Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Baanbrekende overeenkomst: Premier League doet 70 miljoen in de ban

Laatste update:

Clubs die actief zijn in de Premier League mogen vanaf medio 2026 niet meer met een gokbedrijf op de voorkant van hun shirt spelen, zo heeft de hoogste Engelse voetbalcompetitie besloten. Gokreclame op de mouw van het shirt en op de boarding is nog wel toegestaan. Het besluit is genomen na overleg tussen de organisatie van de Premier League, de clubs en het Britse ministerie van Cultuur, Media en Sport.

In totaal telt de Premier League acht clubs die een gokbedrijf als shirtsponsor hebben: Bournemouth, Brentford, Everton, Fulham, Leeds United, Newcastle United, Southampton en West Ham United. Gezamenlijk leveren deze contracten zestig miljoen pond op, een slordige zeventig miljoen euro. In Engeland wordt gewerkt aan een nieuwe wetgeving rond gokken en reclame die binnenkort wordt aangekondigd. Door nu vrijwillig in te stemmen met het besluit, wordt voorkomen dat clubs straks verplicht worden.

De overeenkomst is voorzichtig ontvangen door The Big Step, een campagne die erop gericht is de langdurige relatie tussen voetbal en weddenschappen te beëindigen. "Hoewel deze uitkomst niet perfect is, is het een enorme stap", zegt oprichter James Grimes. “Het is een significante acceptatie van de schade veroorzaakt door goksponsoring. Er zijn geen gokadvertenties meer te zien dan die op Premier League-shirts, die door miljarden mensen over de hele wereld worden gedragen."

Newcastle United, dat in Saudische handen is en derde op de lijst staat met meeste sponsorinkomsten uit gokreclames, is er zeker van dat het binnenkort aflopende miljoenencontract met Fun88 (7,4 miljoen euro per jaar) kan worden vervangen door een veel lucratiever contract. Clubs buiten de top zes zullen echter vrijwel zeker te maken krijgen met inkomensdalingen. Everton, dat dreigt te degraderen naar de Championship, zal een vervanger moeten zien te vinden voor de 11,3 miljoen euro dat het jaarlijks opstrijkt van online casino Stake.com.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties



Zou dat ook top vinden als het hier gebeurt! Ik werk in het onderwijs, en de gokverslavingen, vooral omtrent voetbal, is echt enorm toegenomen.
De bedrijven zelf zeggen van; je mag pas gokken als je 18 jaar of ouder bent. Maar je merkt dat de advertising echt is gericht op jongeren. En de "ik ben 18" knop op websites is ook in te drukken als je 13 bent, en dat is te merken.

14 april 2023 om 09:07

Eens, het blijft me verbazen hoe soepel de regels zijn voor gokbedrijven en hoe makkelijk het dus is om deze te omzeilen. Ik werk in de financiele sector en als ik zie hoe (soms overdreven) sterk die sector gereglementeerd is (op gebied van advertising bijvoorbeeld) en ik vergelijk dat met andere sectoren... een wereld van verschil, en eentje die misbruik toelaat.

14 april 2023 om 09:12

Maar wat heeft het voor nut als je hier regelgeving aanpast? Ik gokte als tiener al toen het hier volledig illegaal was en er zijn nu nog genoeg plekken waar dat kan, die niet onder Nederlandse wetgeving vallen. En ik ben van mening dat gokken niet volledig dient te verdwijnen, omdat het best leuk is af en toe een gokje te wagen.

14 april 2023 om 09:46

Als tiener ben je veel gevoeliger voor verslavingen dan als je volwassen bent. Als je ervoor zorgt dat mensen pas vanaf hun 18e kunnen gokken zal het aantal gokverslaafden op termijn enorm afnemen, en dat lijkt mij best positief. Dat dat ten koste gaat van een handjevol tieners dat zich wél kan beheersen als het om gokken gaat is dan maar jammer. Is overigens makkelijk op te lossen, zit al een chip in de meeste telefoons waarmee je je ID-kaart kan scannen.

14 april 2023 om 16:01

Ja, maar de meeste van die goksites hebben lak aan Nederlandse regelgeving. Dat is een beetje de moraal van mijn verhaal. Je kan in Nederland de regelgeving aanpassen, als ik online wil gokken als 13-jarige, dan doe ik dat.

14 april 2023 om 09:12

Maar onder de 18 kan je echt niet makkelijk spelen online hoor want je moet je geld ook weleens uit laten betalen. Gaat niet lukken als je niet 18 bent hoor. Ja op iemand anders zijn naam spelen maar dat zou betekenen dat iemand anders ( boven de 18 ) de fout in gaat.
Verder is het goed dat het aangepakt zal worden, tegenwoordig kan je geen wedstrijd kijken zonder dat je aangemoedigd wordt om te gokken.

14 april 2023 om 09:14

Ik vind het ook ergens betutteling hoor. Het is allemaal menselijk gedrag. Elke verslaving begint met het doorbreken van je weerbaarheid. Ik drink en ik gok, maar gewoon met mate. Bij Unibet kun je gewoon een maximaal bedrag instellen wat je per week in kunt zetten. En wat is jouw oplossing dan om jongeren van die sites te houden dan? Hoe ga jij controleren dat een minderjarige niet op zo'n site komt? Natuurlijk is een knop 'ik ben 18' niet de oplossing, maar kom eens met een andere oplossing. En als legaal gokken niet meer mag, dan gaan mensen illegaal gokken en dat is m.i. veel gevaarlijker, omdat je dan niet weet met wie je te maken hebt en je dan al snel met criminelen van doen hebt. Het wel of niet gokken op je 13e is ook een stukje opvoeding die bij ouders ligt.

14 april 2023 om 10:15

Mijn oplossing zou in eerste opzicht zijn om minder advertenties te tonen voor gokken. In de afgelopen jaren is koning Toto enorm gegroeid en Betcity is ook groot geworden. Dus tijdens wedstrijden niet adverteren om mensen aan te zetten tot gokken.

Hoe het zit met wetten die het kunnen voorkomen, dat durf ik niet te zeggen. Ik ben niet geleerd genoeg in dat veld om een goed onderbouwd statement te kunnen geven. Wel weet je dat het mogelijk is om het voor minderjarigen zo moeilijk mogelijk en onaantrekkelijk te kunnen maken om te gokken.

Ik heb ook nergens gezegd dat legaal gokken niet zou mogen. Ik heb het over kinderen (mijn studenten zijn rond 16 jaar). Graag geen woorden uit verband trekken, dat verwaterd een discussie.

En fijn als mensen kunnen drinken, gokken of andere dingen doen met mate. Een volwassene kan dat vaak wel reguleren, maar tieners zijn hele andere wezens. Ik heb al verhalen gezien van geschrokken ouders omdat er honderden euro's zijn vergokt door een puber. Ze zijn slinks en weten zo een creditcard te koppelen aan een account.

14 april 2023 om 10:57

Je begint zelf over dat 13-jarige op een knop 'ik ben 18' kunnen klikken. Dat zouden ze niet moeten doen, dus ook 16 jarige niet. Vandaar dat ik het over minderjarige heb. Dus die verwarring mag je op je eigen conto schrijven.

Tja, ouders hebben hun kinderen niet onder controle en dus is het weer een probleem van de overheid. Ik vind dat een beetje bijzonder hoor. In andere landen houdt de overheid overal toezicht op, en daar spreken we schande van. Maar als er een 'probleempje' is in Nederland dan wijzen er een aantal direct naar die overheid om het maar op te lossen.

14 april 2023 om 12:20

Betutteling die de maatschappij enorm veel geld zou besparen op de lange termijn, zeker als je alchohol erbij betrekt.

14 april 2023 om 16:06

Of ouders zorgen eens dat ze hun kinderen met dat soort zaken leren omgaan. Mijn ouders wisten altijd precies wat ik deed, omdat ze niet boos werden als ik iets deed wat ze liever niet hadden. In de plaats daarvan kwam mijn vader erbij zitten, legde wat uit en keek eens mee.

Mijn eerste drankjes waren op verjaardagsfeestjes thuis of bij familie. Dan was het beperkt en leer je dat er grenzen zijn. Na mijn eerste drugs gebruik zei ik dat de volgende ochtend direct. De eerste reactie was 'en hoe reageerde je erop?' en je gaat dat gesprek heel anders in. Ik leerde al heel snel dat je leven niet om die dingen moet draaien, maar dat het helemaal niet slecht is om af en toe iets te doen wat op het randje van toelaatbaar was. Echter, ze haalden wel het spannende er vanaf en dat is vaak hetgeen dat mensen ertoe laat gaan om dingen vaker te doen.

14 april 2023 om 16:44

Helemaal mee eens. Als het om alcohol gaat is het ook niet verkeerd om een keer veel te veel te drinken, dan leer je ook je grens kennen en ook de nadelige gevolgen van te veel alcohol.

En ook een taak van de ouders vind ik dat ze een kind leren om de gevolgen van hun daden te accepteren. Als je een keer uit baldadigheid iets kapot maakt kost dat geld om het weer te laten maken. En daar moet je iets voor doen om dat geld te verdienen. Ik heb vroeger ooit eens met voetballen de buitenlamp van de buren kapot geschoten, ondanks dat ik al een keer gewaarschuwd was om rustig aan te doen met de bal. Toen heb ik (ik dacht 1 of 2 maanden) elke week het gras moeten maaien bij de buurman. Dat doet meer met een kind dan dat je iemand een pak slaag geeft of het helemaal onbestraft laat en het betiteld als 'een ongelukje'.

14 april 2023 om 10:06

En dan ook graag stoppen met alle loterijen en alle zooi wat je daarvan in je brievenbus ontvangt met allemaal BN-ers.

Ook dat is een vorm van.

Al denk ik niet dat je gokken helemaal moet verbieden, maar wel meer toezicht op houden.
Alles wat je verbied gaat dan op illegale manieren gebeuren en dat lijkt me niet de bedoeling.

14 april 2023 om 10:08

Toezicht door wie? Door ouders of schuiven we dit ook weer af op de overheid? Er zijn landen waar de overheid alles controleert en bepaald, en dat zijn nou niet mijn favoriete vakantielanden. Maar als we in Nederland een 'probleem' hebben wijzen we met zijn alle naar de overheid.

14 april 2023 om 11:27

@paul: de overheid kan wel een strikter kader creeren binnen dewelke de gokbedrijven reclame mogen maken. Ook kan het toezicht op wie wel en wie niet mag gokken heel wat beter.

Zoals ik aangeef, ik werk in de financiele sector en de regeltjes die wij moeten volgen om uberhaupt nog maar iets van publiciteit te mogen maken zijn enorm (soms zelfs draconisch).

Je kan perfect een soortgelijk kader creeren voor de gokwereld. Bestaat er bijvoorbeeld er orgaan dat gokbedrijven controleert op wie er gokt en op welke manier er reclame gemaakt wordt(een soort van Compliance)? Daarnaast zou je, analoog met bv het 'mifid' profiel in de financiele wereld, een soortgelijk iets kunnen ontwikkelen binnen de goksector (uiteraard op voorwaarde dat er ook strikte controles op gebeuren, intern en extern).

Maar het is natuurlijk ook deels politiek en dat maakt de zaken moeilijker... En er moet ook een politieke wil zijn. De financiele sector was tot 2008 ook het Wilde Westen (bij wijze van spreken), waar zowat alles kon en mocht. Maar met de bankencrisis werd ook de politiek wakker...

14 april 2023 om 11:35

Het moet natuurlijk een combinatie van zijn.

Toezicht houden op jezelf is natuurlijk vragen om problemen.
Er moeten zoals Thenry_228 al zegt kaders gecreëerd worden.

Ouders zijn hierin natuurlijk ook een deel, alleen zijn er ook heel veel ouders die zelf een verslaving hebben. Was het allemaal maar zo makkelijk, dat zou de wereld een stuk makkelijker maken.

14 april 2023 om 13:55

@thenry: Hoe wil je het voor elkaar krijgen dat een kind van 13 thuis niet op de knop 'ik ben 18' kan klikken. En als die knop niet de oplossing is, hoe voorkom je dan dat thuis een minderjarige op een legale goksite kan komen? En als een minderjarige echt wil gokken, zijn er talloze buitenlandse illegale goksites. Wat is daar de oplossing voor? Of zijn het toch ook de ouders die een beetje op letten wat hun kinderen allemaal uitspoken?

En ouders met een verslaving, tja, dat vind ik eigenlijk alleen maar sneu voor de kinderen. Maar als die verslaving overslaat op de kinderen, of de kinderen er zoveel nadelige gevolgen van ondervinden, dan zijn daar ook instanties voor.

14 april 2023 om 16:26

@paul: simpel, aanmelden via bevestiging met ID kaart of, zoals we in Belgie hebben, Itsme. Dat sluit minderjarigen onmiddelijk uit. Dat aangevuld met sluitende interne controles binnen de gokbedrijven ( compliance), zoals in de financiele sector. Ga je daarmee een 100% sluitend systeem hebben: nee. Maar het zal al heel wat beter zijn dan het vandaag.

En ik volg je volmondig in het feit dat ouders ook een enorme verantwoordelijkheid hebben maar daarover ging mijn punt niet. Mij lijkt het maar logisch dat je als ouder er mee over waakt dat je kinderen niet gokken, roken of drugs gebruiken.

14 april 2023 om 19:25

Het is zeker sneu voor een kind als je ouders hebt met een verslaving. En daar zijn inderdaad instanties voor. Maar verslavingen heb je in verschillende vormen.
Helaas hebben allerlei instanties het ook te druk om iedereen te kunnen helpen.

Een andere optie is om goksites alleen toe te laten middels een Digidcode?
Het is en blijft lastig natuurlijk. Maar iets doen is beter dan niets.

En ja, mensen die echt willen vinden wel een weg. Maar het minder aanlokkelijk maken scheelt wel weer iets.

@VZ: Ik wordt echt knettergek van al die reclames die oppoppen en waarbij ik elke keer het geluid uit moet zetten. Ook het lezen van berichten is erg irritant wanneer je bericht 3 keer verspringt omdat er een (reclame)filmpje op popt. Doe hier iets aan!

OT: Natuurlijk doet de PL geen 70 miljoen in de ban. Dit is ook een maatregel van niets. Gokreclame mag nog steeds, alleen niet meer op de voorkant van het shirt. Die gokbedrijven gaan hun geld nu uitgeven aan reclame op de boarding of op de mouw van de shirts. En op de borst komt wel weer een andere bedrijf te staan die daar heel veel geld voor over heeft hoor. Dus denk niet eens dat de PL clubs er minder aan gaan verdienen.

14 april 2023 om 09:29

Adblocker installeren en het issue is verholpen.

14 april 2023 om 11:16

Advertenties begrijp ik wel. Maar dat geluid is gewoon bloedirritant inderdaad. Zit je tijdens een vergadering lekker VZ te lezen, heeft iedereen het gelijk door.. 😏

Zou heel mooi zijn als ze het helemaal verbieden.

Ik verbaas me ook over de hoeveelheid reclames van gokbedrijven in Nederland en dan met name die van de staatsbedrijven. Schandalig eigenlijk als je ziet hoeveel mensen een gokverslaving hebben. Het is veel te soepel.

Hele prima beslissing daar in Engeland dus. Ik hoop dat we het hier ook zsm gaan krijgen

14 april 2023 om 09:51

Prima beslissing om gokreclame niet meer klein op de borst van het shirt te zien, maar levensgroot op de boarding langs het veld? Dat zijn tegenwoordig allemaal boarding waar je korte filmpjes af kan spelen, dus veel aantrekkelijker dan een vaste reclame op een shirt.

14 april 2023 om 10:21

Boarding zie je alleen tijdens de wedstrijd shirtjes van je favoriete ploeg zie je elke dag op straat op foto's of je draagt die zelf

14 april 2023 om 10:52

Of op de mouw van je shirtje, want daar mag het nog wel. Dit is een schijnmaatregel die geen enkel effect heeft.

14 april 2023 om 11:18

@paulr_1982,

Nee, ik heb het liefst dat alle gokreclames verboden worden. Het verbod van gokbedrijven op tenues zou een goed begin zijn, alhoewel dat op dit moment sowieso minder relevant is in Nederland

14 april 2023 om 11:24

In Nederland is het ook al geregeld. Volgens mij mogen ze komend seizoen nog met gokreclame spelen, maar daarna (of vanaf 1 januari 2024) is het in Nederland ook verboden. Maar wat dan? Voor alles wat je verbied is een illegale variant, dus ook voor het gokken. Lekker buiten beeld van alle instanties en overheid. Wordt het daar beter op? Ik blijf er bij dat het bij jongeren de verantwoordelijkheid is van ouders en bij volwassenen je eigen verantwoordelijkheid. Waarom moet mij mijn plezier afgenomen worden, omdat andere zich niet kunnen beheersen of hun kinderen opvoeden?

14 april 2023 om 11:31

Ik zie het verband tussen gokreclames verbieden en illegaal gokken niet. Als gokreclames verboden worden, blijft het gokken nog steeds binnen beeld van alle instanties?

En welk plezier beleef jij aan gokreclames?

14 april 2023 om 11:50

Omdat dit een eerste stap is naar het verbieden van legaal gokken. En als jij een bedrijf start, en je mag legaal je werk doen in Nederland, wat ga je dan doen om klandizie te trekken? Reclame maken neem ik aan.

Toen gokken legaal werd in Nederland, wat gingen de gokbedrijven doen? Het is toch vreemd dat al die bedrijven reclame gaan maken zeg. Straks gaan mensen nog echt gokken ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling... Het is gewoon totaal hypocriet.

14 april 2023 om 12:22

Het is gewoon volkomen logisch een sport die overspoelt wordt door minderjarigen niet als het uithangbord van de voetbalindustrie te gaan gebruiken.

14 april 2023 om 13:58

Is gokken een sport? In dat geval roept men hier in Nederland altijd dat sporten gezond is en dat juist de jeugd te weinig sport. Dus wat dat betreft zou je denken aan nog meer reclame, puur gericht op minderjarige.

En in het voetbal draait het om geld. Als cocaïne legaal zou zijn, zou er ergens op de wereld ook wel een club zijn die met reclame van een coke handelaar op zijn shirt speelt. Maar ik vind het vooral hypocriet dat we in Nederland als een van de laatste landen online gokken legaal hebben gemaakt, en dan een probleem maken dat die bedrijven reclame maken. Iedereen die geld op een legale wijze geld wil verdienen mag en gaat reclame maken. Het echte probleem ligt bij de mensen zelf, bij de volwassenen zonder ruggengraat en de kinderen/ouders.

14 april 2023 om 16:29

Ik snap ook niet waarom we gokreclames, alcoholreclames en dergelijke allemaal regels geven. Is het niet gewoon beter alle reclame te verbieden tijdens sportwedstrijden?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren