Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Mazraoui spreekt openhartig over toekomstplan: ‘Dat is de kers op de taart’

Laatste update:

Noussair Mazraoui verdiept zich sinds het WK steeds meer in de islam, zo vertelt hij in een openhartig gesprek in de podcast Minuut voor Allah. De rechtsback van Bayern München erkent zich te hebben geschaamd voor het gebrek aan kennis van de Koran, waardoor hij het roer om wil gooien. De voormalig Ajacied wil het heilige boek nu volledig uit zijn hoofd leren en toewerken naar het ultieme doel: het worden van een imam (een geestelijke).

“Ik denk dat ik een half jaar geleden weer begonnen ben met het lezen van de Koran”, opent Mazraoui over zijn toegenomen betrokkenheid bij de islam. “Eerst las ik eigenlijk alleen veel tijdens de ramadan, maar daarbuiten las ik niet genoeg. Daar ben ik toen mee begonnen en na het WK heb ik de stap gemaakt om te leren memoriseren. Tijdens mijn gebed had ik bepaalde soera’s (verzen, red.) die ik steeds reciteerde, en dat was het. Daar schaamde ik me voor.”

Noussair Mazraoui in de podcast Minuut voor Allah

Tijdens de gebeden viel Mazraoui voor zijn gevoel te vaak in herhaling, waardoor hij nu meer kennis wil opdoen. “Ik heb toen de stap gemaakt om te leren memoriseren. Uiteindelijk is het mijn doel om hafiz te worden om de Koran volledig te memoriseren.” Met een hafiz wordt gerefereerd aan iemand die de gehele Koran uit zijn hoofd kent. “Daarna stel ik als doel om de Koran te begrijpen en te implementeren in mijn leven en die kennis te gaan delen met mijn medemensen. En om als kers op de taart uiteindelijk imam te worden.”

“Doorzettingsvermogen, consistentie en geduld verwacht ik nodig te hebben om mijn doel te bereiken”, vervolgt Mazraoui, die onlangs naar de heilige stad Mekka afreisde voor de kleine bedevaart. In Saudi-Arabië is zijn verbondenheid met het geloof sterker geworden. “Het was een droom voor mij om samen met mijn ouders op Umrah te gaan. Het was prachtig, onbeschrijfelijk”, aldus de Marokkaans international.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Leuk man. Ik vind het allemaal onzin op papier, niet de Koran specifiek, ook de Bijbel, Tora etc... maar als het ertoe leidt dat iemand ernaar streeft een goed / beter mens te zijn is het alleen maar productief.

Ik ben wel fan van zulke mensen. Als God het wil lukt het om Koran uit zijn hoofd te leren. Is wel enorm lastig moet ik toegeven. Er zijn verzen die meerdere uren duren om het te reciteren.

30 maart 2023 om 21:03

Toch best bijzonder dat je het boek uit je hoofd kan kennen. Ik had vroeger een maat die vaak mee deed aan Koran kampioenschap ofso, en die kon volgens mij het boek uit zijn hoofd. Volgens mij zijn de islamieten ook de enige die dat doen toch? Heb tenminste nooit gehoord over iemand die de bijbel woord tot woord uit zijn hoofd kent.

30 maart 2023 om 21:16

Inderdaad barcalover123, de Koran is het enige boek dat wereldwijd door ongeveer 200 miljoen mensen gememoriseerd is. Woord voor woord, letter voor letter. In de maand Ramadan word in elke moskee in de wereld het nachtgebed verricht, en in deze maand word de hele Koran van voor tot achterkant uit het hoofd gememoriseerd door de mensen die het gebed leiden. En als zij een foutje maken dan hoor je direct een aantal mensen hem verbeteren. Een van de mirakelen van de Koran, want zelfs mensen die geen woord Arabisch begrijpen weten het boek te memoriseren.

30 maart 2023 om 21:31

'Mirakelen'.. je kunt het ook classificeren als een tikkie overbodig.. zonder inhoudelijk een discussie over de zin en/of onzin van religie te willen starten.. Wat is de meerwaarde?

30 maart 2023 om 21:47

Een boek kan je aanpassen.

30 maart 2023 om 21:56

Wat het meteen volslagen nutteloos maakt. Als je de taal niet spreekt, maar je memoriseert het boek, doe je iets dat nutteloos is om puntjes te scoren bij "je vriend". Het is ook geen mirakel, het is indoctrinatie.

Dergelijke cijfers neem ik ook met een korrel zout. Valt niet hard te maken, tenzij je die 200 miljoen het daadwerkelijk laat doen. Ook wel koddig dat je het hebt over "een foutje maken" en verbeteren, gezien er best wel wat stromingen zijn binnen de islam.

30 maart 2023 om 21:58

Je kan die tijd beter besteden door meer boeken te lezen. Dit klinkt best saai.

30 maart 2023 om 22:18

@ArsenalFanehv: die cijfers kunnen toch nooit kloppen? Er zijn pakweg 1.5 miljard moslims wereldwijd. Jij beweert dus dat ruim 13 procent daarvan (ongeveer 200 miljoen mensen) de volledige Koran gememoriseerd hebben? Dat lijkt me heel sterk. Sterker nog: het zou me verbazen als er überhaupt 200 miljoen mensen wereldwijd zijn die in staat zijn om de Koran (of welk ander boek dan ook van een dergelijk formaat) van A tot Z uit hun hoofd te leren. Dat vereist volgens mij wel een vrij uitzonderlijk cognitief vermogen wat niet zomaar iedereen bezit. Edit: dat er zoveel praktiserende moslims zijn die ongetwijfeld verschillende verzen uit hun hoofd kennen geloof ik best, maar een heel boek van 6.000 verzen en bijna 80.000 woorden van kaft tot kaft te memoriseren is wel wat anders natuurlijk.

30 maart 2023 om 22:30

Sander ik weet ook niet hoe het zit hoor maar ik denk dus dat het helemaal niet gek is is hoor die 200 mil. Als je bedenkt dat een Imam vaak de Koran uit zijn hoofd kent om het gebed te kunnen leiden. Van wat ik begreep zijn de mensen die op de eerste lijn achter de imam staan tijdens het gebed vaak ook ouderen die de Koran goed uit hun hoofd kennen dat mocht de imam een stukje zijn vergeten of even stil valt dat zij hem weer op weg helpen. De islamieten hebben zoals ik het begrepen maar 1 boek en die is volgens mij ook nooit gewijzigd dus vind niet heel gek dat er een groep is hem kan memoriseren. Of et verder zinvol is of niet laat ik in het midden maar bijzonder vind ik het wel.

30 maart 2023 om 22:31

Niet alles hoeft toch een meerwaarde of doel te hebben? Het feit dus dat islamieten eigenlijk in hun hoofd de Koran hebben zonder dat boek altijd bij zich te hebben lijkt me al een meerwaarde.

30 maart 2023 om 22:32

Er is echt niks speciaals aan eigenlijk. In de antieke oudheid (voor de 5e eeuw voor Christus) waren er enorm veel mensen die bepaalde geschriften van buiten kenden.

Mensen zien er gewoon het nut niet meer van in en trainen er niet meer voor. Als je de motivatie hebt dan is er waanzinnig veel mogelijk. Kijk bijvoorbeeld naar Felix Jacoby.

30 maart 2023 om 22:35

Er zijn wat stromingen maar volgens mij is er toch maar 1 boek, 1 verhaal. Dat persoon A of persoon B een woord anders interpreteren betekend niet dat het woord in dat boek anders staat. Je moet het zien als dat ik nu jouw reactie uit mijn hoofd leer, die opnoem maar een zin fout heb of ik vergeet een woord dat jij mij dan aanvult. Heeft dus niet zoveel met stromingen te maken.

30 maart 2023 om 22:37

Lierse ik vind het special. Juist in een wereld waar in het niet meer gebeurd is het bijzonder dat er dus een groep die zich zo verbonden voelt met hun geloof dat ze die motivatie kunnen opbrengen.

30 maart 2023 om 22:38

@Lierse1997, Jij vindt het niet speciaal en hecht er weinig waarde aan. Zo heb je aan de andere kant weer mensen die het boek wel speciaal vinden en het belangrijk vinden om zoveel mogelijk te memoriseren van het boek.

30 maart 2023 om 22:39

Het feit dat ze de motivatie kunnen bovenhalen is inderdaad wel speciaal. Het feit dat ze het kunnen is echter vrij normaal. Zeker als je beseft dat je het tegenwoordig nog kan lezen terwijl er in de archaïsche periode geen geschreven bronnen waren waardoor je ze moest onthouden na recitatie.

30 maart 2023 om 22:42

Het is gewoon zo dat het niet zo speciaal is dat mensen de mentale capaciteiten hebben zulke werken te kunnen onthouden. Echt een mening is dat niet.

30 maart 2023 om 22:51

@Lierse1997, jij gaf in jouw eerste comment aan “ Er is echt niks speciaals aan eigenlijk”, daar reageerde ik dan ook op, want de motivatie en geduld die nodig is om dat voor elkaar te krijgen is echt wel speciaal.In jouw daaropvolgende comment, was je wel wat duidelijker en daar ben ik het wel mee eens.

30 maart 2023 om 22:56

Ja oke, goed punt Lierse1997. Als je ziet hoeveel een mens kan onthouden passen er vast ook wel 80.000 woorden van de Koran in juiste volgorde ergens in dat brein. Vond het alleen moeilijk voor te stellen dat ongeveer 1/7 van alle moslims wereldwijd de noodzaak/wil weet te vinden om dit ook daadwerkelijk te doen. Maar misschien zit ik er als atheïst gewoon volledig naast en zijn er wel honderden miljoenen mensen die intrinsieke motivatie hebben om zoiets te leren.

30 maart 2023 om 23:04

Ik vind het ook wel een interessant vraagstuk eigenlijk. Verder zie je ook wel regelmatig bij Christenen dat ze hele passages van het nieuwe testament van buiten kennen inclusief boek, nummer en vers.

30 maart 2023 om 23:06

Nee hoor ook joodse kinderen doen dat. Niet alleen moslims beste vriend

30 maart 2023 om 23:17

Oki dan heb ik weer wat nieuws bij geleerd. 😁

30 maart 2023 om 23:58

Almogaver het wordt wel een beetje vermoeiend toch om elke keer de term 'geïndoctrineerd' te gooien naar religieuze mensen toch? Iedereen word door zijn ouders opgevoed op de manier die zij het meest geschikt zien. Dan is iedereen geïndoctrineerd.

Sanderr de moslims zijn ondertussen met 2 miljard op de planeet, dus dat zou betekenen dat 1 op de 10 het boek gememoriseerd heeft. Ik vind het niet heel raar. Ik ga zelfs dagelijks naar de moskee in Eindhoven en daar kan ik jou zo minimaal 10-20 mensen aanwijzen die het gememoriseerd hebben. En dat dan in een land waar het geloof niet de prioriteit heeft in het leven van veel mensen.

92643 als het zo 'normaal' was, dan zou toch iedereen het doen met andere boeken? Waarom leer jij niet even een boek in het Japans woord voor woord letter voor letter en kom je dan terug om het ongelijk te bewijzen?

31 maart 2023 om 00:06

Die laatste vraag is makkelijk te beantwoorden. Niemand maar dan ook niemand vindt het belangrijk genoeg jouw ongelijk aan te tonen door een dergelijk werk op zich te nemen.

31 maart 2023 om 00:59

@arsenalfanehv een boek van a tot z kennen, wat is daar de meerwaarde van? Zeker als je de taal niet machtig bent. Klinkt als verspilde energie. Ik begrijp je punt dan ook niet. Maar ik geloof ook niet, dus we liggen daarin niet op dezelfde lijn.

31 maart 2023 om 01:43

Nee, er is niet een enkel verhaal. Er is een koran en er zijn meerdere boeken/verhalen die nog meer ruimte open laten voor interpretaties en zodoende stromingen. En die stromingen hebben naast hun eigen interpretaties, ook eigen geschriften en boeken.

En dan heb ik het nog niet over de interprataties in taal, want klassiek Arabisch is toch echt anders dan modern Arabisch.

31 maart 2023 om 01:45

Mag je vermoeiend vinden, maakt het niet minder waar. Het opdringen van een denkwijze en daar niet vanaf mogen wijken, is indoctrinatie. Dat betekent niet dat het belijden van een geloof per definitie indoctrinatie is. Maar wanneer we praten over geforceerd teksten memoriseren die je niet begrijpt, dan gaat die vlieger wel op, he.

31 maart 2023 om 02:07

barcalover123, Je hebt ook Joodse kampioenschappen voor die dingen. Ik ken de verzen niet, maar kende vroeger alle Joodse boeken van de bijbel de profeten etc..

31 maart 2023 om 08:12

Lierse1997 toch wel lui. Niemand wil het aantonen maar je wilt wel claimen dat het mogelijk is. Ik kan wel de claim maken dat het mogelijk is om de Koran te memoriseren met bewijs dat mensen het werkelijk doen.

31 maart 2023 om 08:14

92643 Als moslims bidden wij 5 verplichte gebeden per dag. In deze gebeden reciteren wij de Koran. Het is dan ook handig om de Koran te kunnen reciteren als je het gebed verricht. Bovendien is de Koran mondeling overgebracht om de preservatie ervan te verzekeren. Stel iedereen zou nu alle Korans in de wereld verbranden, dan hebben wij morgen de Koran weer klaar op het einde van de dag als boek.

31 maart 2023 om 08:17

Het opdringen van een denkwijze en daar niet vanaf mogen wijken is indoctrinatie. Hmm dat komt mij wel redelijk bekend voor

Niemand van ons heeft verder gesproken over geforceerd memoriseren.

Verder worden interpretaties van de Koran en de overleveringen van de profeet vrij weinig meer gedaan vandaag de dag. De interpretaties die wij gebruiken zijn de interpretaties van de metgezellen en de 2 generaties die volgde. Vandaar dat het ook geen probleem is dat modern Arabisch niet hetzelfde is als klassiek Arabisch, alhoewel iedere Arabische spreker ook klassiek Arabisch kan spreken. Maar dat terzijde.

31 maart 2023 om 10:09

Ik heb hierboven genoeg bewijzen gegeven dat er cognitief niets speciaal aan is. Verder heb ik vroeger een professor gehad die de Illias en Odyssee in het Grieks van buiten kende.

31 maart 2023 om 10:52

Mag je even vertellen waar je dat nog meer vindt, buiten religie. Het zal niet zijn wat ik hier aangeef.

Wanneer je een tekst memoriseert waarvan je de taal niet begrijpt, dan is dat geforceerd. Forceren is niet iets dat enkel extern en actief plaatsvindt. Dat gebeurt niet spontaan en automatisch.

Wanneer je beweert dat er weinig wordt gedaan aan interpretaties, dan lul je. Getuige de stromingen, maar daarnaast ook getuige de verschillende uitingen van verschillende imams en moefti's. Niet alleen vandaag de dag, maar door de eeuwen heen. Tot slot, want ik lees teveel onzin hier en dit zou ons een hele dag bezig kunnen houden: wanneer je praat over twee verschillende talen (ook al vindt een de oorsprong in de ander), dan is het onmogelijk om niet te spreken over interpretaties van taal, daar taal aan verandering onderhevig is. Een van de leukste/meest uitdagende onderdelen voor theologen.

31 maart 2023 om 11:01

Arsenalfanehv daarmee heb ik nog steeds geen bevredigend antwoord. Wat jullie belangrijk vinden is aan jullie. Ik vind dat verspilde energie en tijd. Preservatie van een Japans boek, om jouw voorbeeld maar aan te halen, heeft bijvoorbeeld net zo weinig waarde als het inhoudelijk niets toevoegt aan je leven. Maar deze discussie gaat toch richting de zin en onzin van religie. Dat lijkt me ook niet zinvol.

31 maart 2023 om 17:42

@92643, je vraagt wat de meerwaarde is van een boek van a tot z te kennen. Ondanks dat je zelf niet gelovig bent en daardoor wellicht minder kunt relateren hieraan, zal ik het proberen uit te leggen.

Aan de ene kant heb je de praktische redenen. Zo gaat het historisch gezien om het behoud en de bescherming van de Koran. Mede door het boek uit het hoofd te leren, is voorkomen dat de Koran aangepast is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Bijbel). Verder wordt van geleerden (en in mindere mate Imams) verwacht dat ze de Koran uit hun hoofd kennen. Voor Imams geldt dat ze dit kunnen ze gebruiken om te reciteren tijdens het gebed of om tijdens Koranlessen te gebruiken. Het reciteren tijdens het gebed geldt trouwens ook voor overige Moslims.

Daarnaast heb je de geloofsredenen of noem het zelfs mystieke redenen. We geloven dat het memoriseren (maar ook het lezen) van de Koran een zeer goede daad is. Verder geeft het reciteren of luisteren naar de Koran gelovigen innerlijke rust. Vooral als het gereciteerd wordt door iemand die het mooi en goed kan reciteren.

Zelf ken ik een deel uit mijn hoofd. Als ik nu terugkijk, had ik graag alles willen leren. Ben helaas op een leeftijd waarbij memoriseren niet meer zo makkelijk gaat

Als voetballer heb je natuurlijk de luxe dat je vaak moet rusten en tijd moet doden onder het reizen. Dan is het mooi om een doel te hebben ipv alleen maar zitten te netflixen en playstationnen.

Heb me vaak afgevraagd waarom maar weinig voetballers er geen studie of iets naast doen.

30 maart 2023 om 22:35



De meesten mensen doen een studie voor een beter leven/salaris. Die motivatie is er voor voetballers niet. Daarnaast is het voor vele mensen ook een leuke tijd in het studentenleven, waar je veel sociale contacten opdoet, dat ontbreekt ook gewoon voor voetballers. Er zijn maar weinig mensen die studeren omdat ze het leuk vinden / puur om kennis zonder dat het doel een carriereswitch/meer salaris, dat is bij voetballers niet anders.

30 maart 2023 om 23:54

Genoeg voetballers die ook gewoon ondernemen naast het voetbal...

Mooi dat ie dat wil. Wel jammer dat hij zich schaamt dat ie de Koran niet goed kende, is dat zo erg? Hij is voetballer.

30 maart 2023 om 22:30

@Migi, Hij is moslim, dat is belangrijker dan het zijn van een voetballer. Dat hij dan merkt dat hij qua kennis achterloopt in vergelijking met de mensen om hem heen, dan kan ik best begrijpen dat hij zich daarvoor schaamt.

30 maart 2023 om 23:15

Mja, klinkt wel begrijpelijk, toch jammer. Die gozer is wat, 25? Dan ben je praktisch een kind.

Respect voor Maza. Mooi dat er nog (jongere) mensen zijn die interesse hebben in het geloof. Is toch iets zeldzaams deze tijd waarin ook in Nederland heel veel mensen van het geloof zijn afgestapt.

En ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was maar vandaag waarin men liever atheist is e.d. zijn er toch vele zaken ontstaan die nadelig zijn voor de mens. Een ontwikkeling dat zeer averechts werkt. De mens dat de ziel niet meer voedt maar zich enkel laat leiden door zijn/haar eigen begeertes en lusten (alsof het een eigen god is). En de gevolgen zijn daar, met name in depressies e.d. wat zelfs tot zeldmoorden leidt. Dat groeit alsmaar en omdat de mens geen vangnet meer heeft zoals een geloof dat biedt in het leven valt het compleet door de mand na tegenslagen.

Men zal het moeilijk toegeven of gewoon wegwuiven maar het is zo duidelijk als wat. Daarom vind ik het mooi om dit te lezen. Een voetballer dat genoeg geld heeft, de wereld aan zijn voeten heeft maar toch zijn geloof niet vergeet. En zo heb je wel meerdere voorbeelden. Chapeau.

30 maart 2023 om 22:31

Jij hebt niet alleen een bijzondere kijk op voetbal.. mijn hemel wat een onzinnige verbanden leg jij.

30 maart 2023 om 23:00

Je reactie bevestigd mijn bovenstaande punt dus perfect! Tja. 🥱

"Men zal het moeilijk toegeven of gewoon wegwuiven."

30 maart 2023 om 23:07

Thanks voor deze lifehack. Als ik een stelling poneer gewoon er iets bij roepen als "men zal het moeilijk toegeven of gewoon wegwuiven.". Ineens is mijn stelling een feit!

30 maart 2023 om 23:09

“Ik geloof er heilig in dat de aarde een wijnfles gevuld met macaroni is. Men zal het moeilijk toegeven of gewoon wegwuiven maar het is zo duidelijk als wat”.

Exact dezelfde formulering en denkwijze, alleen een compleet belachelijke invulling gegeven. Hetgeen wat ik er mee probeer aan te tonen allerminst een bewijs is en dus geen enkel punt bevestigt.

30 maart 2023 om 23:39

Blijkbaar zijn er mensen die het met je eens zijn (gezien de duimpjes). 'Ik ken een Limburger met rugpijn, dus alle Limburgers hebben rugpijn'. In de basis bevestigt dat net zo veel.

30 maart 2023 om 22:56

Socio ik ben het eens met je dat de bevolking steeds meer schuift naar korte genot moment en lusten en bijna niks meer doet wat moeite kost maar ik denk dat het niet zo veel te maken heeft met geloof. Denk vooral dat het te maken heeft met de samenleving waar we in leven waar mensen kiezen voor de weg met de minste weerstand en waar snel resultaat de norm word en anders gooien mensen de handdoek in de ring. We leven in een verwarde wereld waar duidelijkheid het winnende antwoord moet zijn en waar we steeds meer naar grijze massa veranderen dat niet bereid is om te aan zich zelf te werken. Mensen geloven dat vrij zijn van elke vorm van verplichting en structuur gelijkstaat aan vrijheid maar in mijn inzien creëert dit juist chaos. Daarnaast lijken we de laatste jaren steeds meer over elkaar heen te vallen over wat je wel en niet mag zeggen. Je mag iemand niet vertellen dat ie obesitas heeft want dan doe je aan je aan fatshaming, je mag geen blank of donker zeggen want dan ben je aan het discrimineren op huidskleur. Als je nieuwe betekenis aan woorden gaat geven, draai je aan de waarheid. Geef die woorden op en je geeft ook de waarheid op. Geef de waarheid op en je geeft je macht op. De mensen die de woorden willen veranderen willen uiteindelijk gewoon de waarheid en hun realiteit verdraaien. Maar goed om lang verhaal kort te maken.. nee dit heeft niks met geloof te maken maar met een massa die niet meer zo goed weet welke kant ze op willen. Mijn tip? Kijk wat de massa doet en doe altijd het tegenovergestelde.

30 maart 2023 om 23:00

Correlatie is geen causaliteit Sociofan1. En waar blijkt uit dat het zo duidelijk als wat is? Want de kwaliteit van drinkwater is ook steeds beter geworden, net als de hoeveelheid praktiserende gelovigen afgenomen is... is het dan ook zo duidelijk als wat dat beter drinkwater tot meer zelfmoorden leidt?

30 maart 2023 om 23:07

Gilles Kan je best op verkijken hoor hoe goed de kwaliteit is van ons drinkwater 😜

30 maart 2023 om 23:14

Gelukkig maar... stel je voor dat de kwaliteit nog beter was. Nog meer zelfmoorden!

30 maart 2023 om 23:18

Niet iedere atheã¯st laat zich leiden door zijn eigen begeertes en lusten en ook mensen die geloven zijn depressief en plegen zelfmoord. Geloof is mooi en helpt mensen met het vinden van zingeving of betekenis en geeft een mooi raamwerk van normen en waarden, maar het is jammer dat het ook zo vaak gekoppeld wordt aan de kortzichtigheid die jij toont in jouw reactie. De meest welvarende en gelukkigste landen zijn in vrij veel gevallen relatief atheã¯stisch, terwijl de meeste arme landen relatief veel mensen hebben die zich identificeren als gelovig. Betekent dat dan dat geloven haaks staat op welvaart en vooruitgang? Zou je best een overtuigend argument voor kunnen schrijven. Of misschien hebben mensen die het slecht hebben eerder de neiging om een reden te zoeken achter het geluk en kwaad in de wereld, omdat het anders zo vreselijk willekeurig is. Overigens zijn burn-out en depressieklachten wel meer gedocumenteerd in welvarende landen. Ik denk dat dit niet zozeer te maken heeft met religie, maar meer met de pyramide van Maslow. De zin van het leven is geen eng vraagstuk als je op zoek bent naar je volgende maaltijd.Oh, en vroeger was,afhangende van hoe vroeger, vrijwel alles significant slechter. Naja behalve de lucht- en waterkwaliteit.

31 maart 2023 om 01:47

Ja, vreselijk, dat atheïsme! De schuld van veel kwaad. Konden we maar terug naar vroeger, toen we nog onze wil op konden leggen met het zwaard en mensen net zolang onderdrukten tot ze zich bekeerden tot dat waar wij in geloven!

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren