Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ten Hag trekt vergelijking met Ajax uit 2019: ‘Ik denk dat dit er wél in zit’

Laatste update:

Erik ten Hag vindt het huidige Ajax ‘volwassener’ dan de ploeg die in het seizoen 2019/20 in de groepsfase van de Champions League werd uitgeschakeld. Dat zei de trainer van de Amsterdammers dinsdag na afloop van de 2-0 overwinning op Besiktas. Desondanks eist Ten Hag meer scherpte van zijn elftal in verdedigend opzicht.

“Als ik naar mijn ploeg kijk, dan heb ik sterk het idee dat het bewustzijn groter is dan in 2019. We zijn volwassener geworden, weten beter hoe met deze situatie om te gaan”, geeft Ten Hag aan tegen NUsport. Ajax begon de groepsfase twee jaar geleden overtuigend met zeges op Lille OSC (3-0) en Valencia (0-3), maar uiteindelijk eindigden de Amsterdammers toch als derde achter Chelsea en Valencia. De regerend kampioen van Nederland is ook de huidige Champions League-campagne voortvarend gestart met overwinningen tegen Sporting Portugal (1-5) en Besiktas (2-0).

In 2019 wist Ajax de groepsfase van het miljardenbal ondanks de voortvarende start echter niet te overleven. "Destijds ging het thuis in de laatste vijf minuten mis tegen Chelsea", herinnert Ten Hag zich. Ajax ging door een doelpunt van Michy Batshuayi kort voor tijd met 0-1 onderuit tegen Chelsea. Later won ook Valencia met 0-1 in Amsterdam. “We hadden tegen Chelsea een gelijkspel moeten koesteren, maar deden dat niet. Ik denk dat die volwassenheid er nu wél in zit. We gaan het zien tegen Borussia Dortmund, dat is denk ik de sterkste tegenstander in deze groep.” Volgens de oefenmeester is het aanstaande tweeluik met de Duitse topclub een mooie graadmeter om te zien waar zijn ploeg staat.

“Het is niet onmogelijk. Ik heb er alle vertrouwen in. Dat moeten we ook uitstralen, al weten we dat we een hoger niveau moeten halen dan tegen Besiktas.” Besiktas wist tegen Ajax tweemaal serieus gevaar te stichten. Vroeg in de eerste helft met een schot op de binnenkant van de paal van Michy Batshuayi en na rust zagen Kara Kartallar een treffer van Kenan Karaman afgekeurd worden. Ten Hag gaf tegenover Ajax Life aan dat zijn ploeg met name bij het tweede moment goed wegkwam. “Dat zijn momenten waardoor een wedstrijd kan kantelen. Of het een overtreding was op Jurriën Timber? Dat kon ik niet goed zien, maar we werden in die situatie wel heel makkelijk afgetroefd.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lijkt me toch dat Ajax plaatsing voor de KO-fase niet gaat verspelen. Het zal inderdaad in grote mate afhangen van de wedstrijden tegen BVB. Twee keer verliezen zou me overigens verbazen, ik schat BVB namelijk niet veel sterker in dan Ajax. Op papier wel wat meer kwaliteit, maar het ontloopt elkaar niet veel. Ben vooral wel benieuwd hoe Ajax zou presteren tegen de absolute Europese top. Vermoedelijk gaan we dat ergens in februari meemaken, of ze moeten net Sheriff Tiraspol loten in de achtste finales

29 september 2021 om 12:06

10 van de 11 zijn niet eens zo heel veel beter, maar die ene die dat wel is is meteen zo extreem goed dat hij in zijn eentje ieder team in de CL naar huis kan sturen! Het zou zonde zijn, maar als Ajax Haaland thuis in bedwang kan houden dan is de eerste plek gewoon echt haalbaar!

29 september 2021 om 12:15

Dortmund loopt voor geen trein tot dusver. Maar met Reus, Hummels, Gueirrero, Witsel, Meunier, Hazard lopen er wel ervaren spelers met veel kwaliteiten. En dan hebben ze nog paar hele grote talenten als Bellingham, Reyna etc.

29 september 2021 om 12:45

Meunier? Die wordt toch vaak gezien als een blinde kip?

29 september 2021 om 13:31

Volgens mij hebben ze ook nog een aardige doelpuntenmaker voorin lopen. Het worden gewoon serieuze krachtmetingen voor Ajax. Dat is toch ook wat de supporters graag willen? De wedstrijden tegen Sporting en Besiktas zijn qua tegenstand uitermate teleurstellend geweest.

29 september 2021 om 13:32

Moeten ze niet Blind op Bellingham of Haaland zetten, anders ie ik het zwaar in, die gasten lopen Blind zo voorbij. Wel een echte test voor AJax in de CL, slap spelen als in de 2de helft is er dan niet bij , anders ga je niet winnen.

29 september 2021 om 14:16

Zolang Haaland niet op rechtsbuiten begint, moet dat goedkomen.

29 september 2021 om 14:32

Bellingham is net zo snel en behendig , wordt een zware kluif voor de oude man

29 september 2021 om 15:38

Daarom verwacht ik dat Nico dan ook speelt dan. Misc dat hij blind dan wel op t middenveld zet

29 september 2021 om 16:42

Bijkomend voordeel is nu dat Dortmund beide wedstrijden heeft gewonnen. Chelsea verloor destijds punten tegen Valencia, waardoor die Ajax op het laatst nog konden achterhalen.

Tegen Chelsea zijn ze toen ook in twee wedstrijden genaaid door de arbitrage anders waren ze door. Ik vind Ajax momenteel ook sterker dan twee jaar geleden, vooral in de breedte. Hopelijk geen rare fratsen en halen ze drie punten uit twee wedstrijden met Dortmund.

29 september 2021 om 12:25

Met 3 punten tegen Dortmund heb je het heel goed gedaan en zal je ongetwijfeld doorgaan. Als je dan de laatste 2 wedstrijden ‘gewoon’ wint, ga je nog als groepswinnaar door ook.

Eerst maar eens zien dat Ajax het tweeluik doorkomt.

Er is net als in 2018/2019 simpelweg een dosis geluk nodig om zo ver te komen. Plaatsing voor de knockout fase lijkt me zeker te doen. Overigens: snap niet dat veel mensen zo lyrisch zijn over Gravenberch, gisteren maar vooral de afgelopen maanden. Vind hem weinig toevoegen dit seizoen, hij is aanvallend niet zo beslissend als vorig seizoen en verdedigend vind ik hem ook nonchalant ogen.

29 september 2021 om 12:09

Vond hem zaterdag en gister eigenlijk wel weer goed. Alleen zijn afwerking (en bijbehorende timing) is echt ondermaats. Misschien iets meer aan zijn traptechniek werken.

29 september 2021 om 17:31

Snap ook niet dat hij betrokken is bij vrije trappen en corners. Komt totaal niks uit.

29 september 2021 om 12:17

Zijn veldspel is prima. Hij eist veel ballen op en dergelijke. Maar zijn voetbal is gewoon ineffectief en allemaal net niet. Dus snap al die lofzang ook niet.

Toen had je wel een De Ligt ook van 1.88 meter. Ik denk dat deze kleine verdediging je straks toch wel gaat opbreken in de CL. Wel geniet ik weer van het spel van Ajax. Toch knap hoe ze weer een CL waardige selectie hebben weten neer te zetten

29 september 2021 om 12:08

Volgens mij speelde we toen met Blind en Veltman centraal, of Veltman en Martinez

29 september 2021 om 12:15

18/19 was het centrum De Ligt-Blind. Blind-Veltman was het seizoen daarop tegen o.a. Chelsea.

29 september 2021 om 13:01

precies, daar ging het toch over?

29 september 2021 om 13:04

Borrelhond, dan heeft Stambec toch gelijk? De Ligt vertrok na 'het' seizoen in 18/19. Ten Hag heeft het over seizoen 19/20

29 september 2021 om 14:44

@stambec ik bedoelde dat seizoen dat Ajax zo ver kwam met De Ligt en Blind in de basis. dat seizoen met Veltman en Blind zijn ze de poule niet doorgekomen, maar dan heb ik Ten Hag verkeerd begrepen. ik dacht dat hij het had over dat seizoen dat ze tot de halve finale reikte. ik vind het centrum nu sterker dan dat centrum met Veltman-Blind



29 september 2021 om 16:04

Als Ajax ver van eigen doel af kan spelen is het verliezen van de eerste lange bal niet direct een ramp. Zeker niet met de snelheid die Ajax achterin wel heeft om gaten dicht te lopen en kort op de bal te dekken. Ik kan me sowieso ook niet de laatste keer herinneren dat we een goal uit een corner tegen hebben gekregen. Beetje kort door de bocht natuurlijk, maar dat zijn wel de situaties dat je gebrek aan lengte blootgelegd zou moeten worden. Blijkbaar zijn er dus andere factoren die dat tot nu toe aardig compenseren.

29 september 2021 om 12:32

Dat ligt volledig aan de tegenstander en situatie. Bij jou is het altijd: klein centrum, dus gaat je opbreken. Werkt niet altijd zo.

29 september 2021 om 12:43

Werkt niet altijd zo maar als je de 1.94 van Haaland + dat krachtlichaam wegzet tegen de 1.75 & 1.79 in het centum van Ajax dan zou je bij voorbaat kunnen concluderen dat het lastig kan worden.
Aan de andere kant, Martinez en Timber zijn volgens mij geen jongens die snel onder de indruk zijn van hun directe tegenstander.

29 september 2021 om 14:16

Martinez verliest bijna geen kopduel. Let maar eens op.

29 september 2021 om 14:47

natuurlijk ligt dat aan de tegenstander maar als je straks idd mannen als Haaland en Van Dijk gaat treffen in de kopduels kan dat wel een probleem gaan worden. ik weet nog toen De Ligt Blind met zijn 1.80 meter liet zwemmen tegen de lange, kopsterke Llorente. dat liep niet goed af

1 oktober 2021 om 20:11

Ook Magallan stond toen in het veld. Je kan ook duels winnen door slim te positioneren of voor de man te komen. Ik zou niet bij voorbaat zeggen dat het kansloos is.

29 september 2021 om 12:36

Batshuayi is 1.85, groter dan beide cv’s van gisteren. De man heeft echter geen luchtduel gewonnen. Nee, Batshuayi is geen Haaland, Lukaku of Lewandowski, maar ook De Ligt verloor elk kopduel van Llorente tegen Spurs. Lengte is niet alles.

29 september 2021 om 13:02

volgens mij stond Blind toen vreemd genoeg elke keer bij Llorente, toch?

29 september 2021 om 14:17

Klopt, llorente leek tactisch telkens bij blindje te gaan staan.

29 september 2021 om 14:48

Batshuayi heeft toch nooit echt bekend gestaan om zijn kopsterke kwaliteiten? ik heb het over het moment dat je lange kopsterke spelers treft zoals een Van Dijk bv

29 september 2021 om 14:15

Heb je wel eens goed gekeken naar de kopduels van Martinez?
Batshuayi is 10 cm groter. Was helemaal nergens. Dan heb je Alvarez nog ervoor staan. Let eens op bij corners tegen. Wordt steevast weggekopt door Martinez, Alvarez of Tagliafico, als hij speelt.

29 september 2021 om 15:40

Dit gaat om Ajax tegen Chelsea. Toen ze het niet redden. Wat echt puur door arbitrale dwalingen kwam. Thuis door een onterechte afgekeurde goal van Promes. En uit met die rare rode kaarten bij een 4-1 voorsprong hoeven we het niet eens over te hebben. Heeft die Italiaan ooit nog een CL duel gefloten daarna eigenlijk?



Ik snap die hossanna stemming eerlijk gezegd niet zo. Je speelt 2 keer tegen een Europese middenmotor en Besiktas misste 14 spelers. In de ED nog geen een topwedstrijd gespeeld.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ajax geen goed team heeft. Voor mij zijn ze kampioenskandidaat nummer 1, maar laat ze eerst maar eens tegen een tegenstander van naam spelen voordat we kunnen oordelen waar dit ajax staat. Dortmund (mits dat Haaland fit is) wordt een eerste mooie test.

29 september 2021 om 12:12

Dit vind ik toch zo'n onzin. Ajax wint 2 keer op rij in de CL dus tuurlijk dat er een hossanna stemming heerst. We hebben het over de CL hé, je weet wel, dat toernooi waar Nederlandse clubs jarenlang geen naam van betekenis hadden en dienden als speelbal van andere clubs.

Real madrid verliest gisteren in eigen huis van Sheriff, PSG speelt gelijk tegen Brugge en zo zijn er nog meer voorbeelden van 'grote' clubs die het laten afweten in de CL.

We moeten eens trots zijn op Nederlands succes, zeker in de CL. Dat is namelijk jarenlang niet het geval geweest.

29 september 2021 om 12:14

Er is niets mis met de prestaties van ajax, maar context is altijd belangrijk. Dat vergeet men nogal vaak.

29 september 2021 om 12:16

Uit winnen bij de kampioen van Portugal met 1-5, in wat voor context wil je dat plaatsen dan?

29 september 2021 om 12:27

Liverpool wint ook 5-1 uit bij Porto. Dus hoe sterk is die Portugese competitie op dit moment? Natuurlijk is Liverpool wel van een andere orde dan Ajax, maar toch. Daarnaast was PSV ook minimaal gelijkwaardig aan Benfica. 5-1 is heel knap van Ajax, maar de context is zeker belangrijk.

29 september 2021 om 12:40

@goudsekaas de kampioen van Portugal die haar beste spelers miste omdat ze geblesseerd of verkocht zijn. Dit Sporting is niet het Sporting van vorig jaar en dat ze nu eens een keer meedoen in de CL wil niet zeggen dat het een of ander topteam is. Sporting is gewoon niveau Europa League die een keer een uitschieter hebben gehad en kampioen werden. Beetje zoals Feyenoord in NL.

29 september 2021 om 12:46

Portugal staat voorlopig in ieder geval Ãâ©ã£â©n of twee plekken voor op Nederland in de ranking en PSV was niet bij machte om Benfica uit te schakelen. Dus is Portugal dan echt zo droevig als jullie het stellen?

29 september 2021 om 12:54

Context is altijd belangrijk. Dus zijn ook bijvoorbeeld de statistieken van Ajax onder ten Hag belangrijk. Ajax staat in de afgelopen 3 jaar wel in de top 10 van best presterende clubs in Europa; qua punten. Ajax wint ook in de afgelopen edities van de CL "gewoon" 2x van de zwakke broeder in de poule. Dat was 5 jaar geleden nog geen sinecure.

Perspectief en context zijn belangrijk maar ook relatief. Het is maar welke kant je wil belichten. Je kan met context ook makkelijk bagatelliseren...

Je mag de tegenstanders van Ajax afdoen als Europese middenmoot. Het podium waar deze wedstrijden op gespeeld worden is dat allerminst.

Ik ben het wel eens dat een echte vuurproef nog niet is geweest. Hoewel Sporting uit voor de CL gewoon echt wel een sleutelduel is. De aankomende periode zal wat meer context geven daarin waarbij Dortmund (ongeacht of Haaland speelt) de eerste zal zijn.

29 september 2021 om 13:21

Sporting werd gisteren inderdaad ook helemaal afgedroogd door Dortmund. Ow wacht...... Begint een beetje een patroon te worden. Alles waar Ajax tegen speelt is minderwaardig. Om het ff in perspectief te plaatsen. NEC waar Feyenoord in eigen huis flink tegen aan de bak moet om de punten binnen te slepen, worden kinderlijk eenvoudig weggeblazen in de arena. Cambuur dat te naïef voor woorden is, maakte het PSV aardig lastig en toevallig eens een blik geworpen op waar die nu staan. Sporting is een Portugese club, bij uitstek kryptonite van Nederlandse ploegen, stelt niets voor. Nee Ajax moet ff een serieuze test krijgen. Man city ofzo, want dan kunnen we pas roepen zie je nu wel helemaal niet zo goed.

29 september 2021 om 13:28

Portugal is de 5e competitie van Europa, uit in totaal 55 competities. Hoe zijn zij het lachertje van Europa?

29 september 2021 om 13:35

Het is nog maar September de prijzen worden nu niet verdeeld. Ik denk Ajax te snel in top vorm is gekomen na een zwakker start. Volhouden zal een harde kluif worden.

29 september 2021 om 13:51

@AmazingN Tja, en Ajax miste ook 2 belangrijke spelers tegen Sporting. Dat een gelul weer zeg. Gisteren is ern ader verhaal. Maar 1-5 winnen in Portugal, tegen welke club dan ook is voor een Nederlandse ploeg echt niet mis. Gewoon heel simpel omdat Portugezen de Nederlanders nooit liggen. Hetzelfde als dat in de competitie Ajax altijd problemen heeft met Groningen en Utrecht. En PSV met Feyenoord en Roda JC en RKC.

29 september 2021 om 13:53

@ManCity Ik denk dat Ajax nog steeds niet in topvorm is. Gewoon omdat er nog weinig gespeeld is. Dit Ajax kan nog beter als dat er tot nu toe is getoond.

29 september 2021 om 12:25

Mits Haaland fit is? Zo is er elke keer wel wat, dan zijn er geblesseerden, dan is het maar een europese middenmotor. Winnen ze straks van Dortmund zonder Haaland, dan is dat weer de reden waardoor ze hebben gewonnen. Ik ben niet eens Ajax supporter, maar waarom vinden mensen het zo moeilijk om te accepteren dat ze gewoon goed voetbal op de mat leggen.

Als Ajax geblesseerden heeft dan is het argument dat ze toch een selectie hebben die breed genoeg zou moeten zijn, maar andersom is dat nooit zo? Ze zijn gewoon Europese subtop. Dat is toch niet zo moeilijk om toe te geven. Ze kunnen zomaar verliezen van een Atalanta, Valencia of wat dan ook. Maar ook net zo goed winnen. Tegen de echte toppers zijn ze ook nooit kansloos, maar is de kans op winst gewoon veel kleiner.

29 september 2021 om 12:28

Dortmund zonder Haaland is gewoon 3x minder. Het valt keer op keer op dat ze bijna niks klaar spelen als Haaland er niet is.

29 september 2021 om 12:44

@ea_snorts volg je de Duitse competitie? Zo nee, ik volg die competitie op de voet. Dortmund met of zonder Haaland is een wereld van verschil.

En jij trekt een verkeerde conclusie: ajax speelt heel erg goed voetbal. Alleen hebben ze dat hele goede voetbal laten zien tegen matige tegenstanders. En dat bedoel ik met dat de context heel belangrijk is. Want nu is het gewoon moeilijk om in te schatten waar ajax staat. Bijvoorbeeld gisteren hebben ze toch nog een paar kansjes weggegeven tegen een zwak Besiktas. Timber kwam goed weg dat de scheids floot. Dit soort dingen kun je je tegen een Europese subtopper niet veroorloven.

En blessures zijn zeker een reden. Als ajax tegen Dortmund 14 spelers mist en Dortmund wint met 2-0 dan zijn we het er toch ook allemaal over eens dat het eens nietszeggende overwinning was?

Context is belangrijk, maar dat is heel moeilijk uit te leggen aan het gros van de mensen.

29 september 2021 om 12:54

@EA_Snorts helemaal eens. De excuses die bij andere clubs gebruikt worden gelden in eens niet meer als het om Ajax gaat. Zo kun je natuurlijk nooit een objectief beeld schetsen. Ja de tegenstanders hadden afwezigen, maar hey, het verschil was ook best fors. Bovendien had Ajax tegen Sporting bv ook afwezigen. Verder klopt het dat Ajax niet automatisch de favoriet is, maar inmiddels is geen club meer zo naïef dat zij denken dat het tegen Ajax wel een “twee vingers in de neus” overwinning wordt. Geen een club! Dat zegt iets over de prestaties die Ajax de afgelopen jaren heeft behaald. Maar net als met veel dingen zijn er hier vele die denken dat iets van “ver weg” beter is.

29 september 2021 om 13:24

Grappig amazing ninja blessures zijn nooit een reden voor Ajax. Uitschakeling CL en vervolgens Roma, de ene na de andere speler raakte geblesseerd en zelfs sleutel spelers als Blind pffft Ajax stelt niet voor, verloren zelfs van AS Roma. Het valt op blessures tellen altijd bij de tegenstander.

29 september 2021 om 13:44

@ninjakai geen idee wat je met je reactie wilt zeggen. Als ajax een half team geblesseerden heeft verwacht ik ook geen wonderen. Dus je generaliserende opmerking slaat met betrekking tot mij kant noch wal.

29 september 2021 om 12:39

Het is wel te verklaren. Ze zetten een reeks neer met wat dikke uitslagen en medialand maakt er gelijk bijna een Europese topclub van. Ze spelen ook wel goed hoor, maar zoals je zelf al aangeeft hebben ze nog niet echt een uitdaging gehad. In de Eredivisie zijn die uitdagingen sowieso gering, maar de CL poule is nou ook niet bepaald een straf. Overigens vind ik de hosanna-stemming wel terecht aangezien ze er gewoon uitstekend voor staan, maar met betrekking tot het niveau vind ik wel dat men aardig aan het overdrijven is. Ze spelen absoluut goed, maar ik heb nou ook niet de indruk dat ik naar iets fenomenaals aan het kijken ben. Niettemin doen ze het gewoon prima.

29 september 2021 om 12:46

@amazingninja: De hosanna als in "we gaan de finale halen" is krankzinnig, maar jij staat ook wel echt aan de andere kant. Elk jaar als Ajax goed speelt tegen een team in Europa, wordt (bij een positief resultaat) de tegenstander achteraf enorm naar beneden gepraat. Dat was ook zo tegen Real en Juventus, maar in mindere mate ook bij Schalke en Lyon. Uiteindelijk maakt het niet uit of er bij de tegenstanders veel of weinig uitvallers zijn, je speelt tegen de 11 die op dat moment worden opgesteld. Het is ook niet dat Ajax altijd met een volledig fitte/speelgerechtigde spelersgroep speelt. Je wint 2x soeverein in de CL met een doelsaldo van 7-1. Dat is gewoon heel erg goed. Dat zegt nog niets over wat er komen gaat, maar je hoeft niet alles dood te nuanceren.

29 september 2021 om 13:39

@4ever4ajax De tegenstander wordt niet achteraf naar beneden gepraat. Real lag op hun gat. Juve was toen (en nog steeds) Europees gewoon erg matig. Dat waren echt niet meer dezelfde teams die in de jaren ervoor steeds tot de laatste 4 kwamen of het toernooi wonnen. Dat is gewoon een constatering. Misschien dat jij als ajaxfan met een iets romantischere bril naar die wedstrijden kijkt, maar als je er van een afstandje naar kijkt kom je waarschijnlijk tot dezelfde constatering als mij.

Schalke en Lyon heb ik nog nooit gehoord dat die naar beneden zijn gepraat. Wel vaak gehoord dat ajax vooral in de uitwedstrijden ook wel wat geluk heeft gehad met het kamikaze voetbal van Bosz.

"uiteindelijk maakt het niet uit of er bij de tegenstanders veel of weinig uitvallers zijn, je speelt tegen de 11 die op dat moment worden opgesteld."

Dit is misschien wel het domste wat ik ooit op deze website heb gelezen. Dus jij beweert met droge ogen, dat als Besiktas 14 spelers mist en daardoor wissels en jeugdspelers moet opstellen, dat dat niets uitmaakt voor de wedstrijd? Dus als ajax 14 spelers mist en o.a. Tadic, Haller, Berghuis, Anthny, Gravenberg, dat dat niets uitmaakt? Kom op, dat kun je toch niet serieus menen?

"het is ook niet dat Ajax altijd met een volledig fitte/speelgerechtigde spelersgroep speelt." Klopt, elk team heeft wel eens blessures. Maar als je er 14 mist is elk team de Sjaak.

"je wint 2x soeverein in de CL met een doelsaldo van 7-1. Dat is gewoon heel erg goed."

2x winst en 7-1 doelsaldo. Dat zijn de feiten, maar dan kom ik weer terug op het woord context: in welke context zijn deze statistieken behaald? En dat is wel degelijk heel erg belangrijk. 2 keer scoren tegen Liverpool is echt wel wat anders dan 2 keer scoren tegen een Besiktas dat 14 spelers mist. Als je dat niet met me eens bent dan zijn we uitgepraat. Het is niet alleen belangrijk dat je wint, maar ook tegen wie. anders kun je niets zeggen over de kracht van een team. Als we naar ajax kijken dit seizoen zeg ik: Goed team, kampioenskandidaat nummer 1. Maar het is nog steeds moeilijk om te zeggen waar het team staat omdat er nog geen echt goede tegenstander is geweest. JC Schaal tel ik niet mee, want dat is een veredeld oefenpotje.

29 september 2021 om 15:52

@amazingninja: "dit is misschien wel het domste wat ik ooit op deze website heb gelezen". Nou, volgens mij heb je dan dringend een bril nodig of lenzen of je begrijpt me gewoon niet (misschien ben je gewoon niet de slimste, dat kan natuurlijk en is ook niet erg). Het gaat mij erom dat er altijd wordt gewezen naar blessures etc. Daar heb je als tegenstander 0 invloed op en wie er ook speelt, je moet en wil winnen uiteraard.

29 september 2021 om 17:55

@4everajax4ajax ik kan prima lezen wat jij schrijft. Ik zal het het ff copy/paste:

"uiteindelijk maakt het niet uit of er bij de tegenstanders veel of weinig uitvallers zijn, je speelt tegen de 11 die op dat moment worden opgesteld."

Deze uitspraak slaat gewoon nergens op. Het maakt alles uit of er veel of weinig uitvallers zijn bij de tegenstander (en bij jezelf). Je kunt toch niet beweren dat het Besiktas dat gisteren op het veld stond dezelfde tegenstand biedt als een Besiktas dat niet 14 spelers mist?

Als tegenstander heb je inderdaad geen invloed op de opstelling van het andere team en uiteraard wil je altijd winnen. Maar het is toch wel iets anders om te winnen van een Besiktas dat op volle oorlogssterkte is of een Besiktas dat 14 spelers mist?

Wellicht dat je wat anders bedoelde, maar kun je gewoon niet zo goed onder woorden brengen wat je bedoelt.

29 september 2021 om 20:48

Nou, die zin op zichzelf is waarheid als een koe. Dat jij dat nergens op vindt slaan, ligt toch echt bij jou. Daarnaast trek jij een conclusie die ik nergens heb geschreven, die verzin je er graag bij. Maar zoals ik al zei, misschien kan je niet beter dus laten we het maar hierbij houden.

29 september 2021 om 13:03

Mits Haaland fit? Want zonder is Dortmund geen Europese top meer. Denk dat Ajax wel wint mits tagliafico speelt.

29 september 2021 om 13:26

@afca0cbs Volg je de Bundesliga? Ik wel. Op de voet zelfs. Dortmund met of zonder Haaland is een wereld van verschil.

29 september 2021 om 13:14

Eens. In de Eredivisie is Twente op plek 6 de hoogst genoteerde ploeg tegen wie Ajax heeft gespeeld, dat was een gelijkspel.
O ja, PSV voor de supercup, dat was een 4-0 nederlaag.
Komende weken zal meer duidelijk worden.

Ik gun dit Ajax om zo ver mogelijk te komen in de CL wat gelijkwaardig is aan het seizoen 2018/2019.

Maar ik wel eens benieuwd waar de wedstrijden van BvB heen gaan. Als ze een goed niveau halen dan maakt Ajax een prima kans.

Erik ziet altijd alles maar deze correcte schouderduw even niet. De poule met Chelsea , Valencia en Lille was ook wel even zwaarder dan de huidige poule. Helemaal als je tegenstander 13 spelers moet missen, Dortmund word de eerste serieuze graadmeter. Alle vertrouwen in dat Ajax daar thuis van wint trouwens, prima CL campagne zover en eigenlijk al zeker van overwinteren.

29 september 2021 om 12:34

"Erik ziet altijd alles maar deze correcte schouderduw even niet."

Ieder andere coach van een willekeurige club zou precies hetzelfde antwoorden.

Daarna geeft hij ook direct aan dat Timber zich in die situatie wel heel makkelijk liet aftroeven

Ik vraag me af of Ajax weer zo’n route kan bewandelen als die ze toen bewandeld hebben. De clubs die Aiax trof waren of bezig met een dramatisch seizoen in Europa, Real, Bayern en Juventus, of waren gewoon modale clubs die boven zichzelf waren uitgestegen, Tottenham.. Bij Ajax klopte alles, de talenten waren toen al enorm ver voor hun leeftijd en die zomer was er een enorm brok aan ervaring bij gekomen. Ajax heeft nog steeds tegenstanders nodig die A. Niet bij de Europese top horen of die B. Een matig seizoen draaien in Europa. Ik zie ze namelijk niet van de Engelse top winnen, niet van PSG en ook niet van Bayern. Dan wordt het richting de kwartfinale wel spannend! Wie weet kunnen ze een Man United en Real Madrid onderweg treffen, dan is de kans op doorstoten naar de volgende ronde groot! Ik gun het ze enorm en ik hoop er best op! Berghuis zal voor Ajax het verschil maken!

29 september 2021 om 12:10

Alles moet kloppen en een flinke dosis geluk moet Ajax hebben om net zo ver te komen. Ze hebben tot nu toe al natuurlijk flinke mazzel gehad in de CL. De poule die ze nu hebben is ongeveer van Europa League niveau, Sporting miste de beste speler en ook nog de beste verdediger en Besiktas kon nog net niet het hele AMC vullen met geblesseerde spelers. Deze lijn doortrekken en ze kunnen ver komen.

29 september 2021 om 12:41

Mogen we er ook bij zeggen dat wij spelen met onze derde keeper en wat spelers misten in Portugal? Los daarvan: ja, het zit tot nu toe mee.

29 september 2021 om 13:57

Derde keeper? Pasveer heeft tot nu toe gewoon alles gespeeld en is zodoende de eerste keeper van Ajax. Onana gaat logischerwijs geen minuten meer maken voor Ajax na wat hij Ajax heeft aangedaan en gaat via de achterdeur vertrekken volgende zomer. Opa Stekelenburg heeft vorig jaar een paar prima potjes gekeept maar op het EK zag je zeer duidelijk dat hij het niveau gewoon niet meer aan kan en hij is naar mijn mening slechter dan pasveer. tegen Sporting speelden exact dezelfde 11 spelers als gisteren tegen Besiktas. Alleen Klaassen was toen niet inzetbaar dus ik weet niet op welke spelers je allemaal doelt of werd klaiber heel erg gemist linksachter op de bank?

29 september 2021 om 16:23

Rombomcu. Pasveer keept omdat keeper 1 en 2 geschorst of geblesseerd zijn dus is het je 3de keeper. hij keept niet omdat hij de eerste keus is .

29 september 2021 om 12:49

Doelstelling is overwinteren in de CL. Die doelstelling lijkt me goed haalbaar. Alles wat erna nog kan komen is pure bonus. Denk wel dat we tegen geen enkele tegenstander kansloos zijn, maar zullen tegen de grotere clubs in Europa wel altijd de underdog zijn uiteraard.

Ik denk dat dit Ajax vooral in de breedte sterker is dan het Ajax van toen. Toen misschien een iets hogere piek. Je had met Frenkie en De Ligt toptalenten die imo iets beter/verder waren dan Gravenbergh en Timber nu. Ziyech die een iets hoger plafond leek te hebben dan Berghuis. Blind en Tadic die misschien toen toch meer in hun prime zaten. En uiteindelijk viel het gewoon allemaal goed in elkaar.

Maar het Ajax van nu is sterker in de breedte. Iedere positie (drie)dubbel bezet met goede spelers. Met name op het middenveld en voorin is er volop keuze en kan een blessure/schorsing vrij makkelijk worden opgevangen. Betekent niet dat Ajax wel weer eventjes de halve finale haalt, daarvoor heb je ook een dosis geluk nodig, maken details het verschil. En je moet een aantal clubs verslaan waartegen je de underdog bent dus de kans is klein. Maar onmogelijk is het nog niet bij voorbaat.

29 september 2021 om 12:22

Vergeet niet dat Frenkie en De Ligt aan het begin van dat seizoen een soortgelijke status hadden als Timber en Gravenberch nu. Ziyech was nog genoeg kritiek op aan het begin van het seizoen. Blind en (in mindere mate) Tadic ben ik het volledig mee eens, die zijn minder dan toen.

29 september 2021 om 13:14

Ik weet niet hoeveel mensen hier verder dan de titel zijn gekomen, maar Ten Hag heeft het over t seizoen erna, wat ik ook qua poule een interessantere vergelijking vind.
Ik vind Ajax minder dan 18/19, ongeveer gelijkwaardig aan 19/20 en verder dan 20/21.

29 september 2021 om 17:17

Ik vind Ajax zeker wel sterker dan 19/20 toen Frenkie, De Ligt, Dolberg en Wöber voor veel geld vertrokken en vervangen werden door spelers als Marin, Promes, Alvarez en Martinez. Nu zijn die laatste twee inmiddels zeker belangrijk geworden, maar ze waren zeker niet een 1 op 1 vervanging. Logisch ook, er kwam veel meer geld binnen dan eruit ging aan transfers. Maar dan is de selectie nu toch wel wat sterker imo.

In 2019/20 hadden we ook wel enorm veel pech hoor. 2× genaaid worden door de arbitrage tegen Chelsea, Chelsea dat een penalty mist tegen Valencia. En daarnaast ben je normaal gesproken met 10 punten gewoon minimaal 2e (zie Atalanta dat wel doorging met slechts 7 punten). Maar goed, dat is gebeurd. Ik denk dat we inderdaad volwassener zijn dan toen. Minimaal drie punten pakken in de twee wedstrijden tegen Dortmund (het liefst natuurlijk 6 punten) is al een geweldige prestatie. Dan gaan we plaatsing voor de volgende ronde zeker niet meer mislopen

Ik hoop dat ze tegen Dortmund realistisch gaan spelen. Hiermee bedoel ik dat ze niet ongecontroleerd gaan aanvallen, goed de balans bewaken en de restverdediging op orde houden. Dortmund is van een ander kaliber en heeft veel kwaliteit en snelheid in de omschakeling met Haaland, Malen, Bellingham en Reus. Je kunt tegen hen wel sprankelend voetbal op de mat leggen, maar als je dan wederom slordig met je kansen omgaat dan kun je ze zo beide wedstrijden verliezen.

Het is in mijn ogen belangrijk dat Ajax in ieder geval 3 punten haalt uit de komende 2 wedstrijden tegen Dortmund. Sporting of Besiktas zal dan het optimale uit de komende wedstrijden moeten halen (6 punten) om nog mee te doen voor overwintering in de CL en dat zie ik niet gebeuren.

Ik denk dat dit Ajax minder is dan van 2019.
In 2019 had je Ziyech.
Ik vind Ajax verdedigend ook zwakker dan 2019.
Wat me vooral bij dit Ajax opvalt, is dat ze enorm kwetsbaar zijn in de omschakeling.

29 september 2021 om 12:45

Nee, in de omschakeling zijn ze juist veel verder.
Verdedigend wel zwakker. Tot nu toe geluk gehad dat tegenstander door omstandigheden niet 100% was, of gewoon te zwak (competitie)

29 september 2021 om 13:16

Vind je? Een centraal duo met Blind en Veltman was best matig. Maz was dat seizoen ook iets minder, terwijl Tagliafico daarentegen wel beter was. En je had uiteraard Onana

29 september 2021 om 15:05

De Ligt en de Jong waren toch wel belangrijk.

Dit kan allemaal waar zijn, maar ik blijf denken aan het kinderlijk dollen van ik dacht Martinez en Timber.
Speler van Besiktas loopt met de bal richting strafschopgebied, op links loopt een speler van Besiktas, die de aandacht trekt, speler met de bal makt schijnbeweging met het lichaam. Spelers van Ajax letten niet op de bal, maar op de beweging en gaan er in mee. DOM, Speler van Besiktas kan net Batsuyai in het midden niet bereiken met een no-look pass omdat de bal per ongeluk door een Ajax speler wordt beroerd.
Dat is onvolwassen en EL waardig en niet CL

Alleen had Ajax toen een betere keeper met een meer solide verdediging. Wat nu wel de Achilleshiel is en tegen topclubs parten kan gaan spelen. Blind is helaas toch minder dan in 2019 en Pasveer is geen CL materiaal.

Ze moeten nu toch met gemak door kunnen. Hebben alleen wat te duchten van Dortmund. Zowel Besiktas als Sporting zijn stukken minder dan afgelopen seizoen. Maar na twee pittige lotingen afgelopen twee jaar is dit ook wel eens lekker natuurlijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren