Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Hoe Gullits jeugdliefde van dodelijke stadionramp naar faillissement ging

Laatste update:

In de roemrijke Nederlandse voetbalhistorie hebben we veel profclubs zien komen en gaan. Wat te denken van het AGOVV dat als kraamkamer gold voor spelers als Klaas-Jan Huntelaar, Dries Mertens en Nacer Chadli? Of Xerxes, de legendarische kweekvijver waar talenten als Willem van Hanegem en Coen Moulijn speelden. Of HFC Haarlem, de eerste club van Ruud Gullit die een verschrikkelijke stadionramp met dodelijke afloop meemaakte? In aflevering vier van Football Chronicles vertelt Voetbalzone de gedenkwaardige verhalen van de clubs die vanwege uiteenlopende redenen verdwenen uit het betaald voetbal.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Van hanegem komt van velox, Utrecht.

26 september 2022 om 17:06

Zeker! En debuteerde bij Xerxes in de Eredivisie.

27 september 2022 om 07:26

Alleen is dat nooit een bvo geweest en Xerxes wel.

27 september 2022 om 08:26

Velox ook! Twaalf jaar zelfs, tot de oprichting van fusieclub FC Utrecht in 1970.

27 september 2022 om 09:24

Tussen 1958 en 1970 speelde Velox betaald voetbal.

HFC Haarlem, zal toch altijd mijn club blijven. Als kleine jongen met mijn vader naar het stadion, handtekeningen vragen op de open dag. Wat mis ik die tijden. Nu 26 jaar en nog steeds heb ik het niet helemaal kunnen accepteren dat de hoofdstad van Noord Holland geen BVO heeft. Zonde..

26 september 2022 om 17:23

Inderdaad zonde, had stiekem gehoopt dat een investeerder als Red Bull eens ging kijken in Haarlem destijds..

26 september 2022 om 18:23

Ja dat zou wat zijn, maar helaas denk ik dat er nooit meer zoiets gaat komen. Eerlijk gezegd had ik meer verwacht van de gemeente destijds en lokale Haarlemse inwoners met een goed gevulde zak met hart voor het voetbal, nu heb je Koninklijke HFC in Haarlem die het prima doet, maar dat is toch anders.

27 september 2022 om 15:47

Ik denk dat de gemeente de club (lees supporters) liever kwijt dan rijk was. Op zich ook logisch want er zaten vrijwel geen normale mensen meer in het stadion. De harde kern is toen overgegaan op Haarlem Kennemerland en daar was er ook alleen maar gezeik. Ik snap dan dat de gemeente de club liever kwijt was. Zonde dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

27 september 2022 om 20:43

Red Bull investeert vooral in clubs met een groeipotentieel. HFC Haarlem was dat in die tijd simpelweg niet. Er was ook duidelijk geen draagvlak, afgaande op het faillissement.

28 september 2022 om 10:48

Geen normale mensen? Verklaar je nader. Je doet net alsof het elke week rellen was bij Haarlem

27 september 2022 om 15:05

"nu 26 jaar en nog steeds heb ik het niet helemaal kunnen accepteren dat de hoofdstad van Noord Holland geen BVO heeft."

Dat is inderdaad wel gek. Evenals de feiten dat:
- Amsterdam, de grootste stad van Nederland, maar één profclub heeft.
- Den Haag, de derde stad van Nederland, geen club op het hoogste niveau heeft.
- De hele provincie Drenthe tot drie jaar geleden nog nooit een eredivisieclub had.
- Er geen enkele Zeeuwse club in de ere-, eerste of tweede divisie speelt, en maar eentje in de twee derde divisies.

27 september 2022 om 15:53

Ik weet niet of deze feiten gek te noemen zijn Cabinessence.. voetbal is nu eenmaal een geldkwestie en de ligging van een club doet daar weinig aan af. Clubs als RKC Waalwijk (48.000) Volendam (22.000) en Heerenveen (18.000) inwoners hebben ook gewoon een ploeg in de eredivisie. Dat is, als je de omgeving bekijkt vreemd te noemen want er zijn veel grotere steden/gemeentes die geen club in de eredivisie hebben.

27 september 2022 om 17:41

Dat laatste feitje vooral! Dat er gewoon geen Zeeuwse bvo is en zelf niet in de 2de divisie. Qua verdeling van profclubs hier in Nederland is het inderdaad erg opvallend.

27 september 2022 om 18:05

@elninoo en Cabinessence het is deels zeker een geld kwestie. Maar ik denk in Nederland ook deels het ontbreken van een normale voetbalpiramide waardoor clubs met potentie nooit door kunnen stromen.

Hierdoor spelen in Amsterdam clubs als AFC of de Dijk nu geen profvoetbal terwijl ze daar best iets op kunnen bouwen (en ik meen in het geval van de Dijk ook wel willen).
Na het faillissement van FC vlissingen is er in iedergeval nog een keer een poging ondernomen om een licentie te krijgen voor een club uit Zeeland maar er waren er destijds geen beschikbaar.
En clubs als quick boys of ijselmeervogels trekken nu op een lager niveau vaak al meer bezoekers dan clubs aan de onderkant van de Kkd.

27 september 2022 om 20:55

Daar zijn echter wel argumenten voor te verzinnen.

Met Ajax in Amsterdam bijvoorbeeld is het gewoon heel lastig om er nog tussen te komen. Ajax heeft de sponsoren, de hele regio in kaart en de aantrekkingskracht. Dan helpt het ook niet dat het ook gelijk de grootste club van Nederland betreft. Wellicht zou er ooit nog een Amsterdamse club in de KKD bij kunnen komen, maar dat was inmiddels ook al wel gebeurd als dat reeel was. In plaats daarvan spelen daar nu beloftenploegen.

Den Haag is een ander verhaal. Er is simpelweg niet genoeg draagvlak om die club stabiel te krijgen. Van buitenaf lijkt de club veel potentie te hebben, maar buiten een succesperiode in de jaren 60 schommelt ADO tussen de grauwe middenmoot en het tweede niveau. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat veel Hagenezen niet zozeer iets met ADO hebben. Geen idee hoe dat ook alweer precies zit. Misschien een Hagenees of kenner die het uit kan leggen?

Drenthe heeft gewoon teveel clubs om zich heen. Dat is denk ik een samenloop van omstandigheden, waaronder historie. In het geval van Drentse clubs waarschijnlijk een gebrek daaraan. Nou heb ik geen idee wat het bedrijfsleven daar precies inhoudt, maar dat speelt vaak ook een rol. Clubs als PSV en FC Twente hebben daar veel aan te danken, buiten het feit dat beide clubs ook een flink operatiegebied hebben.

Voor Zeeland geldt misschien wel hetzelfde. Ik kan me voorstellen dat het veel interessanter is voor bedrijven om centraler te liggen en niet op een eiland. Ik vraag me dus af of een profclub daar uberhaupt mogelijk zou zijn in het moderne voetbal. Alles valt en staat met ligging en geld.

27 september 2022 om 17:09

Mooie tijden zeker. Ik heb bijna elke thuiswedstrijd gezien tussen zo 1992 en 2006, en geregeld wat uitwedstrijden meegepakt. Telstar en AZ uit natuurlijk standaard, maar ook andere leuke, zoals de bv de laatste wedstrijd in het oude Heerenveen-stadion (alhoewel we die volgens mij met 4-0 verloren).

De laatste jaren heb ik helaas wat minder gezien, en, toeval of niet, in de maand dat ze failliet gingen ben ik geemigreerd. Ergens op internet is nog altijd een korte docu te zien 'de sloop van het Haarlem-stadion', maar ik kan het nog steeds niet aan om het te kijken haha. Dus ik loop hier in het buitenland op mn 44ste nog steeds in mijn Mita-shirt en mijn zelfgemaakte Haarlem-shirt

27 september 2022 om 17:55

Dit soort verhalen vind ik erg leuk om te lezen, ik ben weliswaar iets jonger dan je maar het is mooi om te zien dat Haarlem nog steeds qua herinneringen voortleeft. De sloop van het Haarlem Stadion heb ik gezien, maar echt vrolijk word je niet dus ik begrijp je. Hahah nostalgie, heb hier ook een shirt liggen die bijna ouder is dan ik. En gelijk heb je, gewoon lekker blijven dragen. De club mag weliswaar niet meer bestaan, toch ben ik dankbaar dat ik een kort stukje ervan heb mogen meemaken.

27 september 2022 om 19:06

Inderdaad, mooie herinneringen aan een mooie tijd. Dat pakken ze ons niet meer af!

27 september 2022 om 19:09



Heb trouwens vorig jaar, via een vriend, 2 stoeltjes van de Kick Smittribune gekregen. Hij had ze geregeld via familie van Kick Smit. Die stoeltjes staan nu hier in Griekenland te pronken!

27 september 2022 om 21:38

Het is toch godsgeklaagd dat Hfc Haarlem (1.600.000), AGOVV (400.000) en SC veendam (500.000) 3 clubs voor in totaal "slechts" 2.5 miljoen failliet zijn gegaan. Clubs die prima een plek verdienden in de KKD en duizenden supporters hadden. Doodszonde.

28 september 2022 om 10:24

Eeuwig zonde inderdaad, en dan had je ook nog RBC, dat ging ook niet om veel geld.

Uiteindelijk ging het natuurlijk niet zo zeer om de openstaande schuld, maar meer om het totale plaatje. Agovv had 400k acute schuld bij de belastingdienst, maar gaf ook al aan nog een miljoen te kort te komen om het seizoen af te maken.

Uiteindelijk kun je het ook omdraaien. Als het je als club niet lukt om 400.000 euro bij elkaar te krijgen, heb je waarschijnlijk op de lange termijn sowieso een enorm probleem. Het is zoals je zegt een bedrag van niks, en nog kregen ze daar geen oplossing voor gevonden.

Ook de belastingdienst wil primair zijn geld terug. Als die op langere termijn cijfers zien waaruit je kan aannemen dat Agovv op de langere termijn wél had kunnen betalen, hadden ze geen failissement aangevraagd, maar een betalingsregeling gesloten.

Het is ontzettend zuur voor deze clubs, en zeker de oudere clubs, eeuwig zonde, maar uiteindelijk is een schuld als bijvoorbeeld Twente had (enorm bedrag door wanbeleid, maar wel een leefbare basis om dit af te lossen) makkelijker op te lossen dan een kleine schuld, maar eigenlijk geen enkele inkomsten.

Als Haarlemer vind ik het zo zonde dat er niks meer terecht gekomen van de club.. heb er zelf nog 2 seizoenen in de D’tjes gespeeld en na het faillissement nog met vrienden stoeltjes van de tribune opgehaald.

26 september 2022 om 23:34

Het was daarna ook zo vreemd om in het overgebleven oude complex te spelen als amateur.

27 september 2022 om 17:57

Ja uit spelen tegen Kennemerland met die oranje shirtjes, in het Haarlem stadion was toch wel vreemd

Met Veendam, Haarlem, Agovv en RBC hebben we deze eeuw vier clubs die failliet zijn gegaan. Had persoonlijk meer verwacht, zoals bijvoorbeeld Fortuna, ADO en Vitesse. Voor de grap eens in de geschiedenisboeken gedoken en in totaal zijn er ongeveer 120 voetbalclubs in het betaalde voetbal geweest.

27 september 2022 om 17:41

Fortuna is de enige club naar mijn weet die hoogstpersoonlijk door de supporters is gered. In de zin van Trots op Fortuna (TOF).

27 september 2022 om 21:04

Fortuna is gered door een eigenaar. Zonder die overname was Fortuna alsnog failliet gegaan.

27 september 2022 om 21:08

Clubs als ADO en Vitesse hebben aardig wat draagvlak en hun achterland biedt perspectief. Dan is er altijd wel iemand die te paaien is om die clubs over te nemen mits de situatie te overzien is. Fortuna is min of meer gered door een eigenaar. Ik vraag me af of zij het zouden redden zonder een eigenaar.

Clubs als Veendam, Haarlem, Agovv en RBC hadden simpelweg het draagvlak niet. Het bedrijfsleven zag er niets in, ze waren relatief klein en mogelijkheden tot groei was er ook niet echt. Dat maakt het voor een gemeente ook niet interessant om mee te doen. Dan gooi je geld in een bodemloze put. Het feit dat geen van hen na een doorstart weer omhoog geklommen zijn, geeft wel aan dat het draagvlak in relatieve zin nihil is.

Jammer is het inderdaad wel, maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat dergelijke clubs failliet gaan als het financieel niet meer loopt. Dat krijg je heel lastig nog op de rit. Dan kun je het lang rekken, maar uiteindelijk gaat het dan toch mis. Toch had ik ze graag nog in het profvoetbal actief gezien.

Zonde inderdaad… net zoals FC Wageningen en Veendam…

28 september 2022 om 10:35

Precies. Dat vind ik ook jammer, Vaak geweest met uitwedstrijden van Cambuur. Kan me de Wageningse Berg nog goed herinneren. Nacompetitie. Gerdo Hazelhekke. Dat stadion in Wageningen is er toch nog altijd?

Vergeet SVV uit Schiedam niet - met de kleine generaal als trainer....
zelf de jeugd doorlopen daar....mooie vereniging....

Vlissingen niet te vergeten

Tja het probleem was dat Haarlemmers wel sympathie hadden voor HFC Maar 60% van de voetballiefhebbers voor Ajax waren, 30-40% voor Feyenoord en 5-10% voor PSV. En ja zolang je dan 300-400 toeschouwers per wedstrijd hebt dan schiet het ook niet op. Kan me ook bekerwedstrijd ajax-haarlem herinneren waarbij op station Haarlem bijna iedereen een Ajax shirt aan had…

27 september 2022 om 17:05

300-400 toeschouwers, nou moet je niet overdrijven he. De aantallen waren zeker laag, maar in de pak m beet 15 jaar dat ik elke thuiswedstrijd bezocht lag het altijd tussen de 1400 en 2500. Dan praat ik over de jaren 1992-2006. De laatste jaren was ik helaas wat minder vaak in de gelegenheid te gaan, dus daar kan ik de aantallen wat minder goed van inschatten.

27 september 2022 om 18:03

Ik ben echt benieuwd naar je bron.

27 september 2022 om 22:48

HFC Haarlem had in het laatste desastreuze seizoen gemiddeld 1700 toeschouwers.
Een club als SC Veendam zat gemiddeld dik boven de 3.000

28 september 2022 om 10:50

Omdat iedereen van Haarlem met de bus ging…

Agovv, Veendam, Haarlem.

Zonde, allemaal mooie clubs.

Het overgrote deel van Haarlem voelde werkelijk helemaal niets voor de club. Ik koesterde nog enige hoop dat een eventuele promotie naar de Eredivisie omstreeks 2006 de club een positieve impuls zou geven, maar helaas troefde FC Zwolle ons toendertijd af in de play offs. Eeuwig zonde, maar het is niet anders.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren