Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Vitesse dreigt uit Eredivisie gezet te worden: rechter beslist nog deze maand

Laatste update:

Vitesse is er niet in geslaagd om een akkoord te bereiken over een nieuw huurcontract met GelreDome, zo meldt de club via de officiële kanalen. De Arnhemmers hoopten tot een akkoord te komen met exploitatiemaatschappij GelreDome en stadioneigenaar Nedstede over de huurprijs, maar zijn daar niet in geslaagd. De rechter moet nu uitspraak doen in het kort geding dat Vitesse had aangespannen om zich te blijven verzekeren van Eredivisie-voetbal.

Naar verwachting volgt de uitspraak van de rechter eind februari. Op 1 maart moet Vitesse kunnen aantonen bij de KNVB dat het volgend seizoen over een stadion beschikt, anders wordt de clublicentie afgenomen. "Wij zijn sinds vrijdag 10 februari intensief in overleg met de stadioneigenaar en de exploitatiemaatschappij, met als inzet het vinden van een gepaste langetermijnoplossing voor alle partijen, waarmee Vitesse de komende jaren haar thuiswedstrijden in stadion GelreDome kan blijven spelen", laat Vitesse woensdagavond in een statement weten.

De Arnhemmers leven al jaren in onmin met de verhuurder van stadion GelreDome. "Helaas is er tot op heden (nog) geen definitief akkoord gekomen en restte er voor nu – gezien de afgelopen vrijdag door de rechtbank opgelegde deadline van deze woensdag – geen andere keuze dan de rechtbank te verzoeken om vonnis te wijzen in het door Vitesse aangespannen kort geding."

Op 19 januari maakte Vitesse bekend dat het een kort geding had aangespannen over het 'eeuwige speelrecht' van de Gelderlanders, waarbij voortzetting van het spelen in GelreDome de inzet is. Tijdens een kort geding in de rechtbank in Arnhem afgelopen vrijdag leek een akkoord tussen Vitesse en GelreDome om tot 2030 in het GelreDome te spelen nog dichtbij. "Het is één van de punten, maar we zijn er nog niet", liet algemeen directeur Pascal van Wijk vorige week weten tegenover Omroep Gelderland. Tot een overeenkomst kwam het echter niet.

Onder de huidige omstandigheden moet Vitesse het stadion per 1 oktober verlaten. Voor 1 maart moeten de Arnhemmers bij de KNVB kunnen aantonen dat ze over het hele seizoen 2023/24 een stadion hebben om in te spelen. Is dit niet het geval, wordt de clublicentie ontnomen. Vitesse sprak in een statement op 19 januari van 'onredelijke huurvoorwaarden' die ten grondslag liggen aan de opzegging van het huurcontract. Zo betaalt de club ruim 2,15 miljoen euro per seizoen om in GelreDome te kunnen spelen. "Terwijl de huurovereenkomst Vitesse zeer beperkte exploitatiemogelijkheden biedt", schreef de club toen onder meer.

Ferro maakt per direct de overstap naar Hajduk Split
Vitesse neemt tegelijkertijd afscheid van Ferro, zo wordt gemeld in een persbericht. De 25-jarige verdediger wordt sinds de zomer gehuurd van Benfica, maar kon in Arnhem totaal geen potten breken. De huurovereenkomst met Benfica wordt afgebroken. Ferro wordt per direct verkocht aan Hajduk Split, dat profiteert van de nog open Kroatische transfermarkt. Ferro speelde al eerder een half jaar op huurbasis bij Hajduk, de huidige Kroatische nummer twee.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zal uiteindelijk wel loslopen. Kwestie van kijken wie de langste heeft...

15 februari 2023 om 19:26

Nou, daar zou ik niet te zeker van zijn. Het Gelredome heeft Vitesse niet nodig, de concertorganisatie is voor het stadion de kip met de golden eieren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het voetbal - toch de oorspronkelijke functie van het stadion - de concerten in de weg zit omdat je toch rekening te houden hebt met het speelschema.

15 februari 2023 om 19:30

HijNiet!, is dat zo? Een voetbalclub neemt toch 17 wedstrijden per jaar af, minimaal. Met alles daaromheen qua omzet door 25000 man publiek. Knap als je dat tweewekelijks kan halen met optredens lijkt me.

15 februari 2023 om 19:31

Vitesse haalt natuurlijk bij lange na de 25k publiek niet, dus kan me best voorstellen dat concerten een stuk lucratiever zijn.

15 februari 2023 om 19:46

"het Gelredome heeft Vitesse niet nodig"

Natuurlijk wel. Hoeveel concerten vinden er in een jaar plaats in het Gelredome? Vijf? Tien? Vitesse heeft vorig seizoen 26 officiele thuiswedstrijden gespeeld. Dan zit het stadion natuurlijk lang niet zo vol als bij een uitverkocht concert, maar toch: het zijn wel 26 evenementen in een jaar. Ik geloof niet dat ze dat moeiteloos kunnen missen.

15 februari 2023 om 19:52

Daan, ok, dan doen we 15000. Maar dat zijn er dus gegarandeerd elke twee weken 15000. Bovenop de concerten doe er in de zomer al zijn. Wel lastig om die +/- 20 wedstrijden per jaar structureel te vervangen door concerten e.d.

15 februari 2023 om 19:57

Er mogen maar een beperkt aantal concerten per jaar in Gelredome gehouden worden in verband met de geluidsoverlast bij de omliggende wijken.

15 februari 2023 om 19:58

Ik kan je vertellen dat het Gelredome Vitesse simpelweg niet nodig heeft om aan de inkomsten te komen. Feesten als Hardbass en Qlimax zijn al genoeg om de jaarbegroting van het Gelredome rond te maken. Daarbij is er nog wel eens een Monsterjam, een bokswedstrijd en het Piratenfestijn. Met deze activiteiten vangt Nedstede/gelredome meer geld dan de wedstrijden van Vitesse. Vitesse heeft zich enorm in de vingers gesneden door de huur op te zeggen en nu op hoge pootjes proberen een deal te maken met Van de Kuit. Hij is een zakenman die geld moet verdienen en Vitesse als last ziet.

Echter zal het intrekken van de licentie niet zo'n vaart lopen. VZ moet zich wat beter inlezen in procedures rondom het intrekken van de proflicentie. Het niet hebben van een stadion is niet per definitie reden om Vitesse uit het betaald voetbal te halen. Daar is wel wat wat meer voor nodig. Het intrekken van is een laatste dreigmiddel, maar niet het eerste wat de KNVB zal doen.

15 februari 2023 om 20:11

@formus - De huur is 1,9 miljoen euro en Vitesse heeft dit jaar een gemiddelde van 13.000 (en een beetje) toeschouwers. Laten we het simpel houden en ervan uitgaan dat de exploitatie per wedstrijd gelijkwaardig is met dat van FC Twente per toeschouwer en dan zit je op zo'n 40.000 euro per wedstrijd. Da's een kleine 700.000 euro per jaar. Dat is dus wat de eigenaar van het Gelredome mis zou lopen zonder Vitesse, 2,6 miljoen euro op z'n hoogst.

Het Gelredome heeft jaarlijks meer dan 60 grootschalige evenementen en dat is exclusief vergaderingen, congressen en kleinere evenementen en feesten. Het Gelredome kan zonder Vitesse, Vitesse kan niet zonder het Gelredome. Sterker nog: In een artikel van 2012 staat dat Vitesse slechts 15 procent van de omzet van het Gelredome vertegenwoordigt. Ik denk niet dat dat in de loop der jaren meer is geworden.

15 februari 2023 om 20:35

Ja. En er zitten 365 dagen in een jaar. Het zou dus heel goed kunnen dat het stadion met 52 x do t/m zo evenementen veel meer kan verdienen.

15 februari 2023 om 20:41

@Formus 17 x per jaar dat je er geen 41.000 mensen in kwijt kan en ook niet de dagen eromheen. Die paar biertjes die gedronken worden schieten ook niet echt op hoor.

15 februari 2023 om 20:43

Dan ben ik wel benieuwd welke grootschalige evenementen, buiten de feesten om?

15 februari 2023 om 20:49

svdoo

Ik krijg even heimwee naar Hardbass door jou😂 Dat feest is er helaas niet meer dus die valt wel weg. Qlimax daarintegen levert het Gelredome wel ontzettend veel op. Ik denk dat dat feest alleen al zeker 10 wedstrijden dekt.

15 februari 2023 om 20:50

Hardbass bestaat niet meer, dus daar hebben ze niks meer aan 🤣

15 februari 2023 om 20:57

Ik denk dat gemeente Arnhem ook nog wel een vinger in de pap heeft. Als de eigenaar van het Gelredome Vitesse laat stikken, dan kan de gemeente ook ervoor zorgen dat ze geen vergunningen meer krijgen.

15 februari 2023 om 21:05

Hardbass is er inderdaad niet meer, maar daarentegen komt er bijvoorbeeld dit jaar al vier keer de Snollebollekes.en komen de Streamers eind oktober twee keer op bezoek. Evenementen die meer op zullen leveren dan een aantal wedstrijden van Vitesse. Qlimax komt dan nog eens in november en afgelopen jaar was er nog een X-Qlusive-edtiie. Allemaal feesten die meer inkomsten genereren dan Vitesse. Vitesse heeft het Gelredome nodig; niet andersom.

15 februari 2023 om 21:11

nuanceman en rest, je moet die 17 dagen elk jaar vol krijgen dan hè. Of in ieder geval dezelfde getallen. Kan je beter én die 17 wedstrijden én al die feesten ernaast doen lijkt me. Maar geen idee wat een feest oplevert voor t Gelredome. Iemand?

15 februari 2023 om 21:19

Heb t even opgezocht: dit jaar, 2023!!!, 4 concerten Snollebollekes, 3x The Streamers, 1x Burna Boy, 1x Piratenfestijn en 2x Snuffelmarkt. Denk dat Vitesse daar prima nog ergens tussen past in die (vanaf nu nog) 310 andere dagen 😂😂

15 februari 2023 om 21:29

25000 zegtie dan, dan redden ze niet eens in de maand man haha..

15 februari 2023 om 21:59

Vaste/gegarandeerde inkomsten ook belangrijk

15 februari 2023 om 22:27

@formus het gaat erom dat je die 17 weekenden niks anders kunt plannen. Concerten worden meestal in een serie van 2,3 of 4 avonden gepland en liefst in het weekend, Die ben je dan allemaal kwijt voor een voetbalwedstrijd. Daar staat een hele grote hal tegenover in Amsterdam die 365 dagen beschikbaar is. Maar goed, ik hoop voor alle partijen dat ze er uitkomen uiteraard, Paar miljoen lijkt me het risico niet waard maar we gaan het zien,

16 februari 2023 om 08:07

Dat mensen überhaupt naar nog naar Gelredome gaan voor concerten. Geluid van slecht niveau, parkeergelegenheid bedroevend en wegrijden na concert sta je minimaal een uur vast.

15 februari 2023 om 21:03

Kan de redding zijn van FCG!

Ik zou als Vitesse zijnde zelf afrekenen met de lasten van het Tijdperk Aalbers. Zeg de huur op en maak een deal met AGOVV of wie dan ook om daar te gaan spelen het komend jaar. De verhuurder zit dan in zijn maag met een voetbalstadion, dan heb je een veel sterkere onderhandelingspositie. Nu voelt de verhuurder zich sterk staan. Vitesse moet alles op alles zetten om voort te blijven bestaan. En dat kan alleen als de huidige deals niet als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen. Dus dan maar tien stappen terug. Beter dan een faillissement.

15 februari 2023 om 19:19

Je hebt verderop ook het stadion in het mooie Wageningen. Een mooie plek met historie en empathie. Mvg.

15 februari 2023 om 19:27

En totaal niet geschikt voor het spelen van ED wedstrijden.

15 februari 2023 om 19:30

Want dat is AGOVV natuurlijk wel... Vitesse zal dan toch tijdelijk ergens anders moeten spelen, en dan een eigen stadion bouwen oid, of verhuizen naar een andere stad.

15 februari 2023 om 19:31

Klaas, dacht ook aan de Wageningse Berg. Aantal jaar geleden geweest en is echt bizar wat dat uitademt. Maar niet voetbalwaardig natuurlijk. Laat staan eredivisie.

15 februari 2023 om 19:41

Mooi stadion idd , misschien krijgen ze het dan eindelijk vol!

15 februari 2023 om 19:44

Is wel flink opgeknapt de laatste jaren, actieve groep vrijwilligers. Maar nog steeds niet voldoende voor eredivisie. Helaas, want weer profvoetbal op de berg zou geweldig zijn. De tijden van Korbach laten herleven.

15 februari 2023 om 20:00

Op de Berg mag niet gevoetbald worden, of het nou geschikt is of niet. Cultureel erfgoed. Daarbij wil de gemeente Wageningen niet dat Vitesse er komt en ik vrees voor zware reuring, mocht Vitesse uiteindelijk toch op de Berg gaan spelen. Van oudsher is de relatie tussen (FC) Wageningen en Vitesse niet optimaal en vandaag de dag is er nog steeds een hoop oud zeer.

15 februari 2023 om 20:02

Laat de knvb nou maar eens opschieten om de overname goed te keuren. Dan kunnen we ook misschien tijdelijk bij de Belgische club van de nieuwe eigenaar gaan voetballen. Maar de Adelaarshorst zou ook al goed zijn. Of Utrecht, die hebben ook in Arnhem gespeeld toen ze niet in hun eigen stadion mochten spelen. Of desnoods een jaar op Papendal zonder publiek.

15 februari 2023 om 19:42

Ik weet niet hoe goed je de situatie in Apeldoorn kent, maar geloof me, dat gaat niet gebeuren...

15 februari 2023 om 20:56

Wellicht dat ik dom klink omdat de clubs "rivalen" zijn maar dat zijn inter en AC ook. Maar is het wellicht niet gewoon een idee als Vitesse, NEC en de gemeente Arnhem en Nijmen niet eens kijken om een stadion te bouwen tussen de twee steden in?

Zo bij Elst in de buurt, trein verbinding, snelweg - middle on nothing dus mochten er rellen zijn kan er niks gesloopt worden. Bedoel Vitesse heeft een stadion nodig, NEC stadion kan ook een update gebruiken plus het ligt midden in een woonwijk...

Beide clubs kunnen de kosten delen en bij het speelschrma is het makkelijk de een speelt thuis de ander uit.

15 februari 2023 om 21:13

Als je iets gaat neerzetten in Elst, krijg je te maken met de gemeente Overbetuwe, die al te vol is. Voor een stadion met een capaciteit van 15,000 is simpelweg geen ruimte. Bedenk ook dat bestemmingsplannen en dergelijke gewijzigd moeten worden, bouwvergunningen zullen moeten worden verstrekt en dan niet te vergeten de bouw zelf. Wie gaat dat betalen? Hoe wil je de constructie van de huur opzetten? NEC is bezig met het terugkopen van De Goffert, die zie ik dan niet ingaan op een idee als de jouwe.

Je noemt Internazionale en AC Milan. Klopt. Delen al jaren het stadion samen. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat de Nederlandse voetbalsupporter zich domweg niet kan gedragen. Ik denk ook niet dat de supporters van beide clubs heil zien in je idee. Theoretisch is het zeker mogelijk, maar in de praktijk gaat het voor zware problemen zorgen.

15 februari 2023 om 19:48

Vitesse is hoe dan ook machteloos. Bij Agovv kunnen dermate weinig mensen in het stadion dat het gigantisch veel omzet kost. Vitesse is juist de partij die totaal geen onderhandelingspositie heeft. De grotere stadions hebben al een club en de kleine stadions zijn niet rendabel om Vitesse op de been te houden. De stadions zonder club voldoen misschien niet aan de eisen van de Knvb.

Dat terwijl het Gelredome het prima kan hebben van al die evenementen daar. Ik denk niet dat je moet onderschatten hoeveel dat oplevert. Daar kan de huur van Vitesse niet tegenop. De verhuurder weet dat ook. Daarom staan ze ook op hun strepen.

Vitesse moet eerst terug naar een gezonde bedrijfsvoering. Dat betekent dat het moet gaan leven naar het draagvlak en op dat draagvlak een fundament moet gaan bouwen. Dat betekent dat het wat jasjes uit moet doen, maar het wordt dan ook makkelijker om aan een nieuw stadion te denken. Ik vraag me namelijk af of de rechter Vitesse ook maar op 1 grond gelijk gaat geven. Contract is contract, de eigenaar bepaalt vervolgens de prijs als dat contract afloopt.

Als een nieuw stadion tot de mogelijkheid behoorde, was er bij de verhuurder ook veel meer mogelijk geweest. Die staan er namelijk ook niet op de wachten dat er nog een relevant stadion in de streek komt waar uitgerekend de club in gaat spelen die eerst in het Gelredome gespeeld heeft. Vitesse heeft zichzelf gewoon in een heel lastig scenario gewrongen door volledig te leunen op de eigenaar. Erg jammer, maar helaas de realiteit.

15 februari 2023 om 21:01

Denk je dat het Gelredome die evenementen nog kan organiseren als de gemeente ze geen vergunningen meer geeft? Echt niet. En de gemeente wil echt wel Vitesse laten bestaan.

15 februari 2023 om 21:13

@nijogeth - De gemeente gaat natuurlijk niet lopen sjoemelen met het niet vergeven van vergunningen om Vitesse te helpen. De gemeente is meer gebaat bij het Gelredome en alles wat daarbij komt kijken dan Vitesse dat al geen geweldige verstandshouding heeft met Arnhem. Natuurlijk zal de gemeente willen zien dat Vitesse blijft bestaan en in de Eredivisie actief blijft, maar voor eventuele vergunningen zijn regels. Als de gemeente het zo gaat spelen, zal je iedereen gelijk moeten behandelen om niet heel veel rechtszaken aan je broek te krijgen. Dat zal dus niet gaan gebeuren.

15 februari 2023 om 21:14

@hangover96 - Maar wie gaat dat stadion bekostigen dan? Vitesse heeft niets, de gemeente gaat daar absoluut niet aan beginnen en voor investeerders en banken is het een te groot risico. Vitesse heeft immers alleen een relatief nieuw trainingscomplex als onderpand en zelfs een klein stadion is heel wat meer waard.

16 februari 2023 om 16:15

Nijogeth

"denk je dat het Gelredome die evenementen nog kan organiseren als de gemeente ze geen vergunningen meer geeft? "

Aangezien de overheid, anders dan mensen, zich niet kleinzerig en kinderachtig mag gedragen en daarnaast alle besluiten deugdelijke moet motiveren zal een rechter, of uiteindelijk de Raad van State, het weigeren van een vergunning om redenen van 'ja jullie pakken ons Vitesse aan, dus wij nu jullie' vernietigen.

Nee, zó werken die dingen dus niet.
Als de gemeente wil dat Vitesse voort bestaat, dan zullen we dat op een andere manier vorm moeten geven.

16 februari 2023 om 16:21

Hangover

"alternatief is om een nieuw kleiner stadion te bouwen dat wel betaalbaar is, maar dat is iets wat voor Gelredome niet zo wenselijk is,"

Een nieuw stadion bouwen terwijl er al een multifunctioneel ding staat dat prima als voetbalstadion fungeert volgens mij lijkt mij in alle gevallen en omstandigheden een ongans en slecht plan. Bovendien, wie moet dat in godsnaam gaan betalen momenteel? Grondstoffen- en materiaal prijzen op zijn hoogste ooit, arbeid ook. Een klein stadionnetje gaat dus al heel snel 200 miljoen kosten. Vitesse heeft dat geld sowieso niet. En de gemeente ook niet. En kijk even naar hoe dat rond Fyenoord is gegaan. Dat betekent dus dat er altijd een externe eigenaar komt, en Vitesse dus nog steeds geen eigen stadion heeft.

Nieuwbouw is geen optie. Nu niet, nooit niet. Vitesse zal er uiteindelijk met de verhuurder van Gelredome uit moeten komen vrees ik. En dat is een eerste klas zakkenwasser. Dus succes daarmee.

15 februari 2023 om 20:59

Ik denk dat de enige reële optie als leegstaand stadion waar Eredivisie voetbal mogelijk is, dat dat de Langeleegte in Veendam is. Dat wordt ook helemaal niet gebruikt. Het is echter wel een hele lange reis om te maken.

15 februari 2023 om 21:08

Of je zou het stadion van RBC moeten pakken en in combinatie met de KNVB een schema weten te maken waar ze afwisselen. Kan overigens ook met NEC, Den Bosch en weet ik wat er allemaal in de buurt zit.

15 februari 2023 om 21:15

En dan? In een stadion spelen waar je nog niet de helft van de supporters binnen kunt laten? Dat is helemaal niet rendabel.

15 februari 2023 om 21:53

Geen eredivisie spelen is nog minder rendabel. Als je de kostprijs eruit krijgt is nog altijd beter dan dat het je miljoenen kost, zoals het Gelredome. 2 miljoen per jaar zou prima zijn als je zelf de inkomsten van de wedstrijddag krijgt, maar ze krijgen nu alleen maar kaartverkoop en verder niets.

16 februari 2023 om 02:19

@Sirius - voor zover er überhaupt fans meereizen voor een 'thuiswedstrijd' in Veendam of Roosendaal.

17 februari 2023 om 15:07

@nijogeth - Zo werkt dat helaas niet. Als Vitesse maar 4000 tot 6000 mensen binnen kan laten (en dat is dan inclusief uitvak), krimpt de omzet van Vitesse zo'n 2 tot 4 keer. Als je ook kijkt hoe moeizaam het gaat en hoe snel je dan van grootverdieners af moet, ben je als club rijp voor de Keuken Kampioen Divisie. Dan is zo'n 2,5 miljoen euro per jaar (da's inclusief het geld dat het Gelredome omzet aan consumpties bij thuiswedstrijden) een veel betere optie. Het zal hoe dan ook het Gelredome gaan worden. De vraag is vooral of Vitesse er nog een wat betere deal uit weet te halen.

18 februari 2023 om 02:22

Maar nogmaals, is dat erger dan volgend jaar geen eredivisie spelen?

15 februari 2023 om 21:31

Ik hoorde dat Papendal ook nog een optie was, ergens klinkt het ook logisch om hier een stadion neer te zetten die ook gebruikt kan worden bij bijvoorbeeld atletiekevenement. De ligging van Papendal is ook goed. Persoonlijk ben ik alleen geen fan van een atletiekbaan om een voetbalveld heen maar toch.. nood breekt wetten.

16 februari 2023 om 07:12

Het veld met tribune van Vitesse ligt ook niet bij de atletiekbaan. Er ligt al een prachtige hoofdtribune met kleedkamers en kantoren. Nog vergunningen krijgen om 3 tribunes bij te bouwen: klaar!

Er zal snel gehandeld moeten worden in Arnhem.. Je hebt daar in de buurt mooie stadions in Doetinchem, Nijmegen, Wageningen en Apeldoorn. Verschillende opties die haalbaar kunnen zijn als tijdelijk inkomen. Hopelijk blijft Vitesse behouden voor de Eredivisie, want het is een club met karakter en een rijke historie. Mvg.

15 februari 2023 om 19:26

De Wageningse Berg en Berg en Bos in Apeldoorn zijn beide totaal ongeschikt om ED wedstrijden te spelen. Vraag me af of NEC en/of De Graafschap bereid zijn om Vitesse het hele seizoen in hun stadion te laten spelen. Ze spelen beide op natuurgras. En als je in sommige stadions al de staat van het veld ziet met gemiddeld 1 wedstrijd in 2 weken dan kan ik me niet voorstellen dat deze 2 clubs goede velden over hebben als er elke week minimaal 1 wedstrijd is.

Wat ik niet in het bericht terug kan vinden, wordt Vitesse direct na 1 maart uit de competitie gezet als ze geen speellocatie kunnen aangeven? Dat suggereert de titel namelijk wel.

15 februari 2023 om 19:28

PaulR

In een eerder artikel hier en in De Telegraaf stond er dat hun licentie ingetrokken wordt, wat zou betekenen dat ze per volgend seizoen geen Eredivisie meer mogen spelen.

15 februari 2023 om 19:28

Zou je het risico willen lopen in Nijmegen of Doetinchem? Ze kunnen elkaar al niet luchten op afstand, laat staan in de stad van een rivaal

15 februari 2023 om 19:28

Toch maar nog een keer lezen, Paul:

"Onder de huidige omstandigheden moet Vitesse het stadion per 1 oktober verlaten. Voor 1 maart moeten de Arnhemmers de KNVB kunnen aantonen dat ze over het hele seizoen 2023/24 een stadion hebben om in te spelen. Is dit niet het geval, wordt de clublicentie ontnomen."

Lijkt me toch niet moeilijk om te herleiden dat dit vanaf 2023/24 zou zijn.

15 februari 2023 om 19:46

Zoals ik al zei, de titel suggereert dat Vitesse direct uit de competitie gezet gaat worden.

15 februari 2023 om 19:48

Bij ons (nec) lijkt me geen optie , dit gaat helaas een hoop problemen opleveren

15 februari 2023 om 19:55

De stadions moeten ook nog aan de regels van de KNVB voldoen en bovendien moet het rendabel zijn. In Apeldoorn passen zo'n 3200 mensen, in Doetinchem en Nijmegen zitten al clubs en met name die laatste valt door de vijandigheid al af, terwijl Wageningen momenteel niet geschikt is voor Eredivisie-voetbal en bovendien slechts 6000 plekken herbergt. Voor een club die gemiddeld 13.000 toeschouwers per thuiswedstrijd trekt, is dat gewoon niet te doen.

Dat was toch een satelliet-club van Chelsea, dat Vitesse? Dan kan Boehly vast wel een paar miljard over de toonbank schuiven om ze te redden.

15 februari 2023 om 19:26

Je loopt een klein beetje achter in tijd. Denk al een jaar of 4 geen speler meer van Chelsea. Musonda was denk ik de laatste

15 februari 2023 om 19:37

Ah, okay. Excuses, ik volg de eredivisie niet, dus ik dacht dat ooit gehoord te hebben van die connectie

15 februari 2023 om 20:15

Wel benieuwd hoe die 130 miljoen schuld nu is kwijtgescholden en wie dat dan gedaan heeft…

15 februari 2023 om 20:36

Klopt, ze zijn tegenwoordig een satelliet-club van Patro Eisden.

Ik vraag me oprecht af hoe dit soort onderhandelingen gaan. Zou ook niet aan mij besteed zijn. Je gaat met elkaar om de tafel, en je wil of je wil niet. Als je niet wil, ben je snel klaar. Als je wel wil, leg je voorwaarden op tafel en ga door. Moet hier dan serieus dagen al dan niet maandenlang over gesproken worden? Als de verhuurder zijn huur niet wil verlagen, dan ga je als club verder kijken. Misschien wachten ze allebei op het laatste moment? Een van de 2 zal dan toe moeten geven. En ik weet vrij zeker dat beide partijen op dit moment al weten hoe ver ze willen gaan.

Lijkt me als bedrijf ontzettend lastig om zo met de hakken in het zand te gaan tegen een voetbalclub. Fans denken vaak dat invloed kunnen uitoefenen.

15 februari 2023 om 19:59

Dat zouden ze natuurlijk niet doen als ze niet een hele sterke onderhandelingspositie hadden. Vitesse kan nergens heen, de gemeente gaat niet helpen met een nieuw stadion en Vitesse heeft per se snel een stadion nodig. Je praat hier over 1,9 miljoen euro per jaar aan huur en de exploitatie van het stadion rond de wedstrijden. Dat gaat de verhuurder niet opgeven als de tegenpartij (vitesse in dit geval) een onderhandelingspositie had gehad.

Verschrikkelijk voor de Vitesse supporters maar ik vind het nog steeds vreemd dat Vitesse zelf de huur opzegt en later gaat eisen dat ze eeuwige speelrecht hebben.
Hoor veel over stadions van AGOVV of Wageningen maar die zitten niet op Vitesse te wachten.
De Goffert is al helemaal geen optie omdat er idioten bij NEC en Vitesse lopen die de confrontatie niet uit de weg gaan.
Vitesse is altijd een rommelige club geweest en zijn regelmatig in de problemen gekomen en altijd kwam het goed.
Zal nu ook wel gebeuren

15 februari 2023 om 20:02

Mua, de enige mogelijkheid is denk ik toch akkoord gaan met de voorwaarden van de verhuurder van het Gelredome. Uitwijken heeft door een gebrek aan capaciteit en opties totaal geen zin en iedereen weet ook dat Vitesse het echt niet op de licentie aan laat komen. Als de rechter de verhuurder gelijk geeft (grote kans), gaan ze ongetwijfeld met de verhuurder om de tafel om vervolgens overstag te gaan. Een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet. Bij alle andere opties moet Vitesse nog meer jasjes uit doen dan als ze in het Gelredome zouden blijven.

15 februari 2023 om 20:09

Als ze de huur niet hadden opgezegd, werd de huur automatisch met 20 jaar verlengd onder de huidige voorwaarden.

15 februari 2023 om 20:39

Volgens mij is de burgemeester van de stad waar de wedstrijden worden gespeeld dan ook verantwoordelijk voor de openbare orde. Met andere woorden, de veligheid, politie inzet etc etc. Kost die stad dan ook handen vol met geld. En dat dan voor een club uit een andere stad. Ik denk dat dit, behalve de rivaliteit met andere clubs, ook een belangrijke reden is dat ze niet kunnen uitwijken naar andere steden.

15 februari 2023 om 21:55

Men kon niet zomaar verlengen, dat kostte de club teveel geld op het moment dat de club aan het bezuinigen is. Ging men akkoord, dan kon de club wel eens failliet gaan door die zware lasten.

Ik vind alles best, zolang ze maar niet naar de Wageningse Berg komen. Laat ze maar mooi weg blijven

Zal wel loslopen maar laat je niet gijzelen met een huur stadion. Ga anders even bij Feyenoord info halen over hoe je wel je eigen stadion kunt realiseren. Lessons learned.

Misschien moet de boel maar klappen. Daarna proberen op eigen kracht, met eigen spelers weer terug te komen, al duurt het 20 jaar. Dan heb je wel weer een eigen ziel en iets om trots op te zijn…

15 februari 2023 om 20:03

En dan? Dan moet er nog steeds een stadion komen als ze er weer bovenop zouden komen.

Wat ik me afvraag is mogen ze wel in de kkd spelen of word hun hele knvb licentie ingetrokken en mogen ze helemaal niet meer spelen?

15 februari 2023 om 21:12

Zonder licentie ben je geen profclub en dus ook geen kkd.

De Berg in Wageningen is geen optie, de Goffert is simpelweg geen optie, ik denk dat De Graafschap ook geen optie is. De enige reële optie is misschien de Adelaarshorst, ook gezien de goede verstandhouding tussen die twee. Echter, zoals boven al aangegeven, een natuurgrasveld zal het zwaar te verduren krijgen als er meerdere malen per week intensief gevoetbald word door twee Eredivisieclubs, er van uit gaande dat beide teams zich handhaven.
Vitesse is gewoon dom geweest door de huur op te zeggen. Deze rechtszaak getuigt ook niet echt van goede bedrijfsvoering. Vitesse roept over een eeuwig durend speelrecht, wat echter bij de verkoop van het Gelredome in 2003 door de gemeente afgenomen is als voorwaarde om Vitesse overeind te houden. Dit zal vast en zeker ergens wel op papier staan. Beide partijen houden echter vast aan hun koppigheid. Vitesse over het speelrecht, Nedstede over de huursom. Als Vitesse nou kan aantonen dat contractueel inderdaad is vastgelegd dat zij een eeuwig durend speelrecht hebben, is er niks aan de hand en zal er een oplossing moeten komen. Ik neem dat Nedstede daar juridisch gezien niet veel aan kan doen, maar zij zitten dan weer in de positie dat zij een huursom willen hebben, waar Vitesse dan weer niet aan wil/kan voldoen.

Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen, dat Vitesse uit het betaald voetbal word gezet. Zelfs niet als NEC-supporter, al zou het wel gerechtigheid zijn na al die jaren van wanbeleid en onzekerheid. Mocht Vitesse blijven bestaan, hoop ik wel dat zij lering trekken uit de domme en onnodige fouten die zij als bedrijf gemaakt hebben.

Waarom gaat iedereen al uit van een uitspraak in het nadeel van Vitesse? Misschien oordeelt de rechter wel dat ze minstens tot en met 23/24 in het Gelredome moeten blijven kunnen spelen, zodat ze tijd hebben om een ander onderkomen te zoeken. Er zijn wel gekkere uitspraken geweest in huurkwesties. Hiermee doel ik niet per se op sportaccommodaties.

15 februari 2023 om 20:46

Ze hebben de huur al een hele tijd geleden opgezegd misschien toen al gelijk moeten gaan zoeken? En niet pas op laatste moment dus tijd zat voor gehad.

15 februari 2023 om 21:22

Omdat Vitesse ondanks een al dan niet gemaakte afspraak over een eeuwig durend speelrecht (al is het sowieso de vraag of die regel uberhaupt nog van toepassing is door later gemaakte afspraken) zelf de huur heeft opgezegd en wettelijk gezien dus zelf die regel anders wil interpreteren. Het is niet Vitesse die de prijs bepaalt, maar de eigenaar van het stadion. In ieder geval, dat is mijn mening.

Uiteindelijk zullen de partijen er wel uitkomen. Uiteindelijk zorgt Vitesse toch voor omzet, terwijl Vitesse weinig andere mogelijkheden heeft. Mijn gok is dat Vitesse eerst hoopt op de rechter (laatste andere mogelijkheid) en daarna met de verhuurder om de tafel gaat. Dan denk ik dat de eigenaar een beetje water bij de wijn doet en Vitesse onder iets gunstigere voorwaarden in het Gelredome kan blijven spelen.

Het Gelredome is toch ook als een last boven het hoofd van Vitesse. Het stadion, gebouwd vanwege Euro2000, is simpelweg veel te groot voor Vitesse.

Nederland is niet heel groot en er liggen nu eenmaal overal veel clubs in een relatief klein gebied, maar de capaciteit van het Gelredome wordt nog niet eens voor de helft benut door Vitesse. Het is geen gezicht en wellicht kunnen ze deze situatie gebruiken om eens verder te kijken dan die lelijke megalonane, sfeerloze schoenendoos.

De oplossing is makkelijk. Als ze nou het veld naar buiten rollen met dat mooie systeem, dan kunnen ze blijven voetballen. En binnen het gelredome kunnen er concerten gegeven worden of wat dan ook. Win win zeg ik ✌

De Kuip (de eigenaar wel te verstaan) zit in zwaar weer. die zullen geen nee zeggen tegen wat extra inkomsten

Natuurlijk is 1,9 miljoen per jaar een heleboel geld, maar ze spelen dan wel in een gemoderniseerd stadion dat plaats biedt aan ongeveer 25.000 mensen. Je mag het niet vergelijken met de topclubs, maar een schijntje tegenover Ajax ( 10 miljoen per jaar ) en Feyenoord ( 4,5 miljoen per jaar ) Ik denk dat het eerlijker is te vergelijken met een FC Groningen ( 2 miljoen per jaar ) FC Utrecht ( 1,4 miljoen per jaar ) en Heerenveen ( 2,3 miljoen per jaar ). Dan blijkt het bedrag toch redelijk vergelijkbaar en denk ik dat Vitesse helemaal niet zoveel recht tot klagen heeft. Ook als je de stadion met elkaar gaat vergelijken.

Wat dat betreft hebben een Az, PSV en FC Twente het beter voor elkaar met een stadion in eigen beheer. Al betaald PSV nog 1 miljoen per jaar voor de grond onder het stadion en betaald FC Twente nog 2,5 miljoen aan aflossong en hypotheek per jaar ( wel 6 miljoen aan inkomsten uit bier en broodjes beenham per jaar )

Verder is het natuurlijk wel raar dat als je zelf je huur opzegt, je wel denkt er te mogen blijven spelen. Laat alle mensen met een huurhuis dat ook eens proberen, ik denk dat ze geen schijn van kans hebben. Zal wel uit gaan draaien dat er op het allerlaatste moment een akkoord zal komen voor ongeveer 1,7 a 1,8 miljoen per jaar. Is Vitesse wel een heleboel goodwill kwijt bij de verhuurder en ook een heleboel advocaat kosten kwijt.

17 februari 2023 om 15:12

Wel met de kanttekening dat Vitesse bijna 0 euro aan exploitatie verdient. De opbrengst uit drank en eten gaat bijna volledig naar de eigenaar van het Gelredome. Dan praat je al vrij snel over zo'n 4 ton per jaar. Die eigenaar van het Gelredome is natuurlijk wel een gigantische pannenkoek door zich zo op te stellen, maar Vitesse heeft dit ook wel over zichzelf afgeroepen. Die hadden nu het toonbeeld van stabiliteit kunnen zijn als al dat geld goed uitgegeven was. Die hebben in principe gewoon 150 miljoen euro verdampt in 10 jaar tijd als je kijkt waar de club nu staat.

Vitesse verdient ook helemaal niks aan de horeca tijdens wedstrijden, nog geen 7% mogen ze bijschrijven over het totaal verkochte bier en vette happen.
Proberen er uit te komen nu, tegelijk alvast lijnen uitgooien om elders een kleiner en vooral gezelliger stadion te kunnen bouwen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren