Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Gelder countert: ‘Nee, dat is gelul, het is zwaaien, het is gewoon zwaaien’

Laatste update:

De rode kaart van Ryan Gravenberch in de Champions League-wedstrijd tussen Ajax en Atalanta (0-1) was 'zwaar' bestraft, oordeelt Wim Kieft in de studio van SBS6. De middenvelder van Ajax incasseerde twee gele kaarten en moest twaalf minuten voor het einde inrukken. "Heel zwaar. Heel zwaar gestraft", baalt Kieft na de wedstrijd. In de studio van Ziggo Sport raken presentator Jack van Gelder en analist Jan van Halst in discussie over de prent.

Halverwege de eerste helft werd voor het eerst een gele kaart getoond aan Gravenberch door arbiter Carlos del Cerro Grande. Hij werd van de bal gezet door Duván Zapata en corrigeerde hij dat met een onnodige overtreding. Zijn tweede gele kaart, nadat hij de arm achterwaarts in het gezicht van Papu Gómez zwaaide, maakte een voortijdig einde aan het optreden van het toptalent. "Dit gaat automatisch. Hij draait zich om, dan neem je je arm mee", stelt Kieft.

"Hij wil hem van zich afhouden", stipt René van der Gijp aan. Kieft is het daarmee eens. "Een voetballer maakt zich breed met zijn arm. Er zit geen intentie bij om iemand te slaan." Van Halst heeft begrip voor beide gele kaarten, maar noemt de tweede wel 'ongelukkig'. "Ik kan me voorstellen dat je als speler denkt: ik probeer me gewoon breed te maken. Hij zoekt toch contact", doelt de analist van Ziggo Sport op Gómez.

"Nee, dat is gelul, het is zwaaien, het is gewoon zwaaien", countert Van Gelder. "Gravenberch weet waar hij is want hij voelt hem onder zich. Onhandig, het is heel onhandig." Van Halst stelt dat Gravenberch zijn tegenstander niet aankeek en dat Gómez slim heeft gehandeld. "Dit is routiniersgedrag", zegt hij over de 32-jarige aanvoerder van de Serie A-club. Na de rode kaart trok Atalanta de wedstrijd naar zich toe middels een doelpunt van Luis Muriel.

Ajax krijgt geen strafschow na duw in rug van Klaas-Jan Huntelaar

De rode kaart van Gravenberch was niet het enige discutabele besluit van de arbitrage. Invaller Klaas-Jan Huntelaar vroeg halverwege de tweede helft om een penalty toen hij in de rug werd gelopen door Remo Freuler, maar de scheidsrechter wuifde het incident weg. "Ik heb hem nog niet teruggezien. Ik ga ervan uit dat als de VAR dat een aantal keer terugkijkt dat het niet zo zal zijn, toch?", reageert Davy Klaassen echter in gesprek met SBS6.

Van der Gijp heeft geen duidelijk oordeel over de penalty. "Als die ‘m erop legt, is het prima. Legt hij de bal er niet op, vind ik het ook goed. De VAR grijpt niet in, dat vind ik ook nog wel logisch", aldus de analist. Volgens Kieft was er 'wel iets van contact, maar niet genoeg' en daar kan Van Halst zich in vinden. "Ik vind het te weinig. Hij (Freuler, red.) komt aanlopen en geeft Huntelaar een beuk in de rug, maar Huntelaar valt zó duidelijk. Nee, ik vind het net te weinig."

Wie wel lijkt te vinden dat Ajax een penalty verdiende, is Perr Schuurs. "Ik dacht dat het een penalty was, ik zag het van achter op mijn positie", zegt Schuurs bij Ajax TV, waarna de verdediger de vergelijking trekt met de strafschop die Cristiano Ronaldo dinsdag kreeg nadat hij in het strafschopgebied werd opgevangen door Ronald Araújo in het duel tussen Barcelona en Juventus (0-3). "Dit was eerder een penalty dan dinsdag bij Ronaldo, denk ik. Het is een keuze van de scheidsrechter en dat kan achteraf wel belangrijk zijn."

Vind jij de rode kaart van Ryan Gravenberch terecht?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die duw tegen Huntelaar was gewoon een opzettelijke duw van achter in de rug. Huntelaar gaat gretig neer, maar je kan hem zeker geven. Dat geluk mis je dan ook net.

9 december 2020 om 22:04

Buiten de 16 wordt hier ook altijd voor gefloten. Terwijl de regeltjes niet zeggen dat een overtreding binnen de 16 zwaarder moet zijn om te bestraffen zie je dat wel iedere keer. Overigens kan ik ermee leven dat de pingel niet gegeven wordt.

9 december 2020 om 22:08

Nou ja het helpt natuurlijk niet mee dat Huntelaar totaal geen moeite doet om richting de bal te gaan. Hij reageert zo ontzettend laat op die bal. Die is simpelweg compleet klaar als profvoetballer.

9 december 2020 om 22:11

Precies. Als je die tweede geel geeft aan Gravenberch, dan geef je zeker ook een pengel. Verder werd er verdomd vaak buitenspel afgefloten terwijl het geen vaststaand feit was. Die scheids had niks met de VAR was wel duidelijk. Tadic z'n schouderbal die hij als hands affluit. Zulks moet je laten lopen en dan bij goals kan je het altijd nog afkeuren. Maar in die gevallen met buitenspel en schouderbal was dat vrijwel zeker niet gebeurd en dan boor je Ajax gewoon kansen door de neus. Naast dat ik gisteren een soortgelijke situatie als die van Huntelaar een pengel zag zijn.

9 december 2020 om 22:17

Wat heeft een pingel met slaan te maken? Buitenspel hoef je niet te bekijken op var alleen als er gescoord is is dat.
Je kan niet als er gefloten is voor buitenspel het spel weer door laten gaan

9 december 2020 om 22:19

Dat is juist het probleem. Hij floot tot twee keer toe onterecht buitenspel af zonder het gevolg af te wachten. Als Ajax dan scoort had hij het altijd nog kunnen checken en dan kwam hij tot de conclusie dat ze niet buitenspel stonden.

9 december 2020 om 22:21

Dit gebeurd nooit kom op hoor dat weet je zelf ook! Dan kan je net zo goed de grens helemaal naar huis sturen.
En dan is het alsnog als Ajax had gescoord

9 december 2020 om 22:24

Dit gebeurt continu. Heb je het afgelopen jaar wel voetbal gekeken? Scheidsrechters fluiten doorgaans niet meer direct als de vlag omhoog gaat. Deze gast floot wel middenin de aanval. Ik zeg verder niets over of dit beslissend was, Ajax heeft 't aan zichzelf te wijten, maat dit topic gaat over de scheids 😉

9 december 2020 om 23:07

Die tweede geel is zwaar, maar kan je gewoon geven. Die penalty staat er los van, maar vind het eerlijk gezegd veel te licht voor een penalty en dat was het gisteren ook, dus dat is geen maatstaf. En Myvision, als Ajax komende wedstrijd een zelfde penalty tegen zou krijgen zou jij het waarschijnlijk ook geen penalty vinden.

9 december 2020 om 22:15

Was absoluut geen penalty. Huntelaar gaat al liggen voordat er contact is.

9 december 2020 om 22:17

Het was vergelijkbaar met de duw die Hendrix tegen Vitesse kreeg. Een bewuste duw in de rug waar overal op het veld voor gefloten wordt, maar blijkbaar niet in het strafschopgebied.

9 december 2020 om 23:10

Nee Janssen, die met Hendrix was gewoon een botsing omdat Hendrix achteruit liep en de verdediger naar voren. Hij heeft Hendrix nooit gezien, dus dat was nooit een bewuste duw. Overigens was het hier wel een duwtje maar het blijft een contactsport en ook dit was te licht voor een penalty

9 december 2020 om 22:18

Elke keer als Ajax in de Champions League teleurstelt hoor je altijd dat ze net dat geluk missen. Het is meer naïviteit als je het mij vraagt. En over die penalty, Huntelaar was gewoon niet alert genoeg en ging die bal nooit redden daarom lokt hij een overtreding uit maar de scheids kijkt daar terecht doorheen.

9 december 2020 om 22:25

En elke keer als Ajax wint speelt de tegenstander met een B-elftal. Zo ken ik er nog wel een paar. Daarbij zoekt de tegenstander ook opzichtig de hand van Gravenberch om geel aan te naaien, daar trapt de scheids net zo goed in.

9 december 2020 om 23:51

Dus het ligt aan de tegenstander dat hij wordt geraakt? Dat is wel de grootste onzin die ik heb gehoord vanavond. Het was wel een discutabele kaart, maar knap dat dit de schuld is van de tegenstander

Beetje van beiden. Vaak genoeg wordt het niet met geel bestraft. Je kan hem wel geven natuurlijk en gewoon onhandig van gravenberch

9 december 2020 om 22:05

Normaliter als een speler geel krijgt, komt zijn hand tijdens die zwaait bijna boven zijn eigen schouders uit.
Nu betreft het een speler van 1.24m. Als Gravenberch deze beweging maakt bij een speler als Van Dijk ziet niemand er wat in omdat het ten hoogte van de navel is.

9 december 2020 om 22:08

Beetje overdreven maar snap je punt. Feit blijft dat het zo onhandig is om zo met je arm te zwaaien.

9 december 2020 om 22:10

Ja dus?
Als mijn tante een piemel had was het mijn tante niet! Dit was dus wel een kleine speler inderdaad en raakt hem vol in zijn gezicht! En was zeker niet alleen breed maken

9 december 2020 om 22:12

Enige wat ik zeg, is dat het daarom in mijn ogen niet bewust ging ofzo. K kan leven met de gele kaart, maar zo erg was het helemaal niet in vergelijking met andere arm zwaaiende overtredingen uit het verleden.

9 december 2020 om 22:53

Tegenwoordig is hand in het gezicht een gele kaart. Dat was de uitleg bij Jorgensen door Theo Janssen.

Nu gaan ze het op de arbritage gooien, gewoon terecht verloren.

9 december 2020 om 22:07

Nee het zijn beslissende momenten in een wedstrijd die je analyseert net als de kans van Klaasen..

9 december 2020 om 22:07

Dit zijn de analisten he.. Ajax zegt daar helemaal niets over.

9 december 2020 om 22:07

Wie is ze? Heb niemand van ajax nog over die penalty gehoord. Kieft geeft alleen zn mening en zegt niet dat ajax onterecht verloren heeft

9 december 2020 om 22:07

Wat een onzin, wie is ze? Volgens mij is iedereen het er over eens dat Ajax er verdient uit ligt. Neemt niet weg dat de rode kaart zwaar is en dat je met beetje mazzel alsnog kan winnen met een penalty. Denk dat 50% van de scheidsrechters de bal op de stip legt

9 december 2020 om 22:19

Ik vond de rode kaart zeker terecht. Was gewoon een onhandige domme beweging waar je armen niet thuis horen. De penaltysituatie is zoals je zegt 50/50. Dit had de wedstrijd indd kunnen veranderen. Je veranderd er niks aan. Nu met heel Nederland en hopelijk 4 teams focussen op de europa league!

Goh van Gelder geeft eens een mening terwijl hij presentator is? Doet hij nooit..

9 december 2020 om 22:08

Jack "ik heb niets met Ajax hoor" van Gelder.

Die tweede gele kaart kun je gewoon geven, niks discutabels aan. Dat penaltymoment is ook weer erg 50/50 waarbij er geen goed of fout is. Ronaldo kreeg hem gisteren voor minder, daar kon je ook je twijfels bij hebben. Snap dat een VAR hem niet overruled als de scheidsrechter hem niet geeft.

9 december 2020 om 22:08

@Master D, klopt precies. Zulke gevallen zijn typisch van die momenten waarbij een VAR nooit echt uitsluitsel gaat geven. En ik vind het goed dat een VAR in zo'n geval niet ingrijpt.

9 december 2020 om 22:47

Jorgensen momentje ...

9 december 2020 om 23:11

En als we als Nederlands clubs zo'n penalty tegen zouden krijgen zou iedereen schreeuwen dat het helemaal niks is

Gewoon dom van Gravenberch, bedoelt of niet, je geeft de scheids een situatie waar die hem kan geven.
Met al geel op zak, kun je op zijn minst een beetje voorzichtig doen en geen domme dingen doen
OF Ten Hag had hem al moeten wisselen

9 december 2020 om 22:10

De kwaliteit op het middenveld bij Ajax is zo bedroevend laag dat ze Gravenberch niet eens konden wisselen.

9 december 2020 om 22:20

In de basis staan al spelers die Ajax niet verder brengen, laat staan op de bank.

9 december 2020 om 22:21

@Baloog. Juist, zo zonde dat Overmars daar niet op heeft geanticipeerd. Of ja, Klaassen aangetrokken. Echter neem ik aan dat die niet voor de creatieve oplossingen is teruggehaald.

Ik dacht wat fijn dat ten Hag Huntelaar al in de 60e minuut bracht. Maar hij heeft precies 0 voorzetten gekregen vanaf de zijkant. Die Promes is toch een complete miskoop gebleken wat een dramatische speler is dat zeg.

9 december 2020 om 23:08

Die Promes is toch een speler die ik tegen alle verwachtingen in het seizoen 2019 best goed vond. Had natuurlijk te maken met Ziyech maar toch. Maar hij loopt nu echt zo verschrikkelijk te klungelen
alsof hij verkeerde schoenen aan heeft. Die 16 miljoen is weggegooid geld

Goh, bij Jorgensen was het volgens de analitici nog dom en eigen schuld. Vreemd. Hier kan je gewoon geel voor geven.

9 december 2020 om 23:18

Bij de uefa cup zijn ook de analisten van een lager niveau . Maar ja ze hebben wel gelijk, je kan hem geven en je moet als speler de scheids de kans niet geven

Vooropgesteld dat Ajax veel te weinig heeft laten zien in de 4 wedstrijden waarin ze punten verloren. Twee keer verloren van Liverpool door weggegeven doelpunten, uit tegen Atalanta een marge van 2 doelpunten weggegeven en gisteren ook te weinig kansen gecreëerd om de winst te verdienen. Het is dus niet de schuld van de scheids dat ze niet door zijn in de CL (waar je dat vorig jaar wél kon stellen).

Dat gezegd hebbende, ergerde ik me gisteren wel aan de scheids. Duw in de rug bij Huntelaar vond ik wel degelijk een penalty. Geen intentie om de bal te spelen en wel een aardige duw in de rug. Vond het iig méér dan een 50/50 beslissing.

En voor beide gele kaarten van Gravenberch is zeker wat te zeggen. Je kan ze geven, hoeft niet persé. Nu moet Gravenberch de scheids natuurlijk niet in de positie brengen om ze allebei te kunnen geven, maar ik vond het bizar dat hij ze beiden kreeg. De scheids liet veel toe in de wedstrijd, gaf niet snel geel. Een paar charges op Antony bleven bv onbestraft. Gravenberch deed verder ook niet iets om een "optelsom" te krijgen. En dan krijgt hij beide situaties dat het kán ook meteen een gele kaart. Vond het niet passen bij hoe de scheids verder floot.

Maar goed, op basis van het voetbal is het niet onterecht dat Ajax afzakt naar de EL. Hebben zelf te weinig gebracht en daar is alleen Ajax zelf voor verantwoordelijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren