Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Hooijdonk schrikt van Cillessen: ‘Zo stop je nooit een strafschop’

Laatste update:

Pierre van Hooijdonk heeft met verbazing gekeken naar de strafschop van Gareth Bale in de slotfase van de Nations League-wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Wales (3-2 winst). De sterspeler werd twintig minuten voor tijd ingebracht en mocht in de blessuretijd aanleggen vanaf elf meter na een overtreding van Tyrell Malacia. Volgens Van Hooijdonk had Jasper Cillessen veel meer weerstand kunnen bieden. De doelman van Oranje zat in de goede hoek maar was veel te laat om de strafschop te keren.

Bekijk hier de clash tussen Valentijn Driessen en Louis van Gaal.

Oranje kwam in het laatste kwart van de wedstrijd steeds meer onder druk te staan en moest in de blessuretijd de gelijkmaker slikken, toen Bale mocht aanleggen vanaf elf meter na een duw in de rug van Malacia bij Connor Roberts. De invaller schoot raak in de rechterhoek. "Je moet eerder gaan", bekritiseert Van Hooijdonk het optreden van Cillessen. "Deze bal komt niet in het zijnetje hè. Die komt een meter van de paal. Als je het beeld ook ziet van Cillessen, die wacht enorm lang. De enige ballen die hij stopt is als ze stiften of door het midden schieten."

Uiteindelijk bezorgde Memphis Depay Oranje alsnog de volle buit, toen hij een lange bal van Bruno Martins Indi verlengd zag worden door Denzel Dumfries en Wayne Hennessey voor de derde keer passeerde. "Ik snap wel dat je als keeper niet meer te vroeg weg mag", gaat Van Hooijdonk verder. "Want daarin word je ook beperkt. Maar dit voelde een beetje.... Ik beoordeel hem niet op deze penalty. Hij wordt toch altijd gewisseld als er penalty's zijn", doelt hij lachend op de kwartfinale van het WK 2014, toen Van Gaal Tim Krul binnen de lijnen bracht voor de penaltyserie tegen Costa Rica.

Penaltykiller
Van Gaal benadrukte afgelopen week dat hij een penaltykiller gaat opnemen in zijn selectie voor het WK. "Wij testen het nu, dat hebben we tijdens het vorige WK niet gedaan. Dan gaat het om de reactiesnelheid, maar ook om de reikwijdte. Maar ook hoe hij spelers uit de concentratie kan brengen", aldus de bondscoach. "Maar ik zeg nou alweer te veel. Jullie vragen het, maar dat is niet slim. Nu gaan andere landen dat ook doen." Van Gaal weet niet of hij in de toekomst nogmaals zijn doelman gaat inwisselen voor een penaltyserie. "Dat hangt van de situatie af. Ik heb al gezegd dat we een penaltykiller zullen meenemen. Daarom doen we al die tests."

Van Hooijdonk vond het overigens geen strafschop. "Hij (Connor Roberts, red.) verlengt de bal en Malacia is te laat daarna. Als deze bal over de grond wordt gespeeld en Malacia is te laat zeg je ook gelijk dat het een penalty is. Maar deze bal zien we honderd keer in een week tijd." Van der Vaart houdt gemengde gevoelens over aan het penaltymoment. "Hij kopt hem door en Bale krijgt een vrije kans. Dan zou je ook kunnen zeggen: voordeel. Maar hij (Malacia, red.) zit wel net boven zijn schouder, waardoor hij met zijn elleboog tegen zijn hoofd komt."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik zou eerder van Cillessen schrikken wanneer hij wel een penalty stopt

15 juni 2022 om 12:31

Zoiets hè. Cillessen is een betrouwbare keeper die bijna altijd wel een voldoende scoort. Maar penalties tegenhouden, kan hij gewoon niet. Hij heeft wel wel eens één gehad, maar in principe is een schot op doel bijna altijd een doelpunt bij hem.

Dat gezegd hebbende, viel deze penalty me helemaal niet zo tegen. Blijft iets langer staan om de goede hoek in te duiken. Deze penalty was niet perfect en een killer had hem eruit kunnen halen, maar het was geen slechte pingel. Redelijk hard, redelijk ver in de hoek. Dan ben je te laat als je blijft staan. Maar door te blijven staan, voorkom je wel dat je geklopt wordt met een bal door het midden, een panenka of een slecht ingeschoten penalty. Dit geeft me meer vertrouwen dan wanneer hij volop de verkeerde hoek in duikt.

Het is wel aardig om naar zijn voeten te kijken, Cillessen duikt niet, hij valt. Geen afzet (naar links zou je met links moeten afzetten) maar gewoon een kant opvallen. Ik houd hoop op Bijlow, bij zijn entree pakte hij meteen penalties maar de laatste tijd voor mijn gevoel minder.

15 juni 2022 om 10:36

Precies, hij zet niet af. Dat zie je ook in het feit dat hij niet een stap naar voren doet om de hoek kleiner te maken. Hij blijft met beide voeten op de lijn staan ipv met zijn linkervoet een stap naar voren. We weten dat hij geen penaltykiller is, maar zulke basisvaardigheden bij penalty’s zijn voor elke keeper toch wel makkelijk te trainen lijkt mij?

15 juni 2022 om 11:37

Lastig. Het is meer talent. Als je niet de basics van keepen of voetballen beheerst, dan ga je niet heel veel beter erin worden. We moeten gewoon afscheid nemen van cillese in oranje, danken voor de bewezen diensten en verder. Bijlow, flekken en krul zijn het sterkste trio momenteel.

15 juni 2022 om 16:24

Nee dat is onzin, juist bij duiken kan je heel goed de basics oefenen door het 1000 keer te doen. Dat gebeurt dagelijks op amateurvelden, niemand duikt top van nature. Dat is oefenen oefenen oefenen. Talent helpt maar een juiste duik is juist 100% muscle memory

15 juni 2022 om 19:12

Cillese faalt al 10 jaar, denk je dat zelfbenoemde top keeperstrainers als frans hoek nooit met Jasper bezig zijn geweest? Hij mist gewoon het talent van een stabiele betrouwbare keeper met een goede duik

15 juni 2022 om 10:55

Moet zeggen dat ik Cillessen buiten om penalty’s wel vrij betrouwbaar vind. Maar die penalty’s kunnen natuurlijk echt niet, leek net hoe een keeper uit de F-jes duikt.

15 juni 2022 om 11:17

Kijk eens beter naar penalties in het algemeen.
in principe is een penal onhoudbaar. Behalve als deze slecht genomen is. En van de slecht genomen strafschoppen gaat 50% door het midden. Blijven staan oogt niet, maar geeft je een betere kans dan een hoek kiezen

Dit is gewoon doorpraten over iets dat we allemaal al jaren zeggen. Daarnaast heeft hij er in Spanje wel degelijk een aantal gestopt.

15 juni 2022 om 11:36

In principe is een penalty niet onhoudbaar. Je kan hem goed in een hoek schieten, maar alsde keeper snel de goede hoek kiest kan hij hem gewoon pakken. Fan hoeft de penalty nog niet slecht genomen hoeven zijn. Als je de bal altijd strak in de kruizing weet te vegen is een penalty altijd onhoudbaar ja.

15 juni 2022 om 12:04

De kunst is dat je zsm duikt op het moment dat je weet dat de nemer zijn aanloop niet meer kan onderbreken en al de trapbeweging in gang zet. Cillessen lijkt altijd pas te gaan als de bal vertrekt, en dan ben je altijd kansloos zelfs als de bal niet diep in de hoek gaat zoals gisteravond. Voor iemand die een penalty syndroom heeft, vind ik het merkwaardig dat hij als ervaren doelman hier nooit aandacht aan heeft besteedt.

15 juni 2022 om 18:40

@baardgrasmus

Hij zet eerst een klein stapje opzij naar rechts, is dan te laat, en kan dan inderdaad alleen nog maar vallen. Lijkt een beetje besluiteloos, alsof hij geen keuze maakte, toch een stapje, en dan reageren op waar de bal heen gaat. Gewoon vlees noch vis zo.

Dit wist je van te voren dat cillissen geen penal zou tegenhouden, alleen hoe hij als een zoutzak naar de grond viel is toch wel schrikbarend

Tja Cillessen en strafschoppen. Dat zal nooit een gelukkige combinatie worden. Volgens mij heeft hij nog nooit een pingel gepakt

15 juni 2022 om 10:31

10 gepakt in zijn carrière. Zelf 1 van Messi

15 juni 2022 om 10:34

Echt gepakt of gemist door de speler? Cillessen deed namelijk alsof het kwam door hem dat de spelers naast schoten of iets dergelijks.

15 juni 2022 om 10:48

Kan me herinneren dat hij die van banega, Messi en barkley had gepakt. De eerste die hij had tegen gehouden was tegen Wales maar de rebound ging erin 😅

15 juni 2022 om 10:27

Maar hij is toch te laat, raakt de speler en geen bal. Dat is een overtreding, en in de 16 meter is een overtreding gewoon een pingel.
Mensen zouden hier waarschijnlijk wel een vrije trap voor geven op eigen helft, maar geen penalty.

Overtreding is overtreding, maakt niet uit waar die gemaakt word.

15 juni 2022 om 10:31

Ik vond het echt enorm lomp, dus van de ene kant snap ik wel dat ie een pingel geeft. Maar van de andere kant wilde die speler doorkoppen en dat had ie al gedaan, dus aan de situatie veranderde niet veel. Als Malacia de speler niet had geraakt, was de bal ook bij Bale uitgekomen en had die er alsnog langs gepeerd. Maargoed, wel of geen pingel, ik kon beide wel billijken.

15 juni 2022 om 10:49

Ik zou hier ook geen vrije trap voor gegeven hebben eigenlijk J3ro3ntj33. Als je namelijk goed kijkt zie je dat de speler van Wales naar achteren springt, omdat de bal eigenlijk net te hoog voor hem is. En Malacia springt naar voren, omdat hij eigenlijk net te ver naar achter staat. Resultaat: je botst in het midden.

Maar is er dan echt een schuldige? En is het dan een overtreding, of gewoon een reguliere samenkomst? Voetbal blijft een contactsport namelijk en niet zomaar elk contact is een overtreding.

15 juni 2022 om 11:17

In eerste instantie vond ik het zeker geen penalty nee.

Maar op die andere beelden zie je de elleboog/schouder van Malacia vol op de man gericht zijn.

Gewoon geen slimme actie maar 9/10x vinden scheidsrechters het te licht om er een pingel voor te geven.

15 juni 2022 om 11:21

Ik denk dat de arm van Malacia de doorslag heeft gegeven. Als deze in de rug zou zijn beland in plaats van de nek dan kan ik me niet voorstellen dat de scheids of VAR er een strafschop in ziet. Een arm in de nek oogt toch een stuk lomper.

15 juni 2022 om 11:57

Dit is zo'n gevalletje. Je kan hem geven en de VAR zal je niet overrulen omdat je er niet volledig naast zit. Geef je hem niet dan doet de VAR ook niets.

15 juni 2022 om 18:42

@jeroentje

Ik heb het gisteren niet gezien, zie het nu voor het eerst. Ik vind het geen pingel, die gast valt gewoon achteruit om nog bij de bal te komen, Malacia komt van achteren om bij de bal te komen. Gewoon een duel wat mij betreft.

van Hooijdonk, waarom analiseert deze man uberhaupt wedstrijden. Zijn top lag bij Feyenoord, nooit verder geschopt. 1 seizoen bij Benfica gedraaid, en 2 bij Fenerbache. En dat is dan degene die ons moet vertellen hoe voetbal werkt.

Misschien kun je Cillissen vertellen dat hij alvast in de hoek moet gaan liggen, misschien dat de speler wel zo aardig is om tegen hem aan te schieten.

Cillissen is nu eenmaal geen penalty killer, hij heeft ook de lengte niet, om bij die hoek te kunnen komen.

15 juni 2022 om 10:33

Die eerste alinea is zo'n onzin. Van Hooijdonk was een veel betere voetballer dan Louis van Gaal en Jose Mourinho. Dus waarom zijn die dan in godsnaam coach.

15 juni 2022 om 10:36

We hadden dezelfde namen in gedachten haha

15 juni 2022 om 10:48

Omdat die zichzelf omhoog hebben gewerkt.
van Hooijdonk heeft dat ook geprobeerd via jong Oranje maar is daarin gefaald en analist geworden.

15 juni 2022 om 12:10

Dan hebben Louis en Jose geluk dat jij niet bij hun eerste clubs speelde, want jij had dan vast niets aangenomen van die beperkte voetballers. Verder is Van Hooijdonk ook gewoon een zeer verdienstelijk voetballer geweest die Feyenoord naar een Uefa cup schoot. Kortom, succesvoller dan vrijwel alle Nederlandse voetballers.

15 juni 2022 om 18:44

@jeroentje

Ja, je argument in #20 is een totaal andere. Wat je in #6 zegt is dat hij geen topvoetballer was, en daarom geen analist kan zijn. Maar dat is totaal wat anders dan gefaald hebben als coach.

15 juni 2022 om 10:34

Bij NAC schoot hij ze er met alle gemak in, bij RBC, bij Celtic, bij Benfica en toen bij Feyenoord. Om nou daarover zo denigrerend te doen snap ik nooit zo goed. Hij wordt overal herinnerd als een gigantische vrije trappen en penalty specialist en als goalgetter. Dat Cillessen geen penalty killer is weten we allemaal, maar dat je je lengte niet mee hebt vind ik zo'n onzin. Als je als keeper zijnde vlak voor de trap volledig voor de hoek gaat, heb je veel meer kans. Maar dat doet hij niet. Het is twijfelachtig hoe hij gaat. In principe is een penalty altijd in het voordeel van de nemer en niet van de keeper, dus je hebt niks te verliezen.

15 juni 2022 om 10:53

Martyn7,

Lengte is vrij belangrijk, dat heeft te maken met het bereik, daarbij is explosiviteit een dingetje (wat hij hier niet laat zien) en reactievermogen.
Als een keeper 2 seconden voor het schot duikt, dan kan de speler nog heel makkelijk door het midden schieten, dus ga je hem nooit tegenhouden.

15 juni 2022 om 11:26

Twee seconden is zo goed als de hele aanloop, tenzij je Neymar tegenover je hebt. Dan is het tien seconden. Het gaat erom dat je op het laatst de beslissing neemt om vol voor een hoek te gaan. Dan komt zelfs Lamprou volledig in de hoek. En ze zeggen ook: een goed ingeschoten penalty is onhoudbaar. Dus in dat opzicht bedoel ik dat je niks te verliezen hebt Overigens is het een mindgame, dus je moet eigenlijk met jouw reactie een reactie uitlokken bij de speler die hem neemt.

15 juni 2022 om 10:35

En wie is j3ro3ntj33 dan wel niet? Wat een hoop onzin zet jij in een bericht zeg. Je mag je twijfels hebben over Pierre, maar zijn carriere staat los van het feit of hij analist mag zijn. Daarbij Denk ik denk dat Pierre hoe dan ook eerder recht van spreken heeft dan jij. En dan nog....hoe hoog hebben Van Gaal en Mourinho gevoetbald. Mogen zij jou ook niks wijsmaken?

15 juni 2022 om 10:51

j3ro3ntj33 is iemand die niet elke week op TV komt in ieder geval.
Ik zeg nergens dat hij geen analist mag zijn, maar hij heeft na zijn voetbalcarriere geprobeerd als coach, en daarin is hij gefaald. Moet diegene ons dan gaan vertellen hoe alles moet ?!

zoals ik hierboven aangeeft: van Gaal en Mourinho hebben zich wel kunnen bewijzen als coach. Ze hebben zich gewoon opgewerkt.
van Hooijdonk is daarin gefaald en is van de ene op de andere dag analist geworden.

15 juni 2022 om 10:36

Enorm hoog gemiddelde doelpunten/minuut in oranje, volgens mij geen recente international die dat haalt

15 juni 2022 om 10:52

Wat een cynische onzin J3ro3ntj33...

Ik van ook geen fan van de analist van Hooijdonk, maar hij zegt hier niks geks. Cillessen is geen penaltykiller (sowieso een overdreven term), maar hij kan absoluut beter als hij dingen anders doet. In dit geval ging het er namelijk om dat de bal van Bale helemaal niet strak in de hoek was. Dus lengte doet er niet toe. Het gaat erom dat Cillessen niet afzet, maar naar de zijkant ''valt''. Daarom stopt hij nauwelijks penalty's. Een groot deel van de keepers zou deze bal van Bale hebben gehad namelijk, als ze naar die hoek gingen.

15 juni 2022 om 10:58

nagelsman heeft ook nooit een erste team gehaald, duidelijk ook een coach die het spel niet snapt en er geen klote van kan qua managen



@baardgrasmus: Nou ja inderdaad dat is de juiste diagnose. Óf hij laat zich inderdaad vallen óf hij zet af met rechts, waardoor hij nooit dichtbij de paal kan komen en altijd een stuk tekort komt.


Echt compleet oneens met Pierre... ik wil dat een keeper slecht genomen penalty's stopt... dus dat hij blijft kijken... dat achterlijke gokken levert niets op... als hij goed genomen is heb je hem toch niet.. en als hij slecht door het midden gaat of wat dan ook dan kun je hem door te wachten wel pakken...

Was blij dat Cillissen eindelijk juist eens bleef staan ipv dat kansloze glijpartijtje naar de verkeerde hoek

15 juni 2022 om 10:53

Dit was ook gewoon een slechte penalty. Bale raakt de bal niet vol en gaat niet strak in het hoekje. Als Cillissen er niet als een zak hooi naar toe ging had 'ie hem gewoon kunnen/moeten hebben.

Dit is toch nooit een strafschop?

15 juni 2022 om 11:27

Mwah, kan me er wel in vinden. Daarnaast floot deze scheids sowieso al veel af (van beide kanten) dus echt verbaasd was ik ook niet.

Ik vind de kritiek op Cilissen in combinatie met penalties altijd zo flauw. Ten eerste heeft Cilissen gewoon penalties gestopt dus het is niet alsof hij nog wacht op zijn eerste keer een penalty stoppen.

Ten tweede vind ik dat een keeper niet "goed" kan zijn in penalties. Een keeper kan wat meer geluk hebben dan andere keepers. Het is gewoon één grote gok. Natuurlijk kan men zich voorbereiden door te kijken naar de speler die de penalty neemt en zijn geschiedenis, en ik neem aan dat Cilissen dit ook gewoon, maar het blijft een gok nemen.

15 juni 2022 om 11:12

Helemaal mee eens als een keeper een penalty stopt is hij slecht altijd ingeschoten , een goed ingeschoten penalty is nl onhoudbaar en er zijn zat spelers die dat kunnen half hoog in een hoed is onhoudbaar .

15 juni 2022 om 11:27

Penalty's stoppen is toch ook echt een specialisme hoor. vd Sar kon dat bijvoorbeeld ook niet. Kenneth Vermeer was hier juist supergoed in. Je moet als keeper wat geluk hebben en gokken, maar als iemand twee keer zoveel penalty's stopt als iemand anders dan is het geen geluk meer.

Dat is de enige smet van Cillessen in zijn carrière, dat men altijd over zijn strafschoppen valt.
Nou nou wat een drama, het is wel een keeper met veel ervaring.
Kunnen wij ook wel gaan zeuren dat Bijlow het ook niet gaat worden omdat hij blessure gevoelig is.
Ik weet niet zo zeker wie van Gaal eerste keeper gaat maken Cillessen of Bijlow.

Dat is precies wat ik dacht toen ik de penalty zag. Cillessen duikt er gewoon achteraan. Hij zit volgens mij altijd in de goede hoek, maar dat komt omdat hij veel te lang wacht met duiken. Als keeper moet je ook een beetje gokken. Dan die clown van Australië; daar word je als penaltynemer volgens mij super onrustig van.

Ik vind Cillessen ook niet best sinds al die blessures. Hij mist nog gewoon enorm veel ritme. Maar wat wil je als je alleen maar geblesseerd raakt en als je terug komt op de bank zit omdat je al midden in het seizoen zit. Die moet maar is gewoon fit blijven. Want zijn reactievermogen en ook het duiken naar de grond is echt veel trager dan ik gewend ben van hem.

Waarom schrikt die? Cillessen staat er toch juist bekend om dat die nooit penalty’s stopt

Ik vond Cillessen sowieso slecht gisteravond. Allereerst dat moment met die terugspeelbal en hoe lang hij wacht om te passen, waardoor Johnson bijna de bal in het doel glijdt. Ja, het ging goed, maar je ziet hier waarom Cillessen geen voetballer is, maar een keeper. Voetballen is niet zijn ding. Bij de 2-1 vond ik hem er ook niet goed uitzien, deed me aan Flekken denken. De penalty.. tja. Geen afzet, lang wachten en dan ben je áltijd te laat. Zeer matig. Cillessen is in mijn ogen een prima doelman hoor, om erbij te hebben, maar het is geen onderscheidende keeper met exceptionele kwaliteiten zoals een v/d Sar of, nog in mindere mate, een Justin Bijlow.

15 juni 2022 om 12:34

Was het aardig eens tot je kwam met in mindere mate over Bijlow.. wat heeft die tot nu toe laten zien dan??

15 juni 2022 om 12:47

Hij heeft, ondanks blessures, behoorlijk wat wedstrijden gespeeld. Hij is in principe pas in januari 2020 écht doelman geworden en heeft toen van de pakweg 80 wedstrijden die Feyenoord heeft gespeeld, ongeveer 56 gekeept en eigenlijk telkens beter. Hij is relatief jong, sterk, lang, goed reactievermogen, voetballend 10x beter dan zijn concurrentie bij Oranje en kan ook nog eens een penalty stoppen. Maar dat je het vraagt op die manier, doet me eigenlijk alleen maar meer sterken in het idee dat je aan het trollen bent.

15 juni 2022 om 16:16

10x beter op basis van een x aantal wedstrijden op 3de nivo Europa en eredivisie. Laat ie nou eerst maar wat laten zien in een grote competitie, dat ie beter kan worden is een feit maar op dit moment 10x beter nee sorry.

Cillesen en penalty's is natuurlijk geen gelukkig huwelijk tussen die 2 wat ook voor die jongen persoonlijk erg vervelend is natuurlijk. Maar als je hem gister naar de grond ziet gaan als een zak aardappelen begint het tocj ook gewoon heel erg pijnlijk te worden.
Ook zag die er bij de goal van Wales niet goed uit en is dat zo'n bal die je moet pakken, waarom hoor je daar niks of nauwelijks over? Flekken werd afgelopen week toch aardig kapot gemaakt na die 1e goal van de Polen.

Dat Cillessen niet goed is met penalties is geen geheim. De motoriek van hem is gewoon bij voorbaat kansloos. Echter penalties blijft een psychologisch spelletje. En als je motorisch er niet voor gebouwd ben kan je nog altijd mentaal de tegenstander eruit bluffen en moet je rare capriolen uithalen. Zo’n apendans op de doellijn leidt ontzettend af. En je hebt er niks mee te verliezen.

Maar als je als Cillessen als een dooie tak op de lijn blijft staan zonder enig emotie, ja dat vind de penaltynemer alleen maar fijn.

Maarten Stekelenburg voor de penalty’s? Of gewoon Tim Krul. Want met Jasper redt je het niet op penalty’s. Wel goed voor de wedstrijd

Boeiend, als een pingel goed genomen word is het gewoon 100% goal, kan beter naar de veroorzaker kijken...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren