Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kishna kiest voor opvallend rugnummer na transfer naar Lazio

Laatste update:
/

Ricardo Kishna stapte recent over van Ajax naar Lazio, omdat hij naar zijn zin te weinig kansen kreeg in Amsterdam en graag van omgeving wilde veranderen. Mino Raiola bracht hem naar Rome en daar is Kishna nu in voorbereiding op het nieuwe seizoen. Hij treedt straks de Serie A binnen met een opvallend rugnummer: 88.

Lazio maakt bekend dat Kishna met 88 gaat spelen en dat is bijzonder te noemen. De ‘H’ is de achtste letter van het alfabet en de combinatie 88 wordt wel geassocieerd met Heil Hitler. Lazio heeft in eigen land bovendien de reputatie van fascisme: de harde kern is al regelmatig in opspraak gekomen vanwege racistische leuzen en acties.

Kishna, zelf van Hindoestaanse komaf, heeft zich mogelijk niet goed laten informeren over de lading die verbonden is aan het nummer 88. Het Algemeen Dagblad memoreert dat Gianluigi Buffon aan het begin van dit millennium nummer 88 kreeg bij Parma en dat daar flink wat ophef over ontstond. Hij wisselde vervolgens van nummer en legde uit de betekenis van 88 of ‘HH’ niet te kennen.


Vind jij dat Ricardo Kishna eigenlijk een ander rugnummer zou moeten kiezen bij Lazio?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Waarom zou hij ook 88 kiezen? Als het nou nog je geboortejaar is ofzo, maar dit is wel erg vreemd. En is er bij Lazio niemand die heeft gezegd dat Kishna dat beter even niet kan doen?

6 augustus 2015 om 18:31

Soms kiest een spits 99 als 9 reeds bezet is. Ik weet niet of dit hier het geval was en hij 8 wou en het bezet was, maar da's een mogelijke verklaring. Edit: zij het een onwaarschijnlijke

speelt Inler niet ook met nummer 88 bij Napoli? wat mij betreft mag Kishna deze ook gewoon houden...

6 augustus 2015 om 19:17

Lazio heeft daarentegen wel een iets heftiger verleden betreft fascisme

6 augustus 2015 om 22:55

Hij kan beter zijn voeten laten spreken als proberen op te vallen met ongein als rugnummers.

Boe hoe ... Hernanes (ex-Lazio) speelt nu bij Inter ook met rugnummer 88. Inter heeft ook een overwegend rechtse aanhang, maar daar hoor je ook niemand over. Allemaal achterliggende theorieën verzinnen achter rugnummers e.d. is gewoon een vervelingsbezigheid van een matige journalist, geen nieuws.

6 augustus 2015 om 18:10

Inderdaad. Zo kan je overal wel wat negatiefs vinden.

6 augustus 2015 om 18:19

Toch wist ik meteen dat het om 88 ging toen ik de titel las, bij een club die ook wel nazio Roma wordt genoemd vanwege de rechtse aanhang. Nou snap ik ook wel dat er niets antisemitisch aan een nummer is, en voor wat dat aangaat, de liederen over de geuzennaam van Ajax ook geen antisemitisme als achterliggende gedachten heeft, maar ik vind het wel opmerkelijk. Als de aanhang van lazio ook echt zo extreem is als wordt gezegd, dan zal de symboliek hen ook niet ontgaan denk ik.

6 augustus 2015 om 19:48

Dit dus. Ik denk dat Kishna het best verkopende shirt gaat hebben komend seizoen.

6 augustus 2015 om 20:43

Had Ronaldinho dat niet ook bij AC Milan? Of was dat 80?

6 augustus 2015 om 20:59

80, zijn geboortejaar.

On: als dit echt de reden is vind ik 't walgelijk. Maar mocht er een andere reden zijn, wie zijn wij dan...

Wat een onzin. Het nummer is 88 en zoveel letters hebben we niet in ons alfabet. De mens ziet ook overal wat in...

6 augustus 2015 om 18:24

(Aanhang van) Lazio staat bekend om haar fascistische ideeën, dan is het toch opmerkelijk te noemen dat ze dit cijfer gebruiken. Het is algemeen bekend dat 88 tevens voor HH (Heil Hitler) staat. waarom moeten ze dan toch 88 nemen, er zijn zat cijfers om uit te kiezen..

6 augustus 2015 om 18:34

@znathan
Algemeen bekend nog wel!! Poeh poeh.

Over Lazio en hun aanhang zijn we het eens. Maar De Vrij voetbalt ook daar. We hebben er geen problemen mee dat hij bij Lazio voetbalt. Het probleem is het nummer, en dat vind ik symboolverkrachting. Men moet ophouden achter alles zulke zware ladingen te geven. Als men alles tot de Woii terugbrengt en er zo een lading aangeeft, zal men op een gegeven moment die vergelijking zat worden.

6 augustus 2015 om 19:31

Ik ga ook niet dagelijks gebukt onder de betekenis van 88, maar de ophef over het nummer als rugnummer is al oud, zoals hierboven ook al staat aangegeven en in Italië is het wel algemeen bekend onder voetbalsupporters. Vergelijk het bijvoorbeeld met de opblaasbananen bij Feyenoord - AS Roma vorig jaar. In Nederland hebben die bananen geen enkele racistische bedoeling, maar in Roma zagen ze dat heel anders, met alle gevolgen van dien. Die wisten de Uefa te verleiden tot een flinke boete en een wedstrijd zonder supporters. Zo gek kan het dus lopen.

Men moet nu niet van alles een probleem gaan maken. Gaan we nu Kishna als fascist bestempelen omdat hij met nr. 88 speelt? Waar ik wel geinteresseerd in ben, en dit niet in dit stuk teruglees is wat de werkelijke redenen zijn voor Kishna en Lazio om voor dit nummer te kiezen.

Dus de argumenten van Kishna en Lazio zien we niet, wel deze nare interpretatie. Dit is wel zoeken naar imagoschade. Men moet hiermee niet spotten, vind ik.

Ik snap bovendien de toevoeging dat Kishna "van Hindoestaanse komaf is" niet. Wat is de meerwaarde van deze info?

6 augustus 2015 om 18:03

Toch begrijp ik wel waarom zijn medespeler Onazi niet voor 88 gekozen heeft

Nee even alle gekheid op een stokje, het is veel te vergezocht dit. Dat Hindoestaanse kan ik alleen maar uitleggen dat ze proberen aan te geven dat hij als non-blanke vast geen racist / fascist zal zijn, hoewel: kwam de swastika ook niet van de hindoes??? Conspiracy theorists, you have the floor!

6 augustus 2015 om 18:13

haha.. ja, zo kunnen we alles met elkaar in verband brengen.

Nee, maar ik kan het ook zien als: Kishna is hierin geen 'echte' Nederlander. Een soort van distantiëring van zijn keuze.

Ik vind dit soort journalistiek heel heel vervelend. Men moet dit soort simpele beslissingen niet zo negatief brengen en daar zo een lading aan geven. Ik hoop ook niet dat dit te maken heeft met zijn keuze om Ajax te verlaten en dat er vanaf nu enkele journalisten de opdracht hebben gekregen hem als een persona non grata neer te zetten. Het is een harde wereld.. en iedereen denkt aan zichzelf, maar er zijn ook grenzen.

6 augustus 2015 om 19:13

Lees nog eens het artikel door... in het verleden is er in Italie ophef rond dit nummer ontstaan, niet hier! Wat zijn afkomst betreft... ook hier leert de ervaring dat gekleurde jongens wel eens rascistisch bejegend worden. Heeft dus helemaal niets met Nederland te maken en hoe wij er tegenaan kijken, maar de impact die het in Italie zou kunnen hebben.

6 augustus 2015 om 20:51

Ik zou je aanraden mijn reacties aandachtig te lezen. Alles wat er in staat, staat er met een reden. Ga er maar van uit dat een redelijke schrijver deze opmerkingen maakt en probeer te begrijpen wat er staat.

Ook weer zo ver gezocht zeg. Het is gewoon een nummer. Dat mensen er weer allemaal theorieën aan gaan verbinden slaat nergens op.

Ben benieuwd of Frits Barend hier nog een sneer richting Ajax in ziet, alhoewel, wat kan me die hele Frits Barend schelen.

88. Nederland Europees kampioen.

6 augustus 2015 om 18:34

Inderdaad, dat klinkt toch al een heel stuk positiever.

Past helemaal bij de belevingswereld van die jongen dat hij dit niet weet of zich hier niet over heeft laten informeren.

lucky nr in heel azie!

Ach hij staat daar helemaal niet bij stil, denk dat hij gewoon iets heeft met nummer 8. De vraag is komt hij wel in de basis?

Dit is wel héél vergezocht. De huidige generatie associeert dat getal totaal niet aan die uitspraak volgens mij. Sterker nog, ik associeer 88 eerder met een geluksgetal dan met neo-fascisme, aangezien het in veel culturen als zodanig wordt beschouwd. Daarnaast kun je het ook zien als bijvoorbeeld "hip-hop" en is het bovendien een getal wat vaak voorkomt in American football en ijshockey als ik met niet vergis, aangezien in een digitale druk geen voller nummerbedrukking denkbaar is.
Het is maar wat mensen willen zien.... Persoonlijk vind ik het ophef om niets. Elk nummer heeft wel een discutabele achtergrond. Zullen we nummer 4 dan ook even taboe verklaren, omdat dit in door veel culturen het getal van ongeluk en dood is?

Perfect nummer.

Het is namelijk gelijk aan het gemiddeld aantal minuten dat Kishna per wedstrijd op de bank zit.

6 augustus 2015 om 19:16

Nummer past inderdaad goed bij een tribuneklant c.q. bank warmhouder.

Wat een onzin weer, laat hem toch gewoon dat nummer dragen en geen aandacht aan schenken. Ze moeten ook altijd overal wat achter zoeken.

88' is mijn geboortejaar, en ik gebruik dat getal graag. Ze zien ook wat ze willen zien he...

Ga er van uit dat hij dit niet wist, maar lijkt me voor Kishna niet verstandig om bij Lazio met nummer 88 te spelen.

vind het vergezocht en geloof ook niet dat kishna dat bewust doet. Ik zou desondanks een ander nummer nemen om gezeur te voorkomen.

Oranje is in '88 Europees kampioen geworden in Duitsland. Mag dat allemaal dan wel eigenlijk? 18 Zou dus ook een verkeerd nummer zijn, want de initialen van Adolf Hitler. Dan 36, 40, 45 verbieden en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mooi voer voor numerologen, maar voetballers moeten zich met voetbal bezig houden.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren