Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Basten ergert zich aan KNVB: ‘Het is idioot! Waarom mag ik dit niet weten?’

Laatste update:

De blessures van Brian Brobbey en Steven Bergwijn vallen mee, zo schrijft Tim van Duijn, Ajax-watcher namens Voetbal International, op X. De aanvallers meldden zich maandag nog in Zeist voor de komende interlandperiode van het Nederlands elftal, maar moesten na medisch onderzoek uiteindelijk afhaken. Marco van Basten liet maandagavond bij Rondo weten zich te ergeren aan de KNVB, dat geen details over de blessures bekendmaakte.

Van Duijn schrijft dat Ajax-supporters zich geen zorgen hoeven te maken over de blessures van Brobbey en Bergwijn. De verwachting is dat ze snel weer aan zullen haken bij de selectie van trainer John van ‘t Schip.

Bondscoach Ronald Koeman riep voor de EK-kwalificatieduels van Oranje met Ierland en Gibraltar drie Ajacieden op. Jorrel Hato is door het afhaken van zijn ploeggenoten nu nog de enige overgebleven Ajax-speler in de selectie. Als vervanger van Brobbey en Bergwijn werd Thijs Dallinga, die dit seizoen goed op schot is namens Toulouse, opgeroepen.

Nederland staat momenteel tweede in Groep B van de kwalificatiereeks. Bij een zege op Ierland óf Gibraltar zijn Oranje en Koeman zeker van deelname aan het Europees kampioenschap, dat in de zomer van 2024 in Duitsland plaatsvindt.

Ergernis Marco van Basten
De KNVB weigerde maandagavond duidelijkheid te verschaffen over de blessures van Brobbey en Bergwijn. De voetbalbond schreef in een persbericht enkel dat het tweetal na medisch onderzoek niet inzetbaar bleek tijdens de komende interlandperiode.

Marco van Basten begrijpt echter niet waarom de KNVB niet meer details bekendmaakte. "Waarom mag ik niet weten waarom Bergwijn en Brobbey er niet bij zijn?, vroeg Van Basten zich hardop af bij Rondo. “Je hebt je te houden aan de privacywetgeving. Je mag niet zomaar medische gegevens over iemand naar buiten brengen”, antwoordde presentator Wytse van der Goot.

“Medische gegevens...”, brieste Van Basten. “Je kunt het toch gewoon zeggen als iemand last van zijn knie, enkel of rug heeft. Waar zijn we mee bezig, joh! Waar slaat dit op? Gaan we niet een beetje raar doen nu? Het is ook nog slecht, want nu kan iedereen dingen gaan verzinnen. Ik vind het echt idioot", gaf de analist aan.

Ziggo Sport heeft maandagavond nog navraag gedaan bij de KNVB naar de aard van de mogelijke blessures, maar de voetbalbond liet weten wegens de privacywetgeving te hebben gekozen voor het uitgebrachte persbericht. De Algemene Verordening Gegevensbescherming is een Europese Privacywet. De AVG is ingevoerd om onze privacy beter te beschermen. De AVG dwingt bedrijven en organisaties zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens van klanten, personeel of andere personen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

“Nu kan iedereen dingen verzinnen” dat gebeurd toch altijd? Kijk maar naar andy van der meijde…

14 november 2023 om 11:06

Of jouw reactie over Andy

Aan de ene kant snap ik de privacy wetgeving, aan de andere kant heeft Van Basten ook een punt.

Een maat van mij mocht vroeger uit het niets (barkeeper in Hotel te Doorwerth) een weekje mee keepen met Barca (periode Cruijff, Koeman) daar er 2 keepers geblesseerd raakte gedurende het trainingskamp. Kranten in Spanje schreven over een nieuw ontdek talent . Vervolgens had hij diverse Nederlandse clubs voor het uitzoeken. Bij Groningen medische test ondergaan, afgekeurd knie. Geen enkele interesse meer van een profclub. Hij heeft nog jaren blessurevrij o.a. op het hoogste amateurniveau gekeept. Maar een profcarrière zat er niet meer in.

Dus ja, de privacywet is een zegen, maar ook een bron van ergernis. Bergwijn is niet gewisseld om een blessure, maar omdat hij slecht speelde. Brobbey speelde 90 minuten. Dus ????

14 november 2023 om 11:20

Dus wat? Iedereen vond het sowieso al vreemd dat er Ajacieden bij de selectie zaten. Prima toch dus? Lekker een keer een elftal zonder Ajacieden. Zal vast genieten worden de komende potjes. Succes ermee

14 november 2023 om 16:01

Een goede privacy wetgeving is een zegen. Wat moet Marco en wij met de medische details van een speler? Wat is de meerwaarde dat het publiek het mag weten? Wat boeit ons dat?
Laat Brobbey en de rest van het land lekker hun eigen medische gegevens bijhouden.
De reactie van @madrid8484 slaat dan ook nergens op. Ja iedereen kan wat verzinnen. Pierre en de gasten bij Vandaag Inside ook.

14 november 2023 om 11:16

Ja, een blessure aan de enkel kan nooit verzonnen zijn. Als je niets vermeld wel is dat wel een mogelijkheid.

Marco leek gister niet heel scherp. Ook vaak gewoon aan het dromen met als toppunt dat je geïrriteerd word omtrent de privacy wetgeving.

14 november 2023 om 11:29

Nou werk ik in het onderwijs en moet zeggen dat de AVG ook echt een gedrocht is in de huidige vorm.

14 november 2023 om 13:05

Waarom is de AVG in de huidige vorm een gedrocht voor het onderwijs?

14 november 2023 om 13:28

Dat komt vooral omdat 99% van de mensen niet exact weet wat de AVG inhoudt en dit maar roept als het ze goed uit komt.

Een wet is een wet Marco, ook de KNVB heeft zich eraan te houden.

14 november 2023 om 10:41

Klopt, een wet is een wet en ik snap de gedachte erachter ook volledig. Toch heb ik ook wel begrip voor de frustratie van Van Basten, want voetballers zijn publieke figuren van wie hun functioneren direct afhankelijk is van hun medische status.

Een goed compromis zou wat mij betreft zijn dat spelers hun clubs en de KNVB toestemming geven voor het verstrekken van die medische gegevens indien het sportgerelateerde blessures betreft. Ik snap ook wel dat ze het niet aan de grote klok gaan hangen als Bergwijn na een avond stappen chlamydia heeft opgelopen en ik snap het ook wel dat als Brobbey explosieve diarree heeft, ze spreken van lichte griepklachten of zo. Maar wanneer Bergwijn een lichte irritatie in zijn knie heeft en Brobbey met een lichte verrekking van een spier kampt vind ik persoonlijk dat dat weinig privacygevoelig is.

14 november 2023 om 10:47

Dat compromis gaat niet helemaal op op het moment dat de spelers de KNVB geen toestemming geven. Daarbij staan sporters en sport organisaties niet boven de wet. Hoewel dat soms wel lijkt idd.

14 november 2023 om 10:59

De sporters in kwestie kunnen in dit geval toch gewoon 'boven de wet' staan? Als de info op hen van toepassing is, mogen ze delen wat ze willen. Niemand houdt ze tegen om via insta of twitter te delen dat ze een gekneusde grote teen hebben.

14 november 2023 om 11:02

Maar dat hoeven we toch niet te weten. De informatie blessure en bijv verwachte hersteltijd van een week is toch meer dan genoeg voor ons op te weten. Het openbaren van een blessure kan een speler maakt de speler ook kwetsbaar he. Als bijvoorbeeld iedereen weet dat een speler bijvoorbeeld net is hersteld van een blessure aan de rechterknie, kunnen spelers bewust die knie gaan opzoeken in duels om een tegenstander uit de wedstrijd te halen. Dat gebeurde bijvoorbeeld in Amerika waar ze dit soort wetgeving niet hebben. Daar was bij de Super Bowl de sterspeler van één van de ploegen die net was hersteld van een blessure, die met pijnstillers speelde nog. En die werd continu door de tegenstander gepakt op zijn kwetsbare plek, en moet in de rust ook bijna afhaken daardoor.

14 november 2023 om 12:19

@grasnaaier: Ik snap je opmerking niet zo goed, want het compromis dat ik voorstel is dat spelers de clubs en KNVB standaard toestemming verlenen voor het verstrekken van die informatie indien het voetbalgerelateerde blessures betreft. Als die toestemming er ligt, mag de KNVB gewoon communiceren wat er aan de hand is.

14 november 2023 om 13:52

@airbags

"want voetballers zijn publieke figuren..."

Ja en dus moet alles maar openbaar? Wat is er mis met het accepteren dat ze niet fit genoeg zijn, of geblesseerd en kunnen niet spelen, punt? Waarom gefrustreerd raken omdat je niet de details weet?

14 november 2023 om 19:02

@airbags: Ik snap je punt echt niet.. Het zijn publieke figuren dus mogen ze geen privacy hebben? Wacht.. compromis.. half privacy hebben? Wat voor toegevoegde waarde heeft het voor het publiek wat de precieze blessure is?

14 november 2023 om 19:10

Allereerst dit heeft nog niet eens iets te doen met AVG wetgeving maar meer met het medisch beroepsgeheim wat sl eerder bestond als de AVG wetgeving wat gaat om naam, adres enz gegevens.

14 november 2023 om 11:58

Die kun je heel makkelijk omzeilen door gewoon toestemming aan de spelers.te vragen.

14 november 2023 om 19:14

Dan moet je wel toestemming krijgen voor het verstrekken van medische gegevens en niet voor AVG wetgeving.
Dit gaat nl om medische informatie en dat valt onder het medisch beroepsgeheim en heeft niks te maken met de AVG wetgeving.

Voor wie de AVG geldt

De AVG geldt voor iedereen die persoonsgegevens verwerkt.

Persoonsgegevens zijn naam, adres enz gegevens geen medische gegevens.

Medisch beroepsgeheim

Het medisch beroepsgeheim geldt voor alle informatie die een arts over een patiënt heeft.

14 november 2023 om 15:30

Vreemd dat de KNVB dit nu opeens bij de Avg doet. Bij de privacy wetgeving daarvoor mocht dit ook al niet en toen gebeurde het wel.

Bovendien zouden ze, als ze het goed willen doen helemaal geen informatie moeten geven. Hun mededeling dat Brobbey en Bergwijn medisch onderzoek hebben gehad is ook een overtreding van de wet. Kennelijk is er wat met hen. Dat zouden ze niet mogen vertellen.

Ze hanteren dus een soort hapsnap-oplossing die logischerwijs irritatie oproept bij Van Basten( en denk ik nog velen).

14 november 2023 om 18:59

Nu de regering nog inderdaad

Ik ben het wel met Marco eens. Uiteraard is er een wet waardoor er geen medische gegevens gedeeld mogen worden. Ze hoeven niet het hele medische dossier te delen, maar enige vorm van transparantie vind ik wel noodzakelijk. Een soort check voor dubieuze beslissingen en corruptie.

14 november 2023 om 11:02

Waar ligt de noodzaak dan precies dat jij of Marco van Basten weten wat er nu aan Brobbey mankeert? Als het ernstig is, dan komt Ajax daar vast wel mee naar buiten. Dit is nu eenmaal de wet, daar kan de KNVB niet echt heel veel aan veranderen..

14 november 2023 om 11:30

Midow, Ajax heeft ook niet het recht om daarover te berichten in de media. Dat recht heeft alleen de betreffende speler gezien het om zijn persoon betreft. De media zou hem dus moeten opzoeken of de eerst volgende keer moeten vragen hoe en wat. Mochten spelers niet van speculatie houden dan stopt niets hun om zelf naar buiten te treden via bijvoorbeeld Insta.

14 november 2023 om 11:46

Dat klopt, echter roept dit wel vragen op (bij mij in ieder geval). Ik vind wat meer transparantie niet raar, om zo meer overzicht te houden op dubieuze beslissingen en/of corruptie. Op dit moment kan de KNVB er niets tegen doen inderdaad en ik verwacht ook niet dat de KNVB open is over de medische dossiers.

14 november 2023 om 13:25

Dat blijf je maar met de vragen zitten 🤷🏾‍♂️ de cliënt zijn/haar privacy gaat gelukkig nog voor jouw vragen

14 november 2023 om 14:21

@marrieaandebal

Als men het niet wilt delen, dan mag dat uiteraard. Heb er verder ook geen probleem mee. Roept alleen vragen op (bij mij). Ik eis nergens dat Brobbey en Bergwijn de medische gegevens moeten delen.

Daarnaast zeg ik nergens dat mijn vragen belangrijker zijn dan de privacy van de cliënt.

14 november 2023 om 11:16

Nu heb je me wel nieuwsgierig gemaakt; aan wat voor soort mogelijke dubieuze beslissingen en corruptie zit je te denken?

14 november 2023 om 12:04

Allereerst leg ik de focus op de wet AVG zelf, niet op deze situatie specifiek. Ook buiten het voetbal is er discussie over privacy. Hoe ver mag je bepaalde data delen en tot waar reikt privacy. Ja, er is een wet. Maar ook veel discussie. En wat mij betreft mag je altijd vragen blijven stellen.

Er zouden, nu of in de toekomst, situaties plaats kunnen vinden dat een bondscoach bepaalde spelers vrijaf geeft dmv clubvoorkeur. Zo'n interlandbreak is best pittig, zijn toch 2 extra wedstrijden + alle voorbereiding en reizen eromheen. Ik zeg niet dat het nu gebeurd, daar geloof ik ook niet in. Maar het kan.
Nu zijn het 2 spelers van Ajax die "niet fit" zijn. Maar PSV en Feyenoord staan wel spelers af die extra wedstrijden spelen. Wat meer transparantie neemt onduidelijkheid weg. Nogmaals, het hele medische dossier hoeft men niet te delen.

Het zou ook naïef zijn om te denken dat bepaalde personen bij de KNVB geen clubvoorkeur hebben en dat er geen corruptie plaatsvind. En dat kan invloed hebben op beslissingen die schadelijk kunnen zijn voor de competitie. Maar dat is een ander verhaal.

14 november 2023 om 20:26

@Carraso
Medische gegevens delen mag sowieso niet omdat dit onder medisch beroepsgeheim valt en helemaal niks heeft te maken met de AVG wetgeving. Bij de AVG wetgeving gaat het om persoonsgegevens zoals je naam, adres, geboorte datum enz.
Medische gevend vallen onder het medisch beroepsgeheim en daarvoor moet toestemming aan de desbetreffende persoon voor worden gevraagd net zoals in het gewone bedrijfsleven.

14 november 2023 om 11:49

Dubieuze beslissingen en fucking corruptie?

Waar heb je het over?

14 november 2023 om 12:11

Almogaver,

Ik heb het over de AVG wet en transparantie in het algemeen. Zie mijn reactie op Saksenros65. Zijn dubieuze beslissingen en "fucking" corruptie niet mogelijk in dit soort situaties? Dat moet toch zo veel mogelijk worden voorkomen lijkt me.

14 november 2023 om 12:45

Het is aan jou om het uit te leggen. Wat is er precies corrupt aan?

Je wringt je in allerlei rare bochten om de gedachtespinsels grond te geven. Sowieso jouw hele idee(!) dat KNVB niet open zou zijn over medische dossiers. Alsof we te maken hebben met een complot van heb ik jou daar.

14 november 2023 om 13:51

Almogaver, graag lezen.

Ik stel nergens dat we hier te maken hebben met corruptie. Ik zeg dat men transparanter kan zijn om eventuele (!) corruptie of dubieuze beslissingen te voorkomen. Dat is iets anders, lijkt me?

Voor een voorbeeld, lees mijn reactie op Saksenros65. Geen zorgen je hoeft niet te scrollen, staat letterlijk boven je eerste reactie. Blijkbaar heb je dat niet gedaan, terwijl ik het eerder aangaf. Maar je stelt nogmaals dat ik met een voorbeeld moet komen.

Daarnaast "mijn hele idee dat KNVB niet open zou zijn over medische dossiers". Dat is toch zo? Ze zijn niet open en dat kan ook helemaal niet door de wet. Ik geef in mijn reactie aan dat ik het begrijp en ook helemaal niet verwacht dat de KNVB de medische dossiers deelt.

Prima om het niet met elkaar eens te zijn. Maar houdt de discussie wel fair en leg anderen geen woorden in de mond aub.



14 november 2023 om 13:57

@carrasco

"ik zeg dat men transparanter kan zijn om eventuele (!) corruptie of dubieuze beslissingen te voorkomen."

Ten koste van de privacy van individuen. In je bewoording, ga je er van uit dat deze privacy wet, corruptie in de hand werkt, omdat men niet open is. Zo lust ik er nog wel een paar...

14 november 2023 om 14:11

@badhabbit,

Ja, ik denk namelijk dat de privacywet niet alleen maar voordelen met zich meebrengt maar ook nadelen. Volgens mij kunnen we daar over eens zijn toch?

Ik merk aan je reactie dat je erg gesteld bent op de privacy van individuen (is mijn aanname). Dat begrijp ik en de privacy moeten we koesteren. Echter zeg ik nergens dat je alle gegevens zomaar moeten delen.

Om terug te komen op Brobbey en Bergwijn. Brobbey speelde de hele wedstrijd tegen Almere en ik had hem graag tegen Gibraltar gezien. Had hem in de basis verwacht.

14 november 2023 om 16:13

Ik ben er met @carrasco eens over meer transparantie. Maar niet in dit geval. Niet als het gaat over een individuele burger. Die hoort beschermt te horen met een goede privacy wetgeving.
Er is meer transparantie nodig bij instituten, omdat deze wel eens corruptie hebben en misbruik kunnen maken bij individuele burgers. Maar niet meer transparantie voor de individuele burger ansicht

Je kan het ook omdraaien, waarom wil van Basten die details weten? Wat heeft hij er aan om het te weten? Ze zijn er niet bij, dat moet genoeg informatie zijn. Als werkgever mag je ook niet naar de details van je personeel vragen als ze zich ziek melden. Als ze het zelf willen vertellen is dat prima, maar je mag er niet eens naar vragen.

14 november 2023 om 12:24

Zal ik dan maar gewoon zeggen wat velen hier denken maar niet durven te zeggen? Omdat Van Basten denkt dat ze helemaal niet geblesseerd zijn en er iets anders aan de hand is. Hetgeen niet heel vreemd is aangezien beide spelers de dag ervoor nog gespeeld hebben en er toen niets aan de hand leek. Komt nog bij dat het bij hun club niet bepaald lekker loopt, dat ze voor hun club heel belangrijke spelers zijn en het ze dus niet slecht zou uitkomen om ‘gewoon’ even extra rust te krijgen. Maar als dat zo zou zijn dan mag dat natuurlijk niet naar buiten komen want Koeman heeft andere spelers juist gestraft voor het niet komen opdagen voor Jong Oranje bijvoorbeeld. Daarbij zou dit een soort schijn van vriendjespolitiek richting een club kunnen opleveren waar je als KNVB ook niet op zit te wachten. Maar links of rechtsom kun je niets bewijzen omdat het niet bekend wordt gemaakt en dat steekt Van Basten.

14 november 2023 om 14:15

@suc6magnet

"omdat Van Basten denkt …", "maar als dat zo zou zijn..."

Iets met als, en fiets.... Er is een wet voor een reden, laat lekker gaan.

Dan bel je toch gewoon even met John van ‘t Schip? Marco en John hebben jarenlang samen gewerkt, dus het lijkt mij dat ze dat soort dingen prima kunnen bespreken in vertrouwen. Dat Marco het vervolgens niet aan tafel bij Wytse mag bespreken, vind ik juist logisch. Ik kan me heel goed voorstellen dat er een achterliggende reden is waarom Brobbey en Bergwijn naar Ajax zijn gestuurd.

Marco, Marco, waar maak je je druk om. Beide spelers vallen af, voor alle partijen het beste.
Jongens hebben wat meer rust en kunnen beter trainen met mede-Ajacieden ipv op het te hoge nivo van het Nederlands Elftal.
Informatie mag alleen met toestemming van de spelers naar buiten gebracht worden en spelers (in het algemeen dan) praten op TV al met de hand voor de mond en zelden komt er iets noemenswaardigs uit.. Ik zou ook geen reden zien dat iedereen mag vertellen wat er met mij precies aan de hand is, dat moeten ze mij vragen.
Qua speculeren; beide jongens zijn explosieve krachtpatsers en die zitten simpelweg tegen een spierblessure aan als ze niet de juiste rust nemen. Niks ernstigs, niks spannends, maar verkeerde druk zorgt voor scheuringen.

14 november 2023 om 11:14

Wat ik hierboven al typte. Zouden ze ook afzeggen als er word geslecteerd voor het ek of wk . Nee dan markeren ze ineens niks. Maar ik en nog vele anderen vinden het al raar dat zei nu bij oranje zitten terwijl ze niet presteren.

14 november 2023 om 11:26

Maar ze hebben toch niet afgezegd? Ik dacht dat ze zich bij oranje gemeld hebben en na onderzoek van de medische staf van oranje niet fit verklaard zijn.

Het kan natuurlijk nog steeds aanstellerij zijn maar waarom dan niet gewoon afbellen met een verklaringkje van de clubarts als je er niet heen wil.

14 november 2023 om 12:27

Niet fit kan ook ‘tussen de oren’ zijn. Zelfde als dat een speler soms wissel zit wanneer hij bezig is met een transfer. Gewoon niet met het hoofd bij voetballen in Oranje, dus voor Koeman om die reden niet welkom.

14 november 2023 om 12:45

Je kan zeggen ik heb kleine pijntjes die je niet altijd kunt zien . De knvb stuur je dan naar je club

Daar kan de knvb toch niks aan doen? Dat heeft met die AVG wet te maken

14 november 2023 om 11:17

Nou precies dat. In principe is het al bijzonder dat we uberhauot zo open kunnen communiceren over blessures (dus gezondheid) van spelers. Volgens de wet zou dat helemaal niet mogen.

14 november 2023 om 11:29

Ik heb ook het idee dat van Basten en de andere mensen aan tafel daar gewoon helemaal geen idee van hebben. Dat ze dachten dat het een voetbal specifieke regel is ipv een wet voor alle bedrijven.

Iemand vroeg zelfs nog of het een regel van de KNVB of de UEFA is.

Van Basten heeft gewoon een punt. Geef de werkelijke reden maar op. Ik zie eerder een mentaal probleem, dan een fysiek probleem bij deze spelers. Ben er trouwens niet rouwig om, want Dallinga is echt in vorm, kun je van vooral van een Bergwijn niet zeggen. Brobbey zit nog rek in en ontwikkeld zich de laatste tijd steeds meer, maar Bergwijn laat het al een jaar afweten.

14 november 2023 om 11:21

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (avg) zorgt voor frustratie, onbegrip en angst voor forse boetes in de voetbalwereld. Het delen van de informatie over een blessure van een speler is met ingang van dit seizoen verboden. Als de speler zelf aangeeft wat zijn blessure is, is er geen probleem. Als iemand van de club dat doet, is dat niet toegestaan”, legt jurist Barry Dopmeijer van de werkgeversorganisatie van de Federatie van Betaald Voetbal Organisaties (fbo)

In principe gaan we dus al veel te ver en wordt de wet structureel overtreden...

14 november 2023 om 11:35

tukkerpro, niet echt. De Knvb houdt zich aan de wet, van Basten wordt daar nog eens op gewezen. Toch benadrukt hij zijn punt en blijft bij zij standpunt mbt de Knvb. Het probleem als die er is, is eerder de stricte of misschien wel strenge wetgeving. Rare wereld zou de Knvb de wet moeten overtreden om mensen zoals van Basten genoegdoening te geven. Wat houdt van Basten tegen om als journalist de betreffende speler op te zoeken en interviewen? Of een andere journalist?

14 november 2023 om 11:38

Van Basten heeft geen punt. Neem alsjeblieft 10 seconden de tijd om even te Googlen wat de AVG inhoudt en welke verplichting die wetgeving met zich brengt.

Dit soort reacties is net zo stompzinnig als Van Basten die de KNVB hier op aankijkt, terwijl die zich gewoon aan de wet (proberen te) houden.

14 november 2023 om 14:21

@tukkerpro

"van Basten heeft gewoon een punt."

Dat heeft hij juist niet, zoals al aangegeven.

14 november 2023 om 20:35

@Tukkerpro
Van Besten heeft helemaal geen punt en daarnaast is het onzinnig dat de KNVB het gooit op de AVG wetgeving want dat slaat nergens op aangezien deze wetgeving betrekking heeft op de persoonsgegevens zoals naam, adres, geboortedatum enz.

Maar zowel van Basten als jij vergeten het medisch beroepsgeheim wat gaat om de medische gegevens van iemand. Daarom mag niemand dan de spelers zelf of zij moeten iemand expliciet schriftelijk toestemming hebben gegeven om een medisch gegeven naar buiten te brengen.

waarom zou dat idioot zijn? Welke meerwaarde heeft het voor het publiek (want meer Van Basten niet, ondanks zijn status) om te weten welke blessure iemand precies heeft? De lengte van afwezigheid is toch genoeg? De enige reden die zij hebben is eigenlijk nieuwsgierigheid. En dan zeg ik echt dat privacy van werknemers belangrijk is. Misschien ligt een voetballer wel een week er uit om heftige aambeien, gebroken penis weet ik het wat. Dan zou iedereen blij zijn als die informatie niet voor heel de wereld op straat ligt..

14 november 2023 om 13:37

Ja precies, wellicht zijn Brobbey en Bergwijn naar huis gestuurd omdat ze beiden dezelfde geslachtsziekte hebben omdat ze heftige seks met elkaar of een gedeelde partner hebben gehad.

Nee dat denk ik niet serieus, dat is een geintje, maar er is een goede reden dat medische gegevens beschermd zijn. Het gaat je ook gewoon niks aan.

Ik ergerde me kapot aan Van Basten. 10 minuten naar onzinnig geleuter over wetgeving (geen onzinnige wetgeving, maar het niveau waarop er over werd gesproken was onzinnig) moeten luisteren ipv voetbal omdat hij het niet gewoon los kan laten. Gedurende de rest van de uitzending probeerde hij er ook nog wat grappen over te maken, doodvermoeiend.

Los daarvan; Avg/gdpr is al geruime tijd ingevoerd, die regel komt dus niet van de Knvb, maar van de Eu/nederlandse overheid en ik nodig Van Basten graag uit om zelf te komen met een manier waarop verschillende medische gegevens kunnen worden gescheiden in wél openbaar maken en níet openbaar maken.

Zelfde reden dat ik geen oude vrouwtjes mag beroven bij de pinautomaat Marco; de wet.

Wat ga je met die informatie doen? Als ik hoor dat een speler geblesseerd is hoef ik echt niet te weten waaraan. Daar kunnen wij toch niets mee. De spelers herstelt ook niet sneller als het bekend is. Mensen moeten eens leren genoegen te nemen.

Volgens mij is dat de privacy wet die dat officieel verbied. Of de speler moet er zelf akkoord voor geven.

Wat een rare berichtgeving vanuit de KNVB want medische gegevens zoals een blessure vallen onder het medisch beroepsgeheim en hebben helemaal niks te maken met de AVG wetgeving.De ACG wetgeving heeft nl betrekking op persoonsgegevens zoals naam, adres, geboorte datum enz. Raar dat een KNVB niet eens het verschil weet tussen de AVG wetgeving en het medisch beroepsgeheim.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren