Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FC Twente gaat vermeend racisme tegen Brian Brobbey onderzoeken

Laatste update:

FC Twente gaat onderzoeken of Brian Brobbey racistisch is bejegend, zo schrijft TC Tubantia. Zondagavond na de laatste competitiewedstrijd van het seizoen tegen Ajax deelde Ajacied Steven Berghuis een klap uit aan een supporter die bij de bus stond. De regionale krant meldde toen op basis van een anonieme bron dat het motief achter de vuistslag een racistische opmerking richting Brobbey zou zijn. Twente gaat nu op basis van videobeelden beoordelen of dat ook daadwerkelijk het geval is.

Ajax verloor zondagmiddag op bezoek bij FC Twente met 3-1, waardoor het als derde eindigde in de Eredivisie en Champions League-voetbal voor komend seizoen definitief misliep. Na afloop van het duel in de Grolsch Veste gingen er op social media al snel beelden rond van Berghuis die een vuistslag uitdeelde aan een supporter. Tubantia bracht een ooggetuigenverklaring naar buiten waarin gezegd werd dat Brobbey werd uitgemaakt voor 'kankerzwarte'.

De politie-eenheden van Amsterdam en Oost-Nederland kunnen en willen niet zeggen of er aangiftes binnen zijn gekomen tegen Berghuis of de supporter. "Het kan ook zijn dat die persoon helemaal niet in deze regio woont", zegt een woordvoerder over de fan. Bovendien doet de politie nooit uitspraken over individuele gevallen. FC Twente gaat onderzoeken wie de man in kwestie is en wat hij geroepen zou hebben. Pas daarna wil de club ingaan op mogelijke maatregelen.

Ook bestaat de kans dat Berghuis wordt gestraft voor zijn actie. De aanvaller annex middenvelder ontving van Ajax al een geldboete en zou ook door de KNVB op het matje geroepen kunnen worden. De voetbalbond laat via een woordvoerder echter weten dat het een lastige kwestie is. "Het is buiten het stadion gebeurd, maar het gaat dan wel weer over voetbal." Het incident is onderwerp van gesprek binnen de KNVB, weet Tubantia. Volgende week wordt er meer duidelijkheid verwacht.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een hele goede zaak! Onderzoek doen en daarmee ook aan de slag! Samen voor een betere wereld.

31 mei 2023 om 11:33

Helemaal mee eens, racisme moet je zeer hard bestraffen. Ik zou zeggen begin maar met 2 tot 5 jaar in de gevangenis voor deze “supporterâ€.

31 mei 2023 om 11:35

2 tot 5 jaar gevang? Waarom geen 10 jaar of wellicht levenslang? Kunnen ook doorslaan hoor. Mocht het gebeurd zijn, dan moet er zeker gestraft worden. Maar een gevangenisstraf? Dat is echt buiten proportie.

31 mei 2023 om 11:36

In ieder geval behandelen racisme is een stuk zieker dan mensen denken. Dan zit er echt iets ontiegelijk fout in je bovenkamer.

31 mei 2023 om 11:47

@rafc2002 - Het is vooral erg gedateerd, maar het zit ook opgesloten in de mens. We zijn vaak toch wat huiverig voor alles dat op het oog anders is en men ziet zichzelf dan als de hoogste standaard. Buiten gewenning en het iemand verbaal zeer willen doen, is racisme de extreme versie daarvan. Maar inderdaad; er zit dan wel iets fout in de bovenkamer.

31 mei 2023 om 13:31

@parel

Een vriend van mij is aangereden door een dronken bestuurder. (helaas niet overleefd) en deze persoon heeft slechts een aantal maanden taakstraf gekregen.

En dan wil je gevangenisstraf voor racisme?

Begrijp me niet verkeerd. Racisme is vreselijk en moet een keer ophouden, maar dit gaat wel heel ver.

31 mei 2023 om 13:32

Als eerste moet dit op zijn VOG komen te staan. Weet iedereen meteen wat voor een persoon het kan zijn. Daarentegen, een racist is niet direct een slecht persoon. Hij kan ook goede dingen doen voor de maatschappij. Vaak zijn het mensen die alles geven voor 'eigen' volk. Deze racist zou dan bijvoorbeeld wel weer door het vuur kunnen gaan voor Misidjan etc.

31 mei 2023 om 13:43

Ducktaildo je kan het allemaal wel weer bagataliseren, maar 2 tot 5 jaar gevang ik vind het prima. Al zal het een halfjaar zijn, ook voor andere vormen van geweld tegen anderen bijvoorbeeld dat is een signaal afgeven. Al is het natuurlijk wel extreem, maar al begin je maar met 6 maanden.

31 mei 2023 om 13:44

Vitesse ben je nou serieus? 😅🤦ðŸ¾â€â™‚ï¸ Iedereen die racistisch is of discrimineert is zeker geen goed persoon. Ook niet selectief, dat is al helemaal vrij ziek.

31 mei 2023 om 14:13

Sulejmanii. Dus Berghuis mag gaan brommen? Dit heeft echt 0,0 met bagatelliseren te maken, maar gewoon met realiteitsbesef. Een gevangenisstraf is echt een zeer zwaar middel hé. Als wij iemand al de gevangenis in gooien voor dit soort dingen, dan neem je je rechtstaat niet heel serieus. Los van het feit dat het hele gevangenissysteem dat helemaal niet aan kan, wat het idee nog belachelijker maakt naar mijn mening

31 mei 2023 om 14:33

Gevangenisstraf omdat je iets verkeerds zegt? Wonen we in China?

31 mei 2023 om 15:12

@sulejmanii - Ik vind wel dat je daarmee op moet passen. Iemand die discrimineert of iemand racistisch bejegend, is niet bij voorbaat een slecht mens. Het enige dat je kunt stellen, is dat die persoon op dat moment iets slechts doet en daar mogen dan ook logischerwijs consequenties aan verbonden zijn.

Als dat namelijk de maatstaf zou zijn, zijn er maar heel weinig mensen die een goed persoon zijn naar jouw standaard. Bewust of onbewust discrimineert iedereen weleens. Zij het niet in woorden, dan is het wel in daden. Racisme daarentegen is een ander verhaal, maar daar zitten ook wel gradaties in.

Iemand die een pakje kauwgom steelt in de winkel als kind staat ook niet gelijk aan iemand die als volwassene een gewapende overval pleegt. Misschien niet helemaal een correcte vergelijking, maar het is dan ook vooral om aan te geven dat er genoeg gradaties zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat niet ieder persoon die een racistische uitlating doet, zichzelf superieur voelt of er uberhaupt bij nadenkt. Dat maakt het natuurlijk niet goed, maar het maakt je natuurlijk niet bij voorbaat een slecht mens.

Daarbij wil ik wel even gezegd hebben dat ik racisme en discriminatie absoluut niet aan het verdedigen ben. Dit betoog is er enkel om even duidelijk te maken dat je iemand niet zomaar een slecht mens kunt noemen. Dan zou ik eerder de kwestie beoordelen. Wij kennen de persoon of personen in kwestie immers niet.

31 mei 2023 om 15:38

En een paar zweepslagen voor berghuis en daarbij roepen nooit voor eigen rechter spelen.

31 mei 2023 om 11:35

Het is pas een goede zaak als dit structureel gaat gebeuren. Tot die tijd is het allemaal voor de bühne zie mij is het probleem braaf aanpakken. Ik hoor bij Antwerp ook de meest verschrikkelijke dingen Club Brugge logo met een mes erin alles is goed. Tot dat er iets gebeurd dan moeten we ff aanstellen en in de kramp schieten.

31 mei 2023 om 11:43

Dus Twente die racisme onderzoekt is voor de bühne omdat in Antwerpen ook dingen gebeuren? Wat kan Twente daaraan doen?

31 mei 2023 om 11:43

'onderzoek doen' is ook wel een mooie manier om te laten zien dat je meelevend bent, maar het zo snel mogelijk in de vergetelheid wilt laten raken.
Volgende week is iedereen het voorval vergeten en het onderzoekt stop bij even navragen of iemand weet hoe deze man heet.

31 mei 2023 om 12:01

Hoe kun je maatregelen treffen zonder dat je weet of en wat iemand heeft gedaan? Volgens mij is de volgorde van Twente prima in deze.

31 mei 2023 om 15:11

Tsja, als die vent met zijn smoel lipleesbaar op camera staat heb je kans, anders zie ik het somber in en zal het welles nietes worden. Tevens blijf ik erbij dat Berghuis, hoe begrijpbaar ook, hier niet voor eigen rechter moet gaan spelen. Geen populaire mening, ik weet het, maar er is verschil tussen verbaal- en fysiek geweld...

31 mei 2023 om 16:33

Ben het met je eens dat de reactie van Berghuis niet goed was, misschien wel begrijpelijk. Maar het is niet duidelijk wie wat geroepen heeft. Maar is het op de beelden wel duidelijk wie er door Berghuis geslagen wordt? Is het op de beelden wel duidelijk dat Berghuis iemand raakt? Enige wat ik op de beelden zie is een vreemde beweging van Berghuis wat lijkt op een slaande beweging.

Maar laat het vermeende slachtoffer maar aangifte gaan doen tegen Berghuis. Dan heeft de politie ook reden om uit te zoeken wat de echte aanleiding is geweest en de kans om de mogelijke (racistische) beledigingen te bestraffen.

31 mei 2023 om 16:29

Die betere wereld komt er niet als figuren als Promes met fluwelen handschoenen aangepakt worden. En wat zei jij gisteren ook al weer over hem?

Je had met hem te doen toch? Want zijn foute keuzes waren te wijten aan de ongelijkheid in de wereld toch? En daarom moest het OM mild voor hem zijn toch? Samen op naar een betere wereld....

31 mei 2023 om 16:31

@paulr_1982. Ik begrijp niet wat je bedoelt. Dit artikel gaat over Ajax, Twente en Berghuis/brobbey.

Wat heeft dit met Promes te doen? Begrijp het totaal niet.

31 mei 2023 om 16:35

Ach je gaat de vermoorde onschuld spelen. Dit heeft te maken met jouw 'samen naar een betere wereld'.

En mijn punt is dat die er niet gaat komen als we medelijden gaan tonen met figuren als Promes. Misschien kun je gewoon inhoudelijk reageren ipv een beetje draaien dat dit niet precies gaat over dit bericht. Ik reageer namelijk ook niet direct op dit bericht, maar op jouw reactie.

31 mei 2023 om 17:24

Ik reageer niet op de zaak Promes.
Ik zal even inhoudelijk reageren:

Samen naar een betere wereld is belangrijk en twente doet hieraan mee. Dus ik ben ermee eens

31 mei 2023 om 18:43

Gisteren reageerde je nog wel op de zaak Promes. Met exact de woorden die ik gebruikte. Beetje jammer dat je nu doet alsof je die bizare uitspraak niet hebt gedaan. Maar tja, had het ergens wel verwacht van jou....

Om je geheugen nog even op te frissen het je reactie van gisteren:

Prem_9330 mei 2023 om 17:23 #549
Ik heb het te doen met deze Promes. In deze wereld van ongelijkheid maken mensen soms foute keuzes. Ik hoop het OM inziet dat ook omgeving een rol speelt

31 mei 2023 om 19:23

Waar zeg ik dat ik een bepaalde uitspraak niet heb gedaan?
Kun je dat aantonen aub? Je draait weer van alles om, maarja dat kennen we inmiddels van je.

Ik reageer onder dit artikel enkel over zaken die in relatie staan tot dit artikel. Dus jouw frappante opmerking (welke niks te maken heeft met dìt artikel) ten aanzien van mijn reactie op het artikele van Promes heeft hier totaal niks mee te maken.

Niks verplicht mijn te reageren op een opmerking welke niet in relatie staat tot het huidige artikel en al helemaal niet tot het reageren op ene PaulR_1982.

Omdat ik STA voor een betere wereld! Ik zou je graag eens wegwijs willen maken in de wereld van de woke. Interesse?

31 mei 2023 om 19:50

Je reageert niet op de zaak Promes, dat zeg je toch echt zelf Prem. Zo moeilijk is het allemaal niet om te begrijpen. Dus daar je bewijs.

Maar zoals ik al eerder had gezegd, in reageer op jouw eerste reactie, niet op dit bericht. En jij wilt zo graag een betere wereld. Maar dan moet je gasten als Promes keihard straffen en niet met fluwelen handschoenen aanpakken, omdat ie toevallig een kleur heeft. En ga niet proberen om me nu van racisme te beschuldigen, want dan begrijp je het weer niet. Het is niet dat hij in de coke-handel terecht is gekomen en zijn neef neer wilde steken omdat hij een moeilijke jeugd heeft gehad.

En nee, ik heb absoluut geen interesse in al dat zielige woke gebeuren. En zolang jij 'te doen hebt' met figuren als Promes, sta jij voor alles behalve een betere wereld!

Lijkt mij een vrij logisch besluit. Alleen dat zou het gedrag van Berghuis enigszins rechtvaardigen. Al los je met geweld dit natuurlijk niet op. Maar lijkt me vrij makkelijk te onderzoeken waneer Brobbey de bus instapte en of dit inderdaad geroepen is.

31 mei 2023 om 11:44

niets zou het gedrag van Berghuis rechtvaardigen. Het blijven maar woorden waar een profvoetballer boven moet staan. Het was geen zelfverdediging oid

31 mei 2023 om 11:51

Het blijven niet maar woorden. Dit soort woorden kunnen als een stomp in het gezicht ervaren worden. Je hoeft verdorie niet alles te pikken. Ik keur geweld af maar als dit de oorzaak zou zijn dan hoop ik dat Berghuis hem flink geraakt heeft. Oprotten met die idioten. Altijd maar wegkijken en iedereen zn gang maar laten gaan is ook geen oplossing. Schelden met en een dodelijke ziekte en racisme. Dubbel straffen!

31 mei 2023 om 11:57

Ja, laat Berghuis lekker eigen rechter mogen spelen. Wanneer Berghuis het maar erg genoeg vindt is een stomp op de neus terecht

31 mei 2023 om 12:14

Dus jij kan echt totaal niet begrijpen dat je daar boos van kan worden en uit emotie een tik uitdeelt? Maar jij staat er wel weer even boven hoor. Dit noemen we ook wel een corrigerende tik. In mijn ogen, als het deze reden heeft, zwaar terecht. Dan zal die gozer wel even 2x nadenken voordat die dat weer roept. Dit is pas een echt statement in plaats van die nietszeggende statements normaal. Zulke snotapen moet je gewoon aanpakken.

31 mei 2023 om 12:24

Ga jij dat later/nu ook tegen jouw kind zeggen als hij gepest wordt op school en uithaalt? Denk dat je dan eerder trots dan boos op hem bent...

31 mei 2023 om 12:29

Wat jij en ik doen is totaal irrelevant, wij zijn nobodies zonder voorbeeldfunctie. Als publiek figuur moet je (helaas) een wat dikkere huid hebben en niet zo primitief gedragen.
Corrigerende tikken geef je je kinderen maar, geen andere mensen. Je kan een weerwoord geven maar hoeft er niet direct als een Neanderthaler op los te slaan.

31 mei 2023 om 13:03

29er ben het met je eens maar aan de andere kant stel dat Berghuis het negeerde en de bus was ingegaan had niemand er over gesproken dat hij Brobbey racistisch bejegend heeft en waren we verder gegaan terwijl het wel nog steeds blijft gebeuren.

31 mei 2023 om 13:05

Je keurt geweld af, maar Berghuis mag het in dit geval wel doen. De logica ontgaat mij een beetje, maar dat kan aan mij liggen.

31 mei 2023 om 13:14

Nou voor mij is een groot voorbeeld. Opkomen tegen racisme, hoop dat meer voetballers dat doen.

31 mei 2023 om 13:33

Als niemand als rechter optreedt, dan moet soms je rechter maar optreden (in het geval van berghuis vaak zn linker). Geweld is (bijna) nooit de oplossing, maar dit soort dingen gebeuren elke week/dag. En niemand die er iets aan doet, een kleine steunbetuiging, statement van club/instantie, en we gaan weer door naar de orde van de dag. Soms is het gewoon heel simpel, wie niet horen wil moet voelen. Als je iemand hebt die elke week wel iemand tegen zn hoofd aan slaat tijdens het uitgaan, maar na een paar weken komt hij de "verkeerde" tegen en slaat hem compleet het ziekenhuis in. Dan is die persoon echt wel klaar met iedereen lastigvallen. Nee het is geen goede en verstandige reactie, maar wel de reactie die ervoor kan zorgen dat iemand de volgende keer even wat langer nadenkt voordat hij/zij/hen wat doet wat niet door de beugel kan. Er is mij vroeger geleerd dat ik nooit mocht beginnen etc. met uitlokken maar dat ik mij ook zeker niet op mn kop moest laten zitten. In de hedendaagse maatschappij moet het allemaal maar netjes, politiek, passief etc. Er wordt tegenwoordig nog maar vrij weinig getolereerd, en dat is vaak een hele goede ontwikkeling. Maar deze mensen luisteren toch niet naar een mooi gesprek, zijn niet vatbaar voor de hedendaagse manier van oplossen. Dit soort mensen luisteren alleen maar als ze een keer flink aangepakt worden.

Een fijne dag verder

31 mei 2023 om 13:40

29er

"Wij zijn nobodies zonder voorbeeldfunctie"

Naar mijn mening een zeer vreemde uitspraak. Ik vind juist wel dat wij met zijn allen een voorbeeldfunctie hebben. Wij als publiek zouden ons gewoon normaal moeten gedragen zonder racistische spreekkoren richting Brobbey of homofobe spreekkoren richting Simons. Wij zijn een voorbeeld naar de jeugd toe als supporters.

Verder roel je dat mensen zich niet primitief moeten gedragen tenzij het je kinderen zijn, daar mag je wel corrigerende tikken aan geven.

Het is voor ons nu makkelijk praten, we zijn in de afgelopen 2 jaar niet bedreigd zoals Berghuis. Soms kan dat eens te veel worden, is het goed? Nee. Is het menselijk? Ja.

31 mei 2023 om 13:42

Leuk betoog (mocht wel wat korter), maar je verwacht toch niet dat zo'n gast die dit soort dingen roept nu stopt? Hij heeft er nu een leuk verhaal in de kroeg bij ook.

31 mei 2023 om 13:44

29er Ik begrijp je punt, maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze alle shitload maar over zich heen moeten laten komen. Zoals jij het zegt hebben supporters eigenlijk onbegrenste mogelijkheden om letterlijk alles te kunnen roepen naar een voetballer. En een voetballer mag helemaal niks..

31 mei 2023 om 13:51

Dat is niet waar mc significant. Net als dat je op straat niet zomaar mensen mag uitscheden en racistisch mag zijn, mag het ook niet naar voetballers. helaas wordt dit niet/nauwelijks gehandhaafd en is het verdomd moeilijk om te handhaven, maar zoiets roepen valt niet onder vrijheid van meningsuiting.
Echter is het niet aan Berghuis om dit met zijn vuisten op te lossen, maar zijn daar andere partijen voor.

31 mei 2023 om 14:07



29er

Je schrijft "geweldig" verkeerd.

Ik twijfel zeer aan het feit dat zo'n wannabe alfa kereltje gaat opscheppen om het feit dat hij een poffert op zijn neus kreeg.

31 mei 2023 om 14:10

Berghuis heeft een voorbeeldfunctie ook kids hebben dit gezien. dus als er iets gezegd word mag je slaan. Nee zo werk dat niet . Berghuis had niks mogen doen

31 mei 2023 om 14:28

Alsof andere partijen die kunnen oplossen. Dan ben je wel heel naïef.

31 mei 2023 om 14:42

Hij zal nu echt niet 123 stoppen, want 1 klein tikje heeft niet zoveel impact. Maar je geeft wel een signaal af, met een geldboete stopt zo'n jongen ook niet. Je mag jezelf best verlagen tot het niveau van "zo'n dader", als dat de enige reden blijkt om een keer de boodschap over te laten komen.

31 mei 2023 om 12:15

Het lijkt mij juist enorm lastig te onderzoeken. Tenzij je een video hebt waarop onomstotelijk vast te stellen is dat de woorden "kk zwarte" daadwerkelijk zijn uitgesproken ga je niet heel ver komen vrees ik.

31 mei 2023 om 14:25

Dat is hier (en wel vaker) dus precies het probleem. Het filmpje is "toevallig" zo geknipt dat de aanleiding er niet op staat.

31 mei 2023 om 12:18

Of het te rechtvaardigen is weet ik niet. Maar het maakt het wel begrijpelijk. Lijkt me dat het opsporen van de filmer niet zo heel moeilijk moet zijn. Hij is ook degene die uitsluitsel kan geven, omdat op zijn telefoon het hele filmpje staat en niet alleen de geknipte versie die online is gezet.

31 mei 2023 om 14:34

De vraag is dus vooral waarom het zo geknipt is dat je de aanleiding niet ziet, voordat het online gezet werd.

31 mei 2023 om 15:36

Ja, dat is de vraag. Er zijn een aantal mogelijkheden natuurlijk. Misschien heeft de filmer hetzelfde zieke brein als de persoon die de racistische uitspraken deed, of hij wilde een (mogelijke) medesupporter niet in diskrediet brengen, of hij wil dat alleen Berghuis er slecht uit komt. En zou zullen mensen hier vast nog redenen kunnen bedenken. Maar denk dat Berghuis niet zomaar uit het niets slaat, anders was het geknipte filmpje wel eerder begonnen om de actie van Berghuis minder/niet begrijpelijk te maken.

31 mei 2023 om 12:19

Maar wat is dan de grens? Bij racisme mag je geweld gebruiken, maar wat dan bij het uitschelden van familieleden? Of bij andere opmerkingen over iemands uiterlijk?

Begrijp me niet verkeerd racisme is verschrikkelijk en moet worden aangepakt, maar rechtvaardigt geen geweld. Anders kan iedereen straks zeggen dat er racisme is gebruikt en daarom een stomp heeft gegeven.

31 mei 2023 om 14:03

Maximus2702

Het is een lastige kwestie. Dat je een klap kan begrijpen betekent niet dat het ook mag.

Over je laatste alinea ben ik het ook deels eens. Het enige wat mensen vergeten is dat verbaal geweld ook een ding is. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je hier lang mee te maken hebt dat dit kan leiden tot mentale en emotionele schade.

Dus dat woorden geen pijn doen (niet jouw woorden maar wel van andere reaguurders) is echt totale onzin.

Dat is wel een goede zaak. Mochten er racistische dingen zijn geroepen, moet je die personen als club wel weren. Gelijk een voorbeeld stellen en het in de kiem smoren. Overigens vind ik wel dat Berghuis ook niet vrijuit mag gaan. Die gebruikt gewoon fysiek geweld als antwoord. Ook niet bepaald iets wat je kinderen e.d. bij wilt brengen. Dat neemt echter niet weg dat de supporter(s) in kwestie niets te zoeken hebben in een stadion en er middeleeuwse trekjes op na houden. Oprotten met dergelijke tokkies.

31 mei 2023 om 11:46

Volledig mee eens! Berghuis heeft ook al een boete gekregen en heeft ook direct zijn excuses, heel netjes verwoord in een boodschap. Wellicht nog een kleine schorsing op zijn plaats, maar dat zal geen haast hebben aan het eind van het seizoen denk ik.

31 mei 2023 om 11:56

Ik stel voor dat Berghuis ook een stadionverbod krijgt :D

31 mei 2023 om 11:49



Volledig eens.
Mocht het om racisme gaan moeten ze dat hard aanpakken. Er werd genoeg gefilmd daar dus er is echt wel bewijs te krijgen.

Vind wel weer bijzonder hoe kort en mild de consternatie is met betrekking tot het gedrag van Berghuis. Het is niet de eerste keer dat hij zijn beheersing verliest en als ik dan kijk hoe de kranten vol stonden door een aanstekertje op Klaassen zijn hoofd en hoeveel mensen daar wat van vonden, dan is het verschil weer opmerkelijk te noemen.

31 mei 2023 om 11:59

Toch vind ik het wel discutabel dat iemand zo ongeveer verguisd wordt voor racistisch geroep, maar dat mensen voor de rest maar alles mogen schreeuwen wat ze willen. En daarmee samen dat Berghuis’ ‘knal’ ineens prima is (bij wijze van) nu het een reactie op racisme is.
Als ik het zo las heeft Berghuis van alles naar zijn hoofd geslingerd gekregen (figuurlijk), maar dat kan schijnbaar gewoon.
Al helemaal buiten wedstrijden om moet dit gewoon afgelopen zijn, of het nou racistisch is of niet.
Buiten dat, tuurlijk moet er onderzoek gedaan worden naar dit racisme. Prima reactie van Twente.

31 mei 2023 om 14:28

11 Ik snap niet zo goed waarom je vindt dat de consternatie kort en mild is. We hebben het er elke dag (soms meerdere malen) over omdat er steeds over gesproken en geschreven wordt.

31 mei 2023 om 11:59

Inderdaad, maar m.i. moet die persoon ongeacht het racistisch was of niet even op het matje geroepen worden (en stadionverbod in geval van daadwerkelijk racistische uitlatingen). Wat ben je voor debiel om verbaal tekeer te gaan tegen een ander (in deze een speler die gewoon welwillend een handtekening wil geven).

31 mei 2023 om 12:32

Het erge eraan is dat je juist euforisch zou moeten zijn, omdat je club Ajax verslagen heeft. Geen enkele reden om dan tegen de tegenstander tekeer te gaan na een wedstrijd, nota bene tijdens het uitdelen van handtekeningen. Niet alleen dat, maar het gaat ook nog eens over een oud-speler die zich eigenlijk altijd wel positief heeft uitgelaten over de club.

31 mei 2023 om 12:56

Ik vind het ook onbegrijpelijk hoe je je zo kunt gedragen (zoals ik meer onbegrijpelijk vind in sommige supportersgedrag). Er lopen rare mensen rond, zo ook rondom onze club. Zo jammer dat het na de wedstrijd hierover moet gaan ipv een mooie pot in een geweldige ambiance.

31 mei 2023 om 14:00

ben het helemaal met je eens, maar.......het was buiten het stadion, dus dan kan twente er vrij weinig mee toch?
althans dat roepen de clubs wel altijd als er rotzooi buiten het stadion is, dan is het geen zaak meer van de club maar van de politie.
ook een stadion verbod zou raar zijn in deze, want in het stadion is niks gebeurd waarvoor de persoon gestraft zou kunnen worden door twente.

31 mei 2023 om 15:02

Maar wat FC Twente wel kan doen, is de persoon of personen in kwestie opsporen en het overdragen aan de daarvoor bestemde instellingen. Dat zal in dit geval de politie zijn.

Dit is natuurlijk terecht. Als iemand daadwerkelijk zo over Brobbey gesproken heeft verdiend deze ook een straf, op zn minst van de club. Alleen niet van Berghuis, die judge, jury and executioner speelde zondag

Heel goed dat ze dit doen. Die foto die Brobbey op zn Social Media zette, dat zegt ook al een hoop lijkt mij.

31 mei 2023 om 11:48

Het kan ook zijn dat Brobbey die geplaatst heeft vanwege de geruchten die via de Tubantia naar buiten werd gebracht.

31 mei 2023 om 11:51

Ik neem aan dat Brobbey en Berghuis onderweg in de bus ook wel met elkaar praten....

31 mei 2023 om 14:31

Janssen Je denkt toch niet serieus dat Brobbey geruchten gaat voeden als hij en Berghuis weten dat het anders zit?

31 mei 2023 om 11:50

Toch wel apart dat het management van Berghuis geloof ik helemaal niet spreekt over Brobbey. Slechts dat Berghuis de hele tijd veel te verduren kreeg. Persoonlijk vind ik dat supporters ook dat zouden moeten laten, helemaal na een wedstrijd. Weliswaar geen racisme (denk ik), maar beledigingen richting spelers buiten wedstrijden om zijn wat mij betreft sowieso not done.

31 mei 2023 om 11:51

die foto kan dus niet als bewijs gezien worden.
Een verklaring van Brobbey en omstanders wel. Overigens denk ik dat er genoeg gefilmd werd

31 mei 2023 om 11:52

Ik heb het niet over bewijs maar over dat het een hoop zegt. Dat je dus wel in die richting zou kunnen kijken. Want anders zou ik niet begrijpen waarom je zo'n foto post.

31 mei 2023 om 11:55

Je teamgenoot steunen?

31 mei 2023 om 12:01

Die foto zegt mij eigenlijk vrij weinig. Via Social Media kan je toch je verhaal doen? Gemiste kans als hij dat niet doet indien er sprake was van racisme.

Ik wel benieuwd hoe ze het willen onderzoeken. Er stonden vrij veel mensen rondom heen. Hoe wil je als club erachter komen wie wat geroepen heeft. Daarbij heb je ook maar weinig bewijs.

31 mei 2023 om 12:03

Ze moeten inderdaad snel zijn. Nu heeft diegene nog een blauw ogen, maar met de dagen zal dat ook wegtrekken.

31 mei 2023 om 13:33

Ik weet het niet zeker maar sloeg berghuis niet volledig mis?

31 mei 2023 om 13:40

Zou ook zomaar kunnen. Die dag was hij niet helemaal scherp

En wat nou als we te maken hebben met zware belediging/ provocatie, maar net geen rasisme? Laten we het dan gaan? Of als we te maken hebben met algemene bedreiging zonder discriminerend karakter? Dan is het ook goed?

31 mei 2023 om 12:41

Nee. Het blijft een weegschaal: wanneer ga je te ver?
Het ziet er nu naar uit dat beide heren (supporter en Berghuis) te ver gingen.

Je kan niet iemand blijven provoceren, zonder een reactie terug te verwachten.
Schelden doet wat dat betreft wel pijn. Slaan ook.

31 mei 2023 om 12:54

O zondermeer. Je kan Berghuis ook gewoon aansprakelijk stellen toch? Al zou die dan, met dit onderzoek daarnaast, waarschijnlijk worden vrijgesproken vanwege verzachtende omstandigheden. Je kan iets niet los zien van het geheel. Die klap valt ook in een context.

Mijn trigger hierin is dat het uitsluitend over rasisme gaat, maar aangezien bedreigingen niks nieuws meer is voor Berghuis, hoeft dat niet uitsluitend rasisme te zijn geweest

31 mei 2023 om 12:56

Daarnaast vraag ik me wel af in hoeverre het aan Twente is om te onderzoeken, maar gewoon via het OM. Als je vermoed dat er iets ontoelaatbaars is gebeurd: doe aangifte. Twente kan zelf toch ook helemaal niet overgaan tot vervolging. Maximaal geef je als club een stadionverbod.

31 mei 2023 om 13:14

Soms kan schelden pijner doen dan iemand slaan.

31 mei 2023 om 13:17

Ik vind het maatschappelijk gezien wel prima van Twente om dit te onderzoeken. Je wil toch weten wat er rondom je stadion gebeurt.

Twente kan inderdaad niet vervolgen, maar kan wel anders straffen. Ook kan Twente kijken of supporters zo dicht bij spelers wel gewenst is, of dat dit logistiek anders geregeld dient te worden.

De KNVB verdraait z’n eigen regels weer eens: “het is buiten het stadion gebeurd, maar gaat dan weer wel over voetbal.â€

Het is bij supporters geen enkel probleem om ze een stadionverbod op te leggen voor zaken die (ver) buiten het stadion gebeuren, waarom is het nu bij Berghuis opeens een probleem om hem te schorsen?

Ik denk dat het erg lastig is om onderzoek te doen naar racisme. Volgens de Van Dale is de definitie van racisme:

'opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen'

Het is dus een opvatting en niet per se te vangen in een uitspraak van iemand. Als ik in emotie roep: 'ik maak je af!' dan is de kans heel groot dat het niet mijn opvatting is dat de ander dood moet. Dus als je een verwensing roept naar iemand van een andere kleur, dan is de kans aanwezig dat het helemaal niet jouw opvatting is dat jij beter bent dan die andere persoon.

Zolang wij niet in iemands hoofd kunnen kijken, is het moeilijk te zeggen wat iemands opvatting is. Of die persoon moet zich expliciet over zijn opvatting uitspreken.

Dit gezegd hebbende vind ik het (als het klopt dat Brobbey 'k**kerzwarte is genoemd), erg onfatsoenlijk van die persoon. Ik vind het behoorlijk primitief om zoiets te roepen en keur het af. Ik hoop op een wereld waarin we beschaafd met elkaar kunnen omgaan en er ruimte is voor een open discussie en nuance.

Ik wens FC Twente succes met het onderzoek en ik hoop dat ze de dader (wederom met hetzelfde voorbehoud dat het geroepen is) kunnen straffen.

De knvb kan hem helemaal niet straffen. Zoals ze zelf al zeggen is dit buiten het stadion. Dit is gewoon tijd van Ajax, maar niet van de knvb.

31 mei 2023 om 14:38

Dus de KNVB kon Vertonghen ook niet straffen n.a.v. ‘Het zijn maar kut…’ of Lex Immers nadat hij zong dat hij op jodenjacht ging in het supportershome van Ado? Of de Feyenoorders die in Tirana de spandoeken omhoog hielden, die kunnen ook geen stadionverbod krijgen?

Het civiele recht dat de KNVB heeft om te schorsen of stadionverboden op te leggen is niet beperkt tot voetbalstadions.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren