Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Aanklager wil lege Bunnikside bij volgende editie FC Utrecht-Ajax

Laatste update:

Voor FC Utrecht dreigt een zware straf na de antisemitische spreekkoren tijdens de thuiswedstrijd tegen Ajax, begin april. De aanklager betaald voetbal heeft de Domstedelingen een schikkingsvoorstel gedaan voor een geldboete van 10.000 euro én een lege Bunnikside voor de eerstvolgende thuiswedstrijd tegen Ajax. Dat meldt de KNVB via de officiële kanalen.

/

Utrecht heeft tot maandag 1 juni 12.00 uur om te reageren op het voorstel. De Bunnikside is het deel van het stadion van Utrecht waar de fanatieke fans zitten en waarvandaan de spreekkoren kwamen. Er klonken minutenlang antisemitische liederen en twee Joodse organisaties deden zelfs aangifte tegen de voetbalclub FC Utrecht en supporters van de club.

De aanklager startte op 8 april een vooronderzoek naar de spreekkoren en wilde van Utrecht weten welke maatregelen de club vooraf heeft genomen om spreekkoren te voorkomen, tijdens de wedstrijd om de spreekkoren te stoppen en na de wedstrijd om hiertegen op te treden, bijvoorbeeld door de daders individueel te bestraffen. Op basis van de beschikbare beelden, informatie en verklaringen stelt de aanklager Utrecht in staat van beschuldiging voor het herhaaldelijk uiten van antisemitische spreekkoren door de aanhang.

De wedstrijd tussen FC Utrecht en Ajax eindigde op 5 april in een 1-1 gelijkspel. Mogelijk krijgt dit duel dus nog een vervelend staartje voor de Domstedelingen.

Dit zou ik een juiste straf vinden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

dus een wedstrijd zonder publiek en natuurlijk tegen ajax ipv tegen amateurs die je loot in de beker want dat geld alleen voor ajax dat blijkt maar weer az, roda etc etc worden niet gestraft voor hetzelfde liedje maar utrecht gaan we straffen zoals gewoonlijk

26 mei 2015 om 15:14

Moet Utrecht niet gestraft worden dan?

26 mei 2015 om 17:03

dat zeg ik niet ik zeg dat er onderscheid gemaakt word en daar irriteer ik me aan

26 mei 2015 om 15:18

Uiteraard tegen Ajax. Of zong Utrecht het bij een andere tegenstander?

26 mei 2015 om 17:04

oh dus ajax had ook lopen rellen bij een amateurclub? wat maakt het nou uit tegen welke tegenstander het gebeurd is

26 mei 2015 om 17:25

Omdat ze zich tegen Ajax blijkbaar niet weten te gedragen. Dat liedje is toch rechtstreeks gericht aan de tegenstander?
Lijkt me ook raar dat wanneer de klassieker uit de hand loopt, dat er geen uitsupporters welkom zijn bij Heracles.

26 mei 2015 om 20:45

nee dat klopt niet ajax moet na de bekerfinale een wedstrijd zonder publiek spelen dat gebeurde bij een uitwedstrijd bij een amateurclub waarom mag ajax dan wel na zwolle toe en word utrecht gestraft tegen ajax en niet de eerste wedstrijd vh seizoen.
dat is gewoon met twee maten meten

26 mei 2015 om 15:25

Je bent je bewust wat er uberhaupt werd gezongen? Het feit dat je in welke poging dan ook een poging doet om dit goed te praten zegt genoeg lijkt me.

Ik had liever gezien dat ze individueel de daders konden identificeren om ze vervolgens een taakstraf te geven waarbij ze zich in moeten zetten voor iets multicultureels of iets, wellicht dat ze dan nog een keer nadenken voor ze zulke achterlijke teksten nog een keer ter gehore brengen. Een boete voor de club schiet niet op, daar pak je eigenlijk de verkeerde mee.

26 mei 2015 om 15:33

Als ze elk individu op moeten sporen, zijn ze over 100 jaar nog niet klaar. Daarvoor waren het er simpelweg te veel. Wel ben ik het compleet met je eens dat het ongelooflijk bizar is hoe ramonfcu dit achterlijke gedrag probeert recht te praten.

26 mei 2015 om 17:18

word zo moe van sommige moraalridders hier !
waar praat ik het goed dan?nergens toch ik zeg dat er onderscheid gemaakt word en daar irriteer ik me aan dus straffen prima maar dan wel allemaal en gelijke straffen.
als er niet een hele domme idioot het filmpje op you tube had gezet was er niets aan de hand geweest .
maar omdat het er maar een paar waren en niemand iets gehoord had de knvb niet ,de aanklager niet, de club niet,en de burgemeester niet anders hadden ze de supporters wel tot orde geroepen zoals altijd gebeurd via de stadionspieker
zelfde liedje werd al eerder in meer stadions gezongen (groningen az en bij roda jc) en die clubs gaan allemaal vrij uit, terwijl het hele land weer over utrecht valt
ajax heeft vorig jaar een straf gehad en mochten de ajaxfans toen ook niet na die wedstrijd, jawel die kregen een uitwedstrijd tegen amateurs voor straf zonder publiek
waarom zou utrecht dan niet de eerste wedstrijd vh seizoen zonder publiek moeten spelen ipv te wachten met de straf tot uitvoer te brengen tot ajax langs komt slaat gewoon nergens op en het helpt ook nog eens niet.
want die jochies want daar hebben we het hier over over kinderen van 15 a 16 jaar oud kopen gewoon een kaartje voor een ander vak en zitten dan dus gewoon in het stadion

26 mei 2015 om 17:19

lees mijn reactie nog eens rustig terug en vertel mij eens waar ik dat achtelijke gedrag goedpraat ook waren het er niet veel max 25 man

26 mei 2015 om 18:07

niet zo calimero doen Ramon... Ajax werd gestraft voor iets wat ze in de beker deden, dat ze daarna een amateurclub loten kon je van te voren niet zeggen..
Hier betreft het een wedstrijd van utrecht tussen Ajax, waar het Utrechtpubliek zich overduidelijk niet kon gedragen.. Was in het stadion zelfs hoorbaar.maar zowel de leiding, als de technische staf of de burgemeester deden of hun neus bloedde en dat er niks aan de hand was.

Logisch dat Utrecht fan gestraft gaat worden en dat de bunnikside dan leeg blijft bij de desbetreffende wedstrijd. Anders krijg je komend seizoen wederom hetzelfde verhaal. Want dde kunnen zich toch niet gedragen.

26 mei 2015 om 18:26

Laat mij maar even op een site horen of ik dat kon horen. Heb de hele wedstrijd gezien en helemaal niks gehoord. Alleen omdat het op youtube is gekomen, te belachelijk voor woorden. De scheidsrechter heeft het niet in zn rapport niemand heeft iets gehoord behalve als je zelf daar stond. Dus op beelden van youtube gaan we nu de bunnikside leeghalen. Ik ga voortaan ook wat filmpjes erop zetten, beetje geluid editten en elke andere club een oor aannaaien.

26 mei 2015 om 20:27

Dan bekijk de beelden van FOX maar daar was het al duidelijk hoorbaar op.. De commentator zij zelfs na die antisemitische leuzen.. Zo het publiek gaat er nog eens vol achter staan

26 mei 2015 om 21:00

ook een standaard woord hier calimero heeft daar totaal niets mee te maken en wat de ajax fans in utrecht allemaal riepen kon ook niet door de beugel maar wat mij betreft zijn ze welkom.
een burgemeester die doet of zijn neus bloed ,de leiding ook, de aanklager ook, en de knvb ook niemand die het gehoord had tot er een filmpje op you tube verscheen en toen was het land weer te klein.
maar er waren al eerder de zelfde spreekkoren te horen in de eredivisie en wat denk je die clubs gaan allemaal vrij uit en kunnen ook gewoon op you tube bekeken worden
sterker nog ik stond op de bunnikside en heb het ook niet gehoord terwijl het er blijkbaar toch was.
dus hoezo overduidelijk , je gelooft toch zelf niet dat als een burgemeester een aanklager een knvb official of de club zelf wat hadden gehoord dat ze er niets aan gedaan zouden hebben?
nou als je dat gelooft ben je echt zelf een calimero

26 mei 2015 om 18:19

niemand kon van te voren weten dat Ajax tegen een amateur lootte.. En daarnaast is dit een compleet andere situatie.. Hier betreft het een wedstrijd tussen Utrecht en Ajax.. En hoe pak je het juist aan?? Precies door die desbetreffende wedstrijd de bunnikside leeg te laten.. Want doe je dit niet krijg je gewoon hetzelfde verhaal.nu leren ze hier pas van omdat dit voor die rakkers de wedstrijd van het jaar is. Misschien komen ze dan tot bezinning en weten dat zulke walgelijke liedjes niet thuishoren zowel op de tribune als erbuiten.

26 mei 2015 om 20:16

Bij Ajax betrof het een bekerfinale, waarom was de straf dan niet: De eerstvolgende bekerfinale zonder Ajaxpubliek?

26 mei 2015 om 20:25

Dan kun je nog jaren wachten eer Ajax in de finale staat, vandaar dat ze de eerstvolgende bekerwedstrijd gedaan hebben

26 mei 2015 om 21:05

ja en dan zitten de mensen die normaal op de bunnikside zitten in andere vakken en heb je nog niets bereikt .
zullen we dan ook de ajax supporters maar weigeren dan na die misselijkmakende liedjes over mihai nesu en het liedje waar is di tommaso nou
of het bekende k. utrecht maar daar hoor je zoals ieder seizoen niemand over het gaat namelijk al 30 jaar zo

26 mei 2015 om 21:21

Misselijkmakende liedjes over di tomasso?? en over Nesu.. denk dat je een verkeerde supportersgroep voor je hebt.. Waren in elk geval niet de Ajacieden die over die twee spelers zongen.
En vermoed als ze seizoenkaart hebben voor de bunnikside, dat die gasten ook gewoon geweerd gaan worden willen ze op de andere tribunes plaatsnemen

26 mei 2015 om 21:52

Zo Limboroy, jij hebt wel vertrouwen in Ajax
Maar goed, waarom was de straf dan niet: De eerstvolgende beker uitwedstrijd tegen een profclub?
Nu was Ajax "gestraft" door geen uitsupporters mee te mogen nemen naar een amateurclub. Erg softe straf, daar leren die rakkers natuurlijk niets van.

Eens als een groep zich zo idioot gedraagt dan kom je maar lekker ff niet kijken. Dit soort spreekkoren moet je uit alle stadions verbannen en dit is de enige manier om ze te pakken. Die boete hoeft van mij niet. Pak je de club mee en niet de randdebielen.

26 mei 2015 om 17:03

Maar, zoals de Utrecht fan hier boven al zegt, waarom wordt Ajax dan veel minder zwaar aangepakt. Na dat geintje wat de Ajacieden flikte in de Kuip in de beker finale was er alleen een boete en uitsluiting van uit-publiek bij de eerst volgende beker wedstrijd (naast natuurlijk de vernederende gevoelen van met 5-1 te worden verslagen door Pec). Dit moet je natuurlijk wel in perspectief blijven zien. En ja, het is heel erg wat de Utrechters schreeuwden, maar niets vergeleken met wat de Ajacieden vorig jaar deden.

26 mei 2015 om 17:25

het gaat er niet om wat erger is en welke club het is het gaat erom dan er met twee maten gestraft word en sommige clubs ubberhoud geen straf krijgen

26 mei 2015 om 22:31

inderdaad, ajax komt overal mee weg en de aanklager doet er weer alles aan om ajax te bevoordelen. Het valt nog mee dat de eis niet is dat Utrecht volgend jaar tegen ajax met 3-0 achterstand moet beginnen. Of dat ajacied Blom de scheidsrechter moet zijn,

Ik vind dit zo tegen het principe in, Ajax noemt zichzelf toch zo en scanderen dit luidkeels iedere wedstrijd.. Dan is het niks gek dat tegenstanders daar negatieve reacties op geven, het is wat het is.

26 mei 2015 om 15:17

Nee, een complete cultuur/bevolkingsgroep doodwensen is geheel normaal!

26 mei 2015 om 17:27

nee over een speler zingen die invalide geraakt is op de training wel of zingen waar is di tommasso nou terwijl zijn vrouw aanwezig is dat is ook heel normaal en hoor ik niemand over en is bij de zelfde wedstrijd gezongen

26 mei 2015 om 19:22

Omdat niemand dat gehoord heeft. Echter toevallig was het liedje van de Bunnik side luid en duidelijk in de huiskamers te horen. En omdat die Fox presentator ook nogeens een flater maakte, lag de focus er behoorlijk op. Moest die presentator ook nog zijn excuses maken.

26 mei 2015 om 19:46

Inderdaad ramonfcu... dat is evenmin normaal!
Waar zie jij in mijn zinnetje staan dat ik dat normaal zou vinden?

26 mei 2015 om 20:13

@ Speedyafc,

Het spreekkoor waar FC Utrecht nu voor gestraft dreigt te worden, was tijdens de wedstrijd niet luid en duidelijk te horen in de huiskamers.
Je bent waarschijnlijk in de war met het "wie niet springt, die is een jood" dat wel duidelijk te horen was. Daar reageerde de Fox presentator eerst positief op.

Het "commando liedje" was voor het eerst te horen toen iemand het filmpje op Youtube had geplaatst. Het was pas in de huiskamers te horen toen de media zich erop stortte.

26 mei 2015 om 20:28

nee hoor het betreffende commando-liedje was luid en duidelijk hoorbaar, en daar reageerde die commentator op

26 mei 2015 om 21:07

onzin dat was een ander liedje als waar over gepraat word en het was ook niet overduidelijk te horen ga ergens anders fabels vertellen

26 mei 2015 om 21:11

dat zie ik niet staan en het gaat mij niet om de straf die is verdiend maar het zijn altyd dezelfde clubs die de dans ontspringen en zodra er bij ons wat gebeurd valt het hele land erover incl media .
overigens slaat de straf nergens op omdat je gewoon kaarten voor andere vakken kan kopen

26 mei 2015 om 21:48

@ Limboroy,

We hadden het blijkbaar allemaal fout. Ik heb even gegoogeld en het ging om het "hamas liedje". Dat is wel een stukje erger dan het "wie niet springt", maar alsnog niet het "commando liedje" waar Utrecht nu voor gestraft dreigt te worden.

Ik vind de commotie in ieder geval erg overdreven. Het is tegen niemand persoonlijk gericht (zoals bijvoorbeeld "silvie is de H van Amsterdam" en hoe erg die gebeurtenissen ook zijn geweest, het is alweer 70 jaar geleden. Natuurlijk moeten we niet vergeten, maar we moeten ook niet overdrijven. Het wordt in mijn ogen ook wel tijd dat bepaalde groeperingen uit die slachtofferrol stappen.

26 mei 2015 om 15:20

Stop nou eens met dat onzin argument, als psv-ers zich boeren noemen, roep je ook niet , dood aan alle boeren, waarom bij joden dan wel? Of vind je het doodwensen van andere normaal ongeacht welke groep het is?

26 mei 2015 om 15:31

@ Jaapvan Haafte

Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat bepaalde woorden en zinnen door dramatische gebeurtenissen (niet alleen WO II) uit het verleden zwaar beladen zijn ? Dan kun je wel zeggen dat je het niet zo bedoeld, maar dat vind ik wel heel simpel geredeneerd. En ja; dit geld ook voor mijn mede Ajacieden die het nodig vinden om liedjes over het bombardement van Rotterdam in te zetten.

26 mei 2015 om 22:32

jaap: Dat wordt ook vaak genoeg geroepen door ajacieden hoor.

26 mei 2015 om 15:20

Wie niet springt die is (g)een jood is wel een ander niveau dan zingen dat joden het beste branden...

26 mei 2015 om 15:24

Ik zeg ook niet dat het normaal is wat er gezongen word, maar je houd het gewoonweg niet tegen als je je eigen zo uitspreekt als supporters van Ajax zijnde, die reacties blijf je altijd houden. Je kan die malloten wel weer gaan straffen op die tribune maar volgende keer doen ze het gewoon nog even dunnetjes over.

26 mei 2015 om 15:30

Denk je echt dat ze het weer doen als ze weten dat ze de volgende keer opnieuw dé wedstrijd van het jaar moeten missen?
Is dat liedje dan echt belangrijker? Alleen weggelegd voor eencelligen...

26 mei 2015 om 15:31

Dan gewoon nog harder straffen. Kijken hoelang die hersenloze supporters dit soort achterlijke dingen blijven roepen. Vind het erg krom om de schuld nu eigenlijk bij Ajax te leggen omdat we onzelf " joden" noemen. Dit soort dingen roep je gewoon niet.

26 mei 2015 om 15:43

Je roept anderszijds natuurlijk ook niet dat je een jood bent terwijl je nog nooit een synagoge van binnen hebt gezien. Das eigenlijk ook wel een beetje vreemd...

26 mei 2015 om 16:21

Je houdt het wel tegen, geen supporters bij Utrecht, als ze zich niet kunnen gedragen. Als ze het dunnetjes over doen, zwaarder straffen, 3 wedstrijden zonder publiek?

26 mei 2015 om 16:27

@ Jansen Joenite

In Nederland zijn er ook een hoop mensen die Islamofoob zijn omdat ze zogenaamd christenen zijn terwijl ze niet eens religieus zijn of ooit in een kerk zijn geweest. Toch nemen ze die identiteit aan als een soort van bescherming/afwering, in die zin is het denk ik wel enig sinds te verklaren als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat is ook wat er hier gebeurd is. Vergeet vooral niet dat de "bunnik Side" is begonnen door Ajacieden als "joden" te bestempelen omdat zij dachten dat ze daarmee Ajacieden en dan met name de oude F-Side konden beledigen. Dat is ook door andere supporters van andere Nederlandse clubs overgenomen. De F-Side heeft dat toen als geuzennaam aangenomen. Iets wat we zo vaak in de geschiedenis gezien hebben wanneer een groep mensen een beledigende bedoelde "titel" een positieve draai probeerde te geven wanneer een grotere groep mensen maar door bleven gaan met de beledigende bedoelde "titel".

Persoonlijk vind ik het dan ook altijd enig sinds wat raar wanneer mensen dan met scheve gezichten naar Ajacieden kijken. Terwijl het juist andere mensen zijn die de naam van een religieuze bevolkingsgroep steeds zo door het slijk halen door steeds een connectie te maken met de vreselijke gebeurtenissen uit het verleden (wat verder gaat dan alleen WO Ii).

Een ander vervelend iets is; dat het helaas niet zoveel uit maakt hoe een deel van de Ajacieden zich noemt. Er zal namelijk altijd een grote groep supporters met name van Ado Den-Haag, Feyenoord, PSV en Utrecht zijn die de "naam" een negatieve draai zullen geven.

Eigenlijk is het nog bizarder voor woorden dat sommige supporters groepen doorgaan met die walgelijke chants en liederen; terwijl ze weten dat ze daar de Ajacieden (met uitzonderingen van de echt joodse Ajacieden) geen pijn mee doen.

26 mei 2015 om 17:54

"eigenlijk is het nog bizarder voor woorden dat sommige supporters groepen doorgaan met die walgelijke chants en liederen; terwijl ze weten dat ze daar de Ajacieden (met uitzonderingen van de echt joodse Ajacieden) geen pijn mee doen."

Dat is zonder meer waar en dat is ook de aanleiding van het verhaal. Een normaal weldenkend en fatsoenlijk mens zal nooit de connectie maken tussen een voetbalclub en de rassenmoord tijdens de 2de wereldoorlog.

26 mei 2015 om 21:13

jou club ging anders ook niet vrijuit in utrecht hoor

26 mei 2015 om 21:26

Altijd reflecteren op andere clubs.. waar keur ik alle acties van supporters van mijn club goed?

26 mei 2015 om 22:12

wedstrijd vh jaar is van de media hoor niet van ons

26 mei 2015 om 22:30

Welnee....

26 mei 2015 om 15:22

Het is imo ook niet nodig om 'joden' te roepen als je voor Ajax bent, maar antisemitische leuzen toestaan omdat een deel van de Ajaxsupporters zich Joden noemt, gaat wel erg ver vind je niet?

26 mei 2015 om 15:35

Het is wel een beetje het kip en het ei verhaal he. Zijn Ajax supporters zich zelf Joden gaan noemen toen supporters van andere clubs ze zo gingen noemen? Of noemde Ajax supporters zich zelf al Joden voordat andere dat ook gingen doen? Ik denk zelf het eerste maar het is erg interessant als iemand dat is uitzoekt. Je kan namelijk niet zeggen jullie noemen je eigen Joden en daarom doen wij het ook terwijl eerst andere clubs Ajax als Joden gingen uitschelden.

26 mei 2015 om 16:06

Het ei was eerder.

Verder weet ik het niet zeker, maar werd Ajax in de volksmond een Jodenclub genoemd, doordat er veel Joden in Amsterdam woonden (voor de oorlog) en deze grotendeels supporter waren.

Ik heb eventjes gegoogeld (op 'ajax joden' en dan kom je bij een link van de ad. Daarin staat dat de supporters zich pas Joden gingen noemen nadat tegenstanders de Ajacieden zo noemden (vanwege het Joodse karakter van Amsterdam en Ajax in de jaren 30). De supporters hebben deze 'geuzennaam' vervolgens overgenomen.

26 mei 2015 om 17:22

Ajacieden noemen zichzelf Joden. Eind jaren ‘70 waren er in de Nederlandse stadions waar Ajax speelde steeds meer anti-Joodse spandoeken te zien, en anti-Joodse spreekkoren te horen. Dit komt doordat Ajax een Joodse achtergrond heeft (hieronder meer). Wanneer de tegenpartij naar het stadion moest lopen liep men onderweg door een Joodse wijk in Amsterdam-Oost. De eerdergenoemde Bunnikside wist Nederland te shockeren door een spandoek te maken met daarop Ajax, alleen waren de letters a afgebeeld als davidssterren, en de letter x als een hakenkruis. Later nog kwam dezelfde Bunnikside met de lugubere tekst: Adolf, hier lopen er nog 11, als jij ze niet vergast dan doen we het zelf. De F-Side ging als reactie hierop steeds meer Israëlische vlaggen gebruiken in het stadion, en adopteerde ‘joden’ als geuzennaam. Pas later begonnen de fans met het scanderen van de naam Joden.

Waarom Ajax bekend staat als ‘jodenclub’ is moeilijk te zeggen. Ajax is niet opgericht als een joodse club (echte ‘jodenclubs’ zijn de Amsterdamse clubs WV-HEDW en Maccabi, of Marathon), maar in de tijd dat Amsterdam verschillende clubs op het hoogste niveau had (volewijckers voor Noord, Blauw-Wit voor Zuid, DWS voor West) was Ajax de club van Oost, waar zo ongeveer alle joodse Amsterdammers woonden. De meesten waren geen lid van de vereniging, maar op de tribune was er een duidelijke joodse cultuur. Er zijn krantenknipsels uit de jaren twintig en dertig waarin Ajax al een ‘neuzenclub’ genoemd wordt, refererend aan het stereotype-beeld dat Joden een grote neus hebben.

Ajax heeft enkele Joodse spelers en bestuursleden gehad, waaronder Jaap van Praag (oud-voorzitter), Bennie Muller, Sjaak Swart, David Endt en de meest recente, de half Israëlische, Daniël de Ridder. Hij verliet Ajax in 2006 voor het Spaanse Celta de Vigo. Oud-voorzitter Michael van Praag (zoon van Jaap van Praag, zelf niet joods omdat zijn moeder dat niet was) heeft vele pogingen ondernomen om de geuzennaam te verbannen en het gebruik van Davidssterren in te perken. Onder de nieuwe voorzitter John Jaakke worden deze plannen doorgezet, maar lijken keer op keer te falen. Bennie Muller werd ooit eens in de stadsderby Ajax - DWS door een tegenspeler uitgemaakt voor ‘vuile jood’. Er zijn ook clubmensen die trots zijn op het imago van de club, waaronder oud-verzorger Salo Muller.

De bijnaam ‘joden’ heeft voor de Ajax-aanhang geen enkele religieuze of politieke grond.

Deze tekst heb ik gekopieerd van de website goedevraag.nl nav de vraag; hoe komt Ajax aan de bijnaam joden?
Aangezien het nogal een isseu aan het worden is, vind ik dat iedere Ajacied deze geschiedenis dan ook in grote lijnen zou moeten kennen.

26 mei 2015 om 19:27

@trodat4030

Uit de bibliotheek van Rijnmond:

Voordat Ajax in 1918 landskampioen werd, was het Amsterdamse Blauw-Wit veel populairder dan Ajax. Pas toen de joodse gemeenschap (veel) geld gaf werd Ajax populair in Amsterdam, vooral bij joden. Rond die tijd moesten de uitsupporters altijd met de paardentram dwars door de joodse wijk naar het Ajaxstadion. Luidkeels scandeerden ze dan "we gaan naar de jodenclub toe". Hierdoor kregen de supporters van Ajax de benaming "joden". In recentere jaren werd de naam "jood" als geuzennaam gevoerd, gecombineerd met de Israëlische vlag als symbool.

26 mei 2015 om 15:36

Ik denk dat je daar een belangrijk detail mist. De term joden die aan Ajax staat verbonden komt van oorsprong door de vele Joodse spelers die vroeger bij de club speelde. Het feit dat het over een bevolkingsgroep gaat die veel voorkwam bij een club is niet illegaal. Wanneer je echter leuzen gaat roepen over 'hamas' e.d. dan heb je het niet over de groep spelers die bij Ajax speelde, maar over de bevolkingsgroep die massaal werd uitgeroeit tussen 1939 en 1945. Het feit dat in de jaren na die oorlog enorm veel aandacht is besteed aan vrede, respect, etc. toont aan wat voor impact het moet hebben gemaakt. WO II is ver voor mijn tijd, maar na een bezoek in het Yad Vashem in Jeruzalem is bij mij ook wel duidelijk geworden hoeveel impact die oorlog heeft gemaakt. Wat mij betreft kan de straf dan ook niet zwaar genoeg zijn voor de mensen die dit hebben gezongen, die zou je eigenlijk allemaal eens een bezoekje moeten laten brengen aan dit museum. Ik weet dan vrijwel zeker dat ze zich de volgende keer bedenken wanneer ze gaan zingen. Ik leg bewust de nadruk op de mensen die dit zongen en niet de club, Utrecht kan er ook weinig aan doen dat er een stel imbicielen op de tribune zitten. Wat mij betreft is het dan ook zaak vooral de mensen te straffen dit die zongen en niet de club die er vrij weinig aan kan doen.

26 mei 2015 om 16:18

Niets geks? Misschien nog wat harder straffen en supporters zoals jij een bezoekje laten brengen aan auswitz dan nog een keer confronteren met hun teksten, ik denk dat veel mensen zich de rest van het jaar schamen.

26 mei 2015 om 17:31

Ach ja joden schamen zich ook dat Ajaxieden zich super joden noemen. Context wel 100% anders hoor, maar toch zijn er genoeg joden die zich daar aan storen. Dus laat Ajax de eigen spreekkoren ook maar eens aanpakken!
Let wel op! De spreekkoren die de Utrecht supporters zongen waar 200% belachelijk en onacceptabel!
Los daarvan hoeveel supporters zijn er voor gepakt? Als ze een respectabel aantal een stadion verbod hebben gegeven en aangemeld bij justitie zou dat voldoende moeten zijn naar mijn mening....

Ik ben benieuwd wat Utrecht gaat doen voor de normale supporters die op die tribune zitten.
Deze betalen namelijk gewoon hun seizoenkaart voor iedere thuiswedstrijd en worden nu gestraft door een groep "supporters" als dit voorstel wordt geaccepteerd. Je betaalt om 17 thuiswedstrijden te kunnen zien namelijk als supporter.

26 mei 2015 om 15:46

@ Castanza

Wanneer je als supporter zijnde plaats neemt op vakken waar de harde kern zit weet je van ten voren dat er op die vakken andere regels gehanteerd worden door de clubs en de lokale driehoek. En ook dat die vakken anders benaderd en bestraft worden dan "reguliere" vakken wanneer er iets fout gaat. Ook al ben ik een fel tegenstander van het principe "de goede moeten leiden onder de kwade omdat dit in Nederland veel te vaak en te gemakkelijk word toegepast"; is dit toch een risico wat je bewust genomen hebt door plaats te nemen op dat soort vakken. Hoe lullig het ook is, maar dan heb je gewoon pech.

26 mei 2015 om 15:55

Bij Utrecht zijn de korte zijdes de goedkopere plekken qua seizoenskaart. Er moet niet vergeten worden dat mensen gewoon naar het voetbal komen voor een middagje plezier en soms niet meer kunnen betalen dan dus een seizoenskaart voor deze plekken. Het is bij Utrecht namelijk niet een vak waar de harde kern zit, het is een gehele tribune waar de mensen verdeeld overheen zitten. Tevens ook een tribune waar veel horeca omzet gedraaid wordt. Die worden hier dus ook door gedupeerd.

Ik begrijp het punt heel goed, ik vind het alleen ook waardeloos dat de goede mensen mogen leiden onder de slechte..

26 mei 2015 om 17:29

@ Castanza

Je hebt ook gelijk dat dit een probleem is omdat inderdaad lang niet alle vakken op een tribune zogenaamd "slecht" zijn. In Amsterdam hebben we een zelfde soort probleem op Zuid 1, alleen de vakken 125 t/m 129 zijn echt bedoeld voor de zeg maar klassieke F-Side.

Goed om te horen dat er nog meer mensen zijn die helemaal klaar zijn met die schijn rechtvaardigheid dat de goede mensen in Nederland door beleidsbepalers altijd maar moeten leiden onder de kwade. Alleen denk ik dat men in het voetbal weinig tot geen andere keuze heeft wanneer zwaar onfatsoenlijke teksten massaal van een bepaalde tribune afkomen.

Al ben ik bang dat we er nooit in zullen slagen om dit soort ongein de wereld uit te bannen. Helaas zit er teveel haat opgeslagen in mensen. En zeker tegenwoordig waarin mensen zich steeds meer door opvoeding, traditie, angst voor het onbekende, religie, politiek, main stream media en kudde gedrag zich afschermen in groepen en vijandig zijn richting andere groepen.

Wat in Nederland denk ik ook nog van grote invloed is geweest is de al jaren lang gure wind van "onbeschoft gedrag" die door politiek Den-Haag waait. Even los gezien van iemand zijn politieke voorkeuren, politici zijn hier in mijn ogen een groot onderdeel van het probleem. Natuurlijk heerste er al jaren veel onvrede bij de Nederlanders omdat de politiek niet luisterde, maar in mijn ogen is er echt iets fundimentaal verandert toen politici (die jarenlang toch een soort van voorbeeld functie hadden) zich ook assosiaal uitte in de politiek. Onder het mom "zeggen waar het op staat" en onder het mom van "vrije mening uiting" is er te lang een periode geweest waarin er geen maatschappelijke discussie is gevoerd waar de echte grenzen liggen.

Dan kan er nu wel gezegd worden dat we de lijn trekken wanneer er op geroepen word tot haat of geweld; alleen is dat veel te laat. Het kwaad is al geschied, die mentaliteit verandering/verhuftering is structureel nu (zwaar) verankerd in de maatschappij dat mensen denken alles maar te kunnen zeggen. Het is moeilijk uit te leggen en natuurlijk zijn er ook nog meerdere oorzaken, alleen hopelijk begrijp enig sinds wat ik bedoel.

Terecht, walgelijk liedje. Maar ik vraag me wel af of ze überhaupt doorhebben wat ze zingen. Wie is er nou trots op dat zijn moeder bij de SS zat? Het zal je kind maar zijn die dat over je zingt...

En ik zie het argument alweer omhoog komen dat Ajacieden zichzelf Joden noemen en dat dat het uitlokt maar dat vind ik nogal vreemd. Er wordt toch ook niet gezongen dat alle boeren dood moeten? Want er zijn fans die zingen dat ze boer zijn. En ook wordt vaak gezegd dat ze geen joden er mee bedoelen maar dat ze de ajax fans bedoelen, maar dat is dan normaal ofzo? Zingen dat je mensen dood wilt omdat ze fan zijn van een bepaalde club?

Ik hoop echt dat er effectiever tegen spreekkoren kan worden opgetreden, bij iedere club niet alleen Utrecht.

26 mei 2015 om 16:32

Boeren is dan ook een iets minder beladen term, niet? Laat ik even voorop stellen dat ik vind dat alle individuen die de bekende walgelijke tekst uitten, hard bestraft moeten worden. Maar feit blijft wel dat de geuzennaam 'joden' bij bepaalde typen mensen nu eenmaal bepaalde reacties oproept, dit feit buiten deze discussie laten, zorgt voor een onvolledige discussie.

Kijk, als wij als Utrecht er nu eens voor kiezen om onszelf te bestempelen als 'de Moslims'. Dan kan je er gif op innemen dat de andere suppotersgroepen daar gretig gebruik van gaan maken.

Nogmaals, het zijn verschrikkelijke teksten die werden gezongen door enkele Utrechters en dit moet hard aangepakt worden. Maar in de discussie de beladenheid van de geuzennaam ontkennen is onzinnig.

26 mei 2015 om 16:42

Ik denk dat er minder erge liedjes zouden worden verzonnen als Utrecht Moslim als geuzennaam nemen, dan wanneer Ajax dit doet. Het heeft namelijk ook met de club te maken en met de haat jegens een club. Als Ajax bijvoorbeeld iets met Amerika zou hebben zouden er wel liedjes worden gezongen worden over 9/11 of iets dergelijks. En ik vind Amerikaan zijn nou niet bepaald beladen. Ik denk ook niet dat de beladenheid van de geuzennaam jood heel relevant is, ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die dit zingen namelijk echt een Joods persoon willen verbranden of überhaupt iets tegen de joodse gemeenschap hebben.

Het is dus minder de beladenheid van de geuzennaam maar of er iets uit het verleden is te vissen wat beledigend kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan dat er bij twente vuurwerk geluiden wordt gebruikt om Enschedeërs te provoceren. Er is volgens mij niets beladen aan de stad Enschede voor de rest.

26 mei 2015 om 16:56

Huh, ik snap je hele punt niet...

Nee. Amerika is niet beladen nee, 9/11 is dat daarentegen wel.
Nee. Enschede is niet beladen nee, de vuurwerkgeluiden zijn dat daarentegen wel.

"het is dus minder de beladenheid van de geuzennaam maar of er iets uit het verleden is te vissen wat beledigend kan zijn."

Als er aan de hand van de geuzennaam iets uit het verleden te vissen is wat beledigend is, dan is de naam toch beladen?

Donder toch op! Alleen zodat Ajax een keer kan winnen bij ons!? Belachelijk dit

26 mei 2015 om 16:44

Want als er een bepaald gedeelte van het stadion is afgesloten is het makkelijker voor Ajax? Bovendien won Ajax vorig jaar nog hoor, en toen zat hij ook gewoon vol beetje toevoegingsloos deze opmerking dus eigenlijk...

26 mei 2015 om 17:07

Ik denk dat jij je niet hebt ingelezen, Utrecht heeft sinds 2009 al niet meer verloren van hun in de Galgenwaard

26 mei 2015 om 17:42

Castanza, werd de bekerwedstrijd in 2012 niet in de Galgenwaard gespeeld dan?

26 mei 2015 om 21:18

dat is toch geen competitie

26 mei 2015 om 17:58

Kan Utrecht niet winnen met "nette" liedjes?
Anders kunnen ze beter gewoon nette liedjes zingen.

26 mei 2015 om 18:07

Jongens het is toch gewoon belachelijk. Natuurlijk is het een vreselijk lied maar straf dan die daders! Als ze bij Feyenoord of PSV dit hadden gezongen hadden ze alleen de daders gestraft. Maar tegen een Utrecht, NAC of Heerenveen durven ze wel stoer te doen, die lafaards van de Knvb. Belachelijke bende.

26 mei 2015 om 18:22

En elke individuele dader zal eerlijk toegeven dat ie heeft gezongen?

Dat is een utopie. Het zou wat vaker voor moeten komen dat een heel vak wordt aangepakt. Dit mede om de groepsaansprakelijkheid te vergroten waardoor mensen elkaar kunnen aanspreken op elkaars gedrag. Kun je je niet vinden in de gedragingen binnen een (aso)vak? Verhuis dan naar een ander vak.

27 mei 2015 om 11:56

Dat slaat toch nergens op? De goede moeten maar verhuizen?
Misschien zit iemand er al 20 jaar en die moet nu dus verhuizen omdat een stel dwazen zich niet kan gedragen.
Zoals ik al eerder aangaf, de Bunnikside is een goedkopere tribune. Voor een hoop mensen is het niet weg gelegd om zo maar even 300 euro of zelfs meer neer te leggen voor een seizoenskaart. Daarnaast straf je niet alleen de supporters maar ook de horeca gelegenheden in het stadion hiermee die dus omzet mislopen. Wat overigens al een tijdje gebeurd omdat er tijdens deze wedstrijd geen alcohol mag geschonken worden.

27 mei 2015 om 12:04

Dan is het simpel: als een judas gaan wijzen naar de daders zodat zij gestraft kunnen worden. Dan laat je duidelijk blijken dat je je ervan distantieert.

27 mei 2015 om 12:25

Kan je makkelijk zeggen maar je weet zelf ook dat als je naar die jonge guppies gaat staan wijzen ( wat ik zo zag op de video ) dat je vervolgens ook de nodige verwensing dan wel niet geweld te verduren krijgt. Zit je daar op te wachten als normale supporter? Ik denk dat ze de camera's maar eens wat beter moeten gaan gebruiken in dit soort situaties zo kan je namelijk de juiste mensen in het vak waar het geluid vandaan kwam straffen ipv iedereen

Op de Bunnikside gaan +/- 5000 mensen. Laat staan dat het gaat om een aantal tussen de 50 - 100 wat dit is gaan schreeuwen. Pak je wel een extreem groot percentage goede mensen mee.

27 mei 2015 om 12:47

Dat zou inderdaad het ideale zijn, maar met zangkoren zijn beelden toch lastiger dan bijvoorbeeld het gooien van vuurwerk of rellen. Je zou er vervolgens een liplezer bij moeten halen om te ontcijferen of ze daadwerkelijk zingen dat wat verwacht, anders zal het gros zeggen: "dat was ik niet, ik zong 'my bonny is over the ocean".

Utrecht moet natuurlijk nooit akkoord gaan met dit belachelijk voorstel.
Ten eerste kon Utrecht niet ingrijpen, omdat het gezang alles behalve langdurig en massaal was. Op TV was het in ieder geval niet hoorbaar en ook veel gehoord van fans die in het stadion aanwezig waren dat ze niets van dit voorval hadden gehoord.
Ten tweede is de voorgesteld straf lachwekkend. Een lege Bunnikside bij de volgende Utrecht - Ajax? Normaal gesproken wordt een straf uitgevoerd in de eerstvolgende speelronde van de desbetreffende competitie. Zie bijvoorbeeld het lege stadion van Legia Warschau tegen Ajax wegens misdragingen van supporters in een voorgaande wedstrijd, en ook de eerstvolgende bekerwedstrijd van Ajax zonder uitsupporters na het vuurwerkincident in de bekerfinale tegen Zwolle. Waarom dan nu speciaal in de volgende thuiswedstrijd tegen Ajax? Erg vreemde gang van zaken.

26 mei 2015 om 21:09

Zien wat je wil zien, noem je dat


Het is best nornaal dat het niet altijd in de volgende pot gaat. Fans die zich bij specifieke uitwedstrijden misdragen worden bij die uitwedstrijden erna uitgesloten: ajax-feyenoord, ajax-utrecht, ajax-ado

Daarnaast noem je alleen maar bekerwedstrijden. Nogal logisch dat ze dan de volgende pot doen. Maar ja in jouw logica zal dat oom heel onlogisch zijn

26 mei 2015 om 21:20

en waarom gebeurd dat bij andere clubs dan niet

26 mei 2015 om 22:00

Die voorbeelden die jij stelt zijn geen straffen van de Knvb. Het zijn de burgemeesters die uitsupporters weren op basis van eerdere misdragingen. Graag een voorbeeld dat een voetbalbond een club of speler schorst voor specifieke wedstrijden. Suarez werd bijvoorbeeld voor lange tijd geschorst, maar mag straks in de eerstvolgende wedstrijd tegen Chiellini gewoon spelen. En een speler die rood pakt, wordt ook gewoon voor de volgende wedstrijd(en) geschorst.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren