Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Hoe is het verval van regerend landskampioen Feyenoord te verklaren?

Laatste update:

ROTTERDAM - Komende zondag staat het treffen tussen Feyenoord en PSV op het programma. Vorig seizoen boekten de Rotterdammers in de eigen Kuip een 2-1 zege op de huidige koploper van de Eredivisie, waarmee men een belangrijke stap richting de uiteindelijke landstitel zette. Bijna exact een jaar later bedraagt de achterstand van Feyenoord op PSV maar liefst twintig punten. Hoe is het waanzinnige verval van de regerend landskampioen te verklaren? Een analyse van Voetbalzone aan de hand van statistieken van Opta.

Door Chris Meijer

Feyenoord zag afgelopen zomer de nodige spelers vertrekken. Met Terence Kongolo (AS Monaco), Rick Karsdorp (AS Roma), Eljero Elia (Medipol Basaksehir) en Dirk Kuyt (gestopt) vertrokken vier spelers die tijdens de kampioenswedstrijd tegen Heracles Almelo (3-1) nog in actie kwamen. Daar tegenover stond de komst van Sofyan Amrabat (FC Utrecht), Ridgeciano Haps (AZ), Jeremiah St. Juste, Sam Larsson (beiden sc Heerenveen), Kevin Diks (gehuurd van Fiorentina) en Jean-Paul Boëtius (FC Basel), terwijl Steven Berghuis definitief overgenomen werd van Watford.

De eerste vier wedstrijden van het seizoen werden nog, weliswaar niet al te overtuigend, gewonnen door de Rotterdammers. Op de vijfde speeldag verloor Feyenoord met 1-0 bij PSV, nadat het meer dan een helft met tien man had gespeeld. De 0-2 nederlaag tegen NAC Breda, een week later, bleek het eerste teken van wisselvalligheid. In eigen huis werd er ruim verloren van Ajax (1-4) en gelijkgespeeld tegen PEC Zwolle, VVV-Venlo en sc Heerenveen. Buitenshuis wist Feyenoord niet te winnen van onder meer ADO Den Haag, Roda JC Kerkrade, VVV-Venlo en Vitesse. Zodoende is de achterstand van Feyenoord op PSV inmiddels opgelopen tot twintig punten.

Exact een jaar geleden, toen Feyenoord na de wedstrijd tegen PSV ook 24 wedstrijden had gespeeld, hadden de Rotterdammers maar liefst 21 punten meer dan nu. De ploeg van trainer Giovanni van Bronckhorst scoorde vijftien keer meer en kreeg negen doelpunten minder tegen. Maar het voornaamste probleem: Van Bronckhorst speelde in het kampioensjaar vrijwel het hele seizoen met hetzelfde elftal. Brad Jones kende een uitzonderlijk jaar onder de lat. Aan de verdediging met Karsdorp, Eric Botteghin, Jan-Arie van der Heijden en Kongolo veranderde gedurende het seizoen weinig, al misten de backs wel enkele wedstrijden door blessures. Het middenveld, bestaande uit Tonny Vilhena, Karim El Ahmadi en Jens Toornstra, bleef ook vrijwel het hele seizoen intact. Nicolai Jörgensen, Steven Berghuis en Eljero Elia vormden bijna het hele seizoen de aanvalslinie van Feyenoord, al kampte laatstgenoemde een tijdje met een blessure. Het was veelzeggend dat Van Bronckhorst Dirk Kuyt op gegeven op de bank moest zetten, omdat hij simpelweg geen plek voor hem had in het elftal.

Hoe anders is het dit seizoen voor Van Bronckhorst. Al vroeg in het seizoen raakte het centrale duo van vorig seizoen, Botteghin en Van der Heijden, langdurig geblesseerd. In de verdediging moest de oefenmeester van de Rotterdammers in de eerste seizoenshelft geregeld puzzelen, want ook St. Juste, Haps, Bart Nieuwkoop, Miquel Nelom en Sven van Beek kampten met blessures. Zodoende werd middenvelder Renato Tapia omgeturnd tot centrale verdediger, terwijl ook Kevin Diks noodgedwongen in het hart van de verdediging werd geposteerd. Met name het gebrek aan vastigheden in de defensie lijkt het grootste verschil met vorig seizoen. Uit cijfers van Opta blijkt dat er bij Feyenoord dit seizoen maar liefst 48 wijzigingen werden doorgevoerd ten opzichte van het competitieduel daarvoor. Bij geen enkele club in de Eredivisie werd er zoveel veranderd dit seizoen.

Jan-Arie van der Heijden en Eric Botteghin vormden vorig seizoen het vaste centrale duo bij Feyenoord.

Mede door de vele wijzigingen zijn de defensieve cijfers van Feyenoord aanzienlijk minder dan vorig seizoen. Zo krijgen de Rotterdammers gemiddeld per wedstrijd meer schoten tegen (10,5 om 9), meer schoten op doel tegen (3,7 om 3,1) en het belangrijkste: meer doelpunten tegen (1 om 0,7). Feyenoord incasseerde tot dusver 24 tegendoelpunten, slechts één minder dan in het gehele vorige seizoen. Het aantal verwachte tegendoelpunten, een statistiek die aan de hand van een groot aantal variabelen aangeeft hoe groot de kans is dat een kans resulteert in een doelpunt, is gestegen van 0,9 naar 1,1. Het verschil tussen het verwachte en daadwerkelijke aantal tegendoelpunten is dit seizoen (0,1) kleiner dan vorig jaar (0,2), want betekent dat meer kansen resulteren in een doelpunt. Voornaamste reden hiervoor lijkt de vorm van doelman Jones, die vorig seizoen een behoorlijk aantal grote kansen wist te stoppen en hier dit jaar een stuk minder vaak in slaagt.

Overigens is het verval niet puur aan de defensie te danken, want ook in aanvallend opzicht presteert Feyenoord minder goed dan vorig seizoen. In aanvallend opzicht was er tot dusver iets meer vastigheid, want Nicolai Jörgensen en Steven Berghuis krijgen, indien fit, altijd een basisplaats. Op de linkerflank was er minder zekerheid, want Boëtius, Larsson en Bilal Basacikoglu startten allemaal al eens op die positie. Nu de Zweed geblesseerd is en Basacikoglu een schorsing uitzat, was Van Bronckhorst wel genoodzaakt om voor Boëtius te kiezen. Vorig seizoen was Eljero Elia vrijwel het hele seizoen de vaste linksbuiten en na 24 wedstrijden had de 31-jarige vleugelaanvaller zeven doelpunten gemaakt, terwijl Larsson en Boëtius momenteel allebei op drie treffers staan. De totale productie van Elia stokte uiteindelijk op negen doelpunten en acht assists in de Eredivisie.

Overigens wordt het gemis van Elia nog duidelijker als je verder kijkt dan alleen doelpunten en assists. Hij zorgde gemiddeld per wedstrijd voor meer (succesvolle) dribbels en schoten op doel dan Larsson en Boëtius. Zij creëerden daarentegen tot dusver wel meer kansen voor hun medespelers, maar met zijn dribbels zorgde Elia voor meer gevaar en hij was dus ook gemiddeld gezien een stuk effectiever dan zijn opvolgers. Het moet ook wel gezegd worden dat aanvalsleider Jörgensen vorig seizoen in een aanmerkelijk betere vorm stak dan nu. Na 24 wedstrijden had de Deen destijds al vijftien doelpunten op zijn naam staan, terwijl dat er nu pas zeven zijn. In de zes competitieduels na de winterstop schoot Jörgensen pas vier keer op doel. De spits krijgt bovendien een stuk minder grote kansen: vorig seizoen was zijn verwachte aantal doelpunten per wedstrijd 0,7, terwijl dat nu 0,46 bedraagt.

Ook Toornstra (drie treffers minder) en Karim El Ahmadi (vier treffers minder) scoorden voorlopig minder dan vorig seizoen. Kuyt was in heel vorig seizoen goed voor twaalf doelpunten. Alleen Berghuis (zeven treffers meer) en Vilhena (vier treffers meer) scoren dit seizoen vaker, maar niet genoeg om de doelpuntenproductie gelijk te houden aan die van vorig seizoen. Het komt ook niet uit de lucht vallen dat Feyenoord minder scoort, want de Rotterdammers creëren dit seizoen simpelweg minder (grote) kansen. Het gemiddelde aantal schoten per wedstrijd (16,2 om 17,9), het aantal schoten op doel (6,5 om 7,1), het verwachte aantal doelpunten (1,8 om 2) en dus het aantal doelpunten (1,9 om 2,5) nam af. Het verschil tussen het verwachte en daadwerkelijke aantal doelpunten is dit seizoen (0,5) bovendien een stuk groter dan vorig jaar (0,1), want erop kan duiden dat Feyenoord vorig seizoen een stuk scherper was in de afronding of dat het in bepaalde fase simpelweg ook wat meer mee zat.

Natuurlijk heeft Van Bronckhorst dit seizoen ook te maken met iets dat niet zo makkelijk te verhelpen is: een vormdip. Zo maakte Toornstra vorig seizoen een uitmuntend jaar door, terwijl hij dit seizoen toch aanmerkelijk minder presteert. Hetzelfde geldt voor Jörgensen en Jones, die vorig jaar een betere jaargang doormaakten. Daarbij komt een fenomeen dat niet in statistieken te vangen is: vorig seizoen zat het op bepaalde momenten meer mee dan nu het geval is. Ook speelde Feyenoord dit seizoen in de groepsfase van de Champions League: wedstrijden die meer weerslag op het team kunnen hebben dan de duels in de Europa League van vorig seizoen. Komende zondag kan Feyenoord weliswaar alsnog een rol spelen in de titelstrijd. Indien er in De Kuip van PSV gewonnen wordt, ligt de kampioensrace tussen de Eindhovenaren en Ajax weer helemaal open. Toch zullen de gedachten in de selectie van de Rotterdammers nog wel even teruggaan naar exact een jaar geleden...

Denk jij dat vorig seizoen een uitzondering is geweest voor Feyenoord?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooie analyse,
En als je puur naar de statistieken kijkt en de blessures dit jaar achterin lijkt alles te verklaren.
Toch denk ik dat buiten het gemis van Kuyt er nog iemand gemist wordt die wel nog steeds speelt: karim elahmadi hij is werkelijk geen schim meer van vorig jaar en verder is brat jones ook minder... zo zie je maar hoe een paar spelers bepalend zowel positief als negatief kunnen zijn.

24 februari 2018 om 12:45

Ela, Kuijt, Kongolo en Karsdorp. Ja dat waren de beste vaak bij Feyenoord. Nu valt bijna de hele linke kant weg. Dan ben je vleugellam, bovendien met de mentaliteit van Kuijt had je makkelijk bij de beste drie kunnen blijven. Zo een speler is gewoon goud waard. Maar met Van Persie ga je zowieso voor de top 3 van Nederland. Hij had je zelfs kampioen gemaakt als je een fitte Van Persie had vanaf het begin van het seizoen.

Het ligt puur aan de enorm matige aankopen die Van Geel heeft gedaan, niets meer en niets minder. Uiteraard is Gio ook een matige trainer, maar de schuld ligt in mijn ogen nog meer bij Van Geel.

24 februari 2018 om 01:02

Welke aankopen waren voor dit seizoen zo matig dan? Ok, ik ben geen enorme fan geworden van Diks, maar Berghuis, Haps, Larsson, Amrabat en St. Juste vond ik juist erg goede aankopen.

24 februari 2018 om 01:07

Met nadruk op vond Ze hebben aal nog niet gebracht wat er van ze verwacht werd Zie ook niemand stappen maken

24 februari 2018 om 02:54

Ik vind dat St. Juste, (met name) Haps en Berghuis geslaagde aankopen zijn. Het verschil tussen Larsson, Boetius en Elia is echter erg groot. Amrabat komt er ook nog wel, maar is ook nog niet echt geslaagd. Sowieso zijn veel spelers uit vorm die vorig seizoen erg sterk speelden, en dan heb je nog de blessures. Nee, aan de aankopen ligt het niet in mijn ogen. Velen hebben ook gewoon potentie. Kijk naar het complete middenveld (waar je veel meer van had verwacht), de ongekende hoeveelheid blessures in de defensie en het gemis van Jorgensen een periode. Het zit gewoon niet mee.

24 februari 2018 om 15:51

Larsson is leuk voor Heerenveen, maar niets voor Feyenoord. Hij is veel te traag en in de kleine ruimtes bij Feyenoord kun je dus nooit een man voorbij spelen zonder startsnelheid. Amrabat is een domme kracht, kan alleen beuken, maar heeft een te lage handelingssnelheid en te weinig voetballend vermogen.

Haps en St Juste zijn degelijk, maar voor veel te veel geld gehaald, Berghuis prima, Boetius is werkelijk waar een schande dat je die terug hebt gehaald en dan laat ik Vejinovic en Bilal even buiten beschouwing.

Voor povere, nietszeggende eredivisie spelertjes wordt gewoon meer dan de hoofdprijs betaald, er is bijna 30 miljoen uitgegeven en er staat totaal geen kapitaal op het veld. Een Diks huren is een blunder van jewelste, geen creatieve nummer tien aantrekken, geen spelverdeler voor op het middenveld, buitenspelers met mankementen, nee sorry, ik kijk verder dan mijn neus lang is.

Edit: 30 miljoen uitgegeven, genoeg geld lijkt me? Dolberg koste 1 miljoen euro, Sanchez koste 5 miljoen euro, zoiets heet scouten.

25 februari 2018 om 14:24

Bij Vejinovic vraag ik me toch af of dat niet aan iets bij Feyenoord ligt... Bij AZ speelde hij de eerste wedstrijden prima. Veel werk, en hij gaf heel veel assists. Weghorst lijkt wel vleugellam zonder hem.

24 februari 2018 om 01:17

Helemaal mee eens. Al je transferinkomsten uitgeven aan spelers van subtoppers die af en toe uitblonken in de eredivisie. Weinig creativiteit, slechte scouting en risicovol beleid. Alleen Berghuis en St Juste zijn een meerwaarde.

24 februari 2018 om 02:55

Ik vind Haps ook absoluut een goede aankoop. Amrabat heeft ook toekomst bij Feyenoord, maar het ontbreekt nog aan een creatieve speler. Hopelijk komt deze komende zomer en kan hij concurreren met Gustafson.

24 februari 2018 om 07:47

Dat is het type beleid dat van Geel al 20 jaar voert bij Willem II, AZ, Ajax, Roda JC en nu Feyenoord. Dit mag geen verrassing zijn.

24 februari 2018 om 01:48

De aankopen zijn inderdaad meer voor de breedte. De vraag is echter wel of vorig jaar uitzonderlijk goed was of dit haar uitzonderlijk alechr. De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar vorig jaar was ook gewoon zeker een uitschieter.

24 februari 2018 om 03:15

De club was simpelweg niet klaar voor een kampioenschap. Men moet ook gewoon realistisch blijven en inzien dat Ajax en PSV momenteel gewoon een maatje te groot zijn. Dan doel ik vooral op het financiele aspect.

24 februari 2018 om 11:23

Je kon ze moeilijk verwijten geen kampioen te worden tuurlijk met als reden dat ze er nog niet klaar voor waren. Ajax en Psv waren vorig seizoen dan geen maatje te groot. Ik persoonlijk vind dat Feyenoord in de periode dat Ajax 4 jaren kampioen werd voetballend niet onder deed voor Ajax. Zelfs attractiever.

24 februari 2018 om 08:33

Vraag me ook af hoe groot dat scoutingsapparaat van Feyenoord nu werkelijk is. Als je kijkt naar de selectie, zijn het bijna allemaal spelers die vroeger ook een Eredivisie verleden hadden. Jones, Botteghin, Berghuis, Toornstra, El Ahmadi, St Juste, Diks. Noem het maar op

24 februari 2018 om 10:00

Feyenoord heeft geen scouting. v Geel koopt wat goed of redelijk is in ere divisie dus er zit nooit geen verrassing bij. Alleen uit eigen jeugd soms

24 februari 2018 om 11:26

Waar had van geel dan betere spelers mee moeten kopen?
Een neres of lozano is niet te betalen.

24 februari 2018 om 13:22

El fenomeno bedoelt dat Feyenoord met een goede scouting wellicht een aantal verrassingen uit bv Zuid-Amerika had kunnen halen, in de categorie net onder Lozano en Neres. Nu komt hij aan met spelers die je tijdens de samenvattingen bij Studio Sport af en toe ziet uitblinken in de subtop van de Eredivisie. Weinig fantasievol waarvan het bij allen nog maar zeer de vraag was of ze echte versterkingen zouden worden.

24 februari 2018 om 15:29

Dat zijn aanvallers, die zijn nou eenmaal wat duurder. Maar een Sánchez haalde je ook voor 5M op, bijna even duur als St.Juste, dusja het is zeker mogelijk (maar ook risicovoller).

24 februari 2018 om 15:29

Vergelijk met wat Ajax doet: Die halen Tagliafico en Wober samen voor 11.5 miljoen, in vergelijking tot de 10.8 die Feyenoord voor Haps en St. Juste betaalt, dat is geen gigantisch verschil. Verder heeft Lozano maar twee miljoen meer gekost dan Berghuis, ook een verschil maar geen gigantisch verschil. Verder was Midtsjo ook goedkoper dan Amrabat, en die doet het ook gewoon goed. En ook Linssen was een goedkoper, en tot nu toe beter, alternatief voor Boetius. Qua geld hadden die aankopen misschien iets meer gekost, dat is waar, maar nou ook weer niet onoverkomelijk veel.

24 februari 2018 om 16:32

Stravven, bedankt voor je constatering en analyse! De verschillen zijn kleiner dan ik dacht qua aankopen onderling van de gehele traditionele top drie.

24 februari 2018 om 16:14

Ja wat Feyenoord dus verkeerd doet is om niet de jeugd de kans te geven. Zo een Chong die was al een van de beste, schijf die gast dan door naar een hoger team. Dan was hij wellicht gebleven, omdat hij wellicht eerder kan debuteren bij Feyenoord 1. Aangezien zij niet echt aantrekkingskracht hebben zoals Ajax en Psv, moet Feyenoord de talenten op zo een manier langer aan zich binden. Dan gaan spelers denken, ik kan bij Feyenoord eerder debuteren in het eerste dan bij Ajax en Psv. Dan is ineens het geld ondergeschikt.

24 februari 2018 om 16:46

Dat is wel achteraf praten want toen ze de aankopen deden riep iedereen dat ze weer kampioen zouden gaan worden.

24 februari 2018 om 17:08

Nee, ik was fel tegen de komst van Amrabat en Larsson, dat staat zwart op wit. Enkel mensen die denken dat iedere leuke speler van een subtopper het ook kan maken bij de top drie dacht dat.

24 februari 2018 om 18:35

Onzin. Het ligt puur aan het feit dat vorig seizoen vrijwel alles mee viel. Wedstrijden die je nu met 1-0 verliest wonnen ze toen met 1-0. Grote gemis vind ik Elia. En El Ahmadi en Vilhena heersten op het middenveld, dat is dit seizoen veel minder. En daarnaast natuurlijk dat ze vorig seizoen vrijwel het hele seizoen met dezelfde 11 hebben gespeeld.

25 februari 2018 om 11:36

Dit vind ik zo makkelijk achteraf... Uiteindelijk gaat het erom dat de spelers die vertrekken adequaat worden vervangen. Daar leek het wel degelijk op aan het begin van het seizoen. Enige dat je vGeel kunt aanrekenen is dat de selectie een echte leider mist en een creatieve middenvelder erbij was geen overbodige luxe geweest (al werd je wel kampioen met hetzelfde middenveld).

Dat gelul over scouting vind ik ook te makkelijk. Feyenoord kan niet zoals Ajax gokjes nemen van 5 à 6 mln. Het lijkt allemaal risicoloos als je naar Sanchez kijkt, maar het had ook een Cassiera kunnen zijn.

Nu kan je toch wel zien dat Gio een matige trainer is en de spelers die hij nu tot zijn beschikking heeft helemaal niet Feyenoord waardig zijn. Dit kan je van Geel zeer kwalijk nemen want koopbeleid is zeer slecht. De spelers die nog over zijn van kampioenselftal spelen zeer ondermaats en er is geen 1 speler die op staat en zegt dat het anders moet. Het doet toch zeer in mijn ogen hoe Feyenoord voetbald, totaal doelloos en mochten ze een keer winnen is het nog niet aan te gluren. Als het om van Persie gaat, weet ik niet wat ik er van moet denken. Zelfs met van Persie in hey team is het nog niks.

24 februari 2018 om 07:37

Ik was ook zeer kritisch over de komst van Van Persie, maar daar beleeft Feyenoord toch een hoop plezier van.
Uiteraard kan hij de wedstrijden noet alleen winnen en moet hij het doen met medespelers als Boetius, Diks, Bilal, Tapia etc.
Er zit teveel middelmaat in dit team om hoge ogen te gooien.

24 februari 2018 om 12:05

FraXz. Ik vind Tapia niet in dat rijtje passen, maar voor de rest ben ik het roerend met je eens.

24 februari 2018 om 07:51

Ik vind dat gio die roeit met de riemen die hij heeft het eigenlijk maximaal doet. Als hij straks weer met de beker staat dan heeft hij in 3 jaar 3 prijzen en hoort hij denk ik zomaar bij de meest succesvolle feijenoordtrainers allertijden. Ik vind eigenlijk Cocu een stuk minder want altijd als die 20 minuten voor tijd de leiding heeft met een goal verschil wisselt hij defensief en krijgt hij al menig keer de deksel op zn neus omdat zn ploeg dan achteruit gaat lopen.
Gio is kampioen geworden met de 3e sterkste selectie van nl geef hem de credits.

24 februari 2018 om 11:45

Cocu staat bovenaan met een selectie die vooraf als nummer 5 van de competitie werd ingeschat. Hoe goed is Cocu dan wel niet? Cocu speelt juist naar de mogelijkheden van zijn selectie. Dat PSV al menig keer de deksel op de neus heeft gekregen door achteruit te lopen is gewoon niet waar: de enige keer dat dat gebeurde was tegen Groningen.

24 februari 2018 om 13:24

"ik vind eigenlijk Cocu een stuk minder want altijd als die 20 minuten voor tijd de leiding heeft met een goal verschil wisselt hij defensief en krijgt hij al menig keer de deksel op zn neus"

Menig keer? Geef eens meer dan 1 voorbeeld dan? Cocu doet het juist uitstekend gezien de selectie die hij heeft. Niemand gaf PSV enige kans voorafgaand aan het seizoen, maar kijk eens wat Cocu met realistisch voetbal voor elkaar heeft gekregen.

24 februari 2018 om 14:03

Laatste voorbeeld afgelopen week met de wissel mauro junior en daarvoor Lukassen brengen...

24 februari 2018 om 14:23

Je moet met 10 man vol op de aanval gaan bedoel je Ramon? Mond spoelen!

24 februari 2018 om 16:05

Ik zei dus 'meer dan 1 voorbeeld' Ramondore. En dat gaat je over dit seizoen dus niet lukken. Dus 'menig keer' is gewoon klinklare onzin.

24 februari 2018 om 17:24

Dus jij vond zijn wissel tegen Ajax uit bij verdwijnen locadia een logische? Dat bergwijn bleef zitten en de jong erin kwam terwijl heel de ploeg naar achteren stond geplooid? En tegen Feyenoord thuis ondanks de overwinning door zn negatieve speelwijze achteruitlopend tegen 10 man eigenlijk uit hun sokken gespeeld... moet ik nog even doorgaan?

24 februari 2018 om 19:25

Ja ga maar even door joh. Tegen Ajax was géén defensieve wissel, wel een domme keus om de jong te brengen ipv bergwijn. Tegen Feyenoord werden drie punten gehaald, dus geen deksel op de neus. Met tien man tegen elf man een defensieve wissel toepassen is iets wat elke coach zou doen, dat er geen overwinning werd behaald kun je niet op het conto van Cocu schrijven. Enkel en alleen uit bij Groningen heeft Cocu de deksel op zijn neus gekregen met zijn defensieve wissel. Pure onzin wat jij hier verkondigd. Vier maal puntverlies in de competitie (Heerenveen uit en thuis, Ajax uit en Groningen uit), dus meerdere malen de deksel op de neus gekregen is pertinent niet waar. Eerst even de feiten checken voor je je onderbuik laat spreken!

24 februari 2018 om 21:10

En heel wat keren gelukkig weggekomen uit bij Zwolle uit bij Heracles waren echt gelukjes en spreek dat nou niet tegen ook daar ontbrak het aan voetballend vermogen en thuis tegen pec stond heel PSV ook op eigen helft de eerste helft en hadden ze een fout nodig van de keeper van Zwolle om in de wedstrijd te komen uit tegen Sparta wordt bij de 1-1 een overtreding niet gezien anders winnen ze daar ook niet.. trouwens om iemand even aan te vullen.. ik weet zeker als je tegen Heerenveen mauro laat staan en Hendriks eraf haalt voor Lukassen dan win je hem gewoon want dat defensieve wisselen met 10 man lokt alleen maar uit en dan gaat een Heerenveen geloven! Ik laat mijn onderbuik niet spreken heb alleen een heel ander voetballend idee dan Cocu/PSV ik word wel graag vermaakt als ik bij mijn club kom en heb de laatste 2 kampioenschappen van Ajax het voetbal vervloekt wat ze speelden en de nederlaag tegen graafschap toen 2 minuten na de klap geroepen dat het een gestolen kampioenschap zou zijn geweest.. ik vind dat zogenaamde topclubs in Nederland het publiek met al hun dure spelers iets moeten bieden en zo moeilijk is dat niet maar het begint bij het tactisch strijdplan en hoe er uiteindelijk gewisseld word..

24 februari 2018 om 21:28

Dit verhaal spreek ik ook niet tegen ramondore; wat ik tegenspreek is je uitspraak dat Cocu menig maal het deksel op de neus heeft gekregen na een defensieve wissel. Wellicht dat je niet precies weet wat 'de deksel op de neus krijgen' betekent. Ik sta ook niet te juichen als lukassen er weer eens in wordt gebracht, maar gezien het materiaal waar Cocu mee moet werken vind ik het niet onbegrijpelijk. Maar we gaan te ver offtopic. Fijne avond verder!

24 februari 2018 om 21:51

Jij ook! Ik begrijp je verder ook wel! Mischien heb ik te veel samen gevoegd (Twente uit vorig jaar erbij in mijn hoofd) dus excuses daarvoor.

24 februari 2018 om 16:29

Roel...jij bent de kampioen der negativiteit?
Ach jongen toch...het hele leven zit je tegen kennelijk, kom op man iedere dag gaat de zon weer op met nieuwe kansen voor ieder ons ook voor jou😉

Een titel ‘Hoe is het verval van Feyenoord te verklaren’, en vervolgens komen met dat er spelers zijn weg gegaan, spelers zijn gekomen en minder goals voor en meer tegen. Dat hadden we zelf ook wel kunnen bedenken.

24 februari 2018 om 01:16

Ja precies. Wij kunnen het bedenken. Maar dat is niet onderbouwd. Vz komt nu met een artikel vol met cijfers statistieken en gegevens. Zodat ze een goede analyse kunnen maken ipv een gevoel of een gedachte uit te gaan. Chapeau voor vz

24 februari 2018 om 01:20

Het verval en slechte prestaties staan gelijk aan elkaar. Een verklaring zoeken voor de slechte prestaties, dat zou betekenisvol zijn.

24 februari 2018 om 07:32

Het gebrek aan creeren van goede kansen en defensief wat minder zijn. Voorbeeld: Jorgensen schoot 4x op doel na de winterstop. Dan breng je dus als team te vaak je spits niet in stelling.

24 februari 2018 om 07:54

Dat laatste kan ook deels aan de spits liggen, want 4 schoten is wel heel weinig. Kan mij niet voorstellen dat van Persie op minder schoten staat en die heeft toch veel minder gespeeld.

24 februari 2018 om 13:26

Denk dat Feijenoord ook een grote fout heeft gemaakt door Jorgensen niet te verkopen. Behalve als hij een goed WK gaat spelen, zal zijn waarde erg zijn gedaald.

Ook Jørgensen heeft zo'n 6 wedstrijden ofzo gemist (kan meer of minder zijn)

Vorig jaar zat er ook gewoon een bak geluk mee. Denk aan winnende goals in blessuretijd tegen NEC en Utrecht, de videoref met Zoet/psv, geen blessures, geseponeerde rode kaarten en ga maar door.

Als het dan even niet meezit, val je al snel terug naar je 'normale' niveau, zoals dit seizoen. Als je dan ook nog wat blessures hebt, krijg je dit.

24 februari 2018 om 08:36

El Ahmadi scoorde ook regelmatig terwijl hij normaal gesproken weinig scoort. Ook maakten ze regelmatig meteen een doelpunt, meestal uit 1e kans. Alles zat er gewoon in dat seizoen voor Feyenoord, werkelijk alles.

24 februari 2018 om 11:38

Ik mis ook de gedrevenheid die Je vorig jaar zag. De laatste wedstrijden die ik zag afgelopen weken daar leek het alsof de spelers de wil om te winnen niet meer hebben. Allemaal zo gelaten. Dan mis je op zo'n moment een Dirk Kuyt. Dat draait een Van Persi echt niet om.
Denk ook dat de chemie weg is tussen spelers en trainer.

Volgens mij heeft dat puur met mentaliteit te maken. Vorig seizoen hadden ze Kuijt die het toen ook al matige elftal toch een extra morivatieboost gaf. Zo iemand is er helaas voor Feijenoord niet meer, zelfs Gio weet het af en toe ook niet meer😉

In dit stuk wordt het verval van Feyenoord verklaard. Of dit de juiste redenen zijn, maakt me niet zo veel uit. Typerend was ook dat juist na de eerste doordeweekse afstraffing van Manchester City de boel in elkaar donderde.
Waar iedereen het wel mee eens kan zijn is dat Feyenoord in diep verval is geraakt. Hopelijk voor één seizoen. Maar velen hier zeggen dat dit het niveau van Feyenoord is en vorig jaar een uitschieter.
Feyenoord moet de rest van het seizoen gaan bouwen aan volgend seizoen, want in de competitie is door dit grote verval geen eer meer te behalen.
Mocht dit Feyenoord zondag van PSV verliezen komt dit door dit verval en niet op inzet, of mentaliteit.

Gio moet vervangen worden wil er niet aan denken om nog 1 jaar zo een laffe trainer te zien. Hij praat alles recht wat krom is, hij wijt alles aan kleine situaties terwijl er een veel groter probleem is. Mocht er geen goede vervanger zijn moet er een goede selectie samengesteld worden en dan kan Gio mee tot we de juiste vervanger vinden. El ahmadi prachtige speler maar wat speelt tie zwak zeg rare momenten vn druk zetten zn mannetje vaak laten lopen. Vilhena mag zwaar verkocht worden echt zo een slechte speler vind ik dat voegt letterlijk niks toe tja vorig jaar wel kwa verdedigend maar tis niet om aan te zien. Ik begrijp ook echt niet waarom we nooit eens een echte beslissende creatieve 10 aankopen. Ik zeg Bilal, Tony, Jorgensen(mits goeie prijs en vervanger) verder nog Diks en Boetius onmiddelijk verkopen. El ahmadi laten banken om de routine erbij te houden. Met 2 echt goede gerichte aankopen een rechtsback en een creatieve 10 of een creatieve snelle spits die zich wil bewijzen en het niet erg vind om te banken, zodat Jorgensen het op 10 kan proberen en Rvp in de spits. Ikvind dat we dan gewoon goed mee moeten kunnen doen om het kampioenschap volgend jaar en nog fysieke middenvelder(transfervrij)die de baas kan zijn op het middenveld. Daar heb je in de Franse ligue bijv. een hoop van. 3 aankopen dus kijk ergens in buitenlandse competities genoeg goeie spelers die niet veel hoeven te kosten á la Jorgensen. Word er echt knettergek van dit jaar kijk niet eens met plezier meer naar dit bijeen geraapt zooitje. Er hoeft niet heel veel veranderd te worden gewoon een paar cruciale veranderingen. Maar Gio is daar niet zovan en mocht dat bekend zijn bij het bestuur dat Gio dit goed vind allemaal en het alleen maar een dip vind dan onmiddelijk wegsturen.

24 februari 2018 om 16:16

Alsof GIo vervangen de oplossing is. De kwaliteit van de selectie daar gaat het om. Gio vervangen zou gewoon de aandacht afleiden van waar het echt om gaat; kwaliteit. MEt een andere trainer is het vooral veel plezier.....tot de 1e wedstrijden en Vilhena niet Iniesta is geworden en El ammadi geen Kante

25 februari 2018 om 07:43

Die 2 die jij noemt moeten zwz plaats gaan maken. Ik vind dat Vilhena al een jaar of 2 te lang rond dwarrelt op het veld bij ons. KAE moet ook gewoon zichzelf en de club respecteren als hij op de bank word gezet je ziet dat het niet meer kan hij word overal voorbij gelopen. Ook voor jou Gio is zo goed als zn kwaliteit die hij heeft maar hij heeft geen lef geen variatie alles is zo voorspelbaar. Dus zeg ik het nog een keer mits er geen 2 maximaal 3 goede frisse jongens bijkomen moet Gio echt vervangen worden, want ik weet zeker dat een andere trainer de problemen van dit elftal allang had gezien. Denk dat er ook veel meer in zat kwa punten en vertoonde spel, vond de aankopen best wel goed maarja als je aankomt met Amrabat rechtsback en laten banken alleen maar voor godsamme Tonny Vilhena. Of dat je Tapia centraal achterin laat spelen terwijl je Botteghin en Jan arie op de bank heb ? Uit bij Venlo heb ik gezien dat Gio totaal niet geschikt is als hoofdtrainer. Hij heb echt geluk gehad met Dirk afgelopen jaren die iedereen op het veld coachtte en op sleeptouw nam. Je ziet aan alles Gio is geen echte hoofdtrainer daar komt hij echt tekort voor.

- Ervaring (gemis van Elia en Kuyt)
- Drive (altijd lastig na een kampioenschap)
- Meer blessures tov vorig seizoen (botteghin, vd Heijden, Haps, Nieuwkoop)
- Dipjes (jones, Boetius, Jorgensen, Vilhena)
- Ivm bovenstaande problemen geen automatismes

Er wordt veel te ingewikkeld gedacht. Vorig jaar had Feyenoord gewoon een topseizoen. Zoals Perez steeds zegt, dit seizoen laat zien hoe knap ze het hebben gedaan. Nu wordt gedaan alsof Elia de grote man is. Maar met Elia (en Kuyt) in de ploeg werden ze in 15/16 gewoon op 21 punten 3e. De afstand waar ze nu ook op staan.

Ik zei vorig jaar dat Feyenoord nooit kampioen kon worden aangezien men dan 20 doelpunten meer moest maken en er 20 minder tegen moest krijgen. Onmogelijk als er alleen 1 spits bij komt Wat gebeurd er? Ze scoren er 24 meer en krijgen er 15 minder tegen met praktisch dezelfde spelers als het jaar ervoor. Dan kan je alleen maar van een topseizoen spreken. OOk niet gek aangezien men voor het eerst in 20 jaar kampioen wordt.

Dit seizoen zitten ze gewoon op hetzelfde niveau als het jaar ervoor. Gegeven de begroting is dat niet gek. Aankopen waren prima voor Feyenoord begrippen. Net onder Ajax en Psv. Die kopen Lozano en Neres dat kan Feyenoord gewoon niet betalen.

Feyenoord is qua publiek een topclub, niet qua prestaties of begroting. Ook volgend seizoen gaat Feyenoord geen kampioen worden. Tenzij ze weer een uitzonderlijk jaar gaan hebben maar de historie leert dat dit een uitzondering is.

De hele top 4 van vorig zijn vertrokken(!), en nog niet gelijkwaardig vervangen...dan kun je zo'n terugval verwachten vooral omdat je te maken krijgt met verlaagd zelfvertrouwen in een niet ingespeeld zoekend team zonder die automatismen op het veld, niet meer dan normaal dat je dan weer volledig opnieuw moet beginnen.
Dit verklaard ook de vormdip en vele blessures, als je psychisch niet meer goed in je vel zit.., volkomen logisch
De individuele klasse van v.Persie kan veel verdoezelen op korte termijn maar pas op de langere termijn kan de ploeg weer het ingespeelde team zijn als in het kampioensjaar.
Dat de ploeg toch nog in het bereik ligt van de 3e plaats is een verdienste van v.Bronckhorst en zijn staf...klasse!

24 februari 2018 om 20:58

Je hebt van de zomer 30 miljoen uitgegeven, daar komen de clubs waar wij nu mee concurreren voor de 3e plaats niet eens bij in de buurt. Dat jij zelfs durft te zeggen dat dit klasse is wat Gio doet is echt totaal lachwekkend.

Net als 2 seizoenen geleden 20 punten achter de nummer 1 eindigen, wat een drama coach. Dat we niet elk jaar kampioen kunnen worden is duidelijk, maar dit is het andere uiterste. Gio out.

25 februari 2018 om 01:18

Dat er 30 miljoen is uitgegeven is nog geen garantie voor succes, trouwens daar tegenover zijn er ook een paar verkocht..
De omstandigheden tov het vorig seizoen is onvergelijkbaar, v.Bronckhorst doet het goed met het materiaal die hij ter beschikking heeft!
AZ heeft een kwalitatief zeer goede selectie die al jaren een systeem hanteerd doorgevoerd vanuit de jeugd vergelijkbaar met die van Ajax, dat heeft Feyenoord niet vandaar dat Gio ook minstens een schaduwteam Jong Feyenoord wenst om zo beter en sneller in te spelen naar het 1e.
Jouw club moest vanuit een achterstand terugkomen en had vorig jaar echt alles mee tot zelfs de meest succesvolle Eredivisie club van de laatste jaren sinds Gio de trainersstaf leidt!
Schaam je om zo denigrerend op het team en v.Bronckhorst te reageren, wees trots op de club en steun ze ipv zo negatief te reageren.
Met het nieuwe stadion komen ook weer succesvolle jaren aan de horizon op, daar ben ik notabene als liefhebber van die ene Amsterdamse club van overtuigd.

25 februari 2018 om 14:36

Als je als club een goed plan hebt staan zou dat geen probleem moeten zijn. Bij AZ worden elk jaar de beste 3-4 spelers weggekocht, en die staan toch bijna elk jaar op de plek waar ze zouden moeten staan op basis van hun budget.

Jaar boven hun stand geleefd denk ik. Vorig jaar terecht kampioen maar alles heeft ook meegezeten.

Interessante statistische analyse. Nu luidt de vraag eigenlijk wat het verhaal achter die cijfers zijn. bijvoorbeeld waarom jorgensen opeens zoveel minder is, en kijkt naat zijn persoonlijke statestieken of het spel rondom hem. Lijkt me een leuk vervolgstuk. Verder zie je gewoon dat feyenoord net als een leicester vorig seizoen boven zijn kunnen presteerde.

Volgens mij 3/4 factoren.
1: Je centrale duo valt langdurig uit elkaar en dat is een heel groot gemis (met name Eric Botteghin).

2: Je keeper haalt niet het niveau van het jaar ervoor toen die echt heel goed was.

3: Elia was een wapen van links en zijn vertrek is niet goed opgevangen.

(4): Het middenveld zit genoeg kwaliteit alleen op 1 of andere manier is de balans niet goed en zijn ze lang niet zo constant en in mijn ogen is dat grotendeels te danken door een gebrek aan rust achterin.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren