Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

El Azzouzi kiest tussen Nederland en Marokko: ‘Voel me daar meer verbonden mee’

Laatste update:

Als Anouar El Azzouzi zou moeten kiezen tussen een interlandcarrière namens Nederland of Marokko, zou hij voor laatstgenoemd land kiezen. Dat vertelt de 22-jarige verdediger van FC Dordrecht in de serie The Roots. Daarin spreekt Voetbalzone met spelers die in het bezit zijn van een dubbele nationaliteit en nog een interlandkeuze kunnen maken. In de eerste aflevering vertelt El Azzouzi onder meer over Marokko, zijn dubbele nationaliteit en zijn eveneens als profvoetballer actieve tweelingbroer.

Voetbalzone is de officiële mediapartner van de Keuken Kampioen Divisie

Klik hier voor exclusieve interviews, talentscouts, actuele standen en het programma op onze Keuken Kampioen Divisie-pagina.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zijn tweelingbroertje speelde gisteren nog als invaller mee bij Afrika Cup -23 volgens mij

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet zal begrijpen wat het maakt dat zij zich meer Marokkaans voelen dan Nederlands. De meeste van hen zijn opgegroeid door Marokkaanse ouders, zij geven de Marokkaanse cultuur en ook de normen en waarde mee en als je daarmee bent opgegroeid dan lijkt het me ook logisch dat je dan meer Marokkaans voelt en ik kan nog talloze voorbeelden opnoemen..:

1 juli 2023 om 12:41

maar een Nederlander heeft over het algemeen ook gewoon veel minder trots dan een Marokkaan.
Laatst tegen Kroatie stelde het Nederlands publiek toch ook gewoon niks voor

1 juli 2023 om 13:01

Nederlands publiek is altijd klapvee geweest. Gaat het goed dan is iedereen euforisch, gaat het minder dan is het gelijk doods. Alleen zijn we dit niet echt gewend. Maar je hebt gelijk dat het vaderlands liefde hier ver te zoeken is, en dat wordt je ook wel moeilijk gemaakt hier soms . Maar dat is niet echt een discussie voor hier

2 juli 2023 om 13:17

Mensen in Urk en Staphorst hebben nog trots en gemeenschapszin.
Maar die worden dan achterlijk genoemd.
Vreemd hoe dat altijd werkt.

1 juli 2023 om 12:55

Het kan me eerlijk gezegd geen bal schelen waar iemand meer mee heeft. Zolang je je aan de regels houdt en anderen in hun waarde laat kun je je wat mij betreft identificeren met waar dan ook ter wereld.

In mijn team kan ik t bijvoorbeeld beter vinden met de Marokkaanse gasten dan de Nederlandse. Ze nemen hun kinderen ook gewoon mee naar wedstrijden en gedragen zich beter op het veld. Je ziet dat ze meer met gemeenschapszin leven. Ze zullen bijvoorbeeld nooit hun ouders alleen in een bejaardenhuis laten wegteren. Wat dat betreft kunnen we genoeg van elkaar leren.

1 juli 2023 om 12:59

Ik moet er ook niet aan denken om mijn ouders in huis te nemen de laatste 20 jaar van hun leven. En ik weet zeker dat zij er ook niet op zitten te wachten dat ik weer thuis kom wonen op mijn 37ste . Laat staan de "koude kant"

1 juli 2023 om 13:00

Idd maar mensen willen graag blijven inzoomen op het negatieve zodat ze hun eigen tekortkomingen kunnen camoufleren.

1 juli 2023 om 13:07

@peperbus038

Er zijn meerdere opties mogelijk he. Je kunt wel bij elkaar in de buurt wonen en wat schoonmaak taken overnemen of iets dergelijks.

Ik moet er niet aan denken dat mn ouders zitten te vereenzamen in een hokkie in een soort stapelflat vol andere zwakke ouderen.

1 juli 2023 om 15:28

En ik moet er niet aan denken onze kinderen met onze zorg op te zadelen. Als het er op zit, zit het er op. Dus dan maar de zachte uitgang. In Nederland zijn we cliënt, en niet gek op ouderen die met meer arbeid Nederland hebben opgebouwd. Mij krijgen ze niet in een verzorgingstehuis. Zorg is bij onze overheid een zorgenkindje. Dan de kwestie voor Nederland of Marokko kiezen. Wel kiezen voor de lusten, maar niet de eventuele lasten. Zo zie ik de keus voor Marokko. Heb je daar voorkeur voor hebt, snap ik niet dat je daar dan niet wilt wonen. Kan ook nog na je actieve voetbalcarrière. Dus wil je niet naar Marokko, maar Nederland om in te verblijven, dan ook eerst voor Oranje kiezen. Kom je niet in aanmerking, vind ik dat je dan alle recht hebt om dan voor Marokko te kiezen.

1 juli 2023 om 18:19

Gelukkig hebben we in Nederland een gigantische hoeveelheid mantelzorgers en zien we aan de andere kant (helaas) ook islamitische zorginstellingen die enorm verzaken. En het is niet alsof in die zorginstellingen, islamitische ouderen geplaatst worden door christelijke autochtonen.

Kortom, je beeld is eenzijdig.

2 juli 2023 om 13:34

Marokkanen hier in NL romantiseren Marokko natuurlijk ook. Naar Frankrijk op vakantie gaan is ook leuker dan er wonen.

1 juli 2023 om 13:01

Nee het is niet te begrijpen. Indien mijn kinderen dit zouden doen, dan zou ik ze vreselijk boos zijn. Je groeit op in Nederland. Je hebt alle voordelen, maar vervolgens kom je uit voor een land waar je deze mogelijkheden niet hebt. Landverraad noem ik dit. Ja dat klinkt hard, maar zo zie ik dit.

1 juli 2023 om 13:30

Musi26

Hahaha dat mag jij vinden kerel, daar doen we ook niks mee. Ik ga niet tegen mijzelf liegen om voor Nederland te kiezen terwijl ik meer voel voor Marokko. Dit is ook bijna voor iedere Marokkaan en Turk zo.

1 juli 2023 om 13:46

Koeman heeft de grootste vorm van landverraad uitgeoefend dan. Verliet Nederland niet eens voor een ander land, maar voor een club. Toch hoor je niemand daar over maar wel over deze jongens

1 juli 2023 om 19:34

En ik ken meerdere allochtonen die zich verraden voelen door het land en de "oorspronkelijke" bewoners van het land waarin ze leven. Heeft dat ook een naam?

2 juli 2023 om 13:22

Ja, tribalisme.

2 juli 2023 om 13:42

Waarom zet jij oorspronkelijk tussen haakjes? Doe je dat ook bij Marokko of Turkije?

2 juli 2023 om 13:52

Gewoon uit interesse dus niks gemeens mee bedoelt, maar waarom verhuis je dan niet naar Marokko? Je hebt een dubbel paspoort en je hebt meer gemeen met het land Marokko. Je zou dus veel gelukkiger kunnen zijn daar dan hier.

2 juli 2023 om 15:23

Wmm Dit vraag ik me ook af inderdaad. Je woont, leeft (en bent waarschijnlijk zelfs geboren) in Nederland, maar 'hebt meer' met Marokko. Waarschijnlijk snappen wij dat niet, maar niemand slaagt erin om het goed uit te leggen ook.

2 juli 2023 om 15:23

@wmm5, omdat meer gemeen met een land hebben je niet per se gelukkiger zou maken als dat betekent dat je een groot deel van je vrienden en familie zou achterlaten.

In mijn kring en ook ikzelf hebben de meesten niet zoveel met Nederland maar we houden allemaal wel echt van onze stad, ook de meest nationalistische Turken. Dat zie je heel vaak. Ook bij rappers bv. Allemaal houden ze van hun Amsterdam/rotterdam terwijl ze wel Nederland afkraakten. Glory kickbokser Tyjani Beztati, komt uit voor Marokko maar heeft wel 3 sterren getattoeerd staan

1 juli 2023 om 13:03

Het is toch ook raar? Hier geboren, maken gebruiken van alle faciliteiten en zijn hier gekomen omdat ze Marokko blijkbaar toch niet zo'n leuk land vonden om in te wonen. En dan later is het opeens wel een geweldig land?

1 juli 2023 om 13:12

In Nederland kun je je kinderen een stabiele toekomst geven. Dat is een prima motivatie om hier te wonen. Dan kun je alsnog meer binding hebben met het land waar je (ouders) vandaan komen qua normen, waarden, trots etc. Ik zie daar het probleem niet zo van in.

Vaderlandsliefde is mij verder vreemd, dus ik snap het sentiment niet zo. In Nederland zijn de voorwaarden om te wonen relatief goed en mn familie woont er. Dat is de binding die ik ermee heb. Verder geloof ik niet zo in nationale trots omdat ik toevallig binnen bepaalde landsgrenzen ben geboren. Maar goed, ieder z'n ding.

Overigens zijn die faciliteiten voor iedereen. NIet alleen voor mensen met een bepaald sentiment. De Marokkaanse Nederlanders betalen hier net als jij belasting voor. Het is niet zo dat dat een gift is van de staat ofzo he.

1 juli 2023 om 13:31

Ajaxnl

Nee het is niet raar. Ten eerste worden wij Marokkanen en Turken niet gezien als Nederlanders (tenzij het uitkomt) daarnaast hebben wij gewoon meer die binding met vaderland.

1 juli 2023 om 13:46

AjaxNL!

Veel weten niet eens wat zij voelen. Hier in NL kan je anders voelen, maar ook in Marokko hebben zij dat gevoel. Ool daar ben je anders.

Mbt gast uit dit artikel, het is ook makkelijk gezegd. Als je je eigen kansen moet inschatten, ja dan weet je dat je in Marokko meer kans op plek hebt dan in NL. Vooral qua verdedigers zit het wel goed komende jaren.


Je ziet ook bij gasten als Klaiber, Scherpen etc. Eerst stoer roepen ik zou nooit voor die club spelen, totdat die club voor je neus staat.

Ziyech ook een mooi voorbeeld. Zeggen heb met hart voor Marokko gekozen. O ja? Waarom wilde hij kort ervoor dan voor Oranje spelen. Het is door de slechte keuzes van de coaches en zijn trots op afwijzing dat hij voor Marokko speelde.


1 juli 2023 om 13:48

Dat kun je natuurlijk ook omdraaien, kip/ei verhaal.

1 juli 2023 om 13:49

Misschien zien jullie jezelf niet als Nederlander?? Zolang je jezelf meer Marokkaan of Turk voelt blijven de Nederlanders je ook zo zien. Je haalt zelf ook je voordelen uit het Nederlander zijn toch? Ik woon al 30 in het buitenland, 1 van de kinderen sport op internationaal topnivo maar voor het land waar zij opgegroeit is en dat haar de kans gaf in de sport. Ze gaat niet voor NL sporten. Ik vind dat heel normaal en “eerlijk”. Heeft ook met integratie of niet integratie te maken. Als ik haar altijd op de defecten van dit land blijf wijzen en NL ga verheerlijken tsja dan wordt integreren lastig

1 juli 2023 om 13:56

Het is de loyaliteit aan de ouders. Op zich wel mooi . Maat zo krijg je nooit eenheid in een land . Gewoon dubbele nationaliteit afschaffen . Dan heb je niks te kiezen.

1 juli 2023 om 14:35

"misschien zien jullie jezelf niet als Nederlander?? Zolang je jezelf meer Marokkaan of Turk voelt blijven de Nederlanders je ook zo zien. "

Zolang (sommige) Nederlanders andere Nederlanders met een Marokkaanse, Turkse, Surinaamse (of wat dan ook) afkomst zelfs bij nagenoeg volledige inburgering nog steeds zien en behandelen als Marokkaan, Turk, Surinamer, etc blijft het een enorme kronkel om constant maar te wijzen op dat ze het 'er zelf naar maken' zoals jij hier suggerreert. Jij doet alsof alle Nederlanders tolerant en meegaand zijn. Dat zijn wij helemaal niet.

" Je haalt zelf ook je voordelen uit het Nederlander zijn toch?"

En opmerkingen zoals deze onderschrijven precies mijn punt. Waarom haal je dit aan? Iedere Nederlander haalt voordelen uit het Nederlander zijn. Of je ouders nou in Lutjebroek of Zierikzee zijn geboren of in het buitenland. De voordelen van het Nederlanderschap zijn niet extra voor die laatste groep. En dat die laatste groep 'dankbaar' zou moeten zijn omdat ze van 'onze' voorzieningen hier 'profiteren' is precies het onterecht badinerende toontje dat kinderen met buitenlandse ouders zich hier onwelkom en ongewenst laat voelen.

En sowieso, jij en ik behoren evenveel dankbaarheid en respect te tonen voor onze voorzieningen als die groep 'buitenlanders'. En niet minder of zoiets.

1 juli 2023 om 16:49

VivaUtje zou het, heel misschien, kunnen zijn dat jullie niet als Nederlanders worden gezien omdat jullie ook niet als dusdanig gezien willen worden? Met jullie bedoel ik overigens jou.

1 juli 2023 om 17:34

Een voetballer waar het hier dus om ging haalt jaren voordeel uit de opleiding die hij als voetballer krijgt om dan voor het land van zijn ouders te kiezen. Dat wringt. Daar hoef jij het niet mee een te zijn en zeker niet een belerend toontje aan te slaan. Iedereen hoort respect naar anderen te tonen. Ongeacht afkomst ras kleur of geaardheid. Dus mensen die uit het buitenland komen richting het land waar ze verblijven en vice versa. En nog wat: ik zeg nergens dat mensen “ het er naar maken”. Als mensen die in een ander land gaan wonen , Marokkanen in Nl of Nederlanders in een ander land, zich meer Marokkaan of Nederlander voelen en zich zo uiten, wordt integratie vermoeilijkt. Dat lijkt mij vrij logisch. Jij draait het om en legt de schuld bij discriminatie.

1 juli 2023 om 17:35

Twenteov

het is niet dat ik niet als Nederlander gezien wil worden, maar ik voel me gewoon meer Marokkaans, zoals ik al hierboven benoemde ik heb Marokkaanse ouders van hen heb ik de Marokkaanse cultuur normen en waarden meegekregen. Het is dus niet gek dat ik me meer verbonden voel aan Marokko ondanks dat ik in NL ben opgegroeid. De meeste zullen dat wellicht niet begrijpen, maar gevoel kan je niet veranderen, ofwel?🤪



1 juli 2023 om 17:36

Een voetballer waar het hier dus om ging haalt jaren voordeel uit de opleiding die hij als voetballer krijgt om dan voor het land van zijn ouders te kiezen. Dat wringt. Daar hoef jij het niet mee een te zijn en zeker niet een belerend toontje aan te slaan. Iedereen hoort respect naar anderen te tonen. Ongeacht afkomst ras kleur of geaardheid. Dus mensen die uit het buitenland komen richting het land waar ze verblijven en vice versa. En nog wat: ik zeg nergens dat mensen “ het er naar maken”. Als mensen die in een ander land gaan wonen , Marokkanen in Nl of Nederlanders in een ander land, zich meer Marokkaan of Nederlander voelen en zich zo uiten, wordt integratie vermoeilijkt. Dat lijkt mij vrij logisch. Jij draait het om en legt de schuld bij discriminatie.

1 juli 2023 om 18:20

Jagc

Ga geen woorden uit m’n mond halen en vooral geen excuses maken om discriminatie toe te staan. Ik voel me nou eenmaal net als de meerderheid van de Marokkanen en Turken Marokkaans/ Turks. Ik weet niet wat je wilt veranderen maar gevoel kan je niet veranderen punt.

1 juli 2023 om 18:42

Heb nooit op jou gereageerd. Voel hoe je voelen wilt. Prima. Maar als je jezelf zo erg Marokkaan voelt, of Turk, en je krijgt een uitnodiging voor het Nederlandse eftal en niet van Turkije of Marokko wat doe je dan? Afzeggen?!!

1 juli 2023 om 18:48

Dus het probleem ligt eigenlijk bij de ouders als ik dit zo lees? Als jij je kind opvoedt met de normen en waarden van het land waar in je woont lijkt me een stuk makkelijker integreren dan ze op te voeden met de normen en waarden van een ander land.

1 juli 2023 om 20:06

Jagc

Excuses had t idee dat je op mij reageerde. Als dat het enige is wat ik krijg voorgeschoteld dan zou ik uiteraard de oproep accepteren, tis niet dat ik me meer Marokkaans voel geen gevoel voor Nederland heb, integendeel zelfs maar het gevoel voor Marokko ligt wat hoger dan Nederland en dat komt echter door de cultuur normen en waarden die ik heb gekregen. Ik vermoed dat bij de aankomende generaties dat minder zal spelen.

1 juli 2023 om 20:08

Drenthe

Het is helemaal geen probleem, dat jij daarin een probleem ziet tot daar aan toe en best sneu eigenlijk. De Marokkaanse en Turkse ouders zijn niets anders gewend. Zoals ik al net reageerde zal dat bij de aankomende generaties minder spelen. Ze zullen beide culturen evenveel meekrijgen…

1 juli 2023 om 22:22

Het helpt natuurlijk ook niet dat, volgens mij vanwege het geloof, Turken en Marokkanen vooral onderling blijven. Je ziet zelden een Turk of Marokkaan met een Nederlander of Nederlandse trouwen. Vriendschappen zie ik genoeg (gelukkig), maar inmiddels heb je ook bv vierde generatie Turken in Nederland.

Dat zie je bij bv Indo's veel en veel minder.

2 juli 2023 om 13:54

Gevoel kan je zeker wel veranderen, aangezien het een interpretatie is van een gebeurtenis waaraan jij vanuit jouw ervaringen etc een betekenis geeft. Andere ervaringen kunnen leiden tot een andere interpretatie en dus een ander gevoel.

2 juli 2023 om 15:04

"omdat ze Marokko blijkbaar toch niet zo'n leuk land vonden om in te wonen."

Daar ga je al de mist in. Als je het kan begrijpen dat mensen naar Saudi gaan om geld te verdienen, dan hoort dit ook niet zo moeilijk te zijn.

2 juli 2023 om 19:19

Net zoals genoeg Marokkanen en Turken zichzelf ook alleen maar Nederlander voelen wanneer het ze uitkomt?

2 juli 2023 om 16:04

@vivautje. Wat een klinkklare onzin. Als ze voor Marokko willen uitkomen dan baseren ze dat op gevoel. Dus de normen en waarden van Marokkanen is anders of beter dan Nederlandse?

3 juli 2023 om 11:57

Het is gewoon irritant dat ze gebruik maken van de opleiding en faciliteiten in Nederland en dan voor de concurrent gaan spelen.

Prima toch? 🤷‍♂️ Ben er alleen wel een voorstander van dat voetballers eerder gewoon een keuze moeten maken. Niet switchen naar meeste kans maar naar meeste gevoel.

1 juli 2023 om 12:57

Helemaal mee eens. Ik vind het prima als zon jongen zich meer marrocaan voelt dan Nederlander. Maar het is bizar dat spelers zo laat nog kunnen/switchen. Zelfs als ze denken na een gespeelde interland dat zij ergens anders meer kans maken

1 juli 2023 om 13:03

Nee alleen uitkomen in het land waar je bent geboren. Nu heeft Nederland de opleiding voor Marokko betaald. Kom je niet aanmerking voor Oranje, dan heb je gewoon geen interland carrière.

1 juli 2023 om 18:26

De opleiding betaald? (De ouders van en) deze jongen betalen gewoon belasting, en er zijn genoeg buitenlandse jongens in onze jeugdopleidingen. Wellicht levert hij zijn club nog een transfersom op.

1 juli 2023 om 20:14

Welke opleiding heeft Nederland voor Marokko betaald? De vmbo/havo opleiding voor deze jongen? Heeft denk ik weinig invloed op wat hij voor Marokko kan betekenen. Of bedoel je die voetbal opleiding die hij genoten heeft bij een privé vereniging? Een opleiding die hij heeft "gekregen" doordat de vereniging dacht uiteindelijk geld aan hem te kunnen verdienen omdat hij beter was dan zijn concurrenten. Of dacht je dat die opleiding puur liefdadigheid was? Nee deze jongen heeft door zijn eigen talent en harde werk deze kansen voor zichzelf gecreëerd. Daar heeft Nederland vrij weinig mee te maken.

2 juli 2023 om 16:42

En die opmerking van Musi heeft meer thumbs-up dan de reacties van Zeballos en Blackthought. Je kan best wel wat opmerkingen maken over hoe en waarom dat soort standaardzinnetjes altijd zo populair zijn hier, maar het is zondag.

Hoor vaker meer verbonden mee etc. Tot ze er gaan wonen. Denk dat de binding dan wel wat minder word. 2 totaal verschillende werelden om in te wonen. Denk dat hij meer binding heeft met zijn ouders en daardoor eerder hun identiteit overneemt.

1 juli 2023 om 13:27

Jaa en jij weet er meer van dan onder andere ik als Marokkaan, waarom maar iedere keer aannames maken terwijl wij als Marokkanen zeggen hoe t is!

1 juli 2023 om 13:48

Viva

Niet vervelend maar dat is toch ook gewoon zo. De meeste kunnen daar echt niet wonen.

1 juli 2023 om 13:50

Mrkrillin

Ken genoeg die in Marokko zijn gaan wonen, ben jij ooit in Marokko geweest?
Het is niet een krottenland ofso, tanger Rabat Casablanca kan je gewoon prima wonen. Er gaan ook steeds meer Marokkanen terug naar Marokko!

1 juli 2023 om 15:09

Aan de andere kant zijn genoeg Marokkanen in Marokko niet al te grote fans van de Marokkanen die naar Nederland zijn gekomen (en hier al generaties wonen natuurlijk). Totaal verschillende mensen, al geldt het niet voor allemaal natuurlijk.

1 juli 2023 om 15:42

VivaUtje

De kans is heel groot dat ik al langer en veel vaker in Marokko ben geweest dan jij.
Zowel prive/famile als zakelijk.

Ook groot deel van Marokko gezien en gereisd. Durf zelfs weddenschap dat ik veel meer gezien heb van Marokko (noorden en zuiden) dan meeste Marokkanen die hier in NL wonen

1 juli 2023 om 16:41

Mrkiklin Hoeft geen weddenschap ik geloof je best, ben zelf ook regelmatig in Marokko. Dus vind het maar raar dat je die opmerking maakt dan, dacht eerder uit onwetendheid. Genoeg Marokkanen die terug keren en zelf ‘witte’ Europeanen die zich vestigen in Marokko!Verder neem ik aan dat je zelf ook Marokkaans bent?

2 juli 2023 om 13:39

Ik zeg niet ik weet, maar ik denk. Dat ten eerste. Ten tweede komt mijn vader uit Noord Afrika, dus ik heb er enige ervaring mee. Daarnaast zie ik je veel termen gebruiken als wij Marokkanen, ik zou zeggen praat liever voor jezelf want niet iedereen denkt zo. Verwar ajb niet een groepsidentiteit met een individuele en niet hoe jij je voelt met wat een ander ook zou moeten voelen. Heb in de praktijk waar ik werk meerdere mensen kunnen ontvangen die zich bijv meer verbonden voelden met de NL normen waarden dan die van hun ouders en geloof me als ik zeg dat dat voor hen geen pretje is. Ze zijn veel te bang voor de gevolgen als ze die zouden uitdragen, dus houden ze de schijn op. Echt verschikkelijk om te zien.

1 juli 2023 om 23:10

Grappig als mensen praten zonder er kaas van gegeten te hebben.

Sterker nog aantal Marokkanen die al zijn geëmigreerd is explossief gegroeid en steeds meer willen gaan emigreren. Ik zelf die nooit had gedacht deze stap te willen nemen, maar nu denk ik er serieus over na te emigreren. Voel mij steeds minder thuis in dit regenboog aanbiddende land.

2 juli 2023 om 13:22

Tja Mike_Sanchez, als je een land reduceert tot iets triviaals als 'regenboog aanbiddend', snap ik dat wel. Dat is nou niet exact waar Nederland voor staat, wel? Ik heb in het dagelijks leven precies 0 last van 'woke'. Toegegeven, er wordt soms overdreven en het is af en toe ook simpelweg niet slim, de manier waarop sommigen zich presenteren. Dat neemt niet weg dat het feitelijk toch gewoon niets uitmaakt? Vertel eens, hoe vaak heb jij concreet last van iemand die geen hetero is? Of breder; hoe vaak ondervind jij persoonlijk hinder van dergelijke mensen? Precies.

Hij voetbalt bij Dordrecht? Ik ken hem niet. Ik kies btw zelf voor Nederland.

1 juli 2023 om 14:03

Ik zal t aan Koeman doorgeven. Ben je al op je retour? Dan maak je namelijk meer kans.

Als vader van een halfbloed Marokkaanse zoon snap ik deze keuze wel: mijn zoon wordt in de brugklas Gymnasium nog steeds gediscrimineerd en dan ga je automatisch je niet-Nederlandse roots kiezen, toch?

Je hoeft niemand onterecht schouderklopjes te geven maar ik zie wel dat Nederlanders loyaliteit verwacht naar hun eigen manier van leven toe maar 'buitenlanders' (hij vaak hij al niet gehoord heeft naar eigen land te moeten) finaal afbranden.

Begin eens met normaal tegen Marokkanen en Turken etcetera aan te kijken...

1 juli 2023 om 14:09

Nou MvG, ik woon in Amsterdam west en maak juist discriminatie van de andere kant veel mij. Ga maar als blonde jongen door Osdorp lopen met je blonde meisje aan je hand. Kan soms geen probleem zijn maar dan moet het meezitten. Verdere details laat ik aan je verbeelding over.

1 juli 2023 om 16:16

Gabstra

Hahah je doet alsof Osdorp een ghetto is uit achterstandswijken in Zuid Afrika ofzo

Alsof jij een bedreigd soort bent daar

Hou toch op man, er lopen werkelijk duizenden witte en/of blonde mensen daar. Worden echt niet dagelijks of vaak lastiggevallen.

Je kan natuurlijk een keer slechte ervaring hebben met een malloot gehad, maar aub overdrijf niet alsof dit de norm is daar.

1 juli 2023 om 17:18

Overdrijf jij dan zelf ook niet alsof het de norm is dat alle "buitenlanders" hier gediscrimineerd worden. Je zoon heeft gewoon wat ervaringen met malloten gehad. Overigens ken ik diverse "Hollandse" mensen die de Bijlmer uitgejaagd zijn door "buitenlandse" mensen. Daar viel in het ene geval als blonde vrouw niet normaal over straat te lopen s avonds en in het andere geval mochten 2 mannen absoluut geen relatie hebben dus werden gewoon de spiegels van auto's getrapt of werden ze achtervolgt door roedels hyenas op scooters. Dus nee....het geval van Gabstra staat niet op zichzelf

1 juli 2023 om 18:28

Mrkrillin, wat lul je nou over zuid Afrika? Waar leef jij? Ik twijfelde of ik zou reageren op dit bericht omdat er altijd reacties als die van jou komen. Prima man! Niks aan de hand in mijn omgeving. We kijken wel de andere kant op.

1 juli 2023 om 18:48

@madmarcel

Waar heb ik gezegd dat alle buitenlanders gediscrimineerd worden? Anders snap ik je opmerking niet.

Tuurlijk kan je als donker kind in een witte klas of witte kind in een donker klas gepest worden. Dit is niet van toepassing op Gabstra. Die kan als volwassen persoon niet over straat in Osdorp.

Dit is of een leugen, want ik zie dageljjks genoeg witte/blonde mensen daar hand in hand lopen of ik verbeeld mij dat er daar witte mensen.

En ook over Bijlmer overdrijf jij alsof het een of ander wild westen woont. Bijlmer is laatste 10 jaar helenaal veranderd. Al die nieuwbouw en woontorens voornamelijk jonge witte mensen.

1 juli 2023 om 18:51

Gabstr
Je overdrijft of je zit aan de fanta vandaag.

Ik kom zelf ook uit Amsterdam. Hoe kan het dat honderd duizenden wittr mensen die in Amsterdam wonen normaal over straat kunnen..De dagelijks honderd duizende mensen die Amsterdam bezoeken voor werk of vrije tijd. Allemaal niets aan de hand

Maar dag moet mee zitten en Gabstra kan ongestoord over straat met zijn partner.

Ja ja, heel geloofwaardig.

2 juli 2023 om 00:14

Wat een onzin. Er is al zo vaak uit onderzoek gebleken dat allochtonen in Nederland stelselmatig gediscrimineerd worden in vrijwel ieder denkbaar opzicht. Kun jij me even wat bronnen geven waaruit blijkt dat Nederlanders gediscrimineerd worden in NL?

2 juli 2023 om 17:43

Me moeder werd door jonge Marokkanen enkele jaren geleden regelmatig k.k..hoer genoemd terwijl ze eind 50 begin 60 was..

3 juli 2023 om 10:26

Dat er in Amsterdam West jongens zijn met een Marokkaanse achtergrond die vervelend zijn is waar. Ik kom zelf uit een witte arbeiderswijk en daar had je Hollandse boys die vervelend waren. Het oorspronkelijke bericht gaat over een half Marokkaanse jongen die op school wordt gediscrimineerd en dat dat kan bijdragen aan een gevoel geen echte Nederlander te zijn. Dat is toch logisch? Die jongen heeft helemaal niks te maken met de vervelende boys in Amsterdam West. Net zoals ik niks te maken had met de vervelende boys in mijn buurt.

1 juli 2023 om 15:12

Het komt van 2 kanten he. Elke x moeten de autochtonen maar weer normaal doen, aanpassen en het gesprek aangaan. Misschien eens een goed idee dat de allochtonen kant zich eens van een goede kant laat zien. De beeldvorming creeren ze toch echt grotendeels zelf. En ik scheer nu even alles over een kam, maar bedoel natuurlijk het deel wat het verziekt.

2 juli 2023 om 00:16

Beeldvorming creëren ze zelf? Dus omdat je een paar nieuwsberichten gelezen hebt verdienen die honderdduizenden allochtonen in NL het maar om op basis van hun etniciteit scheef aangekeken te worden?

2 juli 2023 om 15:46

Beeldvorming komt vooral door (sociale) media en mensen die elkaar napraten.

Doordat 1 van de 80 prideboten een leerthema heeft, wordt de hele "regenboogfamilie" Als viezerikken gezien.

Natuurlijk is dat niet terecht, maar zo werkt het wel.

2 juli 2023 om 16:12

Inderdaad beeldvorming creeeren ze zelf. Kijk maar bv naar de populatie in de gevangenissen

3 juli 2023 om 10:29

Wat moet een jongen op de brugklas gymnasium nog laten zien. Die wordt al gediscrimineerd. Waarom zou hij zich extra goed moeten laten zien omdat er toevallig totaal andere jongens met eenzelfde huidskleur ergens irritant doen? Ik moet me toch ook niet extra goed gedragen omdat er witte hooligans elkaar kapot meppen die toevallig mijn huidskleur hebben. Niemand die mij dat kwalijk neemt en terecht. Dat zouden we ook bij Marokkaans Nederlandse mensen moeten doen. Ze gewoon als individuele mensen zien.

1 juli 2023 om 16:43

MvG normaal ergens tegenaan kijken kan prima, maar daar staat normaal gedrag tegenover. Over Chinezen wordt bijv. minder gerept. Nu zeg ik niet dat elke Marokkaan zich gek gedraagt, maar het stigma tegen de Marokkanen komt niet uit de lucht vallen. Waar Marokkaanse dames hun best doen hun studie af te ronden zijn de mannelijke prinsjes in verhouding(!) met enige regelmaat het verkeerde pad op. Nu snap ik dat alles in dit land niet perfect is, stageplaats is moeilijk te regelen met een 'afwijkende' achternaam bijv. Maar jouw zoon komt er vast wel mits hij zich normaal gedraagt en vriendelijkheid toont. Dat geldt voor mij als witlof net zo. Sneu overigens als je zoon gediscrimineerd wordt, meen ik oprecht.

Wel beetje klaar met deze flauwekul.
NL is niet gek nationalistisch en heeft niet een bijzonder minderwaardigheidscomplex (misschien tov Duitsland alleen) waardoor oa NL elftal niet door hordes heetgebakerde schreeuwende supporters wordt gesteund. Lijkt me uitstekend. Dat andere landen t anders beleven, ook prima.
Dat geshop met nationaliteiten is onzin, gewoon geboorterecht lijkt me en dan klaar.
Of laten we gewoon clubvoetbal prioriteit geven , nog beter.

Niet te vergeten dat wij in Nederland gezien worden als Marokkaan en niet als Nederlander.

1 juli 2023 om 18:51

Begrijpelijk toch? Als ik 10 jaar in Marokko woon en nog steeds de taal niet/gebrekkig kan word ik ook als Nederlanders bekeken ipv Marokkaan.

1 juli 2023 om 22:43

Ja, Drenthetwente, maar om even direct te counteren op wat jij zegt, je in Nederland geboren wordt als nazaat van een Nederlandse kolonie en je praat met een accent, dan heeft men daar ook moeite mee. Of horen al deze Nederlanders niet klagen over Noa Lang?

Volgens mij gaat dat niet om een gevalletje dat net tien(getallen tot en met twintig schrijf je voluit, net als tientallen, als taal zo belangrijk is voor je) jaar in Nederland woont en daardoor gebrekkig Nederlands spreekt.

3 juli 2023 om 10:35

In Drenthe praten mensen toch ook gebrekkig Nederlands. Wat mij betreft zijn jullie net aan Nederlanders maar toch meer Duitsers. Oh nee wacht. Ik accepteer je gewoon als individu, of je nou een accent hebt of d/t fouten maakt of niet. Natuurlijk is het beter als immigranten de taal leren. Ik woon tussen de mocros in Amsterdam West en geloof me, die praten bijna allemaal prima Nederlands. Of ze zich meer Marokkaan of Nederlander voelen, maakt mij dat uit, we leven gewoon met elkaar samen. Dat gaat niet altijd perfect, maar het samenleven met witte Nederlanders gaat ook niet altijd perfect.

1 juli 2023 om 19:54

Ook Nederlanders zijn trots. Nederlanders houden er over het algemeen niet van dat je gebruik maakt van alle faciliteiten hier de om vervolgens doodleuk te zeggen dat je loyaliteit bij een ander land ligt. Dat wordt als ondankbaarheid of zelfs nog erger als verraad gezien. Dan ben je dat mij betreft geen Nederlander. Als je hart ergens anders ligt is dat natuurlijk goed mogelijk maar dan snap ik niet dat je niet in Marokko gaat wonen. Als het qua cultuur zo geweldig is en zo’n prachtig land is en je je er zo thuis voelt.

1 juli 2023 om 20:20

Het probleem is alleen dat wij als Nederlanders al vanaf het begin hebben aangetoond de gastarbeiders en latere medebewoners van dit land niet te accepteren. Dan kan ik me best voorstellen dat deze mensen zich niet welkom en dus niet Nederlands voelen.

1 juli 2023 om 22:36

Is dat zo, ja? Daar denkt mijn familie anders niet zo over. Je weet wel, de mensen die hier kwamen als gastarbeider.

1 juli 2023 om 22:40

Kan ik me heel goed voorstellen, Redbaron. Zie, het is niet allemaal zo zwart-wit. Ik voel me als Catalaans en Europeaan gigantisch in de steek gelaten door de Nederlandse staat. Ik voel daardoor absoluut minder verwantschap tegenover de situatie daarvoor. Maar ik ga daarvoor niet vrienden en familie achterlaten, puur omdat ik de staat minder vind.

En daarvoor had ik nooit een keuze kunnen maken tussen de een of de ander. Sterker nog, als ik profsporter had geweest en ik kon een keuze maken om international te worden tussen de ene staat en de andere, had ik vroeger echt niet geweten waar mijn hart meer lag. En als dat verschil bv 1% had geweest, was ik niet gelijk een verrader omdat ik voor de andere staat koos.

Sterker nog, als je wil lullen over "verraad", omdat het zo belangrijk voor je (of, zoals jij het zegt, het volk) zou zijn, flikker dan een kuteind op met je gelul over sport en maak je twee keer zo boos over al die rijke (veelal autochtone) eikels die belasting ontwijken en al dan niet relatief veel meer parasiteren op onze staat.

Die subjectiviteit van mensen die zich nationalistisch of trots op Nederland noemen, heb ik altijd als lachwekkend gezien. Met recht.

Zit een beetje door de reacties te lezen en vraag me opeens af hoe de verhouding zou liggen tussen de Nederlands-Marrokaanse vrouwen, of zij ook massaal voor Marroko zouden kiezen. Ben echter niet op de hoogte van het vrouwenvoetbal, maar het zou deze discussie naar mijn idee wel interessanter maken, omdat ik vermoed dat het daar toch anders kan liggen.

Neemt niet weg dat die jongens gewoon moeten kiezen wat ze willen kiezen. De trots die ze met de paplepel meekrijgen ontbeert ons Nederlanders, en dat is niet zo gek, Nederland is gewoon een land waar je je moeilijk aan bindt omdat alles te koop staat. Gemeentemuseum kunnen ze niet uitspreken in Amerika, dan veranderen we de naam toch naar Kunstmuseum? Of Bergen aan zee, dat kunnen we beter omdopen tot Amsterdam Beach. Ik vind binding met Nederland al lastig genoeg in ieder geval.

Ik ken deze speler eerlijk gezegd niet. Is hij bij het Nederlands elftal in beeld? Dat hij een sterkere band voelt met Marokko is niks geks natuurlijk, maar is zijn keus niet mede ingegeven door het feit dat hij denkt eerder een kans te maken op een oproep van de nationale ploeg van Marokko dan vaneen meneer Koeman? Ook dat zou dan een vrij normale keus zijn dan. Bovendien is Marokko wel een stapje hoger, dus het kan best dat zijn ambitie wat verder ligt dan Oranje.

logisch als je door de politiek beryrapt verguist en op een hoop gegooit wordt, mensen die stemmen op ja21 pvv en dat soort radicalistische partijen zijn de oorzaak ervan. Snap zijn keuze helemaal.

2 juli 2023 om 13:34

Het is natuurlijk wel een wisselwerking hè. Tuurlijk, dergelijke partijen zijn dieptreurig, maar ze reageren uiteindelijk wel op zaken in de samenleving. Het is een feit dat velen met een migratieachtergrond slecht integreren in dit land. Deels door cultuur en samenklitten, deels door afwijzing en racisme vanuit de 'autochtone' populatie. Je kan niet met droge ogen beweren dat het louter van één kant komt. En ja, natuurlijk is het van beide kanten (!) een minderheid die het verkloot voor de rest. Aan beide kanten moeten dus stappen gezet worden. Mooi begin zou zijn om wat meer door elkaar heen te gaan leven, bijvoorbeeld door wijken meer gemengd te maken wat betreft cultuur. Als je louter dezelfde cultuur om je heen ziet, integreert dat natuurlijk niet echt lekker. Als er dan ook nog eens minder kansen zijn (geldt zeker niet voor iedereen, regelmatig ook een excuus), is dat een recept voor problemen. Dat gezegd hebbende, prima dat iemand zijn keuze maakt voor een ander land. Er is geen verplichting gelukkig.

Als mannen zich indentificeren als vrouw en zo door het leven willen gaan vinden we dat geweldig, want ja de persoon in kwestie voelt zich vrouw (zonder vrouwelijk geslachtsdeel, baarmoeder, etc) en dus hebben we er alle begrip voor.

Maar wanneer een jongen met Marokkaanse ouders en familie zich als Marokkaan indentificeert terwijl hij in NL is geboren dan snappen we er niks van

2 juli 2023 om 13:37

De meeste mensen die je hierover hoort staan aan één kant van het spectrum hè. Dat betekent dat je vooral radicale meningen hoort. De meerderheid hoor je niet, die interesseert het immers niet genoeg. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld de Zwarte Piet-discussie. Dus het generaliserende 'we' is niet zo van toepassing.

Je ziet vooral Europeanen die niet snappen dat etniciteit er toch echt toe doet.
Puur het hebben van een paspoort of het opgroeien in een bepaald land maakt je nog geen Fransman of Duitser of Chinees.
Wat heeft een Europeaan die opgroeit in China maar Europese ouders heeft, in een Europese wijk woont , Europese feesten viert en Europese cultuur leeft nou gemeen met een Chinees die in de provincie woont?
Maar toch zouden veel mensen hier zeggen dat het toch echt een Chinees is. Want zijn paspoort ofzo.
Nee in de rest van de wereld (buiten Europa/usa) kijken ze er veel realistischer tegen aan.

Verrek, ik wist helemaal niet dat Klaas-Jan Huntelaar een zoon had die bij Dordt voetbalt.

Etniciteit en al dat gelul donder toch op, we hebben zelf ooit allemaal denkbeeldige lijnen getrokken en nu zijn we met zijn allen nog achterlijk genoeg om daar ruzie over te gaan maken😂

2 juli 2023 om 16:12

Wie maakt ruzie?
En verklaar jij dan waarom sommige volken al honderden jaren in een ander land wonen maar nog steeds verbonden zijn met hun etniciteit. Verklaar waarom het algemene kennis was dat de getekende grenzen in Afrika voor problemen zorgen (heeft met verschillende volken te maken).

Zo’n fijn land, idd absoluut als vakantieganger, heb het ook 5 weken gedaan, een aanrader.

Maar er wonen is heel wat anders.

Heb in Amerika, signapore, oman, uk, zweden, noorwegen en Italie gewoond.

Ben daar gaan realiseren hoe Nederlands ik ben en hoe fantastisch Nederland is.
Oh en ik werkte altijd met expats uit de gehele wereld, als zij ook maar even in Nederland woonden wilden ze hier direct voor altijd blijven.
En dit waren geen kansarmen, maar hoogopgeleide mensen met gegoede banen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren