Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Als Ajax Europees wil aanhaken, komt hij gewoon net iets tekort’

Laatste update:

Arek Milik maakte dit seizoen 21 competitietreffers, maar onomstreden is de spits van Ajax eigenlijk geen moment geweest. Analytici en critici buigen zich over de vraag of Milik goed genoeg is voor het keurkorps uit Amsterdam. Oud-topspits Pierre van Hooijdonk is van mening dat Milik ‘net iets tekort’ komt als Ajax ambitie heeft in Europa.

/

“Het zal toch niet voor niets zijn dat Frank de Boer, die dagelijks met hem werkt, dit seizoen regelmatig anderen, Anwar El Ghazi en zelfs Lasse Schöne, in de spits heeft laten spelen?”, aldus Van Hooijdonk in voetbalmagazine 1900.

Volgens Van Hooijdonk is 21 doelpunten een prima aantal. "Maar als Ajax, zoals het zegt, Europees wil aanhaken, komt hij gewoon net iets tekort. Hij heeft geen pure snelheid, in Europa zul je vaker verder van de goal voetballen en dat ligt hem ook niet echt. Een bal vasthouden is geen sterk punt en hij heeft ook geen rechterbeen.”

Is Arek Milik goed genoeg voor Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Milik is pas 22. Heb geduld.

15 mei 2016 om 11:50

Precies, Van Hooijdonk speelde op die leeftijd nog in de eerste divisie.

Milik al 2 jaar bij Ajax in de basis op zo'n jonge leeftijd, dit jaar heeft Milik zich goed ontwikkeld.

15 mei 2016 om 12:02

@frgiooooo

En wat dacht je van Suarez ja, hij scoort in onze competitie. In het buitenland is alles veel en veel beter. Ik denk dat hij het niet gaat redden. Leuke spits in Nederland en vervolgens speelt hij bij misschien wel de beste club van de wereld.

15 mei 2016 om 12:15

Bij elke uitspraak van deze man blijft hij mij verbazen. Als onderbouwing voor zijn uitspraak gebruikt hij:
-geen pure snelheid
-geen bal kunnen vasthouden
-geen rechterbeen
-De boer heeft niet zonder reden vaker met el ghazi en schone in de spits gespeeld.

Een beargumentering van niks.

-Sinds wanneer heb je als veel scorende spits snelheid nodig om top te kunnen zijn?
-Valt we mee want hij gebruikt best vaak zijn lichaam op de bal te beschermen
-Als hij zijn had gedaan dan had hij gezien dat hij aardig vaak met rechts schiet(niet altijd succesvol maar zeker geen afzwaaiers) en hij een aantal doelpunten dit seizoen met rechts heeft gemaakt.
-Dit was voornamelijk het eerste gedeelte van het seizoen toen Frank niet tevreden met hem was. De laatste paar maanden is hij de onbetwiste nr1 op die positie.

Milik heeft in minder wedstrijden evenveel doelpunten gemaakt als Huntelaar in zijn tweede seizoen bij ajax.

15 mei 2016 om 12:26

Toch heeft hij gelijk. Is een beetje hetzelfde verhaal als Kramer bij Feyenoord. Leuke statistieken maar als je een stap verder wilt moet je hem doorselecteren.

15 mei 2016 om 12:30

Ik ben het niet altijd met Van Hooijdonk eens, maar de argumenten die hij noemt vind ik juist wel betrekking hebben op Milik. Ten eerste al dat een spits van Ajax in EU gewoon snelheid moet hebben. je speelt veel vaker van de goal af en dan is snelheid gewoon erg belangrijk. En natuurlijk is Milik geen spits die een bal vast kan houden, wanneer zie je in een wedstrijd bij Ajax dat Milik wordt aangespeeld en dat hij de bal vasthoudt zodat de rest kan aansluiten(zie de Jong bij Psv), zelden. En iedereen die verstand van voetbal heeft kan toch zien dat Milik met recht er niks van kan, is geen schande maar wel een feit. Als de Boer zo tevreden over hem was de laatst tijd, dan wissel je je belangrijkste doelpuntenmaker niet in de kampioenswedstrijd rond de 60ste minuut.

Trouwens toen Huntelaar nog in de ED voetbalde was de weerstand wel iets groter dan nu het geval is.

15 mei 2016 om 13:03

@azalkmaar2

Ik vind Milik wel van een hoger niveau dan Kramer. Milik is, wat ik zei ook nog gewoon erg jong. Kramer is al 27 jaar en zie ik niet meer beter worden.

15 mei 2016 om 13:26

Geen rechterbeen? Hoe loopt hij dan? hihihi

Okay ff serieus. In good old Van Hooijdonk-fashion klopt hier helemaal niks van. Ten eerste kan hij met rechts schieten, alleen is zijn linkerbeen gigantisch veel beter. Sterker nog, zijn linkerbeen geeft hem indrukwekkende statistieken 1 vd minst benodigde minuten per goal, 1 vd minst benodigde kansen per goal, etc. etc. Ten tweede heeft hij die pure snelheid niet nodig als Ajax meer naar voren gaat spelen.
Daarbij vind ik het raar dat notabene hij dit zegt. Van Hooijdonk was voetballend minder dan Milik, was ook traag, maar heeft het NL elftal gehaald (weliswaar vaak reserve, maar toch) en Feyenoord de Uefa-cup bezorgd.

15 mei 2016 om 14:44

Dat hij zelf op die leeftijd niet hoog speelde, wil niet zeggen dat hij niet gewoon gelijk heeft. Sterker nog, dit is de eerste keer dat Pierre Van Hooijdonk iets nuttigs zegt. Milik is voor Eredivisiebegrippen een prima spits, maar komt Europees toch echt tekort en is het niets meer dan een standaard spits. Is erg afhankelijk van zijn linkerbeen en dus makkelijk te doorzien door verdedigers. Echter is hij wel jong dus zou zich nog flink kunnen ontwikkelen.

15 mei 2016 om 12:38

Snelheid komt niet met de jaren.. de rest kan je idd bij leren.. ik ben ook niet overtuigd van Milik.. vooral dat zwakke rechterbeen is echt een groot probleem..

15 mei 2016 om 12:41

Dat Frank de boer koos voor Klaassen, El Ghazi en Schone in de spits zegt misschien meer over Frank de Boer dan over Milik.

De hoeveelste keer is dit dat van hooijdonk een mening over milik moet verkondigen? Ben het wel met hem eens trouwens.

15 mei 2016 om 11:48

Dan zit je er net als vele andere naast. Milik gaat waarschijnlijk als een van de weinige uit deze selectie echt een dikke transfer maken.

15 mei 2016 om 12:00

@lewy
Dat een speler al dan niet een dikke transfer gaat maken zegt niets over het feit of hij tekort komt voor een bepaald niveau of niet. Feit is dat Milik in de combinatie onbruikbaar is. Het lijkt wel of hij op houten schoenen speelt want alle ballen springen van zijn voeten. Zijn kwaliteit is zijn linkerbeen, maar dat is onvoldoende om mee te doen op Europees niveau, dus dat ben ik wel met Van Hooijdonk eens.

15 mei 2016 om 12:13

Hoe heeft hij dan 7 assists in de Eredivisie als hij zo slecht is in de combinatie? Verwacht je soms dat hij 15 assists en 30 goals maakt per seizoen?

15 mei 2016 om 12:30

@lennonturbo
Een assist is nog wat anders dan meedoen in een combinatie. Een voorzet geven is nog wat anders dan een één-twee combinatie. Jouw vraag over het aantal assists en goals is niet relevant. De vraag was of hij tekort komt op Europees niveau. Ja dus.

15 mei 2016 om 13:11

Een van de weinigen? Wat denk je van Klaassen Bazoer Tete Riedewald of Cilissen?

15 mei 2016 om 12:01

Ben bang dat men nog niet door heeft hoe jong Milik nog is. Die gast heeft echt nog enorm veel groeimarge en gaat stappen maken in Europa

15 mei 2016 om 12:12

Absoluut, als je ziet hoe hij zich de afgelopen anderhalf jaar ontwikkeld heeft, dat is ongelooflijk. Deze zomer werken aan zijn rechterbeen, een concurrent halen die een wedstrijd fysiek kan openbreken en om Milik scherp te houden en voila, spitspositie voor volgend seizoen is rond

Dat is ook zo . Alleen laten we eerlijjk zijn. Wie van ajax komt niet tekort europees? Leuk elftak voor nederland, maar niks voor europa helaas.

15 mei 2016 om 12:00

Klopt. Wat Pierre hier eigenlijk zegt, is dat Ajax hem beter kan verkopen en het geld moet investeren in een spits die wel een echte meerwaarde is voor Ajax. 21 goals is voor de Nederlandse competentie gewoon niet veel.

15 mei 2016 om 12:11

Met 21 goals loopt hij er slechts een paar achter op de topscorer dit seizoen... Als hij meer minuten had gemaakt (de voorkeur kreeg in bepaalde wedstrijden boven Schone etc) had ie er wellicht meer gemaakt.... We hebben geen spitsen, maar ook het voetbal niet, om er 35 per seizoen in te schoppen....

15 mei 2016 om 12:33

Nee, dat komt omdat we op dit moment geen spitsen hebben die de absolute top gaan halen. Het is echt niet zo heel lang geleden dat wij spitsen in de eredivisie hadden die er tussen de 30 en 35 in schoten. Dat waren spitsen van formaat. Die konden met gemak een stap hogerop komen. Dat zit er nu helaas niet meer in.

15 mei 2016 om 12:28

Ach, twee jaar terug werd er geroepen dat Alderweireld niet goed genoeg zou zijn voor Ajax. Nu is hij de beste verdediger in de Bpl. Suarez zou niets meer presteren buiten Nederland want die frommelde maar wat aan wat alleen bij Nederlandse verdedigers sou lukken. Nu de beste spits van de wereld. Ik zeg niet dat Milik eenzelfde stap kan maken, maar vooralsnog doet hij het beter bij Ajax dan Zlatan op dezelfde leeftijd

15 mei 2016 om 12:54

Precies dit, hij doet het hartstikke naar behoren met 21 goals (waarvan een aantal heel belangrijke) en is gewoon enorm gegroeid het afgelopen anderhalf jaar. Tel daarbij op dat hij weinig aanvoer krijgt van de flanken en we geen middenvelder hebben met de killerpass die hem 1 op 1 zet, en zijn cijfers zijn al helemaal goed. In plaats van Milik te bekritiseren op wat hij niet kan, kunnen we beter kijken hoe we meer rendement uit hem kunnen halen. Spelen met Cerny (kan even makkelijk buitenom als binnendoor passeren) en het aantrekken van een type Ziyech zou het rendement van Milik al enorm kunnen vergroten.

15 mei 2016 om 12:56

Dat Squarez niet zou slagen in het buitenland.... Werd niet heel vaak gezegd... Alderweireld was ook wel de betere speler van Ajax toen hij vertrok... Milik is gewoon een aardige spits, meer niet... Zijn interland carrière gaat hem denk een stap omhoog bezorgen, niet zijn geweldige statistieken en goede spel bij Ajax.

Nadat Milik begon te scoren is het 1 keer gebeurd dat El Ghazi Milik verving terwijl er gescoord moest worden en dat was tegen de Graafschap. Dat was ook een dom besluit, maar dat fdb zijn recht. Milik heeft na de winterstop stappen gemaakt en kan zeker slagen. Nog niet afschrijven dus.

15 mei 2016 om 12:00

Hooijdonk onze analist? Man man wat een treurige opmerking maakt hij. Heb eens geduld met Milik hij kan een goede worden. Dat Ajax de aansluiting mist dat klopt ja, maar dat is op elk niveau. Laten we eerst eens leuk voetballen in Europa.

Sinds van Hooijdonk Kazim Richards heeft aanbevolen bij feijenoord, neem ik hem totaal niet meer serieus. Milik is nog erg jong, daar zit nog rek in.
Verder heeft het spel van Ajax onder de boer maar weinig echt goede voorzetten van de buitenkant tot gevolg gehad. Dat kan nog wel schelen als dat wel gebeurt.

15 mei 2016 om 12:26

Wilde exact hetzelfde tikken.

15 mei 2016 om 14:07

Ben het deels wel met je eens, maar hij heeft Kazim niet echt aanbevolen hoor. Feyenoord zat in nood omdat ze geen goede spits hadden en van Hooijdonk wist dat Kazim misschien wel een optie was. Verder gaf hij er ook geen oordeel aan en vond hij ook niet per se dat hij in de basis kon spelen.

Als Milik niet goed genoeg is voor Ajax, dan is de hele selectie niet goed genoeg. Met evenveel speeltijd had ie net zoveel gescoord als Luuk en Vincent, hij is jong en wat mij betreft mag ajax in hun handjes wrijven met Milik.

Men verwacht nog steeds dat Zlatans en Suarezen zomaar aan komen waaien bij Ajax ofzo.

15 mei 2016 om 12:14

Met evenveel speeltijd was Milik topscorer van Nederland geworden. Dat ie niet altijd speelde zegt mij meer over FdB dan over Milik. Telkens een andere in de spits zet ook niet veel zoden aan de dijk.

Wat bedoeld hij nu met 'pure snelheid'? Niet iedereen is even snel als bale, aubameyang en dergelijken maar dat betekent niet dat ze niet geschikt zijn voor europese top. Ibra is ook niet denderend snel

In een 4-3-3 systeem komt Milik in CL Europa inderdaad tekort. Maar misschien komt hij in een 4-4-2 systeem wel veel beter tot zijn recht en is hij wel CL waardig.

Nee, hij is nog niet goed genoeg voor Europees voetbal, maar heel Ajax is dat niet. En dat is normaal, want we zijn al jaren niet meer sterk Europees. Maar Milik is wel een klasse spits voor Ajax met veel potentie. En trouwens, het grootste gedeelte van PSV is ook nog niet goed genoeg voor Europees voetbal, maar omdat ze een leider hebben en handige manier van voetbal hebben tegen betere teams kunnen ze alsnog verrassen. Er is niks mis mee om als eredivisie club niet klaar te zijn voor Europees voetbal.

Een Haller of Janssen zouden Ajax ook niet verder kunnen brengen in Europa, daarom is het zaak voor Ajax om Milik te verkopen en Huntelaar als zijn vervanger te halen.
Alleen een ervaren spits kan Ajax verder helpen in Europa.

Zoveel Europese wedstrijden heeft ie nog niet gespeeld en hij heeft sindsdien grote stappen gemaakt, vindt dat je dus nog niet echt een relevant sample hebt om hierover te oordelen.

Ajax zal naast milik nog een spits moeten halen. Alleen met Milik red je het niet. Alleen al voor het plan B.
Milik zal best nog ontwikkelen. Heeft te veel tijd nodig voor de grote competities. Dus nu weg gaan is einde carriere.

Ik ben het niet eens met Van Hooijdonk. Voor mij is het juist de vraag of Ajax Milik deze zomer wel kan behouden. De Pool is de enige van de selectie die naar het EK gaat. Een redelijk tot goed EK en het is maar de vraag of Milik komend seizoen nog in de Eredivisie speelt.
Milik is een goede spits voor Eredivisiebegrippen. Als hij aan zijn rechterbeen werkt, dan kan hij makkelijk een stap hogerop.

Die van Hooijdonk is in mijn ogen niet geloofwaardig. Hij vond laatst Vermeij van de Graafschap echt een goede spits, hij vindt el Ghazi buitencatagorie, en over Kazim hoef ik het niet te hebben.

Was v Hooydonk zelf dan een Europese topper , dus niet in het NL elftal was hij een invaller , en was hij toch ook niet tweebenig .

v Hooydonk had een geweldige vrije trap en dat was ook zijn enigste wapen en scoorde alleen maar met rechts .

Gerd Muller was totaal een bagger voetballer kon echt niets , maar was een rechtsbenige spits die altijd op de juiste plaats stond om te scoren , en als spits ben je ook afhankelijk van toevoer van medespelers .

Milik is voor Ajax de beste spits die ze kunnen wensen en echte spitsen van Europees niveau kost een bak poen en dik salaris .

De van Bastens en Kluiverts zijn uitzonderingen die vanuit de jeugd komen , en dat is hoogst uitzonderlijk als je dat overkomt .

Als Milik op het EK 2 tot 3 keer scoort plus de competitie treffers dan is het kassa voor Ajax .

En waarom horen we nooit zo vaak iets over rechts benige spitsen die een minder linker been hebben? Bij Milik doet iedereen alsof het zo'n ontzettend grote zwakte is dat hij met één been het beste uit de voeten kan. Dit hebben zo veel spitsen toch? Er wordt bij Milik echt extreem overdreven op dit gebied in mijn ogen.

Als Ajax wil aanhaken met de Europese top komen de meeste spelers tekort. Ajax zou zich beter eerst richten op aansluiting met de Europese middenmoot. Een groep samenstellen waarmee je in de voorrondes een kans maakt om door te stoten, een groep waarmee je kan concurreren met ploegen als Rapid Wien, Fenerbahce en Molde. Ik denk dat Milik een prima spits is, ik denk niet dat daar het grootste probleem ligt. Wel heb je wel als Ajax zijnde een alternatief/concurrent nodig, maar ik denk niet dat je met miljoenen moet smijten voor een spits. Beter een ervaren verdediger, een creatieve middenvelder en een top buitenspeler.

16 mei 2016 om 12:31

Ervaring ja, maar juist de posities die jij noemt zijn overbezet zeker als je ook naar de opleiding kijkt, aankopen op de flanken en op het middenveld plus centraal zijn totaal overbodig. Een extra spits en LB zijn wel nodig, die zijn maar mager bezet. Over kwaliteit maak ik mij geen zorgen, ajax heeft al stappen gezet en moet de boel vooral bij elkaar houden.

16 mei 2016 om 13:31

Overbezet met middelmatige spelers denk ik dan. Achterin heb je vd Hoorn en Viergever, die doen hun best maar daarmee ga je het niet redden. Beter beide verkopen en een goede terughalen. Een creatieve middenvelder is er niet. Bazoer, Klaassen, Gudelj, Serero, vd Beek vind allen geen creatieve middenvelders. Eerder lopers en controleurs. Je hebt alleen Sinkgraven maar die komt tekort. Qua buitenspelers is het ook allemaal net niet. Younes gaat wel maar Fischer en el Ghazi, dar kan je niet op rekenen.

Hoe serieus moeten we Frank de Boer nemen met spitsen, hij heeft er meer dan 13 geprobeerd bij Ajax en allemaal voldeden ze zogenaamd niet. De spits het het meeste rendement is nog Milik ook. Een betere spits ga je echt niet krijgen als Ajax. Alsof een Haller het bijvoorbeeld beter zou doen. Zelfs met een Luuk de Jong hoef je in Europa niet aan te komen.

Een beetje voorbarig om Milik nu al af te schrijven. Voetballend vind ik hem niet zo sterk, qua snelheid kan het beter en hij is inderdaad stijf links. Maar als je er 21 intrapt in een elftal dat nu niet overloopt van de creatieve ingevingen doe je het goed, toch? Bovendien, de geschiedenis kent wel meer gebrekkige spitsen die Europees hun waarde bewezen toch? Jan Koller, Diego Milito en Pierre van Hooijdonk zelf waren ook niet de meest fijnzinnige types. Voetballend matig, evenmin bijzonder snel en vooral gespecialiseerd in goals. Sterker nog, zonder zijn uitmuntende traptechniek was Van Hooijdonk een heel normaal spitsje denk ik.

Milik is niet de eerste speler bij Ajax waar ik me zorgen over zou maken. Ondanks hun goede optredens de laatste weken vraag ik me eerder af wat Ajax moet met Van der Hoorn en Viergever en weet ik zeker dat Joel Veltman op Europees niveau nooit een steunpilaar voor het elftal zal zijn. En is El Ghazi mentaal sterk genoeg om via Ajax hogerop te komen?

16 mei 2016 om 12:29

Ik maak mij eigenlijk helemaal geen zorgen, het staat goed, spelers liggen veel lang vast en we hebben denk maar twee posities die mager bezet zijn dat is de LB positie en de spits positie. Milik is prima materiaal maar je moet er nog een tweede goede spits bij hebben.

Ajax kan nog een middenvelder en buitenspeler verliezen, om dat op te vangen hoeven we niks te kopen, in eerste instantie ligt Schone/fischer en Serero voor de hand, maar als er een hoog bod op een talent als El Ghazi komt kan dat anders zijn. Van Rhijn doorselecteren centraal zo houden, wat jeugd doorschuiven en ik zou dan Haps van AZ halen als extra LB en Huntelaar proberen en anders Siem de Jong als extra spits en met wat ervaring.

Pierre kan zich beter meer zorgen maken over zn hakim kapsel dan over Ajax en Milik... want Milik is wel goed genoeg voor Ajax. Maar Ajax moet gewoon echt 100% inzetten om Huntelaar terug te halen. Klaas kan Milik ook beter maken. Maar misschien moeten ze niet alleen Huntelaar halen maar ook een goeie sterke verdediger type Heitinga Stam Vertonghen... En dan denk ik aan Demichelis of Balanta of misschien Coloccini?? Misschien van der Vaart of Siem de Jong ook maar weer eens benaderen en mocht Milik dan toch vertrekken dan zou ik naast Janssen en Haller ook van Wolfswinkel als optie zien. Dan heb je een prima back up voor Huntelaar.

Wat is Pierre's probleem met Milik echt, je zou denken dat hij verliefd is ofzo. Dit is echt de 4e keer dat ik een direct commentaar op zijn kunnen lees. Misschien kan er een keer opbouwende kritiek gegeven worden in de voetbalwereld.

Als ik juist één speler moet noemen bij Ajax die gegarandeerd nu al de Europese subtop aankan, is het Milik wel. (In potentie ook andere spelers uiteraard.) Onder andere in de voorrondes tegen Rapid Wien liet hij juist zijn klasse zien toen de rest hopeloos door de mand zakte. Zijn aanvoer is ronduit matig. Younes doet het bijvoorbeeld pas de laatste weken goed en aan de andere kant gaat El Ghazi (als hij al op die positie gezet wordt) ook vaak voor eigen succes.

Qua pure afmaker is er geen betere spits in de Eredivisie, ook Luuk de Jong niet. Verschil is dat bij PSV het gehele aanvalsspel om de kwaliteiten van De Jong heen is gebouwd, terwijl bij Ajax De Boer vooral de focus op het opbouwen van achteruit en de voetballende balans op het middenveld heeft gelegd. Verder komt geregeld een Klaassen of Gudelj diep ingeschoven bij een rappe aanval. Hierdoor wordt Milik lang niet zo vaak in stelling gebracht als De Jong. Ondanks dat heeft hij er wel "even" 22 in liggen, terwijl hij niet eens altijd in de basis stond.

Nogmaals, in de huidige markt als Eredivisieclub zul je onder de 10-15 miljoen nooit een betere nummer 9 krijgen dan Milik. Liever zie ik Ajax extra ervaring halen in de vorm van een speler op de flank, op het middenveld en een fysiek sterke speler achterin.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren