Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Grote woede in Spanje om ‘racistische’ behandeling Kubo door eigen trainer

Laatste update:

In Spanje is zondagmiddag ophef ontstaan rondom Takefusa Kubo. De achttienjarige Japanner wordt dit seizoen door Real Madrid verhuurd aan Real Mallorca en mocht vanmiddag als invaller opdraven in de competitiewedstrijd tegen Espanyol (1-0 nederlaag). De manier waarop Kubo echter duidelijk werd gemaakt dat hij zich moest gaan opmaken voor zijn invalbeurt, is nu onderwerp van gesprek in Spanje.

Kubo moest vanmiddag aanvankelijk genoegen nemen met een reserverol in het uitduel van Real Mallorca met Espanyol. De talentvolle vleugelspeler kreeg in de tweede helft de opdracht om zich warm te gaan lopen en mocht zich na dik een uur voetballen ook daadwerkelijk gaan opmaken voor een invalbeurt. Kubo werd daar echter op opmerkelijke wijze toe geïnstrueerd.

Op videobeelden is te zien hoe de conditietrainer van Real Mallorca, Dani Pastor, Kubo maant om zijn warming-up snel te staken en zich op te gaan maken voor zijn invalbeurt. Pastor maakt met twee wijsvingers ogenschijnlijk spleetogen, hetgeen vooral door Aziaten als beledigend en mogelijk zelfs racistisch opgevat zou kunnen worden.

Real Mallorca heeft nog niet gereageerd op het incident, maar op onder meer social media is de woede en verontwaardiging groot om de actie van Pastor. Kubo wist Real Mallorca in zijn invalbeurt overigens niet te behoeden voor een nederlaag: Raúl de Tomás hielp Espanyol met een doelpunt in de 58ste minuut aan drie zwaarbevochten punten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je weet natuurlijk nooit de achterliggende redenen, misschien kunnen die twee het goed vinden en is dit een onderling mopje, maar dit is toch een zeer vreemde actie. Zal wel een staartje krijgen en hopelijk leert de persoon in kwestie dan wat beter na te denken voor hij in de publieke ruimte “mopjes” maakt.

9 februari 2020 om 17:47

Wat een onzin. Heb nooit een trainer een ''mopje'' zien maken terwijl een wedstrijd gespeeld werd en ook nog rondom een wissel waarbij 99% van de trainers lopen te stressen. Al is er een achterliggende reden dat die twee er samen heel hard om kunnen lachen is het nog altijd heel raar om zoiets vernederends te doen midden in een stadion gevuld met mensen en miljoenen mensen die meekijken op tv. Zo ga je niet om met mensen.

9 februari 2020 om 17:51

Zoals ik eerder zei is het gewoon dom van die man om dit in de publieke ruimte te doen. Veel meer valt er niet over te zeggen omdat we de achterliggende redenen niet kennen.

9 februari 2020 om 18:06

Slim is het niet, maar we kunnen ook wel concluderen dat mensen tegenwoordig echt niets meer kunnen hebben. Als die jongen daar last van heeft, maakt hij dat zelf wel openbaar. Het zijn vaak buitenstaanders die het opblazen en er direct racisme van maken. Als het racistisch bedoeld is moet het natuurlijk zwaar bestraft worden, maar laten we er tot die tijd gemakshalve even vanuit gaan dat hij gewoon duidelijk wou maken wie hij bedoelde en dat deed aan de hand van uiterlijke kenmerken. Ook niet slim, maar geen racisme.

9 februari 2020 om 18:14

Niet meer kunnen hebben? Ik weet niet of we tegenwoordig niks meer kunnen hebben, zou het misschien ook kunnen zijn dat het iets anders in elkaar zit? Dat de verhuftering tegenwoordig wel heel erg aan het toeslaan is en om dat gedrag bij onszelf te vergoelijken zeggen we dan maar "ach ze kunnen niks hebben". Ik heb verder als blanke man nooit echt van doen met dit soort praktijken, ik gok dat jij dat ook bent gezien je reactie. Maar het is natuurlijk ook wel weer erg makkelijk om dat in onze positie te zeggen. Het is gewoon onnodig, als je zonodig grappen wil maken hoezo moet dat dan altijd ten kosten van een ander gaan? Of dit racisme is of niet weet ik niet, maar gezien het intellectuele en inhoudelijk niveau van jouw bericht, heb ik er mijn ernstige vraagtekens bij of jij in staat bent om serieus en unbiased je concluderen of dit racisme is of niet.

9 februari 2020 om 18:28

''niets meer kunnen hebben.'' ''direct racisme van maken.'' Het stereotyperend verwijzen naar ''spleetogen'' is op zichzelf staand een racistische uiting richting Aziaten toe. Grapje of niet, het gebaar op zich is een racistisch gebaar.

9 februari 2020 om 18:29

Al is de achterliggende reden onschuldig. Het gebaar op zich blijft op zich racistisch. Zeker niet slim.

9 februari 2020 om 18:35

‘slim is het niet, maar we kunnen ook wel concluderen dat mensen tegenwoordig echt niets meer kunnen hebben’ Waarom zou je überhaupt racistische, discriminerende of beledigende teksten of gebaren naar iemands hoofd willen slingeren? Want in principe draait het daarom. Bepaalde mensen met een gezonde dosis aan zelfreflectie, empathie en historisch besef, realiseren zich dat de dingen die men vroeger zei en deden vandaag ze dag wellicht niet meer zo lekker vallen en ongepast zijn. Is dat voor jou een doorn in het oog dat je zegt: ‘we kunnen ook wel concluderen dat mensen tegenwoordig echt niets meer kunnen hebben.’ Bevreemd het jou dat mensen zich tegenwoordig steeds meer beginnen uit te spreken tegen dit soort toestanden en ook steeds vaker daad bij woord voegen?

9 februari 2020 om 19:02

Hoezo is het gebaar racistisch? Dat is het pas als ie daarmee duidelijk maakt dat ie Aziaten minderwaardig vindt vanwege hun spleetogen. Ik zie dat hier niet in, dus is er ook geen racisme te zien in dit gebaar. Het is verder gewoon toegestaan uiterlijke verschillen te erkennen.

9 februari 2020 om 19:12

Ik heb het gevoel dat er heel vaak racisme en uitingen naar ras door elkaar worden gehaald. Dit was waarschijnlijk totaal niet racistisch bedoeld, alleen een manier om iets duidelijk te maken. Maar omdat veel mensen van Aziatische afkomst dit als racistisch (negatieve verwijzing naar hun tas) ervaren, wordt dit uitvergroot. Maar deze assistent had waarschijnlijk geen idee en dit had hem ook op een gewone manier duidelijk gemaakt kunnen worden, ipv hem direct met zijn allen uit te maken voor racist. Waarschijnlijk eerder een onwetende actie dan racistisch. Laten we elkaar niet direct kapot maken om 'onwetende foutjes'. Hoe denk je dat hij zich zou voelen nu iederee over hem heen valt. Kom op mensen, hij heeft iets onwetends gedaan, niet iemand vermoord of zo (oid).

9 februari 2020 om 19:18

Enige denkfout die jij hier maakt is dat jij de term racisme vanuit een narrow-minded en zeer rigide perspectief probeert uit te leggen. Racisme is geen eenduidig begrip maar een begrip dat vele ladingen dekt. Hoe jij racisme beschrijft is behoorlijk éã©ndimensionaal en het zou me niks verbazen dat je dit gewoon rechtstreeks uit een woordenboek hebt gehaald. Wil overigens wel het onderscheidt maken dat deze man ook niet perse direct als een racist neergezet moet worden. Dit kan ook uit dommigheid of nativiteit gebeurd zijn. Immers is iemand die door rood ligt rijdt ook niet direct een crimineel. Neemt niet weg dat we de daad zelf moeten afkeuren.

9 februari 2020 om 19:18

Ik wil alleen maar even laten weten dat ik echt zo enorm moe wordt van mensen die de hele tijd stellen dat tegenwoordig alles racisme is, niks meer mag, het wordt racismekaart gebruiken, en op allerlei andere manieren hele domme kwetsende uitingen proberen te vergoelijken. Kunnen we daar eens mee kappen en tenminste tevreden zijn dat er tegenwoordig in ieder geval over racisme wordt gepraat. Als je er iets aan wil doen, is dat de enige manier.

9 februari 2020 om 19:22

@sirius Bij elk artikel over racisme komt er iemand uitleggen dat mensen tegenwoordig niks meer kunnen hebben en zich niet zo moeten aanstellen. Ik heb een vermoeden dat dat bijna altijd iemand uit mijn bevolkingsgroep (blanke man) is. Wordt tijd dat wij eens stoppen te bepalen wat kwetsend, racistisch, beledigend etc is. Als hij duidelijk wilde maken wie hij bedoelde kon hij naar hem wijzen, hem roepen, zwaaien, zn nummer uitbeelden, er naartoe lopen etc. Nu is het gewoon dom en racistisch. Zo gaan we gewoon niet met elkaar om. Hoeft van mij geen gevangenisstraf aan te pas te komen, maar dat oneindig goedpraten word ik ook zo moe van.

9 februari 2020 om 19:52

Rugu, alles wat jij doet is één-dimensionaal denken. Jij bepaalt niet hoe en wat ik denk. Ik merk op dat dit soort dingen (onbedoeld kwetsende uitingen door onwetendheid) vaak gebeurt, ook nu weer. Dat is iets dat ik waarneem. Je moet niet iedereen in dezelfde, in jouw ogen foute, hoek duwen. Ik probeer niks goed te praten maar iets te bagetaliseren, omdat ie imo waarschijnlijk niet wist dat dit verkeerd opgevat kan worden. Hij wordt aan de hoogste boom gehangen hier, ontslag wordt geëist, maar in mijn wereld moeten mensen eerst schuldig zijn. Als hij dit in alle onschuld heeft gedaan, mag je hem aanspreken, maar kan je hem niets verwijten op het gebied van racisme. Dat is wat ik duidelijk probeer te maken, maar heb het gevoel dat ik jou totaal niet bereik. Sta open voor andere meningen en probeer niet die meningen in een hokje te proppen, maar in een breder perspectief te bekijken en niet alleen vanuit jouw perspectief. Dan begrijp je misschien mijn punt en dat wat deze assistent deed. Dom misschien, naïef, maar waarschijnlijk niet racistisch. Kijk verder. En geloof ook in iemands onschuld. Deze assistent wordt nu door duizenden mensen beschimpt omdat ie iets heeft gedaan waarvan die het bestaan niet wist. Man man, mensen staan te snel klaar om anderen af te branden. Sta open, kijk breder en accepteer ook vooral domme foutjes ipv iemand direct zo af te branden. En als laatste: als hij het echt op een negatieve, racistische manier bedoelde, zit ik mis en sorry dan. Maar ik verwacht het niet.

9 februari 2020 om 20:43

@formus je maakt een spleetogen gebaar? hoe wil je dat uitleggen als onschuldig? dan kan iemand nu een hakenkruis op zijn jas laten naaien en er zogenaamd niks kwaads mee in de zin hebben. we hebben het over een volwassen man, die weet dondersgoed wat zo een spleetogen gebaar betekend, het is geen kind van 6

9 februari 2020 om 21:04

Japie, sorry hoor, maar in deze wereld weten heel veel mensen niet dat dat spleetogengebaar als kwetsend ervaren wordt, ergo racistisch. Een hakenkruis staat symbool voor het naziregime, een moord- en zuiveringsregime, wat (bijna) iedereen weet. Dat is een vergelijking van niets. Weet je, ik heb een hekel aan racisten, vind dat zo erg. Maar wat ik ook vreselijk vind is dat mensen echt dit soort vergelijkingen maken en alles zo maar invullen. Geef die man een kans om zijn uitleg te geven ipv hem voor racist uit te maken. In deze wereld en zeker met de snelle media is iedereen er als de kippen bij om iemand te veroordelen. Doe eens gewoon met zijn allen en gooi niet iedereen zonder verweer op de brandstapel net als in de middeleeuwen. Edit: en ff Japie, ik verbaas me zo erg over je vergelijking, want waarschijnlijk weet die assistent dus gewoon niet dat dat als racistisch bestempeld wordt. Dat zou toch gewoon kunnen? Een spleetogengebaar is echt zó niet te vergelijken met een hakenkruis. Wat een vergelijking man, jee. Je slaat weer eens volledig de plank mis.

9 februari 2020 om 21:44

Ik denk helemaal niks, ik zeg dat jij de term racisme op een hele oppervlakkige en rigide manier uitlegt. Dat constateer ik op basis van hetgeen jij over dit begrip verteld. Ik ben over het algemeen best terughoudend met mensen in een hoek van dommigheid duwen, echter zodra mensen met de grootst mogelijk stelligheid bepaalde ongefundeerde claims doen (ik zie nu dat je je reactie wat hebt aangepast op het moment dat ik de mijne schreef). Zo stelde je eerder dat dit "dus geen racisme is". Ik zie dat je dit inmiddels verwijdert hebt. De reactie die je nu hebt onderschrijf ik trouwens ook grotendeels. Ik ben ook helemaal geen voorstander ervan om deze man nu aan de hoogste boom te hangen, of dat hij ontslagen moet worden. Sterker nog, ik ben ook van mening dat als iemand zich racistisch uit, het nog geen racist hoeft te zijn. Zoals ik hierboven ook al zij, als iemand door rood rijdt is het nog geen crimineel. Ik zal ook niet ontkennen dat ik in de privé-sfeer wel eens hele foute harde grappen met vrienden maak, echter verschil is wel dat wij elkaar daar niet mee kwetsen en dondersgoed van elkaar weten dat we er in werkelijkheid natuurlijk niet zo over denken. Dus eens dat we niet te ver door moeten slaan in de zin dat deze man opeens een grote racist is en ontslagen moet worden. Echter is zijn uiting weldegelijk racistisch en daar zal hij berispt voor moeten worden.

9 februari 2020 om 22:09

Ik zeg niet dat het nu het geval was, maar als jij een trainer nog nooit een mopje hebt zien maken tijdens de wedstrijd, dan heb je toch verrekte veel gemist.

9 februari 2020 om 22:21

Rugu, en daar zit de grote leesfout. Ik zeg nergens dat het niet racistisch is, maar dat hij het niet racistisch bedoelt. En dat onderscheid moeten mensen meer maken. Een van mijn beste vrienden (een donkere man) noemt mij altijd witje. Is dat racistisch? Ja. Maar bedoelt hij dat op een negatieve manier? Nee, totaal niet. Maar hij laat het tegenwoordig wel om het in de openheid nog zo te zeggen, want mensen vallen erover. En daar zit echt een groot verschil. En daar maken we in onze huidige wereld heel snel de fout. Alles wordt zo opgeklopt. Misschien heeft deze man wel 5 geadopteerde kinderen uit Azie, een aziatische vrouw, doneert ie al zijn geld aan Tsunami-weeskinderen. Weten wij veel. Maar hij is al veroordeeld, door duizenden mensen. Terwijl zijn bedoelingen misschien niet fout waren. Juridisch: het is niet verwijtbaar, omdat ie dat niet wist. Dus geen vervolging. Maar ondertussen heeft ie alles al over zich heen gehad. En zijn vrouw en kinderen ook. Man, dat doet wat met iemand. Oh, en als laatste: je zegt dat ik schreef dat iets geen racisme was en dat ik dat heb aangepast? Nou, om voor eens en altijd duidelijk te zijn: dat heb ik niet. Ik heb het over iemands bedoelingen en dus of iets in zijn ogen wel of niet racistisch (bedoeld) is. Ik zal en zou nooit zeggen dat iets geen racisme is, want dat kan je never nooit invullen. Dus dat heb je echt verkeerd gelezen. Edit: even als toevoeging: jij zegt dat ik narrowminded en rigide de term racisme gebruik, zelfs eendimensionaal. Weet je, dat vind jij misschien (jouw mening, dus geen feit zoals je het brengt) en dat vind ik dus pas eendimensionaal, want ik wil het juist breder trekken. Zal ik hem bij deze juridisch nog breder trekken, met de volgende stelling: De achterliggende gedachten van diegene die het uitspreekt bepaalt de vorm en zelfs mate van racisme. Racisme is namelijk iets met een negatieve vergelijking. En als je daar geen weet van hebt en dat dus totaal niets verkeerd bedoelt, zijn je uitingen (juridisch) totaal niet racistisch. Ook al wordt het in de volksmond wel zo geinterpreteerd.

9 februari 2020 om 22:58

@formus Je toont heel veel passie voor de trainer en wat wel of niet zijn bedoeling was. Jouw mening is dat hij er niets negatiefs mee bedoelde. Waarop die mening gebasseerd is ontgaat me trouwens volledig, maar dat terzijde. Maar je lijkt helemaal niet open te staan voor de ontvangende partij (1 + duizenden mensen). Als die het als vervelend ervaren vind ik dat we daar niet zo makkelijk aan voorbij kunnen gaan, zelfs als er geen negatieve gedachte achter zat. We lezen (bijna) allemaal wel eens een krant of zien het nieuws. Deze trainer weet dondersgoed dat Aziaten dit onprettig vinden. Dan moet je het imo niet doen. Als het niet racistisch is, dan iig erg dom en egoistisch.

9 februari 2020 om 23:12

De ontvangende partij kun je natuurlijk niet meenemen, Dante. Iets is racistisch of niet, dat is niet afhankelijk van wat de ontvanger er van vindt.

9 februari 2020 om 23:14

@dante: mijn mening is dat hij het misschien niet negatief/racistisch bedoelde. Dat mensen dit als vervelend ervaren, is natuurlijk heel erg. Dat ie het doet ook. Maar zijn bedoeling hoeft niet zo verkeerd te zijn. Want waar ik me vooral druk over maak, is dat hij al veroordeeld is, voordat hij zlf een zegje kan doen. En dat is toevallig mijn vakgebied. Men gaat daar volledig aan voorbij: hij is racist, hij moet ontslagen worden etc etc. Daar kan ik me vooral over opwinden, In deze wereld luistert men niet meer naar elkaar en is er totaal geen hoor en wederhoor meer. veel mensen op deze site en op de socials hebben hem al veroordeeld, maar luister eerst naar zijn verhaal. En dat het dom is, ja zeker (egoistisch zie ik trouwens totaal niet, maar dat terzijde). Maar of hem echt racistisch oogmerk te verwijten is? Hij doet dom door dit te doen, dus hij kan ook zeker zo dom zijn dat ie de negatieve/racistische betekenis erachter niet weet. Snap je? Edit: hij bedoelde het allicht wel gewoonweg stereotype, net als wij (vroeger) moppen maakten over bijv domme blondjes. Fout, maar niet dat je een slecht, verkeerddenkend mens bent (dit is gewoon een voorbeeld, ga hier verder niet te diep op in. Op de rest mag )

9 februari 2020 om 23:21

@nijogeth racisme is niet zwart/wit (no pun) genoeg om niet de mening van de ontvangende partij niet mee te nemen. En zelfs al is het op papier geen racisme, dan nog zou een fatsoenlijk mens rekening houden met een ontvangende partij.

9 februari 2020 om 23:26

@formus "dus hij kan ook zeker zo dom zijn dat ie de negatieve/racistische betekenis erachter niet weet" Zo dom is bijna niemand. Maar ok hoor en wederhoor. De mogelijke uitkomsten zijn racist of leeghoofd. Niet gek dat hij dan al enigszins veroordeeld wordt.

9 februari 2020 om 23:29

En mogelijk snapt die ontvangende partij (speler) de hele heisa niet. Maar daar wachten we weer niet op.

9 februari 2020 om 23:34

Dan nog heb je met 1000en andere mensen te maken, maar daar denken we weer niet over na. Kun je nou echt niet inzien dat dit dom en onfatsoenlijk gedrag is (zonder dat die man op de brandstapel hoeft)?

10 februari 2020 om 00:16

Dante, precies wat je nu zegt: racist of leeghoofd. En neem maar van mij aan dat een leeghoofd veel minder te verwijten valt dan een racist. Daar zit namelijk zo'n ontzettend, zelfs existentieel verschil in. En dat onderscheid probeer ik juist te maken ipv hem direct uit te maken voor een racist. En de hele wereld valt over het racistische, logisch als dat het geval is. Maar als het een leeghoofd is, verdient ie dit niet. Zou wat zijn zeg.

10 februari 2020 om 02:16

Dom en onfatsoenlijk, ja. Maar waar het in mijn optiek om zou moeten draaien bij racisme is intentie. En het lijkt (!) dat die intentie er niet is. Deze trainer lijkt iemand op afstand te willen instruëren, maar dat is vaak lastig in voetbalstadions door de afstand en de herrie. Dit is een makkelijke manier om dit te doen want de ontvanger snapt het meteen. Niet netjes inderdaad, maar wel functioneel. Ik geloof er overigens niet in dat deze trainer niet wist wat dit gebaar betekent, maar in de hectiek van het moment dit heeft gebruikt om snel een boodschap over te brengen. Mocht nou blijken dat hij een teringhekel heeft aan Aziaten, mag hij best op de brandstapel van mij. Maar die overdreven sensitiviteit van tegenwoordig maakt het wat mij betreft een steeds minder leuke wereld om in te leven. Incasseringsvermogen is tegenwoordig nul. Men probeert er kunstmatig en krampachtig een wereld van de maken waarin we allemaal lief voor elkaar zijn. Newsflash, die wereld gaat nooit bestaan. Maar als we rekening moeten houden met een Moor uit het jaar 795 en zijn afstammelingen (lees: Islam), tja dan is het einde echt zoek. Waar is de zelfspot gebleven?

10 februari 2020 om 13:00

Kom op, bij racisme zijn zowel intentie als perceptie belangrijk. Daarom zijn er vaak misverstanden. Alsof iemand gaat zeggen, ik bedoelde dit racistisch. Zelfs de Duitsers zeiden wir haben es nicht gewusst. Sorry voor de suffe WO2 vergelijking. Het gaat me er niet om zoiets met nazisme te vergelijken, maar meer het idee dat mensen altijd zullen zeggen dat ze iets niet kwetsend bedoelen. Dat betekent toch niet dat iets niet kwetsend is. Hoe vaak hebben we wel niet iemand gekwetst zonder dat we het wilden? Dan kunnen we toch achteraf zeggen, dit was stom dit had ik niet moeten doen? Dat geldt hier voor mijn gevoel ook, racisme draait juist vaak om (mis)communicatie onwetendheid en domheid en gebrek aan inlevingsvermogen, dan is perceptie dus cruciaal.

9 februari 2020 om 18:11

Misschien wordt het ook eens tijd dat dit soort uitlating keer op keer gebagatelliseerd worden. Ten eerste lijkt mij de kans dat de desbetreffende speler dit een leuke grap vindt, ten tweede al zou het een "mopje" zijn, waar we denk ik vanwege de onwaarschijnlijkheid niet vanuit moeten gaan, dan is het helemaal verkeerd gezien de hiërarchische verhoudingen tussen de twee. Als jij in een machtspositie zit (als trainer) maak je niet zulke grappen, stel je voor de speler maak er een zaak van bij een bestuur dan is die speler klaar. Als je dit al als grap ziet dan zou het nog evt kunnen als je op gelijkwaardige basis in de hiërarchie staat, niet als trainer-speler.

9 februari 2020 om 18:35

Uit eigen ervaring denk ik dat het zeker mogelijk is dat er tussen verschillende “machtsniveaus” vriendschappelijke banden ontstaan. Het is gewoon een domme actie van de desbetreffende man en hij zal wel (terecht) gesanctioneerd worden en door het stof gaan. Ik hoop alleen dat er ook ineens in het andere uiterste wordt overgegaan en dat hij ontslagen wordt.

9 februari 2020 om 18:48

Ik geloof ook wel dat er tussen verschillende machtsniveau's vriendschappelijke banden kunnen ontstaan. Maar dat ligt de verantwoordelijkheid wel bij degene die hoger in de hiërarchie staat om je bijvoorbeeld niet op een bepaalde manier uit te laten dat het voor de andere wellicht een belemmering vormt om in verweer te komen. Die verantwoordelijkheid ligt bij de trainer en dat is de reden waarom hij dit soort dingen niet moet doen. Zelfs al krijgt de trainer nog zo de indrukt dat de speler het leuk vindt, het is gewoon erg onverstandig. Dat deze actie dom is, zijn we het allemaal wel over eens (op Sirius na en de rest van dat afvoerputje van de maatschappij dat hem duimpjes geeft). Ontslag lijkt me niet direct aan de orde, maar ik denk dat de gerechtelijke instanties hier in het uiterste geval een prima oordeel over kunnen vellen. Het lijkt me dat een hele flinke berispen vooralsnog toe volstaat.

9 februari 2020 om 18:17

@lierse1997 leuk dat Kubo het misschien niet erg vind maar hoe moeten andere Aziaten dit opvatten dan?

9 februari 2020 om 18:31

In dit punt ligt het grote probleem met deze handeling. Omdat hij het in de publieke ruimte doet, kan heel de wereld het zien en dus ook oordelen. Hij stond er zelf waarschijnlijk niet bij stil (zou het zelf ook moeilijk vinden om over elke handeling uitgebreid te moeten nadenken).

9 februari 2020 om 18:32

@Japie Ik snap wat je bedoelt, maar eigenlijk vind ik het een heel aparte gedachtegang. En vind ik hetgeen jij aanhaalt sowieso wat er veel misgaat in de huidige samenleving. Die man maakt een gebaar naar een ander. Dat is dan toch iets tussen die twee? Het is toch best frappant dat ik jou een eikel kan noemen, jij dat helemaal prima vindt en het van mij kan hebben, en dat ik dan toch aan de schandpaal wordt genageld omdat andere mensen er aanstoot aan nemen. Andere mensen die in principe niets te maken hebben met onze verstandhouding. In dit geval is het een publiek figuur in de publieke sfeer, maar als hij een gebaar maakt naar een Aziaat dan hebben die miljard andere Aziaten daar eigenlijk helemaal niets mee te maken toch? Dus dat die zich dan aangevallen of gekwetst voelen vind ik dan een heel bijzonder fenomeen. Maar misschien komt dat doordat ik zelf nog nooit zoiets heb meegemaakt.

9 februari 2020 om 18:38

@martijnr12 Aziaten worden vaak racistisch bejegend met de term spleetogen en deze trainer zal niet uit een ei komen en dat ook wel weten. als je dan zo een gebaar maakt kan je een bevolkingsgroep daar wel degelijk mee kwetsen en ben je bezig met deze mensen denigreren imo

9 februari 2020 om 18:21

Liers/ Dat is het beste wat we kunnen hopen. Aziaten hebben het echt zwaar te verduren tegenwoordig. Dit soort gedrag kan echt niet hoor, helemaal niet op tv maar ook niet ergens anders. Hebben we net al die racistische incidenten op de tribune meegemaakt (waar vaak drank en drugs in het spel is) en dan komt nu nota bene een trainer ermee op de proppen. Waar stopt dit?

9 februari 2020 om 22:57

'mopje' niet alles moet maar kunnen hé ... Types als jij zijn zo misselijk, als moet maar kunnen onder het mom van 'grapje' of 'ach doe niet zo gevoelig'. Nee, het is discriminerend klaar punt uit geen gemaar.

RDT alweer met zijn vierde in 4 wedstrijden trouwens. En dan waren er mensen die hem een slechte paniekaankoop van espanyol vonden. Die mensen gingen imo louter af op zijn slechte 6 maanden bij slb

9 februari 2020 om 18:12

Hij doet het inderdaad verassend goed zeg, na een mislukte periode bij Benfica. Daar komt ook nog eens het feit bij dat er volop druk op hem kwam te liggen door zowel het hoge prijskaartje als de penibele situatie waarin Espanyol momenteel verkeert. Tot nu toe echt een geweldige aankoop. Over de situatie van Kubo. Misschien waren er meerdere spelers zich aan het opwarmen en probeerde de coach zo te communiceren dat hij moest invallen? Anders is dit wel heel bizar en misselijkmakend, Maar je moet in gevallen van vermeend racisme nooit te snel gaan oordelen, want daar zijn we hedendaags wel heel goed in.

9 februari 2020 om 18:22

Hij gaat Espanyol uit de degradatiezorgen helpen. Kostte gewoon 20 miljoen euro en heel vz viel erover heen dat dit echt niet kon en bla bla... deze meneer is gemaakt voor goals scoren

wat een idioot die coach, die zou ik gelijk ontslaan. dan zijn er mensen die zeggen dat Kubo het misschien leuk vind en dat het een onderling grapje is met de coach maar dan nog zet hij elke andere Aziaat wel te kakken met deze vreemde en imo wel degelijk racistische actie

9 februari 2020 om 20:07

Tja. Echt bizar omdat je wel op je klompen kan aanvoelen dat je hier op een negatieve manier viral mee gaat.

Dit is natuurlijk volstrekt normaal tijdens een avondje '30 seconds', maar tijdens een La Liga duel door een professional ? Doe eens ff normaal.

Als dit racistisch is dan is iedereen racistisch. Slim is het zeker niet denk ik, absoluut niet zelf! Wie weet voelt Kubo en andere Aziatische mensen zich kut hierover.Maar ik vind niet dat dit als racistisch beschouwd kan worden. Zo ja, dan bied k mn excuses, want dit heb ik ook gedaan toen ik 5 of 6 jaar oud was en Bruce Lee wilde zijn.

9 februari 2020 om 19:00

Tja, ik weet het niet.... Het is in elk geval een hekel punt wanneer je uiterlijke kenmerken uitbeeld van een ander ras dan waar je zelf deel van uitmaakt... ik zie het ook niet zo zwaar, maar ben ook niet Aziatisch

9 februari 2020 om 19:05

Ja, het erkennen van uiterlijke verschillen is toch geen probleem? Pas als je op basis daarvan gaat discrimineren, dan ben je fout bezig. Maar dat zie ik hier echt niet.

9 februari 2020 om 20:47

Nijogeth Moet je morgen even bij het management op je werk binnen stappen, en afhankelijk wat er zit zeggen Goedemorgen lelijkerd of zwarte of dikzak. Is toch geen probleem?

9 februari 2020 om 23:15

Nee, dat is inderdaad geen probleem. We maken wel vaker lompe opmerkingen tegen elkaar, best fijn dat dat kan. Mogelijk is dat bij deze coach met zijn speler ook wel zo.

Overigens moet je zulke niet zeggen als je die mensen van het management niet goed kent, want dan geef je eigenlijk aan dat je ze minderwaardig vindt, dus discriminatie. Het lijntje is dun.

9 februari 2020 om 23:28

Ik wist haast dat dit antwoord zou komen. En daarmee doe je net of je niet begrijpt wat ik bedoel. Op bijna iedere werkplek wordt dit namelijk niet op prijs gesteld.

9 februari 2020 om 23:31

Nee, omdat je dan iemand als minderwaardig neerzet. Dat doet hij niet per se met dit gebaar. Die 2 kennen elkaar een stuk beter dan dat de meeste mensen ze kennen.

9 februari 2020 om 23:37

Ja misschien doet die coach het altijd wel, en misschien heeft die jongen er geen problemen mee. Of misschien is het zijn baas en doet hij net of hij er geen problemen mee heeft, of zelfs alsof hij het grappig vindt. Je moet dit gewoon niet willen, om misverstanden te voorkomen. Dat mensen dit hier moeten komen uitleggen is misschien wel net zo schokkend.

9 februari 2020 om 19:06

'maar ik vind niet dat dit als racistisch beschouwd kan worden' Maar draait het om jou of draait het om de Aziaten naar wie dit gebaar is gericht? 'zo ja, dan bied k mn excuses, want dit heb ik ook gedaan toen ik 5 of 6 jaar oud was en Bruce Lee wilde zijn.' Als je 5 of 6 jaar oud bent, weet je niet beter... .

9 februari 2020 om 19:09

Racisme draait bijna nooit om de groep die gediscrimineerd wordt, maar racisme wordt bepaald door de bedoelingen van de persoon die de zogenaamde racistische handeling of woorden uit. Als deze dit doet omdat ie een ander ras minderwaardig vindt, dan is het pas racisme.

9 februari 2020 om 19:47

@nijogeth mooi verhaal! dan zou vanaf nu iedereen van een ander ras kunnen uitschelden en zeggen dat het niet minderwaardig bedoeld is zonder dat het consequenties heeft

9 februari 2020 om 20:45

Iemand uitschelden kan altijd. Alleen meestal gaat dat gepaard met het duidelijk maken dat iemand minderwaardig is. Wil niet zeggen dat je dan een racist bent als je Aziaat een eikel noemt, dat wordt je pas als je hem met uiterlijke kenmerken gaat uitschelden. In mijn ogen is het heel simpel: zoek op wat racisme feitelijk is en neem niet de gevoelens van mensen mee. De gevoelens van mensen die kun je niet voorspellen en zijn bij iedereen anders, iemand kan zich gekwetst voelen om iets waarvan een ander niet eens door heeft dat het als kwetsend ervaren kan worden. Dat moet niet als leidend gezien worden.

9 februari 2020 om 20:59

@nijogeth dus je mag een Aziaat niet op uiterlijke kenmerken uitschelden want dan is het racisme maar als je hem met handgebaren stereotypeert als een spleetoog is het geen racisme meer? ik vind dit wat de coach doet toch echt net zo racistisch als iemand uitschelden op basis van ras

9 februari 2020 om 23:19

Ja, ik heb de bepalingen niet opgesteld. Volgens mij staat racisme gewoon vastgelegd in de Universele Rechten van de Mens. Dat is vrij duidelijk dat racisme het discrimineren op basis van ras is. Dus dat je iemand minderwaardig vindt omdat ie van een bepaald ras is. Iets anders kan ik er ook niet van maken. Dat bepaalde generaliserende opmerkingen mensen kunnen kwetsen, dat snap ik ook nog wel. Dat wil alleen niet per se zeggen dat de persoon erachter een racist is. Het kan, het kan ook niet.

@blink182 toen je 5 of 6 jaar was en niet beter wist inderdaad maar als je dit als volwassen man nog doet vind ik wel dat er wat mis met je is

Wat een ophef om niets eigenlijk. Slim is het niet, maar racistisch ook niet. Voor racisme moet toch echt wel duidelijk gemaakt worden dat hij Aziaten minderwaardig vindt vanwege hun spleetogen. Dat komt hier echter niet naar voren. Het enige wat hier duidelijk wordt is dat deze man verschillen in uiterlijke kenmerken ziet.

9 februari 2020 om 19:32

als ik op kantoor een dikke tietengebaar maak als ik mijn vrouwelijke collega tot me wil roepen zal dat toch echt consequenties hebben hoor, ondanks dat ik misschien een verschil zie in uiterlijke kenmerken. ik neem aan dat iedereen wel weet dat zoiets niet kan

9 februari 2020 om 20:51

Dat komt omdat ook al zo'n heikel punt is. Als je het over haar grote neus of blonde haar hebt, dan beledig je hooguit haar zelf, de rest niet.

9 februari 2020 om 19:34

Jongen jongen... Natuurlijk heeft ie niet lopen tweeten dat ie Aziaten minderwaardig vindt, hetgeen kennelijk jouw grens is. Ik snap echt niet dat jij niet inziet dat dit racistisch is, en pijnlijk is voor Aziaten. En dat zeg ik als blanke Nederlander, echt bizar dat je dat niet kunt navoelen man, ook al heb je het nooit zelf meegemaakt

9 februari 2020 om 20:48

Mag jij me uitleggen op wel vlak dit racisme is. Kun je niet, want wat racisme is dat is gewoon een vastgelegd iets. En gevoelens van anderen kun je hier toch niet bij betrekken. Weet je hoeveel Aziaten er waarschijnlijk helemaal niets om geven? Waarschijnlijk meer dan die zich er gekwetst door voelen.

Ach slim is het zeker niet, maar het was wel gelijk duidelijk wie van de spelers hij bedoelde. Ik denk dat roepen weinig zin heeft met al die schreeuwende supporters om je heen.

Gelukkig hebben wij in NL Sylvana .
Ja dit is racistisch want die trainer is blank.
Dat van Dele Ali niet want alleen blanken kunnen racistisch zijn.
Opgelost

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren