Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Graafschap neemt advocaat in de arm: 'Willen niets aan toeval overlaten'

Laatste update:

De Graafschap verloor in Deventer met 4-1 van Go Ahead Eagles en omdat het zondag in eigen huis niet verder kwam dan een 1-1 gelijkspel, waardoor de ploeg van Jan Vreman in principe is gedegradeerd. Omdat de licentiecommissie van de KNVB FC Twente wil laten afglijden, bestaat er echter nog een ontsnappingsmogelijkheid voor de Superboeren.

/

Willem II won in de finale van de nacompetitie van NAC Breda, waardoor De Graafschap het plekje van Twente zou kunnen overnemen. In Doetinchem gaat men er eigenlijk al vanuit dat dit zal gaan gebeuren: “Wat mij betreft staat voor 95 procent vast dat we volgend seizoen weer in de Eredivisie spelen”, zegt commercieel en marketing directeur Martine Zuil. “Maar aangezien we met die laatste vijf procent ook rekening moeten houden, kunnen we nu nog even geen kant op.”

“We zijn druk in gesprek met KNVB en met ECV (de andere Eredivisieclubs, red.) om een oplossing te zoeken”, vervolgt Zuil op de website van De Graafschap. “Want dat het geen weken kan duren voordat wij de absolute zekerheid hebben over waar we spelen, dat staat als een paal boven water.”

De Graafschap heeft inmiddels al een advocaat in de arm genomen. Als de club toch degradeert, zal het naar de rechter stappen. “Dit is zo belangrijk voor de club, we willen niets aan het toeval overlaten”, zegt Zuil. “Maar voor dit moment moeten we wel even het geduld zien op te brengen. We hopen nog deze week meer duidelijkheid te kunnen geven, aan supporters maar ook aan sponsoren, spelers en collega’s.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ga toch weg man!
In plaats van de hele tijd zure berichten over advocaten en rechtszaken terwijl je eerlijk bent uitgeschakeld zou ik me maar foucssen op het schandalige gedrag van je 'fans'

jaartje jupiler league zal ze goed doen

23 mei 2016 om 21:20

De graafschap wilt gewoon duidelijkheid van de knvd zoals iedereen. Dit staat los van het gedrag van de 20 supporters die zich niet konden gedragen.

23 mei 2016 om 21:20

Daar zouden ze ook een advocaat op moeten zetten inderdaad. Maar logisch is het wel aangezien je begroting erop gebaseerd wordt en je moet toch weten wat je met de spelers moet. Straks laat je goede spelers gaan en hoor je dat je in de Eredivisie mag blijven of hou je ze en maak je een gigantisch verlies het jaar erna. Ik zou het eerlijker hebben gevonden als de verliezers van de nacompetitiefinale het samen uitvochten, maar als Willem II zou mogen blijven als het verloor dan zou dat met de Graafschap ook zo moeten gebeuren

23 mei 2016 om 21:22

Ja nu weten we het wel.... maar dat de supporters van de eagles mensen in een rolstoel lastig vallen op de business tribune en van de week in deventer van alles in het uitvak gooide hoor je niemand over

23 mei 2016 om 21:43

Oh ja, da's echt de beste reden om die spelers aan te vallen,niet?!
Spelers zijn geen supporters toch? Wat due randebielen op de tribune doorgaans uitvreten hoef je niet op die spelers te faan afreageren.

23 mei 2016 om 21:52

Tegen Ajax liepen er ook 11 gasten op het veld die het voor heel veel supporters hebben verpest.

23 mei 2016 om 22:10

Nee. Is totaal geen reden. En dat er al supporters groepen zijn die ons voor zijn geweest (bijvoorbeeld in 2004 waar Ajax supporters spelers van Jong Feyenoord het ziekenhuis in slaan) is ook geen goede reden.

23 mei 2016 om 21:42

Er zijn er inmiddels al minimaal 15 opgepakt, er is genoeg beeldmateriaal en zeer zeker focust de club zich hier op. Verder kan ik bij meerdere clubs incidenten benoemen die ook schandalig waren. Argumenten als 'verplicht degraderen' slaan nergens op, want dan had (bijvoorbeeld) Ajax (incident met Esteban van AZ) ook moeten degraderen.

23 mei 2016 om 22:37

Grondloly, degraderen uit de Eredivisie omdat 1 speler het veld in rent en probeert een keeper te slaan...tijdens een bekerwedstrijd...nee, da's echt logisch...

24 mei 2016 om 00:12

Dat komt op precies hetzelfde neer, 'Vieropeenrij'. En nee, als je goed begrijpend leest, zie je dat ik 'verplichte degradatie' complete nonsens vind. Mvg

23 mei 2016 om 21:59

Helemaal mee eens...laat ze zich daar maar eens op concentreren en ik hoop op puntenmindering bij de start van het seizoen voor die zogenaamde superboeren.

23 mei 2016 om 22:41

Zucht... Het is zo onwerkelijk dat een stelletje randdebielen ons fantastische seizoen zo verkloten... Wat voel ik mij hier slecht over zeg... Over twee wedstrijden gezien was Go Ahead gewoon de betere. Gisteren de eerste helft ging het fantastisch tot aan de zestien en daar worden toch echt de doelpunten gemaakt.
Het wachten is nu wat de KNVB beslist en eigenlijk kan het niet anders dan dat wij door een of andere vage reden er toch (onverdiend) in blijven. Maar man, wat was het een fantastisch seizoen! Verreweg de kwalitatief armste selectie en zulke wereldpartijen op de mat leggen. Het is zo jammer dat een 30-40 tal klootviolen het hele seizoen zo weten te verprutsen... Maar op de spelers, de technische staf en 99% van de supporters, daar moeten we met zijn allen trots op zijn.

23 mei 2016 om 22:50

Misschien is het ook iets van jaloezie. Veel clubs hebben niet van die geweldige supporters die iedere wedstrijd volle bak geven. Echter na gistermiddag geef je de rest van Nederland wel een stok om mee te slaan.

24 mei 2016 om 00:14

Waar waren al die geweldige 'supporters' toen julliein de jupiler league speelde?zat er met moeite 3500 man. Ga nou niet stoer lopen doen.

24 mei 2016 om 02:16

Funkyg ga jij alsjeblieft niet stoer lopen doen op elk bericht dat hierover gaat. GAE was beter, terecht gepromoveerd maar moet je nu elke keer gaan lopen provoceren ?

Heb niet het idee dat je de Graafschap intensief volgt dus om überhaupt uit te gaan leggen waarom er maar 5000 man zaten die seizoenen zal jij niet snappen. Bovendien ga je met de nu al voorspelbare beweringen komen terwijl ik je kan verklappen dat de supporters van jou clubje exact hetzelfde zullen doen, maar ik ook weet dat je dit niet van mij aan zult nemen, tot ziens.

Gelukkig waren de supporters van de Eagles ontzettend keurig van gedrag toen er werd gedegradeerd. Ik heb toen nergens de spelers op de schouders van de supporters zien gaan zoals ze dat bij de Graafschap wel deden (maar uiteraard is dat niet interessant om te belichten, want 20 tbs'ers zijn interessanter). Ik zag destijds vooral veel gek*** op de eigen selectie en onvrede, wat een verschil met onze supporters. Nu jij, weer.

23 mei 2016 om 22:55

Inderdaad, slechte verliezers. Wat jammer dat sportiviteit, je krachten meten met anderen en de resultaten daarvan respecteren, ondergeschikt is aan commercie en bedrijfsvoering. De pegels zullen waarschijnlijk wel doorslaggevend zijn om juridische stappen te ondernemen.

24 mei 2016 om 06:36

Is natuurlijk totaal misplaatst. 4-1 verloren en dan je 'rechten' claimen. Je bent gewoon gedegradeerd, klaar. En dat mogelijke cadeautje zou puur en dan ook puur geluk moeten zijn en daar zouden ze bescheiden op moeten wachten. Maar gezien de prestaties van de laatste ronde zou NAC er meer recht op hebben.

Dit is echt belachelijk. Simpelweg play-offs verloren en je nu een zwakke verliezer tonen. Mocht de straf van Twente anders uitpakken, ben je gewoon rechtmatig gedegradeerd. Mocht die straf blijven staan, dan heb je geluk. Voor nu, pak je verlies en probeer sterker terug te komen.

23 mei 2016 om 22:26

Dat is wel heel makkelijk gezegd! Je moet nu weken wachten met het versterken van je selectie/ begroting opstellen/ spelers verlengen of laten vertrekken/ sponsoren die bij nog een jaar eredivisie willen versterken. Je kan nu als club geen kant op... En ja ze hebben die eerste wedstrijd gewoon verzaakt, maar nog hoor je te weten wat je moet kunnen.

23 mei 2016 om 22:33

Ik snap heel goed dat je daar rekening mee moet houden, maar de woorden van 'wij blijven hoe dan ook in de eredivisie' zijn ook totaal ongegrond. Volgens de geldende reglementen, ben je gewoon gedegradeerd. Zo simpel is het. Ga dan ook uit van die positie.

Neemt niet weg dat de Knvb er echt een potje van maakt nu, maar dat terzijde.

23 mei 2016 om 23:16

Tja, dan maak je maar gewoon een begroting voor de jupiler league.
Als dit op de laatste dag voor het nieuwe seizoen zou gebeuren zou je ze echt niet horen klagen.

24 mei 2016 om 00:35

Hmm ja en jij denkt dat je als je met spelers voor de jupiler league speelt dan in de eredivisie blijft?? Sommige spelers komen alleen maar als je eredivisie speelt

Als je niets aan het toeval had willen overlaten, had je gewoon je best moeten doen tegen GAE. Nu is het toeval dat Twente de boel niet op orde heeft, anders lag je er al voor de volle honderd procent uit. Get yourself together please..

23 mei 2016 om 21:23

Als je een rode kaart krijgt aangesmeerd in de eerste wedstrijd is het lastig voetballen

23 mei 2016 om 21:54

VD Pavert had met al zijn ervaring beter moeten weten. Je kunt hier rood voor krijgen, je moet alleen de scheids niet de kans geven dat te doen. Het is flauw om over die rode prent te beginnen.

23 mei 2016 om 22:15

Net zoals het flauw is om over de niet gegeven penalty te praten waar Vermeij meerdere keren recht op had in de thuis wedstrijd. Hij werd stelselmatig bijna uitgekleed tijdens cornerballen. Volgens de regels had de Graafschap meerdere penalties moeten krijgen.

Maar het blijft ook flauw om over de uitschakeling te praten. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de Knvb onduidelijk is, en de Graafschap duidelijkheid wil en wil gaan voor de kans die de Knvb ze geeft.

Ik was ook niet blij toen Feyenoord elke keer een advocaat inzette bij schorsingen, maar ik geef ze wel gelijk. Het gaat om veel geld, en als je op deze manier iets kunt regelen omdat de Knvb fouten maakt, dan ben je dom als je er geen gebruik van maakt.

23 mei 2016 om 22:31

Ik ben best bevoordeeld hierin en het zag eruit dat dit ook zonder kaart had afgekunt. Alleen was het niet slim van Ted. Hij gaf de scheids teveel reden om zijn geliefde fluitje te blazen

23 mei 2016 om 23:15

Zo ging het bij den bosch ook 2x 1x tegen willem II en 1x tegen dordrecht (die van dordrecht kon ik me nog redelijk in vinden) 2x beroofd van promotie

23 mei 2016 om 21:23

Ja, dat zijn allemaal feiten die je daar noemt, maar staat dat niet los van de andere feiten die nu op tafel liggen? De Graafschap weet nu niet waar het aan toe is en moet ook duidelijkheid krijgen. Het nieuwe voetbalseizoen begint al weer bijna.

De Graafschap moet binnen afzienbare tijd duidelijkheid krijgen waar het volgend jaar voetbalt. Clubs zitten in een cruciale fase betreft het samen stellen van een selectie. Daar wordt De Graafschap nu ernstig in belemmerd. Wat mij betreft krijgt De Graafschap de garantie dat het volgend jaar in de Eredivisie voetbalt. Dan bestaat het risico maar dat de Eredivisie negentien teams kent.

23 mei 2016 om 21:27

@Cambier

Dit gaat inderdaad nergens over. Je kunt moeilijk uitgaan van Jupiler League. Afscheid nemen van spelers en dan alsnog in Eredivisie mogen blijven met een Jupiler League team en kansloos degraderen. De Graafschap verdiend duidelijkheid.

23 mei 2016 om 21:36

Dan zou ik het eerder omdraaien. Als De Graafschap persé nu die duidelijkheid wil hebben, dan wordt het Jupiler League. Ze zijn gewoon gedegradeerd en hebben vooralsnog helemaal geen rechten om volgend jaar Eredivisie te eisen.
Als Twente dan inderdaad terug gezet wordt naar JL, dan de JL volgend jaar maar met 20 teams en ED met 17 teams voor een jaartje.

23 mei 2016 om 21:43

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Maar gezien het feit dat de kans groter is dat De Graafschap erin mag blijven, lijkt het me dat niet de gepaste oplossing.

23 mei 2016 om 22:06

Lekker voor de clubs die thuiswedstrijden meebegroten (allemaal)

23 mei 2016 om 21:40

Begin de eredivisie met 17 teams en laat de graafschap in de JL spelen waar ze thuis horen. Dat dreigen met rechtszaken vind ik overdreven en onsportief.

23 mei 2016 om 22:05

Ja dat is lekker voor alle clubs..... Een thuiswedstrijd minder in een seizoen! Weet je hoeveel geld dat kan schelen.
En er wordt ook grof betaald voor de uitzendrechten

Je bent toch gedegradeerd?????
Ik snap het niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Een beetje nederigheid zou hier wel gepast zijn. Ik zou heel stilletjes de achterdeur verlaten als ik de Graafschap was als Twente naar de eerste divisie moet.

23 mei 2016 om 21:49

Wat snap je niet? Het is toch duidelijk? Die boeren moeten toch weten in welke competitie ze komend seizoen gaan starten daar kunnen ze hun beleid op aanpassen. Lijkt mij helder.

23 mei 2016 om 22:09

Oké dank voor de uitleg. Het gaat ze dus om duidelijkheid en niet om de eredivisie. In dat geval zouden ze dus ook kunnen kiezen om een zaak te starten om naar de eerste divisie af te dalen. Dat is toch de weg van de meeste zekerheid. Of snap ik het nu nog steeds niet?

23 mei 2016 om 22:16

Dus de duurdere spelers maar wel de betere spelers vd hand doen terwijl je eind juli krijgt te horen dat je toch eredivisie voetbal mag spelen...is ook niet lekker veronderstel ik. Heb je een maar een maand om een competatief elftal samen te stellen voor het hoogste niveau...

23 mei 2016 om 22:16

Je snapt het nog steeds niet.

23 mei 2016 om 22:40

Het hoger beroep van Twente duurt toch maar een week of 2? Dus dat is begin juni. En dan zal er wel snel duidelijkheid komen neem ik aan.
Er zal vast niet begin juni al een run op de graafschap spelers gaan ontstaan.

23 mei 2016 om 23:35

Hansje,

Neemt niet weg dat er spelers zijn die niet in de Jupiler League willen voetballen. Hier moet je rekening meehouden door in te spelen op nieuwe spelers (als dit nodig is), en dat is nou juist de onduidelijkheid.

24 mei 2016 om 02:30

Zou jij een rechtzaak gaan starten om persé een divisie lager te mogen spelen ?
Ik weet niet of jij door hebt welke financiële gevolgen er hangen aan degradatie maar dat is natuurlijk complete nonsens. Als er een kans bestaat (hoe lucky ook) om Eredivisie te spelen dan moet je daar ook voor gaan als club zijnde. Er staat te veel op het spel om zo maar even lief en nederig te gaan zijn in deze.

Laat de graafschap het met NAC uitmaken in een tweeluik in mijn ogen het eerlijkst.

'FC Twente gaat kort geding verliezen'

Roberto Branco Martins gaf zijn visie op de problemen van FC Twente tijdens de uitzending van De ABC-show, het radioprogramma van Quote.

'Er is gewoon stelselmatig gefraudeerd met cijfers. De licentiecommissie zou gewoon voor paal staan als ze dit door de vingers zouden zien, zonder een zware sanctie op te leggen', aldus de advocaat, die tevens vindt dat enkel een geldboete 'een beschamend lage straf' zou zijn.

23 mei 2016 om 21:40

er zijn meerdere advocaten die hun meningen hebben uitgesproken met verschillende uitkomsten, we zullen vrijdag zien wat eruit komt

24 mei 2016 om 01:05

Als de licentie (terecht) terug wordt gegeven. Dan volgt er niet eens een geldboete. Van een boete is dan namelijk niet eens sprake.

De Graafschap hoort gewoon thuis in de eredivisie. Wat er ook gebeurt. Zou zonde zijn als ze naar de Jupiler League moeten. Vooral voor ene Bryan Smeets die het seizoen mooi heeft afgesloten.

Ik vind het echt misselijkmakend hoe onbewogen de Graafschap haar "recht" opeist. Een meer passend en sportief statement zou de club sieren. Als de Graafschap gaat dreigen met een rechtszaak, dan moet Cambuur nu ook gaan reageren. Die nuchtere en bescheiden houding is op dit moment ver te zoeken binnen het management van de Graafschap, dan de trots in Leeuwarden ook maar opzij zetten. Cambuur heeft evenveel recht als de Graafschap in dezen, ze hebben zich niet op eigen kracht kunnen handhaven, maar hebben überhaupt geen sportieve ontsnappingsmogelijkheid gekregen.

Doordat Willem II wel haar ding doet, mag de Graafschap erin blijven. Dan kunnen zelfs NAC en VVV nog met de rechtsgang dreigen. Deze hele regeling is gewoon bizar, maar dat wil niet zeggen dat één club daar achteloos van mag profiteren.

23 mei 2016 om 21:47

Dit is voer voor Ajax, die zouden dan ook de titel op kunnen eisen.

23 mei 2016 om 21:58

Hoezo zou Ajax de titel op kunnen eisen? De Knvb heeft de 34 wedstrijden laten spelen zodat er niet aan de eindstand meer kan worden geprutst. Wil je anders meteen de vorige jaren, waarin Twente haar zaakjes ook niet op orde had, gaan aanpassen?

23 mei 2016 om 22:23

En dat hadden ze nou niet moeten doen, alleen daar zou je al een zaak van kunnen maken. De hele ellende is ontstaan door uitstelgedrag van de licensuecomissie, eerst in de winter, toen 1 mei.

23 mei 2016 om 22:23

Kerel dat zeg ik juist met opzet hij begint over dat een NAC en een VVV naar de rechter moeten gaan. Om zijn betoog nog belachelijker te maken zeg ik ook Ajax dan (want als de licentie van Twente eerder was ingetrokken waren de Amsterdammers de nummer 1 van Nederland geworden).

23 mei 2016 om 22:32

@verpatopspits

Oke, dat was mij niet duidelijk. Het is moeilijk om te zien wanneer iemand iets typt en het zoals je zegt belachelijk bedoeld.

23 mei 2016 om 22:42

No Piotr no goals.

23 mei 2016 om 21:55

De Graafschap is boven Cambuur geeindigd dus het is toch logisch dat zij eerder recht hebben op Eredivisie voetbal dan dat Cambuur dat heeft? Daarnaast zijn NAC en VVV (zelfs in de eerste ronde), net als de Graafschap uitgeschakeld in de play-offs maar aangezien de Graafschap al in de eredivisie zat is het toch logisch dat zij dan de plek van Twente innemen?

23 mei 2016 om 21:56

Dat de Knvb het zo heeft geregeld daar kan de Graafschap niets aan doen. Ik had ook liever een finalewedstrijd tussen de verliezers van de finales van de nacompetitie gezien.

Feit blijft dat het niet mogelijk is om naar het volgende seizoen toe te werken aangezien clausules in de contracten van spelers mogelijk wel of mogelijk niet geactiveerd worden. Het is onmogelijk om nu spelers aan te trekken die je zou willen halen voor de Eredivisie of de Jupiler League. Spelers willen weten wat hen te wachten staat. Door die transfers uit te moeten stellen mis je uiteindelijk de kans op bepaalde spelers omdat je hen nu nog geen duidelijkheid kunt geven. Hetzelfde geldt uiteraard voor de sponsoren etc.

23 mei 2016 om 22:09

Inderdaad. De KNVB maakt van hun probleem het probleem van de Graafschap. Dan moeten ze de Graafschap maar gewoon toelaten in de Eredivisie en de zaak van Twente daar los van beoordelen waardoor je volgend jaar mogelijk 19 eredivisie ploegen hebt. Zij hebben dit probleem gecreerd dus moeten ze zelf maar dealen met de gevolgen.

23 mei 2016 om 22:18

Als je de procedure leest die de Knvb bepaald heeft, dan weet je ook dat Cambuur niets te eisen heeft. Hetzelfde voor NAC en Vvv.
Er is maar voor 1 club onduidelijkheid die hier niets aan kan doen. Dat is Degraafschap.

24 mei 2016 om 07:18

Volgens mij heeft de KNVB enkele weken geleden al aangegeven wat het reglement is bij een terugzetting van Twente. Dan is dat toch duidelijk? Wat jij daar vervolgens van vindt doet er niet zoveel toe.

Dit alles is toch allemaal het gevolg van de onduidelijkheid die de Knvb in het leven heeft geroepen! En dan ook nog midden in de play-offs .

23 mei 2016 om 22:00

Ja, belachelijk allemaal. De Knvb zet zichzelf ook voor het buitenland goed voor schut.

Die licentiecommissie heeft er een zooitje van gemaakt. Ze hadden hun beslissing voor de laatste wedstrijd moeten nemen. De deadline van 9 mei sloeg nergens op. Ik denk dat dit uit commerciele belangen gedaan is. Een eventueel faillissement van FCT zou de KNVB beroven van een spannend competitieslot. Hopelijk is dit een wijze les voor ze.

Ik vindt zo jammer:

-Mensen die zeggen dat De Graafschap de eerlijke degradatie niet wil accepteren.
-Mensen die zeggen: gedraag je nederig en ga maar uit van de Jupiler League.

Dit slaat helemaal nergens op. De Graafschap geeft zelf toe, alle spelers en staf, dat ze enorm balen dat ze gedegradeerd zijn en dat de eagles promotie verdienen. Ze accepteren de degradatie dus ook gewoon. Jan Vreman: 'in principe zijn we nu gedegradeerd en dat is eeuwig zonde'. Maar! De Graafschap wil nu gewoon weten waar men aan toe is ivm beleid voor volgend jaar; contracten en seizoenkaarten etc etc. De KNVB heeft zelf een regeling aangegeven die nu op de graafschap toegepast zou moeten worden. De Graafschap wil dit juridisch ook gewoon zelf in de hand houden, simpel.

En voor de mensen die zeggen: licentie afnemen en verplichte degradatie vanwege het gedrag vd supporters; f*ck jezelf. Het is niet goed te praten en de mensen moeten gestraft worden. Maar dit heeft niks te maken met de eventuele degradatie van De Superboeren.

Niet de grootste, niet de beste, maar wel de mooiste club van Nederland. Superboeren!

23 mei 2016 om 22:11

De mensen die dat beweren kun je moeilijk serieus nemen. Dan kun je bij nog heel veel meer clubs de licentie afnemen.

23 mei 2016 om 22:24

Blijkbaar accepteren ze het niet, want in de tekst staat dat ze naar de rechter gaan als ze degraderen.

23 mei 2016 om 22:35

Dat komt omdat er dan twee waarheden zijn, KNVB en Twente staan dan tegenover elkaar in hun 'oordeel'. Dus blijft er nog langer onduidelijkheid. Lijkt mij logisch.

Het feit dat De Graafschap door de uitslagen én uitspraak nou eenmaal recht blijkt te hebben op de eventuele plek van FC Twente, daar kan niemand iets aan doen. Dat De Graafschap zich nou zo opstelt is puur uit zakelijk oogpunt. De Graafschap is een club die weet hoe het is om financiële problemen te hebben, en zullen FC Twente echt niet ten koste van alles willen laten degraderen om daarmee hun eigen verblijf in de Eredivisie te bewerkstelligen waar ze door sportief falen geen recht op hebben. Puur en alleen om te weten waar zij komend seizoen aan toe zijn (ook De Graafschap is ingedeeld in categorie 3 momenteel) willen zij zo snel mogelijk duidelijkheid.
Ik geloof zelf ook niet dat wanneer eind deze week/begin volgende week uiterlijk een definitieve uitspraak gedaan wordt waaruit blijkt dat De Graafschap is gedegradeerd, dat zij alsnog in beroep zullen gaan.
Echter is dit scenario voor mijn gevoel (gezien de omvang van de zaak) vrij onwaarschijnlijk waardoor er dan te lang géén sportief én financieel beleid gemaakt /uitgevoerd kan worden door De Graafschap en dan is er eventueel maar 1 optie door de eerdere uitspraak van de Knvb, namelijk 19 clubs in de Eredivisie wanneer over een weke of 3 weken blijkt dat FC Twente niet terug gezet zal worden. Voor FC Twente geldt in zekere zin natuurlijk hetzelfde, maar zij hebben het aan 'eigen' (vorige bestuur en al dan niet logischerwijs aantekenen van beroep) toedoen te danken.

Conclusie: De betaald voetbal afdeling van de Knvb verdient een reorganisatie met naar mijn idee ook een x-aantal échte voetbalmensen daarin. Persoonlijk zou ik types als Marcel Brands of Martin van Geel geschikt achten om de huidige directeur betaald voetbal op zijn minst te assisteren maar beter is om Bert van Oosterveen te vervangen.

23 mei 2016 om 23:58

Kijk, jij snapt het! En dat bedoel ik serieus.

Stelletje hypocriete moraalridders hier.

Ik denk dat De Graafschap het zo moet zien: op dit moment ligt er een voorgenomen besluit om FC Twente de licentie af te nemen en direct een nieuwe te verstrekkenwaarmee het in de JL uit mag komen. De Graafschap is gedegradeerd naar de eerste divisie, maar heeft van de Knvb de optie gekregen om terug te keren in de Eredivisie wanneer het voorgenomen besluit over FC Twente definitief wordt. De Graafschap kan nu twee dingen doen: bij de Knvb aangeven dat ze het niet zien zitten om voorlopig in onzekerheid te zitten (in dat geval degradatie accepteren en voorbereidingen treffen op een nieuw seizoen in de JL en de eventuele plek in de Eredivisie beschikbaar stellen aan een andere club) of op de koop toenemen dat je nu even geen duidelijkheid hebt (en dus een selectie op eerste divisie niveau begint samen te stellen) maar straks toch via de achterdeur weer toegelaten wordt tot de Eredivisie.

In voorgaande jaren werd de selectie vrijwel altijd pas gecompleteerd als de voorbereiding al zowat achter de rug was. Dus te zeggen dat de huidige onzekerheid 'onmenselijk' is en te dreigen met een gang naar de rechter lijken me in deze vrij ongepast. Beter zou de club zich wat nederiger opstellen in deze hele kwestie.

23 mei 2016 om 22:44

Graafschap's beste speler werd ook inderdaad ook pas laat gecontracteerd. Wel met overgewicht. Echter je hebt niet altijd zo'n geluk.

23 mei 2016 om 22:49

Je kunt tot het eind van de voorbereiding wachten met het complementeren van je selectie maar er zijn spelers die transfervrij zijn bij degradatie maar waarover nu dus onduidelijkheid bestaat, er moeten seizoenskaarten verkocht worden, sponsoren willen duidelijkheid etc. Er zijn veel meer zaken die spelen. De KNVB zadelt de Graafschap hiermee op.

23 mei 2016 om 23:15

Zo kan De Graafschap het bekijken en zich inderdaad nederig opstellen. Als het puur om selectie samenstelling zou gaan, zou nederigheid gepast zijn en sportief gezien niet onverstandig. Financieel is dit in mijn ogen wel onverstandig voor De Graafschap, dan straft het zichzelf dan 3 dubbel. Spelers lopen gratis de deur uit die voor een club als De Graafschap nog best wat geld op kunnen leveren als ze verkocht worden of zelfs wanneer ze blijven met eredivisie voetbal (vermeij, Driver, Jurjus). Dan nog niet te vergeten sponsordeals en seizoenskaart tarieven die normaliter lager zullen zijn dan bij eredivisie voetbal. Dat is te veel om allemaal last minute te moeten regelen.
Echter is het de Knvb die door de timing van de uitspraak er zo'n zooitje van heeft gemaakt. Was het 9 mei of eerder bekend, waren het Cambuur en De Graafschap in de play-offs en waren het hele andere wedstrijden geweest in de play-offs. Dan was het wellicht ook verstandig om een beslissingswedstrijd te plannen (neutraal terrein) voor een eventuele 'lucky loser' die bij definitief afscheid van FC Twente die plek kon overnemen. Waarbij de verliezers aan kunnen geven of zij bereid zijn de zaak af te wachten en in onduidelijkheid te leven tot die tijd. Zouden die clubs niet bereid zijn de onduidelijkheid te aanvaarden, had er gesteld kunnen worden dat de JL volgend jaar mogelijk één club meer zou kunnen tellen.
Nu is het toch echt de Knvb die zijn verantwoordelijkheid dient te nemen aangezien zij met hun uitspraak voor de onduidelijkheid tussen eredivisie of JL hebben gezorgd.

Volgend seizoen begind de nieuwe opzet van de competitie dat zich voornamelijk in de rechtzalen zal gaan afspelen. Nacompetitie is er niet meer i.v.m. de eventuele beroepszaken.

Dat de beslissing geen weken kan duren weet de KNVB ook omdat er heel veel clubs bij gemoeid zijn wat er uitkomt. Maar als de graafschap naar de rechter stapt als Twente toch in de Eredivisie zou blijven is echt totaal nutteloos. Ze hebben toch zelf het verspeeld om in de eredivisie te blijven dan moet je achteraf ook niet gaan lopen miepen als je het zelf verspeeld hebt.

23 mei 2016 om 23:52

Helemaal met je eens. Al was er tot enkele uren terug volgens mij nog geen duidelijkheid over het kort geding. Nu blijkt dit vrijdag te dienen en neem ik aan dat de soap daarmee na vrijdag klaar is. Hopelijk zijn alle betrokkenen dan zo verstandig de uitspraak als 'bindend' te zien en gaat er niemand in beroep.

24 mei 2016 om 00:57

Hou daar maar geen rekening mee. Twente heeft al aangegeven bij het verlies van het kort geding door te vechten. Het kan zijn dat als de knvb verliest ze ook in beroep gaan, maar misschien accepteren ze dan het verlies, mede om de tijdsdruk, want er kan ook daar niks geregeld worden met competitie schema.

De knvb heeft een mooie soap geregisseerd, het wordt tijd dat daar ook schoon schip gemaakt gaat worden.

Dat de graafschap duidelijkheid wil snap ik maar naar de rechter gaan om degradatie schiet niet op. Dat gebeurt namelijk alleen als Twente in de ED blijft. In dat geval heeft de rechter beslist dat Twente dus aan de regels heeft voldaan en is de Graafschap volgens diezelfde regels gedegradeerd en gewoon terecht dan. Een gang naar de rechter zal daar weinig aan veranderen.

Iedereen die hier schande van spreekt heeft sowieso het denkniveau dat niet hoger komt dan dat van MBO niveau 2 waarschijnlijk, waar overigens niks mis mee is maar dat terzijde.

De Graafschap kan er vrij weinig aan doen dat de Knvb besloten heeft dat het eventueel vrij komende plekje aan de Graafschap toe zou komen in deze situatie. Het heeft dus totaal niks met accepteren van de degradatie te maken maar met het kunnen maken van een beleid, iets wat wanneer je logisch kan redeneren toch volkomen helder zou moeten zijn.

Maar misschien moeten de heren betweters hier maar is zelf een onderneming gaan leiden, is kijken of ze dan nog zo piepen als ze in dezelfde situatie komen.

24 mei 2016 om 09:12

Persoonlijk houd ik er niet zo van om een reactie te linken aan een opleidingsniveau, tenslotte heeft iedereen andere kwaliteiten.

Natuurlijk is het vervelend voor de Graafschap dat ze nog geen duidelijkheid hebben, ze zijn echter wel op sportieve grond gewoon gedegradeerd. In principe is in deze casus beleid niet echt een excuus. Vorig seizoen speelden ze in de eerste divisie, dit jaar in de eredivisie.. Ze bungelen bijna de hele competitie al onderin, dus in principe heeft de Graafschap voor beide competities zijn beleid al ongeveer klaar.

Uiteraard is het vervelend dat de Graafschap nog niet weet wat ze moeten aantrekken, wie er eventueel transfervrij is en hierop kunnen ze inderdaad nog niet inspelen. Maar in feite zijn ze gewoon gedegradeerd en is het een snoepje als ze nog een seizoen in de eredivisie mogen spelen.

Gedegradeerd, punt.
Als je in de Play Offs verliest dan degradeer je, zo simpel is het. SC Cambuur eindigt als laatste en degradeert, Sparta Rotterdam wordt kampioen en promoveert. Als de Knvb FC Twente terugzet naar de Jupiler League zal de Knvb een tweeluik tussen NAC Breda en De Graafschap moeten organiseren, zo krijgen beide verliezend finalisten een eerlijke kans en is er sprake van Fair Play.

Als De Graafschap iets aanspant dan kan VVV Venlo dat ook wel doen ... Onzin.

Ik heb nog liever dat de Eredivisie dit seizoen speelt met 17 ploegen, met oog op het EK en de vroege start is dat Europees gezien beter voor het Nederlandse voetbal en kunnen de spelers wat langer uitrusten aan het einde van volgend seizoen. Bovendien kun je dan volgend seizoen een extra ploeg laten promoveren en doe je het op een eerlijke manier.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren