Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De KNVB schonk hem een ‘individueel traject’ en Jaap kreeg een diploma’

Laatste update:

Jaap Stam stapte afgelopen zomer als opvolger van Giovanni van Bronckhorst in bij Feyenoord, maar de oud-verdediger kent vooralsnog een rommelige start in De Kuip. Zondag werd er wel weer met een overtuigende 5-1 gewonnen van FC Twente, nadat de drie voorgaande duels met Rangers FC, FC Emmen en AZ geen enkele zege opleverden. Henk Spaan is dan ook niet zo te spreken over de trainerskwaliteiten van Stam.

“Stam werd vier keer kampioen, won vier bekers en een Champions League. Twee keer werd hij verkozen tot best defender door de UEFA. Hij is het vleesgeworden voorbeeld van een paard dat geen ruiter is”, schrijft Spaan in zijn column in Het Parool. “Zijn opleiding tot trainer bij de KNVB brak hij af, omdat hij klassikaal onderwijs 'niet prettig' vond.”

“De bond schonk hem een 'individueel traject' waaronder een driedaagse stage in Southampton bij Ronald Koeman. Dat was het. Jaap kreeg een diploma.” Voordat Stam in De Kuip neerstreek had hij de touwtjes in handen bij Jong Ajax, het Engelse Reading en PEC Zwolle, waar Feyenoord hem al snel weghaalde. Spaan prijst Stam wel voor de kansen die hij talenten als Orkun Kökçü, Naoufal Bannis, Wouter Burger en Marouan Azarkan geeft, maar wijst ook op een gebrek aan samenhang in het elftal.

“Die ontbreekt zichtbaar, ook voor iemand die niet hoog heeft gevoetbald. Dat Stam dat wel heeft gedaan is op trainersniveau totaal irrelevant. Het schort hem aan pedagogische kwaliteiten, iets wat je kunt leren tijdens een opleiding, in een klas.” Stam behaalde met Feyenoord dertien punten uit de eerste acht wedstrijden en de Rotterdammers bezetten momenteel de zesde plek in de Eredivisie.

Denk jij dat Jaap Stam de juiste trainer is voor Feyenoord?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is iets wat mij ook altijd heeft geirriteerd. Alleen om dat hij een oud top voetballer is. Dat maakt je echter nog geen top trainer.

30 september 2019 om 11:06

ik begin me juist steeds meer te irriteren aan die Henk Spaan... typisch voorbeeld van hoe ouder hoe meer zeuren om vooral nog in de schijnwerpers te kunnen blijven (en te voorkomen dat het stempeltje vergane glorie door begint te schijnen)

30 september 2019 om 13:17

Alleen slaat hij in deze wel de spijker op de kop!

30 september 2019 om 14:54

@pinko,totaal niet. Er is geen bewezen verband tussen klassikaal les krijgen en pedagogisch handelen in deze context. Wat heeft het klassikaal aanbieden van de trainerscursus als voordeel op individueel aanbieden (behalve tijd en kosten)? Helemaal niks want je werkt al met volwassenen, pedagogiek gaat over de ontwikkeling van kind tot volwassen. De beste Henk Spaan is in de war met didactiek, wat gaat over hoe kennis en vaardigheden kunnen worden 'onderwezen' (training) aan leerlingen (in deze spelers). En aangezien Stam al meerdere kinderen heeft, mag ik hopen dat hij pedagogiek snapt.

30 september 2019 om 11:15

Zou hij niets hebben opgestoken van de pedagogische aanpak van Van Gaal, Ancelotti, Ferguson, Hiddink etc?

30 september 2019 om 12:15

Over het algemeen valt dat niet zo op als het op jouw wordt toegepast. Dan zien mensen het snel als "een aardige man" etc.. Dan denken mensen snel dat het "de persoon" is die gewoon zo is. Niet dat dit iets aangeleerd is. Ook zien mensen niet snel dat de omgang tussen hem en de trainer, niet dezelfde omgang is als de trainer en een medespeler.natuurlijk kan hij over dit onderwerp dingen geleerd hebben van zijn trainers, maar kans is ook groot dat hij dit niet op deze manier ziet. Als je er les in krijgt, dan zal je snel punten herkennen van je oude trainers. Maar als je deze lessen niet volgt, dan wordt deze link misschien niet gelegd.ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar de kans is best groot dat hij dit niet op deze specifieke manier door heeft gekregen.

30 september 2019 om 11:59

Dat weet je nog helemaal niet. Stam is pas net begonnen bij Feyenoord. Hij kwam daar in zeer moeilijke omstandigheden terecht. Of een andere trainer het beter of slechter gedaan had dan Stam, we zullen het nooit weten.

Hoe kun je na ruim een maand nou al zeggen dat Stam niet goed functioneert? Dit soort processen duren veel langer. Het gaat niet geweldig, maar het is ook niet alsof Stam onbegrijpelijke dingen doet vind ik. En dat ie de Knvb cursus niet klassikaal heeft afgemaakt is misschien wat vreemd, maar betekent niet dat ie niks heeft geleerd toen. Tuurlijk is een voormalig wereldtopper niet meteen een goede trainer, maar iemand die niet die paar bijeenkomsten in Zeist heeft bijgewoond kan er ook niet meteen niks van.

30 september 2019 om 11:06

De duurste aankoop van Feyenoord ooit zit nu al een maand op de bank terwijl de spelers die op zijn positie staan falen. De spelers wandelen als een kip zonder kop op het veld. Niemand is fit. Hij faalt aan alle kanten. 8 wedstrijden gespeeld. Qua programma had Feyenoord nu 21 punten moeten hebben. Zelfs met de mindere kwaliteiten tov Ajax, PSV en AZ. Stam moet zo snel mogelijk vertrekken.

30 september 2019 om 11:08

De niet fitte spelers waren al niet fit toen ze aankwamen. Dat kan je Stam niet aanrekenen. Dat Senesi er niet in staat is wel bizar. Botteghin bakt er weinig van.

30 september 2019 om 12:32

Botteghin is jarenlang de beste verdediger van Feyenoord geweest. Hem per direct bij het grofvuil zetten, is mi respectloos. Senesi zal ook tijd nodig hebben om zich aan te passen aan het klimaat, omgeving, teamgenoten, manier van spelen etc. Je kan dus niet met zekerheid zeggen dat de resultaten met hem beter waren geweest.on Topic: Prima trainer, ook één die zinnige dingen zegt na een wedstrijd. Wisselbeleid is ook niet verkeerd. Het materiaal daarentegen... Met deze selectie moet je strijden om plek 3 t/m 5 en dat doen ze volgens mij ook.

30 september 2019 om 13:23

Je praat gewoon onzin, dan wordt een discussie moeilijk. Senesi zit niet al een maand op de bank, hij zit sinds 15 september bij de selectie. Hij had inmiddels wel een paar keer kunnen starten, maar ik kan me voorstellen dat je iemand even laat wennen. Het is in ieder geval niet zo dat ie echt wordt gepasseerd heb ik het idee, en zeker geen maand lang.

30 september 2019 om 13:59

Modric; Senesi is nog geen 3 weken weken in Rotterdam, a.s donderdag. Dus die maand gooien we in de prullenbak. Wel eens dat hij zn opwachting in de Kuip had moeten maken, beter als op dat plastic in Emmen. Botteghin jarenlang de beste verdediger val ook wel het eea over te zeggen, want als hij bv Karsdorp niet had gehad die zijn fouten of trage handelen opgeknapt had had je dit niet geschreven. Neemt niet weg dat hij een prima speler is/was voor Feyenoord maar je reactie klopt niet.

30 september 2019 om 11:52

Dit is topvoetbal Aad. Met nadruk op top. Als je niet presteert en/of vreemde beslissingen maakt begint het al. Zo werkt dat voor alle coaches in de top. En voor Stam moet je geen uitzondering maken. Dat doet de KNVB wel lol.

30 september 2019 om 11:59

Stam is al langer als trainer werkzaam. Hoewel ik geen hoge pet van Spaan op heb, geloof ik wel dat hij Jong Ajax ook nauwgezet volgde, die man beweegt zich alleen binnen de ring Amsterdam wellicht dat die tunnelvisie ook tot een zekere focus leidt. De prestaties van Stam voordat hij bij Feyenoord begon spreken nog niet bepaald voor zich. De voorbereiding was niet best en we zijn het seizoen matig begonnen. Bepaalde beslissingen zijn vreemd, zoals Botteghin en Narsingh of het aantrekken van Kelly. Het moet gewoon heel snel heel veel beter, Stam heeft niet de historie als trainer (zie ook opleiding) of het krediet van een clubicoon. Het spel doet bij vlagen denken aan de periode Been, de machteloosheid vooral. Ik geloof niet dat het een succesverhaal wordt, maar ben bereid om mijn mening aan te passen als het spel en de resultaten beter worden. Dat moet wel snel gebeuren, er zijn al te veel punten verspeeld tegen matige teams. In de competitie speel je eigenlijk al een verloren seizoen. Stel dat je nog drie keer kansloos verliest voor de winterstop, ik zou het dan niet gek vinden dat hij dan naar het UWV mag. Sterker, ik zou er dan ook om roepen.

30 september 2019 om 12:35

Inderdaad. Daarbij zou overwinteren in de EL en een 5e plek een prima jaar zijn voor Feyenoord. Mischien nog een beker meepikken en je hebt het gewoon goed gedaan als trainer.

30 september 2019 om 12:48

Een vijfde plek zou goed zijn. Dat je niet goed genoeg bent om mee te doen met Ajax en psv betekent niet dat je al je ambities het gaan uit moet pleuren

30 september 2019 om 14:04

Ambities zijn goed om te hebben als die reëel zijn. 4e of 5e dit seizoen en een redelijke EL tour zijn gewenst en hebben we het knap gedaan.

Strookt dan weer niet met de geluiden bij PEC en Reading dat hij goede trainingen geeft en tactisch veel detail aanbrengt. Bij Feyenoord heeft hij een rommelige voorbereiding gehad en een kwakkelende selectie. Dat maakt werken voor Stam ook niet eenvoudig. Gister zie je met een paar jongens terug van blessure (karsdorp, Fer en Toornstra als voorbeeld) dat het een stuk stabieler en beter wordt.

30 september 2019 om 11:53

Karsdorp en Fer waren er tegen de Rangers ook bij en dat was nou niet echt stabieler, laat staan beter..

30 september 2019 om 14:06

Beide zijn of komen terug van lange blessures, dan ben je niet iedere wedstrijd stabiel. Wanneer ze weer geheel wedstrijdfit zijn kunnen we ze beter bevoordelen?

Ik word moe van de media. Als een trainer geen professionele voetbal carrière heeft gehad dan hoort hij niet in de sport thuis. Maar als topvoetballer het ff nog niet op de rit heeft dan krijg je weer dat ze allemaal roepen topvoetballers geen toptrainer zijn. Maak een keuze.

ik word altijd moe van die procesverhalen. Gio heeft ook meerder keren moeten starten met aardig wat nieuwe spelers van een matig niveau en toch begon hij meestal redelijk aan de competitie. Stam mag heus wel wat tijd krijgen maar hij heeft de selectie echt te hoog ingeschat toen hij zijn uitspraken over aanvallend voetbal, beleving en passie dat volgens hem voor zijn komst (dus onder Gio) niet werd gespeeld bij Feyenoord uitsprak. Gio zal ook dolgraag zo hebben willen spelen maar die deed dat soort uitspraken logischerwijs niet omdat hij wist dat hij met Botteghin en Vd Heijden/vd Beek natuurlijk geen pressie naar voren kon spelen want dat zou kamikaze voetbal worden

30 september 2019 om 14:11

@Japie; of dat Gio zo zou willen spelen heb ik ernstige twijfels bij. Die was meer van het zekere, eerst verdediging en middenveld, zeker gezien zijn eigenlijk op voorhand bekende opstellingen... Stam heeft de selectie te hoog ingeschat kan ik me in vinden, zij het niet dat er 4 spelers niet fit waren of zijn. Kelly en Johnston, wie? Juist. We hebben geen spits, verschrikkelijk, zijn allemaal puntjes die er wel nod8g zijn om te spelen zoals Stam het wil.

30 september 2019 om 16:01

@fr_jc ja die Kelly kwam op voorspraak van Stam zelf en Johnston via Kuyt maar of we dat geld niet beter hadden kunnen uitgeven aan een reserve spits kan je je afvragen. Gio koos vaak voor zekerheid idd maar de resultaten waren gezien het materiaal prima. Gio kon wel vol op de aanval gaan spelen maar met Botteghin en Van Beek achterin waren de tegengoals je dan om de orgen gevlogen. hij hield dan weliswaar een Ayoub of Tapia op de bank maar zou Feyenoord daar nou zoveel beter van worden? die Tapia maakt op mij momenteel iig geen geweldige indruk. om aanvallend voetbal te spelen moet je er ook het materiaal voor hebben, zeker op je middenveld. dat zien we nu na Gio ook weer met Stam. het voetbal lijkt nergens op omdat je geen middenvelders hebt met een hoge handelingssnelheid,die snel de oplossing naar voren zien en aanvallers vrij kunnen steken voor de goal. als je die niet hebt kan je dat pressievoetbal ook vergeten want dan gaat alles in een te laag tempo

30 september 2019 om 18:40

@japie, Die 2 samen kosten toch een half miljoen en wat tekengeld natuurlijk. Daarvan hadden we idd een spits kunnen huren of overnemen (veldwijk ofzo), al had ik vorafgaande het seizoen ingezet op Bannis, nu, kan die geen hele wedstrijden spelen en ook niet achter elkaar dus gaat die vlieger niet meer op. En een spits is echt nodig gezien de hoeveelheid onbenutte kansen. -- Gio heeft het formidabel gedaan, zeker gezien het materiaal, niks dan lof. Achteraf en ook ttijdens had ik graag een ander spelbeeld willen zien. Ik kreeg uiteindelijk een beetje de Boer neigingen, tikkie breed en terug en in herhaling... Dat er berip voor is doordat we spelers hadden (en hebben) die net zo snel zijn als een vertrekkende stoomtrein is waar, maar vind toch dat er meer ingezeten had, zeker als je sommige wedstrijden zag en hoe ze speelden (bv een Ajax of PSV thuis) zat het er wel in maar geen 2 wedstrijden opeen. Tapia heb ik vaak verdedigd maar ben er momenteel een beetje klaar mee, net zoals hij speelt op het veld.

30 september 2019 om 22:16

@fr_jc Bannis mag van mij idd ook de kans krijgen. Narsingh in de spits is niet de oplossing gebleken. ik weet niet of er meer uit de selectie te halen viel en Gio zal idd niet alles goed gedaan hebben maar ik vind wel dat hij soms wel extreem kritisch benaderd werd. hetzelfde geld op dit moment voor Stam, die moet ook gewoon wat tijd en krediet krijgen. dit Feyenoord is nog veel te wisselvallig en komt net als het Feyenoord van Gio kwaliteit tekort

30 september 2019 om 21:15

@japie; ben je nu expres weer leugens aan het verspreiden? Kun je ajb letterlijk in een quote aanhalen waarin Stam iets zegt over het spel onder zijn voorganger? Hou ajb eens op met het zwartmaken van Stam op dit vlak. Wil je een quote van Stam? "wij willen allemaal aanvallend voetbal zien, daar zijn we mee bezig. Niet alleen omdat dat bij Feyenoord hoort, dat hoort ook bij mijn manier van spelen. Als wij dat goed kunnen vertalen op het veld, dan gaan wij resultaten boeken. Met goed voetbal, combinatievoetbal, positiespel en strijd." waarin zegt hij dat het er onder Gio niet was? Of heb je dat zelf maar weer eens voor het gemak toegevoegd?

30 september 2019 om 22:17

@ijsmuts Stam heeft gezegd ik ga aanvallend voetbal, passie en beleving terug brengen bij Feyenoord. dat betekend dus dat dat er voorheen niet was volgens hem bij Feyenoord

30 september 2019 om 22:44

Dat is geen quote, dat zijn jouw woorden. Als je het ergens gelezen hebt of gezien zal het vast niet moeilijk zijn het te googelen toch? Ooit gehoord van bronvermelding? Ik geloof namelijk niet dat stam de woorden ‘terug brengen’ in deze context heeft gebruikt.

Ach, Henk Spaan. Die vond ik nog wel leuk in zijn tijd met Harry Vermeegen. Henk is een man met een mening en dat mag. Hij komt wel vaak negatief uit de hoek, dat zal vast wel met zijn leeftijd te maken hebben. Hij heeft een punt wat betreft de papieren (wist ik eigenlijk niet), maar Stam nu verantwoordelijk houden voor alles, vind ik wel veel te makkelijk. Bestuurlijk is het een puinhoop en hij moet enorm puzzelen met een by far niet fitte spelersgroep. Natuurlijk vind ik het ook gek dat een Senesi niet wordt gebracht. Stam zal ook echt niet alles goed doen, maar geef hem eens wat tijd. Belangrijker is om duidelijkheid op bestuurlijk niveau te hebben!

30 september 2019 om 14:15

Ach, ik als autodidact vind papieren hebben of halen onzin. Meestal hebben degene die levenservaring hebben of het in het vak hebben geleerd meer feeling dan iemand met papiertje. Maar ben het wel eens met je dat het hogerop eens wat beter zal moeten worden, dan komt er ook een soort van rust, ook goed voor de spelers en trainer. Ook al word er altijd wel gezegd dat het niet storend is of onrust veroorzaakt.

30 september 2019 om 14:23

Moet zeggen dat ik zelf ook minder op heb met theorie en meer van praktijk. Een autodidact wil ik me niet noemen, maar heb er wel trekjes van. Ik vind het zelf dan ook totaal niet boeiend, gaat erom wat je laat zien op het veld inderdaad!

1 oktober 2019 om 12:37

Je Nederlands is wel beroerd voor een autodidact. Het slaat natuurlijk nergens op dat je het een voordeel noemt om ergens niet theoretisch in te zijn onderlegd. Baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Temeer gezien zijn praktijkervaring waar hij op voort kan borduren met een opleiding.

1 oktober 2019 om 13:19

Ja, me Nederlands Schrift, zowel speling als grammaticaal is om te janken. Maar ja dat krijg je als je met je 14e van school gaat en gaat werken om centen te verdienen. Maar gelukkig kan ik me prima verstaanbaar maken en hoef geen dikke van Dale ingeprent te hebben om duidelijk te maken wat ik bedoel of wil. Maar goed, jij hebt dus werkelijk geen idee wat autodidact inhoud en is je mening inhoudsloos hieromtrent. Dat het nergens op slaat om ergens theoretisch niet in onderlegd te zijn zeg ik ook nergens, of wel? Ik zeg enkel dat mensen die ervaring / praktijk hebben vaak beter weten van hoe of wat in hun wereld en dat een is papiertje maar een papiertje is. Zo ook wil jij stellen dat een extra papiertje uit een praktijk ervaring handig is? Dat kan op velen gebieden inderdaad zo zijn, maar denk dat iemand die al 25 jaar met beroep of vak bezig is meer weet dan wat je aan lesstof krijgt. Maar, is vakgebied gebonden.... Ps, autodidact heeft niets met taal te maken

30 september 2019 om 14:46

Henk Spaan was later met z'n studio Spaan ook nog best grappig wat mij betreft.

Spaan heeft nog nooit blijk gegeven kijk te hebben op het spelletje. Hij schrijft columnpjes die doordrenkt zijn van zijn liefde voor Ajax Spaan is verblind door Ajax. Daar is niets mis mee maar voetbalinhoudelijk stellen zijn columns niet veel voor. Jaap is tot op heden geen grootheid als trainer en de aanstelling van Stam was op zijn zachts gezegd merkwaardig. Cruijff kreeg zijn diploma ook van de Knvb, niet dat ik Cruijff met Stam wil vergelijken maar er zijn er meer die hun diploma krijgen. Er zijn hele volksstammen die in de absolute top trainen en nog nooit een Knvb papiertje gehaald hebben. In Nederland moet je een papiertje van de voetbalbond hebben maar in de meeste landen kun je gewoon aan de slag als trainer daar heb je geen gezeur oven een papiertje. Wat moet zo'n wijsneus van de Knvb spelers als Stam van Basten en over een tijdje Sneijder nou gaan leren over topvoetbal, helemaal niets....

Vraag me af of Spaan ooit bij een wedstrijdbespreking van Stam is geweest, of bij een training aanwezig is geweest. Cruyff heeft zijn trainersdiploma ook gekregen van de Knvb. Heeft het als trainer toch ook aardig gedaan. Wil niet zeggen dat ik Stam wel of geen goede trainer vind. Heb zeker ook mijn twijfels.

Hoe weet die Spaan wat voor pedagogische kwaliteiten Stam wel of niet heeft? Dat Feyenoord niet zo goed presteert als het zou willen ligt hoofdzakelijk aan de selectie.

Iemand die de cursus van de Knvb wel afrond hoeft ook geen goede trainer te zijn. Dus van mij mag heel die eis voor een papiertje de deur uit. Zet er maar iemand neer die je wil. Het gaat er uiteindelijk toch om wat die beste man/vrouw voor elkaar krijgt.

Jaap was een geweldige topspeler maar zoals het met zoveel ex-topspelers verging, coach betaald voetbal is een vak apart waarbij je specifieke eigenschappen moet hebben zoals b.v. het overdragen van tactische kennis en team bulding maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Het is nog te vroeg om te stellen dat Jaap Stam geen (top)trainer is.wat wel vreemd is, is dat er voor Jaap stam zulke soepele voorwaarden zijn gecreëerd dat hij zijn diploma bijna cadeau heeft gekregen, terwijl een Edwin Grunholz niet eens wordt toegelaten tot de cursus. Dit ondanks het feit dat hij zich op top-amateurniveau heeft bewezen en aanbevelingen heeft gekregen van niet de minste trainers.

Tja Stam overtuigt nog niet. Maar deed het wel goed bij Reading en Pec. Dat kun je niet ontkennen. En in Engeland wordt zo'n beetje iedereen na een maand slecht voetbal ontslagen. Maar hij deed het goed. En hij heeft wel Europees voetbal bereikt met Feyenoord. Dit is verder helemaal geen verdediging van Stam, want tot nu toe is het niet overtuigend, maar Stam ontslaan zou echt het domste zijn wat Feyenoord kan doen. Dan is de chaos compleet en ze gaan voorlopig geen geschiktere trainer vinden. Dus als ik Feyenoord was, zou ik m minimaal het seizoen laten afmaken, ongeacht de verdere resultaten.

Tja ik weet niet zo goed wat ik van Stam als trainer moet vinden. Hij heeft natuurlijk wel een veel mindere selectie dan Gio vind ik. Maar aan de andere kant vraag ik me af waar je mee bezig bent als je bijvoorbeeld Narsingh in de spits zet. Die moet je met zijn snelheid in de diepte aanspelen. Dat is geen speler die centraal de bal vast houd met 3 verdedigers in zijn nek. Dat kan hij niet. Dat zijn echt dingen die tegen hem spreken vind ik

Overacting is het woord dat in me opkomt wanneer ik Stam bezig zie. Een hoop geschreeuw en gebaren,maar of het inhoud heeft vraag ik me af. En een trainer wordt afgerekend op resultaten,wat dat betreft vrees ik een beetje voor hem...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren