Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het is mijn goed recht als international om niet meer mee te doen aan VI’

Laatste update:

Merel van Dongen staat nog steeds achter de boycot van Veronica Inside. De internationals van het Nederlands elftal gaan niet meer in gesprek met het tv-programma na een opmerking van Johan Derksen over een Zwarte Piet ('Weten we zeker dat dat Akwasi niet is?'). "Ik mis van beide kanten het inlevingsvermogen", zegt Van Dongen, die een toptransfer van Real Betis naar Atlético Madrid maakt, over het racismedebat.

"Het zou fijn zijn als we wat beter naar elkaar gaan luisteren. En over Veronica Inside: vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Ik begrijp de kritiek op onze boycot. Daar heb ik ook naar geluisterd, maar als je continu groepen mensen kwetst, dan komt er een moment dat mensen daar klaar mee zijn en de handen van je af trekken", vervolgt de Oranje Leeuwin tegenover het Algemeen Dagblad.

Racismedebat houdt aan: 'Hypocriet is dat zij straks als eerste in Qatar zitten'

Van Dongen is verbaasd dat men zo stond te kijken van de boycot. "Daarmee zeg ik niet dat de mannen van Veronica Inside niet meer mogen zeggen wat ze willen, maar dat ik daar als international niet meer aan meedoe. Niets meer, niets minder. Dat is ook mijn goed recht. Ik sta nog steeds honderd procent achter de boycot", aldus de 27-jarige verdedigster.

"Het staat zo ver af van de normen en waarden waar wij als Nederlands elftal voor staan", vervolgt Van Dongen. "Het kost niets om aardig te zijn tegen elkaar. Luister, van mij hoeft op televisie echt niet iedereen politiek correct te zijn. Maar ik mis wél het inlevingsvermogen op sommige momenten. Het is een huiskamersfeer, maar wel eentje met de impact van een verkiezingsdebat. Dat vergeet men wel eens."

Heb jij begrip voor de redenering van Merel van Dongen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wordt het niet eens tijd dat degenen die de boycot gestart zijn aan het woord komen? Ik heb wel een paar woordjes van Memphis gezien, maar van onze aanvoerders heb ik nog niet veel gezien. De spelers wie we er wel over horen, zoals Van Dongen nu, zijn niet de initiatiefnemers maar zijn solidair. Hun goed recht, maar ik wil de initiatiefnemers wel eens horen.

6 juli 2020 om 10:12

Wat verwacht je dat ze gaan zeggen? ‘Het is een keer klaar’ verder komen ze niet. Van een Wijnaldum of Virgil verwacht ik nog wel verstandige woorden, maar dat Depay zich zo gedraagt mag inmiddels geen verassing meer zijn toch?

6 juli 2020 om 10:20

Ik heb het idd ook meer over Gini en Virgil. Het lijkt me dat daar meer zinnige woorden in zitten dan in Memphis. Ik vind het grote probleem met deze discussie dat mensen zoals Memphis en Derksen hem voeren. De schreeuwers polariseren het debat.

6 juli 2020 om 12:59

@fcg95met je laatste zinnen ben ik het volledig eens. Er is zo'n ontzettend vertekend beeld van wat de gemiddelde Nederlander vindt. En degenen die jong zijn en dit nieuws tot zich krijgen gaan zowaar geloven dat er twee groepen in NL zijn die lijnrecht tegenover elkaar staan. De nuance is in de media helemaal zoek. Dat komt omdat spectaculaire nieuwskoppen meer clicks opleveren. Dit kan ik tegen jou zeggen, maar niemand die er verder wat mee doet. Geen enkel medium (ook VZ niet) dat daar verantwoordelijkheid in pakt. Als je extremisme normaliseert, dan vraag je om problemen.

6 juli 2020 om 10:16

no shit sherlock. Maar is er iemand die VI kijkt die het boeit of Merel van Dongen nog een interview aan het programma wil geven?mijn moeder vroeg wanneer ik weer op tv kwam, dus vandaar dat ik even vertel dat ik daar niet meer aan mee werk.

6 juli 2020 om 10:25

Wie het boeit is irrelevant, blijkbaar interesseert de journalist het, dus stelt hij de vraag en publiceert hij het antwoord. Vervolgens post VZ er wat over, en dat triggert jou genoeg om er op te reageren. En om op je vraag terug te komen, ja die zijn er ongetwijfeld, aangezien niet alle kijkers van mannen met een minachting voor vrouwenvoetbal zijn.

6 juli 2020 om 10:38

ik heb geen minachting voor het vrouwenvoetbal. Ik moedig alle soorten van sport enorm aan en ik vind het super leuk voor de vrouwen dat het vrouwenvoetbal zich zo enorm ontwikkelt. Maar dat gezegd hebbende, het interesseert mij nog steeds helemaal niks.

6 juli 2020 om 10:41

Reageer dan niet. Je zegt dat het je niet interesseert en dat het je niet boeit, maar nog genoeg om het even te laten weten, zodat iedereen die het leest weet dat het jou niet interesseert. Vraag ik mij af of iemand het ook boeit dat jou het niet boeit.

6 juli 2020 om 17:54

Het boeit mij enorm dat nederland79 het niet boeit. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Merel van Dongen gehoord. Vind het zelf ook apart dat ze hier een apart topic krijgt. Dat is hetzelfde wanneer een gemiddelde hoofdklasser hier zijn mening gaat verkondigen. (en met hoofdklasse bedoel ik eigenlijk 2e of 3e klasse)

6 juli 2020 om 12:26

Ik vind het ook jammer dat het debat telkens weer over randzaken gaat. Waarom schrijft men 10 artikelen over hoe zielig Derksen is, in plaats van eens te praten met de mensen die zich gediscrimineerd voelen? Of een stukje journalistiek over de rol van rasisme in de geschiedenis van de eredivisie. Dan kunnen mensen misschien makkelijker compassie opbrengen en de andere kant beter begrijpen.

6 juli 2020 om 12:42

Exact. Of in dit geval, waar Van Dongen vrij helder en doordacht uitlegt waarom ze achter het boycot staat, wordt hier haar mening en standpunt rechtstreeks naar de prullenbak geworpen onder het nom van "vi heeft nog nooit overwogen haar te vragen", "niemand zat te wachten op de mening van mevrouw van Dongen", "maar is er iemand die VI kijkt die het boeit of Merel van Dongen nog een interview aan het programma wil geven?". Ze is een speelster van oranje met 41 caps. Dat zijn er meer dan Virgil. Tuurlijk doet haar mening als speelster van Oranje ertoe, en een stuk meer dan die van Master D, Nederland79 en Fcb_catalunya.

6 juli 2020 om 15:10

@geelblack, nee, nee en nog eens nee. Schrijf eerst maar eens over de mensen die zich niet gediscrimineerd voelen en al helemaal niet door de opmerking van Derksen. Doe dat eerst eens een keer. Probeer daar eerst eens het echte beeld te schetsen ipv een kleine groep aan het woord te laten. De opmerking van Derksen hoort bv totaal niet thuis in het rascisme debat. Hij is erin getrokken onder het mom van hij maakt een donker iemand uit voor zwarte Piet. Dat is al niet zo. Als jij mij zou vragen wat ik er allemaal van vind, dan zou mijn eerste opmerking zijn ik schaam me kapot voor die akwasi. Aan de andere kant van de vijver hebben ze het over echte doodsangsten en dan staat deze meneer als een dorpsidioot de boel over te nemen en te dreigen met diezelfde agressie waar ze in Amerika juist bang voor zijn. En door het zo te doen bagataliseer je het probleem ook nog eens ontzettend. Ik heb wel vaker in de rij gestaan bij de club waar ik om vage redenen niet binnen kwam. Zal deels ook aan mij gelegen hebben, maar minstens net zo vaak zal het aan mijn huidskleur gelegen hebben. Of het feit dat ik als gasje van een jaar of 14 mijn zakken leeg moest maken toen ik de winkel uitliep, terwijl een blank vriendje die erbij was en op exact dezelfde manier door de winkel liep en de winkel uitliep dat niet hoefde te doen. En zo heb ik nog veel meer voorbeelden. En dan nog sla ik geen doodsangsten uit of voel ik me ontzettend gediscrimineerd in dit landen. Want bij al die voorbeelden waren er blanke mensen aanwezig die net zo hard of misschien wel harder ageerden tegen de voorvallen. Kan me dan ook best voorstellen als dat niet was gebeurd, dat ik heel anders zou aankijken tegen racisme in Nederland. Des al niet te min zou zwarte Piet op de laatste plaats in mijn agenda staan, niet de eerste en zou ik zeer openlijk afstand nemen van akwasi. Die verbeterd het namelijk voor geen cm. Of gaan al die uitsmijters nu heel anders tegen de donkere clubbezoekers aankijken?

6 juli 2020 om 16:35

@FCG doordacht? Aangeven dat iedereen zijn mening mag geven en dat zij niet met hun wil praten is prima. Vervolgens zegt ze achter de boycot te staan. De boycot is niet voor haar en door haar maar door Nederlands elftal spelers. Je hebt het hier niet meer over doordacht maar over een hele andere orde van mening geven. Johan mag alles zeggen maar doet hij dat sta ik erachter dat mensen niet meer met hem praten hahah lekker doordacht. Moeten we eens andersom doen of roepen, dan hebben we weer een veld vol demonstraties. Ene kant op kijken en begrip vragen is niet de andere kant negeren en geen begrip voor opbrengen, dat is egoïstisch en eigen mening is de waarheid pretenderen en geen ruimte voor discussie.

Aldus mevrouw van Dongen die uberhaubt nog nooit aan Veronica Inside heeft meegedaan omdat men nooit overwogen heeft haar te vragen om iets voor dat programma te doen. Haar statement is net zo zinnig als dat ik zou aankondigen te bedanken om uit te komen voor Oranje.

6 juli 2020 om 10:27

Precies. Het grappige is dat deze voetbalster alleen in het nieuws komt omdat ze het over VI heeft.

6 juli 2020 om 10:35

Volgens mij komt ze in het nieuws omdat ze net een transfer heeft gemaakt, en is de vraag over VI gewoon vulling van het interview naast de transfer. Deze kop is alleen het beste voor de clicks, dus wordt deze gekozen.

6 juli 2020 om 10:51

In dit artikel staat letterlijk een halve zin over haar transfer. De rest gaat alleen maar over Vi/het racisme debat. Dus de hoofdreden dat zij in het nieuws komt (lees; op voetbalzone) is omdat ze het over VI heeft. VI maakt haar relevant.

6 juli 2020 om 11:00

Dat ligt aan wat jij het nieuws vindt. Als je naar het AD gaat zie je dat het grootste deel van het artikel over de transfer gaat. Dat VZ het (zoals deel van de TMG betaamt) verdraaid voor de clicks is typisch maar te verwachten. Maar de stelling dat "deze voetbalster alleen in het nieuws komt omdat ze het over VI heeft." is pertinent onwaar.

6 juli 2020 om 12:53

Dat is wat Voetbalzone eruit pikt. Als je bijvoorbeeld het interview met haar op het AD leest, dan gaat het over veel meer dan alleen dit racisme debat. Maarja, de transfer van een top Nederlandse speelster is natuurlijk niet interessant genoeg voor de meesten hier, dus gooit men het artikel maar weer eens op het oude vertrouwde racisme debat, dat trekt tenminste lezers.

6 juli 2020 om 12:54

Oh hehe, ik ging al typen voor ik jouw reactie ook zag dan in korte samenvatting, helemaal mee eens

6 juli 2020 om 15:57

@fcg en bvbrunschot blijkbaar ook niet voor het AD, want anders heb je het wel over die transfer, maar ipv daarvan moet de boycot erbij gehaald worden, want laten we eerlijk zijn: hoe vaak wordt een wisselspeler van het Nederlandse Vrouwenelftal nou geinterviewd op tv? Zelfs de wissels bij de mannen worden zelden geinterviewd rond een wedstrijd. Dus hoe relevant is haar boycot? Iemand die bijna nooit geinterviewd wordt, vragen we haar mening over het boycotten van interviewers. Dus dit is hoe ik denk dat het gegaan is: Verslaggever van het AD zag toevallig dat ze een transfer ging maken naar Atletico en dat was een goede binnenkomer om iemand nog maar eens een keer over het racisme debat / VI te laten praten, want die sensatie levert lezers/clicks op. Dus alweer: ze is relevant omdat ze eventjes over VI kon praten. Die transfer naar atletico kwam er toevallig bij.

6 juli 2020 om 17:51

Kom maar terug als je het artikel daadwerkelijk gelezen hebt. Er gaat een klein stukje over het racismedebat, en een groot stuk over haar transfer. Het is je misschien niet voor te stellen, maar er zijn mensen die nieuws over transfers bij de vrouwen wel interessant vinden, vooral als ze naar een europese topclub gaan.

6 juli 2020 om 20:36

Topclub is natuurlijk relatief als MVV C1 er met 5-0 van wint

6 juli 2020 om 10:34

Ze is nog geen jaar geleden geïnterviewd door Veronica Inside.

6 juli 2020 om 10:43

Toen het programma niet op televisie was is ze dus geinterviewd. Niet elk interview met Veronica is automatisch een interview met Veronica Inside. Veronica zendt ook gewoon vrouwenvoetbal uit van de dames. Echter hebben een Wilfred, Rene of Johan Derksen daar niks mee te maken.

6 juli 2020 om 10:44

Het was een interview met Veronica Inside. That's it. Je hebt het gewoon fout.🤡

6 juli 2020 om 10:49

Ze had een interview met een programma wat niet op televisie was en waar Johan, Wilfred of Rene niks mee te maken hadden. Jij hebt het gewoon fout. Die clownsneus past wel bij je.

6 juli 2020 om 11:03

Jij hebt echt moeite met je ongelijk toegeven, hè. Jeetje zeg.

6 juli 2020 om 13:15

Ik kijk het programma zelden maar ik wist niet dat er überhaupt mensen geïnterviewd werden door hun joh. Ach ja, een interview meer of minder met Merel van Dongen, heel veel mensen zullen er niet wakker van liggen denk ik inderdaad!

6 juli 2020 om 11:37

Reageer dan eens op de inhoud van wat ze zegt Master D. Ze brengt het namelijk wel netjes en legt goed uit waarom de internationals het programma boycotten. En laat het nou net zo zijn, dat de respectloosheid van de heren van de VI jegens de vrouwen daaraan bijdraagt. Ze mogen hun mening hebben, maar een groot deel van de voetballers willen er niet meer mee geassocieerd worden.

6 juli 2020 om 13:02

Het is toch veel makkelijker om haar mening ongedaan te maken door even neer te zetten dat ze een niemand is - daarbij ook even lekker denigrerend bezig te zijn. Daar heb je hier op VZ namelijk veel meer aan,

6 juli 2020 om 15:29

@ JvL-United
Volgens mij heeft Master D juist een heel sterk punt, het is natuurlijk best lachwekkend om te zeggen dat je niet meedoet aan VI terwijl de interesse vanuit die kant voor haar nul is. Haar statement heeft in dit geval dan ook geen enkele toegevoegde waarde behalve jezelf in de media profileren als zijnde dat je aan de goede kant van deze doorgeschoten non discussie alsof VI het grootste probleem is van de Nederlandse racisme problematiek.

6 juli 2020 om 12:33

Ik vind dat jij moreel verplicht bent om je te allen tijde beschikbaar te stellen voor Oranje. Je geniet nu ook de voordelen van dit land.

Ik denk dat niemand zat te wachten op de mening van Merel van Dongen. Leuk hoor, dat ze dit vindt, maar ik zou liever eens de mannen van het echte ‘grote gebaar’ horen. Wat heeft Depay naast die hi-la-ri-sche photoshop bijgedragen? Wat heeft Gini gedaan naast op z’n Instagram story vertellen dat het toch echt allemaal geen grap is? Waar is van Dijk geweest na de boycotfoto? Graag had ik deze helden, die zich o-zo-hard inzetten voor gelijkheid, eens aan het woord gehoord. Maar het blijkt dat Merel van Dongen, iemand die helemaal niet voorop liep bij de boycot, de kastanjes uit het vuur moet halen. Nee, de vermeende helden vallen mij ernstig tegen.

6 juli 2020 om 10:23

Klopt niet helemaal wat je zegt. Van Dongen is wel degelijk één van de mensen die vanaf het begin af aan voorop loopt. Nou is zij altijd al veel bezig met dit soort dingen bespreekbaar te maken. Het enige verschil is dat zij natuurlijk een minder groot bereik heeft dan een Memphis en Virgil. Vind het persoonlijk ook wel beetje kinderachtig hoe mensen nu op Van Dongen reageren. Ze is in ieder geval wel een stuk welbespraakter dan bijvoorbeeld Depay. Ze is natuurlijk dan geen slachtoffer van racisme. Maar vrouwenvoetbal komt er ook niet altijd zo netjes vanaf bij Veronica Inside. Dus ik snap ook dat zij denkt genoeg is genoeg (ookal zal zou ze misschien nooit te gast zijn).

6 juli 2020 om 12:27

Ik zal dan onder een steen hebben geleefd, maar de eerdere statements van van Dongen, alsmede de dingen die zij bespreekbaar probeert te maken, zijn mij hiervoor totaal ontschoten. Virgil is ook prima welbespraakt en van hem en Depay verwacht je dan juist dat ze hun veel grotere bereik gebruiken om hun punt te maken, gemiste kans. Daarnaast, vrouwenvoetbal komt er niet netjes vanaf omdat Johan het er niet uit vindt zien en er niet naar kan/wil kijken. Nou, wat een ernstige belediging zeg..

6 juli 2020 om 15:37

Ze vind het zelf ook niet heel ernstig. Maar dan staat ze in haar recht om daar niets mee te maken hebben. vind ik op zich wel sterk. Ze uit zich ook vrij sterk vind ik.

Een wisselspeler van de Leeuwinnen die twee weken na de laatste uitzending van een televisieprogramma alsnog haar mening mag geven over iets wat drie weken geleden is gebeurd. Ze proberen die rel bij het AD wel compleet leeg te melken. Ga wat nuttigs doen.

Tja, en ik kijk alleen vrouwenvoetbal als er een Europese- of mondiale prijs valt te winnen. En er op dat moment geen andere topsport te bekijken is. Oftewel, zoveelste keus. Is mijn goed recht;-). En ach, met ING als sponsor (van wapenhandel) op de borst, kom je nog eens ergens. Gevalletje van de splinter zien in iemands oog, maar niet de balk in het eigen. Leuk dat deze discussie doorgaat;-)).

Derksen zei naast “de grap” over of die zwartepiet Akwasi was, vol oprecht dat hij het geniaal vond dat er iemand verkleed ging als zwartepiet. Daar gaat het al fout en geef je toe dat je bewust er voor staat alwetend dat het je kwetsend bezig bent. Vervolgens schuilen achter een grap, geen enkele vorm van spijt betuigen en dan slachtoffer spelen dat je niet bent gesteund door Genee. En nu moeten de initiatiefnemers van Oranje zich meer verantwoorden voor het publiek?
Grappen kunnen kwetsend zijn en niet iedereen heeft een dikke huid. Maar het siert de daad wat voor statement je achterlaat. Ook had het mooi geweest als er naast de bondscoach ook wat niet initiatiefnemers zich daadkrachtiger solidair hadden uitgesproken.

6 juli 2020 om 11:34

Hij zei toch dan ben je een held, dat je daar durft te gaan staan of zoiets? Volgens mij bedoelde hij het meer als dapper, en niet per se dat hij erachter staat. Dat is alweer anders dan het een geniale actie vinden.

6 juli 2020 om 12:44

Het gaat fout als je verkleed bent als Zwarte Piet? Lees eerst eens over de (mythologische) figuur Zwarte Piet, voordat je daarover begint. Heeft geen enkele relatie met racisme. Dat een deel van de bevolking zich hieraan stoort vanwege vermeend racisme, is gebaseerd op een foute interpretatie van de figuur Zwarte Piet. Dus inbinden en accepteren. Het is toch van de gekke dat op dit ogenblik in Nederland een cultuur heerst van toegeven aan een minderheid, die van iedere mug een olifant maakt. En b.v. tegenwoordig levende blanke mensen een slavenhandel verleden aansmeert. Simpel: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, en niet die van een ander - ook nog eens meer dan honderd jaar geleden. En dat een grapje van Derksen een deel van ons land in rep en roer zet, zegt meer over dat deel, dan over de intenties van Derksen. Oftewel, wordt eens nuchter...,

Niemand doet ooit mee aan VI. Ze nodigen ook niemand uit, wamt ze hebben geen boodschap aan mediatraining gereutel. Verder idd hun goedrecht om het te boycotten. Heeft niemand last van. Ik. Zou het als voetballer denk ik ook doen, niet uit principe, maar gewoon om alle boze oenen op twitter te pesten. Lijkt me maar een zwaar bestaan om je zo druk te maken om mensen die zich op hun manier willen uitspreken voor iets.

Het blijft een lastig verhaal. Het is niet mijn programma omdat ik het vaak goedkope humor over de rug van bepaalde personen vindt. Is het racisme ? Ik denk niet dat je ze echt op racisme kunt betrappen. Ik vind het dan wel weer lastig dat voetballers niet consequent zijn. je kunt nu gaan roepen dat dit zover afstaat van de normen en waarden waar het Nederlands elftal voor staat, maar dan vraag ik mij af of je dan ook geen afkeer tegen bijvoorbeeld de opmerking van Akwasi of de geposte kinderachtige plaatjes van enkele spelers uit moet spreken. Ook dit zou te ver gaan. Laat staan voetbal in een land waar nog een soort slavernij is.

Maar zou Merel van Dongen Akwasie dan ook boycotten?want als je de reactie veroordeeld dan ook de actie waarop die volgde.met andere woorden lekker hypocriet gebabbel van iemand die nooit het programma kijkt en alleen de verknipte stukjes op het AD mee krijgt.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren