Advertentie
voetbalzone

Bayern München verlengt grote deal voor tientallen miljoenen euro’s

Erik van Dam13 aug 2015, 14:22
Laatst bijgewerkt: 13 aug 2015, 14:22
Advertentie
Advertentie

Bayern München geldt al jaren als een van de allergezondste clubs in Europa en dat blijft nog wel even zo. De Duitse grootmacht verlengde eerder al de sponsorcontracten met Audi (tot 2025) en adidas (tot 2030) en gaat nu ook langer door met hoofdsponsor Telekom. Het telefoniebedrijf blijft sowieso tot 2023 aan als belangrijke sponsor van de club.

voetbalzone

Bayern maakt donderdag bekend dat de samenwerking met Telekom is opgerekt tot 2023. De oorspronkelijke sponsorovereenkomst liep nog enkele jaren door, maar Telekom is zo blij met de shirtsponsoring in München dat er nu een nieuwe deal afgesloten is. Om hoeveel geld het exact gaat is niet duidelijk, maar topman Michael Hagspihl van Telekom heeft bevestigd dat er de komende jaren meer dan vijftig miljoen euro aan sponsoring per jaar wordt betaald. Het grootste deel daarvan stroomt altijd weer naar Bayern.

Sinds 2002 prijkt Telekom op de shirts van der Rekordmeister. Voordien was dat recht voorbehouden aan adidas (1974-1978), Iveco (1978-1984), Commodore (1984-1989) en Opel (1989-2002). Van adidas krijgt Bayern op dit moment nog 60 miljoen euro per jaar en autofabrikant Audi stopt de topclub zo’n 7 miljoen euro per jaar toe. Bayern baarde in november 2014 opzien door bekend te maken dat de laatste afbetaling voor de Allianz Arena reeds gedaan was.

In 2005 werd het nieuwe stadion geopend en de bouw ervan kostte liefst 346 miljoen euro. De Duitse grootmacht sloot een lening af om de boel te kunnen financieren, maar loste die na negen jaar al compleet af. In het contract dat destijds werd opgesteld, was opgenomen dat Bayern München pas in 2030 klaar hoefde te zijn met aflossen. Het lukte Bayern dus zestien jaar eerder klaar te zijn met terugbetalen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie