn voor het Nederlands elftal?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

hahaha...marokko...wat een land. Leid zelf eens wat op...makkelijk scoren steeds. Hebben ze ook spelers uit Marokko zelf daar? Ben blij dat wij geen ploeg hebben met geboren Afghanen, Australiers, Canadezen, Fransen en Mailinezen.

30 augustus 2018 om 22:49

idd geeft gewoon de armoede van Marokko aan dat ze zelf niet kunnen opleiden.

30 augustus 2018 om 23:08

Zoals je weet zijn er alleen in Europa goeie clubs en competities waar goede spelers worden opgeleid. Je richt je nu op Marokko maar al die landen daar leiden niks op

30 augustus 2018 om 22:50

Nou zo word het daar echt gewoon een 2e nederlands elftal😂

30 augustus 2018 om 22:51

En al die geboren antilianen, surinamen ?

30 augustus 2018 om 22:55

Noem er een uit de selectie van de afgelopen vijf jaar die in Suriname of op de Antillen is geboren.

30 augustus 2018 om 23:06

Vurnon Anita Curacao. Luuk de Jong en Kongolo beide Zwitsers. Guur Til geboren in Zambia..

Bruno Martins Indi Portugees. Ola John Liberia, Maher Marokko, Tiendalli Suriname, de Guzman Canadees etc

30 augustus 2018 om 23:08

Wel leuk dat je aan komt zetten met de laatste 5 jaar want we weten beide net zo goed dat als we dieper gaan graven dat er zat zullen zijn, gewoon ff slikken dat al die Marokkanen liever gewoon voor Marokko kiezen, doe t lekker met je nederlanders waar je zo trots op bent

30 augustus 2018 om 23:10

Suriname en de Antillen behoorde tot het Koninkrijk der Nederlanden. Maar goed, een speler moet lekker zelf weten waar zijn hart ligt. Als hij zich meer Marokkaan voelt dan bedanken voor Nederland. Ben wel erg benieuwd of veel Marokkanen zich nog steeds zoveel Marokkaan voelen als de dienstplicht er door is in Marokko. Of voelen velen zich dan opeens toch meer Nederlander?

30 augustus 2018 om 23:12

Xavi.. Maar zijn ze daar ook opgegroeid? Hun opleiding gekregen bij clubs in Zwitserland, Zambia? En Curacao behoorde tot sinds kort nog tot het Koninkrijk der Nederlanden.

30 augustus 2018 om 23:18

Suriname hoort al 30 jaar niet meer bij Nederland.

30 augustus 2018 om 23:25

Ik zeg toch ook niet dat Suriname sinds kort niet meer bij het Koninkrijk der Nederlanden behoort? Veel ouders van de Surinaamse spelers komen nog wel uit die tijd.

30 augustus 2018 om 23:26

Guus Til is wel echt een Zambiaan pur sang idd..

30 augustus 2018 om 23:26

@ousous

Daar ga je de mist in, Antillianen zijn gewoon geboren Nederlanders. Curacao is onderdeel van het koninkrijk der Nederlanden, ze zijn allemaal Nederlander bij geboorte.

Hetzelde geldt voor alle Surinamers van voor 1976. Ze zijn allemaal geboren met een Nederlands paspoort. De Surinamers die na 1976 gekozen hebben voor een Surinaamse nationaliteit, die kunnen niet uitkomen voor oranje.

30 augustus 2018 om 23:30

Het is nogal kortzichtig om te denken dat spelers enkel hun keus baseren op basis van gevoel voor een land. Ik kan jouw gedachte toch ook niet veranderen door 1 comment. Hoezo verwacht men dat Koeman zoiets dan wel kan. De Knvb is gewoon te laat. Punt.

Derksen en co doen nu net of wij Mazraoui zijn hele leven op welke manier dan ook hebben gesteund. Alsof hij ons wat verplicht is, bij ons in het krijt staat. Ajax heeft tijd, geld en moeite in deze jongen gestopt. Niet de Knvb.

30 augustus 2018 om 23:36

nooit op gelet bij geschiedenis? De meeste Surinamers hebben maar een paspoort en het zelfde voor Antilianen.

31 augustus 2018 om 00:20

Inderdaad, wat is die jongen nou verschuldigd aan Nederland? Ja, hij heeft hier zijn scholing genoten. Net zoals miljoenen anderen. En om dat systeem in stand te houden draagt hij netjes belasting af aan de Nederlandse staat, zoals iedere andere werkende in Nederland. Daarnaast draagt hij maatschappelijk waarschijnlijk veel meer bij dan de gemiddelde voetbalsupporter, door deel te nemen aan allerlei sociale projecten en activiteiten (zij het marketing, ze doen het wel).

Nee, Mazraoui is jarenlang genegeerd door alles en iedereen in Nederland omdat hij niet goed genoeg was. Heeft zich volledig moeten geven en keihard geknokt om een profcontract bij Ajax te verdienen, want hij was niet de meest talentvolle speler in de jeugd. Destijds maalde niemand erom dat hij jeugdinterlands voor Marokko speelde.

Maar nu hij de vruchten plukt van jarenlang ploeteren, zijn kans pakt en 8 goede wedstrijden speelt moet hij ineens maar een keuze maken voor het Nederlands elftal. Omdat hij heeft geprofiteerd van Nederland. Omdat "wij" de reden zijn van zijn succes. Wat een hoop gelul. Mazraoui heeft geprofiteerd van zijn eigen harde werk, zijn eigen wil om zich er doorheen te slaan en is de reden van zijn eigen succes. En nu maakt hij zijn eigen keuze. En dat is zijn goed recht.

31 augustus 2018 om 06:52

Ik wil alleen spelers in Oranje zien die met hart en ziel alles geven voor hun land , dus het feit dat ze al twijfelen vind ik al genoeg om ze niet te laten uitkomen voor Oranje. Maar denk jij nou echt dat als Mazraoui in Marokko woonde dat hij enige vorm van voetbal opleiding gehad zou hebben? Ze mogen blij zijn dat ze hier van hun opleiding kunnen genieten . Zoiezo moeten ze dat dubbele paspoort gewoon afschaffen als men gewoon in Nederland woont en geboren is In Nederland dan ben je Nederlander klaar . Je bent geen Marrokaan als je maar een keer per jaar een paar weekjes op vakantie bent. En als men geen Nederland wil zijn dan ga je toch lekker terug naar Marokko

31 augustus 2018 om 09:48

Ajax heeft betaald. Niet Nederland of de KNVB gap..

30 augustus 2018 om 22:53

Ja ze hebben er een aantal uit de eigen competitie. De rest komt inderdaad uit het buitenland. En als ze voor Marokko willen spelen, dan moeten we dat maar respecteren. Oranje heeft toch ook veel donkere spelers? Frankrijk het zelfde verhaal. Leek eerder alsof Senegal het WK had gewonnen.

30 augustus 2018 om 23:00

Maar zij zijn wel in Nederland/Frankrijk geboren en opgeleid. Marrokko bestaat vooral uit spelers die daar alleen de vakantie doorbrengen. Ook niks mis mee, maar niet te vergelijken.

30 augustus 2018 om 23:03

@jeffguerrero: Maar de spelers die voor Marokko kiezen zijn stuk voor stuk gewoon volbloed Marokkanen, met meestal twee Marokkaanse ouders en zijn opgevoed volgens de Marokkaanse cultuur. Dat kan je van al die spelers die voor Frankrijk spelen toch niet zeggen.

31 augustus 2018 om 00:13

Hoeveel autochtone heten N'golo, Blaise of Ousmane? Een hoop Marokkanen heten Hakim, Noussair of Ousama!

30 augustus 2018 om 22:53

Maar wel stiekem hopen op Asensio, omdat hij een Nederlandse moeder die in Spanje woonde, hypocriet

30 augustus 2018 om 23:03

Gefeliciteerd, domste reactie van de dag

30 augustus 2018 om 23:11

Ik hoefde Asensio niet in het Nederlands elftal te zien hoor. Zijn kwaliteiten natuurlijk wel, maar iemand die heel zijn leven in Spanje heeft gewoond, moet daar gewoon lekker voor voetballen. Ik zou er niet trots op zijn, als mijn nationale elftal voor een grootdeel bestaat uit personen die in andere landen zijn opgegroeid. Dat je je als fan dan nog kan identificeren met het elftal vind ik knap. Uiteindelijk is het nationale elftal het boegbeeld van o.a. de opleidingen in je land, en dat valt dan toch weg.

30 augustus 2018 om 23:11

Ik had het heel ongemakkelijk gevonden als Asensio voor Oranje uit zou komen eerlijk gezegd. Oranje is voor Nederlanders, en die jongen is dat totaal niet.

30 augustus 2018 om 23:28

Haha hou op. Direct hadden jullie zijn shirt besteld. Je weet het best.

30 augustus 2018 om 23:43

Hahaha inderdaad, snap wel dat het moeilijk is om toe te geven. Bij Marokkanen ligt het zelfs nog anders, die mensen worden continu in het slechte daglicht gezet (wat soms ook eigen schuld is)

30 augustus 2018 om 23:46

Waarom zou ik mij niet kunnen identificeren met jongens die Noussair, Oudama, Hakim of Mehdi heten? Zo heten meerdere mensen in mijn familie...

En ik was dit WK in Rusland en zoals op het veld, zaten de tribunes bol met Marokkanen uit verschillende landen....we konden ons prima met elkaar identificeren

30 augustus 2018 om 23:55

Ja, ik kon inderdaad niet wachten. Ik had hem zelfs al in bestelling staan, toen de knvb contact met hem zocht. Uiteindelijk toch maar gecanceld, omdat die voor Spanje koos. Leek me wel leuk. Bedankt dat de alwetende Lee112 dit geheim nu publiekelijk heeft kunnen maken.

30 augustus 2018 om 22:54

Gewoon prima afgekeken van Algerije. Die plukken ook alle Algerijnen in Frankrijk eruit.

30 augustus 2018 om 23:54

Natuurlijk groot gelijk,

31 augustus 2018 om 12:45

Je zegt het zelf. Ze plukken alle ALGERIJNEN eruit en geen FRANSEN.

30 augustus 2018 om 22:57

Nou nou, Nederland is net zo bang om talent kwijt te raken aan bijvoorbeeld Spanje. Het doet me denken aan een club dat alles met ook maar een beetje talent wegplukt bij amateurclubs op zeer jonge leeftijd.

30 augustus 2018 om 22:58

Ik las laatst nog dat de KNVB baalde dat ze asensio niet hebben kunnen strikken...

30 augustus 2018 om 22:59

Ach, Asensio is ook niet in NL opgeleid, maar die had ik er toch graag bijgehad in het NL elftal. Helaas koos die ook niet voor NL.

30 augustus 2018 om 23:00

Clubs leiden op en met het oog om hun door te verkopen.
Dus Messi moest eigenlijk ook voor Spanje kiezen aangezien hij daar is opgeleid??

30 augustus 2018 om 23:43

Makkelijks scoren? Iemand heeft een Marokkaanse nationaliteit l; dan vraag je het toch gewoon?

31 augustus 2018 om 00:03

Vraag me wel eens af of voetballers die soort waardelozen disscussies wel eens lezen. Onrelevante bullshit altijd. Zo’n jongen moet gewoon lekker doen waar die zich fijn bij voelt. Altijd die moraalridders die vinden dat voetballers morele verplichtingen hebben aan het land waar ze hun opleiding hebben genoten en blablablabla. Gewoon doen waar ze zich fijn bij voelen en waar zij gelukkig van worden!

31 augustus 2018 om 07:28

Marokko is sws een armoedig land ben je er wel is geweest? Ik snap wel waarom ze allemaal hier zitten haha.

31 augustus 2018 om 08:05

Goed gedaan Sherlock Holmes! Marokkanen zijn naar Nederland gekomen voor de financiele kansen, hier zijn. Dat wist ik nog niet. Je bent vast de eerste die dat heeft bedacht

Lijkt mij niet een speler die de komende jaren in aanmerking gaat komen voor het NL elftal.

31 augustus 2018 om 06:31

Idrissi is direct betrokken bij twaalf doelpunten in zijn laatste elf basisplaatsen voor AZ in de Eredivisie.

2 september 2018 om 18:15

@ryan1990

Dat maakt een speler niet automatisch goed genoeg voor Oranje.

Een leuke speler voor Az en de eredivisie maar hij gaat het niet halen voor het Nederlands elftal. Je hebt straks (hopelijk) Bergwijn en Kluivert die doorkomen en je kan nog wel een tijdje gebruik maken van Depay en Promes.

30 augustus 2018 om 23:15

Mee eens! Dit is geen speler die ooit het niveau zal halen wat je moet willen voor Oranje, net als Mazraoui. Oranje moet hopen op grotere talenten, ant zulke spelers gaan je echt niet terug helpen naar de top.

alleen jammer van ziyech. de rest is toch niet goed genoeg.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

30 augustus 2018 om 23:07

Jij druk je mening wel heel graag door of niet

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn.

Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

Idrissi red Oranje niet zeg ik zelf, mocht het lukken dan zouden en het maar een paar wedstrijden zijn. Marokko zou naar mijn mening beter voor hem zijn.

30 augustus 2018 om 23:03

Nog één keertje! Sorry moest even, zie t vaker hier gok dat het niet aan jou ligt.

Hoe komt hij aan een dubbel paspoort? Geboren en getogen in Nederland, nooit in Marokko gewoond toch? Ik vind dergelijke dubbele paspoorten nogal twjfelachtig, maar die opinie heeft verder niet met voetbal te maken.
Hij moet vooral gaan waar hij zich het best bij voelt. Ik weet niet of hij de ultieme versterking voor het NL elftal is, iig niet nu, maar je weet nooit hoe jonge spelers groeien.

30 augustus 2018 om 23:08

Dat is precies het probleem. DIe gasten krijgen of ze willen of niet een Marrokaans paspoort. Dat doen ze om zoveel mogelijk macht uit te oefenen in het buitenland. Een Marrokaan echter die als postbode werkt in Nederland hoeft niks van de Marrokaanse overheid te verwachten.

Het is gewoon in en in triest dat mensen in het algemeen zich laten leiden door prehistorische gedachten.

30 augustus 2018 om 23:48

Ja man, paspoorten en nationaliteiten zijn echt een prehistorisch concept....

2 september 2018 om 18:17

Het opdringen van een nationaliteit wel...

30 augustus 2018 om 23:08

Allebei zijn ouders zijn Marokkaans. Dat lijkt me wel reden genoeg om een Marokkaans paspoort te hebben. Daar hoef je niets voor te doen. Met een Marokkaanse ouder krijg je die nationaliteit bij je geboorte automatisch.

30 augustus 2018 om 23:30

Als je ouders Marokaans zijn, kunnen ze bij de geboorte van een kind aangifte doen bij de Marokaanse ambassade en dan krijgt hun kind gewoon een Marokaans paspoort.

Hetzelfde geldt voor Turken. Dat is dan ook de reden dat ze allemaal de dubbele nationaliteit hebben, hun ouders kiezen ervoor een Marokaans paspoort of Turks paspoort aan te vragen. Nederland vind dat allemaal prima en geeft ze dan ook een Nederlands paspoort waardoor ze twee nationaliteiten krijgen. Voor de Turkse jongens geldt wel dat ze het Turkse leger in moetenm ze hebben daar dienstlicht.

30 augustus 2018 om 23:48

Hij komt aan een dubbel paspoort omdat zijn ouders Marokkaans zijn...is het zo raar om ook Marokkaans te zijn?

Paniek in de tent. Sjonge jonge, laten we eens stoppen met die hysterie dat mensen met dubbele nationaliteit niet voor Oranje willen spelen. Zijn we echt zo wanhopig geworden dat we moeten gaan bedelen om spelers. Kom op zeg, Ziyech is van iedereen misschien de enige speler die van meerwaarde zou zijn geweest. De rest zijn gewoon 13 in een dozijn, en daar hebben zat genoeg van.

30 augustus 2018 om 23:27

Bekijk het anders. Wat nou als de KNVB besluit om mensen met dubbele nationaliteiten, en dan met name marrokaanse en Turkse, niet langer te selecteren voor de jeugdselectie en daar geen tijd meer in te steken. Is dat dan rasicme of een gevolg. Zie dat namelijk echt gaan gebeuren met het gezeik dat zich de laatste tijd allemaal voordoet. Denk dat de wereld op het moment dat, dat uitgesproken wordt echt te klein is, maar niet onbegrijpelijk.

30 augustus 2018 om 23:36

Dat lijkt me niet meer dan normaal. Voetballers die graag zouden willen voetballen voor Oranje krijgen geen plek in de opleiding bij de Knvb wanneer de elftallen vol zitten. Als die spelers die wel de opleiding genieten dan niet voor Oranje willen uitkomen, dan is dat heel raar.

De Knvb zal de loyaliteits vraag eerder moeten stellen en de spelers een overeenkomst moeten laten tekenen dat ze voor Oranje willen spelen voordat ze gaan investeren in jongens met een dubbel paspoort. Tot op heden wordt dat nog niet gedaan maar het lijkt me eerlijk gezegd niets meer dan een kwestie van tijd.

Sowieso speelt de disscusie met de dubbele nationaliteit de laatste tijd veel meer, zeker nu Turkije in oorlogen in Irak en Syrie betrokken is en Turkse Nederlanders daar in het leger dienen.

Denk eerlij gezegd dat de meeste Nederlanders nu wel voor een systeem met een enkele nationaliteit zijn, waarbij mensen met een dubbele nationaliteit een keuze moeten maken welke nationaliteit ze willen hebben.

30 augustus 2018 om 23:50

Ik herhaal DE KNVB LEIDT GEEN SPELERS OP!!!!!!!!

Begin je weet met je loyaliteit; geef eens antwoord op de vraag; waar blijkt jouw loyaliteit aan Nederland uit?

31 augustus 2018 om 01:25

De jeugd elftallen van de Knvb zijn wel degelijk als opleiding voor Oranje bedoelt, de Knvb heeft er niet voor niets dik in geinvesteerd. De bedoeling is om jonge spelers aan internationall voetbal te laten wennen, aan internationale toernooien te laten wennen zodat ze later beter presteren in Oranje. Dat is nou net de hele opzet.

Waarom denk je dat ze plannen maken zoals winnars van morgen? Dat is allemaal bedoeld om straks weer succesvol te zijn met Oranje.

Als spelers niet van plan zijn om later voor Oranje te gaan spelen, dan is het toch logisch die plekken te geven aan spelers die wel voor Oranje willen spelen?

31 augustus 2018 om 08:11

Clubs leiden spelers op en maken spelers beter. Oranje is slechts een schooluitje van 2 weken. Daar valt naast een unieke ervaring niet veel te leren. Je wordt als speler gevormd bij je club, en als je goed genoeg bent wordt je geselecteerd om je land te vertegenwoordigen. Meer als dat is het niet. Dus moeten al die buitenlandse spelers die op jonge leeftijd naar door clubs naar Nederland zijn gehaald dan straks ook allemaal voor Nederland gaan kiezen?

31 augustus 2018 om 10:41

Voetballers worden opgeleid bij BVO’s en en spelertjes van Ajax PSV en Feyenoord spelen ook zat internationale toernooien!!

DE KNVB LEIDT GEEN SPELERS OP!

2 september 2018 om 18:25

@badrmaghrani

Ik zie je telkens reageren omtrent die soort onderwerpen en telkens belicht je heel subjectief slechts 1 kant van de medaille. Hij zegt niet dat de Knvb spelers opleidt. Hij geeft enkel aan dat de Knvb op den duur waarschijnlijk actie gaat ondernemen als blijkt dat mensen met een dubbel paspoort die hier geboren en getogen zijn niet meer voor Oranje kiezen.

Dat is simpelweg een logisch gevolg om ervoor te zorgen dat de Knvb geen tijd, energie en middelen in jongens steken die uiteindelijk toch niet voor Oranje zullen kiezen. Je denkt toch zeker niet dat de Knvb gaat staan toekijken? Dat heeft niets met bevolkingsgroepen op zich te maken, maar het is een logisch gevolg voor de huidige trend.

Nou en? Lekker laten gaan als die jongens dat willen. Er loopt genoeg toptalent rond dat wel voor Oranje kiest.

Belachelijke reacties hier: waarom voor Nederland kiezen terwijl ze nooit als Nederlander worden gezien geboren en getogen hier en nog spreken we van mocro mafia Marokkaanse hangjeugd en criminaliteit onder Marokkaanse jongeren. Maar zodra ze talent in iets hebben worden ze Nederlander genoemd en raar vinden dat ze zich niet Nederlands voelen.

30 augustus 2018 om 23:24

Smoesje generatie 1 : ja het is moeilijk wennen aan nieuwe cultuur.
Smoesje generatie 2 : ja het is moeilijk er vallen tussen 2 culturen.
Smoesje generatie 3 : ja het is moeilijk jullie zien ons niet als NL er.
Ben nu al benieuwd wat generatie 4 voor smoes zal hebben

30 augustus 2018 om 23:30

Het is toch gewoon een feit dat er altijd over Marokkanen wordt gesproken. Tenzij het Nederland wat kan opleveren, want dan ben je ineens wel goed genoeg om een Nederlander genoemd te worden.

30 augustus 2018 om 23:44

Maar zijn het wel smoesjes of is het gewoon de realiteit?

De eerste generatie werd door de Nederlandse overheid gezellig bij elkaar gezet in één wijk. Ja dan is het moeilijk wennen aan een nieuwe cultuur.

De tweede generatie krijgt vervolgens vanuit school de Nederlandse cultuur mee, maar thuis krijgen ze voornamelijk de Marokkaanse cultuur mee. Dan hang je inderdaad een beetje tussen de 2 culturen.

Ik maak zelf deel uit van de derde generatie en ik kan je 1 ding vertellen. Als je vanaf de kleuterklas jarenlang marokkaan of allochtoon wordt genoemd, dan krijg je niet echt het gevoel dat je een Nederlander bent vooral als kind niet. Het helpt ook niet dat een (hele) kleine groep je negatief behandelt, simpelweg omdat je ouders ergens zijn geboren. Ja, het beste is om je gewoon erover heen te zetten en door te gaan met het leven, maar op een gegeven ben je er wel echt klaar mee.

Ik ben van mening dat het zeker van allebei de kanten moet komen, als je wilt dat de volgende generaties zich echt Nederlands voelt. Maar het zijn zeker geen smoesjes van de eerste generaties en de Nederlandse overheid heeft overduidelijke fouten gemaakt, die mede hebben gezorgd voor deze “issues”.

30 augustus 2018 om 23:51

Snoes generatie 4; het gaat jou geen moer aan hoeveel nationaliteiten ik heb! Ik speel en juich voor wie ik wil en als jou dat niet bevalt dan mag jij lekker de boom in!

31 augustus 2018 om 06:15

Echt gesproken als een NEDERLANDER haha...

31 augustus 2018 om 10:01

Ja is dat een feit? Kan je dat onderbouwen met statistieken? Of is het een generalisatie vanuit je onderboek, je weet wel, dat waar je zo op tegen bent als Wilders het doet.

Niet iedereen is tegen mensen met Marokkaanse roots. Ze zijn er wel, dat zeker, maar zo zijn er ook zat Marokkanen die zich totaal niet willen aanpassen aan onze cultuur en hun best willen doen op de arbeidsmarkt.

Generaliseren is beide kanten op fout. Voor welk land een voetballer kiest, zal me aan m'n reet roesten, dat doen die jongens gewoon vanuit eigen belang. Idrissi is niet goed genoeg voor Oranje, dus kiest hij voor Marokko, moet hij weten.

2 september 2018 om 18:35

@marocberkane

Is dat dan echt zo vreemd? Mensen die iets toevoegen aan de maatschappij zullen veel sneller geaccepteerd worden dan mensen die alleen voor onrust zorgen. Dat heeft niet eens zozeer iets met de achtergrond (afkomst, roots) van iemand te maken.

Een persoon met een Marokkaanse achtergrond die de Nederlandse taal machtig is, een goede opleiding heeft (of in ieder geval hard werkt) en de normen en waarden hier in Nederland mede omarmt, zal gewoon geaccepteerd worden.

Je hebt er natuurlijk altijd gekken rondlopen, maar die lopen in alle vormen, maten en nationaliteiten rond. Ik heb net zo weinig respect voor iemand die hier geboren en getogen is en weigert zich met het land waar hij/zij woont te identificeren dan iemand die mensen met een andere achtergrond volledig generaliseert en ze niet accepteert.

30 augustus 2018 om 23:29

Totdat ze zich moeten melden in Marokko vanwege de dienstplicht. Dan voelen ze zich ineens wel Nederlander. Dan is de binding met Marokko plots wat minder.

30 augustus 2018 om 23:44

Nee dat is niet zo want die dienstplicht werkt hellemaal niet zoals jij denkt
1. Buitenlandse marokkanen zijn niet verplicht te komen

2. De mensen die werken of studeren hoefen ook niet mee te doen

3. Het is alleen voor de jeugd tussen de 19 en 25

4 dat betekend dus dat het puur is geregeled om al die hangjongeren van de straat te halen die niks beters doen

30 augustus 2018 om 23:57

Dat heeft ook niks te maken met binding met het land. Ik denk dat als er in Nederland nu een dienstplicht zou zijn zich ook niemand zou willen melden.

30 augustus 2018 om 23:38

De reacties zijn niet belachelijk, het is gewoon raar dat als je hier geboren wordt, hier opgroeid, je ineens gaat voetballen voor het land waarnaar je op vakantie gaat.

Het hele systeem met dubbele nationaliteit is raar, denk ook dat het over niet al te lange tijd ophoudt te bestaan en mensen een keuze moeten maken welke nationaliteit ze willen hebben.

30 augustus 2018 om 23:53

Nee het is niet raar; JIJ vindt het raar, kennelijk vinden anderen dat niet raar want anders ze het noet gedaan toch?

En dat ele systeem met dubbele nationaliteit is niet raar; JIJ vindt het raar...ik ben geboren en getogen in Nederland, met Marokkaanse roots en Marokkaans opgevoed dus ik ben zowel Nedetlands als Marokkaans...is het dan raar om een dubbele nationaliteit te hebben?! NEE!!!!

30 augustus 2018 om 23:55

Het is wel logisch dat veel autochtone Nederlanders moeite mee hebben om het te begrijpen. Wanneer je maar één cultuur, taal en gebruiken meekrijgt is het makkelijk kiezen voor een land. Maar de meeste Marokkanen krijgen zowel de Nederlandse taal en cultuur mee als de Marokkaanse. Wij hebben daarnaast veel familie wonen in Marokko en het blijft het land waar je ouders en soortgenoten vandaan komen, dan is het lastig om die affiniteit af te breken en te zeggen dat je alleen Nederlands bent.

30 augustus 2018 om 23:58

Dit weet hij, dit is em al 80.000 keer uitgelegd maar sommige mensen willen het niet begrijpen

31 augustus 2018 om 00:07

Ja maar je kan het beter 80.000 keer uitleggen dan helemaal niet. Daarvoor zijn deze discussies, misschien dat zij het dan wel gaan begrijpen. Reden genoeg voor mij om het vaker blijven uit te leggen.

Kiezen voor je vakantieland...blijft lachwekkend.

30 augustus 2018 om 23:42

Het is echt wel meer dan een vakantieland. Een land waar je beide ouders vandaan komen en waarvan je met de betreffende cultuur en gebruiken bent opgevoed. Daar heb je echt wel een binding mee.

Daarnaast wordt in Nederland geen kans onbenut gelaten om duidelijk te maken dat je daarvandaan komt. Dus ik zie het probleem niet helemaal in denk ik.

30 augustus 2018 om 23:55

Sommige mensen willen het niet begrijpen, zonde van je tijd om daar tijd in te steken

Prima toch, als ie voor Marokko wil spelen moet ie lekker voor Marokko spelen....Geert wou heel graag minder minder minder marokkanen; zo krijg die wel een beetje zijn zin

31 augustus 2018 om 01:19

Wat heeft Wilders nou met voetbal te maken? Net alsof NL elftal op een 3e rangs voetballer als Idrissi zit te wachten laat hem alsjeblieft voor marokko kiezen

31 augustus 2018 om 06:19

Wat heeft voetbal met een marokkaans passpoort te maken? of dankbaarheid met de keuze voor interland carriere??

31 augustus 2018 om 10:42

Oranje bestaat uit 3e rangs voetballers....

Waarom doet Nederland dan geen beroep meer op Afellay?

Het is een keuze en geen verplichting. Succes Idrissi

Snap niet waarom hier zo veel heisa om wordt gemaakt. Was er ook een probleem bij Messi toen hij voor Argentinië koos i.p.v. Spanje? Hij heeft zijn opleiding ook genoten in Spanje en voor een Spaans jeugdelftal gespeeld. Maar in Spanje is hij een held en wordt hij niet door 50% v.d. supporters uitgekotst omdat hij niet voor Spanje heeft gekozen.

Veel Marokkanen zijn gewoon te trots om echt te integreren. Ze willen in alles de clash met Nederland en de Nederlandse cultuur aangaan. Prima hoor maar wat doe je hier dan vraag ik me af. Denk dat het haantjesgedrag intern goede prestaties van het Marokkaan elftal ook vaak in de weg staat.

hallo Wat in NED satire is? Wordt in zuidelijke landen als beledigend ervaren! mvg ritje

hallo Dat Ziyech niet voor NED heeft gekozen is gekomen door van Basten toen hij als trainer van Heerenveen werkte met Ziyech. Toen had hij ruzie met Ziyech! En adviseerde de toenmalige bondscoach ( Danny Blind) om Ziyech niet op te nemen in het NED elftal! HIj vond hem te lastig! En zie nu? mvg ritje

Is niet meer dan logisch dat de Marokkaanse bond hier zoekt naar talent en dat probeert te binden. Eerlijk gezegd denk ik dat enkel Ziyech het niveau Nederlands elftal aankan van alle Nederlandse Marokkanen. Dat was een gemiste kans, aangezien hij wel openstond voor het Nederlands Elftal. Dat kun je Ziyech en de Marokkaanse bond niet kwalijk nemen, maar Danny Blind. En laten we wel wezen: voor het gros van de Marokkaanse jongens geldt dat zij een veel grotere kans op een interlandcarrière in Marokko hebben, dan in Nederland. Anders krijg je gevalletjes zoals Douglas destijds.

31 augustus 2018 om 10:46

de Tijden zijn veranderd; Oranje is echt niet zo veel beter dan Marokko

31 augustus 2018 om 11:26

Noem mij dan eens één speler op (naast Ziyech) die een Nederlands paspoort heeft en aanspraak zou maken op speeltijd in Oranje.

31 augustus 2018 om 11:36

Karim el Ahmadi en Bousouffa nu niet meer, maar twee jaar terug zeker wel en Nordin Amrabat ook; die heeft dit WK bewezen een hele goede voetballer te zijn.

31 augustus 2018 om 11:45

Als ik de beste opstelling zou moeten maken combinatie Oranje/marokko.....met dit elftal zou Oranje zich wel kwalificeren voor het EK

Cilissen
de Vrij
Benatia
van Dijk
Hakimi
Wijnaldum
Ziyech
Amrabat
Harit
Depay
Dost

Logische keuze, zal voor Oranje nooit in aanmerking komen. Interlandvoetbal is toch prachtig, dat wil iedere speler meemaken. Als het dan voor Oranje niet kan en je bent ook Marokkaan, dan speel je voor Marokko.

Dat vermoeiende geneuzel over ondankbaarheid en verraad slaat echt nergens op. Zolang iemand zich normaal gedraagd mag hij van mij 40 nationaliteiten hebben.

Man man man; weer die reacties als: Goeie keuze, zou nooit goor Oranje in aanmerking komen!

Waar zaten jullie de afgelopen vier jaar met jullie hoofd? Oranje is niet meer het Oranje van vroeger!!! Oranje is Europese middenmoot!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren