Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Barcelona incasseert miljoenen en kan nu alle zomeraanwinsten inschrijven

Laatste update:

Barcelona heeft opnieuw een pakket aan financiële middelen te besteden gekregen. Voorzitter Joan Laporta meldde maandag dat de club 25 procent van Barça Studios, een eigen productiebedrijf, heeft verkocht en dat het daar een bedrag van honderd miljoen euro voor heeft ontvangen. Daarmee kunnen de inschrijvingen bij LaLiga voor alle nieuwe spelers worden geregeld en hoeft Frenkie de Jong wellicht niet meer te vertrekken.

Op een persconferentie, die georganiseerd was om het aantrekken van Jules Koundé te bespreken, werd Laporta gevraagd naar de manier waarop de Franse centrale verdediger ingeschreven moest worden voor LaLiga. De voorzitter had zijn woordje klaar. "We hebben onlangs 25 procent van Barça Studios verkocht", reageerde hij. "Er zijn twee deals gesloten: één voor de televisierechten voor de komende 25 jaar en één voor een kwart van de eigendomsrechten van Barça Studios. Voor dat laatste is honderd miljoen euro betaald."

Mede daardoor kunnen Koundé en eerdere aanwinsten als Robert Lewandowski en Raphinha gewoon ingeschreven worden voor de Spaanse competitie. Financiële regelgeving verhinderde dat eerder. "Nu hebben we alles gedaan wat nodig was om ze met ons mee te kunnen laten spelen", benadrukt Laporta. "Er heerst op dit moment veel optimisme en vertrouwen dat het ons lukt om iedereen ingeschreven te krijgen. De club heeft er veel voor gedaan om te verhinderen dat de regels ons in de weg zouden gaan zitten."

Het nieuws is niet alleen positief voor de nieuwe spelers van Barça, maar wellicht ook voor De Jong. Vanwege de geldproblemen zocht de Catalaanse club een mogelijkheid om de spelmaker uit Arkel te slijten of zijn salaris te verminderen. Beide opties waren echter niet naar tevredenheid van De Jong, die door de financiële impuls bij Barcelona nu misschien ook meer opties krijgt en gewoon in Camp Nou kan blijven.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Blijft bijzonder, een miljardenschuld. En maar kopen...
Het zal niet veranderen denk ik. Uiteindelijk is dat de manier.

1 augustus 2022 om 14:17

Je bent iedereen voor Prem maar zullen we hier maar is mee stoppen, dit is al 344565 keer gezegd.

1 augustus 2022 om 14:18

@valenica, ben jij het niet met me eens dan? Mag he ieder zijn mening.

1 augustus 2022 om 14:19

Ja ik ben het met je eens maar om dit 344566 keer te benoemen is een beetje overdreven lijkt mij.

1 augustus 2022 om 14:26

We zijn het niet eens want je snapt de situatie blijkbaar niet goed genoeg. Real Madrid heeft bv ook schuld van een miljard en koopt Tchouameni voor 100 mio en daar hoor je niks over. Madrid heeft alleen haar salarishuis/kosten beter op orde dan FCB.

1 augustus 2022 om 14:26

Precies. Enige wat we kunnen hopen is dat barca zo snel mogelijk implodeert. Zou voor vele voetbal fans prachtig xijn

1 augustus 2022 om 14:35

Ik denk dat veel mensen dat vinden, ook de Barca supporters zelf. Alleen gaat dit artikel over de verkoop van een eigendom, waar de opbrengst gebruikt wordt voor andere investeringen. Moet Barca dan eerst alles verkopen en schulden aflossen voordat het kan herinvesteren (ik laat in het midden of hier sprake is van “slimme” herinvesteringen). Als een willekeurige andere club bv een stuk grond verkoopt en dit gebruikt voor spelers aankopen dan zou hier minder heftig op gereageerd worden. Ben allang blij dat er tegenover deze investeringen geen nieuwe leningen oid staan.

1 augustus 2022 om 14:39

Het verschil met Madrid is dat Laporta steeds de korte termijn verkiest boven de lange termijn. Ook hier zie je dat weer: dit jaar hebben ze er baat bij, maar alle jaren hierna hebben ze 25% minder inkomsten van Barca studios. Zo wordt de club langzaam uitgehold.

1 augustus 2022 om 14:48

Real madrid zit niet zijn ziel te verkopen net zoals barca dat doet
Real madrid heeft veel meer geld door prijzen van het afgelopen jaren

1 augustus 2022 om 14:52

@markbal hoezo korte termijn? Wat was de omzet van Barca voor Corona en wat gaan ze er op de lange termijn aan doen om die omzet te verhogen? En wat had er volgens jou op de korte termijn moeten gebeuren?

1 augustus 2022 om 15:00

@omid Ben je echt zo kortzichtig? Hij vergelijkt de situatie met Real uit de tijd van 2006/2007 omdat de leningen die ze toen sloten vergelijkbaar zijn met de leningen die Barca nu sluit.

1 augustus 2022 om 15:20

@prem dit artikel gaat niet over kopen maar verkopen. Ze hebben met deze 2 deals 767,5 miljoen binnen gehaald. Nog niet eens 25% daarvan is aan nieuwe spelers uitgegeven..

1 augustus 2022 om 15:26

@D.pranjic, als je dat echt hoopt bende geen voetbal fan en dat weet je zelf ook

1 augustus 2022 om 15:29

@omid-amiri

Real heeft nooit een ziel gehad. Ze zijn een door een dictator gesponsorde nepclub. Zo zijn ze van de grond gekomen. Niet door een soort lokaal initiatief of oude vereniging. Nee, ronduit met dictatoriale miljoenen. De vergelijking over die as gaat echt niet op.

1 augustus 2022 om 15:33

Real was al lang en breed succesvol voordat Franco aan de macht kwam. Je reinste onzin dus dat ze van de grond gekomen zijn door hem.

1 augustus 2022 om 15:40

Nee, we moeten het juist blijven benoemen en gek vinden. Het klopt gewoon niet en dat moeten we blijven benadrukken.

1 augustus 2022 om 15:46

@lierse “succesvol” op regionaal niveau ja, niet op landelijk niveau. Je kan niet ontkennen dat het ze niks geleverd heeft…

1 augustus 2022 om 16:03

Gewoon grote onzin hoor. Sowieso bestond het landelijke niveau (La Liga) pas vanaf 1929 (en Franco kwam officieel aan de macht in 1939). En toch heeft Real in die tussenperiode in 1932 en 1933 de nationale titel gepakt. En de eerste in het tijdperk Franco dateert pas uit 1954. De Copa Del Rey werd trouwens ook gewonnen in 1905, 1906, 1907, 1908, 1917, 1934 en 1936.

Als dat al geen nationale successen meer zijn dan bestaan die niet.

1 augustus 2022 om 17:13



@lierse je hebt het over “lang en breed succes”. 32’ en 33’ en daarna pas in 54’ Dat noem ik niet lang en breed. Daarnaast zijn de succesvolle jaren onder Franco de jaren 50 en 60 en dat zie je heel erg duidelijk in de gewonnen prijzen voor en tijdens Franco. Jij doet nu exact wat velen hier die Barca supporters verwijten, recht praten wat krom is.

Vanaf 54 wonnen ze bijna jaarlijks de competitie, zal vast toeval zijn.. 54’ 55’ 57’ 58’ 61’ 62’ 63’ 64’ 65’ 67’ 68’ 69’ 72’ 75’en daarbij nog eens 6x de CL. Kortom voor Franco waren ze niet lang en breed succesvol pas tijdens Franco. Vele supporters die dit niet in willen zien maar het zijn gewoon de feiten.

In de tijd van Franco won Real in 20 jaar 14 van z’n 35 la liga’s en 6 van zijn Cl’s bij beiden zit je gewoon rond de 40 van de in totaal gewonnen bekers dus nogmaals, veelzeggend.

1 augustus 2022 om 17:24

Er bestond pas nationaal voetbal in 1929 in competitieverband (voor zover ik kan terugvinden) dus zo vreemd is het niet dat ze nog geen lijst van titels hadden? En een Europese competitie bestond pas in 1955/1956, dus ook dat is een onzinargument want Real kon die prijs gewoon niet winnen voor Franco aan de macht was.

Ik reageer op iemand die zegt dat Franco Real heeft grootgemaakt. Wat gewoon onzin is als je naar de feitelijke prijzen kijkt. Ze hebben in de periode voor Franco evenveel copa's gewonnen en één titel meer behaald dan bijvoorbeeld Barcelona. Alleen Bilbao had meer titels dan Real voor de periode Franco begon en niemand had er evenveel. Gewoon belachelijk om dus te stellen dat Franco Real 'van de grond heeft gebracht'.

Hij heeft ze mogelijk in een later stadium beter doen presteren (kans lijkt me trouwens groot), al is dat een belachelijke stelling omdat die niet feitelijk te onderbouwen is aangezien het gissen is wat er gebeurd zou zijn in een alternatieve wereld.

1 augustus 2022 om 17:32

@fcvoetbal ben het helemaal met je eens omtrent Franco. Natuurlijk was dit zo en natuurlijk is dit nooit feitelijk aan te tonen. Ik zou zeggen verspilde moeite.
Mensen begrijpen hier niet goed wat schuld is en hoe het werkt lijkt wel.
De omzet van Barca voor Corona was 840 miljoen volgens mij, ergens rond die koers. Het is niet met zekerheid te zeggen dat ze dit zomaar weer oppakken. Daar zaten contracten en merchandise van Messi bv bij en we weten allemaal wat dat betekent. Daarnaast is het maar de vraag of ze naar corona die omzet kunnen halen. Regels zijn strenger geworden en daarnaast misschien komen er wel weer lockdowns.

@erasmus Barca hoeft echt niet alle schulden eerst af te lossen. Wat ze moeten doen is de solvabiliteit verbeteren. Dat wil zeggen in hoeverre ben je in staat je schulden af te lossen. Dat is wat ze nu doen door geld binnen te harken. Wat dat kost, de verkoop van al die percentages is nu moeilijk in te schatten, maar het zal vele malen duurder worden dan een lening. Maar goed op korte termijn ziet de balans er een stuk beter uit.

Real Madrid kan een speler kopen omdat het salaris wat ze gaan betalen binnen het operationele budget past. Simpel. Dit heeft niks met schuld te maken, want de schuld die ze hebben zijn voornamelijk financieringen op het vastgoed.

1 augustus 2022 om 17:55

Real heeft geen schuld van 1 miljard. Dat is een verhaal wat jij verzint en het klopt niet. Maar er zullen genoeg andere idioten zijn die jouw verzinsel geloven.

1 augustus 2022 om 19:57

Precies, daarvan wordt ongeveer de helft betaald door de uitbater van de activiteiten buiten het voetbal, zoals concerten, MLB, NBA, NFL, etc. De schuld is daarmee aan de voorkant al gereduceerd tot 300 miljoen en mag in 30 jaar worden afbetaald.

1 augustus 2022 om 19:59

Overigens zal deze uitbater gedurende 20 jaar meebetalen en er is een optie om dit contract te verlengen.

1 augustus 2022 om 21:37

Nee Pranjic, ik als Madridista hoop absoluut niet dat Barcelona implodeert. Ik hoop dat ze verstandig omspringen met hun financiën, want het is slecht voor La Liga als die club kopje onder gaat. Dus het is ook slecht voor mijn club. De kans dat dit gebeurt is overigens zeer klein.

2 augustus 2022 om 06:47

En Tchouameni is niet voor 100m gekocht maar voor 80m plus 20m add ons. Een wezenlijk verschil. Nog meer leugens die jij verkondigd. Maar dat is jou niet vreemd.

1 augustus 2022 om 14:19

Het hoeft ook niet te veranderen. Laporta heeft gedaan waarvoor die is gekomen, het is nu aan Xavi en de spelers om Barca weer mee te laten doen.

1 augustus 2022 om 14:25



@prem_93

Zolang elke aflossing op de bepaalde termijn afgelost wordt is er geen enkel probleem. Er werd aan serieuze kostenreductie gedaan welke het inkomensverlies compenseert over de komende jaren.

Alleen de toekomst zal uitwijzen of dit goede deals zijn gebleken of niet. Laporta brengt Barã§a wel weer leven na een paar grijze jaren.

Overigens heeft Barcelona deze maand 200 miljoen euro afgelost aan Goldman Sachs.

EDIT : Het is 100 miljoen euro en niet 200 miljoen euro.

1 augustus 2022 om 14:31

Kan ik dit ergens terug vinden want ik heb hier nog nergens wat over gelezen ?

1 augustus 2022 om 14:35



@xinnocent070

Een interview met ESPN afgelopen week. Kan helaas wel geen link plaatsen. Op Youtube is het te vinden bij ESPN Fc.

1 augustus 2022 om 14:37

Waar staat de bron van die aflossing?

1 augustus 2022 om 14:43

@ikweetalles11

Als je het volgende intikt op google : Lionel Messi's chapter at Barcelona 'not over' - president Joan Laporta Espn

Dan kan je dit terugvinden. Er is ook een interview op Youtube.

1 augustus 2022 om 14:30

Prem als jij een huis koopt van 500.000 betaal je die ook niet in 1 keer af maar krijg je een lening. Als Barca jaarlijks honderden miljoenen omzet draait, dan mogen zij ook die schulden hebben zo simpel is het.

1 augustus 2022 om 14:36

Als Prem een huis van 500.000 wil en daar een hypotheek voor zoekt, krijgt hij die niet met een schuld van 1,3 miljard.

1 augustus 2022 om 14:47



@ajaxxxlove

Wel als hij een onderpand geeft van 1 miljoen euro..... Welk ook bij Barcelona is gebeurd. De waarde van de activa bij Barcelona is - 5 miljard euro.

Edit : Uiteraard niet met een schuld van 1.3 miljard euro, maar daar komt Prem (hopelijk) nooit niet aan ;-)

1 augustus 2022 om 16:00

Dan hoeft Prem geen gedag te zeggen tegen dat onderpand. Barca krijgt haar geld door het verkopen van tv-gelden of andere assets voor een (veel) lagere waarde dan dat ze vertegenwoordigen.

Sterker nog, een hypotheek kan je afnemen omdat het op langere termijn ontzettend voordelig is t.o.v andere mogelijkheden (huren). Barca doet alles in de uitverkoop en loopt daar op langere termijn honderden miljoenen mee mis, alleen maar om nu te kunnen concurreren.

1 augustus 2022 om 16:12

@Ajaxxxlove; nee, maar een privé huishouding vergelijken met een wereldclub is ook het uiterste.

Lijk wel alsof mensen echt uit den domme appels met peren gaan vergelijken om maar een club de afgrond in te duwen. Bekijk je eigen club maar, en tevens de mijne, want H2 heeft voor Ajax-begrippen verschrikkelijk veel geld over de balk gedonderd en we verliezen dik verdiend van PSV. Dat vind ik pas een schande.

1 augustus 2022 om 16:18

Wij krijgen geen hypotheek of lening als we al schulden hebben

1 augustus 2022 om 16:21

@janter Ajax heeft voor hun doen inderdaad veel geld uitgeven maar hebben geen enorme schulden dus kunnen ze dat ook doen

1 augustus 2022 om 18:57

@fcbinsider

Hoe kom jij op een waarde van 5miljard? Volgens de cijfers per 30/06/2021 is de waarde van de totale activa ongeveer 1 miljard, met een negatief eigen vermogen van 451miljoen, langlopende schulden van 669 miljoen en kortlopende schulden van 813 miljoen..

Ondertussen zal dat vast niet flink verbeterd zijn, of zelfs nog een stuk verslechterd.

1 augustus 2022 om 21:10

@Hazard95

Heb het over de net worth van Barcelona, deze is door Forbes gepubliceerd en gewaardeerd op 4.8 miljard euro

1 augustus 2022 om 14:32

Er wordt echter niemand gekocht in dit artikel. Volgens mij ben je verkeerd.

1 augustus 2022 om 14:33

Dat heet gewoon kapitalisme, niks vreemds aan. Helaas.

1 augustus 2022 om 14:47

"blijft bijzonder, een miljardenschuld. En maar kopen..."

Prem, ik zeg het nu maar even tegen jou, maar het is bedoeld tegen iedereen die maar constant ditzelfde blijven zeggen en zich maar steeds blijven verbazen over dingen die gewoon heel simpel te verklaren en uit te leggen zijn.

Alles begint bij het gegeven dat je het runnen van een van de grootste clubs ter wereld niet moet vergelijken met je eigen financiéle huishoudinkje. Want anders snap je het inderdaad nooit.

De kern is dat er weliswaar een schuld is van honderden miljoenen, maar dat er daarnaast ook tegenover staat dat een club als Barcelona een omzet heeft van ongeveer 600-800 miljoen. Omzet is het bedrag dat je in totaal per jaar binnen krijgt en waar je dus je schulden (kort en langlopend) en je jaarlijkse kosten van betaald. Dit betekent dus dat de jaarlijkse omzet, in feite, groter is dan de schuld die je hebt uitstaan. Daarbij 'schuld' is niet alleen dat je een bedrag binnen veertien dagen moet betalen (zoals wij dat hebben), maar gaat ook over langlopende verplichtingen die je niet op korte termijn hoeft te voldoen (vb: de termijnen die nog aan Ajax betaald moeten worden voor de transfer van Frenkie).

Oftewel, het is dus een totaal verkeerd beeld als je denkt dat Barcelona een schuld heeft die niet beheersbaar is of die direct betekent dat je dus geen enkele cashflow meer hebt (oftewel, dus geen spelers meer zou kunnen halen of salarissen kan betalen). Met zo'n mega omzet kan dat allemaal dus wél. En het mag zo zijn dat het Hollandse rentmeesterschap veel mensen dwars zit (je moet op de centen passen, strak en degelijk beleid voeren en elke gulden eerst verdienen voordat je hem uitgeeft, maar als je kijkt naar de huidige bedrijfsvoering van Ajax, dan is dat een gouden voorbeeld van hoe je rentmeesterschap aan de kant kunt zetten door meer risico's aan te gaan om verder te komen), het wil niet zeggen dat dat de enige manier is om een bedrijf dat over miljarden gaat te runnen. En met de kracht van een enorme omzet kan Barcelona dus wel degelijk overleven én zelfs gewoon zorgdragen voor sportieve representativiteit. En ik snap het wel, mensen rekenden erop dat Barca zou instorten en een niveau of twee zou gaan zakken, maar dat hoeft dus niet en ik snap terdege dat ze bij Barcelona ervoor passen om een paar jaar sportief lager te vgaa presteren als dat strikt genomen ook totaal niet nodig is en niet hoeft.

Dus, Prem, het is niet 'bijzonder' het is gewoon een manier om je financiën in te richten en te herstructureren. Omdat het best zo kan zijn dat mensen Barcelona liever sportief zien instorten, maar dat staat los van de financiéle opties die Barcelona heeft én gebruikt. Weinig bijzonders aan dus.

1 augustus 2022 om 14:57

@constant Kante, heb je weleens van solvabiliteit gehoord?

1 augustus 2022 om 15:00

Ik denk niet dat het beeld is dat veel mensen Barcelona helemaal de grond in willen zien storten. Apart van hele fanatieke Real of Espanyol fans wellicht. Maar ik denk dat veel mensen zien dat het een puinhoop bij Barca is, en dat ze een paar jaar op de blaren horen te zitten voor het gevoerde wanbeleid. En dat hoeft helemaal geen degradatie te betekenen, maar wellicht een jaartje of 3 strijden om plek 4 tot 6 in La Liga met een mindere selectie. De focus verleggen op de eigen Masia talenten, met een gerichte aankoop her en der.
Het is vrij menselijk om enigszins met afschuw naar het huidige beleid te kijken. Er is jarenlang wanbeleid gevoerd, en nu worden er enkele rare deals afgesloten (ook al kloppen ze) en wordt de ene na de andere topspeler gepresenteerd. En daarnaast wordt een talent als Frenkie min of meer gedwongen om of af te zien van een flink deel van zijn salaris, of mag hij meteen vertrekken.
Overigens adviseer ik je om het stukje te lezen wat VI laatst plaatste, over het feit hoe Barcelona bijna 800 miljoen weg aan het gooien is met die huidige deals.

1 augustus 2022 om 15:01

Het is wel nog steeds bijzonder hoor. Er zijn nog clubs met dergelijke omzetten en die moeten dergelijke financiële trucjes niet uitvoeren. Of misschien nog beter die willen ze niet uitvoeren.

Als het allemaal normaal was dan zou bijvoorbeeld Florentino Perez dat ook wel doen. Die man die is namelijk altijd op zoek naar extra inkomsten (zie de super league), maar een pad als dat van Barca bewandeld hij toch echt niet.

1 augustus 2022 om 15:10

Prem_93.

Het eigen vermogen van Barcelona is om en nabij vier keer zo groot als de schuldenlast. Dus wat bedoel je nu precies?

1 augustus 2022 om 15:15

"@constant Kante, heb je weleens van solvabiliteit gehoord?"

Yep. Jij ook? En zo ja, waarom noem je dit precies?

1 augustus 2022 om 15:17

"het is wel nog steeds bijzonder hoor. Er zijn nog clubs met dergelijke omzetten en die moeten dergelijke financiële trucjes niet uitvoeren. Of misschien nog beter die willen ze niet uitvoeren."

Zou zomaar kunnen. Ik weet alleen geen andere voorbeelden. Zoveel clubs die de omzetten zoals Barca en Real Madrid draaien zijn er namelijk niet. Dus dan gaat het denk ik over clubs met een rijke eigenaar of sheik. Die hebben weer totaal andere uitdagingen. Die moeten met constructies en fake toestanden werken om die wassen neus van een FFP te omzeilen. Met fake sponsorcontracten, nep overeenkomsten etc. etc.

1 augustus 2022 om 15:27

@constant, oke lijkt erop dat je dat bedoelt, heb even wat gegoogelt namelijk nav jouw verhaal en er is me wel een en ander duidelijk. Dus dank voor je uitleg.

1 augustus 2022 om 15:34

@Constant, dan denk ik aan real, Bayern en Man U.

1 augustus 2022 om 15:37

EINDELIJK iemand die het snapt!

1 augustus 2022 om 15:39

Prima opinie Silverfront. Ik ben het er ook gedeeltelijk mee eens. Jammer dat je dan Frenkie geruchten er in zet. Ik denk dat Nederlanders Laporta niet meer geloven na dat ziekenhuis dingetje met Koeman. Maar nu word elk gerucht in een bagger krantje eerder voor waarheid aangezien dan de daadwerkelijke woorden van Laporta/Xavi. Maar de tijd zal het leren.Net als of deze luxe transfer injecties verantwoord zijn. Ik hou het bij het veldspel: wel heel blij met het verlengen van Dembouz als hij deze vorm vasthoud. Ook Raphinha is heel fijn om naar te kijken deze voorbereiding! Jarenlang had eigenlijk de verdediging al versterkt moeten worden, sinds Umtiti’s knie problemen begonnen. Om dan nu Christensen En Kounde beiden toe te voegen is toch wel heftig. Middenveld is overvol, maar olv Xavi hoop ik dat het daar lekker gaat lopen, talent zat.

1 augustus 2022 om 15:44

Real Madrid en géén gekunstelde constructies en financiële rariteiten?? Waren zij niet ooit de eersten die in 2001 al hun parkeerplaats verkochten voor veel geld?? En omgekeerd, ook nu nog, want ook zij zitten op een enorme exploitatie en een schuldenlast. By the way, voor zowel Barca als Real staat de oplossing ze om de hoek op te wachten. Uiteindelijk zullen beide clubs opgaan in de Super League. Dat is echt onafwendbaar.

Bayern is een ander verhaal. Die hebben een exploitatie met eigen stadion en een aandelenpakket met bedrijven als Audi, Adidas en nog wat giganten erachter. Bayern draait echter geen omzetten van 800 miljoen. Die staan nog wel op een afstandje van de echte Europese top.

ManU is een voorbeeld van een club die gewoon de melkkoe is van de aandeelhouders, die zich persoonlijk verrijken ten kosten van de club. Ik weet niet of Man United een voorbeeld is voor jouw stelling, aangezien de Glazers de kassen bij United al jaren heerlijk afromen.

1 augustus 2022 om 16:04

Ik heb het niet over speciale constructies, ik heb het over grote risico's nemen. Als hetgeen wat Barcelona momenteel doet normaal en relatief veilig is, waarom laat Perez die eenvoudige miljoenen dan liggen?

1 augustus 2022 om 16:26

@daphim, de Frenkie geruchten komen natuurlijk niet van 1 bagger krantje. Dat is in meerdere kranten, in meerdere landen het nodige overgeschreven. Ook door kwaliteitskranten zoals The Times in Engeland. Waar rook is is vuur, daar is echt wel iets aan de hand. Heeft in mijn ogen niet eens iets te maken met Laporta en Koeman.

1 augustus 2022 om 17:24

@Lierse, Constant heeft echt gelijk. Wat er nu gebeurt bij Barcelona is een best creatief maar geen nieuwe manier om risico te nemen die je kunt nemen na de maatregelen die ze ook genomen hebben. Alles is afgewogen aan de balans kant van salaris, omzet, schulden en de regels. Dat je daar salarissen voor wilt reduceren is een manier, niet chique maar met minste impact. Je rechten verkopen is voor nu slimmer en zal veranderende de Super League.

Het is best knap dat Laporta dit voor elkaar aan het krijgen is onder toeziend oog en controle van de bonden. Wat PSV in het klein doet moet hun grond en leningen doen Madrid en Barca in het groot. Verschil wel erg groot natuurlijk maar gebeurt overal.

Mocht Barca met deze herinvesteringen weet mee kunnen doen om de prijzen dan zal dit in hun balans weer ruimte geven, mislukt dat dan zitten ze er niet veel anders voor maar wel met minder omzet.

1 augustus 2022 om 17:52

Ik moet het nog zien. Hij zou niet mee mogen naar de USA. Hij zou centraal in de verdediging staan als wegpesterij. De krantjes doen wel echt hun best moet ik zeggen.

1 augustus 2022 om 14:59

Tsja de Spaanse FA is boos op de Franse en met name PSG omdat die zoveel salaris hebben geboden voor Mbappe, wat ook totaal niet klopt natuurlijk, maar de Spaanse FA heeft minder problemen om Barca de hand boven het hoofd te houden en dat saneringsplan over zoveel jaar uit te strijken. De enige die wat deed aan financial Fairplay was Platini, die vorige week trouwens is vrijgesproken van corruptie, wel lullig voor hem en misschien voor het voetbal dus ook.

1 augustus 2022 om 15:17

De problemen bij Barcelona zijn er juist omdat de Spaanse bond de grote salarisdruk niet accepteert.

1 augustus 2022 om 15:24

Lees je wel mee? Ze verkopen iets wat van hen is om vervolgens dat geld te gebruiken om spelers in te schrijven. Dat heeft niets met andere openstaande schulden te maken. 25% doen ze weg. Dat wil zeggen dat ze nog steeds voor 75% eigenaar zijn.

1 augustus 2022 om 20:05

Prem het is eerder bijzonder dat figuren zoals jij nog steeds iedere artikel over Barca dit zelfde riddeltje kunnen herhalen!!! Barca heeft 800 miljoen binnen gehaald maar dat is maar bijzaak dat is monopolie geld!!!

Is dit ook daadwerkelijk goed nieuws voor Fdj?
Of zijn ze nog steeds aan het zagen, ondanks deze financiele injectie?

1 augustus 2022 om 15:38

Natuurlijk gaan ze zagen, die zijn alle schaamte voorbij. Ik was altijd fan van Barcelona, tweede club voor mij na Ajax. Het was een club met een filosofie en een zeer positief imago. Maar helaas heb ik er geen symphatie meer voor door alle streken de laatste twee jaar, wat mij betreft zakken ze in de stront.

Heerlijk! Alle nieuwe spelers kunnen daadwerkelijk ingeschreven worden. Een RB en een LB erbij en we zijn ready to rumble. We moeten zeker voor het kampioenschap kunnen spelen dit seizoen. Het feit dat Barca weer euros binnen harkt en alle spelers kan inschrijven gaat veel pijn doen bij mensen die Barca misgunnen haha Visca el Barca!

1 augustus 2022 om 14:55

Dat je zo veel nieuwe spelers koopt betekent niet meteen dat je om de titel mee kan doen. Al die spers moeten nog wel wennen aan de omgeving, nieuwe club, nieuwe manier van spelen. Kan ook zijn dat er een paar miskopen tussen zullen zitten. In de competitie moet je de strijd aan gaan met de kampioen an Europa en in de CL wordt het ook elk jaar moelijker.

1 augustus 2022 om 15:33

Precies, ik moet ver graven voor de laatste grote miljoenenaankoop die bij Barca nu echt het verschil gemaakt heeft. Coutinho, Griezmann, Dembele, Ferran, Frenkie… stuk voor stuk goede voetballers maar geen van hen kon echt een verschil maken. Ben heel benieuwd of dat bij die nieuwe jongens anders gaat zijn.

1 augustus 2022 om 15:22

Altijd leuk dit soort berichten van zogenaamde fans. Het is Visca el barça LOL

1 augustus 2022 om 15:57

Ik misgun de club Barcelona helemaal niks, de toxische president en toxische fans zoals jou misgun ik een heleboel.

Is er eigenlijk een idee hoeveel jaarlijks inkomensverlies die deals berokkenen?

1 augustus 2022 om 14:21

Had een real fan(Naam vergeten) dat niet paar Barca artikelen geleden niet berekend? Voor de rest heb ik daar niks over gelezen. Maar met deze deal maakt Barca niet echt verlies denk ik. De inkomsten dat ze krijgen van Barca studios zijn laag. In het seizoen 19/20 kregen ze er maar 15 miljoen voor en met deze deal hopen ze die inkomsten te verhogen.

1 augustus 2022 om 14:27

Jammer genoeg heb ik die reactie precies gemist. Enig idee onder welk topic het was toevallig?

1 augustus 2022 om 14:31

Transfer van lewandoski naar barca (officiële bekendmaking)

1 augustus 2022 om 14:33

Titel was laporta benut presentatie Raphinha om te zeggen of Frenkie naar de VS gaat.

1 augustus 2022 om 14:38

Heb het teruggevonden, bedankt! Kort gesteld op de korte termijn vallen de verliezen mee, op de lange termijn is het heel veel geld dat in een putje belandt.

1 augustus 2022 om 14:38

Reactie van van real8madrid als ik me niet vergis.

1 augustus 2022 om 14:53

Kort samengevat (aan de hand van huidige tv-inkomsten):

- De tv-inkomsten van afgelopen seizoen waren 165,7 miljoen. Dat cijfer wordt even als constant behouden in de berekeningen, iets wat totaal onrealistisch is (sinds 2000 zijn de tv-gelden van Barca bijvoorbeeld verdrievoudigd).
- 25% Van de tv-inkomsten van de komende 25 jaar is een bedrag van 1037,5 miljoen en Barca heeft daarvoor 517,5 miljoen voor ontvangen.
- Er is wel een clausule om de rechten eerder terug te kopen maar ik vind niet meteen terug aan welke voorwaarden en na welke termijn.
- Aan BLM (dat is dus deze deal) verdiende Barca vorig jaar 62,5 miljoen. Nu verkopen ze 25% aan 100 miljoen en die zijn ze dus permanent kwijt. Dat is dus jaarlijks 15,625 miljoen. Wat dus inhoudt dat Barca na 6,4 jaar verlies maakt op die deal.

Trouwens is deze samenvatting zuiver gebaseerd op het onderzoekswerk van @Real8Madrid en hij verdient daar dus de credits voor. Het leek me gewoon makkelijk het even aan de hand van zijn veel uitgebreidere en genuanceerdere reactie mijn eigen vraag te beantwoorden.

1 augustus 2022 om 14:57

Opmerking deze deal gaat volgens mij niet over BLM maar over barca studios. Barcelona gaat het zelf proberen om BLM wereldwijd te maken.

1 augustus 2022 om 14:58

@Lierse, heb het al 1000 maal gezegd, maar ook dat lange termijn verhaal klopt niet. Het huidige bestuur heeft namelijk nieuwe deals afgesloten die in de toekomst extra inkomsten moeten genereren, die er hiervoor nooit waren. Bijvoorbeeld het stadionnaam. Spotify zal vanaf volgend seizoen elk jaar een bedrag overmaken voor de stadionnaam, dat zal eerst nog relatief gering zijn maar na de stadionrenovatie zal dat enorm stijgen. Deze extra inkomsten (en er zijn er nog die voortvloeien uit de samenwerking met Spotify) dienen ter compensatie voor wat zal verminderen uit de aandelenverkoop van tv-rechten en Barca studios. Nu zijn er dan weer die kritiek hebben dat je als club je ziel verkoopt als je van Camp Nou naar Spotify Camp Nou gaat, maar dat zijn critici die doorgaans geen alternatieven en oplossingen weten te bedenken en op alles azijnpissen. 10 jaar geleden was een shirtsponsor ook ondenkbaar, maar als je financieel vooruit wil t.o.v. clubs met rijke eigenaars, dan moet je bereid zijn bepaalde offers te brengen. Shirtloze sponsors en nostalgische stadionnamen, zijn mooi, maar niet de hoogste principes. Het hoogste goed voor Barca is dat het een socioclub blijft, dat is een principe waar je over moet waker. Maar als andere tradities gaandeweg moeten aangepast worden voor de financiële vooruitgang, then so be it. Niet Barca-fans 'bekommeren' zich harder om die tradities dan de Barcafans, dat zegt dan wel genoeg.

1 augustus 2022 om 15:03

Dus? Je gooit nog steeds een half miljard weg. Dat je dat opvult met andere inkomsten betekent dat je break-even draait terwijl je gewoon veel verder had kunnen staan.

1 augustus 2022 om 15:06

@Lazer Jump, oei excuses ik leefde even in de veronderstelling dat dat hetzelfde was. Hartelijk bedankt voor de correctie!

1 augustus 2022 om 15:13

Dat was ik. Geef me een secondje.

1 augustus 2022 om 15:16

Ja Lierse, maar ze moeten natuurlijk gaandeweg wel resultaten halen. Anders kost dat inkomsten.

1 augustus 2022 om 15:19

Dat zeker. Maar in La Liga zouden ze zonder al die aankopen ook gewoon top 3 gespeeld hebben (kijkende naar komend seizoen). De CL heeft hen wel heel wat geld gekost dit jaar. Maar ook met het team van voor al die transfers kom je normaliter wel een CL-groepsfase door.

Want zie jij hen nu plots als grote kandidaat voor de CL? Ik niet eerlijk gezegd.

1 augustus 2022 om 15:29

De Cl winnen, daar komt een stukje geluk bij kijken. Structureel halve finales spelen, daar heb je een goed elftal voor nodig. Dat hebben ze nu wel. Het is nog geen Liverpool, City of Bayern, maar het scheelt niet veel.

1 augustus 2022 om 15:47

Maar Lierse, gooien ze daadwerkelijk een half miljard weg? Is dat niet iets te simplistisch? Vergeet niet dat we het uiteindelijk over een voetbalclub hebben. Als Barca deze deals kan gebruiken om hun team dusdanig te versterken dat ze prijzen gaan winnen, levert dat ook aardig wat op qua inkomsten (prijzengeld, maar zeker ook extra/meer betalende sponsoren).

1 augustus 2022 om 16:06

Het gaat meer zijn dan een half miljard, met wat pech loopt dat op naar twee miljard (en ironisch genoeg hoe beter Barcelona presteert hoe meer de tv-gelden zullen toenemen en hoe meer verlies er geleden wordt).

Uiteindelijk is er niks met zekerheid te zeggen. Het is een grote gok die genomen wordt want sportieve prestaties mogen nooit voor zeker aangenomen worden.

1 augustus 2022 om 14:25

Dat zal Laporta een zorg zijn, die man kijkt er alleen maar naar uit om op korte termijn te presteren, dat hij Barca daarna weer in een puinhoop achter laat zal hem een zorg zijn.

1 augustus 2022 om 14:26

Miniscuul voor t geld dat omgaat in t bedrijf.

1 augustus 2022 om 14:31

Dat zal op de lange termijn een hoop centen zijn. Het interesseert Laporta niets. Die kan een hoop prijzen extra noteren. Rotzooi is straks voor de volgende president over 3,5 jaar.

1 augustus 2022 om 15:02

@Sergio: nope, nice try maar klopt niet.

1 augustus 2022 om 14:56

In 2019 was de omzet van Barca Studio's naar verluidt al zo'n 17 miljoen pond en het schijnt dat het inmiddels in totaal al zo'n 80 miljoen pond of euro's heeft opgeleverd voor Barcelona. Ze leveren dus al meer dan 5 miljoen euro per jaar in. Maar goed, dit zat er wel aan te komen. Deze deal is in ieder geval wat verstandiger dan die TV deal waar ze ongetwijfeld last van gaan krijgen in de toekomst.

1 augustus 2022 om 15:15

Barcelona had op 30/6/2021 een totaalschuld van 1382 miljoen. Hiervan was 680 miljoen ‘net debt’. Heel simpel gesteld wil dat zeggen dat als Barca op 30/6/2021 alles zouden afbetalen dat mogelijk was (daarvoor gebruiken ze eigen vermogen (431miljoen) en geld dat ze zelf nog tegoed hebben) dat ze nog met een schuld van 680 miljoen zouden over blijven.



In de meeste gevallen wordt het als ‘gezond’ gezien wanneer een bedrijf een net debt heeft van 15% t.o.v. net income (schulden zijn een middel wanneer ze op de juiste manier gebruikt worden en dus niet inherent slecht), is alles tot 20% acceptabel en daarboven een risico. Wat is net income, of N.i.? N.I. is de totale omzet van een bedrijf minus bedrijfsuitgaven minus operatiekosten minus belasting op de resterende som. Nu ben ik zelf niet helemaal zeker hoe dit zich vertaald naar de voetbalindustrie en laat ik die berekening aan me voorbij gaan. Hoe dan ook kunnen we concluderen dat Barca op dat vlak diep in de koeienpoep zit aangezien hun net debt maar liefst 108% is van hun totale omzet, laat staan hun N.i.



Van de totaalschuld waren 596 miljoen schulden op korte termijn. Aan deze crediteurs kon niet worden voldaan (dit is wat leidt tot faillissement) en daar moest dus een oplossing voor gevonden worden. Om die schulden te herstructureren is Barcelona een jaar geleden nog een lening aangegaan bij Goldman Sachs voor 500 miljoen euro. Wat er in essentie gebeurde is dat kortlopende leningen werden afbetaald met geld van G.S. waardoor Barca die schulden over een termijn van 15 jaar moet afbetalen i.p.v. nu meteen. Faillissement afgewend. Wat is het nadeel? Die schuld stijgt weer een beetje aangezien er een lening wordt aangegaan om leningen af te betalen en je dus rente op rente betaalt. Toch was het een goede ingreep van de club omdat het simpelweg de enige optie was. Er werd schande over gesproken destijds maar hier kon Laporta oprecht niets aan doen. Dit was de troep van Barto opkuisen, tijd kopen en de schulden verder uitspreiden zodat ze hopelijk op termijn wel afbetaald kunnen worden. Overigens kunnen clubs als Barca en Madrid doorgaans tegen zeer voordelige tarieven lenen omdat zij itt de meeste clubs geregistreerd staan als non-profits in handen van de leden.



dit is allemaal oud nieuws waar de meesten onder ons het meeste al van hadden meegekregen maar hier staat het nog eens netjes opgelijst voor mensen die hun cijfers door elkaar halen. 



Welke deals heeft Barca nu goedgekeurd? Vorige maand is er een stemming geweest over het verkopen van assets van de club. Dit ging over maximaal 25% van de tv-rechten voor La Liga, maximaal 49,9% van de business licensing en merchandising (blm). In totaal waren er 494 stemmen voor de deal, 65 tegen en 13 blanco. 



De eerste deal is alvast gesloten met Sixth Street. Sixth Street koopt 10% van de La Liga tv-rechten de komende 25 jaar voor 207 miljoen euro terwijl Barca het recht behoudt die tv-rechten vroeger terug te kopen. De bedoeling van Laporta is volgens bronen bij Barcelona om de overige 15% nog te verkopen voor de VS tour van start gaat later deze maand.



Voor de 50% van BLM heeft Barca reeds een bod ontvangen en afgewezen van 200 miljoen plus 70 miljoen in bonussen. Dat bod is afgewezen aangezien Barca hoopte op 300 miljoen. Overigens zijn er ondertussen verschillende bronnen die melden dat Laporta heeft besloten maximaal 25% van BLM te verkopen omdat de investeerders anders mogelijk teveel macht zouden krijgen.



nu, zijn dit goede deals? Vanuit een financiaal standpunt in geen 100 jaar. De tv-rechten waren afgelopen seizoen goed voor 165,7 miljoen euro. 10% daarvan aan 25 jaar is 415 miljoen euro. Barca loopt met het verkopen van die 10% 415 miljoen euro mis en daartegenover staat nu 207 miljoen in het handje. Dat is letterlijk de helft. Als ze die andere 15% ook nog verkopen aan dezelfde voorwaarden dan loopt Barca in totaal 1037,5 miljoen mis voor een cashinjectie van 517,5 miljoen euro. Dat is er van uitgaande dat de tv-rechten stabiel blijven. Dat op zich is al een pijpdroom als je weet dat de waarde van tv-rechten in het algemeen consistent jaar na jaar zijn gestegen in de hele geschiedenis van het voetbal. Sinds 2000 zijn die van Barcelona bijna verdrievoudigd van 62,5 miljoen euro naar 165,7 miljoen euro. Dat is op 21 jaar. Het is niet onmogelijk dat die de komende 25 jaar nog eens verdubbelen en Barca dus meer dan 2 miljard misloopt om nu een half miljard in Lewandowski en Raphina ed te kunnen investeren.



Wat betreft een mogelijke BLM deal zijn de vooruitzichten niet veel beter. De inkomsten uit BLM waren afgelopen seizoen 63 miljoen. Deze deal zou overigens niet om een vaste periode gaan zoals de tv-rechten maar een deal waarbij 49,9% ‘permanent’ verkocht wordt en Barca het recht behoudt ze terug te kopen. Zoals gezegd hoopte Barca 300 miljoen over te houden aan een verkoop en hebben ze al een bod van 200 tot 270 miljoen ontvangen. Voor die gehoopte 300 miljoen zouden ze 31,5 miljoen opgeven. Dat wil zeggen dat ze na 10 jaar al verlies zouden maken aan deze deal, wederom niet in acht genomen dat deze inkomsten elk jaar stijgen en hun verlies dus exponentieel groeit en niet lineair.



Hoe je het ook bekijkt zijn dit absolute shit deals. In essentie zijn het gewoon leningen aan 200-300% rente. Echter, in sommige situaties kan je niet anders en zijn zulke shit-deals een nodig kwaad om te overleven. Denk aan die Goldman Sachs lening. Het was dat en jezelf ten koste van extra rente tijd kopen om je zaken op orde te krijgen of failliet gaan. Men kon niet anders en het was een prima beslissing. Dan rest de vraag, is dat hier het geval? Dat is uiteraard subjectief. Ik ben van mening dat dat absoluut niet nodig is. Tot hiertoe heb ik uitsluitend over feiten gesproken. Alle cijfers die ik gebruik zijn door Barcelona zelf gecommuniceerd en alles m.b.t. schulden, omzet e.d. komt rechtstreeks van hun eigen jaarrapport 2021 te vinden op de website van de club. Wat volgt is mijn persoonlijk mening.



Barca was aan het begin van de zomer op een veel betere plek dan ik persoonlijk had verwacht. Salarissen daalden, overbodige maar dure spelers werden verkocht, schulden waren geherstructureerd, men had een vrij goede selectie met goed voetbal en ik zag geen enkele reden waarom Barca de komende jaren niet consistent top 3 kon spelen in La Liga en telkens met gemak de poulefase CL kon doorkomen. Moest Barca investeren? Je moet altijd een beetje investeren. Je moet competitief blijven wil je dat je inkomsten niet dalen, dat is nu eenmaal de regel in elke entertainment industrie. De transfers van Kessie en Christensen en de interesse in Mazraoui vond ikzelf dan ook goede zetten. Echter zijn deze deals wat mij betreft niet te verdedigen.



dit is puur in de hoop om op korte termijn wat succesjes te vieren maar waarom? Het verschil in prijzengeld in La Liga is peanuts. Bovendien wordt dat verdeelt obv prestaties over de laatste 5 jaar en de huidige ranking. Afgelopen seizoen heeft Madrid 158 miljoen verdiend en Atleti, dat 2e kwam 154 miljoen. Dat zijn de verschillen waar we over spreken. Is dat het waard om de toekomst van je club te hypothekeren? 



Neen, dit is enkel en alleen het ego van Laporta die het niet kan verdragen om 4 jaar te bezuinigen en de club financieel gezond te maken maar ook vuurwerk moet hebben tijdens zijn termijn en prijzen moet kunnen presenteren. De gevolgen zijn voor een ander. Er worden gigantische risico’s genomen, zeker als er nog meer aandelen worden verkocht tegen zulke achterlijke voorwaarden, en in de toekomst krijgt Barcelona de rekening gepresenteerd. Helaas lijken de meeste Barca-fans niet uit het verleden geleerd te hebben. Dezelfde socio’s die Barto niet alleen hebben verkozen maar zelfs hebben herverkozen simpelweg omdat er een treble werd gewonnen laten zich nu, net als dan, weer verblinden door de glanzende nieuwe speeltjes die beloofd worden i.p.v. berekend te zijn. Net zoals het beleid onder Barto destijds hier op vz werd verdedigd door onze Barcelona strijders wordt dat nu ook weer gedaan. Net zoals Barto nu vervloekt wordt door dezelfde kortzichtige mensen zullen ze over 5 jaar ook weer anders piepen over Laporta wanneer de volgende voorzitter in een nog grotere pijnhoop terecht komt en de boeken open doet om in de media (terecht) te komen klagen zoals Laporta een jaar terug deed.

Dat was deze analyse die lazer jump bedoelde denk ik.
De tv-deals zijn dus momenteel 167 miljoen waard en daar is 25% van verkocht en de inkomsten waarvan ze hier 25% voor 100 miljoen verkopen zijn volgens mij 30 miljoen waard atm.

1 augustus 2022 om 16:03

@real8madrid - Ontzettend sterk betoog en als een ander het compliment niet had gegeven, had je 'm van mij gehad. Dit is hoe je je in dit soort discussies hoort te mengen. Niet op de man, niet met emotioneel gebrabbel, maar aan de hand van feiten en cijfers conclusies trekken en je mening er bij sommige stukken op loslaten.

1 augustus 2022 om 20:43

Mooi stukje. Vergeet alleen niet dat je naar de netto contante waarde van toekomstige inkomsten moet kijken. 207mE nu is meer waard dan 207mE over 10 jaar, vandaar dat je niet kan zeggen dat ze die volledige 207mE zijn misgelopen. Met die 207mE kunnen ze nu daarnaast ook weer investeren. Aan het huidige bestuur de challenge of ze dit beter gaan doen of niet.

1 augustus 2022 om 15:43

Over die deal van de tv-rechten verloren ze (geloof ik) 410 miljoen, als ik het goed heb. En dat is dan tegen het huidige tarief. Inflatie en dergelijke zitten daar nog niet bij. Deze merchandising weet ik niet precies, maar dat zal ook een aardig bedrag zijn. De artikelen hierover van VI’s Tom Knipping zijn interessant als je het wil begrijpen. Het is een ingewikkelde materie maar wat Barca nu doet lijkt niet heel raar of illegaal te zijn. Of het voor de lange termijn verstandig is, is een hele andere kwestie…

1 augustus 2022 om 20:50

Met de eerste 10% inderdaad. Raar is het zeker wel, anders zouden andere clubs het ook doen. Illegaal natuurlijk absoluut niet. Het zijn hun rechten, doen ze lekker mee wat ze willen.

Hoe triest het ook is en vooral wat betreft Frenkie, valt het ook wel weer te begrijpen wat Barca allemaal doet. Ze moeten in de top blijven want als je jarenlang in de marge speelt dan verander je in een Arsenal. Ik hoop wel dat het besef er is dat er een structurele oplossing moet komen.



Ben benieuwd of het ons lukt. Tebas had vorige week inderdaad wel zoiets laten uitschijnen dat Barcelona op de goede weg is en dat het nog een kleine inspanning moest leveren. Dat lijkt me nu met de verkoop van een kwart van de rechten voor Barã§a Studios gelukt.

Hopelijk blijft het gebash nu achterwege. Je hoeft het niet per se eens te zijn met hun werkwijze, deze was misschien niet ethisch inderdaad. Ze hebben echter geen shady deals afgesloten en hebben met creatieve financiering (weliswaar met een risico) extra middelen gegenereerd.

Real Madrid verkocht overigens in 2006 ook hun volledige televisierechten voor 1.1 miljard euro voor een periode van 7 jaar. Destijds had het een schuld van 500 miljoen euro. Dat hebben ze aangewend om die schulden deels weg te werken en te investeren in de selectie ( - 100 miljoen euro).

Bij Barcelona zijn de problemen nu eenmaal groter op dit moment. Daarnaast klopt het beeld niet dat Barã§a al het geld opbruikt voor transfers. Deze maand heeft Barcelona al een eerste aanbetaling van 200 miljoen euro gedaan aan Goldman Sachs.

Edit : Het is 100 miljoen euro, heb me vergist van het bedrag.

1 augustus 2022 om 14:31



Het gebash zal alleen maar erger worden. Ik voorspel de volgende 2 scenario's:

1). Sportief zullen de prijzen uitblijven en men zal zeggen dat ze hun ''ziel'' verkocht hebben, spelers voor miljoenen aangetrokken hebben en alsnog gefaald hebben.

2). Sportief zullen ze hoge ogen gooien en men zal zeggen dat dit komt doordat ze miljoenen hebben uitgegeven, terwijl ze een mega schuld hebben en dus eigenlijk vals spelen en allang failliet verklaart hadden moeten worden.

Ik denk dat je je als supporter vooral moet richten op het spelletje. Dus: krijgt Xavi het aan de praat? Zal er weer herkenbaar volgens een bepaalde filosofie gevoetbald worden? Is het aanvallend/aantrekkelijk? Worden er resultaten mee geboekt? Gaan vooral de talenten en bepaalde spelers waar meer verwachtingen van waren zichzelf ontwikkelen/ontplooien?

Het is beter om je als supporter daarop te focussen, dan je druk te maken om het gebash over de financiã«n.

1 augustus 2022 om 14:38

@joga_bonito10

Ik kijk sowiso liever als liefhebber naar het sport dan over het financiële te denken inderdaad, het is echter om meer duiding te geven aan de lezers hier die soms gedesinformeerd achterblijven.

Hopelijk brengt Barça weer het swingende voetbal van weleer en is het weer elk weekend uitkijken naar de wedstrijd!

Een ding is wel zeker, de druk is wel hoog. Met alle financiële inspanningen die werden gedaan ben je eigenlijk verplicht te presteren.

1 augustus 2022 om 15:04

De barca fans moeten zich daar helemaal niet druk om maken. Laporta en zijn team weten echt wel wat ze doen. Ja ze nemen een risico maar er staat nou wel echt een sterk team. En succes zal gepaard gaan met prestaties maar daar is de kans nu wel groter op. En de risico van niks doen was wellicht nog groter geweest. Weg zakken, nog meer CL inkomsten missen etc.

Plus de verbazing is wel lachwekkend (en dat zeg ik als Madrid fan). Keer op keer, men heeft helemaal geen idee wat er gaande is. En barca verkoopt gewoon hun eigen bezit. Dat vind men erg? Maar je hoort ze niet over de olieclubs die oliegeld in de clubs pompen op allerlei smerige sluwe wijze! Of psg, die honderden miljoenen verliezen maakt, heb je daar men over horen klagen dagelijks!? Of city dat 10 clubs bezit zowat! En noem maar op. Nee dat vinden ze dan allemaal zo geweldig. Oh wat een team hebben ze. Oh kijk hoe mooi! Agh. Kromme gebeuren.

1 augustus 2022 om 15:08

Gek hè dat er een sterk team staat. Je hebt ongeveer een heel elftal gekocht in 1,5 jaar tijd.

1 augustus 2022 om 16:07



Sergioramoshm,

Maar zo zijn er nog meer teams te benoemen die dag in, dag uit en jarenlang achter elkaar alleen maar miljoenen spenderen toch? Welke topclub is daar de uitzondering op dan? Ik hoor het graag. Zelfs een Bayern Munchen en Liverpool doen dat. Real Madrid is deze tactiek ooit gestart(toen explodeerde de markt pas echt met die Figo (60m) en Zidane (78m) En voor dat tijdperk is dat gewoon hetzelfde als de bedragen die Barca recent had neergeteld voor een Griezmann, Coutinho en Dembele. Heeft allemaal met inflatie te maken niks anders.

Toen begon kort erna Chelsea onder leiding van Abrahamovic ermee. City en PSG hoef ik niet eens uit te leggen. Maar ook de Italiaanse top heeft altijd geld neergeteld voor aankopen hoor. En Newcastle zal de komende jaren misschien nog wel een schepje erboven op gaan doen .

Maar als jouw probleem ligt bij het feit dat Barca in de hoogtijdagen altijd pretendeerde het vooral met eigen jeugd te doen en dat je het daarom hypocriet vind, dan begrijp ik je al een stuk meer. En daar heb je trouwens ook gelijk in.

1 augustus 2022 om 14:31

En dit weten al die Barca haters niet.. volgens mij zit het verhaal met Koeman hun nog dwars..

Objectief blijven kijken en beoordelen is moeilijk. Vergeet daarbij niet dat Vz daar aardig aan heeft meegeholpen!

1 augustus 2022 om 15:05

Dat is het vooral inderfaad en dan heb je een heleboel Realfans die van deze context en situatie hun kans zien om dat gebash mee te voeden en zo krijg je onder elk Barca-topic een heleboel onzin. En als ze dan terug succesvol zijn, dan zal je geen Realfan meer zien of horen.

1 augustus 2022 om 15:28

Inderdaad al die reacties met mensen die hopen dat alle aankopen niet ingeschreven konden worden 🤣🤣🤣 alsof ze 170 miljoen gaan uitgeven aan Raphinha Lewa en Kounde met het risico die niet in te kunnen schrijven... hahaha en maar hopen die haters dat het zo zou uitpakken

1 augustus 2022 om 15:05

Het gebash blijft hopelijk achterwege? Die neemt naar mijn mening alleen maar toe en terecht. Onderdelen van je club verkopen voor korte termijn aankopen is een grote grap en daarmee vraag je om gebashed te worden. Wanneer je wint krijg je opmerkingen over het geleende geld en bij verlies zal je nog meer uitgelachen worden. Over een jaar of 2 a 3 zal het misschien minder worden maar dan komen de verkiezingen weer en zal het volgende opkomen.

1 augustus 2022 om 15:11

En waaruit blijkt dat korte termijn aankopen een grote grap is? En als je profetische inzichtigen hebt dan maak ik graag gebruik van jouw kennis voor mijn zakeijke en prive besluiten.

1 augustus 2022 om 16:17



Verkocht Perez geen trainingscomplex van Real voor extra inkomsten van 500M zodat hij kon starten met dat ''galactico'' project? En dat terwijl Real op dat moment een schuldenlast van 300M had. Beetje hypocriet om dan nu naar Barca te wijzen eerlijk gezegd.

Wie zijn korte termijn aankopen? Raphinha, Kessie, Christensen, Pablo Torre en Koundã© kunnen nog jaren mee. De enige korte termijn aankoop is Lewandowski imo. Maar dat is de 2e beste spits ter wereld die graag naar Barca wilde verkassen. Zijn aankoop levert qua marketing ook gewoon veel op. Die is met afstand gelijk de grote ster van het huidige elftal. Ik denk zeker dat hij nog 2 jaar van grote waarde kan zijn.

1 augustus 2022 om 15:05

Het grote verschil is echter dat met afstand het meeste geld in de selectie gepompt is. De schulden zijn er nog steeds en zo'n aanbetaling stelt ook niet veel voor. Die aanbetaling doen ze met toekomstige inkomsten. Dat geld is dus hoe dan ook weg. Daar zit ook het hele probleem.

Wat gaan ze bijvoorbeeld doen als ze spelers moeten gaan vervangen? Lewandowski wordt deze maand alweer 34 jaar, Aubameyang is 33 jaar, Pique is 35 jaar, Memphis willen ze slijten, Umtiti willen ze slijten, Braithwaite is 31 jaar en willen ze slijten, Pjanic is 32 jaar en willen ze slijten, Busquets is 34 jaar, Sergi Roberto is 30 jaar, Alba is 33 jaar. Alleen Memphis en wellicht Sergi Roberto gaan nog wat opleveren. De kans is gewoon heel groot dat ze volgend jaar weer eigendom moeten verkopen, want het is onmogelijk dat Barcelona die 144 miljoen euro in de min betreft het salarishuis heeft weggewerkt, integendeel.

1 augustus 2022 om 15:23

@sirius

Er is op dit moment net spend 135 miljoen aan transfers uitgegeven.

Het geraamte van je selectie is niet ouder dan 25 jaar :

Koundé (23)
Christensen (net 26)
Dest (21)
Eric Garcia (20)
Araujo (22)
Pedri (19)
Gavi (17)
Kessié (25)
Frenkie (25)
Pablo Torré (18)
Dembélé (25)
Ferran Torres (21)
Raphinha (25)
Ansu Fati (20)

Dan heb je nog spelers als Alex Balde (18), Abde (20) , Inaki Pena (21), Ilias Akhomach (18) in de wachtkamer staan.

De spelers die je opnoemt zijn deels al deadwood (umtiti, Braithwaite). Pjanic zou overigens blijven op aanvraag van Xavi die hem als backup van Busquets wil gebruiken.
Busquets vervangen wordt een moeilijke, maar op zich kan Frenkie daar spelen als hij niet vertrekt (wat overigens met de dag groter wordt). Memphis is in onderhandeling met Juve, Roberto zal gewoon blijven ook. Piqué is al vervangen, dus die moet je niet meerekenen.

Alba en Busquets lijken me nog twee posities die ze de komende jaren goed in de gaten moeten houden. Met Auba en Lewa kunnen we nog 2-3 jaar verder, laten we de economische situatie dan nog eens evalueren.

Ik verwacht de komende jaren geen gekke transfers meer van Barcelona aangezien er nu al een team staat die jaren verder kan.

Overigens heeft Barcelona het salarishuis van 400 miljoen naar 284 miljoen doen dalen, tel daar de nieuwe inkomsten bij en die 144 in de min is weggewerkt. Overigens heeft Tebas dat ook bevestigd vorige week dat Barcelona niet meer in precaire situatie zit.

1 augustus 2022 om 15:24

Sirius

Ze genereren natuurlijk wel een enorme omzet, en wanneer de salarisdruk werkelijk omlaag gaat, dan kunnen ze snel weer een inhaalslag maken. Het is en blijft een gok, maar wel gecalculeerd.

1 augustus 2022 om 15:30

Met afstand het meeste geld in de selectie gepompt? 776,5 aan die deals en hoeveel daarvan is in de selectie gepompt?

1 augustus 2022 om 15:50

Dat vind ik dan wel weer mooi, als Xavi echt Pjanic gaat en kan gebruiken. Wat heeft die speler een hoop poep over zich heen gehad van alle kanten, maar bij Lyon en periodes bij Juve heb ik hem echt magistrale dingen zien doen.

Je moet wel heel erg naïef zijn , als je denkt dat dit alleen bij Barca gebeurt.
Clubs nemen risico's, verkopen het tafelzilver en denken dat in de toekomst neiuwe verdienmodellen zich zullen aandienen
Of en dat is veel erger:
""après moi, le déluge"

1 augustus 2022 om 15:09

Natuurlijk gebeurt dit niet alleen bij Barcelona, maar dit gebeurt bij clubs in het nauw waarvan het bestuur wanhopig en/of overambitieus is. In het geval van Laporta is het pure wanhoop en er zitten wel degelijk flinke risico's aan verbonden.

1 augustus 2022 om 15:54

Ja er zitten risico’s aan de strategie van Laporta. Maar kun je mij een strategie geven waarin je geld genereert om op sportief vlak mee te kunnen doen om zodoende ook genoeg te kunnen maken om schulden af te lossen en waarde te blijven creeeren? Help me out !

1 augustus 2022 om 16:32

Ja, nu lees ik net dat Xavi nog meer wil.
Zo kan ik het ook

Joan Laporta laat hiermee weer eens zien zijn woorden na te komen en moedige beslissingen te durven nemen. Opgezadeld met de veroorzaakte puin van Bartomeu, hoe bestaat het dat hij voor een tweede keer verkozen werd, heeft hij onderdelen moeten verkopen met een OPTIE om deze terug te kopen. Het laatste is niet geheel onbelangrijk. Goede spelers gehaald die ervoor moeten zorgen dat Barca zoals normaal weer ver raakt in de Europese competities en daarmee inkomsten niet weer misloopt. Visca Barca visca Laporta. Nu afwachten wat er met Frenkie gebeurt, hopelijk blijft hij want dat verdient hij.

1 augustus 2022 om 15:12

Je snapt natuurlijk wel dat er altijd een optie is om dingen terug te kopen. Alles is te koop voor de juiste prijs. Als Barcelona die onderdelen terug wil kopen, zal het heel wat meer moeten betalen dan waarvoor ze het verkocht hebben. Ik heb je betreft dit onderwerp nog op weinig objectiviteit kunnen betrappen. Misschien toch niet heel verstandig om jezelf Mister Objecti te noemen. Niets tegen jou hoor, maar het viel me op.

Korte termijn oplossing. Slecht beleid. Als ze weer geld nodig hebben, weer maar eens 25 procent verkopen en dan ben je een bron van inkomsten kwijt voor snel geld.

Als echte Barcelona fan (30+ jaar), vind ik het heel jammer en raar te zien dat men alles verkoopt voor kortstondig gewin.Leningen en verkopen zorgen namelijk niet dat de toekomst beter wordt. Wel zijn sommige leningen van groot belang om de zeer penibele situatie die is achtergelaten iets op te lossen en competitief te blijven.Ik vind lewa bijvoorbeeld een geweldige spits, maar als je in de financiële problemen zit dan moet je geen spits zonder restwaarde kopen als je uit de schulden moet komen.Dus ik kan mij echt niet helemaal vinden in het beleid, maar verbaas me wel over het aantal haters. Barcelona verkoopt iets van zichzelf voor geld zodat ze aan de wet en regelgeving voldoen, wat is hier nu zo slecht aan? (Buiten dat ik het nogmaals zeker niet overal mee eens ben).

1 augustus 2022 om 14:55

Ze verkopen niet alles, maar 25% van hun productiebedrijf. Ik zou willen dat Ajax dit soort bedragen binnen zou krijgen voor 25% van hun productiebedrijf (welke we niet eens hebben).
En Barca moet helemaal niet uit de schulden komen, ze moeten naar een niveau waar ze aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen.
Ik snap de teneur om alles wat er bij Barca speelt, en zeker niet elke beslissing op dit moment is de juiste, maar ook zeker niet alles is slecht wat er op dit moment gebeurd.

1 augustus 2022 om 15:05

Laporta en zijn team weten echt wel wat ze doen. Ja ze nemen een risico maar er staat nou wel echt een sterk team. En succes zal gepaard gaan met prestaties maar daar is de kans nu wel groter op. En de risico van niks doen was wellicht nog groter geweest. Weg zakken, nog meer CL inkomsten missen etc.

Plus de verbazing is wel lachwekkend (en dat zeg ik als Madrid fan). Keer op keer, men heeft helemaal geen idee wat er gaande is. En barca verkoopt gewoon hun eigen bezit. Dat vind men erg?

Maar je hoort ze niet over de olieclubs die oliegeld in de clubs pompen op allerlei smerige sluwe wijze! Of psg, die honderden miljoenen verliezen maakt, heb je daar men over horen klagen dagelijks!? Of city dat 10 clubs bezit zowat! En noem maar op. Nee dat vinden ze dan allemaal zo geweldig. Oh wat een team hebben ze. Oh kijk hoe mooi! Agh. Kromme gebeuren.

1 augustus 2022 om 16:40

Bij zo'n beetje elke aankoop die de olieclubs doen beginnen mensen over de FFP regels en dat het allemaal belachelijk is. Dus het beeld dat je schets is niet helemaal waar.

Hypotheek op de toekomst. Potverteren. Achterstand op Real wordt alleen maar groter

Goed nieuws voor Frenkie, dan kunnen ze hem gewoon betalen en houden, want daar wilden ze alles aan doen toch?

Wat is die club zijn goede naam kwijt geraakt alleen al door die voorzitter Laporta wat een kneus , het begon al met het ontslag van Koeman .

1 augustus 2022 om 15:04

Ik denk dat die Laporta door zo wat elke Barcelona fan over de hele wereld juist op handen gedragen wordt door het ontslaan van Koeman. Enkel in dit kikkerlandje ziet men dit anders. Maar of dat relevant is? Totaal niet vermoed ik .

1 augustus 2022 om 15:16

Misschien betreft Koeman, maar als je denkt dat men alleen kritiek op Laporta heeft in Nederland, dan heb je niet opgelet. Overal in (voetballend) Europa spreekt men schande van het beleid en zetten ze vraagtekens bij de handelswijze. Verder zijn veel mensen de periode Koeman allang weer vergeten. Alle kritiek gaat momenteel over het feit dat de club delen van zichzelf verkoopt voor direct kapitaal, enkel om het overgrote deel daarvan in de selectie te pompen in plaats van de exorbitante schuld. Dat terwijl het salarishuis vanaf nu ook automatisch stijgt zonder dat het spelers koopt. Er zijn namelijk aardig wat spelers die nog geld tegoed hebben. Nergens voor nodig dus, dat pedante toontje.

1 augustus 2022 om 15:46

Kun je uitleggen hoe salarishuis stijgt wanneer er een cap is toegepast en spelers worden verkocht/verhuurd?

1 augustus 2022 om 16:06

Omdat Barcelona salarissen die al betaald hadden moeten worden heeft uitgestrooid over toekomstige jaren om corona te overbruggen. Zo gaat een De Jong dit seizoen bijvoorbeeld 18 miljoen(!) euro verdienen.

1 augustus 2022 om 16:45

Ja dat klopt wat je zegt. Maar vergeet je daarbij niet te melden dat heel veel spelers voor minder salaris spelen en dat er momenteel nog steeds een schoonmaak plaatsvindt? De salarissen zullen never nooit meer worden zoals 2 jaar terug. Dat is waarom Barca ook voldoet aan de La Liga regels. Dus dat het salarishuis stijgt klopt niet helemaal.

Vraag me af in hoeverre dit past in de lange termijn strategie Je kan nu voor een vast bedrag best makkelijk snel geld binnen krijgen, maar je mist dan wel je continue geldstroom over de lange termijn. Maak je in principe je club kleiner...

1 augustus 2022 om 15:10

Het is toch echt niet moeilijk welke risico's er hier genomen worden?

Niks doen is ook een risico! Met het team dat Koeman onder zijn hoeden had, lagen zij er al uit in de groepsfase CL. Reken maar even uit hoeveel geld je daar mist. Blijf je door modderen met een matig team, kun je zo weg zakken. Minder CL inkomsten komen binnen, ze moesten zelfs strijden om CL voetbal te halen afgelopen seizoen. Na de transfers van Auba e.d. ging het makkelijker en werden ze 2e. Maar weg zakken, betekent ook waarde vermindering van je spelers, je wordt minder aantrekkelijk etc. Men heeft geen idee hoeveel geld daar verloren mee gaat, met name de CL inkomsten. (kijk alleen naar Ajax, ze investeerden in Tadic en Blind, namen een risico maar de prestaties kwamen, gingen elk seizoen CL spelen en de inkomsten stroomden binnen plus spelers waarde vermeerdering en zie nu).

Dat is wat barca en Laporta ook voor ogen hebben. Dus niks doen is eigenlijk een groter risico. En wat ze nu doen is alleen gekoppeld aan prestaties die moeten volgen, maar met zo'n team is de kans daarop wel groter. Verder komen in de CL, levert je echt al zo meer dan 40 mil op jaarlijks. Nou reken maar uit. Dan heb je nog je spelerswaarde vermeerdering, je wordt aantrekkelijker, tickets en noem maar op. Men heeft geen idee. Ze zien alleen wat barca met die deals aan inkomsten verliezen later vergeleken met wat ze nu meteen krijgen. Nou lekker, maar zo kortzichtig zit dat dus niet in mekaar!

1 augustus 2022 om 15:39

Er is nogal een verschil tussen “niks doen” en een half jaar nadat je 55 miljoen hebt uitgegeven aan een rechtsbuiten en net een andere rechtsbuiten zijn contract verlengd hebt een nieuwe rechtsbuiten voor 65 miljoen kopen.

1 augustus 2022 om 15:19

In dit geval valt het mee. Het is wel een pleistertje op de wond, maar het scheelt ze misschien 5-7 miljoen euro per jaar. Vergeleken met de TV deal waar ze zo'n 40 miljoen euro per jaar bij mislopen is deze te overzien, al blijft het oliedom. Wat ze ook met het geld doen, het is sowieso verlies. Betalen ze schulden af, betalen ze dat af met toekomstige inkomsten die waarschijnlijk in waarde zouden gaan stijgen. Het is dus hoe dan ook geld waar je gelijk weer gedag tegen kunt zeggen.

Dit gaat barcelona echt pijn doen in de toekomst. Alle inkomsten nemen af

1 augustus 2022 om 15:13

Kun je de inkomsten allemaal benoemen en welke dan afnemen?

1 augustus 2022 om 15:23

Op de TV-deal alleen al zo'n 40 miljoen euro en als die in waarde gaat stijgen, wordt dat alleen maar meer. Dan zwijgen we nog maar even over het feit dat Barcelona het verkocht heeft voor ongeveer 50 procent van de werkelijke huidige(!) waarde. Het verdampt dus nu al 40 miljoen euro per jaar bovenop de 40 miljoen euro per jaar (25 procent van de jaarlijkse TV-inkomsten) die ze niet meer ontvangen. Daar gaan veel supporters volledig aan voorbij.

1 augustus 2022 om 15:44

Ja ik snap dat als je deel van tv rechten verkoopt je daarmee ook minder inkomsten hebt. Daar staat tegen over dat je meteen je cashflow kunt verbeteren en kunt investeren.
Maar de stelling van Sander555 was : Alle inkomsten zullen afnemen. Dus mijn vraag weer : Welke andere inkomsten???

Is toch onvoorstelbaar deze club, ik hoop dat het echt na de kloten gaat , en z’n geschiedenis mee trekt schande niks meer dan schande hoe hier mee om word gegaan.!!!!

1 augustus 2022 om 15:16

Ahh … pijnlijk he dat het Barca toch gaat lukken? Je kunt blijven huilen en tieren als een klein kind maar voor nu is er maar 1 waarheid: de nieuwe spelers kunnen gewoon ingeschreven worden. Alle andere meningen doen er niet toe.

1 augustus 2022 om 15:44

Nou applaus, of dit nu barca real milan juve was hoort gewoon bikkel hard gestraft te worden, maar ga maar lekker na het kneuzen teampje kijken prijzen gaan ze niet winnen 🫶🏽

1 augustus 2022 om 15:50

Ook dat is een mening en geen feiten. Tip van mij: bemoei je met zaken die energie geven ipv te verzuren in eigen meningen. Dikke kus 😘

Laporta verricht hier toch uitstekend werk? Zorgt dat er een top team staat zodat Xavi kan leveren. Ik ben niet bekend met de gevolgen op langer termijn maar ik denk dat dit gewoon de juiste keuze is. Of hadden ze enkel met jeugd en zonder enige rol van betekenis moeten blijven aanmodderen de komende jaren?

1 augustus 2022 om 15:56

Ik denk dat deze beslissingen mede zijn genomen door een groot vertrouwen in Xavi. Wat ik tot nu toe deel!

Alleen maar korte termijn wat ze doen.

Volgend seizoen krijgen we weer hetzelfde verhaal

Mooi zodat Ten Haag eindelijk De Jong lost en zich focust op alternatieven. Een maand verloren om uiteindelijk tot dit besef te komen. Heel erg maar wel typerend voor United. Op dat vlak is er niet veel verandering te merken. Behalve spelers die einde contract waren is er nog niemand weg overigens.

Veel mensen geven aan dat er alleen aan korte termijn wordt gedacht. Dat klopt niet helemaal. Door spelers met dure salarissen te verkopen (desnoods met verlies) of salarisverlaging overeen te komen en spelers met lagere salarissen aan te trekken verlaag je het salarishuis en dus toekomstige uitgaven. Als een speler minder presteert zit je niet met duur salaris waardoor je hem niet kwijt kan. En veel van de aangekochte spelers zijn jong en kunnen weer verkocht worden met winst (zolang ze redelijk salaris hebben). Verder heeft Barca geïnvesteerd in renovatie van Camp Nou. Als je alleen aan korte termijn denkt zou je geen 1.5 miljard in je stadion investeren. Wat betreft de verkoop van productiebedrijf. De leden hebben bestuur toestemming gegeven op 49% te verkopen en nu is maar 24.5% verkocht. Je kan zeggen dat ze dus 24.5% minder inkomsten zullen hebben maar het is ook afhankelijk van de partner aan wie je hebt hebt verkocht. Als het een bedrijf is dat toegevoegde waarde kan leveren kan je juist meer verdienen. Weet te weinig van de nieuwe koper maar heb begrepen dat ze nu met NFT gaan beginnen dus wie weet.

Mag ik een minuut stilte voor de kenners die vorig jaar zijn begonnen met schreeuwen dat Koeman niet eens ontslagen kon worden omdat Barca geen geld heeft…
Visca El Barca ❤️💙

Blijft me verbazen dat er mensen zijn die het wanbeleid vinden. Als je verstand hebt van de financiële wereld, snap je dat Fc Barcelona totaal niet blut is en gewoon prima bedrijfschap uitvoert. Alleen begrijpen een hoop mensen niet hoe omzet en dergelijken in elkaar steken. Heel begrijpelijk! Ik heb me onlangs ingelezen in een hoop feiten, en dan kom je erachter dat wat Barca doet, helemaal niet zo bijzonder is. Hopelijk zijn meerderen hier tot toe in staat en nemen ze de moeite!

Ik snap niet dat mensen blijven roepen: "hoe kunnen ze blijven kopen met schulden".
Het is toch nogal logisch, Mes que un club, meer dan een club, een merk !
Barcelona heeft zo ongelofelijk veel onderpanden, dat als ze deze zouden verkopen, ze direct uit de schulden zouden zijn. Maar waarom zouden ze, als die onderpanden juist geld opleveren.

Even vergeleken met Real Madrid, die bezitten enorm veel hotels, die allen voor een mooi bedrag verkocht kunnen worden, maar nu worden ze juist gebruikt. Onder andere bij eigen wedstrijden, waar supporters in het hotel kunnen verblijven en ze dus geld opleveren.

Vergeleken met het dagelijks leven.
Als je een lening afsluit heb je ook schulden. De bank gaat berekenen of hoeveel jij maandelijks kan missen, en daarop word bepaald voor hoeveel je kan lenen. Dit geld gebruik je om een huis te kopen.
Dat zal volgens mensen dus betekenen dat wanneer je een huis koopt, je daarna geen auto meer mag kopen omdat je een schuld hebt.

Barcelona is zeer slecht bezig financieel, en gaat waarschijnlijk over enkele jaren merken dat nu veel dingen verkocht worden, maar je moet iets doen in nood.

Barcelona hoopt hiermee weer voetballend mee te gaan doen in de top (wat ik niet onmogelijk acht) en daardoor de inkomsten weer structureel omhoog te krijgen.

Ook hebben ze salarishuis flink kunnen verlagen, waardoor je uitgaven ook stukken minder zijn.

Ik hoop dat het op lange termijn gaat werken, want Barca is gewoon een prachtige club, met prachtige historie.

1 augustus 2022 om 16:17

Zo werkt het dus niet. Je gaat volledig voorbij aan het feit dat die onderpanden Barcelona zijn. Ten eerste verkoop je onderpanden alleen tegen een zeer aantrekkelijk rendement. In het geval van Barcelona verkopen ze hun eigendommen voor slechts 50 procent van de werkelijke waarde, terwijl die eigendommen zeer waarschijnlijk alleen maar in waarde zullen stijgen. Ze verdampen vreselijk veel geld voor direct kapitaal en verlagen hun toekomstige inkomsten daar bovenop. Dan verdampt het ook nog eens miljoenen tegelijkertijd aan renten.

Nog iets waar je aan voorbij gaat, is dat Messi, Coutinho, Suarez en Griezmann al vertrokken waren (althans hun salarissen voor het overgrote deel) bij de -144 miljoen. Daar zijn alleen maar spelers bijgekomen en voor de rest werden salarissen met constructies opgeschoven naar komend seizoen en verder. Dat komt dus ook nog eens bij het salarishuis op. De Jong gaat bijvoorbeeld zo'n 10 miljoen euro meer verdienen dan afgelopen jaar.

Ook jouw vergelijking met een lening is volledig scheef, want als jouw schuld 50 procent bedraagt van jouw totale bezittingen, krijg je in het echt niet eens meer een lening. De schuld van Barcelona is er niet 1 uit luxe, maar uit wanbeleid. Dat is totaal niet te vergelijken met het hebben van een hypotheek. Barcelona krijgt de lening ook niet omdat het Barcelona is, maar omdat er totaal geen risico's zijn voor een bank als Goldman Sachs. Als Barcelona namelijk niet aan de betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen, gaat de bank gewoon over op het liquideren van bezittingen. Deze lening levert de bank dus alleen maar geld op, wat er ook gebeurt met Barcelona.

1 augustus 2022 om 16:46

Zo werkt het wel, je verkoopt onderpanden voor elk aannemelijk bedrag.
Deze onderpanden zijn vaak dingen van grote waarde, die uiteindelijk verkocht worden voor een veel lager bedrag dan de werkelijke waarde, omdat er geld op tafel gebracht moet worden.

Messi Suarez Countinho etc. waren inderdaad al weg, maar dat gaan ze in de komende jaren toch ook merken, waar ze 5 jaar geleden nog zichzelf scheel betaalden aan salarissen, is dat nu een stuk minder. En er zijn ook nog spelers die salaris ingeleverd hebben, iets waar Frenkie niet aan mee wilde werken (wat ik goed begrijp).

De lening stamt van jaaaaren terug, toen ze financieel nog gezond waren, dus kregen ze die gewoon. En wat jij nu noemt over Goldman Sachs, is precies wat ik in mijn stukje zei over de onderpanden. Ze hebben die onderpanden als zekerheid dat ze altijd geld gaan terugzien, en als er geld op tafel moet kopen, verkopen ze deze tegen elk aannemelijk bedrag.

Met deze strategie zal er uiteindelijk een hol vat over blijven. Alle onderdelen verkocht en het geld uitgegeven. Ook Barca zal uiteindelijk gewoon in handen komen van een sheik.

Dit zijn echt zulke domme maatregelen om korte termijn problemen te verhelpen. We verkopen 25% van dit voor een paar centen, we verkopen een deel van bepaalde rechten voor een termijn van 40 jaar voor een paar centen. Laporta heeft nu de beschikking over al dat geld, jaagt dat er in 3 jaar door heen en zijn opvolger zit nog met alle maatregelen die hij heeft genomen terwijl het geld dat daar mee verdient is allang in de bodemloze put is gegooid. Zo blijf je een situatie in stand houden waarbij een nieuwe voorzitter allemaal gekke kunstgrepen moet doen om de puinhopen van zijn voorganger op te ruimen. En terwijl hij daarmee bezig is komen er ook nog een paar onverwachte lijken uit de kasten vallen. Op een gegeven moment valt er niets meer te verkopen en is het echt klaar met deze waanzin. Hoop voor de echte Barca-fans dat er ooit een voorzitter komt die echt het licht ziet en de club echt voor de lange termijn gaat helpen, en niet alleen voor de periode dat hij er zit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren