Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Basten vindt reactie onzin: ‘Van Dijk maakt geluid, maar zegt niets’

Laatste update:

Marco van Basten is het oneens met de repliek van Virgil van Dijk. De oud-wereldspits kreeg van de aanvoerder van Oranje te horen dat hij 'het team op de best mogelijke manier leidt'. "Maar hij neemt geen leiding, hij regelt toch niets in het team? Hij zet de lijnen toch niet uit, hij zet de mensen toch niet neer? Dat is precies wat hij dus niet doet", aldus Van Basten.

De oud-bondscoach was direct na het optreden van Van Dijk tegen Ecuador (1-1) behoorlijk kritisch op diens leiderschapskwaliteiten. Van Basten verwacht dat Van Dijk veel verantwoordelijkheid neemt, maar de verdediger zelf is het daar totaal mee oneens. "Hij is volgens mij nooit positief, dus wat moet je er dan mee?", zei Van Dijk vrijdagavond in een reactie in de mixed zone.

Van Basten gaat in Studio WK 22 vervolgens weer in op de reactie van Van Dijk. "Het is weinig zelfkritisch", zegt de oud-wereldvoetballer van het jaar. "Hij maakt wel geluid, maar hij zegt niets. Dat is wat hij in het veld doet. Dat is mijn mening. Dat je in de kleedkamer of bij het eten wat zegt... Het gaat erom dat hij in het veld de lijnen moet uitzetten en leiding geeft. Dát is belangrijk. Daarvoor heb je een aanvoerdersband. En dat zie ik niet."

De passes van Van Dijk tegen Ecuador: groen kwam aan, rood niet.

Het gaat Van Basten met name om Van Dijks spel in balbezit. In de talkshow wordt een illustratie getoond van de passes die de verdediger van Liverpool gaf tegen Ecuador: vrijwel alleen breedtepassjes naar zijn medeverdedigers, zoals Van Basten in zijn eerste kritische noot al zei. Opvallend is ook dat de lange passes van Van Dijk bijna allemaal mislukten.

"In verdedigend opzicht is het een heel goede, betrouwbare speler. Hij kan geweldig koppen, hij is snel", benadrukt Van Basten. "Ik twijfel niet aan zijn kwaliteiten, maar wel aan zijn leiderschapskwaliteiten. Louis van Gaal is er buiten het veld, maar in het veld gebeurt er nada. Er is er niet één die opstaat en zegt: je moet doorschuiven, je moet meekomen. Als je na de wedstrijd aan Memphis en Van Dijk vraagt hoe het zit, dan zeggen ze: 'Ik weet het niet.'"

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik ben het niet vaak eens met Marco. Maar hier slaat hij toch de spijker op de kop.

26 november 2022 om 00:58

Wat een vreselijke narcist is deze Marco van Blabla. Deze “analist” die vindt dat Guus Til in de basis hoort van Oranje, Klaassen er altijd in wil hebben en voorheen Van de Beek Oranje in probeerde te kletsen, vindt dat soort spelers top maar jongens als Memphis, Ziyech, Neymar, Brobbey, Simons, en nu Virgil van Dijk, volgens velen in Engeland die hem dagelijks of wekelijks volgen een van de allerbeste CV’s ooit, vindt hij allemaal niks… Deze oud “bondscoach” vond destijds ook Nicky Hofs een betere voetballer dan Clarence Seedorf… Ach, zoek de verschillen. Walgelijke man.

26 november 2022 om 01:36

@jantje: Virgil 1 van de beste ooit? Hahaha nooit! Maldini, Barseri, Nesta, Chiellini en ik kan er nog een tig noemen, gooien alles wat ze maar hebben om een doelpunt te voorkomen. v Dijk heeft die killer instinct gewoon niet. Fantastische speler, maar zal never bij de beste ooit horen.

26 november 2022 om 07:32

Ach ja hij schoot wel NL naar hun enige prijs tot nu toe. Het begint allemaal bij het begrijpen van zijn boodschap bij zijn idee van voetbal spelen.

26 november 2022 om 08:13

Hoe bedoel je "analist"?! Er is toch geen speld tussen de krijgen, inhoudelijk? Ook jouw hele betoog - net als de non-inhoudelijke reactie van "aanvoerder" van Dijk- stelt er ook niks tegenover. Plus, hij is wel wereldvoetballer geweest. Maar hij is vast een "hater"? Gebrek aan zelfreflectie behoud je van leren, teken van gebrek aan intelligentie. Jammer

26 november 2022 om 09:43

Volgens mij onderbouwd van Basten het prima en onderschrijven de statistieken het ook. En wat zegt hij nou eigenlijk verkeerd? Je kan het negatief opvatten of wat aannemen en leren van de beste man. Het is niet zo dat Marco er geen verstand van heeft. Ik zou als ik van Dijk was mijn wedstrijdje opnieuw analyseren en dan nog eens terugkomen op het verhaal van van Basten. En zijn tere zieltje thuis laten.

26 november 2022 om 10:13

"Gebrek aan zelfreflectie behoud je van leren, teken van gebrek aan intelligentie. Jammer".

Mooi hoe je bondig het probleem van onze samenleving bloot kan leggen. Complimenten.

26 november 2022 om 14:00

Je hebt geen idee wat Van de Beek voor type speler was voordat Ten Hag hem in een soort Klaassen en Til veranderde.

26 november 2022 om 01:10

Eens met Marco. Als Jeroen Stekelenburg vervolgens probeert uit te leggen waarom hij de leider is, zegt die: "omdat die de band draagt, bij NL en Liverpool". Haha, dus hij is de leider omdat die de band draagt, ipv dat hij de band draagt omdat die een (natuurlijke) leider is. Zit toch een heel verschil is. Dat terzijde, Virgil zal vast leiderschaps kwaliteiten en/of persoonlijkheid hebben, maar ik ben het wel met Marco eens dat hij niet de leider in het veld is die de lijnen uitzet. In Italië hebben ze daar een term voor: "technische leider", degene die op basis van zn prestaties in het veld automatisch de leider van het team is. En dat hoeft dan niet perse een heel spraakzaam iemand te zijn, maar hij spreekt met zn voeten. Dat zou bij NL Frenkie zijn. Bij Denemarken iemand zoals Eriksen bijvoorveeld. Bij Chelsea iemand zoals Mount. Misschien moet Frenkie wel aanvoerder van Nederland worden, de enige die nog een beetje overeind blijft.

26 november 2022 om 03:48

Dan ziet Louis Noppert waarschijnlijk als de huidige natuurlijke leider en geeft hij hem de band.

26 november 2022 om 07:37

Ik vind Jeroen heel erg slecht.

26 november 2022 om 09:08

@Bart van der Veen: we maken allemaal fouten.

26 november 2022 om 08:54

Van Dijk kan sowieso niet tegen kritiek. Goede verdediger maar voor de rest mister nobody. Ben benieuwd wat Koeman gaat doen. Terug vallen op van Dijk, Depay en Wijnaldum of opnieuw gaan bouwen met Simos, Gakpo, Timber en Brobbey.

26 november 2022 om 09:24

Wijnaldum, dat zou nou ECHT een goede technische leider zijn voor het Nederlands elftal. Sierlijke voetballer, levert altijd, internationale allure. Stom van Van Gaal om hem niet mee te nemen.

26 november 2022 om 09:53

Wel lastig voetballen met een gebroken been

28 november 2022 om 09:13

Haha dat is waar. Maar ik bedoelde niet om hem mee te nemen naar dit WK, maar het is zonde dat Van Gaal hem niet heeft meegenomen in het proces naar het WK toe.

Het is zo makkelijk om als analist (in de praktijk nooit analist, maar meer meninggever) je gelijk te halen, zodra een voetballer reageert. Aanvoerder van Oranje en Liverpool, maar Van Basten ziet de leiderschapskwaliteiten niet. En als deze aanvoerder het dan oneens is met die stelling is hij degene die niet zelfkritisch is...

26 november 2022 om 00:01

Ben het met je eens dat vrij makkelijk is, maar deze wedstrijden vond ik Virgil ook niet de leider die hij vorig jaar bij Liverpool bv wel is. Hield zelf het tempo laag, ging de duels niet aan en weinig coaching richting zijn medespelers (zover te zien)

26 november 2022 om 10:11

Maximus2702. Ook bij Liverpool zien we niet de van Dijk die hij voor zijn blessure was. De laatste wedstrijden van Liverpool kon hij ook geen indruk maken maar wel wijzen naar anderen.

26 november 2022 om 00:11

Van Basten heeft 100% gelijk. Daar hoef je geen analist voor te zijn, maar gewoon de wedstrijden voor te kijken. Zo moeilijk is dat toch niet

26 november 2022 om 00:19

Ja en als hij meehelpt in de opbouw en er een fout in maakt moet hij zich bezig houden met basistaak verdedigen zeker. Analisten zitten alleen om programma's te vullen en met de waan van de dag mee te waaien. Marco van Basten is daarop geen uitzondering.

26 november 2022 om 00:29

Dat is idd de taak van analisten. Ongeveer hetzelfde als de taak van weermannen om het weer te presenteren. Wat is nou eigenlijk je punt?

26 november 2022 om 00:50

Dat weermannen niet zomaar wat roepen omdat het van ze verlangd wordt, je mag van mensen die van voetbal hun werk maken wel meer te melden hebben dan wat cliches die nergens op gestaafd zijn

26 november 2022 om 00:56

Ik denk dat de gemiddelde weerman er vaker naast zit dan de voetbal analist. Om maar te zwijgen over MVB. Oke, hij legt de lat soms enorm hoog, en qua spelregels veranderen ben ik het niet vaak met hem eens....
Maar hij roept nooit clichés die nergens op gebaseerd zijn. Dus nogmaals, wat is je punt?

26 november 2022 om 01:42

@gofcte: Wat is precies je punt? v Dijk benoemde het al na de wedstrijd: team miste de drive om te winnen. Dat ziet hij inderdaad goed, maar waarom spreekt hij het niet uit tijdens een wedstrijd? Iemand met zijn status kan best mensen op scherp zetten. Dat mist hij, de grinta overbrengen en het team motiveren. Echt als ik hem tijdens een wedstrijd zie, jongen heeft alles: charme, lengte, intelligentie, coachende kwaliteiten.. maar mist gewoon de leiderschapskwaliteiten die we bijv. met v Bommel hadden.

26 november 2022 om 08:02

Boeijen wie gelijk heeft. Beiden hebben gelijk. Van basten met kritiek en van dijk die er zo vlak na de wedstrijd nog niets mee kan.
De media creeert deze over en weer shit. Laat de meningen van analisten in de studio en op tv....het is een show!
En laat de voetballers praten over hun wedstrijd.
Zo creeer je gewoon soap shit, rtl boulevard.
Geloof me, dit gaat de jongens in Qatar niey helpen, dit werkt frustrerend en energie vretend.
En wij maar smullen en reageren op deze verhaaltjes. Slechte zaak, de voedingsbodem en draagvlak voor media om hiermee door te gaan.

26 november 2022 om 00:13

Sinds wanneer is Van Dijk aanvoerder van Liverpool? Ook bij Liverpool is hij ontzettend irritant. Elke keer zeiken op zijn medespelers en wijzen wanneer hij zelf fouten maakt.

26 november 2022 om 00:30

Aan de andere kant is dit wel een analist die op hoog niveau heeft gespeeld. Die aan der lijve heeft ondervonden wat er in het veld van je wordt verwacht.
Wat verwacht van Dijk dan dat de analisten hun werk doen in het veld ?

26 november 2022 om 00:31

Hahah, je zet het hier net neer of Van Dijk de grote meneer is en Marco er niks van begrijpt.

Laatstgenoemde heeft 24 prijzen gewonnen, waarvan een EK. En is drievoudig winnaar van de Ballon D'or. Maar mee, die zal wel geen kijk hebben op het spelletje😂😂😂

26 november 2022 om 00:53

Nee, ik zeg dat Marco onzin praat omdat Van Dijk allang heeft bewezen leiderschapskwaliteiten te hebben. En als een prijzenkast als die van Van Basten maakt niet dat hij meer gelijk heeft.

26 november 2022 om 07:50

Die laat hij niet zien dan. Ik vind het erger dat hij die gozer gewoon op goal laat schieten .

26 november 2022 om 09:11

Van Basten was een briljante voetballer maar toont wel aan dat een goede voetballer niet direct een goede analist is. Want hij begrijpt inderdaad weinig van het spelletje.

26 november 2022 om 03:23

“Makkelijk als analist” maar het klopt toch wat Marco zegt?
Of mag je geen kritiek geven op Virgil omdat hij Virgil is?
Mag je alleen complimenten geven als ze het goed doen?

26 november 2022 om 03:29

“Makkelijk als analist” maar het klopt toch wat Marco zegt?
Of mag je geen kritiek geven op Virgil omdat hij Virgil is?
Mag je alleen complimenten geven als ze het goed doen?

26 november 2022 om 07:23

Vermoedelijk begrijp jij niet wat v.Basten zegt. Je kan honderd aanvoerdersbandjes dragen maar dat wil niet zeggen dat je in het veld de lijnen uit zet
Op dit moment doet v.Dijk dat ook niet naar behoren. Sowieso is zelfreflectie echt ver te zoeken in dit elftal.

Valt me op dat Van Dijk vrijwel nooit het duel aangaat, toch een van de basisdingen m.b.t. verdedigen.

26 november 2022 om 00:35

Als je het duel niet aangaat, kan je het duel ook niet verliezen 😜

26 november 2022 om 01:22

West Side!!

26 november 2022 om 01:58

Hier wil ik hem wel verdedigen (pun intented). Bij Liverpool spelen ze hoger en Virgil het slit. Bij een uitbraak van de tegenoartij is hij de laatste horde en blijft hij naar de bal kijken en wacht het moment vd aanvaller af om te handelen. Daar is hij een meester in en wint hij 99/100 duels. Zelfs tegen mbappe. Nu is het voor hem lastiger omdat hij eerder moet ingrijpen

26 november 2022 om 07:52

Moet hij ook kunnen toch

Moeten gewoon toegeven dat het 5-3-2 systeem ons totaal niet ligt. De Ligt is totaal onwennig, De Vrij speelt het bij zijn club (maar krijgt geen kans) en Van Dijk is ook gewoon zoekende. Gewoon 4-3-3 spelen want van voren is er totaal geen vastigheid en stootkracht. Hebben het geprobeerd met 5-3-2 of 3-5-2 maar het zit er echt niet in. 4-3-3 is zoveel makkelijker en meer recht voor je raap, vooral voor Nederlandse voetballers. Het is allemaal zo geforceerd

26 november 2022 om 00:06

Blind moet spelen, dus vandaar 5-3-2 waarschijnlijk. De andere spelers beheersen de 4-3-3 namelijk prima

26 november 2022 om 00:06

Amen, ik erger me echt kapot aan het systeem. Tegen een sterkere tegenstander valt er misschien nog wat voor te zeggen, maar in deze poule slaat het helemaal nergens op.

Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat Weghorst de voorkeur boven De Jong krijgt en De Ligt in eerste instantie boven Timber die op zijn beurt de voorkeur boven De Vrij krijgt. Blind boven Malacia verkiezen is ook onzin en Danjuma thuis laten zorgt ook voor aanzienlijk minder opties voorin.

Van Gaal is te oud en klaar, ik ben klaar met coaches die niet verder dan de eredivisie en voornamelijk Ajax kijken.

26 november 2022 om 08:42

Dus een 4-3-3 spelen in de groepsfase en dan een compleet ander system spelen, omdat we een zwaardere tegenstander hebben en dat is dan onwennig. Het is nooit goed in Nederland, valt mij op dat het altijd negatief is. Je speelt gelijk tegen een team wat gewoon beter was en betere intensiteit heeft. Dit is precies wat van Gaal constant zegt dat het team wint van de individuen. Ecuador wint in de kwalificatie van meerdere grote teams, alla Brazilië. We spelen tegen Senegal een redelijke wedstrijd ( de nummer 1 van Afrika). Winnen. Je staat eerste in je poule, gelijk spel of winst en je bent door. Het resultaat gaat voor!

Van Basten vond in deze zijn Rondo stokpaardje (spelers lossen niks meer in het veld op) belangrijker dan de realiteit. De reactie van Van Dijk vond ik vrij kleinzerig. Maar het bizarre van het hele verhaal vond ik dat het bij de NOS een half uur over Van Dijk ging.

Timber maakte de cruciale fout. Timber was de voetballende dissonant. Timber was de verdedigende dissonant. Positionerend liep hij zelfs in de weg van tegelijkertijd Koopmeiners én Dumfries. Hij leek in niets op die verdediger die Oranje naar een hoger niveau stuwde. De man is totaal uit vorm en een enorme risicofactor.

Gaan we een half uur lang over Van Dijk zeuren. Die staat als eerste op het wedstrijdformulier.

26 november 2022 om 00:08

Exact. Schuldig aan de 1-1, verkeerd verdedigen waardoor Ecuador keer op keer gevaarlijk kon worden.
Nu was heel NL slecht overigens.

26 november 2022 om 00:13

Dat laatste klopt, Van Gaal had het totaal niet goed staan. Kan me niet heugen wanneer hij voor het laatst de plank zo mis sloeg.

26 november 2022 om 00:11

Van Dijk speelt al twee wedstrijden dramatisch. Muv de fout was Timber beter. Ake was ook goed maar ik schrik wel van het niveau van Van Dijk. Al zit het probleem voornamelijk in de linies ervoor. Als we de verdedigers van vandaag met de aanvallers van 5-10 jaar terug hadden dan waren we zeker een keer wereldkampioen geworden.

26 november 2022 om 00:13

Overigens laat Ake Valencia lopen en is hij de HOOFD schuldige aan de 1-1

26 november 2022 om 00:20

Ik vond Timber echt heel zwak, en dat was voor mij dé missing link om Dumfries gebrek aan voetballend vermogen te compenseren. Maar zijn sterke voetballende punten komen er nu niet uit, en hij probeert ze toch (en op de verkeerde momenten). Levensgevaarlijk.

Wij gaan dit toernooi in om de nul te houden en een goaltje te pikken. Dus dat het lelijk is, is oké. Maar vandaag faalde Van Gaal tactisch. We hebben geen één wereldtopper voorin, maar wel gasten met specifieke kwaliteiten. Vandaag speelden er te weinig die in de bal komen en een bal vast kunnen houden, maar die hebben we wel.

Ik denk dat Van Gaal dacht dat Ecuador zich in zou graven, vandaar Klaassen, maar Ecuador knalde erop en daardoor kwamen we een middenvelder tekort.

26 november 2022 om 00:25

@ Arsenal NAC, en Van Dijk had dichter en agressiever op die assistgever moeten lopen. En Noppert had die bal verder naar de zijkant moeten slaan / schoppen. Dat is allemaal waar. Maar het begint bij totáál onnodig balverlies, terwijl wij zelf net in de omschakeling vooruit zitten. Dat zijn de gevaarlijkste momenten. Je mag dan als verdediger, totaal uit positie lopend, absoluut geen balverlies lijden. Desnoods peer je dat ding maar weg en scheld je Frenkie(?) verrot dat ie hem überhaupt aan je geeft.

26 november 2022 om 01:50

@mt87: We misten vandaag echt controle op het middenveld en jammer genoeg is dat iets dat vaak voorkomt. Enige voetballer vandaag was de Jong, die alles op 0,25 tempo deed. Iemand zei het al in de vorige topic, maar alles lijkt in een trechtervorm gespeeld te worden. Ik geloof dat Timber moest opkomen om overhand op het middenveld te krijgen, maar met de huidige tactiek is dat praktisch onmogelijk.

Wat Timber deed mag je echt nooit doen. Als verdediger zo de bal verliezen... Waar ik eigenlijk nog meer teleurgesteld in ben is v Dijk. Ik had van hem veel meer verwacht, maar bij de goal blijft hij als een zoutzak naar de aanvaller kijken. Geen enkele seconde dacht hij er aan om het duel aan te gaan. Dat vond ik, vooral lettend op zijn status, echt erg.

26 november 2022 om 03:31

Ik vind dat ook erg, maar dat krijg je er bij Van Dijk niet meer uit. Dat is zijn achilleshiel. Hij wacht altijd lang, en vaak geeft hij zo de andere verdedigers tijd om te herpositioneren. Nu lukte dat niet en dan ziet het er dramatisch uit. Maar daardoor spelen we de wedstrijd niet gelijk.

Wat je zegt, we verloren de strijd op het middenveld. De individuele kwaliteit van de verdedigers zorgt ervoor dat we hier een punt overhouden (want als collectief stond het voor geen meter), maar het gebrek aan cohesie op het middenveld zorgt ervoor dat we niet controleren, en dus winnen.

Frenkie en Koopmeiners waren aan het zwemmen. In dit systeem moet één van de voorste 3 altijd met de rug naar de goal (door)spelen.

26 november 2022 om 07:57

Je kan lang wachten en toch korter erop zitten. Nu heeft hij 3 meter ruimte

26 november 2022 om 08:35

Precies dat, pseudoverdedigen noemen we dat. Je moet altijd het schot eruit halen.

Deze van Basten heeft altijd kritiek, ben hem helemaal zat. En is denk ik heel erg jaloers op Louis van Gaal. Wat een naar mannetje zeg

26 november 2022 om 00:49

Ik gok dat je jonger dan, laten we zeggen, 35 jaar bent. Jij hebt geen idee wat een grootheid Van Basten is en jaloezie alleen zijn kant op kan werken.

Marco van basten je keek de wedstrijd via de tv als of de camera 90 minuten op hem gericht was kom op man als het slecht gaat moet je niet altijd naar de aanvoerder te kijken

Van Dijk is een langebaanschaatser, met die armen op z'n rug altijd. Social media staat vol met memes ondertussen. Heb vandaag genoten van van Basten, de man heeft een aparte voetbalvisie maar durft wel dingen te zeggen die een ander niet durft. En dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd zoals je nu weer ziet.

Hopelijk wordt die man niet geboycot, van Dijk is daar vrij streng in hebben we gezien.

26 november 2022 om 00:48

Een langebaanschaatser met klapschaats.

26 november 2022 om 01:41

Wat is er apart aan zijn voetbalvisie? Naar mijn idee juist de normale manier van benaderen als het om voetbal gaat. Al die huilebalken van tegenwoordig kunnen niks hebben en durven elkaar amper te coachen. Ik zelf ben de gemiddelde leeftijd van dit Nederlands Elftal, maar kan wel kotsen van die slappe schijt mentaliteit. Je moet elkaar helemaal af kunnen branden in de wedstrijd wanneer dat nodig is, zo lang je daarna maar weer samen een biertje drinkt. Precies het probleem van alle slappelingen nu in de maatschappij: allemaal zwakkelingen. En het Nederlands Elftal is een perfecte afspiegeling.

26 november 2022 om 01:45

Zijn voetbalvisie heeft helemaal niks met vandaag te maken, vandaag had ie groot gelijk. Doel met name op het feit dat hij Til en Klaassen liever in de basis ziet dan een Simons of Berghuis. En dat kan ie amper onderbouwen, bij Rondo.

Vandaag was ik het volkomen eens met San Marco, je verhaal is ook volledig juist. Veel te weinig spelers met zelfkritiek. De enige is de Ligt, daar kan capitano van Dijk nog een hoop van leren.

26 november 2022 om 07:06

@HakimZiyech,

Het was toch een perfect voorbeeld van een wedstrijd waarom jongens als Klaassen/Til van waarde kunnen zijn? Bij Ecuador liepen 8 Klaassen/Til op het veld die 90 minuten lang zichzelf suf lopen.

De Klaassen/Til voetballers van Ecuador hebben gisteren de mooi weer voetballers van het NL elftal zoek gespeeld..

Door dit 5-3-2 systeem krijg je geen druk op de achterhoede van de tegenpartij. Nou net een dingetje waar we goed in zijn in NL (ajax - feyenoord en in mindere mate psv)
Waarom vraag ik me af

Ik vind de strategische discussies allemaal heel interessant maar vandaag werd NL bovenal op agressie en intensiteit afgetroefd. Als je ieder duel verliest en elke 2e bal voor de tegenstander is dan is er iets veel ergers mis en verlies je ook van ploegen met op iedere plek een op papier mindere speler. En dan dien je als aanvoerder je ploeg op scherp te zetten en dat heb ik niet gezien.

26 november 2022 om 01:32

Ze leken moe

Van Dijk staat nu op een positie waar Matthijs de Ligt weer beter in is.
Gewoon een keer Virgil bank en Matthijs erin.
Virgil komt te kort

26 november 2022 om 01:31

Ruilen lijkt me beter de Ligt centraal en van Dijk eens rechts

Ga d’r maar aan staan als je Bergwijn, Klaassen, Koopmeinders of De Roon voor je hebt staan. Vrij makkelijk om dan Van Dijk de schuld te geven dat het niet loopt.

26 november 2022 om 07:09

@Gones1psv,

Ik zeg niet dat de Roon, Klaassen, Til, Weghorst, De Jong ofzo basis moeten staan. Wat ik wel zeg is dat alle mooi weer voetballers als Bergwijn, Depay, Berghuis en in mindere mate Gakpo allemaal geen bal hebben aangenomen. En geen duel hebben gewonnen.

Je kan verliezen van een tegenstander die technisch vaardig is en daarmee beter is. Wat nooit mag gebeuren is gisteren.
Je bent afgetroefd op mentaliteit en intensiteit. Op loop vermogen, wil om te werken en de wil om te winnen.

28 november 2022 om 09:22

Eens, maar ik vind dat van de vier die jij noemt Gakpo de enige speler die zowel levert als progressie laat zien. Berghuis heeft geen enkele verrassing (meer) en is net als Klaassen gewoon Nederlandse top/europa League niveau. Bergwijn idem dito; die is gemaakt voor het countervoetbal dat PSV onder Cocu en Van Bommel speelde, maar is veel te eenzijdig en voorspelbaar om in een team dat hoog staat structureel bij te dragen aan het aanvalsspel. Bovenal is hij grillig, vormgevoelig en heeft hij totaal niet de mentaliteit om oog te hebben voor het teambelang. Bij hem gaan de schouders als eerste hangen; vanaf dat moment kun je hem eigenlijk wel wisselen. Van Depay ben ik ook niet geweldig onder de indruk. Veel te veel krachthonk wat je ziet. Niets geen explosiviteit zoals je bij Gakpo ziet, laat staan dat hij topverdedigers weet te verrassen.

Je hebt beweging in de voorste en middenlinie nodig wil je verdedigers de ruimte bieden om in te spelen en tot aanval te komen. Ik ben bang dat we hier te veel spelers hebben die gewoon niet het niveau (meer) hebben om een rol van betekenis te spelen. Het is te hopen dat Gravenberch volgend jaar zijn kans weet te grijpen bij Bayern, Malacia zich bij United op weet te werken tot basiskracht, Bjorn Meijer bij Brugge en Brobbey bij Ajax een flinke ontwikkeling doormaken en Simons zich niet laat verleiden tot een te grote stap naar het buitenland de komende twee jaar. De spoeling blijft dan dun wat betreft de breedte, maar in potentie heb je het volgende toernooi wel wat meer individuele kwaliteiten dan nu de balans is:

Bijlow; Dumfries, Timber, Van Dijk, Malacia; De Jong, Gravenberch, Simons, Danjuma, Brobbey, Gakpo

Makkelijk roepen iedereen. Het was idd een bout wedstrijd en er zat geen passie in. Ik ben echt geen fan van klaasen, maar waarom wissel je de beste man van het veld? Over van Dijk, hij heeft niet zijn beste jaar gehad maar hij creëert wel rust. Wie moet ie aanspelen op het middenveld? Er was geen middenveld vandaag. En waarom het laatste kwartier niet een de Jong in brengen om wat te forceren voorin, of een Xavi die een mooie actie in de benen heeft? Je hebt verdomme nog een wissel over na het laatste fluit signaal! Al met al moet het veel beter en had Ecuador verdiend om te winnen. Maar nog geen man over boord, qatar pakken en je bent door, maar oranje alsjeblieft, toon wat ballen en val es aan, baal er al van dat dit wk in de winter is, maar laat ons es meer juichen zodat we het warm krijgen en weer allemaal achter jullie staan!

En alsjeblieft, laten we allemaal ophouden met zeiken, het komt wel goed.

En zo niet, dan toch!😉😉🍺🍺

Neem es een voorbeeld aan Ecuador, Iran en Saoedi Arabië, vechten voor elke bal, duels aangaan en kapot gaan! Lijkt wel alsof ze zich aan het sparen zijn. Tenminste dat hoop ik, want anders zit er geen beleving in en speel je om niks. En alsjeblieft, je hebt nog een wissel over als er afgefloten word, waarom het laatste kwartier niet een de Jong voorin, of het laatste half uur een Xavi om iets te forceren en ons een mooie wedstrijd te geven. Nu heb je staan spelen alsof je tegen een topland stond te spelen en stond te wachten op de counter. Daar heb je te veel kwaliteit voor in het team.

Gas geven, dan komt het goed!

Het is zo 'matig' tot dusver bij Oranje op het WK dat ik bijna het gevoel krijg dat ze hun krachten sparen voor de knock-out fase. Even aanzetten in de slotfase tegen Senegal om goals te maken, binnen 6 minuten op voorsprong tegen Ecuador en daarna eigenlijk niks meer gezien. We komen zelfs lucky weg met een 1-1 tegen Ecuador. Tegen Qatar kan je bijna niet verliezen of gelijk spelen, dat is gewoon geen WK materiaal, dus die wedstrijd heb je ook met amper beleving al in de pocket.

Ik hoop dat het na de knock-out fase beter en vooral ook leuker wordt, want momenteel is het echt slappe hap en saai, alsof ze er niet eens zin in hebben.

Je hebt 5 verdedigers staan, waarvan er 1 regelmatig opkomt normaal gesproken. Dan komt Frenkie ook nog eens de bal ophalen en dan bijna achter de verdediging loopt. Dan heb je Koopmeiners die ook meer verdedigend is ingesteld. En op het middenveld , wat daarvan over is tenminste , geen creatieve speler. En een voorhoede die of op een ongebruikelijke plaats staat of 3 maanden niet gespeeld heeft of de kwaliteiten niet heeft. Ja hoor we worden wereldkampioen...hoe dan?

Heh heh eindelijk een grote voetballer die zegt wat hij denkt! Van Dijk wordt altijd maar gezien als de grote meneer van Liverpool bij Oranje maar het is eigenlijk ook maar een matige verdediger.. Zelf een fout maken en die fout dan bij een andere speler neerleggen.. Zo zijn we niet getrouwd maat! Het hele Nederlands elftal is een gebrek aan beter.. We zijn te verwend de afgelopen jaren.. Met Cruijff, van Hanegem, Krol, van Basten, Kluivert, Sneijder, Kieft, van de Vaart, van Bronckhorst, Davids, van Persie, Kuyt, van der Sar, van Nistelrooy, Neeskens, Stam, Heitinga, Reiziger, de Boertjes dit soort spelers zijn er helaas niet meer en nu heb je dus gebrek aan beter bij Oranje.. Het hele voetbal is geen zak meer aan eigenlijk..

Een lange bal geven is lastig in dit systeem. Bij een snelle counter staan er maar 2 man tegen een meerderheid aan verdedigers. Verder kom je niet toe aan een lange bal. Je kunt dus beter analyseren waarom hij veel breedte passen geeft. Dit komt door het systeem.
Vraag met ook af waarom een verdediger niet meeloopt met een schot op de goal en de aanvaller wel. Hierdoor is de rebound wel erg makkelijk.

26 november 2022 om 13:04

Noppert had die bal ook gewoon verder naar buiten moeten slaan. Bij dit soort ballen laag en dichtbij zijn lichaam is zijn lengte wel echt een handicap.

Deze generatie kan niet omgaan met kritiek. Het mag allren maar hosanna zijn. Een beetje zelfreflectie zou fijn zijn

Je kunt alles wel op individuele spelers gooien...
Van basten was een groot voetballer, maar afgezien v mooiste poulefase ooit onder hem tegen Frankrijk en Italie geen groots trainer

En als analist? Iedereen kan daar zitten en vertellen hoe slecht het was. Iedere speler had je kunnen uitlichten, want niemand was top (understatement)

Maaar van een goede analist mag je toch meer verwachten dan dat. Dat ie aangeeft HOE het dan wel moet.
Het middenveld was het grootste probleem,
daar klopte t van geen kanten. Klaassen stond eel te diep, Frenkie kon niet anders dan ballen ophalen. En koopmeijnders had op zijn zachtst gezegd ook zijn dag niet.

Je kan niet van een van Dijk verwachten dat hij als aanvoerder even alles omzet in t veld.

Het ergste is nog niet eens dat je gelijk speelt, Ecuador heeft tegen meer (grote) ploegen gelijkgespeeld, maar t gebrek aan pit, lef, geloof, passie.
En niet allen een aanvoerder kan zijn bek opentrekken. Maar er is geen enkele "klootzak" in dit elftal die op staat. Niemand lijkt elkaar aan te spreken. De hele ploeg trekt elkaar naar beneden.

26 november 2022 om 09:30

Dat niemand elkaar aanspreekt kan je Louis kwalijk nemen. Hij heeft hierop geselecteerd en alleen ‘vriendjes’ van elkaar geselecteerd, want het groepsprocess is zoooo belangrijk. Dan mag je geen tegensprekers hebben. Niemand die wat roept, want je gaat je mattie toch niet terecht wijzen?

26 november 2022 om 10:08

Ik weet t niet Redondo, ik kan mijn matties juist terecht wijzen omdat zij mijn matties zijn...

26 november 2022 om 10:03

Ik zou meer geinteresseerd zijn ipv alles op 1 speler te gooien, hoe het komt dat vrijwel niemand zijn vorm haalt.
En geen geloof en pit uitstraalt.

Is her het systeem? Maar we hebben ook echt goede wedstrijden gespeeld in dit systeem.

Daar hoor ik mr van basten niet over...

Bravo marco, beetje bij beetje zie je dat van dijk eigenlijk overrated is heeft zijn snelheid en fysiek mee maar daar is het ook meegezegd altijd maar toe kijken nooit opde man afstappen en al helemaal geen leider ben het volkomen eens met san marco!

Van Basten is toch gewoon een baas. Tenminste iemand die keihard kritiek durft te uiten en het is ook gewoon terecht. Ik snap heel goed waarom hij zich richt op vDijk als het elftal als een hoopje stront speelt en werkelijk niemand opstaat. De aanvoerder is de eerste op het veld die IETS moet doen. De enige die voetballend wat probeerde was Frenkie, maar vDijk moet echt dominanter zijn in balbezit.

Ach ja zo zit voetbal on elkaar Van af de zijlijn is het makkelijk praten. Neem niet weg dat hij in bepaalde facetten gelijk heeft. Maar om alleen van Dijk af te branden vindt ik niet juist. Het hele elftal was beneden maats. Van Gaal had ook kunnen in grijpen al in de eerste helft dat heeft hij nagelaten durfde van Dijk waarschijnlijk niet te wisselen Wie er dan in had gemoeten van Basten natuurlijk ha ha ha

Wat ik niet begrijp is dat de vrij zich al jaren staande houd in de top van Italië ! Daar in een 3 mans verdediging al jaren speelt ! Maar dan moet matijs bodybuilder de ligt ? Vervolgens timber die al een tijdje uit vorm is !!!! Dan blind terwijl je een jonge gretige Malacia heb die ook met zijn snelheid dingen kan corrigeren??? Maar Klaasen uit vorm Bergwijn uit vorm !!!! Maar ze leveren ?????

Grotendeels eens met de kritiek, maar niet met de kritiek op zijn passing. Dat komt niet door Van Dijk, maar is puur een gevolg van de speelwijze en tactiek. Bij Liverpool strooit hij nog steeds met mooie lange ballen, maar daar staan twee backs die iets meer inzicht en tactisch overzicht hebben. Dumfries gaat 90 minuten lang als veredelde rechtsbuiten in de dekking staan.

“Van Dijk maakt geluid maar zegt niets”

Van Basten een dag eerder:
-presentator “wat is de beste speler van Amerika?”

-Van Basten “pule, euh Pulisic. Dat is denk ik de bekendste speler”

-Presentator “wat maakt hem goed?”

-Van Basten “hij speelt bij een euh topclub”

Juist Marco, juist.

Van Dijk staat ook als een slapzak te spelen. En niet sinds gisteren. Een beetje zelfkritiek zou wel passend zijn. Je hebt net wel de slechtste interland sinds jaren gespeeld. Je moet pissig zijn, op elkaar, op jezelf. Niet gaan zeggen dat Ecuador sterk is, nee, dat we zelf gewoon als slapjanussen liepen te voetballen en de duels niet konden aangaan.

Verbetering begint met erkenning.

Ben het zelden met Marco eens. Maar dit is gewoon 100% spot-on. Van Dijk is absoluut geen aanvoerder. Altijd al een rare keuze gevonden. Aan de andere kant zou ik ook niet weten wie dan wel op dit moment. Wat mij het gevoel geeft dat hij vooral aanvoerder is bij gebrek aan beter.

Van dijk neemt zijn verantwoordelijkheid niet alleen. Het hele team laat het afweten. Schandelijk optreden gisteravond tegen ecuador.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren